Jsme opravdu národem, jehož typickou vlastností je švejkování? Proč se z postavy Haškova románu stal národní symbol?

Postava dobrého vojáka Švejka se rodila téměř ve stejném období jako československý stát a provázela ho po celou dobu jeho existence. Často si dáváme přízvisko „švejci“ a označují nás tak i cizinci. Jenomže: je to oprávněné? A byl vůbec Haškův Josef Švejk tím Josefem Švejkem, kterého jsme z něj udělali? Vždyť kolik atributů, jež k němu vlastně nepatří, jsme mu v běhu času dodali, včetně odpudivého hesla: To chce klid!, které v románu vůbec není. A patří ono proslulé „švejkování“ zcela a bez výhrad k Josefu Švejkovi? Jsme „národ Švejků“ v té nejzvulgarizovanější podobě, v jaké tuto postavu v obecném vnímání interpretujeme?

Stopáž52 minut
Rok výroby 2011
 ST