Host: Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, Moderuje: Zuzana Tvarůžková
00:00:06Řidiči taxi se rozhodli blokovat dopravu na protest proti jiným
00:00:12dopravním službu m.
00:00:14Ministr dopravy nesouhlasí.
00:00:17Na druhou stranu chce rovné podmínky.
00:00:20Proč podmínky nikdo nenastavil?
00:00:24Jsou nervózní z nových změn a z debaty o odchodu Česka z EU?
00:00:31Přišel Karel Havlíček,
00:00:33předseda asociace malých a středních podniků v ČR.
00:00:42Protesty taxikářů trvaly tři hodiny.
00:00:45Podíváme se, jak to vypadalo v ulicích Prahy.
00:00:50Nekončíme, teprve jsme začali.
00:01:21Není to poprvé, možná ani naposled.
00:01:24O čem vypovídá podle vás,
00:01:26že se dodnes nikdo z úřadů nevypořádal s tím,
00:01:30kam zařadit služby typu Uber?
00:01:42Nedivím se taxikářům.
00:01:47Pragmaticky vycházíme z toho, že Evropský soud rozhodl o tom,
00:01:51že Uber a podobné služby jsou přepravní služby,
00:01:55tak by měli podléhat místním náležitostem.
00:01:59Tím pádem by měly být tyto služby označeny,
00:02:02měli by mít licence a taxametr.
00:02:06To se teď nerealizuje.
00:02:09V době tzv. sdílené ekonomiky je nereálné,
00:02:18abychom se bez toho obešli.
00:02:20Určitě něco takového nastane,
00:02:23evropských městech se to také stalo.
00:02:27Už jsme to řešili.
00:02:29Nestalo se od té doby v zásadě nic.
00:02:33Můžeme řešit střednědobý režim,
00:02:36ale v krátkodobém režimu je tady teď momentálně nekalá konkurence.
00:02:41Je pohodlná pro zákazníky, to chápu.
00:02:45Není však možné, aby nikdo neplatil vůbec nic.
00:02:53Lidé z těchto služeb říkají, že akorát nemají licenci,
00:02:57jinak daně platí.
00:02:59Kdy však o to, jakým způsobem se daně vykazují.
00:03:04Sdílená ekonomika funguje tak, že dotyčný neví, jak dlouho jezdí.
00:03:15Je rozdíl,
00:03:17když někdo pronajímá byt na jeden rok a tím pádem podniká nebo třeba
00:03:21jen na jeden měsíc.
00:03:23Pokud někdo funguji jako živnostník, je to rozdíl.
00:03:34Ještě si poslechneme Dana Ťoka.
00:03:39Nesouhlasí s protestem.
00:03:42Nachystáme rychle novelu zákona 111,
00:03:46aby tam bylo zprostředkování služeb.
00:03:49Ministerstvo chce napomoci rozvoji digitálních platforem.
00:03:54Umožníme zprostředkování jízdy prostřednictvím
00:03:58elektronické systémy.
00:04:01Nebude však povinnost mít pouze taxametr.
00:04:07Ministr dopravy dnes říkal,
00:04:09že není možné zastavit podobné služby ze dne na den.
00:04:14Říkal jste, že jsme pomalí.
00:04:16Je pomalé Ministerstvo dopravy nebo čí je to vina?
00:04:25Novela zákona nebyla napsaná od té doby,
00:04:27co se o tom rozhodlo EU.
00:04:33Chyba je na straně předcházející vlády.
00:04:38Diskutuje se o tom už dlouho.
00:04:40Já jsem byl na mnoha konferencích.
00:04:43Je to několikaletá záležitost a nevyřeší se to ze dne na den.
00:04:48Proto je protest jakási poslední možná cesta nešťastných taxikářů.
00:04:59Měli bychom udělat rychle opatření, když se něco nového vymyslí.
00:05:06Měli bychom ulevit těm, kteří jsou znevýhodněni.
