Dnešními hosty K. Šípa jsou dramaturg J. Chalupa, herec J. Čenský a režisér Z. Zelenka, který letos oslaví 65. narozeniny (2007). Režie V. Polesný
Obsah dílu
Pohádky Jiří Chalupa Jan Čenský Zdeněk Zelenka |
ČT1 | středa 11. 12. 14:00 | Nastavit připomenutíPřidat do Osobního programu |
00:00:25Dobrý večer.
00:00:31Dobrý večer. Jakoby mávnutím kouzelného proutku
00:00:36jsme se v tuto chvíli přenesli z pražského divadla Semafor
00:00:39do mnoha domácností v celé naší vlasti.
00:00:43Snažil jsem se o pohádkovej začátek.
00:00:46Moc se to nepovedlo, ale důvod je ten,
00:00:49že naším dnešním tématem jsou pohádky,
00:00:52což neznamená, že to bude pro děti, spíš naopak,
00:00:57protože, a několikrát jsem se nad tím zamyslel,
00:01:00jak jde čas a doba, která se stále mění, mám dojem,
00:01:05že pohádky nestačej držet krok s dobou, že zůstavaj pořád stejný
00:01:10a myslím si, že to pro děti není vždycky dobře.
00:01:13Dokonce mám dojem, že děti si to kompenzujou tím,
00:01:17že přijdou ze školy a někdy říkají až brutální vtipy
00:01:22z pohádkového světa, čímž si myslím, že si to kompenzujou,
00:01:27protože v pohádkách to není jako ze života.
00:01:31Takových vtípků jste určitě slyšeli hodně.
00:01:35Já si vybavuju jeden opravdu nevkusnej.
00:01:38Jak přišel Medvídek Pú do řeznictví a ptá se řezníka:
00:01:43"Máte slaninu?" Prodavač říká: "Samozřejmě."
00:01:47Medvídek vytáhne samopal, všechny postřílí a říká:
00:01:51"To máte za prasátko." Je to takový...
00:01:59Nebo co dalšího děti přinesou ze školy.
00:02:03Otázka:
00:02:05Co se stane ze Sněhurky, která si sáhne na drát elektrickýho vedení?
00:02:11Popelka. Správně.
00:02:15Ale pozor, tyhle vtípky jsem zaregistroval,
00:02:18že nefungujou jen na úrovni základních škol,
00:02:22ale dokonce i na vysokoškolské úrovni.
00:02:25To už jsem nečekal. Před časem mi někdo říkal
00:02:28jak na gymplu seděj dvě spolužačky Sněhurka a Baba Jaga
00:02:32a dohadujou se, kam půjdou na vejšku.
00:02:36Sněhurka říká: "Já asi půjdu na ekonomku."
00:02:40"Nebudu tam sice nejhezčí, ale budu určitě nejchytřejší."
00:02:45Baba Jaga říká: "Já půjdu na matematicko-fyzikální fakultu."
00:02:50"Nebudu tam sice nejchytřejší ale určitě nejhezčí."
00:03:03Dnes jsou pozvaní hosté
00:03:07a všichni jsou svým způsobem odborníci na pohádky.
00:03:10Rád bych pozval prvního, protože pohádky jsou jeho
00:03:14denním chlebem, protože mnoho let pracuje v České televizi
00:03:18jako šéfdramaturg v oblasti pořadů pro děti a mládež.
00:03:23Jiří Chalupa!
00:03:28-Ahoj.
-Ahoj.
00:03:35Jirko, máš pocit, že pohádky opravdu stagnujou
00:03:40nebo se to proměňuje a já jsem to nezaregistroval?
00:03:45Karle, ono je to složitý. Myslím, že pohádka je pohádka
00:03:50a ona nemůže držet krok za každou cenu s dobou.
00:03:54Ty vtipy byly dobrý. Ten první vlastně stranil pohádce.
00:03:58-Ten Medvídek?
-Jasně.
00:04:01Ale Medvídek se samopalem... Rozumíš?
00:04:05Možná, že by ho děti v tý pohádce takhle rády viděly.
