ElektrotechnikaTechnosféra

Reklamní plochy budoucnosti

7. 11. 2007

Podle definice je plakát rozměrný list papíru vystavovaný na veřejných místech, který s použitím textu, obrazu nebo obojího společně upoutává a nabízí zboží, umělecké dílo či produkci, zábavu, nebo názor. I do oblasti plakátování však pronikají nové techniky, billboardy, citylighty, obrazovky, displeje. Na výstavě nejnovějších technologií IBC v Amsterdamu jsme objevili Litefast - průhledný zobrazovací sloup, možné informační médium budoucnosti. Tento
360 stupňový LED display je vyroben pro použití uprostřed veřejných prostranství. Sloupy se vyrábějí v různých velikostech a navíc se dají propojit mezi sebou a obsluhovat na dálku.

Podle definice je plakát rozměrný list papíru vystavovaný na veřejných místech, který s použitím textu, obrazu nebo obojího společně upoutává a nabízí zboží, umělecké dílo či produkci, zábavu, nebo názor. Hledáme reklamní plochu budoucnosti.

Naše doba je rychlá. Při procházce městem na nás útočí nabídky ze všech stran. Vylepené na nárožích, sloupech, stěnách, všude kde se dá.

I do oblasti plakátování pronikají nové techniky, billboardy, citylighty, obrazovky, displeje. Změť informací … Pravidelné útoky na první signální soustavu. Všechno začíná splývat. Informace se ale musí dostat k zákazníkovi. To je zákon trhu, zákon dneška, zákon informace. A cokoliv přitáhne oko kolemjdoucího, je vítáno.

Jak by mohla reklamní plocha budoucnosti vypadat? Co třeba hologram … V průhledném prostoru se vznáší obraz jako živý. Nebo si možná vzpomínáte na film Stevena Spielberga Minority report. Tom Cruise si hraje s průhlednými obrazovkami a obraz jako by žil vlastním životem.

A něco mezi těmito vizemi jsme objevili s Portem na výstavě nejnovějších technologií v Amsterdamu. Je to Litefast. Průhledný zobrazovací sloup. Možné informační médium budoucnosti. Je to hologram? Nebo kruhová obrazovka?

Andreas Raabe, Kinoton, Litefast Display Systems, Německo: To, co vidíte, je nová generace zobrazovacích panelů. Tento 360 stupňový LED display je vyroben pro použití uprostřed veřejných prostranství. Opustili jsme zažité instalace reklamních ploch na zdech a jdeme s nimi přímo doprostřed mezi lidi.

Válcovitý displej se umisťuje třeba na letiště, do obchodních center, bank, na nádraží. Všude tam, kde je dost lidí, které bude informace zajímat. Litefast je výjimečný především virtuální obrazovkou viděnou odkudkoliv z okruhu 360 °. Pozorovatel má pocit, jakoby se sdělení volně vznášelo v prostoru.

Andreas Raabe, Kinoton, Litefast Display Systems, Německo: Magie našeho přístroje je hlavně průhlednost, jak můžete vidět, černá barva je zcela průhledná. Je to proto, že používáme otáčející se LED technologii.

Základem jsou svítící LED diody. Tisíce takových diod jsou uspořádány na tenké liště, která se otáčí uprostřed válce. Rychlost činí 820 otáček za minutu, takže lidské oko lištu nepostřehne. Každá dioda je programována samostatně a kombinace barev vytvoří na válci požadované obrazy.

My lištu na obrazovce částečně vidíme, protože frekvence záznamu kamery a lidského oka je jiná. Odstředivá síla vznikající na obvodu virtuální obrazovky odpovídá obrovskému tíhovému zrychlení 400 G.

Největší virtuální kruhový displej má průměr 75 centimetrů a úhlopříčku 91 palců. Je umístěný nad úrovní očí. Jako zdroj signálu používá Litefast běžný osobní počítač nebo DVD přehrávač. Dokáže zobrazit a přehrát všechny standardní formáty digitálních dat – ať už jsou to obrázky, videoklipy, webové stránky, powerpointové prezentace, animace, upoutávky do kina nebo živý televizní přenos.

Andreas Raabe, Kinoton, Litefast Display Systems, Německo: Velikost zobrazení je 4:3 v rozlišení 800x600 bodů.Teď se všude mluví o High Definition, tedy o vysokém rozlišení. Tohle samozřejmě není HD, ale pro reklamní účely má obrovskou vizuální sílu. Díváme se také do budoucnosti a připravujeme sloup o průměru jeden metr a dvacet centimetrů, a ten bude zobrazovat v rozlišení 720p, tedy čtyřikrát lepším než má běžná televizní obrazovka.

Sloupy se vyrábějí v různých velikostech. Navíc se dají propojit mezi sebou, takže se vytvoří síť třeba uvnitř letiště nebo nádraží. Průhledné sloupy je možné obsluhovat také na dálku, například prostřednictvím internetu, a udržovat tak aktuálnost jeho obsahu. Pokud se sloup použije pro konkrétní kampaň, může dokonce zcela změnit svůj vzhled, aby na sebe vzal podobu například mobilního telefonu, rtěnky, nebo lahve od piva.

Autor: Petr Tomaides

Přejít na obsah dílu