Chat

manažer značkových restaurací pivovaru Staropramen

David Petřík

Absolvent Vysoké školy hotelové. Působil na pozici Executive Chef v kuchyní Sazka Arena a restaurace Zlatá Praha hotelu InterContinental a jako Sous Chef hotelu Radisson SAS Bratislava. Nyní je manažerem franchisingového konceptu značkových restaurací Staropramen Potrefená husa, kterých je v rámci ČR a Slovenska již třicet. Založil Perfect Gastronomy Program pro podporu zvyšování úrovně české gastronomie prostřednictví 100 vybraných hodnotitelů-perfekcionistů. Je členem správní rady České Franchisingové Asociace.

více v pořadu Služby v našich službách plus na téma Obsluha aneb Co host vidí

Záznam chatu z úterý 6. října 2009

Vlado V.: „Ako sa vám páčil dnešný program Českej televízie o cestovnom ruchu? Videli ste aj daktorý iný diel? V čom by sa mali takéto programy zlepšiť“

David Petřík: „Dobrý den, bohužel jsem ten díl neviděl...viděl jsem však díl Kuchyně, ane co host nevidí...musím říci, že mám celkově radost z takových pořadů, které pomáhají rozšiřovat obzory v gastronomii jak zákazníkům, tak profesionálům....určitě je v této oblasti stále co zlepšovat“

Egon Bondy ml.: „V naprosté většině restaurací u nás dávají pivo pod míru, a někdy opravdu značně. Jen skutečný hrdina si dokáže nechat pivo dotočit, a traduje se, že v těchto případech číšník či výčepní plivne hostovi do piva. Cizinci hovoří o Češích jako o zlodějích - okrádají je taxikáři, okrádají je v restauracích. Jak se tomu dá účinně čelit?“

David Petřík: „Nevím, zda v naprosté většine, velmi nerad paušalizuji, ale souhlasím s Vámi, že se to v našich restauracích stává velmi častým jevem...avška o plivnutí do piva nic nevím..to už souvisí s celkovou úrovní dané obsluhy a toto je už opravdu za hranicí...taxikáře bych si také dovolil nekomentovat..na ně máme asi všeichni svůj názor, ačkoliv i sám zaznamenávám jistý posoun.Co se týče otázky, jak tomu čelit...jedině trh prostřednictím zákazníků umí ocenit a vystavit spravedlivé vysvědčení podnikům, které nedbají o blaho svých zákazníků a svým nepodstvím chováním je odrazují. Myslím, že zcela správně již pominula doba, kdy sem cizinci houfně dojižděli a chodili pouze po restauracích , které byli notorický známé a objevovali se ve všech průvodcích...už samotný fakt, že ročně jen Praha registruje pokles o cca 10-15% u turistů zajišťuje, že nastal zdravý souboj o každého zákazníka...pokud to některé restaurace nepochopili, dříve nebo později ukončí svoji činnost..v tom je současná ekon.situace trochu ozdravná a osobně jsme za ni rád...“

Petra: „Jezdíte také kontrolovat kvalitu Vašich franchisingových restaurací - např. v Plzni?“

David Petřík: „Osobně spíše řeším smluvní vztahy apod., avšak mame nastaveny kontrolní mechanismy sledování kvality..jak prostřednictvím našich konzultantů/kuchařů/číšníků, tak prostřednictvím systému "Tajného hosta"..tyto návštěvy jsou prováděny na měsíční bázi..samozřejmě však podrobně sleduji kvalitu každé z našich 30 restaurací..Moje zkušenost je navíc konkrétně s Plzní velmi pozitivní...“

Petr Mikulů - www.for-future.cz, www.topinfo.cz: „Dobrý den, rád bych se zeptal na Váš názor na internetovou prezentaci 3 pražských Potrefených hus (Vinohrady, Dejvice a Pankrác) - www.potrefene-husy.cz. Odpovídají dle Vás standartům řetězce Potrefených hus ? Co by jste na nich změnil / udělal jinak ?“