00:04:08-Co ty víš?
-Jasně.
00:04:11Ale ber to tak, že klasici říkaj, že pohádka je darem lásky.
00:04:17To říká Lewis Carroll. Alenka za zrcadlem.
00:04:21Myslím, že pohádka je víra v ideály, že něco dobře skončí.
00:04:27Dobře, ale jsou klasický pohádky
00:04:31a já si nemyslím, že jsou všechny v pořádku.
00:04:35Vem si klasickou Červenou Karkulku.
00:04:39Když to řeknu velice lapidárně, tak o co tam jde.
00:04:42Maminka pošle svoji malou holčičku s košíkem do temnýho lesa. Už to.
00:04:47-Poslal bys tam svoje dítě?
-V žádný případě.
00:04:50Víš, co se v temným lese hemží za úchyly?
00:04:53-Jistě. Vlk je to nejmenší.
-Správně.
00:04:57-Vidím, že se orientuješ.
-Vlci jsou dobráci.
00:05:01Už to je sporná věc.
00:05:04Ona potká vlka a víme, jak to pokračuje.
00:05:08On jde a sežere babičku. To není zrovna humánní.
00:05:11Sežere babičku. Ale to nejhorší:
00:05:14"Máš velký uši." Karkulka to nepozná.
00:05:18Asi že taky dementní děti koukaj na pohádky.
00:05:22Že nepozná vlka převlečenýho za babičku.
00:05:24Takováhle věc přece musí ťuknout každý dítě.
00:05:27Mohlo by, ale vem to z jiný stránky.
00:05:32Třeba psychologové a psychoanalytici
00:05:35speciálně tuhle pohádku různě vykládaj.
00:05:39Například vlk a jeho vlastnosti
00:05:43jsou i ty špatný vlastnosti v nás. Tak oni to viděj.
00:05:47Třeba Charles Dickens skoro doslova řekl:
00:05:51"Červená Karkulka byla moje první láska."
00:05:55"Představa, že bych se s ní oženil, to byla moje představa
00:06:00-nejvyšší blaženosti.
-To řekl Dickens?
00:06:04Ano. Pak poznal Malou Doritku, Pytlíkovce a šel jinam.
00:06:09To by mě zajímalo.
00:06:11Pracuješ s pohádkama už řadu let. Jsou vůbec nějaký normy,
00:06:17který tvůrci u nás musej dodržovat co v pohádce nesmí bejt?
00:06:22Jestli tam není zakopanej pes.
00:06:26Jestli by se neměly povolit stavidla.
00:06:29Možná tam je pejsek,
00:06:32ale žádný striktně daný normy neexistujou.
00:06:38Pohádka funguje ve dvou rovinách.
00:06:43Jednak chce potěšit.
00:06:46Byli jsme o víkendu v jižních Čechách.
00:06:49Rybníky, už se zlatí listí.
00:06:52Člověk by přirozeně řekl: "To je pohádka."
00:06:55Pohádka je jako něco hezkýho.
00:06:58Současně pohádka přináší dítěti první jakýkoliv ponaučení.
00:07:03Takže říkáš, že pohádka by měla děti formovat.
00:07:08Ty jsi sám autorem řady televizních pohádek.
00:07:13Řekl bych, že tvoje nejslavnější je Princové jsou na draka.
00:07:18Když píšeš pohádku, myslíš trošičku na to,
00:07:22že by to už mělo bejt modernější, že by měli mluvit
00:07:26současnějším jazykem nebo jsi tradicionalista, co se drží norem?
00:07:32Jsem vyznavač toho,
00:07:34že v pohádce nemusej bejt nadpřirozený bytosti, kouzla.
00:07:38To negativní pro mě v pohádkách je lidská blbost,
00:07:43kterou to dítě potká spíš, než draka.
00:07:47Takže děti připravuješ pro život.
00:07:51Často máš ve svejch pohádkách lidskou blbost?
00:07:55Myslím, že docela často. Jestli tam je dobro a zlo,
00:07:59tak zlo je většinou ta hloupost nebo blbost jako taková.
