David Švehlík v hlavní roli moderního mysteriózního filmu natočeného podle známého románu Miloše Urbana, odehrávajícího se na pozadí fascinující architektury Jana Blažeje Santiniho (2011). Dále hrají: M. Stropnický, M. Taclík, M. Timková, L. Molnárová, P. Molnárová, V. Preiss a další. Scénář M. Urban a T. Končinský. Kamera M. Šec. Režie J. Strach
00:00:06(zvoní telefon)Dovolali jste se na správu katedrály v Sedlci.
00:00:10Po pípnutí nechte vzkaz.
00:00:12Tady je Martin Urmann, reklamní agentura Stellar Brusque.
00:00:16Připravujeme projekt pro UNESCO. Chtěl jsem se zeptat,
00:00:20jestli by bylo možný přijet někdy na prohlídku kostela.
00:00:24Zavolejte mi, prosím, zpátky na telefonní číslo 602 285 24.
00:02:37To je tvoje auto?
00:02:40-No.-Tady parkuješ jak nějakej drozďáček z Prahy.
00:02:43-Tady snad není zákaz, ne?
-Tady se prostě neparkuje.
00:02:47-Zavolám na tebe poldy.
-Polib si.
00:02:50Já ti dám polib si, vole. Ty sráči, vole.
00:02:53Pražáku posranej, vole!
00:03:18-Včera na tý párty, proč jsi tam nebyl?-Nebylo to povinný, ne?
00:03:23Nic není povinný. Ani tvoje práce ve Stellaru.
00:03:27Tvoje chyba. Byl to úžasnej mejdan. Strašně jsme se zhulili.
00:03:31S Terezou jsme pak přespali u arťáků na podlaze.
00:03:34-Ta holka má budoucnost.
-To nepochybně.-Nech toho.
00:03:38Myslíš, že lidi baví, když tady házíš pořád takovýhle ksichty?
00:03:41Za nadšenej výraz mi Stellar neplatí ani korunu, Kňoure.
00:03:46Takhle.
00:03:48Pár lidí nahoře si myslí, že bych tě měl vylejt.
00:03:52-Sám víš, že jsi půl roku nepřišel s ničím použitelným.-A to UNESCO?
00:03:56-Už to mám skoro připravený.
-To jsi měl přinýst před tejdnem.
00:04:00-Od těch tvejch mobilů sis ani neškrtl.-Mám padáka?
00:04:04No...
00:04:05Měli jsme s Amíkama conference call a víš, s čím teď přišli?
00:04:10-Nemám nejmenší tušení.
-Chtějí expandovat.
00:04:14Tak vymysleli něco, čemu říkají The Golden Copy Project.
00:04:18To zní skvěle hollywoodsky, ne? Jde o stručnou a výstižnou
00:04:22univerzální podporu jedný značky a všech jejích produktů na trhu.
00:04:26To už tady přece bylo, ne? Jaká by to měla bejt značka?
00:04:30No právě, v zadání není žádnej konkrétní brand.
00:04:34Jde o univerzální, obecně platnej claim.
00:04:37Počkej, takže jde o to vymyslet slogan,
00:04:41-kterej bude moct prodat cokoliv?
-Přesně.
00:04:44-Jako univerzální reklamní claim?
-Přesně.
00:04:48Tak to je blbost.
00:04:51No.
00:04:53To si můžeme myslet
00:04:55a oni vědí, že si to budeme myslet, a o to víc budou tlačit.
00:04:59A teď mě napadlo, vlastně Terezu to napadlo,
00:05:03že by to pro tebe byla výborná šance vrátit se na špici.
00:05:11Takže Tereza, po půl roce co je tady,
00:05:14-bude rozhodovat o tom, co já mám dělat?-Přesně.
00:05:18Přemejšlet můžeš doma, Tereza nastupuje na tvoje místo.
00:05:22Nápady mi budeš nosit sem a to co nejrychlejš,
00:05:25abych je měl čím nakrmit.
00:05:27S prachama půjdeš samozřejmě dolů, ale jenom o třetinu.
00:05:31Jsi hrozně velkorysej, Kňoure.
00:05:35Martine?
00:05:39Jsem strašně rád, že s tebou můžu počítat.
00:05:46Ty briefy zejtra musej bejt hotový a já to rozhodně dělat nebudu.
00:05:50Nemám na to čas. Tak mi to potom pošlete na mail.
00:05:53Tereza Coufalova psáno dohromady zavináč Stellar agency tečka com.
00:05:58-Děkuju.
-Není tohle můj stůl?
00:06:01Já jsem ti chtěla zavolat. Kňour říkal,
00:06:04že tady dneska nebudeš, že se můžu nastěhovat.
00:06:08Hezky sis to zařídila u arťáků na podlaze.
00:06:11-Bylas dole nebo nahoře?-Já... Semlelo se to rychle a znáš Kňoura.
00:06:16On si něco vymyslí a chce slyšet jo nebo ne, nic mezi tím.
00:06:19-Proč jsi neřekla ne?
-Proč bych to dělala?
00:06:29Vzals tu univerzálku?
00:06:32Můžeš pro mě něco udělat? Vyhoď to.
00:07:21Ukončete, prosím, výstup a nástup, dveře se zavírají.
00:08:42Tohle je svatý Jan Nepomucký.
00:08:44Legenda o svatém Janu Nepomuckém je známá po celém světě.
00:08:48Údajně byl umučen Václavem IV. a vhozen do Vltavy za to,
00:08:51že neprozradil zpovědní tajemství královny.
00:08:54Je však také možné, že důvodem jeho smrti byly
00:08:57politické spory mezi Václavem IV. a arcibiskupem Jenem z Jenštejna.
00:09:01Tato chórová mřížka je jediná zakázka,
00:09:04kterou pro svatovítskou kapitulu vytvořil
00:09:07slavný architekt Jan Blažej Santini.
00:09:10Všimněte si, že mřížka je ve slohu gotickém,
00:09:13přestože Santini žil a tvořil v době vrcholného baroka.
00:09:17Pro Santiniho byla tato poměrně malá zakázka velice důležitá,
00:09:21protože to byl zbožný muž
00:09:23a protože ho postava Jana Nepomuckého přímo fascinovala.
00:09:27Říká se, že se v roce 1719
00:09:29osobně zúčastnil exhumace světcova těla
00:09:33a mezi ztrouchnivělými kostmi na vlastní oči spatřil
00:09:36jeho neporušený růžový jazyk, který byl později
00:09:39jedním z podkladů svatořečení svatého Jana Nepomuckého.
00:10:29Co to je?
00:11:00Já nevím. Musíš do toho plíst ty svatý?
00:11:03Potřebujeme slogan pro všechny.
00:11:06Nemůžeme přece jen tak naštvat katolíky, to přece chápeš, ne?
