Chat

mladí vědci

Josef Valihrach a Tomáš Nevídal

Josef Valihrach v roce 2003 uspěl v projektu Mládí a vědění, v roce 2006 se umístil na prvním místě v celostátním kole Středoškolské odborné činnosti, obor č. 9, a v roce 2007 se účastnil Soutěže Evropské unie pro mladé vědce. K jeho zájmům patří motosport obecně a silniční závody motocyklů zvláště. Tomáš Nevídal v rámci středoškolské odborné činnosti získal v roce 2007 za práci „Motocyklová značka Ducati a její působení ve WSBK a Grand Prix“ 1. místo v celostátním kole, poté se s ní účastnil mezinárodní soutěže Evropské unie pro mladé vědce ve Španělské Valencii. Zajímá ho práce s počítači a internetem, avšak také hraje na klarinet Oba v současné době studují na Městském víceletém gymnáziu v Kloboucích u Brna.

Záznam chatu ze středy 14. května 2008

jirka Z.: „Zdravím, kde se mohu přihlásit do té mezinárodní soutěže Evropské unie? Díky za odpověď“

Tomáš Nevídal: „Zdravím, no, ono to není tak jednoduchý. Jste ještě student?“

Radka: „Jak to dopadlo s kluznou spojkou, kterou jste zamýšleli pro využití v běžném silničním provozu?“

Tomáš Nevídal: „Všechno to byla jen teorie a není naším plánem uvádět ji do silničního provozu, nemáme na to ani kapacity“

Láďa: „Dobrý den, jak hodnotíte úroveň českého školství v porovnání se zbytkem světa?“

Josef Valihrach: „Dobrý den všem. Určitě jde úroveň českého školství pomalu nahoru. Díky některým organizacím na podporu talentované mládeže má člověk dobrou příležitost se prosadit. Nicméně provázanost školství a těchto organizací zatím maličko pokulhává. To je podle mého názoru hlavní deficit proti jiným zemím EU. Například konkrétně ve Španělsku na podporu mladých vědců uvolňují obrovské zdroje.“

Milan B.: „Chystáte se teď ještě něco na motocyklech zlepšit?“

Josef Valihrach: „Nyní se chytáme spíše zlepšit své jezdecké dovednosti, ale do budoucnosti se tomu nebráníme.. :)“

Martin: „Jakou máte střední školu?? a máte i VŠ??“

Tomáš Nevídal: „Zdravím, zatím studujem MěVG v Kloboukách u Brna , příští týden nás čeká maturita. Na vysokou se hlásíme, jak to dopadne je jen ve hvězdách:)“

Jan: „dobry den me by zajimalo jake znamky bych potreboval na stejnou skolu na ktere jste vy“

Tomáš Nevídal: „Ono to není o známkách. My nejsme žádní premianti. Je to srdeční záležitost...“

Jan: „vam preju aby ste tu maturitu udelaly“

Tomáš Nevídal: „Díky moc:)“

Dan: „Ahoj, dělá se antihopingová spojka u duc i mimo suché spojky? díky“

Josef Valihrach: „Ahoj, určitě ano. Nově příchozí model 848 je vybaven mokrou spojkou a 100% je možnost sehnat závodní antihop i na tento Superbike. Podle mě, ale opravdová závodní Ducati musí mít suchou spojku... ;)“

Tereza: „Ahaj hledám něco sestřence do soutěže na téma "energie pro nás-teplo,světlo,pohyb ve službách člověka vím je to bkbí ale nenapadá Vás něco co by se na toto téma dalo vyrobit ma to byt pro zakladní školu druhý stupen.Děkuju“

Tomáš Nevídal: „Omlouvám se, ale opravdu mě na toto téma nic nenapadá - bohužel to není z oboru o který bych se nějak více zajímal.“

Jan: „Dobry den me by zajimalo jestli jsou vase vynalezy narocne na cas a penize“

Josef Valihrach: „Dobrý den. Ve skutečnosti jsme nic "nevymysleli", ale naše práce rozhodně zabrala hodně času i nějaké peněžní prostředky. Ale pokud je člověk pro něco opravdu nadšen, rád to obětuje...“

Pavel: „Ahoj, měl bych dotaz na parametr uváděný u motorů, a to maximální točivý moment. Vůbec netuším, co tyto dvě čísla znaší.“

Josef Valihrach: „Pokud to vše hodně zjednodušíme, jde o sílu motoru. Jinak se uvádí například jako kroutící moment, anglicky torque. Jednoduše převedeno: čím více točícího momentu, tím míň musíte řadit a motor je ochotnější "sbírat se" z nízkých otáček.“

Petra Nová: „jezdíte na motorce? Nebojíte se?“

Josef Valihrach: „Bohužel ne tak často, jak bych si přál.. A ano, semtam se člověk musí trochu bát a mít respekt.“

Martin: „zdravim chtel by se zeptat kde bych mohl sehnad nelevnejsi dukati a aby byla celkem slusna? a jake upravy se na ni daj udelat“

Tomáš Nevídal: „Nejvíce se jich dá sehnat v Itálii, jediným zádrhelem může být přepis na české papíry. A úpravy? Ducati jsou pověstné tím, že se o ně musítě starat "jako o dítě" a pokud nemáte nějaké hlubší znalosti, sám bych se do úprav určitě nepouštěl. Nicméně, možností na upravování je hodně...“

Tomáš R.: „Tak nazdar kluci! Taky sem dost blazen do motorek a uvazuju taky nad necim jako Stredoskolskou odbornou cinnosti. Jenze ja jsem elektrotechnik myslite, ze by ste mi mohli poradit kde najdu nejaky temy nebo vy samy mi date typ???Dik“

Josef Valihrach: „Ahoj! Tvoje zaměření je dokonce naprosto ideální. :) V moderních motorkách je čím dál více elektroniky a stále se objevuje něco nového. Asi bych Ti doporučil mrknout se na technické řešení některých nových motorek. Vylepšovat se dá skoro vše. Od sériového přístrojového panelu, do kterého se dá například jednoduše impletovat ukazatel zařazeného rychlostního stupně, přes závodní doplňky jako automatické přerušení zapalování při řazení (takzvaný quickshifter), po samotnou telemetrii. Na internetu se toho dá najít spousta.“