00:08:03A zlo v tvejch pohádkách prohraje?
00:08:07To je pohádka. To jsou ty ideály.
00:08:10Velká chyba. To je jedna z věcí, co by se měla změnit.
00:08:14Taky před spaním vyprávíš vnoučkovi pohádku?
00:08:18Já se k tomu dostanu přes den.
00:08:21Oni mi řeknou: "To by neusnul."
00:08:23"Ty bys ho rozrušil, kdybys mu říkal o Medvídkovi Pú."
00:08:27Že bys ho rozčílil, tak tě rodiče nepouštěj.
00:08:30-To víš, že jo.
-Dětem jsi určitě četl pohádky.
00:08:34-Samozřejmě.
-Měl jsi tam nějaký speciality?
00:08:38Vymejšlel sis nebo jenom pasivně četl?
00:08:42To mě zajímá, protože to je můj aktuální problém.
00:08:45Musím říct, že jsem četl i vymejšlel.
00:08:48Nejradši jsem četl Pohádky z bramborových řádků.
00:08:52Jsou to nádherný pohádky.
00:08:55Jak byly děti velký, když jsi jim tohle četl?
00:08:59Takovejch šest sedm.
00:09:02Když byly menší, tak jsi jim četl co?
00:09:05Když byly menší, tak jsem četl...
00:09:07-Když byly hodně malé...
-Hodně malé. Asi čtyři.
00:09:12Ve čtyřech bych najel na Červenou Karkulku.
00:09:19Pomaloučku, aby byly připravený na život.
00:09:22-Jo?
-Jemně.
00:09:25-Samozřejmě tu zlatou verzi.
-A teprve v šesti Brambory.
00:09:30V šesti jsem nasadil Brambory, pak jsem to rozšiřoval.
00:09:34Samozřejmě jsem si taky vymejšlel pohádky.
00:09:36Dlouho jsem je držel v hlavě, a teď jak zapomínám, tak už nevím.
00:09:40-Určitě byly hezký. Nevím.
-Takže sis vymejšlel.
00:09:42To je jasný, to musíme.
00:09:45Určitě jsi dělal to, co dělám já,
00:09:47že čtu pohádku a zamotám do toho dítě.
00:09:51Najednou jsem v hlubokým lese
00:09:54a za stromem kouká Honzík, kterej jde zrovna do školky.
00:09:58Pravda je, že to dítě neusne do půlnoci,
00:10:01ale věří tomu, že je najednou v tý pohádce.
00:10:06A to mě baví. Jak vidím vytřeštěný dítě, tak jedu dál.
00:10:11V tom lese se dějou neuvěřitelný věci.
00:10:15Protože když pohádky čtu normálně, tak mám problém.
00:10:18Nevím, jestli jsi ho měl. Spím dřív než dítě.
00:10:22Monotónní hlas. Tak mě to kolikrát uspí samotnýho.
00:10:26A nemůžeš u toho popíjet, protože jak děti rostou...
00:10:31Já se u toho někdy i ožeru, ale to pak má špatný vliv na dítě.
00:10:37Musím říct, že svým způsobem jsi duchovním otcem Večerníčků.
00:10:42Možná jsi nebyl u úplnejch začátků.
00:10:46Je Večerníček jako krátká televizní pohádka před spaním
00:10:50česká specialita nebo jsou tyhle pohádky ve světě běžný?
00:10:55My nikdy nevíme o světě dost, takže řeknu, co vím.
00:11:00Je to i jinde ve světě, hlavně v zemích jako je Německo.
00:11:05U nás je to, řekl bych, taková síla,
00:11:09protože u nás to tvoří osovou páteř z animovanýho filmu.
00:11:16Kromě Večerníčků jich vzniká strašně málo
00:11:20a jsou to spíš výboje, protože animovaná tvorba je drahá.
00:11:27Ve Večerníčku se podařilo, že ho dělali ty nejlepší lidi.
00:11:34Když jsi říkal, že jsem duchovním otcem, tak to nejsem.
00:11:39Ten vznikl dřív, než já jsem byl schopen bejt otcem.