00:11:10Ne, já jenom říkám, že je to logická cesta.
00:11:13Santini. Nepomuckej. Univerzální věta.
00:11:17Tvoje logika mi nějak uniká, hele.
00:11:24Pane Urmanne? Něco tady pro vás mám.
00:11:27Ten pán říkal, že se za ním máte určitě stavit, prý je to důležitý.
00:11:32Díky.
00:11:50Říkal jsem si, že byste se mohl zastavit poměrně brzy,
00:11:54když teď nebudete tolik zaměstnán.
00:11:57Je pro vás. Z Anglie.
00:12:00Vyráběl se do první světový.
00:12:03Podívejte se.
00:12:06Vidíte? Hoří. Funguje.
00:12:11Na takový zapalovač hned tak dneska nenarazíte.
00:12:15Určitě ne u nás.
00:12:18Ale já žádný starožitnosti neprodávám ani nekupuju.
00:12:22-Asi jste si mě s někým spletl.
-Já vám ho neprodávám, je to dar.
00:12:26Takže jste mě pozval jenom proto, abyste mi věnoval zapalovač?
00:12:31Prý se zajímáte o Jana Nepomuckého a Santiniho.
00:12:36Viktorka mi o vás vyprávěla. Zdá se, že si vás oblíbila.
00:12:41Žádnou Viktorku neznám.
00:12:44To bych s takovou určitostí netvrdil.
00:12:48Říkala mi, že jste se nedávno potkali.
00:12:51Ta divná holka, celá v bílým?
00:12:55Já připouštím, že některým lidem může připadat zvláštní,
00:13:00ale ona to není moje biologická dcera, víte?
00:13:04My jsme ji adoptovali se ženou z jednoho kojeneckého ústavu.
00:13:09Já neříkám, že jsem byl vždycky ideální táta,
00:13:13-ale vychoval jsem ji dobře.
-To nepochybně.
00:13:17Potkal jsem ji dneska v knihovně a bodla mě jehlicí, nebo čím.
00:13:21Prosím vás.
00:13:24Já přiznávám, že se v poslední době chová divně, víc než divně.
00:13:29Začalo to tím,
00:13:32když se rozhodla pro studium architektury, víte?
00:13:36Úplně se zbláznila do církevních staveb, hlavně do Santiniho.
00:13:41Ale to, co navrhuje, to vypadá divně.
00:13:44Víc než divně.
00:13:47Tak jako špičatě, hrozivě.
00:13:50Domy vypadají jako strašidla, jako duchové.
00:13:54Jako kdyby
00:13:57exhumovala mrtvoly, víte?
00:14:01A zasazovala do nich hodinové strojky.
00:14:05Jako kdyby říkala:
00:14:07"Koukněte, lidi, koukněte, to je ale krása."
00:14:11-Zajímavý.
-Někdo ji uhranul.
00:14:15Pořád si s někým píše, telefonuje.
00:14:18Nechce mi říct, s kým pracuje a kde bydlí.
00:14:21-A co s tím mám společnýho já?
-Mohl byste jí pomoci.
00:14:25Když jsme se v poslední době potkali, mluvila o vás.
00:14:29A co mám jako dělat? Dáte mi její telefonní číslo?
00:14:33-Nebo ji mám vzít do kina?
-Telefonní číslo vám nemůžu dát.
00:14:36Ona totiž ani neví, že jsem si vás sem pozval.
00:14:40Ale ona si vás najde.
00:14:42Nebojte se.
00:14:45Fajn, bylo mi potěšením.
00:14:47Možná, že bych vám mohl dát kontakt na někoho, kdo by vám mohl pomoci.
00:14:54-Doktor Roman Rops?
-Ano, ano.
00:14:57-To mi nic neříká.
-To je kunsthistorik.
00:15:00Machr na církevní stavby.
00:15:03Já si myslím, že by vám mohl být užitečný.
00:15:07Děkuju.
00:15:36Terezo?
00:15:39Ach, Kňoure! Ach, Kňoure! (milostné vzdechy)
00:15:43Jo. Jo. Jo.
00:15:57Zaujalo mě to údajný zpovědní tajemství Jana Nepomuckýho.
00:16:00Jazyk, kterej věděl, ale nic neprozradil.
00:16:03Já nevím, možná v tom vidím spojitost se svojí prací,
00:16:06s hledáním tajemství jazyka, s univerzální větou.
00:16:10A v těch Santiniho stavbách zase vidím spojitost s Nepomuckým.
00:16:14Santini je známý svojí univerzálností.
00:16:17Spojoval všechno se vším. Uvažujete vlastně správně.
00:16:21-Spíš dost uhozeně, ne?
-Ne, hledáte zlatá slova v chrámu.
00:16:25Kde jinde je chcete najít?
00:16:28Na motivaci konečně ani tolik nezáleží.
00:16:32Jenom nevím, co bych mohl pro vás udělat já.
00:16:35Neříká vám tohle něco?
00:16:41Samozřejmě. To je Santiniho kostel v Kladrubech.
00:16:48Á, tohle je zajímavá věc.
00:16:51Symbol světa vtělený do jednoho znaku.
00:16:55-Jakej symbol?-Tři kružnice, které vytvářejí sedm polí.
00:17:00Tři jsou samostatná,
00:17:03další tři společná vždy dvěma kružnicím
00:17:06a třetí společné všem třem.
00:17:09To je střed ve tvaru kulatého, sférického trojúhelníku,
00:17:13kterým proniká Boží duch a dívá se Boží oko.
00:17:16-Boží oko?
-Hm.
00:17:19Univerzální, všeobsahující princip.
00:17:22Takže nejsme zas tak daleko od té vaší univerzální věty.
00:17:28-Co tím myslíte?
-Podívejte se.
00:17:31Pod tímhle úhlem vidíte co?
00:17:35Boží oko, pravdu, čistý svět.
00:17:39Stačí to ale otočit
00:17:42a máme symbol Ďábla.
00:17:45Lež.
00:17:47Svět plný klamu.
00:17:51Ale taky to může být jenom obyčejná čmáranice,
00:17:55záleží na tom, co v tom chcete vidět.
00:17:58-A co v tom viděl Santini?
-Santini byl velice zbožný muž.
00:18:03Jeho stavby měly oslavovat Boha a zahánět Ďábla.
00:18:07Proto v nich měli místo oba.
00:18:10Víte, já bych to hodně rád viděl na vlastní oči.
00:18:14Třeba tenhleten kostel v Kladrubech,
00:18:18ale vůbec nic o tom nevím.
00:18:21-Nechtěl byste tam jet se mnou?
-Promiňte.
00:18:24Můžu?
00:18:27Jo.
00:18:32Zajímavé.
00:18:36-Víte, co je uvnitř?