David Petřík: „Mám problém ve znění "hlavního titulku" na těchto web.stránkách.....a již celou záležitost řeším“

Frank Lampard: „Dobrý den pane Petřík,mněli jsme spolu tu čest poobědvat v motorestu Formanka v obci Lipůvka nedaleko Brna.Představujete si konkrétně takovou úroveň služeb,jaká nám byla nabídnuta i v jiných stravovacích zařízeních typu,,motorest\\\'\\\'?“

David Petřík: „Dobře si vzpomínám a vlmi často kvituji kvalitu zdánlivě nenápadné restaurace Lipůvka, právě proto je gastronomie zajímavá, že Vás překvapí kvalita na místě, kde by jste ji ani nepředpokládali...Jsem navíc velký propagátor návratu krajových pokrmů a jídel, které již byly dávno v zapomění..tato restaurace vše splňuje a mohu ji všem vřele doporučit...“

Nina: „Máte přehled o tom, kolik franchisingových firem momentálně v ČR podniká?“

David Petřík: „V rámci Franchisingové asociace, kde je i naše spol.řádným členem evidujeme kolem 40 franch.konceptů..na trhu jich pak v současné době působí více než 130...další jistě budou přibývat..je to dnes budoucnost podnikání..kdy podnikat pod vlastní značkou je stále v silném konkur.prostředí složitější---pokud tedy nemáte ojedínělé know-how..“

Nina: „Hlásí se do řetězce Potrefených hus dostatek kvalitních číšníků, kuchařů, servírek? Máte z čeho vybírat nebo je to bída?“

David Petřík: „Víte, před rokem bych na tuto otázku odpověděl asi jinak..ale v současné době si nemůžeme na nedostatek adeptů stěžovat..Krize má totiž i pozitivní dopad..a to, že se narovnal vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, byl totiž dříve nastaven až nezdravý vztah..tedy zaměstnanci často využívali nedostatek personálu k nátlaku na zaměstnavatele..vše má totiž svoji hranici....zároveň vznikli i mnohé volné zdoje z podniků , které ukončili svoji činnost...“

Pavel: „Dobrý den, Pracuji v pohostinství 20 let a od začátku se držím rady svého prvního šéfa. Ten mi vždy kladl na srdce: Buď vždy číšníkem a nikdy obsluhujícím. Obsluhujícím může být každý ... , avšak číšníkem neb servírkou jen někdo! Myslím si, že kvalitního personálu by bylo dostatek. Problém je však v jejich odměňování se všemi nešvary, které stávající systém dovoluje. Já skutečně nemohu brát jako otec rodiny minimální mzdu na papír a čekat co mi kdo milostivě přihodí vedle. Ať už zaměstnavatel nebo host na spropitném. Bez jakékoliv záruky. Proto také v závodech veřejného stravování bohužel vidíme většinou roznašeče jídel a nápojů bez profesionální jiskry.“

David Petřík: „Já s Vámi musím souhlasit...je samozřejmé, že pokud po někom chcete kvalitní výkon a nadstandartní přístup, musíte ho kvlaitně ohodnotit..pokud tato rovnice nefunguje..nikdy nemůže dosáhnout podnik dlouhodobé kvality...bohužel málokdo ze zaměstnavatelů si toto uvědomuje...často svůj nezdar v ekonomice podniku později řeším jednoduchou úsporou redukce mzdy..což z dohodobého hlediska nastartuje jistou destrukci....J e však také pravda, že již mnoho restauraterů toto správně pochopilo a umí dobré lidi zaplatit...k tomu bych ještě podotkl....že jako investici beru ne jen kvalitní odměňování a správný systém odměňování, ale i vzdělávání zaměstnanců...“