00:11:43Jeho duchovním otcem je jeden z našich největších surrealistů.
00:11:49Milan Nápravník už řadu let není v Čechách.
00:11:53Vymyslel to s Irenou Povejšilovou.
00:11:58-Myslíš znělku?
-Myslím Večerníček jako tvar.
00:12:01Jako desetiminutová pohádka,
00:12:04která by se měla před spaním vysílat dětem.
00:12:07Jaká je podle tebe nejúspěšnější česká pohádka všech dob?
00:12:12Co je podle tebe naprostej vrchol pohádkový hitparády?
00:12:17Kdybych sáhnul hodně dávno, tak bych řekl Tři oříšky pro Popelku,
00:12:26Pyšná princezna, protože otevřela dveře filmových pohádkám.
00:12:36I pohádky modernější jako je Anděl Páně, která jde ve šlépějích.
00:12:44To je pohádka moderní, a přitom ctí pohádkovost.
00:12:51Pohádka může bejt supermoderní, ale musí bejt pohádková.
00:12:57-Jakmile tohle ztratí, je konec.
-Využijeme téhle příležitosti.
00:13:02Protože se blíží Vánoce,
00:13:06a to je vyloženě festival televizních pohádek,
00:13:10tak diváky jistě zajímá, co chystáte novýho? Nějakej bonbónek.
00:13:16Škola ve mlejně. Režisér Karel Janák.
00:13:20-O dívce, která šlápla na chléb.
-O dívce...
00:13:25... která šlápla na chléb. Slavná věc.
00:13:29-Skoro ve mně hrklo.
-Jistě.
00:13:32Lucie Konášová to udělala moderně a Andersona dostala někam jinam.
00:13:39Jirka Strach to hezky natočil. Myslím, že je to vzorem pohádky,
00:13:44která má co říct dnešním dětem v citovosti.
00:13:50Víc neprozrazuj, budeme se těšit i my dospělí.
00:13:55Jiří Chalupa!
00:14:09Když se natáčí pohádka,
00:14:12tak hlavním člověkem při natáčení je režisér.
00:14:16Proto je mým dalším hostem filmový a televizní režisér
00:14:20který už řadu pohádek natočil. Zdeněk Zelenka!
00:14:27-Dobrý večer.
-Dobrý večer.
00:14:35Určitě to máte spočítaný. Kolik pohádek jste natočil?
00:14:40Šest nebo sedm.
00:14:42Nejste specialista na pohádky, to jsou možná jiní režiséři.
00:14:47Vy točíte všechno od thrilleru až k pohádce.
00:14:50Taky muzikály jsou vaším oborem.
00:14:52Ano. Ačkoli nemám hudební sluch, jsem autorem několika muzikálů.
00:14:57Taky jsem zaregistroval, že v řadě vašich pohádek
00:15:02-účinkuje Jiřinka Bohdalová.
-To je pravda.
00:15:05A dokonce, a na to jsem se vás chtěl zeptat radši vás, než jí,
00:15:10že v jedný pohádce hrála Závist a v druhý pohádce hrála Bídu.
00:15:16Ani jedna věc mi k ní nejde dohromady.
00:15:20Chtěl jsem se zeptat, jestli jste šel proti typu.
00:15:24U ní jsem to vzal trošku jako protiúkol.
00:15:28Mluvíme o Nesmrtelné tetě a o pohádce Boháč a chudák.
00:15:33Když jsem tehdy psal Nesmrtelnou tetu...
00:15:38Nevím, jestli jsem vám to neříkal.
00:15:42Tato pohádka vznikla jen díky Jiřině.
00:15:46Tehdy mě oslovila firma, která měla peníze, ale neměla scénář.
00:15:51To se stává málokdy, a jestli bych něco nevymyslel.
00:15:56Říkal jsem si: "Ježíšmarjá, co mám vymyslet?"
00:15:59A v tom volá Jiřina: "Co děláš?" Ona umí zavolat ve správný čas.
00:16:05Říkám: "Firmě jsem slíbil pohádku, ale nic nemám."