-Ne.
00:18:42Taková
00:18:45zvláštní dobrůtka.
00:18:50Dost nebezpečná.
00:18:52Jestli to neužíváte, tak s tím raději ani nezačínejte.
00:18:58Takových kousků už moc po světě není.
00:19:03A tenhle opravdu vypadá, že je původní.
00:19:09-Věděl Unterwasser, že to tam je?
-O tom nepochybujte.
00:19:16Myslíte, že byste mi ho mohl prodat?
00:19:22Myslím, že ne. Docela se mi líbí.
00:19:28Mám čas v úterý.
00:19:31Musíte znát Zelenou Horu.
00:19:56Perfektní santiniovská paprsčitá centrála, něco úžasného.
00:20:01Tohle je vrchol nepomucenského kultu.
00:20:16Ani Bůh, ani Ďábel. Tady spíš vypadá jako vyplazenej jazyk.
00:20:21Jazyk má stejně blízko k oběma.
00:20:25Dobro je sdělení,
00:20:27zlo je pomluva.
00:20:30Zdá se, že na symboly máte dobré oko.
00:20:37Působí trochu sprostě, ne?
00:20:40No, to spíš to vaše oko je možná poněkud obscénní.
00:20:44Ale podívejte se na tu původní dlažbu.
00:20:48Jaké tvary tady převládají?
00:20:54-Pětiúhelník.
-Správně.
00:20:58Víte, co znamená latinské slovo tacui?
00:21:03Mlčet. Mlčel jsem.
00:21:05Skvěle. Nepomukův jazyk, který mlčel.
00:21:09To slovo má pět písmen.
00:21:12Pět hvězd viděli svědkové nad řekou,
00:21:16pět hvězd tvoří svatozář
00:21:19a v tom je náš Johánek podobný Kristu,
00:21:22-jehož tělo probodli pěti ranami.
-Sakra.-Ano.
00:21:27Ale neklejte mi tady.
00:21:30Dávejte pozor.
00:21:33Pět vchodů.
00:21:36Pět kaplí.
00:21:38Pět oltářů
00:21:40a na tom největším z nich pět andělů.
00:21:44Santini zde použil číslo 5 jako princip.
00:21:48Jazyk a matematika splývají v jedno.
00:21:52Slovo a číslo.
00:21:54To je klíč k Santinimu a tím i k Nepomuckému.
00:21:58Klíč k tajemství.
00:22:04-Tak zejtra do Kladrub?
-Jistě.
00:22:07Když mi ovšem půjčíte ten váš zapalovač.
00:22:28-Včera to ještě šlo a dneska už ne?
-Já za to přece nemůžu.
00:22:32-Přišlo to jako příkaz shora, pochopte to.-Kdo o tom rozhodl?
00:22:36-Kňour, nebo Tereza?
-Co se děje?
00:22:39-Nemůže mi půjčit firemní auto?
-Počkej.
00:22:42Napiš to na mě. Potřebuju za klientem.
00:22:45-Jasně, Teri.
00:22:54Tak kam to bude?
00:23:07Počkej tady. Hned jsem zpátky, jo?
00:24:30"Původní románskou baziliku hodně poničili husité
00:24:34a až do 17. století kostel chátral."
00:24:37"Pak byla vypsána soutěž na zrestaurování,
00:24:40kterou vyhrál Santini před Kryštofem Dienzenhoferem."
00:24:44"Nechal strhnout obě románské věže na severu i na jihu
00:24:47a celou stavbu podřídil oné středové kopuli..."
00:24:50Na kterou právě teď tak civíš.
00:24:53Hrozně přitahuje pozornost. Až to odpuzuje.
00:25:12"Světlo je Santiniho médiem."
00:25:15"Nedělal v budovách okna jen proto, aby v nich nebyla tma,
00:25:19on přímo projektoval budovy pro světlo."
00:25:23"Santini dokázal světlo svými stavbami doslova protáhnout."
00:25:31"Dva menší oltáře hlavní lodi vystavují ostatky svatého Viktorína
00:25:36a ostatky svatého Aurélia po španělském způsobu."
00:26:05CSSML.
00:26:10-Není to moje univerzální věta?
-Asi těžko.
00:26:14"Crux sacra sit mihi lux."
00:26:17"Non draco sit mihi dux."
00:26:20"Kříž svatý nechť je mi světlem. Mým pánem ať není drak."
00:26:24Heslo svatého Benedikta.
00:26:27To asi Kňourovi neprodáš.
00:26:34Hele, tohle je zajímavý.
00:26:36"V kropenkách lze vyzkoušet, je-li člověk dobrý nebo zlý."
00:26:41"Čistou duši má ten, komu se nepotopí mince,
00:26:44kterou položí na hladinu." Jdem to zkusit?
00:27:16(liturgický zpěv)
00:28:02Počkej tady.
00:29:03-Co tady děláte?-Chci si to tady prohlídnout.-Sem se nesmí.
00:29:06-Chci se podívat do kostela.
-Tam je zamčeno.
00:29:10-Chci se podívat do kostela.
-Vypadni odsud!
00:29:13Mazej. Na co čekáš?
00:30:22Co tady děláš, ty parchante?!
00:30:25Neříkal jsem ti, že tady nemáš co dělat?!
00:30:35Zpřelámu ti hnáty, ty hajzle zlodějská!
00:31:04Tohle ne, ne...
00:31:14Ne, ne, ne.
00:31:18-Viktorie? Viktorie?
-Ne. Ne.
00:31:21-Viktorie? Viktorie, slyšíš mě?
-Pusť mě!
00:31:36-Co to děláš, Viktorie?
-Pomoz mi.
00:31:39-Co to děláš, doprdele?
-No tak mi pomoz!
00:31:50Proč nezavoláme policajty? Co tady děláme, sakra?
00:31:53-Tohle se nemělo stát.
-Proč jsi ho zabila?
00:31:57-Můžeš mi to vysvětlit?
-Ne já.
00:32:13Ten šíp musel vletět dveřmi zvenku, ale to už je teď jedno.
00:32:18Něco pro tebe mám.
00:32:28Tohle jsem našla přímo tady v kostele.
00:32:31Ta čísla jsou vyrytá do dlaždic v chóru.
00:32:34Vypadá to, že jde o nápis ještě z doby stavby kostela.
00:32:39Snažila jsem se to vyluštit, ale zatím mi nic nedávalo smysl.
00:32:43A co já s tím mám společnýho?
00:32:46A co s tím má společnýho ten mrtvej chlap?
00:32:50Vybrala jsem si tě.
00:32:54Potřebuju pomoct.
00:32:56Nesmíš mě zklamat, je to moc důležitý.
00:33:12-Jak ho zabili?-Rána šla do zad. Zdálo se, že přímo do srdce.