00:05:15Jako bychom měli samoobsluhu, kde musíme všechno zdanit,
00:05:19ale někdo podobně působil v bytě, kde prodával potraviny,
00:05:29aniž by platil daně.
00:05:32Jak se dá tedy v takovém prostředí někomu rychle ulevit?
00:05:37Děláme daňové nebo administrativní úlevy.
00:05:41Můžeme použít řadu nástrojů.
00:05:43Bude nás to sice něco stát, ale to si musíme přiznat.
00:05:48Naznačuje něco,
00:05:50že by se takto vyvíjelo živnostenské prostředí v ČR?
00:05:57Ne.
00:06:02Jsme velmi tvrdí a snažíme se, ale jde to pomalu.
00:06:12Bylo by dobré do toho jednou provždy říznout zásadně.
00:06:16Měli bychom si říci, co je osoba samostatně výdělečně činné.
00:06:23Jsme v prostředí, které je s Evropou nesrovnatelné.
00:06:28Máme milion podnikajících živnostníků.
00:06:31Ve srovnání s Evropou je to vysoké číslo.
00:06:36Většina z nich nedělá Obratani přes 500 000 korun.
00:06:45Někteří podnikají jako vedlejší činnost.
00:06:48Měli bychom této skupině ulevit.
00:06:52Diskutovali bychom o výši paušálního poplatku.
00:06:56Poté, co poplatek zaplatí,
00:07:01zbavili by se veškerých administrativních povinností.
00:07:12Alexandra Udženija říká, že se taxikářům nediví.
00:07:15Prý tedy existuje velmi silná lobby společnosti Uber, která tomu brání.
00:07:31Uber je mocná společnost.
00:07:34Snaží se lobbovat a to se děje v každé zemi,
00:07:38pokud si chce nějaká firma vydobýt své místo.
00:07:47S tím vším musí politická garnitura počítat.
00:07:52Jde o to,
00:07:53aby se věci dělaly rychle a nenechali se vinit
00:07:55do poslední chvíle.
00:07:59Nesmíme se dostat do situace jako dnes.
00:08:06Ministryně financí Schillerova poslala do připomínkového řízení
00:08:10návrhy na změny sazby daně z příjmů právě u osob samostatně
00:08:14výdělečně činných.
00:08:16Měla by se daň zvýšit z 15 na 19 %.
00:08:20Počítají s tím živnostníci?
00:08:23Musí se to spočítat až do konce.
00:08:27Spojuje se to s tzv. superhrubou mzdou.
00:08:32Půjde o % lepší daní z příjmu.
00:08:37Díky dalším odečitatelným položkám by to měl být přibližně
00:08:42na stejné úrovni.
00:08:45Musíme si to ještě propočítat.
00:08:49Zatím to vypadá tak, že živnostníci by neměli mít žádnou vyšší daň.
00:08:55Včetně kompenzací, o kterých hovoří ministerstvo financí?
00:09:01Přesně tak.
00:09:02Finální součet by měl být nulový.
00:09:07Většina živnostníků dnes nejede na klasickou sazbu daně z příjmu,
00:09:13ale na výdajové paušály.
00:09:16Jede ve zjednodušeném režimu.
00:09:20Jaký to má tedy smysl, když dopad nebude výrazný?
00:09:25Jde to ruku v ruce se zrušením superhrubé mzdy.
00:09:30Hovoříme o fyzických osobách,
00:09:32což jsou jak zaměstnanci pracující v závislé činnosti,
00:09:37tak fyzické osoby jakožto živnostníci.
00:09:46Jsme přesvědčeni,
00:09:48že by to mělo dopadnout o zaměstnance pro něco lépe.
00:09:51Pro živnostníky to bude stejné.
00:09:54Nová vláda chce získat důvěru,
00:09:57ale když vidíte různé scénáře o zapojení SPD,
00:10:04komunistů nebo sociálních demokratů,
00:10:07jak důležité je to pro váš stav?
