Patřil do silné generace tvůrců Československé nové vlny, zejména v tandemu s Pavlem Juráčkem. Dokumentární portrét režiséra a scenáristy, který zemřel 27. 9. ve věku 85 let, uvádíme k uctění památky tvůrce, jehož tvorba zahrnuje žánry od pohádky ke sci-fi (2009). Režie M. Šulík

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

Jen díky svému fotbalovému talentu mohl Jan Schmidt studovat vysokou školu. Na FAMU se dostal oklikou přes studium medicíny a stal se součástí legendárního Vávrova ročníku, z něhož vzešlo jádro československé nové vlny. Už za studií vytvořil tandem se scenáristou Pavlem Juráčkem a svými prvními filmy se absurdním humorem vypořádávali s dědictvím padesátých let. Černobílá Sylva (1961) ještě byla zábavnou satirou na socialistický realismus, následující středometrážní snímek Postava k podpírání (1963) však byl o poznání temnější a v téměř kafkovských situacích se vztahoval k situaci jedince pod tlakem kultu osobnosti. Zvláště druhý z počinů se setkal se silnou kritikou z vyšších míst a oba režiséři dočasně ztratili přístup k autorské tvorbě. Jan Schmidt strávil následující roky na vojně, kde točil pro Československý armádní film, nicméně jeho pohled na armádní každodennost mu nakonec vynesl možnost natáčet vděčnější sportovní filmy.

Doba se nicméně uvolňovala a Juráček se Schmidtem si k sobě i v armádním prostředí našli tvůrčí cestu, čímž vznikla nevšední a velmi syrová postapokalyptická science fiction Konec srpna v hotelu Ozon (1965). Po kontroverzním přijetí snímku Jan Schmidt musel přijmout kompromis a natočit v koprodukci se Sovětským svazem romanticko-dobrodružný snímek Kolonie Lanfieri (1968). Realizace probíhala na Kavkaze, kde štáb zastihla srpnová invaze. O rok později byli tvůrci nuceni film dokončit navzdory napjatým vztahům mezi oběma zeměmi.

Období normalizace znemožnilo Schmidtovi další spolupráci s Pavlem Juráčkem, a po několikaleté odmlce se režisér zaměřil především na dobrodružné a kriminální snímky, z nichž diváky zaujala především pravěká trilogie na motivy románů Eduarda Štorcha. K autorské tvorbě se Jan Schmidt vrátil v devadesátých letech další skvělou reminiscencí na léta padesátá Vracenky (1991), jeho pokus zrealizovat vrcholný Juráčkův scénář Situace vlka v drsných podmínkách daleké Aljašky však bohužel ztroskotal uprostřed natáčení.

Mezi nejznámější díla, na nichž se režisér Jan Schmidt podílel v dalším období, patří Osada havranů z pravěké trilogie, detektivka Smrt talentovaného ševce, Luk královny Dorotky podle V. Vančury, televizní seriál Stříbrná paruka podle A. Branalda a nebo oblíbená televizní pohádka Jak si zasloužit princeznu.

Tentokrát pořad uvádíme u smutné příležitosti režisérova úmrtí (3. 1. 1934–27. 9. 2019).

Jan Schmidt
režisér

Jan Schmidt

* 3. 1. 1934

† 27. 9. 2019


Stopáž57 minut
Rok výroby 2009
 ST
ŽánrDokument