Petra.Hotovcova@seznam.cz: „Dobrý den , mám na vás malou otázku. Chtěla bych se zeptat , zdali má číšník právo odepřít mi dětské jídlo z JL.Jsem vyučená kuchařka a vím , že to co je na JL si může host vybrat nezáleže na věku. Předem děkuji za odpověď.“

David Petřík: „Nevím, zda jsme správně porozuměl..ale pokud je v JL uvedeno dětské jídlo..číšník Vám ho určitě odepřít nesmí..pokud tam uvedeno není a jedná se pouze o zmenšení gramáže..jde o postoj restaurace ke svým zákazníkům...myslím,však, že toto by měl být naprostý standart...svému zákazníkovi splnit přání...v opačném případě tam již nechoďte...“

Vladimír: „Proč není možné u nás dostat v restauraci na stůl obyčejnou vodu z vodovodu? Pražská voda je pitná, přesto mi téměř všude odmítají donést obyčejnou vodu - vymlouvají se na hygienické předpisy (žádné takové neexistují, to by nemohli v té vodě mýt nádobí ani oplachovat zeleninu či půllitry), případně naznačují, že k tomu mají nějaký záhadný příkaz, aniž řeknou od koho. A to i v případech, když si objednáme ne zrovna levné víno či jídlo, takže na nás rozhodně tratit nebudou. S pravým opakem jsem se setkal v jiných zemích - kupř. ve Finsku dostanete na stůl automaticky a bez vyžádání džbán s obyčejnou vodou.“

David Petřík: „Celá věc s pitnou vosou byla již několikrát v minulosti v mediích probírána...jde vždy jen a pouze o ekonomický aspekt, ať Vám to obsluhá podá tak či onak...tedy restaurace chce prodat vodu balenou..na které má marži..myslím vša, že již trend s vodou z kohoutku se začíná projevovat i u nás...k vínu bych pak vůbec nediskutoval...zda si ji host přeje..tak ji má dostat...“

Květa: „Proč se pořád tak dobré pivo zdražuje? Jinak by mě zajímalo kolik máte druhů piva a nejlépe kdybyste nám je vypsal,předem dík!“

David Petřík: „Myslíte, proč ho zdražují Pivovary, či restaurace??Vždy je to způsobeno reálnými náklady, které jak výrobci, tak provozovatelé musí promítnout do koncečné ceny...v neposlední řadě pak i daňové dopady ovlivňují výrazně cenu..sám jsme zvědav na rok 2010...Těch značek produkuje nás Pivovar Staropramen více..pokusím se je vypsat...Staropramen 10, 12, Černý, Granát, Nealko, Dia Braník světlý, ležák Velvet, Ostravar Originál, Ostravar Prémium, Sládkův Měšťan, Vratislav světlý..pak dovážíme z naší mateřské společnosti ABInBev belgické speciály Hoegaarden White, Leffe bruin, Leffe Blon...u nás pak vaříme Stellu Artois a nealko SA...tedy záběr portfolia velmi velký...“

Jitka: „Poznám dobrou restauraci i podle toho, že jsou ochotni mi dát poloviční porci? Jak je to v Potrefených husáchM?“

David Petřík: „Určitě ano...v Potrefených Husách to máme jako standart..samozřejmě jsou pak pokrmy, které se prostě "půlit" nedají...pořání hosta by měl podnik respektovat vždy...“

Nina: „Mohla bych dělat tajného hosta? - Myslím, že bych se na to hodila :-)“

David Petřík: „Nemohu to úplně vyloučit, ač Vás neznám:o))...Tajní hosté však musí splňovat určité parametry všeobecné znalosti gastronomie..neboť jde o obor velmi subjektivní....“

Nina: „Hraje v Potrefených husách nějaká reprodukovaná hudba? Pokud ano, podléhá její výběr nějakým požadavkům? - Pokud ano, jaké ty požadavky jsou?“