00:16:10"A co tam hraju?"
00:16:14Říkám: "Vůbec nevím, o čem to bude a ty se ptáš na roli?"
00:16:21Tak říkám: "Asi nic."
00:16:24Ona: "Tak to bude k ničemu, když v tom nehraju."
00:16:29Tak mi to začalo v hlavě šrotovat
00:16:33a říkal jsem si, že bych na Jiřinu něco napsal.
00:16:38Měsíc a půl jsem se neozval. Byl jsem doma a psal.
00:16:43Pak jsem jel k ní na chalupu a říkám: "Nesu ti scénář."
00:16:47Ona: "Jakej scénář?" Úplně na to zapomněla.
00:16:52Říkám: "Jak jsme mluvili o té pohádce."
00:16:56Ona na to koukla a říká: "To je nějaký tlustý!"
00:16:59A já na to: "A to tam máš dvě role."
00:17:01Ona říká: "Tak to jsou prázdniny v hajzlu."
00:17:04Když točíte pohádku, je to pro vás něčím jiný?
00:17:09Určitě jo, protože dětskej divák je jinej.
00:17:13Promítáte to dětem, než to pustíte ven,
00:17:16sledujete jejich reakce a když tak to přizpůsobíte?
00:17:21Ne. Když jsme dělali
00:17:23Nesmrtelnou tetu, tak to bylo výrobně všechno tak našponovaný,
00:17:28že jsme byli rádi, že jsme to stihli do premiéry.
00:17:32Nedokážu si představit,
00:17:34že bysme pozvali děti a pak to upravovali.
00:17:36Na to už musí být určitá zkušenost.
00:17:39Máte nějaký patero nebo desatero,
00:17:42co vy si myslíte, když točíte pohádku?
00:17:45My jsme tady s Jirkou nakousli myšlenku, jestli by
00:17:48v nějaký pohádce konečně nemělo zvítězit zlo nad dobrem.
00:17:51-Jestli si to doba nežádá.
-Jestli doba nežádá.
00:17:54Myslím si, že by bylo dobrý to někdy otočit
00:17:58a točit pohádky proti jejich smyslu.
00:18:02Třeba Jak chudák ještě k větší bídě přišel.
00:18:05S tím už přišel Cimrman, kterej se zamyslel
00:18:09nad nesmyslností těchto pohádek a chtěl to otočit.
00:18:13Netýká se to jen pohádek. Myslím, že to desatero zní:
00:18:18"Nenudit, nenudit, nenudit, nenudit...."
00:18:21Nejhorší jsou příběhy, ať je to pro dospělý nebo pro děti,
00:18:27který nuděj a to mě dokáže naštvat.
00:18:31Ale na Nesmrtelnou tetu
00:18:34jste určitě šel do hlediště podívat se na reakce dětí.
00:18:37Zažil jsem spoustu projekcí.
00:18:40Byly reakce dětí podle vašich představ?
00:18:44Jestli se můžu pochlubit, tak to předčilo.
00:18:47Byla to první polistopadová pohádka,
00:18:50která do dneška není překonána v návštěvnosti.
00:18:54-Mám pravdu, Jiří?
-Ano.
00:18:58Tehdy jsme měli
00:19:01první projekci ve Zlíně, kam jsme pozvali tisíc dětí.
00:19:05S kameramanem Viktorem Růžičkou, kterej to dělal,
00:19:09jsme byli napnutý, jak to diváci přijmou.
00:19:12Říkali jsme si: "Tak nová doba a pohádka."
00:19:16Byli jsme v šoku,
00:19:18jak to přijalo nejen dětský, ale i dospělácký publikum."
00:19:22Pak jsme jeli do Prahy
00:19:25a to byl první den, kdy se film promítal v kině Sevastopol.
00:19:29S Viktorem Růžičkou jsme se vsázeli:
00:19:32"Kolik myslíš, že tam bude lidí? Půjdeme se tam podívat?"
00:19:36Já říkám: "Je večer, tak tam bude 100 lidí.
00:19:39On říká: "Já dávám 120."
