Hrdinové letu 93
Dokumentární rekonstrukce natočená společností National Geographic vychází ze svědectví rodin a přátel pasažérů a posádky letu 93, a poznatků z oficiálních zdrojů i vlastního pátrání.
Tým autorů film věnoval památce čtyřiceti mužů a žen, kteří 11. září 2001 možná zabránili ještě větší tragédii.
V letištním hotelu v Newarku se připravovali Zijád Sámir Džarráh a Ahmad Ibrahím Haznáví na let linkou 93 do San Francisca. Stejně jako sedmnáct dalších členů al Káidy, kteří se tohoto rána probudili v různých hotelích v Americe, měl u sebe dopis v arabštině od jednoho z vůdců skupiny. Měl je posílit v odhodlání.
Džarráh a Haznáví absolvovali trénink v táborech al Káidy v Afghánistánu a dali své životy k dispozici Usámu bin Ládinovi. Nazývali se "svatými válečníky". Vraždili již americké občany v Africe a na Středním Východě.
Šestadvacetiletý Zijád Sámír Džarráh byl Libanonec. V době mezi pobyty v Bin Ládinových táborech v Afghánistánu žil se svou snoubenkou v Německu. Teď dostal pokyn uskutečnit velkou akci přímo v Americe. Dostal od al Káidy příkaz odcestovat na Floridu a zapsat se do školy výuky létání. Byl jediný, kdo z únosců uměl pilotovat. Letecký instruktor Arne Kruithof si na něho vzpomíná: "Zijád byl velmi skromný a uměřený, věděl, kdy se má smát, kdy zažertovat, učil se velice dobře. Proto mne nesmírně překvapilo, že se rozhodl připojit k bandě šílenců." Zijád ale neplánoval, že bude v týmu jen "specialistou" s čistýma rukama. Na Floridě se zapsal do kurzů Berta Rodrigueze: "Zijád k nám přišel na základě letáku, který informoval o typu tréninku, který nabízím. Řekl mi, že už chodil do několika klubů karate, ale že mu to tam nevyhovovalo, že by chtěl něco pořádného, praktičtějšího. Jedna z věcí, na které jsme pracovali, byl boj zblízka na malém prostoru. I malý nůž může být účinný, pokud jím rychle zasáhnete na správném místě... Probrali jsme všechno možné, včetně použití násilí."
V troskách letounu linky 93 byly později objeveny nože. Nepodařilo se prokázat, zda byly tyto zbraně na palubě již dříve nebo je tam propašovali až teroristé. Letištní kontrola byla nedbalá a předpisy dovolovaly, aby si cestující do letadla brali kapesní nože, nožíky s příslušenstvím a dokonce nože s krátkou čepelí.
Ahmad Ibrahím Haznáví byl dvacetiletý občan Saúdské Arábie, v USA byl v době útoku teprve tři měsíce. Měl falešné papíry a na Floridě s jejich pomocí získal řidičský průkaz. Haznáví byl náhodně vybrán ke speciální prohlídce na letišti před vstupem do letadla. Byla to rutinní prohlídka, k jakým se přistoupilo po té, co v 90. letech došlo k několika bombovým útokům na letadla. Haznávímu zkontrolovali zavazadlo, ale neobsahovalo žádný nepovolený předmět, a tak mohl pokračovat dál.
Na palubu letadla se chystali nastoupit celkem čtyři členové al Káidy. K Džarráhovi a Haznávímu se přidali dva další, Said Ghamdí a Ahmad Námí, oba ze Saudské Arábie. Útoky na ostatní letadla provedly pětičlenné týmy.
Islámští teroristé měli v plánu unést čtyři letadla a se všemi narazit do budov, které jsou symbolem americké síly a prestiže, a zabít při tom co nejvíc lidí. Vybrali promyšleně. Na lince 93 létají Boeingy 757, které mohou přepravit až 180 cestujících a pro transkontinentální let mají načerpáno několik tun paliva. Onoho rána však letělo jen třiatřicet pasažérů a sedm členů posádky. Teroristé to patrně uvítali - méně cestujících lépe zvládnou! Všichni čtyři únosci si zaplatili první třídu, takže seděli mezi kokpitem a většinou pasažérů.
V době, kdy tři další letouny, které se měly stát sebevražednými bombami teroristů, už vzlétly, let 93 se kvůli vysoké frekvenci příletů a odletů a stavebním pracím na letišti v Newarku jen pomalu posouval ve frontě na start. Zdržení vzletu bylo pro Džarráha komplikací, útoky se měly odehrát současně, aby nebyl čas na žádnou protiakci.
V 8.14, kdy let číslo 93 stále ještě čekal na zemi, let číslo 11 společnosti American Airlines z Bostnu do Los Angeles byl již unesen a směřoval k budově Světového obchodního centra. Vzápětí, když odstartoval už i let 93 do San Francisca, bylo uneseno i druhé letadlo, jehož cílem byla druhá věz obchodního centra. Již o pár minut později narazil Muhammad Atta s prvním uneseným letadlem do severní věže Světového obchodního centra. Na palubě bylo 81 pasažérů a 11 členů posádky. V 8.51 pak bylo uneseno třetí letadlo, let 77 American Airlines z Washingtonu do Los Angeles. Také toto letadlo hned po únosu změnilo kurs zpět k hlavnímu městu. V 9.03 se druhé unesené letadlo, let 175 United Airlines s šestapadesáti pasažéry a devíti členy posádky, přiblížilo k dolnímu Manhattanu.
Let 93 zatím v klidu pokračoval na západ a posádka netušila nic o hrůzách, které se odehrávaly v zasažených budovách.
Tento film je galerií zajímavých cestujících linky, jejich osudů před letem, jejich rodin a blízkých. Pochopíme, jak uvažovali a jednali v životě a jak se chovali v době únosu. Jsou mezi nimi vůdčí osobnosti, muži i ženy, pohánění vůlí nevzdat to, přestože z nesčetných telefonátů z letounu domů již pochopili, co se s jejich letadlem chystá. Rozhodli se na teroristy zaútočit a dobít pilotní kabinu... i naději.