00:10:10Já jsem zažil už devět nebo 10 premiérů,
00:10:15takže politické argumenty beru s nadhledem.
00:10:27V tuto chvíli směřuje vše k tomu,
00:10:31že vláda bude v podobné sestavě jako dnes.
00:10:35Ať už bude tolerována jako menšinový kabinet nebo
00:10:39bude doplněna.
00:10:42Dramatické změny podle mě nebudou.
00:10:44Volby by podle mě nebyly dobré řešení.
00:10:48V tuto chvíli nás zajímá praktický dopad.
00:10:52Máme několik měsíců po volbách a myslím si,
00:10:55že by se mělo rychle začít vládnout.
00:11:03Někteří lidé už něco řeší, třeba paní Šilerová.
00:11:08Potkal jsem se s ní už třikrát nebo čtyřikrát.
00:11:12Ona pokračuje, je tam určitá kontinuita.
00:11:18Nám nezáleží na tom, jestli je ministr v demisi nebo ne,
00:11:23jde o to, aby týmy byly stabilní.
00:11:28Když se zahájí nějaká věc, měl by se úkol také dokončit.
00:11:40U jiných rezortů vnímáte nejistotu?
00:11:45Těžko říci, jestli míru nejistoty.
00:11:52Jsou zkušenější lidé,
00:11:56kteří byli v podobné funkce nebo to byli náměstci a rozumí
00:11:59své funkci.
00:12:02Někteří tam jsou však relativně nový.
00:12:09Pokud se někdo rozhodl být ministrem, neměl by řešit,
00:12:14jestli bude ministrem dva roky nebo dva měsíce.
00:12:23Setkáváte se s takovými argumenty?
00:12:27Slýcháváme, že kdo je v demisi, nemá zásadně rozhodovat.
00:12:33Ministr přece musí rozhodovat, je to vrcholná manažerská pozice.
00:12:40Znalost je předpoklad.
00:12:46To, že nebude ve funkci třeba za dva měsíce, je riziko povolání.
00:12:51Jakou podobu vlády byste si představoval jako nejlepší?
00:12:58Dívám se na to přes jednotlivé lidi nikoliv přes strany.
00:13:09My se snažíme fungovat jako odborná diskusní skupina,
00:13:16která respektuje výsledky.
00:13:19Je pro nás důležité, aby vládli ti, kteří si budou uvědomovat,
00:13:25že malé a střední podnikání jsou klíčovou součástí ekonomiky a musí
00:13:32se k nim přistupovat jinak než k velkým podnikatelům.
00:13:39Mají být základem sociální smíru a obslužnosti.
00:13:50Můžeme se bavit o řemeslech, o rodinných firmách apod.
00:13:54Jsou to klíčové oblasti.
00:13:56Kdo se k nim postaví vstřícně, s ním budeme diskutovat.
00:14:04Je pro vás tedy důležité,
00:14:07jestli bude u moci vláda levicová nebo pravicová?
00:14:10Je pro vás vůbec teď čitelné,
00:14:12kam by se mohla o budoucí vláda orientovat?
00:14:17Domnívám se osobně,
00:14:20že svět rozdělený na pravici a levici spadá do studené války
00:14:26a 20. století.
00:14:29Podívejme se na Německo nebo na Spojené státy.
00:14:32Kdo je více pravicový a kdo levicový?
00:14:35Ani lidé už nerozlišují přítele a nepřítele na pravici a levici.
00:14:42Jde o to, kdo nabízí solidní podmínky pro existenci,
00:14:47solidní bezpečnost apod.
00:14:50Jaká je podle vás úroveň současné bezpečnosti a daňové přiměřenosti?
00:14:58V ČR na tom nejsme špatně.
00:15:03Ne, že bychom si nepřáli nižší daně.
00:15:07Více bychom potřebovali jednodušší systém.
00:15:12Menší administrativu.
00:15:19Co se týče bezpečnosti, jsme podle mě bezpečné prostředí.
