Jak v Boleslavi učili svět, jak má vypadat motocykl. Jak u nás vyrábělo a konkurovalo si až 150 výrobců motorek. A kdy a proč vlastně nastal pád naší národní chlouby?

Málokterým odvětvím průmyslu jsme se v minulosti tolik mohli chlubit, jako výrobou motocyklů. Za první republiky se u nás na výrobu motorek vrhly desítky výrobců, v poválečných letech se v Československu ročně vyrobilo přes 100 tisíc motorek a první naše poválečné typy měly technologický náskok před celým světem. Dokonce jsme vyráběli motorky i pro armády kapitalistických států. Také náš motocyklový sport se roky chlubil řadou vítězství a na našich vlastních strojích. To vše je v podstatě minulostí. A proto je dobrý důvod připomenout historické vzestupy a pády československých motorek. Vzpomenout nejen Laurina a Klementa, ale i originální osobnosti zakladatele Jawy Františka Janečka, konstruktéra G.W. Patchetta, ředitele Jaroslava Freie, konstruktéry poválečných závodních motorek, skútrů, mopedů. I trochu si přiblížit, jak se na těch krásných strojích jezdilo a co vše jejich řidič musel ovládat.

Stopáž52 minut
Rok výroby 2019
 ST HD