00:19:43Vystoupíme z taxíku, jdeme pasáží a vidíme,
00:19:47-že tam jsou všechny červený.
-Takže prodáno.
00:19:51Jdu tam a říkám: "Prosím vás, kolik je v sále lidí?"
00:19:55On říká: "Vždyť to vidíte, ne?" Já na to: "Co jako vidíme?"
00:19:58"Vždyť je to všechno červený."
00:20:01Já říkám: "A hrajete Nesmrtelnou tetu?"
00:20:05-Bylo skutečně vyprodáno.
-Hráli Červenou Karkulku.
00:20:09Šli jsme tam úplně v šoku a tam seděli diváci v narvaným kině
00:20:14a dospělí v té době raného kapitalismu koukali na pohádku.
00:20:21-To vás asi zahřálo u srdce.
-Jo.
00:20:24Učil jste se u někoho žánr pohádky?
00:20:28Třeba vaši učitelé na FAMU?
00:20:32Probírá se vůbec pohádka s režisérama jako obor?
00:20:35Myslím, že ne, ale mě učil jeden z pedagogů,
00:20:38na kterého velmi rád vzpomínám a to byl Bořivoj Zeman.
00:20:41To byl tvůrce Pyšné princezny, Byl jednou jeden král, atd.
00:20:45Princezna je asi vůbec nejslavnější.
00:20:48-Ano.
-"Našli? Nenašli. Našli? Nenašli."
00:20:51Krásný, a taky tím hereckým obsazením.
00:20:55Je asi důležitý obsadit správný lidi.
00:20:59To není jen otázka pohádek, to je i otázka filmů.
00:21:04Malinko odbočím. Dělali jsme film Hodina klavíru,
00:21:08jestli jste to teď neviděli v televizi,
00:21:12o dvou vyléčených alkoholicích. Pan Hubač dlouho nechtěl
00:21:16tento scénář pustit do výroby, protože byl přesvědčenej,
00:21:19že na to nemáme herce, až jsme přišli na to,
00:21:23že by to mohl hrát pan Polívka s Liškou.
00:21:25Já se na to díval a zajímalo mě,
00:21:28jak může Polívka hrát vyléčeného alkoholika.
00:21:37Taky jsem s ním toto téma několikrát probíral u skleničky
00:21:42a on mi říkal:
00:21:44"Nejhorší na tom je, že opilej se musí hrát střízlivej."
00:21:48Tam si myslíte, že jste měl kliku na to,
00:21:51že je obsazení důležitý, když je tahle trefený.
00:21:55Je to příklad toho, že se režisér musí trefit
00:21:59do postavy scénáře a aby herec navíc povýšil.
00:22:04Abych se vrátil k pohádkám.
00:22:08Tohle je strašně důležitý stran dětskejch herců.
00:22:12Je strašně obtížný najít dítě do filmu.
00:22:17Vzpomínám si na natáčení filmu Páni kluci,
00:22:21kdy jsem dělal pomocného režiséra a dostal jsem za úkol vybrat děti.
00:22:26Chodil jsem po školách
00:22:29a v jedné telefonní budce jsem vytrhl seznam škol.
00:22:37Školy jsem obcházel tři měsíce.
00:22:40Pět škol denně a hledal děti.
00:22:43Měl jste konkrétní představu, jakej typ hledáte?
00:22:46Jistě. Toma Sawyera, Becky, Huckleberryho Fina.
00:22:49Od Marka Twaina je popsáno, jak maj děti vypadat.
00:22:53Vzpomínám si na jednoho ředitele, kterej řekl památnou větu.
00:22:57On se divil, že je tak složitý najít dítě.
00:23:02Vysvětloval jsem mu to a on říká: "Aha, teď už to chápu."
00:23:05"Chytrejch milejch a hezkejch je spousta,
00:23:09ale osobnost, abyste hledal s lucernou, viďte?"
00:23:13A o tom to je i při obsazování rolí pro dospělý.
00:23:17Práce s dětma asi není jednoduchá.
