Chat

elektromobilista

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA

Ředitel Centra výpočetních a informačních služeb Vysokého učení technického v Brně, předseda dozorčí rady CESNET z.s.p.o. a předseda Asociace elektromobilového průmyslu. Od roku 2006 používá elektromobil Peugeot 106e a v práci dodávku Peugeot Partner Electric.

Byl vedoucím projektu přestavby vozu Škoda Superb II na elektromobil SuperEL ve společnosti EVC Group se studenty VUT v Brně. S tímto homologovaným vozem se zúčastnil závodu elektromobilů WaveTour 2010 z Paříže do Prahy a denně ho používá.

Záznam chatu z pátku 27. ledna 2012

SHzL: „Co říkáte na auta na etanol?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Nejsem odborník na etanol, ale nejsem si jist zda není na jeho pěstování potřeba a dopavu více nafty, než se pak produkuje ethanolu.“

SHzL: „Děláte na docentuře?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Zatím ne.“

Veronika K.: „Spolupracují nějak spolu na vývoji akumulátorů výrobci aut s výrobci fotovoltaiky?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Někteří ano, ne to příbuzné, navíc budoucnost je ve FV s integrovanou baterií, takže to přijde.“

Věra O.: „Dobrý den. Kdy si myslíte že počet elektromobilů na našich silnicích dosáhne počtu automobilů na benzin a naftu?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „2038“

Karel, Zlín: „Dobrý den. Jsou na příchod většího množství automobilů připraveny i rozvodné sítě? Nebo se spíš bude podporovat rozšíření fotovoltaiky k těmto účelům?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Nárůst elektromobilů nebude rychlý, sítě stačí už teď. Decentralizované zdroje se pro nabíjení budou používat určitě, včetně FV.“

SHzL: „Prisel jste drive na svuj dnesni chat, to abyste toho vice stihl - odpovedi?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Stojím na D1 na parkovišti, tak odpovídám teď, dokud mám signál.“

irbis: „Humor: Nevím, kdo to napsal - snad Ivan Mládek - psal o elektromobilu, ale říkal, že je problém, že elektromobil musí mít dlouhou šňůru a být pořád v zástrčce...“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Před 4 lety mě kamarád řekl, když jsem ho vezl eutem domů. A máš dost dlouhou šnůru? Vozím 80m.“

Fikar K.: „Chci konečně jezdit na elektřinu, kde mám začít ..?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Kupte si elektromobil.“

Vacek: „Když pominu možnosti nabíjení, jaká jsou negativa těchto automobilů! Děkuji za upřímnost.“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Počáteční cena. Ale ta se dá vyřešit splátkami z ušetřeného paliva.“

irbis: „Jak jsou u nás rozšířené elektromotocykly? A jak je to u nás elektro náklaďáky?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Elektoskútrů je hodně. Nákladáky na elektřinu dělá Avia, ale zatím se u nás moc neprodávají.“

Petr V.: „Máte tu zkušenost, že by automobilky a dovozci ropy skutečně bránili ve vývoji a provozu elektromobilů?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Ne. Naopak. Vědí že ropa je problémová, hledají co budou dělat po ní a rozšiřují portfolio prodeje.“

Zdena Novotná: „Dobrý den, proč tak dlouho trvá vývoj baterií s vysokou kapacitou pro elektromobily? V čem je háček?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Problém je zatím v ceně nabíječek/polovodičů, které umí usměrnit 3fázový proud na stejnosměrný s výkonem 50 až 150kW. Jsou velké (0.5m3) a drahé 300-900 tis. Ale nabíjení za 15 minut už je docela běžné i v CR pomoci CHADEMO stanic.“

Fikar: „Které auto doporučíte?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Pokud máte kolem 250 tis, tak staršího P106e. Pokud máte 450 tis tak R7 od EVC, Pokud máte 700 tis tak Czero/iON/eSmart. Pokud na nej máte 800 více tak si kupte Nisan Leaf, pokud máte 1,5 mil tak teslu nebo si nechtě předělat Superb :) A pokud si neberete, tak počkejte na eCityGo, nebo Renaulta.“