00:33:17Panebože. Doufám, že jste nevolal na policii.
00:33:21Ne. Tohle se přece nikdo nesmí dozvědět.
00:33:24-Dokud tomu nepřijdu na kloub.
-Dobře.
00:33:30Ty čísla. Dokázal byste je rozluštit?
00:33:34Nejsem kryptolog. Těch zpráv bylo víc?
00:33:38-Mohly by bejt i další?
-Jistě, těch staveb je celá řada.
00:33:42Jenom namátkou kromě Kladrub, Rajhrad, Sedlec, Panenské Břežany,
00:33:47Křtiny u Brna, Želiv a samozřejmě Zelená Hora.
00:33:50Poslyšte, co to bylo za hlas, co jste slyšel?
00:33:54Já nevím, něco jako gregorián, ale vícehlasej.
00:33:58Já nemyslím zpěv, myslím slova.
00:34:02Quae ist esta. Tak nějak. Nevím.
00:34:05"Quae ascendit de deserto deliciis affluens."
00:34:10To je z Šalamounovy Písně písní.
00:34:13Santini dal vepsat ten nápis do kupole kladrubského kostela.
00:34:20"Kdo je ta žena, jež přichází z pouště?"
00:34:31Vy nějakou takovou znáte?
00:34:36Ne, ale...
00:34:38Chtěl bych ji znát.
00:34:56-Co to jako má bejt?
-Univerzální slogan.
00:35:00"Crux sacra sit mihi lux."
00:35:03"Non draco sit mihi dux."
00:35:06"Kříž svatý ať je mi světlem. Mým pánem ať není drak."
00:35:13Svatý Benedikt.
00:35:18-Jak se má Tereza?-Myslíš, že mě hned po ránu nasereš?
00:35:22Tohle je úplnej blábol. Hromada sraček!
00:35:26-Tak to budu muset objet další kostely.-Neser mi na hlavu!
00:35:29Okamžitě přestaneš kravit s nějakejma kostelama a svatejma
00:35:32a napíšeš mi ten slogan, protože já tě můžu vyhodit
00:35:35-rychlejc, než stačíš odejít.
-Jasně, dávám výpověď!
00:35:38-Kam chceš jako jít?
-Možností je spousta.
00:35:41-Tohle není jediná reklamka v Praze.-To se pleteš, chlapečku!
00:35:45Pro mě není těžký zařídit, aby sis už nikde neškrt!
00:35:51A vy nečumte!
00:36:03-Co tady chceš?
-Nebuď hned naštvanej, prosím tě.
00:36:07Já nejsem naštvanej. Tak co tady chceš?
00:36:12Přinesla jsem ti Ropsovu knihu.
00:36:18A...
00:36:25Vypijem to u tebe nebo v parku na lavičce?
00:36:34Tohle je ze Santiniho kostela v Kladrubech.
00:36:38-Je to z doby, kdy se stavěl.
-Santiniho kód?
00:36:42Možná, ale zatím nevím, co znamená, ani jestli je od něj.
00:36:46Ty číslice budou určitě nahrazovat písmena v abecedě,
00:36:50ale asi ani nevíme v jaký.
00:36:53Nebo jo?
00:36:57A nevíme ani, jakou šifrou ten vzkaz rozluštit.
00:37:02Chtělo by to víc indicií.
00:37:05Hele, neřekl jsem, že chci, abys mi s tím pomáhala.
00:37:09Neřekl?
00:37:16Tak to řekni.
00:37:20Prosím.
00:37:49Sedej.
00:38:10Můžeš mi laskavě říct, kam jedem? Nemám moc času.
00:38:14Zvláštní. Já myslel, že ho teď budeš mít spoustu.
00:38:18Nebo tě tak zaměstnává hledání tajnýho kódu?
00:38:22Blbnout hlavy mladejm holkám, na to jsi byl vždycky machr.
00:38:26Jestli ti jde o to, že se nemám scházet s Terezou,
00:38:29-tak to ti klidně můžu slíbit.
-Na Terezu seru. Tak co to je?
00:38:32-A co jako?
-Bude v tom asi hodně prachů,
00:38:35když si kvůli tomu dal tak rychle výpověď, ne?
00:38:38Jasně, Kňoure, našel jsem svatej grál.
00:38:41Hele, nedělej si ze mě srandu. Ať už jsi v těch kostelích
00:38:45našel cokoli, nezapomeň, že bez mýho zadání by ses k tomu nedostal.
00:38:48Už pro tebe nedělám, Kňoure.
00:38:56Hele, tak dobře. Seš dobrej obchodník.
00:39:00Nejsem tak blbej,
00:39:02abych ten univerzální claim, pokud ho najdeš, dal Amíkům.
00:39:06Vyjebu s nima a postavím konkurenci.
00:39:10Kňour advertising agency. Tobě nabízím podíl.
00:39:14-Řekněme tak 30 procent.
-Ani ve tvejch snech, Kňoure.
00:39:31Tohle jsi četl? Nebyls tam ten den náhodou?
00:39:35A tohle. Prej to nebyla obyčejná autonehoda.
00:39:42Nepůjčoval sis ten den náhodou auto do Sedlce?
00:39:46Myslím, že by bylo dobrý pošťouchnout policajty
00:39:50a poslat je tím správným směrem. Už mě ten vejlet s tebou nebaví.
00:39:57Přemýšlej o tom.
00:40:44Dobrý den. Můžu se podívat do kaple?
00:40:49Dělám takovej průzkum.
00:41:26(zvoní telefon)
00:42:43Přišla jsem ti říct, abys mi vrátil ten sešit.
00:42:47Vím, co si o mně myslíš,
00:42:50ale nebudu ti to vymlouvat, i když to stejně vůbec není pravda.
00:42:58Prostě mi vrať ten sešit a zapomeň na to.
00:43:02Jinak co? Vytáhneš luk a zabiješ mě?
00:43:08Teď už se mě nezbavíš, jsem v tom namočenej taky.
00:43:12Našla jsem další zprávu.
00:43:17Kde?
00:43:21Kostel Petra a Pavla v Rajhradu.
00:43:24Pod rakvema svatýho Defendenta a Felicissima.
00:43:29Dokážeš to přečíst?
00:43:34Santini byl z rodu italských kameníků.
00:43:38Přišli do Čech za třicetileté války.
00:43:42Jan Blažej byl od dětství nemocný.
00:43:45Prý byl chromý, měl zakrslou postavu s hrbem na zádech.
00:43:49Možná proto, že práci s kamenem nemohl zvládnout,
00:43:52tak se naučil stavby projektovat.
00:43:55Santini se svým bratrem Františkem a sestrou Alžbětou
00:43:59spolupracovali na realizaci v podstatě všech jeho projektů.
00:44:03Mimochodem, ta sestra trpěla od mládí duševní chorobou.