00:15:24Ať už je to z pohledu geografického nebo je to dáno dalšími faktory.
00:15:35Podle mě nežijeme ve špatném prostředí.
00:15:38To ovšem neznamená, že bychom si mohli myslet,
00:15:43že jsme neohroženi.
00:15:49Musíme si ji zasloužit dobré podmínky.
00:15:52Musíme pracovat a nesmíme žít v iluzi,
00:15:55že když povolíme a nebudeme se soustředit na priority,
00:16:02budeme se mít dobře i za pár let.
00:16:04Vy jste podpořili zavedení EET jakožto asociace.
00:16:09Říkal jste, že by bylo dobré to nejprve odložit a otestovat.
00:16:17Jak hodnotíte tento systém v praxi?
00:16:23V dnešní době elektronického bankovnictví není možné nepodpořit
00:16:28tento systém.
00:16:33Je ovšem otázkou,
00:16:35pro koho EET má být a v jakém časovém horizontu se má zavádět
00:16:41pro konkrétní skupiny.
00:16:44Absolutní rovné podmínky nevytvoříme.
00:16:50Po roce a půl fungování EET se dostáváme k tomu,
00:16:55co jsme navrhovali na počátku.
00:16:58Skupina podnikatelů,
00:16:59která dělá obrat do půl milionu hotovostních tržeb,
00:17:05by se měla vyjmout z EET.
00:17:07Kdo dělá jednotky tržeb denně bez ohledu na to,
00:17:13jestli je to kominík nebo hospodský,
00:17:18by neměl být zahrnutý v EET.
00:17:22Neodvádí DPH.
00:17:25Taková věc pro něj smysl nedává.
00:17:29Dovedete si představit ještě další úpravy?
00:17:33Líbí se mi model,
00:17:35který jsme společně dohodli s resortem financí,
00:17:39je založený na tzv. off-line režimu.
00:17:45Kdo dělá obrat půl milionu ročně,
00:17:54neměl by mít povinnost mít cokoliv elektronického.
00:18:00Tito lidé vyjeli původní účtenky.
00:18:14Je-li by v původním režimu.
00:18:28Rozdíl by byl v tom, že podnikatel by jednou za čas sečetl účtenky.
00:18:41Je před námi rozhodnutí Ústavního soudu,
00:18:44který zrušil tento systému plateb kartou nebo zrušil povinně
00:18:49zveřejňovat daňové identifikační číslo.
00:18:52Odkládá nástup třetí a čtvrté fáze EET.
00:18:55Byl podle vás tento zákon připravený komplexně a správně?
00:19:02Ne.
00:19:03To už vyplývá z rozhodnutí soudu.
00:19:06To však z principu neznamená, že EET je cesta mimo.
00:19:13Pochopitelně se měla celá řada věcí předem probrat.
00:19:20Někteří podnikatelé byli připraveni na třetí a čtvrtou vlnu,
00:19:26ale nakonec se jich nedotkne, což je dobře.
00:19:34Teď se neděje nic zásadního.
00:19:38Nejproblematičtější skupiny podnikatelů, kterých se to týkalo,
00:19:46protože dělali větší obrat, jedou v tuto chvíli v systému.
00:19:55Během jednoho roku se dojednají definitivně všechny podmínky.
00:20:00Poté se dojednají, zda nastoupí další vlna.
00:20:04Mezitím také projednáme,
00:20:07zda by ti nejmenší podnikatele neměly být vyjmuti.
00:20:12Odklad podle vás nebude mít fatální dopady?
00:20:17Fatální určitě ne, protože doposud to tady nebylo.
00:20:21Třetí a čtvrtá skupina je ta, která byla diskutabilní vždy.
00:20:27Teď se to pouze posune.
00:20:33Přesuneme se do mezinárodní fáze.
00:20:36Jak silný vůbec bude tlak na referendum o vystoupení z EU?
00:20:42Když slyšíte všechny diskuze,
00:20:45berete vážně všechny snahy a náznaky,
00:20:47které stojí o referendum?