Fikar K.: „Koupit si dnes elektromobil za 750 tisic..? To je šílené, máte nějakou lepší alternativu?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Koupit za 550 předváděcí nebo ojetý za 250.“

ar: „Které všechny automobily na světě vyrábějí elektrovozy a které to naopak odmítají?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Odmítá je vyrábět zatím jen škodovka, ale to se snad změní.“

SHzL: „Ty elektromobily, co používáte, jsou vyrobeny ve Francii?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Peugeoty ve Francii, EVC R7 v ČR.“

SHzL: „CO takhle elektrobagr? Je to možné?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Už jsem o tom přemýšlel. Jedna naftový mám doma a čekám až motor začne zlobit, stačil by bez baterek s kabelem.“

O. Vlasák: „Je rozvoje elektromobility výrazným celosvětovým trendem, v němž zatím zaspáváme ? Děkuju.“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „V politické podpoře.“

93: „Kdo vymyslel první elektromobil a kdo vyrobil první elektromobil?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Vymyslel první asi uhor Ján Jedlík (na území slovenska) 1828 ! Vyrobil buď 1832 - 1839 Robert Anderson anebo 1835 Sibrandus Strating.“

J. Doubek: „Jaké jsou nedostatky tohoto vozidla, když pomineme možnosti nabíjení. Děkuji“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Moc se nevyrábí.“

Hynek Hána z Újezda: „V V jakých cenových relacích se pohybuje pořízení i provoz elektromobilu vhodný i drobné pojíždky i delší cesty?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Záleží na tom jak dlouhé cesty. Kolem 550 tis. nový 250 tis ojetý.“

JUlo: „Co si myslite o napade z USA. Velke baterie menitelne cez podvozok - system zalohovane ako flase - automat vymeni“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „To bude fungovat jen v bohabojných krajinách, ne u nás. Ruší to i v Izraeli. Vyměňování baterek je dobré pro flotily, třeba pro dopravní podniky, ale ne pro veřejnost.“

Jan Veselý: „Počáteční cena je jasná, ale co až doslouží akumulátor. Na kolik přijde výměna starého za nový? Třeba zrovna u vašeho Peugeota 106e. Děkuji.“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Lithiová baterka by měla vydržet 500tis. km. Staré NiCD mají životnost kolem 15 let. Podle mých zkušeností teď začínají odcházet po 80tis KM u aut z roku 97. Nová lithiová stojí u i4wifi asi kolem 130 tis. Kč, ale pak by měla sloužit mnohem déle a bude místo 350kg vážit jen 115 kg.“

Krauz Václav z Č.Budějovic: „Dá se dnes proti silné ropné loby elektromobil vůbec prosadit?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „O ropné lobby nejde. Elektřina má také silné lobby. Rozhodne zákazník a zejména podle ceny paliv.“

Michal: „Kolik elektromobil spotřebuje kWh na jedno nabití ? a jakou mají baterie kapacitu? Předpokládám že alternátor na dobíjení a fotoel. články také mají.“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Malé např P106e/CZero asi 12kWh/100km, velké asi 18kWh/100km na dálnici třeba 20. Baterie mají kapacitu od 12kWh do 40kWh, nejvíc jsem viděl 130kWh s dojezdem 1000km.“

M.Sadek: „Kolik stoji takový 200 Kw elk. motor do auta a co váži???Jaky motor by jste doporučil o podobném výkonu.“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Používáme 100kW což odpovídá asi 130kW spalovacího. Stojí od 80tis do 100tis bez daně vodou chlazený, váží kolem 80kg.“

Martin Vrla: „Kolik jsstejiž ujel km s elektro mobilem ?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Celkem asi přes 90tis km.“

Chudý člověk: „Dobrý den, jsem normální chlapík, co když si kupuje auto, tak nějakou ojetinu za 150 tisíc. Je pro mě ekonomicky vůbec reálné poohlížet se po elektromobilu, má to smysl, vyplatí se mi to? Jezdím každý den do práce 40 km tam a 40 zpátky, z toho necelou polovinu po dálnici.“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Pro vás se vyplatí nějaký starší do 250 tis.“