00:44:08První zakázku získal Santini v roce 1702.
00:44:11Byl to klášterní kostel u Kutné Hory
00:44:14a potřeboval jenom pouhých pár let,
00:44:17než se dostal na samotný vrchol.
00:44:23Santini se musel spojit snad s ďáblem,
00:44:26aby to za svůj nedlouhý život všechno stihnul.
00:44:30-Pět minut přestávka.
-Byl přibitej ke stromu.
00:44:33Šípama měl probodnutý zápěstí a bok.
00:44:36Vypadal jak ukřižovanej a navíc se mi zdálo...
00:44:39-Co se vám zdálo?
-Jakoby měl vyříznutej jazyk.
00:44:43Bože, bože, bože, bože. Copak to nikdy neskončí?
00:44:47Já jsem věděl, že bude další.
00:44:50Vražda?
00:44:52Zpráva.
00:44:55To je...
00:44:57To je přesně on.
00:45:00Celý Santini.
00:45:03Hraje si s námi.
00:45:05Tahleta kresba. Co to znamená?
00:45:08To je Santiniho svatý Jan Nepomucký.
00:45:11Je to jediná kresba,
00:45:14u které máme stoprocentní jistotu, že ji maloval skutečně on.
00:45:18Není příliš významná. Má ji Národní galerie.
00:45:21Proč má v ruce šíp a namísto kříže ratolest?
00:45:24Santini používal šípy k vyměřování.
00:45:27Mají délku přesně jednoho vídeňského lokte.
00:45:30Hvězdy, který tvořej svatozář, bejvaj do kruhu,
00:45:33ale tady je to divně, jako kdyby to nakreslil ožralej.
00:45:37Hvězda? Tak to by nás odkazovalo k Zelené Hoře.
00:45:41-Tam jsme přece nic nenašli.
-A my jsme tam něco hledali?
00:45:45Promiňte, ale víte co? Zkuste Křtiny.
00:45:49Podzemí Mariánského chrámu je fascinující místo.
00:45:54Přímo ďábelské.
00:46:45Hledáte něco?
00:46:50Dobrý den.
00:46:52-Já studuju architekturu a právě píšu o Santinim.-Hm.
00:46:57-Mohl bych se podívat do podzemí?
-To v žádném případě.
00:47:01Krypta není přístupná veřejnosti.
00:47:05Víte, doktor Rops mi doporučil tenhleten kostel.
00:47:08Doktora Ropse znám. Ten člověk cílevědomě
00:47:12využívá církevní architekturu k budování své vlastní kariéry.
00:47:17Obávám se ale, že s jeho arogantním přístupem
00:47:21se mu nikdy nepodaří ji doopravdy pochopit.
00:47:25Ale doktor Rops má přece v úctě církevní památky.
00:47:28Vážený pane, kostely nejsou žádné památky.
00:47:32Jsou to především místa, kde se můžete setkat s Bohem
00:47:36při modlitbě, když budete chtít, ale o to vy asi nestojíte, že?
00:47:41Do podzemí vás rozhodně nepustím.
00:49:45(zamykání)
00:50:04Otevřete!
00:50:06-Otevřete!
-Varoval jsem vás,
00:50:10ale vy nemáte respekt před ničím.
00:50:13Počkejte, omlouvám se. Nic tady neukradnu.
00:50:16Ani nemáte co. Jdu zavolat policii.
00:50:20Ne, počkejte, vysvětlím vám to! Otevřete! Otevřete!
00:50:30Sakra. Sakra!
00:51:14(odemykání)
00:51:59(zvoní telefon)
00:52:02-Haló?-Martine?
-Viktorie?-Co je?
00:52:06Jsem v Křtinách v kostele. Na zemi tady leží mrtvej farář,
00:52:10-má v hlavě sekyru a v ruce drží šíp.-Teď nemůžu mluvit.
00:52:14-Viktorie?-Dám vědět, kde se sejdeme.-Viktorie?
00:52:18Doprdele!
00:52:24Sakra!
00:53:13-Proč? Sakra proč?-Já jsem tohle opravdu nechtěla, věř mi.
00:53:17Je to dost velkej průser, jestli ti to nedochází!
00:53:21Co si myslíš? Že po tobě budu pokaždý uklízet mrtvoly?
00:53:28-To jsem nebyla já.
-Ne? A kdo jako?
00:53:33Já a ne já.
00:53:36-Jdu volat policii.
-Ne. To nesmíš.
00:53:40Je to složitější.
00:53:42Prosím.
00:53:46Prosím.
00:53:50-Proč mi lžeš?
-Nemůžeme se o tom bavit tady.
00:53:54Přijď za mnou na pokoj. Jsem na osmičce.
00:54:28Vzal jsem ti ten čaj.
00:54:42Tak co? Já čekám.
00:54:44-Co chceš slyšet?
-Po čem vlastně pátráš?
00:54:48Sama pořádně nevím. Už jsem ti to řekla.
00:54:52-Hele, nekecej. Mám právo to vědět, když jsi mě do toho vtáhla.-Já?
00:54:57Ne já. Santini a Nepomucký tě vtáhli.
00:55:02Přišel jsi proto, že jsi sám chtěl. A kvůli čemu?
00:55:08Kvůli poznání?
00:55:11Ješitnosti?
00:55:14Přiblblý mužský touze pochopit, co se pochopit nedá?
00:55:23Našel jsem další zprávu.
00:55:27Byla v kryptě vytesaná v klenbě.
00:55:33Napij se.
00:55:52Napij se pořádně.
00:56:01Nepřibližuj se. Nehejbej se! Nepřibližuj se ke mně!
00:56:05Počkej. Nebylo tam nic, co by ti mělo ublížit.
00:56:09Jenom jsem...
00:56:13Já...
00:56:17Já jsem...
00:56:21Chtěl jsem jenom...
00:56:26... abys mi
00:56:30něco řekla.
00:56:34Řeknu, když budu sama chtít.
00:56:37Já...
00:56:43Neptej se.
00:56:46-Chci...
-Prostě se na to vykašli.
00:56:49Já chci...
00:56:52Chceš mě?
00:56:59Ano, chceš mě.
00:57:10Tacui.
00:57:13Mlčel jsem.
00:57:17Kupuju si to od tebe.
00:57:58-Tuhle zprávu Santini nepsal.
-Jak si můžete bejt tak jistej?
00:58:01Kostel ve Křtinách byl postaven až po Santiniho smrti.
00:58:04I proto jsem vás tam ostatně poslal.
00:58:07Zajímalo mě, jestli tam třeba něco nenajdete.
00:58:10-Takže je to celý podvrh?
-Ne, ne, vůbec ne.
