Chat

PhDr. Blažena Křížová
Vše, co chcete vědět o cestovním ruchu a nevěděli jste, kde se zeptat. Jaké jsou úkoly a kompetence odboru cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj? Jak se využívají v cestovním ruchu strukturální fondy spolufinancované z prostředků EU? Jak vznikl cyklus pořadů Služby v našich službách?
Záznam chatu z úterý 1. září 2009
Vladimír: „Dobrý den, srdečně zdravím. Kolik peněz získala ČR na rozvoj cestovního ruchu z evropských fondů? Jdou všechny tyto prostředky přes Ministerstvo pro místní rozvoj, nebo i jinými cestami?“
PhDr. Blažena Křížová: „Dobrý den všem, Česká republika získala z EU fondů celkem cca 23 miliard Kč na podporu cestovního ruchu, Tyto peníze rozdělují kraje prostředníctvím Regionálních rad příslušných regionů soudržnosti a také naše Ministerstvo pro místní rozvoj.“
Helena Jiráková: „Ještě by mě zajímalo, jestli neuvažujete o nějaké plošné výchově českých turistů... (třeba nějaká spolupráce s MŠMT) přece jen české návyky (využít, co se dá, resp. co je zdarma, porušovat pravidla, dokud mě někdo nechytne atd.) nám např. ve skandinávských zemích nedělají nejlepší vizitku. Děkuji“
PhDr. Blažena Křížová: „Dobrý den, určitě to není špatný nápad, hodně pro výchovu turistů dělá Klub českých turistů, ale jistě by stálo za úvahu, zařadit výchovu turistů do klíčových dovedností žáků.zdravím B.Křížová“
Nina: „Z čeho v cestovním ruchu ČR máte radost a co Vás momentálně nejvíce rozčiluje?“
PhDr. Blažena Křížová: „Dobrý den, radost mám ze zvětšujícího procenta českých turistů, kteří se rozhodli zůstat během své dovolené v České republice. Už dlouhodobě mne mrzí stále nedostatečná kvalita služeb v cestovním ruchu u nás, právě proto jsme se rozhodli pro tento seriál, abychom vůbec přiblížili co cestovní ruch je, jaké služby poskytuje a jak tyto služby by měly vypadat. Zdravím B.Křížová“
Nina: „V právě odvysílaném díle padla rada, že "je třeba vědět, kam přijít a ve kterém okamžiku". –Jak si mám tuto záhadnou větu dle Vašeho názoru vysvětlit?“
PhDr. Blažena Křížová: „Ta věta patřila začínajím podnikatelům, je třeba si napřed udělat svou rozvahu s jakou činnosí na jakém místě začít, zda není v tom "mém místě" už příliš služeb, ve kterých mám v úmyslu podnikat apod. B.K.“
Helena Jiráková: „Dobrý den, zajímalo by mě, jestli se v rámci cestovního ruchu počítá se spoluprací např. i s řidiči autubusů a vlaků... Byla jsem svědkem výjevů, kdy se řidič s cizincem (pochopitelně) nedomluví, ba co víc, cizince (i místní) vyhazuje z autobusu, když si dovolují platit větší bankovkou než jakou on čeká... Myslím, že to veškěré další skvělé pokroky v cestovním ruchu v ČR poněkud kalí...:-)“
PhDr. Blažena Křížová: „Máte pravdu,na službách cestovního ruchu se podílí i řada profesí, které s ním zdánlivě nesouvisí, jako jsou právě pracovníci dopravních služeb nebo policisté nebo také zdravotníci, prodavači jakéhokoliv zboží apod. Ti samozřejmě svým chováním mohou velmi ovlivnit názor turisty na destinaci, kterou navštívil. V minulých letech byla možnost realizovat v rámci pmoci EU z Evropského sociálního fondu (ESF)řadu školení pro pracovníky v cestovním ruchu a byla tak realizována i školení např. pro policisty, jak se chovat v extrémních situacích s domácími i zahraničními turisty. V současné době rovněž ESF umožňuje podobné aktivity, ale školení není nikdy dost.B.K.“
Nina: „V Cest.ruchu pracuje 240 000 lidí, což je 5% obyvatelstva. Existuje nějaká analýza, jestli je to na naši republiku moc nebo málo?“
PhDr. Blažena Křížová: „Toto číslo odpovídá realitě, je to číslo, které poskytnul Český statistický úřad, zahrnuje všechny pracovníky řádně zaměstnané nejen v těch nejzákladnějších službách cestovního ruchu jako je ubytování, stravování, služby cestovních kanceláří a agentur, informačních center,ali i ve službách souvisejících. Analýzu, na jakou se ptáte nemáme.“
Markéta Žižková: „Dobrý den, co říkáte tomu, že Dne 1. července 2008 nabyl účinnosti zákon č. 130/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon). Činnost průvodce se tak opět stala živností ohlašovací volnou. To znamená, že k jejímu výkonu není zapotřebí mít stanovenou kvalifikaci, pouze splnit obecné podmínky nutné pro získání živnostenského listu.? Myslíte, že to přispěje ke zkvalitnění služeb v CR? Můžete se nějak zasadit o změnu zákona? Více viz iniciativa http://www.konecceskychpruvodcuvcr.cz Děkuji Žižková“