Jurek: „V pořadu jsem viděl take elektro kola, co si myslíte o jejich rozšíření?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Za chvilku je bude mít každý. Stačí vyměnit zadní kolo a přidat baterku.“

M.Sadek: „Co říkáte na mladého Chorvata co upravil BMW e30 výkon od 500 az 700 Ps podle počasí.Dojezd 180 km na takhle výkone auto?Jakto ze el.auta daleko menšího výkonu mají stejný dojezd. http://www.youtube.com/watch?v=4-RZumEMvE4“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Pěkné. Je to protože u elektromobilu neroste spotřeba energie s výkonem motoru. Motor neplýtvá a spotřebuje jen to co musí na překonání jízdního odporu. U spalovacího vozu jde většina energie do tepla.“

JOSEF: „Jaké mají napětí a kapacitu akumoúllátory pro elektrokola“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „To je různé. Dojezd bez šlapání bývá kolem 30-50km. Zeptejte se prosím někoho kdo dělá elektrokola: ekolo.cz nebo 4ft.cz.“

Urban: „Můžete nějak víc objasnit elektrokolo,který výrobek,jaká cena,jaká spotřeba energie a odkaz na prodejce ?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Cen je hodně. Použijte vyhledávače zboží.“

M.Sadek: „Bádá se na nějakém novém typu koncepce el. motoru? Nebo je to pořád na základech vynalezené Panem TESLOU před 100 lety?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „No podle mě není nic lepšího než teslovy asynchronní motory s kotvou nakrátko. Ale vyvíjí se motory do kol se silnými permanentními magnety.“

M.Sadek: „Už před lety mě napadla otázka až budou el. auta že z cela určite bude odvětví tuningu které bude zvukově imitovat zvuk třeba 8v spalovacího motoru. Co si o tom myslite?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „To už napadlo kdekoho. I ve filmu Jáchyme hod ho do stroje to byl tuning holandského elektromobilu :) Ideální tuning je ale ticho.“

Hořice: „Zdravím , jak to vypadá s tou rychlonabíječkou do Superbena II ? Jinak LiFeYPO4 akumulátory jsou super :-) , teď mi na ně jede celý dům . S pozdravem Hořice“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Na FEKTu VUT se snaží, ale ještě to není ideální. Musím pokračovat v jízdě, už stojím na dálnici dlouho. Můžete pokládat další dotazy, odpovím na ně později, nebo mě napište na port@marusinec.com Nashledanou u nabíjecí stanice...“

M. Cada: „Pane inzenyre, snazim se pouzivat iPad2 ke sledovani televize, napriklad porad Vsechnoparty. Sledovani je ovsem neustale prerusovano, zastavi se, za chvili zase naskoci, atd. Nikde jsem na internetu nenasel reseni. Nemate nejakou radu, ktera toto odstrani? Jeste dodam, ze kdyz sleduji totez na PC, tak tento problem nevznika. Dekuji, Ing. Michal Cada.“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Problém je ve vašem domácím Wifi routeru. Občas dá prostě přednost komunikaci s jiným zařízením, než je váš iPad2. Zkuste nastavit větší cache, pokud to jde, nebo si pořad nahrát a dívat se ze záznamu.“

Peťa: „Jak se máte?:-D“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Úžasně. Na veletrhu lodí v Dussedorfu jsem včera viděl plastovou ohebnou, vysoce účinnou fotovoltaiku, která se mě hodí na euto :)“

Michal seifrt: „Mohli by jste předvést pokus s větrákem jenž vyrábí elektřinu. Na lopatky umístěte magnaty pokud budete chtít střídavý proud tak magnety umístíte na větráku tak, že se poly budou střídat. Když budete chtít stejnesměrný tak poly umístíte stejně. Ještě je potřeba Ampermetr a nejlépe cívku se třemi vynutími na podkovovitém jádru lopatka bude kmitat mezi třemí cívkami a bude při tom vyrábět proud jaký si budete přát. myslím, že je to zýajímavý poku jak demonstrovat střídaví a stejnosměrný proud. Skuste to prosím určitě se to divákům bude líbit.(:“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Napište to Majklovi, takové náměty sbírá.“