00:58:13Naopak je to čím dál zajímavější. Možná, že jste se dostal
00:58:17na stopu někomu, kdo Santiniho dobře znal
00:58:20a kdo nám chtěl dát zprávu o něčem, co mělo zůstat světu utajeno.
00:58:24-Co ten farář?-Sekyra v hlavě.
-Hm. Byl to trouba.
00:58:28Škoda ho nebude. Mimochodem, nechcete na přednášku?
00:58:33Dnes o Rajhradě.
00:58:35Chrámová loď se proměňuje rozšiřováním a zužováním
00:58:40hlavních zdí a tím vznikají dvě elipsovité výdutiny.
00:58:45Tím se samozřejmě také mění celá šířka.
00:58:49Rád bych vás upozornil na jednu zajímavou věc.
00:58:53Tou je na Rajhradě číslovka 2.
00:58:56Neříkám to ani tak kvůli dvěma věžím na západním průčelí,
00:59:01ty ostatně byly dostavěny až po Santiniho smrti a oproti
00:59:05jeho návrhům je poněkud zkazil vídeňský stavitel Oestl.
00:59:10Ale schválně počítejte se mnou.
00:59:13Opatský chrám byl zasvěcen dvěma svatým.
00:59:16Svatý Petr s klíčem, na druhé straně svatý Pavel.
00:59:21Průčelí zdobí dvě sochy:
00:59:24svatý Vojtěch a Vintíř,
00:59:27ale to zdaleka není všechno, na oltáři jsou dva andělé
00:59:32a v blízkosti dva solunští bratři Cyril a Metoděj.
00:59:36Dále v chrámu najdeme svatého Benedikta a svatou Scholastiku,
00:59:41což byli nejenom sourozenci, ale dokonce dvojčata.
00:59:45A aby toho nebylo málo, v chrámu jsou ukryty ostatky
00:59:49dvou svatých bratří Felicissima a Defendenta.
00:59:53(pípání telefonu)
00:59:56Je to podobný motiv jako v Kladrubech,
00:59:59kde jsou uloženy ostatky svatých Aurelia a Viktorína.
01:00:03Obecně lze konstatovat, že Santini zde používá
01:00:08všech svých výrazných stavebních prvků.
01:00:27Aurelie?
01:00:30Aurelie? Aurelie!
01:00:32Aurelie!
01:00:42Jak jsi na to přišel?
01:00:45Ty dva svatý z Kladrub. Viktorín a Aurelius.
01:00:48Jak by se jinak jmenovala? Proč mě nenávidí?
01:00:51-Ale tak to není.
-Ne?
01:00:54-Vystřelila po mně a chtěla zabít.
-Kdyby chtěla, strefila by se.
01:01:00-Na sto metrů trefí střed terče, a to klidně může foukat vítr.-Jo?
01:01:05-Tak ať mi to řekne sama.
-Ona nemluví. Přišla o jazyk.
01:01:09-Ukousla si ho při jednom záchvatu.
-Takže je to blázen.
01:01:14Je geniální.
01:01:16Díky ní jsem šla na architekturu.
01:01:20Spolu dokážeme navrhnout neuvěřitelný věci.
01:01:24-Tak proč vraždí ty okolo?
-Chtěla tě chránit.-Chránit? Mě?
01:01:29Protože ty jsi cesta. Sledovala tě.
01:01:32Vzala si do hlavy, že tě zachrání, kdyby ti někdo chtěl ublížit.
01:01:36Nedokázala jsem ji uhlídat.
01:01:40Nechci, aby ji někam zavřeli. Nesnesla bych to.
01:01:45Kam vede ta cesta?
01:01:48Ta naše k Santinimu
01:01:52a po té tvojí se přichází z pouště.
01:02:15-Já to nechápu.
-Jak to, že ne?
01:02:18Ty čísla asi zastupujou pořadí písmen v abecedě.
01:02:21-Latinka jich má kolik?
-26.-Přesně.
01:02:24A nejvyšší číslicí kladrubský zprávy je právě 26.
01:02:27Jasně, ale jestli A není jednička...
01:02:30Pak hledáme způsob, jakým je zpráva zakódovaná.
01:02:33-A ten kód je?
-Ten je přece v těch kostelích.
01:02:36Každá stavba je kódem. Napadlo mě to dneska na Ropsově přednášce.
01:02:40Ty dvojčata, Benedikt a Scholastika. Už chápeš?
01:02:43-Ne.-Tak jinak. Komu jsou zasvěceny Kladruby?
01:02:47Panně Marii, Wolfgangovi a Benediktovi.
01:02:50-Jaký tam jsou okna?
-Trojlístkový?
01:02:53-A kropenky?
-Ve tvaru trojúhelníku.-Trojka.
01:02:57Teď už jde jenom o to, jestli A rovná se trojka,
01:03:00nebo k A je tři nutný přičíst.
01:03:03S.
01:03:07V.
01:03:10A.
01:03:14T.
01:03:16Y.
01:03:18Dává to smysl?
01:03:59"Tys vedl mě od začátku mých cest."
01:04:02"Před trůnem Božím jako fakule hořím
01:04:06a mě hříšného ozdobuješ,
01:04:09bych schopen byl díla ku prospěchu nebe."
01:04:13"A kdo jsem já, abych neuposlechl?"
01:04:42"Kdo jest tobě žena, co přichází z pouště
01:04:45jež jako Jitřenka shlíží, krásná jako luna čistá,
01:04:50a strašná jak vojsko pod praporci?"
01:04:54"Kdo jest ti láskou, jakou já jsem byla?"
01:04:57"Jen on dokázal vystavět chrám ve třech dnech."
01:05:01"Jeho jméno ať je oslaveno
01:05:05a ona, Engel, ztichne navěky."
01:05:24"Stavitel není a nebude jeden."
01:05:27"Maestro Francesco s Engelem mým stáli nade mnou
01:05:32a vedli moji ruku s šípem měřícím
01:05:35a dobrej Jan Nepomuckej byl jim nápomocen,
01:05:40neb z oltáře mého skvostu vstoupí do pantheonu."
01:05:46Teda musím říct, že jste na mě opravdu udělal veliký dojem.
01:05:52-To psal sám Santini.
-Jak to víte?
01:05:55Maestro Francesco je evidentně Francesco Borromini,
01:05:59italský architekt a stavitel.
01:06:02Od něho se Santini prý naučil pracovat se světlem.
01:06:05Léta se o tom vedou učené disputace
01:06:08a tady se Santini k Borrominimu sám přiznává.
01:06:12To je neuvěřitelné.
01:06:15Po jeho smrti ve Křtinách tu zprávu zřejmě napsala žena.
01:06:19"Kdo jest ti láskou, jakou já jsem byla?"
01:06:22"Ona, Engel, ztichne navěky." Co podle vás ty zprávy říkají?
