Slovenský kameraman a velký obdivovatel francouzské nové vlny, jenž obohatil řadu snímků 60. let obrazovou nespoutaností, zemřel v neděli 7. 6. ve věku 77 let. Dokumentární portrét uvádíme jako připomínku jeho významného přínosu československé kinematografii a k uctění jeho památky (2009). Režie M. Šulík

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

Dokumentárním snímkem z cyklu Zlatá šedesátá zavzpomínáme na jedinečné dílo v neděli zesnulého mistra filmového obrazu Igor Luther (*5. 8. 1942 – †7. 6. 2020), jenž byl pro své neobyčejné vizuální cítění vyhledáván předními režiséry u nás i v zahraničí. U filmu začínal jako pomocný rekvizitář a televizní švenkr. Od studií na pražské FAMU, které dokončil roku 1966, spolupracoval zejména se svými slovenskými krajany – režiséry Elo Havettou, Jurajem Jakubiskem a Ivanem Balaďou. Postupně se oprostil od precizně komponovaných záběrů a dal přednost dynamické ruční kameře pohybující se s až akrobatickou volností po scéně. Nedílnou součástí jeho jedinečného tvůrčího stylu se stalo i užívání reálného světla a širokoúhlých objektivů. Vizuální nespoutanost uplatnil zejména ve spontánně manýristickém Jakubiskově snímku Vtáčkovia, siroty a blázni (1969) či v expresivním Balaďově televizním filmu Dáma (1967). Osudové srpnové dny roku 1968 strávil ve francouzském Avignonu, kde natáčel dokumentární portrét legendárního Living theatre. I když se vrátil zpět na Slovensko, kde spolupracoval např. na experimentálně laděných koprodukčních snímcích francouzského režiséra a spisovatele Alaina Robbe-Grilleta, na počátku sedmdesátých let zvolil odchod do emigrace. V následujících desetiletích byl pro svoji nekonvenčnost vyhledáván předními světovými režiséry a natočil téměř stovku filmů pro kina i televizi. K jeho vrcholným počinům patří spolupráce s Volkerem Schlöndorffem na Oscarovém filmu Plechový bubínek (1979) a historický velkofilm Andrzeje Wajdy Danton (1983). Snímal i řadu filmů československých exilových tvůrců, mezi něž patřil Vojtěch Jasný, Stanislav Barabáš a Jan Němec. Naposledy se za kameru postavil u dvou snímků svého bratra Miloslava Luthera (Tango s komármi – 2009 a Krok do tmy – 2014).

Igor Luther
kameraman

Igor Luther

* 5. 8. 1942

† 7. 6. 2020


Stopáž57 minut
Rok výroby 2009
 ST
ŽánrDokument