00:23:19Máte nějaký speciální metody, jak dítě přimět,
00:23:22aby udělalo to, co vy potřebujete?
00:23:26To je, samozřejmě, vždycky nejtěžší.
00:23:30Když si ale dobře vyberete dítě,
00:23:33tak je to práce jako s profesionálem.
00:23:36Zmínil jste pohádku Byl jednou jeden král.
00:23:39Možná, že bez Wericha by to asi bylo úplně něco jinýho.
00:23:42-Samozřejmě.
-Navíc si upravoval dialogy.
00:23:45-Což se nesmí. Vy to dovolujete?
-On byl spoluautor scénáře.
00:23:49Normální autor...
00:23:52-Myslím nějakej jinej.
-Jasně.
00:23:55Jak se potápí do bažiny a říká: "Bude ze mě hnědý uhlí."
00:23:59To by asi
00:24:01v normální pohádce nezaznělo, kdyby to napsal horší...
00:24:04-Ne, to je v pořádku.
-... horší autor než Werich.
00:24:09-Myslel jsem, že ukazujete na mě.
-Ne, na nikoho.
00:24:19Jestli povoluju hercům? Je to ošidný.
00:24:23Myslím, že herec málokdy přijde s něčím převratným.
00:24:29Herci se textu většinou držej.
00:24:32Doby, kdy pan Menšík měl volnou jízdu, myslím, že pominuly.
00:24:38Jemu se to tolerovalo a většinou to bylo dobrý, ne?
00:24:44Bylo to výtečný. Pana Menšíka jsem nezažil.
00:24:48Je to jeden z herců, se kterým bych bejval rád dělal.
00:24:53S panem Menšíkem a s panem Pivcem.
00:24:55To je generace, kterou jsem nestihl.
00:24:58Chystáte se zase natočit nějakou pohádku?
00:25:02Kromě jiných plánů jsme se s Jiřím domlouvali...
00:25:07Teď vzadu jste domlouvali kšeftíky?
00:25:13Něco na příští Vánoce. Na druhý vánoční večer.
00:25:17-Na pětadvacátýho prosince.
-Že něco napíšete?
00:25:21-Už mám skoro napsáno.
-Padla tady spousta nápadů,
00:25:25tak byste to tam mohl zapracovat a otočit to.
00:25:28-O Červený Karkulce.
-Že by nemusel ten hodnej
00:25:31vždycky vyhrát a přijít k tomu jak slepej k houslím.
00:25:38Odbočím od pohádek. Pročetl jsem si vaši filmografii
00:25:43a tam jsem se dočetl, že jste hrál ve filmu.
00:25:47-To budete vytahovat?
-Řeknu vám proč.
00:25:50-Nehrál.
-Hrál jste v jednom filmu.
00:25:53-Vystoupil.
-Cože?
00:25:56-Vystoupil. To je rozdíl.
-Ne, vy jste ve filmu hrál.
00:26:00Pochlubte se divákům, že jste taky herec.
00:26:03-To snad nebudu ani říkat.
-Tak to řeknu za vás.
00:26:07Vidím, že to na pana Šípa zanechalo ohromný dojem.
00:26:14Jednoho dne jsem šel za kolegyní na natáčení
00:26:18jednoho filmu, který všichni notoricky známe.
00:26:21Já ho miluju a považuju za jednu z nejlepších komedií
00:26:24a tou je Vrchní, prchni.
00:26:27Tam se nedostavil herec, který hrál ženicha,
00:26:31tak na mě navlíkli kostým a vystoupil jsem jako ženich.
00:26:34Už mě nemůže nikdo poznat. Jsem tam štíhlý, mladý, krásný.
00:26:38Četl jsem, že jste hrál ve Vrchní, prchni, ale nevybavil jsem si vás.
00:26:43Ten film jsem viděl stokrát.
00:26:46"Co tam ten Zelenka mohl hrát? Ženicha?"
00:26:49Jak má Abrhám představy...
00:26:56Tak si tam představuje nevěstu, která sedí vedle ženicha nahá.
00:27:00Nahá, jenom v bílým závoji. Tu scénu známe.
