Chat

CINEPOST, divize ACE

Felix Nevřela

Od roku 1987 se věnuje tvorbě elektronické grafiky na titulkovačích, od roku 1989 obsluze digitálních televizních efektů – Ampex a Abekas, od roku 1990 střihu a obrazovému dokončování náročnějších televizních pořadů, teleshoppingu a reklamy. Posléze je operátorem Quantel HENRY, prvního systému pro kreativní a bezkompresní dokončování obrazu v kvalitě D1 instalovaného na východ od železné opony, a vykonává dokončování postprodukčně náročných reklamních spotů a krátkých filmů. Od roku 2004 provádí práce na využití profesionálních HD technologií pro cenově dostupnou filmovou výrobu, od natáčení na formát HDCAM s použitím filmových skel, až po finální obrazové dokončení a barevné korekce na Final Cut (Choking Hazard a Post Coitum jsou první filmy natočené a dokončované touto technologií). V současné době má na starosti nejen pracoviště DI na Barrandově, to znamená skenování a barevné korekce v rozlišení 2k a 4k, ale i supervizi nad DI a VFX na filmových a komerčních projektech.

Záznam chatu ze středy 17. října 2007

Hen: „Jaké je max rozlišení formátu obrazu na discích Blue Ray“

Felix Nevřela: „celkem vzato Blue Ray disk pojme 23GB dat.... v jedne vrstve.... takze jako datove medium, je to jedno co si tam ulozite..... v provedeni pro TV pouziti firmy SONY - obchodni nazev XDcam HD, je medium zapouzdreno v umelohmotnem obalu, modre barvy, ktery je chrani pred poskozenim..... a na nej si RECORDER, at uz rovnou v kamere, nebo stacionarni stroj uklada MPEG long goop 18Mbit/sec, 25Mbit/sec, 35Mbit/sec VBR.... rozliseni obrazu je 1440x1080...“

Mc+: „Koli to ma presne rozliseni?“

Felix Nevřela: „klasicke Di... to znamena digitalne zpracovavany film ve formatu 4/3 2k - 2048x1536, 4k - 4096x3072.... samozremne zalezi na formatu , pak je pocet bodu na vysku mensi.....“

Pepík: „Existuje skutečná iniciativa filmových ateliérů zavést jednotný standard pro digi kina? Nebo je to jenom technologická hříčka bez budoucnosti?“

Felix Nevřela: „Ano. Konkretne nejde o snahu filmovych atelieru, ale filmovych producentu a velkych studii. Myslim ze se jim rika "velka petka". Je v ni zastoupeno Disney, Fox, Paramount, Sony Pictures Entertainment, Universal a Warner Bros. Studios.... Nazev ma DCI - Digital Cinema Initiatives, a jejim cilem je nabidnout divakum zazitek nesrovnatelny se soucasnym kinem, a o mnoho lepsim, nez mu muze nabidnout BlueRay urceny pro domaci pouziti. Jednim z prostredku je zavedeni vyssiho rozliseni. 4k. vetsi bitove hloubky, a JPEG 2000.“

next: „Co bude podle Vás očekávat mladý divák od televize v době digitalizace? Děkuji a přeji hezký večer na chatu.“

Felix Nevřela: „Nevim co bude ocekavat mlady divak od televize v dobe digitalizace.... Ja jsem popravde od digitalizace sireni televizniho signalu neocekaval mrznouci obraz, prskajici zvuk a zakonzervovani rozliseni obrazu podle normy PAL do tohoto tisicileti..... No zda se, ze se to stalo, ne???? Jinak predpokladam ze filmovy fanousek si koupi BlueRay prehravac, HDMI kabel a OLED display, az bude cenove dostupny.... Kdo jednou videl nekolik filmu v HD z BlueRay... myslim, ze na DVD muze s klidem zapomenout....“

Matěj: „1987... to je pravěk. Na čem a jak jste to tenkrát dělali?“

Felix Nevřela: „je to pravek.... Nejlepsi videozaznam dostupny v CR, byl 1"C, od SONY, nebo AMPEX. Na civky tezke treba 5kg, a na pasek velikosti 1 palec, zaznamenaval analogove kompletni signal PAL.... jeden pulsnimek byl na pasku dlouhy zhruba 48cm.... to znamena, ze zanam byl velice odolny proti dropum (vypadky v RF signalu, treba poskozeni mg. vrstvy).... A stroj AMPEX VPR3, SONY BVH-2500P (mozna 2800, nejsem si jist) umoznoval i zaznam po 1 snimku... takze se dali za sebe skladat i frame-by-frame animace..... Jinak D1 stroj podle formatu CCIR 601 (SONY uvedlo v roce 1986), zaznamenaval slozkovy signal ve formatu 4:2:2... To znamena na 4 slozky Y, po dvou slozkach U a V.... YUV je barevny prostor alternativni k RGB... RGB je 4:4:4... YUV 4:2:2 ... To se tyka zaznamu..... A co se tyce el.grafiky v CST byl digitalizacni pocitac s el. tuzkou DeGrafe (snad psano takto), animatori doma meli AMIGU s video frame buferem, a ten umoznoval podle poctu pouzitych barev a rozliseni real time playback predem spocitanych animaci....“