PhDr. Blažena Křížová: „Dobrý den, K této změně došlo bez našeho vědomí.Naší snahou spolu s profesními organizacemi a Svazem obchodu a cestovního ruchu je navrátit tuto živnost mezi vázané. Zrovna se chystáme na jednání v Poslanecké sněmovně, kde tento problém bude s několika dalším hlavním předmětem diskuse. Probíhají také jednání s příslušným odborem MPO.B.K.“
Nina: „Kam Váš odbor upře svou pozornost po tomto velkém vzdělávacím projektu?“
PhDr. Blažena Křížová: „Náš odbor připravil v sučasné době 7 projektů v tzv.Integrovaném operačním programu (financovaný z EU), z nichž část bude zaměřena právě na kvalitu služeb v cestovním ruchu, připravujeme vznik standardů služeb, jako např v ubytování, stravování,ve venkovské turistice, wellness službách, vinformačních centrech,atd.Rádi bychom standardizovali i služby, produkty a destinace udržitelného cestovního ruchu. Kromě toho chystáme projekty na rozšíření a zkvalitinění statisckých šetření.B.K.“
Hasníková: „Dobrý den, můžete mi říci jestli MMR podporuje a jak, nebo jestli zvažuje podporu jednotlivých informačních center. Děkuji“
PhDr. Blažena Křížová: „Dobrý den, Informační centra v české republice mají velmi různé zřizovatele, veřejný sektor (stát, kraje obce), neziskové orgnizace a také soukromé subjekty, kterým věnuje pozornost naš příspěvková organizace Česká centrála cestovního ruchu CzechTourism) a zapojuje do svých marketingových aktivit. MMR připravuje spolu s jejich zastřešující organizací Asociací turistických informačních center standard pro jejich činnost v rámci projektu hrazeného z Inetegrovaného operačního programu (EU), který jim pomůže poskytovat kvalitní služby klientům.“
Iveta: „Dobrý den, studuji VOŠ cestovního ruchu. Letos si máme vybrat mezi hotelnictvím a průvodcovstvím. Mohla byste mi napsat Váš názor? Díky moc.“
PhDr. Blažena Křížová: „Dobrý den, nemohu radit v životním rozhodnutí,důležité je "udělat si diagnózu", která z činností by Vám více vyhovovala.B.K.“
Nina: „Jaký vliv jste měli na realizaci vzdělávacích pořadů? - Ovlivňoval Váš odbor také obsah všech dílů, scénáře, grafiku a výběr komentátorů?“
PhDr. Blažena Křížová: „Náš odbor byl zdavatelem celého cyklu a témata jsme "stvořili" spolu s odborníky s profesní sféry. Chtěli jsme, aby seriál byl podán zábavnou formou, aby se na něm podíleli odborníci a samozřejmě, aby všechno co se v něm objeví odpovídalo realitě a nebyly tam věcné chyby. Sešli jsme se proto se scénaristy, aby lépe a rychleji "vpluli do tématu". Scénaře jsme pak četli a radili s odborníky.B.K.“
Nina: „Dobrý den, přeji, v diskusi se objevil názor, že „myšlenka cyklu je zajímavá, ale samotná realizace není moc kvalitní. Informace jsou povrchně zpracovány, nedozvídáme se nic nového a užitečného….potenciál k prohloubení informovanosti občanů nebyl využit, což je škoda.“ S jakým ohlasem jsou vzdělávací pořady přijímány odborníky s nimiž jste v kontaktu? – Vidí v nich nějaký smysl? Pokud ano, jaký?“
PhDr. Blažena Křížová: „Odborníci na tomto seriálu spoluopracovali a velmi oceňují tuto naší aktivitu, neboť to je poprvé v historii cestovního ruchu, kdy v tak uceleném souboru se činnosti a profese našeho oboru představují. Že mohl seriál vypadat jinak, je možné, nikdy nemohou být všichni spokojeni. Česká televize nám vyšla vstříc a nasadila na výrobu seriálu velmi dobré scénaristy i režiséry.B.K.“
Nina: „Osobně mne trápí nabídka i obsluha v restauracích nižší a střední cenové kategorie. Dvacet let po převratu to přestává být turisticky atraktivní folklór. Čím je dle Vás možné tuto celkovou (ne)kulturnost panující v pohostinství ovlivnit? - Obávám se, že televizní pořady úroveň služeb v lacinějších restauracích nezvednou. Děkuji za předchozí odpovědi.“
PhDr. Blažena Křížová: „Je to běh na dlouhou trať, je to samozřejmě v samotných podnikatelích a jejich personálu a také na ochotě klientů takové podniky navštěvovat. Dle mého názoru je třeba pokračovat ve vzdělávacích aktivitách, nastavení standardů kvality služeb a osvětě. Myslím, že právě tenhle seriál by mohl přispět, alespoň trochu i klinetům služeb cestovních ruchu, aby věděli, co mohou žádat a trvali na poskytnutí kvalitní služby. B.K.“
Venca: „A kam jezdite na dovolenu vy ? taky jenom po čechach?“
PhDr. Blažena Křížová: „Dobrý den,jezdím již několik let po Čechách.B.K.“