Chat

Ing. Petr Bouchner, Ph.D.
Vystudoval Fakultu dopravní ČVUT v Praze, obor inženýrská informatika. Nyní pracuje tamtéž v Ústavu telematiky a řídicí techniky na pozici odborný asistent a vysokoškolský pedagog. Založil a vede výzkumné skupiny vozidlových simulátorů při Společné laboratoři, která je zaměřena na návrhy a konstrukce simulátorů dopravních prostředků, na výzkumnou práci v oblasti interakce člověka a stroje a na experimenty na vozidlových simulátorech.
více v příspěvku Člověk a stroj z cyklu PORT
Záznam chatu ze středy 18. února 2009
Pavel, Frýdek-Místek: „Dobré odpoledne. Mám takový "divný dotaz". Jaký program je třeba si nainstalovat, pokud si chci prohlížet takové ty přílohy v e-mailech, kteří mi posílají příbuzní? Vždy, když to chci otevřít, se mi ukáže: Najít, Uložit, Storno. A já místo toho "Najít", chci, aby se tam ukazovalo "Otevřít". (Mám počítač "Windows XP". Děkuji za vyřešení této věci. :-)“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Je mi líto, ale na tento dotaz nedokáži fundovaně odpovědět, je to trošku mimo můj obor.“
Marie A.: „Dobrý den, myslíte, že časem bychom se mohli domlouvat se stroji stejně, jako se domlouváme s jinými lidmi?“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Určitě. Již v dnešní době existuje spousta počítačových i jiných aplikací, které umějí nejen velice přesvědčivě mluvit, ale i na velmi slušné úrovni porozumět mluveným příkazům člověka. Na tomto poli současný výzkum velmi intenzivně pracuje, takže věřím, že toto není hudba vzdálené budoucnosti.“
samuel cepek šumperk: „mohu si stáhnout systém windous xp když mám 98 děkuji za řešení“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Tato otázka by měla být směrována spíše na zástupce firmy Microsoft.“
tomáš cepek šumperk: „mohu si stáhnout windous xp z internetu p.s. mám windous 98“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Tato otázka by měla být směrována spíše na zástupce firmy Microsoft.“
Tonda Z: „Dobrý den,¨ Jak jste přišel ktak nádhernému povolání?“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Byla to víceméně náhoda. V době studií na VŠ jsem se zabýval virtuálními technologiemi. Moji kolegové pracovali na analýzách mikrospánků a postupem času se z toho vyvinula laboratoř pro výzkum chování řidičů s krásnými velkými simulátory :-).“
Halo: „Jste panic?“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Ne, vypadám tak?“
Klárka: „dá se ve Wordu najít nějaká "historie"?“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Určitě ano, dotaz adresujte spíš odborníkům z firmy Microsoft.“
halo: „jste tu??“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „ano“
Karel: „Dobrý den. Proč se v autech nepoužívá průhledový displej (HUD)? Je to jen kvůli ceně?“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Některé americké automobilky se snaží již několik let tento zobrazovací systém do svých vozidel montovat, avšak zatím zřejmě nezaznamenaly větší ohlas. Kromě ceny je problém ještě v tom, že se informační obsah míchá s obrazem vnější situace.“
tidit: „máme se bát že jednoho dne svět ovládnou stroje :-)“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „To asi záleží hlavně na nás, zda se necháme stroji ovládnout. Teoreticky by to určitě možné je ;-)“
Tereza: „Dobrý den! Počítá se s tím, že by stroj mohl "odečítat" třeba z očí nebo mimiky člověka, co si člověk myslí, a pak mu vyšel vstříc?“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Jistě. Ani toto již není žádná vzdálená budoucnost, mimiku člověka lze celkem s úspěchem analyzovat. V obecném smyslu již spousta aplikací se "odpozorovává" jaké jsou uživatelovy návyky a přizpůsobují své chování jemu "na míru". Existují též přístupy, které se souhrnně nazývají "Brain Interface", což je taková velmi jednoduchá forma "odečítání myšlenek". V tuto chvíli se ovšem používá zejména k léčbě poruch soustředění.“
Michal: „Dobrý den.Jakým směrem se budou ubírat automobilky v budoucnosti,jaký bude podle vás ustálený druh pohonu ? Děkuji.“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Vědět spolehlivě odpověď na tuto otázku, byl bych asi velmi bohatý:-) Vývoj se bude zřejmě ubírat ve dvou hlavních směrech. V první řadě to bude zcela jistě otázka paliva, které je pro dopravu nezbytností. V nejbližší budoucnosti se budou zřejmě rozšiřovat zejména hybridní pohony, ale to zcela jistě není poslední fáze, protože neobnovitelné zdroje nám bohužel docházejí. Druhým směrem bude automatizace řízení vozidel, která je v jiných dopravních prostředcích celkem obvyklá již dnes.“