Matěj: „Jak je potřeba bitový tok pro digitální kino? A jak velké potom vycházejí výsledné soubory? Na co se to ukádá a čím se to promítá? Sorry za moře otázek, je to zajímavé:-)“

Felix Nevřela: „Primarni akvizice 2k - 12MB frame, 4k - 48MB frame... jeden!!! Kdyz jich mate 24 za sekundu tak pak 48MB x 24 = 1 GB. Pro playback digitalniho kina se pouziva podle DCI JPEG2000, a myslim si ze se tam pouzivaji datove toky treba 220MBytes/sec.... ale to se da nastavit... samozrejme.... Promitani - nejrozsirenejsi DLP od TI, nove SONY SXR a JVC D-ILA... My mame SONY projektor SXRD, jeho rozliseni je 4k ... tzn. 4096x2160.... Pro barevne korekce pouzivame system Baselight s optionem na 4k... Diskove pole systemu je velke 48Tera. A je rozdelena na 8 samostatnych celku, jejich vykon se agreguje pri realtime playbacku.... tak aby dosahl toku cca. 6 nekompresenych streamu HDTV signalu....“

Hen: „Proč se nabízí Lcd TV s HD rozlišením 1366 x 768 když Blue ray HD poskytuje daleko vyšši je jasné že TV s 1920x1080 je skoro dvakrát dražší a vím že jsou i jiné TV s úplně jiným rozlišním nestandardním to není na to norma jako byl Pal Sekam a pod.???“

Felix Nevřela: „to je obchodni zalezitost.... Leta vsichni vedi, ze HDTV bude bud 1920x1080, nebo 1280x720 bodu. Je to dane normou. V USA se pro TV vysilani pouzivaji obe tyto rozliseni v kombinaci s NTSC 720x480, a v mixu s frame rates 24, 30, 60, prokladane i neprokladane radkovani. Jejich system se jmenuje ATSC a celkem je v nem 18 variant kombinaci : velikost, radkovani, kmitocet. Je asi vsem jasne, ze nejvyssi kvalita obrazu bude pri pouziti direkt pixel by pixel mapping..... To znamena 1920x1080 . To vedlo v Evrope k zavedeni dvou prodejnich znacek HD ready a HD full. Prvni Vas informuje,ze vas zobrazovaci panel zvladne zpracovat vysoke rozliseni, ta druha, ze zobrazovaci panel ma PLNE rozliseni 1920x1080.... Samozrejme je k diskusi, proc se obe loga neobjevili soucasne.... Ale to je dano obchodni politikou prodejcu a jejich pristupem k informovani zakazniku.... Jiste je, ze jak sel technologicky vyvoj, tak se rozliseni panelu zvysovalo a cena snizovala..... A urcite nebylo technologicky jednoduche se dostat na 1920x1080 za prijatelnou cenu....“

Pako z Karlína: „Kde podle vás leží hranice, za kterou je už další zdokonalování obrazu zbytečné - jakási hranice dokonalosti? A dokážete odhadnout, kdy se k ním dostaneme?“

Felix Nevřela: „To jsem zminoval v reportazi..... Je to tehdy, kdy jine metody uz nedavaji lepsi vysledek.... To znamena, ze pro normu PAL a pro televizni pouziti, to bylo roku 1986, uvedeni formatu D1 - CCIR 601, ktery pri 8 bitovem samplovani YUV obrazu, pri pouziti ditheringu, uz nebylo mozno prekonat. Nejde jen o zaznam, jde o kompletni retezec pro zpracovani obrazu a praci s obrazem.... V oblasti DI se zda, ze to bude 4k rozliseni. To znamena, ze pokud zpracujeme film klasickym laboratornim zpusobem: negativ, barevne cislovani do pozitivu, projekce. A digitalne : negativ, skenovani, digitalni cislovani, vypal do intermediatu, pozitivni kopie, projekce. A vysledek bude pri projekci srovnatelny... mame vyhrano... Tak ta rovnice plati dnes. Doufam ze v budoucnu z ni budeme moci odecist intermediat a pozitivni kopii a nahradime ji digitalni projekci ....“

shipo: „Je možno si někde stáhnout krátkou ukázku (několik sekund) toho 4k filmu? V prokládaný televizi to(ostrost) nejde moc porovnat. Děkuji“