01:06:27To je popis cesty. Potřebujete mistra,
01:06:31který určí směr, anděla, božskou inspiraci,
01:06:35tu, která přichází z pouště.
01:06:40Jak je to kódované?
01:06:42U rajhradský zprávy je dvojka, Kladruby trojka a Křtiny čtyřka,
01:06:47podle toho, že chrám stojí v půdorysu řeckýho kříže.
01:06:51A pětka by mohla...
01:06:54Teda pokud nějaká vůbec existuje, by se mohla skrývat v Zelené Hoře.
01:07:01A kde podle vás hledat tu jedničku?
01:07:04Nemůže o ní vědět něco třeba Viktorie?
01:07:09Nenaznačovala něco?
01:07:12Nějaký dvojsmysl, ze kterého by se dalo vyvodit...
01:07:17Dvojčata.
01:07:20Jedna je geniální, druhá se o ni stará.
01:07:23To je neuvěřitelná analogie se Santinim, neuvěřitelná.
01:07:27-On měl taky sestru Alžbětu.
-Která se zbláznila?-Hm.
01:07:32To je zvláštní. Podivná pouta těchhle blíženců.
01:07:43-Blíženců?
-Hm.
01:07:46Souhvězdí Blíženců. Měli jsme to celou dobu před očima.
01:07:50Je to mapa! No jasně. Ta hvězda uprostřed, to je Zelená Hora.
01:07:53Na východě Křtiny, pod nima Rajhrad,
01:07:56na západě Kladruby a ta poslední od Kladrub severovýchodně.
01:08:00-Klášter Plasy.
-Jedeme hned?
01:08:04Jestli v okolí víte o někom,
01:08:07kdo má v krvi míň, než jedno promile...
01:08:12Teri?
01:08:16Terezo?
01:08:21Teri?
01:08:23-Šla zas do pouště, Engel svatej.
-Kňoure, co tady děláš?
01:08:29Jak ses sem dostal?
01:08:34-Ta svině.
-Jo.
01:08:37To je jediná věc, na který se shodnem. Jsou to svině. Všechny.
01:08:41Ženskejm nikdy nevěř, vždycky tě zraděj.
01:08:47Dej mi ten sešit.
01:09:14-Ještě to bolí?
-Ani ne.
01:09:17Jen nelžete.
01:09:21Nejhorší je vidět ženu přicházet z pouště
01:09:25a vědět, že nejde za vámi.
01:09:30To bude bolet ještě dlouho.
01:09:36Proč mi vlastně pomáháte?
01:09:40Tajné vzkazy z 18. století člověk nečte každý den.
01:09:58Tady to bylo celý podmáčený. Klášter je na zátopových loukách.
01:10:02Drží ho piloty z kmenů stromů, na nich je rošt
01:10:05-a teprve nad ním je základové zdivo.-Že to neshnije?
01:10:09Piloty stojí ve vodě, takže k nim nemůže vzduch.
01:10:12Nechceme vás okrádat o čas. Když dovolíte, provedu pana Urmanna sám.
01:10:17Co se Santiniho týče,
01:10:20neznám lepšího průvodce než jakým je doktor Rops.
01:10:24Kaple svatého Bernarda.
01:10:26Co vidíte?
01:10:29-Kruh.
-Není to úplný kruh.
01:10:33Klenba má osm cípů a všechny jsou ztrojené.
01:10:37Takhle překombinovaně zatím ty zprávy nikde utajený nebyly.
01:10:42Jakou číslovku vám ten tvar připomíná?
01:10:45Nulu, ale my hledáme jedničku.
01:10:49Nula by znamenala, že nepřipočítáváme nic,
01:10:53šifra je pořád stejná, tedy "A rovná se jedna".
01:10:58Nula ale není do kruhu, je to spíš elipsa.
01:11:04Řekl jste elipsa?
01:11:17Tady.
01:11:59Mám to.
01:12:08Důmyslné.
01:12:11Jsou vidět jenom, když svítí slunce.
01:12:18"Bůh je tvá přísaha,
01:12:21říká tvé jméno,
01:12:24a já obětuju tobě mé hříšné srdce,
01:12:28neboť tys mě vedla
01:12:31od začátku mých cest, Elisabeth."
01:12:37"Pokračuješ, sestro rodná a Engeli strážný, na díle mém
01:12:43vždy půli konající."
01:12:48Elisabeth.
01:12:50Alžběta.
01:12:53Jeho bláznivá sestřička?
01:12:56Už víte, kdo pokračoval po jeho smrti?
01:13:00Tady ji máte.
01:13:03Právě k vám přišla z pouště.
01:13:36-Promiň.
-Vypadni!
01:13:39My dva se nemáme o čem bavit.
01:13:42Kňour vyhrožoval, že mě zabije, když ho k tobě nepustím.
01:13:46Já...
01:13:48-Bála jsem se.
-To ti mám věřit?
01:13:52Jak se asi dozvěděl, u koho zrovna šoustáš, co?
01:13:58Já jsem mu nevolal.
01:14:04Vrať se ke Kňourovi, ty mrcho.
01:14:08Seš hloupej. Fakt seš hloupej a úplně slepej.
01:14:13I slepej by viděl, jak po mně slídíš. Jak jsi nás vůbec našla?
01:14:17Chtěla jsem jít na přednášku, ale byla zrušená.
01:14:21-Říkali, že doktor odjel do Plas.
-Mně je to vlastně úplně jedno.
01:14:25Možná to s Kňourem najdete dřív. Vyděláte hromadu peněz.
01:14:29No a co?
01:14:33Strčte si tu svoji univerzálku někam.
01:14:36Přivezla jsem ti zpátky ten sešit.
01:14:42Kňour už si to stačil ofotit?
01:14:45Neví, kde jsem.
01:14:47Přísahám.
01:14:49Nejsem to, co si myslíš.
01:14:59No tak to do něj přepíšeme, ne?
01:15:03Našli jste další?
01:15:08Kód byl nula, to znamená "A rovná se jedna".
01:15:12-Poslední pátá by podle návodu měla bejt...-... na Zelený Hoře.
01:15:19Kňoure?
01:15:25-Ty jsi svině.
-Není.
01:15:30Je blbá.
01:15:32Zapomněla, že pohyb firemních aut je sledován satelitem,
01:15:36takže nebylo těžký vědět, kam jede.
01:15:39Ten sešit. A vaše mobily.
01:15:42Terezo, ty mi to přines.
01:16:09Zelená Hora.
01:16:13(zamykání)
01:16:43Proč se tady zamykáte?
01:16:47Řada lidí si myslela,
01:16:50že Santiniho dílo je výsledkem jeho spojenectví s Ďáblem
01:16:53-a on se spojil se svým Andělem strážným.-Kterej vedl jeho ruku.
