Stvořeni pro lásku (Fa yeung nin wa)
Jeden z nejkrásnějších milostných filmů, jaké byly kdy natočeny, je dosud nejvýznamnějším příspěvkem hongkongského režiséra Kar-Wai Wonga světové kinematografii. Křehký příběh dvou osamělých bytostí v Hongkongu 60. let je vytříbenou syntézou všeho, co Wong dosud ve filmu hledal. Své věčné téma touhy překročit hranice osamělosti uprostřed lidí tu zpracoval s takovou režisérskou grácií, že v jistém smyslu vytvořil vzor.
Příběh paní Čan a pana Čou je vyprávěním o těch, kteří byli zrazeni a musí se vyrovnat s hořkou samotou, ale i o tom, jak nenápadně a nečekaně vzniká milostný cit a jak silný může být, když zasáhne duši.
Jsme na počátku 60. let, paní Čan s manželem a pan Čou s manželkou se právě přistěhovali do sousedních bytů. Jejich manželské protějšky v obraze vlastně neuvidíme, ačkoliv víme, že v příběhu jsou přítomni a také se o nich mluví. Pan Čan zůstává mimo obraz dokonce i když s ním paní Čan mluví, a paní Čou zůstane po celý film odvrácenou černovláskou za recepčním pultem.
Částečně je tak vyjádřen fakt, že ani jeden z nich není velmi často doma, především se tu však nevypráví jejich příběh. Těmi, kdo zásadně určují celý styl filmového příběhu, úhel a pohyb kamery, světlo a stín, rytmus a hudební doprovod, výpravu a celkové ladění filmu, je vnitřní svět paní Čan (Maggie Cheungová) a pana Čou (Tony Leung Chiu-Wai).
Oba jsou zcela loajální, ale často osamělí manželé. Jejich míjení na úzké chodbě domu, potkávání na schodech, stravování v blízkém bistru a oblíbené příběhy v časopisech, jimiž naplňují osamělé večery, to už je jen jejich příběh. Děj mezi oběma "sousedy" se odehrává v letmých náznacích, v drobných pohybech těla a velkých detailech. Často jsou před kamerou každý sám, přesto je zřetelné, že z jejich osamělých dějů postupně vzniká děj společný.
Aniž o tom padne jediné slovo. Dialog tu nemá běžnou funkci posouvání děje. To významné se odehrává téměř jistě vždy "za ním".
Podobně je to s rytmem, časem a prostorem. Význam jim vtiskuje až vnitřní pocit hrdinů. Velký detail, tlumené barvy, náladotvorné přechody světla a stínu, stísněný interiér, kde se lidé při vyhýbání téměř dotýkají, indiferentní, podmračený prostor ulice, pomalý rytmus vyprávění, rytmizovaný hudbou chvílemi natolik, že se zdá, že lidé na plátně tančí melancholický valčík.
To vše vytváří dokonalou iluzi příběhu skrytých citů tak živou, až zabolí. Kar-Wai Wong tu ve spolupráci se skvělým tvůrčím týmem (kde kromě skvělé kamery a střihu je neméně vynikající výprava, kostýmy a hudební doprovod) natočil film, který nejen odkazuje k jeho minulým pracem a předjímá další, ale především je mistrovským dílem, které silou skrytých významů a obrazových náznaků chvílemi vzbuzuje asociace na formy staré čínské a japonské literatury i výtvarného umění.
Stylově, výtvarně i hudebně nesmírně vytříbená milostná romance získala nejen obrovskou diváckou pozornost ve světě, ale ovlivnila i např. žebříčky hudebních hitparád, či změnila styly oblékání. Ve filmovém světě pak posbírala dlouhou řadu prestižních cen, z nichž jmenujme Ceny za nejlepší zahraniční film (César Award 2001, British Independent Film Award 2001, German Film Award 2001, Fotogramas de Plata Award 2002, Cinema Writers Circle Award 2002, National Society of Film Critics Award 2002, New York Film Critics Circle Award 2001. Argentinean film Critics Assiociation Award 2002, Uruguayan Film Critics Association Award 2001 a další),
Cenu pro Tonyho Leunga za mužský herecký výkon (Cannes Film Festival 2000, Hong Kong Film Award 2001),
Cenu pro Maggie Cheungovou za ženský herecký výkon (Golden Horse Film Festival 2000, Hong Kong Film Award 2001),
Cenu za kameru (National Society of Film Critics Award 2002, New York Film Critics Circle Award 2001, Golden Horse Film Festival 2000, Asia-Pacific Film Festival Award 2000, Golden Bauhinia Award 2001),
Ceny za výpravu a kostýmy pro Williama Changa (Hong Kong Film Award 2001, Golden Horse Film Festival 2000),
Cenu za střih opět pro Williama Changa (Hong Kong Film Award 2001, Asia-Pacific Film Festival 2000),
Ceny pro Kar-Wai Wonga (Hong Kong Film Critics Society Award 2001, European Film Award - Screen International Award 2000, Montréal festival of New Cinema 2000) a další.