Felix Nevřela: „Dekuji za dotaz. Nechci nam davat nesplnitelne terminy. Ale 1. prosince bychom chteli rozjet nas web cinepost.cz a na nem bude odkaz na CINEGRID demo, jehoz soucasti bude porovnani obrazu v rozlisenich 4k, 2k a 1080. Testovani kamer bylo soucasti mnohem vetsiho projektu, kterym byl real-time grading 4k obrazu mezi Prahou a Torontem.... Data byla na nasem color-korekcnim systemu a operator, ktery delal barevne korekce sedel v Torontu. Aby to bylo mozne, mel real-time nekompreseny HD-SDI stream z naseho color-korekcniho systemu (1,5Gbit/sec), 1Gbit/sec ethernet linku, ktera spojila jeho ovladaci panel s nasim main framem, soucasti experimentu byli i dva DVCproHD (100Mbit/sec kazdy) streamy vyhrazene pro telekonferenci a cele to bezelo na 10GBit/sec sitove infrastrukture.... Bylo to poprve na svete, a melo to dokazat, ze v budoucnu lze pracovat na narocne filmove postprodukci on-line z ruznych mist sveta.....“

vašek: „Dobrý den, dá se někde film nebo nějaká ukázka v rozlišení 4k veřejně shlédnout?“

Felix Nevřela: „Dobry dotaz... Mame v komplexu Barrandovskych atelieru digitalni kino vybavene 4k projektorem, a mame k nemu pripojeny barevny, korekcni system, ktery je schopen prehrat nekompreseny obraz v rozliseni 4k. S ukazkami z filmu je problem s DRM, a jak je do systemu dostat..... Pro prehravani digitalniho kina je potreba 4k JPEG2000 certifikovany server a do nej DRM chraneny kontent... Meli jsem pri akci CINEGRID 5 dni v Praze streaming server, ktery si dokazal tahat 4k JPEG 2000 kontent v realnem case prez VPN z ruznych serveru po celem svete... Konkretne to byl Amsterdam, Tokio, San Diego, a promitat ho na nasem projektoru.... Musim rict, ze 4k je nadherne, obzvlaste pokud stojite metr od platna..... napiste mi prosim na info@cinepost.cz a ja poprosim nasi produkci, aby Vas kontaktovala v pripade, ze budeme delat nejake verejne promitani.....“

Honza: „Dobry den, jaky je prosim dynamicky rozsah (v EV) onech dvou zminovanych kamer. Diky, preji pekny zbytek dne.“

Felix Nevřela: „Popravde s tim vam nepomuzu .... Filmari se bavi v rozsahu clonovych cisel, F-STOPS a ja neznam jejich vztah k EV... Mohu doporucit jen stranky vyrobcu, pro 4k - DALSA, RED CAM, pro 2k ARRI, SONY http://www.dalsa.com/ http://www.red.com/ http://www.arri.com/index.htm http://bssc.sel.sony.com/BroadcastandBusiness/minisites/cinealta/index.shtml?navid=cinealta_systems“

Lucinka: „ahoj...mohla bych se na něco zeptat?“

Felix Nevřela: „ano.... samozrejme“

vašek: „je možné někde nshlédnout film, nebo ukázku ve vysokém rozlišení?“

Felix Nevřela: „Odpovidal jsem uz na podobny dotaz, mame v komplexu Barrandovskych atelieru digitalni kino v rozliseni 4k, poslete mi mail na info@cinepost.cz, pozadam nasi produkci, aby vas informovala o pripadne verejne akci..... Ted me napada, ze jeden ze salu ve Slovanskem dome (asi cislo 2 v horim podlazi), je osazen digitalnim projektorem DLP od fy. Barco, myslim CP-50 je jeho typove oznaceni...... jeho nominalni rozliseni je 1280x720 (doufam, ze se nepletu) a vim, ze nektere filmy promitali z digitalniho serveru....“

Pepík: „Existuje skutečná iniciativa filmových ateliérů zavést jednotný standard pro digi kina? Nebo je to jenom technologická hříčka bez budoucnosti?“

Felix Nevřela: „Uz jsem odpovidal. Ano existuje. A neni to technologicka hricka. Spis bych rekl, ze je to technologicky orisek..... nebo orech.... Pokud chteji distributori nabidnout divakovi v budoucnu neco, co ho prinuti vzdat se pohodli sveho domaciho kina z BlueRay disku, po HDMI do 1920x1080 OLED zobrazovaciho panelu, tak krome pop-cornu a COCA-COLY to musi byt vetsi kvalita projekce obrazu i zvuku!!! A pokud chteji nahradit 35mm film, ktery je celosvetovym projekcnim standartem, nejakym digitalnim nosicem, tak to jednoznacne musi byt take celosvetovi standart. Izolovane reseni nema sanci na uspech.... Uz treba kvuli reseni DMR, pro Vasi predstavu, podle DCI specifikace jsou data kryptovana a overovana v certifikacnich serverech, a bez validni licence nejste schopen film odpromitat....“