00:20:55Je to velmi nebezpečná a závažná rétorika.
00:21:0780 % našeho exportu jde do EU, problém by byl také se importem,
00:21:12měli bychom mnohem vyšší míru nezaměstnanosti.
00:21:17Byli bychom zranitelnější, nebyli bychom tak zabezpečeni.
00:21:25EU sice má své problémy,
00:21:31ale principiálně vznikla jako nástroj, aby se zamezilo půtkám.
00:21:40Mně se nelíbí hodně regulací nebo to, že nás někdo ovlivňuje,
00:21:48ale i lepší je být ovlivňovaný vyspělejší části světa
00:21:56než být na úrovni Ukrajiny.
00:21:59Radek Špicar říká, že japonští investoři říkali,
00:22:05že by určitě odešli.
00:22:08Podle vás by to nebyla výjimka?
00:22:11Jak měřitelný by byl dopad?
00:22:22Dopad by se projevil už před diskuzi.
00:22:25Trhy se dnes chovají nejen podle hmoty a výsledku,
00:22:30ale podle očekávání.
00:22:36Nejistota by to ovlivnila.
00:22:39Přesně tak.
00:22:45Finanční kapitalismus neovlivníme.
00:22:50Všichni bychom tratili minimálně tím, že by začala oslabovat koruna.
00:22:59Teď říkáme, že silná koruna omezí trochu exportéry,
00:23:03na druhou stranu podpoří nákupy.
00:23:07Vylepší situaci zákazníků, spotřebitelů.
00:23:11To všechno vyšlo vniveč.
00:23:16Pro firmy, pro stát,
00:23:18pro spotřebitele by to bylo nekomfortní řešení.
00:23:22Důsledky vystoupení z EU by byly tragické.
00:23:25Bylo by to jedno z nejhorších rozhodnutí, které bychom udělali.
00:23:31Byla by to tedy tragédie.
00:23:34Ekonomika by se mohla propadnout?
00:23:38Všechno se dá přežít, ale vůbec bych to nesrovnával s Brexitem.
00:23:47Není to srovnatelné?
00:23:51Velká Británie patří mezi pět nejvyspělejších zemí s ohledem
00:23:56na generování HDP.
00:23:58Její demokratická struktura,
00:24:01vazby na Spojené státy a vazby na EU jsou úplně jiné, než máme my.
00:24:09My jsme absolutně závislý na okolních zemích.
00:24:13Vyjednávací pozice Velké Británie je úplně jiná, než by byla ta naše.
00:24:20Podívejme se na tamní politiky.
00:24:26Mnozí z těch, kteří prosazovali Brexit, se vypařily.
00:24:31Velká Británie se sice rozhodla vystoupit z EU,
00:24:34což musíme respektovat, ale už v tuto chvíli počítá ztráty.
00:24:39I tak velká ekonomika bude mít ztráty.
00:24:42Jak si myslíte, že se u nás mohlo stát,
00:24:46že zatímco nedávno se debatovalo, zda přijmout nebo nepřijmout euro,
00:24:53dnes se vážně hovoří o odchodu z EU.
00:24:56Není to zvláštní?
00:24:59Je to zvláštní.
00:25:02Hovoří se o tom totiž také v jiných částech Evropy.
00:25:06Evropa si za to může sama, protože generuje populistické strany,
00:25:14které si na takovém tématu staví oblíbenost.
00:25:24Chybu bychom měli hledat v EU.
00:25:36Důsledky urychlené integrace a naivních přístupů,
00:25:46že tady bude jedno ministerstvo všeho apod. vede k takovému
00:25:56uvažování lidí.
00:25:57To říká Karel Havlíček.
00:25:59Děkuji za návštěvu.
00:26:01Děkuji za pozvání.
00:26:03Za malou chvíli začínají události.
00:26:05Hezký večer.
Host: Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, Moderuje: Zuzana Tvarůžková
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2019 | English | 13