Radost z učení - eTwinning
9. 3. 2012
Děti z lounské školy Jana Amose Komenského se baví a ještě za to vyhrály první cenu. Zapojily se totiž do projektu eTwinning, který umožňuje učit se společně s partnerskou třídou kdekoli v Evropě za pomoci internetu. Aktivita eTwinning je iniciována evropskou komisí a evropskými ministerstvy školství a jez měřena především na vytváření mezinárodních vzdělávacích projektů on line, to znamená s využitím počítačů a internetu.

„Nemluvte. Neopisujte. Nebavte se.“ Dusivé ticho, nuda a přísný hlas učitelky – taková bývá vzpomínka na školu.
Ale může to být i jinak: „Pište společně, kontaktujte kamarády, pošlete jim video, skypujte! Dobře se bavte!“
Děti z lounské školy Jana Amose Komenského se baví a ještě za to vyhrály první cenu. Zapojily se totiž do projektu eTwinning, který umožňuje učit se společně s partnerskou třídou kdekoli v Evropě za pomoci internetu.
Pavla Šabatková, Dům zahraničních služeb, Praha: Aktivita eTwinning je iniciována evropskou komisí a evropskými ministerstvy školství a jez měřena především na vytváření mezinárodních vzdělávacích projektů on line, to znamená s využitím počítačů a internetu.
V současné době je do eTwinningu zapojeno 155 tisíc učitelů z celé Evropy, a to nejen ze škol ve velkých městech, ale i z venkovských malotřídek nebo mateřských škol.
Dana Tužilová, učitelka, ZŠ J. A. Komenského, Louny: V eTwinningu jsem už šestým rokem, projektů už mám za sebou několik, ať už s mojí bývalou třídou nebo s malými dětmi v počítačovém kroužku, a je to prostě věc, která obohatí výuku, děti se naučí vyhledávat informace, naučí se spolupracovat a myslím si, že je to baví.
Děti z 8. B si vybraly za partnery žáky základní školy v Lučenci na Slovensku a teď spolu v hodinách zeměpisu pracují už na druhém projektu.
Žákyně 8. B: No, tak Francii teď zpracováváme v Google dokumentech, tam nám učitelka nasdílela dokumenty a s tím můžeme pracovat doma a můžeme i vidět, co píšou ostatní.
Žák 8. B: My jsme dostali tady se spolužákem Lyon, takže jsme o něm napsali deset nejhlavnějších bodů a Slováci mají za úkol zjistit, o jaké město se jedná.
Žákyně 8. B: Oni z toho pak zas udělají prezentaci nebo mapu nebo něco podobného.
Z vyhledaných dat si děti navzájem tvoří zeměpisné kvízy. Díky hře si údaje zapamatují a zároveň se naučí pracovat s počítačovými aplikacemi.
Petr Chaluš, Dům zahraničních služeb, Praha: Dneska už mnoho zaměstnání předpokládá ty počítačové dovednosti, aniž je to práce přímo nějakého ajťáka nebo někoho, kdo dělá odbornou práci s počítačem, dělá třeba uměleckou práci, ale musí mít základní počítačové dovednosti.
Myslíte si, že to s počítačem umíte? Vyzkoušejte se. Na stránce itfitness.cz najdete test zkoumající národní úroveň počítačové gramotnosti. Stačí se přihlásit, odpovědět na otázky a porovnat skóre s ostatními. Test je součástí evropské kampaně Evropský týden IT dovedností, březnové akce, během které se můžete dozvědět více o eTwinningu i mnoha dalších projektech, podporujících počítačovou gramotnost dětí i široké veřejnosti.
Žákyně 8. B: Když využíváme takhle ty interaktivní tabule, Google dokumenty, to ICT, tak je to takový příjemnější, víc lidí se zapojí, já bych řekla, že to všechny baví, aspoň mě jo.
Žákyně 8. B: Podle mě kdyby se takhle učilo spoust i jiných předmětů, tak bude vyšší procento lidí, co to bude bavit a co v tom budou pokračovat.
Děti, zvyklé spolupracovat při výuce s evropskými spolužáky, poznají, jak důležité jsou jazyky, i to, že všechno sami nemusejí vědět nejlíp. Poznají také, že ve škole se nemusejí jen nudit.
Autor: Bára Kopecká