LevelHead
28. 3. 2009
Počítačové hry nemusejí být založeny jen na využití našich nejnižších pudů, mohou rozvíjet i to lepší v nás. LevelHead je hra, která rozvíjí paměť a prostorovou orientaci a která se ovládá pouze pomocí kostek. Na obrazovce se objeví kostka, kterou drží hráč v ruce. Tato kostka má podobu malé místnosti. V této místnosti chodí postava. Natáčením kostky hráč postavu ovládá. Cílem hry je obratně dovést postavu až k východu. LevelHead využívá nejnovější technologii rozšířené reality za pomoci počítačového vidění, kdy v reálném čase upravuje podobu kostek na obrazovce. Hru její autor poskytuje zdarma jako open source na platformě Linux.

Podivné kostky se zvláštními ornamenty a běžná webová kamera. Dohromady je to umělecké dílo, počítačová hra nové generace. Jmenuje se Levelhead. Na první pohled vypadají sice jako kostky pro děti ze školky. Webová kamera ale uvnitř kostek nachází zcela nové 3D světy.
Andrej Boleslavský, kurátor výstavy Transgenesis 2008: Kostky jsou vyrobené z obyčejného dřeva, namalované barvou, uvnitř není vůbec žádná elektronika. Celý princip funguje díky těmto nálepkám. To jsou takzvané markery.
Markery jsou rozpoznané softwarem pro počítačové vidění, takzvané Augmented Reality Toolkit. Což je zjednodušeně řečeno knihovna počítačového vidění pro vytváření aplikací rozšířené reality. Kamera snímá celou scénu a každý obrázek, který se jí podaří získat, analyzuje přítomnost těchto markerů, tedy značek.
Andrej Boleslavský, kurátor výstavy Transgenesis 2008: V těchto značkách je vlastně binárně zakódovaný identifikátor každé značky. Je to něco jako dvojrozměrný čárový kód.
Černá barva je nula a bílá je jednička. Software si sám najde jednotlivé markery rozšířené reality a pracuje s nimi dál.
Andrej Boleslavský, kurátor výstavy Transgenesis 2008: Když jsou tam nalezené, tak je poměrně jednoduché, zjistit jaké mají proporce, když je to nakloněné v perspektivě, jsme schopní vypočítat, jakou transformací objekt prošel, software vrátí velikost kostky v prostoru, rotaci, polohu.
Celkem devět údajů, sloužících na popsání pozice kostky v prostoru. Na základě těchto informací si hra umí vykreslit všechny 3D objekty ve scéně a přehraje je na výstup. Třeba jako tady z projektoru na plátno nebo doma na monitor. Autorem hry Levelhead je Julian Oliver, kyberumělec z Nového Zélandu, žijící v Barceloně. Představil ji také na výstavě Transgenesis 2008 v Praze. Cílem hry je převést postavu mezi jednotlivými kostkami. Každá z kostek je jeden herní level, tedy jedna úroveň hry.
Andrej Boleslavský, kurátor výstavy Transgenesis 2008: V těch značkách je jen velmi jednoduchá informace, konkrétně je to číslo od jedné do pěti set dvanácti, a hra je naprogramovaná tak, že v momentě, kdy je tam obrazec číslo jedna, tak tam vloží tuhle místnost a vím, že postava je v místnosti číslo jedna.
V momentě, kdy hra pozná, že je třeba kostka nakloněná, software přikáže, aby postava začala kráčet po obrazovce. Podobné 3D triky si můžete naprogramovat také sami. Vše, co umělec použil, je totiž volně ke stažení na internetu. Hru Levelhead poskytuje Julian Oliver také zdarma jako takzvaný open source na platformě Linux. Odkaz hledejte u nás na webu.
Autor: Petr Tomaides
» Transgenesis – Umělci v laboratořích
» Internetový deštník
» Procházka po Zemi