Prudic: „Jak v CR prihlasit v zahranici ojety elektromobil? STK na dotaz vubec netusi jak ma elektromobil kontrolovat.... Co za dokumenty mam pri koupi pozadovat?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Pokud má elektromobil papíry někde v EU, tak to jde hladce. Například STK v Brno Slatina, nebo STK Modřice vědí co mají dělat. Na emise nechodíte, emisní známku nedostanete.“

M.Slaviček: „Dobrý den v tisku jsem četl, že na slovensku se bude vyrábět elektromobil z indie, myslím,že se jmenuje REWA? Nevíte v jakém to je stádiu a zda se neuvažuje o prodeji v čr děkuji“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Reva se dělá v Indii. Pracovali na ni i čeští designeři. Nejvíce se jí prodalo v Londýně, kde jich jezdí tisíce. Znám se s Indy, které je vyrábějí. V ČR to bude chtít dražší bezpečnější evropskou verzi. Zkuste se obrátit na tili.cz, třeba Vám nějakou REVU seženou.“

Dotaz: „Dobrý den mám jeden dotaz uvažoval jsem o změně mého auta Octavia 2,0 TDI na elektro :D koukal jsem na netu a společnost EVC dělá přestavby ale docela za ještě vysoké ceny pro běžného uživatele.Jelikož jezdím každý den do práce cca 20km nafta je neekonomická :( vídíte nějak reálně kdy by ceny pořízení mohly být nižší ? děkuji za odpověď.“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Ceny klesají. Octavie je dost velká, potřebuje hodně baterek a silný motor.Na 20km dojezdu zkuste něco menšího.“

M.Sadek: „Jaka je životnost el motoru??“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Elektromotor s uhlíky vydrží asi 12let nebo 100tis. km, protože uhlíky zanášejí vinutí, vznikají uhlíkové cesty, zahřívají izolaci a ničí elektromagnety. Něco jiného jsou střídavé nebo bezkomutátorové pohony. Elektromotory s kotvou nakrátko jsou nezničitelné. Životnost přes 40let nebo 1 milion km bez údržby. Problém jsou jen ložiska, která u levnějších motorů mohou odejít už po 500 000 km. Horší je to s motory s permanentními magnety. Tam hodně závisí na kvalitě magnetů, ale obecně platí že přežijí zbytek vozidla.“

Josef: „Nesouhlasím s vaší odpovědí na elektro kola. " Stačí vyměnit zadní kolo a přidat baterku" Kdo bude prodávat samotné zadní kolo s lektromotorem v náboji kola.Vyrobce radši prodá cele elektro kolo s přehazovačkou a další příslušenctvím než samotné zadní kolo.“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Samotné zadní kolo s baterkou prodává mnoho firem u nás, třeba i4wifi,, e-pohon.cz, atd.“

Matěj Procházka: „Dobrý den, v jakém rozmezí se pohybují ceny elektromobilů?“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Ojeté 250-400tis. Nové 550-900tis. Kč“

Hynek: „Dobrý den, léta se neubráním pocitu, že elektromobily jsou zatím bublina jistých zájmů. Ano, vůz nesmrdi, neznečištuje vyfukovymi plyny, ale baterií musíte dobit energií, kterou je nutné někde vytvořit. Tedy ono oznečištění se posouvá jen do jiné lokality. Ano, až bude výroba energie cista, více jaderných el. tak to asi začne být zajímavé. Ale odkaz na elektrárny se solarnimi panely, je dle mě liché. Jejich současná výroba je větší průšvih, než fosilni elektrárna. Nehledě zatím na nekonfrontnim dojezdu těchto vozů.Jak vnímáte tento pohled. Děkuji“

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA: „Elektromobily potřebují řádově energie energie než tepelné motory. Znečištění z elektromobilů je pod dohledem a pod pravidly, které se zpřísňují. Ideální to bude až budou zdroje elektřiny čisté, ale pak nebude možné všechna auta hned vyměnit. Jak poroste jejich počet porostou i čisté zdroje. Milion elektromobilů v ČR by spotřebovalo jen 4% energie. A ty se dají vyrobit čistě už teď.“