tomáš cepek: „chci být vývojář her mám začít jako vi“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Myslím, že vyvíjet hry už dnes není zdaleka taková zábava jako dřív... tedy alespoň z hlediska techniků (programátorů) je ta asi práce jako každá jiná.“
Jan Horák: „Dobrý den, někde jsem četl, že EU by chtěla zakázat i handsfree v autech. Co si o tom myslíte? Děkuji za odpověď“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „To je zajímavá otázka. Asi to pramení z faktu, že existuje několik studií, která dokazují, že hlavní řidičova zátěž a nepozornost pramení ze samotné konverzace se vzdálenou osobou. Jinými slovy, že až zase tak nezáleží na tom zda má telefon v ruce či nikoliv.“
Petr: „Měřili jste někdy vliv spolujezdce na řidiče? Třeba upovídané manželky?“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „V naší laboratoři jsme zkoušeli měřit pouze telefon. Existuje několik studií, které se věnují spolujezdci. Závěrem vesměs je, že osoba zůčastněná (v autě) obvykle dokáže konverzaci přizpůsobit aktuální situaci. Co se týče konkrétně upovídané manželky, lze tento jev velmi obtížně dobře popsat natož generalizovat...“
Oskar K.: „Zdravím, jaký vliv má má věk řidiče na schopnost soustředit se na ovládání navigace při řízení? Je rozdíl mezi ženami a muži? Dík“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Obecně má vyšší věk negativní vliv. Starší řidiči ztracejí schopnost pohotové reakce, zpracování více úkolů najednou, mají nížší pohyblivost (rukou, hlavy, očí) a tím i pomalejčí a často chybné reakce. To vše však mohou kompenzovat řidičskou zkušeností a zodpovědnějším chováním. Mezi ženami a muži, dle mých vědomostí, nebyl signifikantní rodíl obecně prokázán. (vyžadovalo by to zřejmě velmi rozsáhlý průzkum).“
Lenka: „Má vliv denní doba na schopnost soustředit se na řízení? děkuji“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Ano. U většiny lidí nalezneme během 24 hodin pravidelné fáze, ve kterých je jejich výkonnost různě vysoká (mluvíme též o tzv. circadianech). Jsou individuální a mohou se měnit s věkem, kondicí, ročním obdobím...“
Honza: „Co to je ten Ústav telepatiky? a čím se zabívá. Děkuji za odpověď Honza.“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „¨Zřejmě zde došlo k překlepu. Pokud jde tedy o Telematiku, jedná se o poměrně mladou disciplínu, její název (a náplň) vznikl spojením telekomunikací a informatiky. Známe jí zejména v dopravních aplikacích – navigace, řízení dopravy…“
Max: „Dobrý den. Rád bych věděl, na koho na Vaší fakultě (příp. na jiném pracovišti) by bylo možné se obrátit ve věci námětu na patentové řešení systému kontroly bdělosti řidiče. (Tato problematika se zdá být aktuální - viz. aktivita australských či japonských vývojářů nebo např. systém DAC společnosti Volvo Cars, patentovaný v roce 2007). Děkuji.“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Pokud máte dobrý nápad, určitě Vás rádi uvítáme přímo na našem Ústavu telematiky a řídicí techniky na Fakultě dopravní ČVUT v Praze, kde jej můžeme případně v praxi otestovat. Patent samotný je třeba podat na patentovém úřadě.“
Otto: „Pěkný den, pane inženýre, jakými dalšími výzkumy se, prosím, zabýváte?“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Náš ústav se zabývá obecně otázkami spolehlivosti v oblastech dopravních a telematických aplikací, což je velmi široký záběr. Naše laboratoř se v posledních letech významným způsobem orientuje na lidského operátora a problematiku tzv. HMI nebo též "rozhraní člověk-stroj".“
Vladimír: „Dobrý den, ještě se vracím k průhledovému displeji. V čem je rozdíl mezi aplikací v automobilu a v letadle. Ve stíhačkách toto zobrazování letových a jiných parametrů přece používají. Je to dáno tím, že pro pilota je pozadím většinou volná obloha, která tolik neruší jako průhled na vozovku a její okolí? V letadle jde ale o mnohem vyšší rychlost a tedy kratší časy pro vnímání a vyhodnocení údajů. V prospěch průhledového displeje přece hovoří ergonomie a psychologie vnímání. Řidič nemusí odhlížet dolů na palubovku na přístroje, vše má v zorném poli přímo před sebou. Dělali jste s průhledovými displeji pokusy nebo testy i u Vás v laboratoři? Děkuji.“
Ing. Petr Bouchner, Ph.D.: „Výhody a nevýhody HUD jste dobře vystihl. Situace na silnici je ovšem velmi odlišná od situace v bojovém letounu a práce řidiče je jiná než práce profesionálního pilota, který je navíc vycvičen pro konkrétní stroj. Nelze tedy tento problém formulovat tak, že vybavení stíhačky je určeno pro nejnáročnější aplikace, a proto by bylo v automobilu ideální (pakliže by jeho cena byla relativně nízká). Samozřejmě lze některé informace pomocí takového zařízení s výhodou zobrazovat i v automobilu.“