David Petřík: „Reprodukovaná hudba u nás hraje...musím však přiznat, že velmi často je její výběr a hlasitost i u nás neadekvátní...již delší dobu se zabýváme sjednocením standartu výběru hudby dle času ..neboť hudba dokresluje celkový charakter atmosféry a je často opmíjenou, ale velmi důležitou složkou vnímání ze strany zákazníka..rádi bychom spustili centrální projekt vlastního rádia Potrefená Husa..již na tom pracujem e avěřím, že se nám to začátekem příštího roku podaří...“

Nina: „Plánujete rozšíření řetězce Staropramenu i do dalších zemí?“

David Petřík: „V současné době neplánujeme rozšíření do dalších zemí..jsme na Slovensku..avšak vnímám to jako příležitost, máme poměrně hodně nabídek od potenc.Franchisantů z okolních zemí...“

Nina: „Dobrý den, přeji. Tento cyklus pořadů je vzdělávací, proto se bude má prvá otázka týkat školství. Byl jste během studia na Vysoké hotelové školy s výukou spokojen? - A jak na studia pohlížíte nyní, po letech praxe?“

David Petřík: „Víte, kvalita studia je hodně subjektivní záležitost..msuím říci, že mi v mnohém otevřela nové obzory...důležité pro mě bylo srovnání si věcí z praxe s teoretickým návodem..v mnohém se však teorie velmi liší..umím si představit, že bez předchozí praxe bych měl velmi odlišný názor než teď píši...nemohu si však na kvalitu VŠH jinak stěžovat..“

Nina: „Projekt rádia Potrefená husa !? - To je opravdu skvělý nápad ! - Když bude dobré, začnu k Vám chodit, aniž bych se stala tajným hostem :-)“

David Petřík: „Budeme jistě rádi..děkuji již předem za přízeň“

Vladimír: „Zejména v Praze, ale i v některých jiných městech, je neustálý nedostatek číšníků, což vede k tomu, že když je nějaký číšník propuštěn z restaurace, protože okrádá majitele, chová se k hostům hrubě či neslušně, prostě škodí majiteli (provozovateli), hravě najde místo jinde. Je za takovýchto podmínek vůbec možné zlepšovat kvalitu personálu?“

David Petřík: „Často se s tímto problémem potýkáme také...bohužel není možný "tzv" centrální regist "problémových číšníků"...důležitý je vždy proces náboru a ověřování si referencí...věřím však, že špatného číšníka jeho pověst dříve či později dostihne...“

Vladimír: „Jak mohu dosáhnout toho, aby personál v restauraci vypnul anebo aspoň ztišil reprodukovanou hudbu? Mám hudbu rád, ale v restauracích mne vyloženě ruší a ztěžuje konverzaci. Když i někde dosáhnu toho, aby byla hudba ztišena, číšníci poznenáhle otáčejí volume doprava, až dosáhne hlučnost hudby původní úrovně. Zatím jsem se prakticky nikde nesetkal s restaurací, v níž by nehrála hudba. Co s tím? Prosím neraďte mi, že mám změnit restauraci, to nefunguje.“

David Petřík: „Již jsme na podobnou otázku odpovídal...hudba z mého pohledu dotváří celkový charakter podniku...a to jak negativně, tak pozitivně..je důležité, jak se s tímto nástrojem zachází..pokud Vás hudba ruší, či je hodně nahlas, mělo by být standartní, že ji čísšní ztlumí, či vypne...často mám obdobný problém...a to i vnašich restauracích....jde také asi o správný výběr podniku, resp.typu podniku...klidnější bývají kavárny..od baru to lze asi těžko čekat...“

Nina: „Za přízeň ještě neděkujte. Jsem velmi vybíravý posluchač. Asi mnohem vybíravější posluchač než jedlík :-)“

David Petřík: „Je úplně v pořádku, že jste vybáravý posluchač...kvalitu by host měl za své peníze vyžadovat..“