Připojený cestovatel
15. 9. 2010
V Evropě jezdí na silnicích více než 250 miliónů aut a toto číslo stále roste. To znamená, že na silniční sítě bude vyvíjen vyšší tlak, který ovšem již dnes mnohde dosahuje krajní meze. Šedesát dva partnerů z celé Evropy pracuje na řešení. Největší výrobci aut, dodavatelé, správci silnic, zástupci univerzit i výzkumníci vyvíjejí technologie, které by učinily dopravu bezpečnější, rychlejší a ekologičtější.

Hustota dopravy se v Londýně v příštích patnácti letech zvýší o polovinu. Celkově ovšem v Evropě jezdí více než 250 miliónů aut a toto číslo stále roste. Šedesát dva partnerů z celé Evropy nyní hledá řešení. Nové technologie umožní, aby doprava byla bezpečnější, rychlejší a ekologičtější.
Nový projekt CVIS má přinést revoluci vytvořením „vždy připojeného cestovatele“. Vozidla budou vybavena palubní jednotkou a budou komunikovat mezi sebou i s dopravní infrastrukturou, jako jsou semafory, parkovací místa nebo platební automaty. Informace se budou předávat mobily, sítí Wi-Fi, infračervenými a mikrovlnnými kanály i GPS. Vše bude propojeno.
Řidiči budou informováni o nehodách a nebezpečích číhajících na celé silniční síti mnohem rychleji a podrobněji než dnes. Poskytnou však i další služby. Například zásobování se uskuteční účelněji a dodávky nebudou muset parkovat proti předpisům.
Rana Ilgaz, Transport for London: Chceme vyjít vstříc budoucím nárokům na silniční síť. Doprava bude problém. A zvyšující se objem provozu také. Spolupracující systémy mohou představovat jedno z řešení.
Operátoři si mohou předběžně zajistit překládací místo, ještě než vůz vyjede ze skladu – a odstavný pruh bude prázdný, když tam auto přijede. V italském Turíně zase probíhají zkoušky načasování semaforů. Řidič obdrží informaci o doporučené rychlosti a naladí se na zelenou vlnu.
Fabrizio Arnaudo, ředitel pro výzkum a vývoj, Centrum silničního provozu: Toto je operační centrum pro silniční provoz. Naši kolegové tu monitorují a řídí semafory v Turíně a mají přehled o hustotě provozu a hromadné dopravě.
Signály posílané jednotkami stojícími podél ulice jsou propojeny se semafory a s řídícím centrem. „Zelená vlna“ v Turíně je příkladem, jak mohou spolupracující systémy snížit spotřebu paliva a množství emisí.
Neustálé napojení ale nastoluje otázku uchování osobních dat. Proto se vyvíjejí „metody rozšiřující soukromí“, k nimž patří šifrování, anonymizace nebo subdominace.
Během deseti let budou do vozů zavedeny první palubní jednotky. Auta pak budou využívat služeb, které si dnes ještě ani neumíme představit.
Autor: Šárka Speváková