01:16:57-Ne, to by byla spekulace.
-Jak to? Sám se přiznává:
01:17:00-"Stavitel není a nebude jeden."
-A ona to vyvrací:
01:17:03"Jedině on dokázal vystavět chrám ve třech dnech."
01:17:06"Bez tebe bych ničeho nedokázal, Engeli svatý," píše Santini.
01:17:09A ona říká: "Jeho jméno budiž oslaveno."
01:17:12Ne! To prostě ne!
01:17:15-Já se to nechci dozvědět.
-Ale proč ne? Ona to vymyslela.
01:17:19Santini byl nástrojem její geniality.
01:17:22-Přepíšeme učebnice architektury.
-Právě proto.
01:17:26Mám Santiniho rád příliš dlouho na to, než aby mi ho teď vzala ona.
01:17:35"Ona, Engel, která ztichne navěky." Proč i po jeho smrti mlčela?
01:17:39Přenechala mu slávu tohoto světa, aby ji získala tam.
01:17:43Dokázala popřít sebe sama a obětovat se pro něj.
01:17:47Skrytá oběť je mnohdy víc, než křičená pravda.
01:17:51-Takže je to o její pokoře?
-Ne.
01:17:54Je to o její lásce.
01:17:59Mlčela pro ni.
01:19:01To vám to trvalo.
01:19:05-Chtěl ji zabít. Musí do nemocnice.
-Drž hubu! Ona chtěla zabít mě!
01:19:10Já nevím, kdo tady zabíjí kastelány na potkání.
01:19:14To chceš, aby umřela? To ji chceš mít na svědomí?
01:19:18-Jestli znáš tu univerzálku, tak ji řekni a můžete jít.-Jdi se bodnout!
01:19:23-Chci slyšet jenom tu pátou Santiniho zprávu.
01:19:27Hele, já nejsem mstivej,
01:19:30ale čím dřív ji najdete, tím dřív odsud vypadnete.
01:19:35No tak co?
01:19:41Nic?
01:19:45Já mám čas.
01:19:47Ať ta holka klidně chcípne.
01:19:54Bude to někde na oltáři.
01:19:56Jak to víte?
01:19:59"A dobrej Jan Nepomuckej budiž jim nápomocen,
01:20:03neb z oltáře mého skvostu vstoupí do pantheonu."
01:20:07Nebudeme to přece hledat u varhan.
01:20:29"Uhádneš ty, kdo dovedeš v kameni číst."
01:20:33"Syn je slovo Otcovo vzešlé z mlčení."
01:20:36"Ve jménu Kristovu a při úctě k svatému Janu
01:20:40jsi jeho jazykem, strážíš tajemství jako u zpovědi."
01:20:44"Dílo dobré jest, když konáš, ale nezraníš
01:20:48a jazyk zvostává mlčeti."
01:20:50-To není všechno. Něco tam chybí.
-Mně to stačí.
01:20:55Já vím.
01:20:58-A vy?
-Já také vím.
01:21:01-Je to naprosto jasné.
-Geniální Santini.
01:21:07-Fenomenální.
-Co to tady melete?
01:21:10Jaký fenomenální?
01:21:15-Vždyť to nedává žádnej smysl.
-Jak to, že ne?
01:21:21Chybí tam ta moje věta. Ta moje univerzální věta.
01:21:25Ne.
01:21:27Ale ta tam přece je.
01:21:29-Kde je?
-Ty ji nevidíš?
01:21:33Ne. To je blbost. Tohle vám přece nemůže stačit.
01:21:37Poslední Santiniho zpráva musí obsahovat něco navíc.
01:21:41Třeba je první. Nezáleží na tom, u kterého z těch kostelů začnete.
01:21:46Bez těch druhých by to stejně nedávalo smysl.
01:21:50Doprdele, vždyť to nedává žádnej smysl!
01:21:53Vždyť to...
01:21:57Řekni mi to.
01:22:00Řekni mi to! Neser mě a řekni mi tu větu!
01:22:04-Říká ti to.
01:22:06-Vždyť mlčí!
01:22:09Je ticho!
01:22:13Jestli mi to neřeknete, tak ho zabiju!
01:22:16Mlčení nelze říci slovy.
01:22:19Je to tajemství.
01:22:22Hodnota, která vede ke svatosti. Například Nepomucký.
01:22:27Generace poustevníků nacházely Krista v tichu kontemplací.
01:22:35"Syn je slovo Otcovo vzešlé z mlčení."
01:22:42Elisabetha také mlčela, protože milovala.
01:22:47A to ty nedokážeš. Jenom slova, věty, slogany, kecy, tuny keců.
01:22:52Celej svět jste zabordelili blábolem!
01:22:56Ale v mlčení je smysl.
01:22:59Za to si nic nekoupíš.
01:23:08Pššš...
01:23:17(liturgický zpěv)
01:24:24Je váš.
01:24:32Čtyřka základně: neměli bysme zavolat někoho z Prahy?
01:24:36Asi máme toho jejich vraždícího lukostřelce.
01:24:40-Si děláš srandu. Fakt?
-Ten mrtvej drží v ruce luk a šíp.
01:24:43Úplně stejnej, jako našli v Kladrubech a Břežanech.
01:24:47-A nemohli mu ho nějak podstrčit?
-Jsou na něm jenom jeho otisky.
01:24:52A i kdyby, jak jim to chceš, ty vole, dokázat?
01:29:00Skryté titulky: Zuzka Kmentová Česká televize, 2010
Filmově televizní zpracování známého románu Miloše Urbana organicky propojuje prvky thrilleru, mystiky a hermetické filozofie s poutavým historickým exkurzem.
Na pozadí fascinující a znepokojivé architektury Jan Blažeje Santiniho, která světově unikátním způsobem mísí prvky baroka a gotiky, se rozvíjí příběh člověka, hledajícího na počátku nového tisíciletí ztrácející se pocit smyslu a životního naplnění.
Nespokojený zaměstnanec reklamní agentury Martin Urmann je pověřen nesplnitelným úkolem, který má fakticky ospravedlnit jeho náhlý vyhazov ze zaměstnání. Martin úkol přijímá, ale je to spíše gesto vzdoru, než vážně míněná snaha zachránit své postavení. Práce ho nepřímo zavede na stopu tajemných vzkazů dávno mrtvého architekta, které se zdají promlouvat přes hloubku času přímo k němu. Martin se pouští do honby za rozluštěním těchto zpráv. Jeho cesta je lemována záhadnými vraždami, které nějakým způsobem musí souviset s jeho pátráním. Fascinující síla světa, do kterého se postupně propadá, vylučuje možnost, že by od svého záměru odstoupil. Musí dojít až na konec, kde čeká odhalení, které od základu změní celý jeho, doposavad pečlivě udržovaný, pohled na svět.