00:27:03Ten ženich vedle jste byl vy. To bylo hezký natáčení, ne?
00:27:07Jo, uměl jsem si vybrat. Přišel jsem v pravý okamžik.
00:27:10Tím pádem vám musím říct, že jako herci jsme kolegové.
00:27:13To asi nevíte. Taky jsem hrál ve filmu Vrchní, prchni.
00:27:17-Ježíšmarjá.
-On to taky neví!
00:27:20To byla asi tak významná role jako ta moje.
00:27:23Ještě významnější.
00:27:27Ve dvou vteřinovejch záběrech. V jednom pouštím diapozitivy
00:27:31na sjezdu abiturientů a v druhým zapaluju krb.
00:27:36Abyste věděl, že jsme kolegové. Zdeněk Zelenka!
00:27:52Aby pohádková skladba byla samozřejmě úplná,
00:27:56tak je potřeba, aby přišel člověk, který v mnoha pohádkách hrál.
00:28:01Ten, který přijde teď, hrál v drtivé většině prince.
00:28:06Jan Čenský!
00:28:20Našel vzadu rekvizitu a už v tom hraje.
00:28:24Nevím, jestli sem.
00:28:30Honzo, máš spočítáno, kolik jsi odehrál princů?
00:28:34-Když tak střel od boku.
-Nemám, ale osm až deset.
00:28:39Ono je to složité,
00:28:41protože většina postav byla ta, co se k titulu prince dopracovala.
00:28:47Třeba dřevorubec, zedník,
00:28:50sňatek s princeznou a už to byl princ.
00:28:53-Že jsi kolikrát začínal dole.
-Ano.
00:28:56Ty sis v jedný pohádce zahrál tři figury:
00:28:59-dřevorubce, nápadníka, prince.
-Na závěr královský sňatek.
00:29:03S tvým jménem je to opravdu spojený.
00:29:10Nezdeformovalo tě to trochu v civilním životě?
00:29:15Trošku jo. Už nosím takovéhle rekvizity.
00:29:20Teď prožívám zvláštní období a nevím, jestli je to schválně.
00:29:24Začalo to zhruba na jaře v letošním roce.
00:29:28Léta běží, mně se stávaj strašné věci
00:29:33a já se s tím skutečně těžko vyrovnávám.
00:29:37To už mi říkal Pavel Trávníček, abych si na to dal pozor.
00:29:41Přijde krásná slečna, to člověk pookřeje,
00:29:44a ona ti řekne: "Pozdravuje vás maminka".
00:29:48To je ještě dobrý, ale rok 2007 a už to přišlo.
00:29:53S babičkama.
00:29:56"Babička má na vás tak krásné vzpomínky."
00:30:00"Ještě jako malá holka se na vás dívala."
00:30:03To je strašné. Pak je děsivá věc,
00:30:06kdy jdou maminky, a vedou malinké děti.
00:30:12Maminky mě poznají a povídají: "Podívej se, to je ten princ!"
00:30:16A to je strašný, protože my hrajeme i živě pro děti,
00:30:20mám k nim vřelej vztah, tak se snažím diváka udržet,
00:30:24ale ty děti vždycky koukaj...
00:30:27"Víš přece, ten princ!" A tady nějakej šedivej pán.
00:30:32"Teď jsme se dívali dopoledne! Vždyť víš."
00:30:40Co tomu dítěti říct? Že jsem to já? Jak to udělat?
00:30:45-Proto nosím tyhle kukly.
-Dítě na tebe kouká s nedůvěrou.
00:30:49-Nevzpomíná si.
-Vůbec. Zklamaný.
00:30:53Byl jsi v kostýmu a tak, a najednou tě viděj v hadrech.
00:30:57Těžký.
00:31:00Teď mě nedávno dorazil u nás na vesnici dělník kolem padesáti.
00:31:06Spatřil mě a přátelsky řekl: "Jé, Honza!"
00:31:10"Ježíš, já tě mám rád, princi." To mě potěšilo.
00:31:14Ale najednou v tom začal hamtat.
00:31:18"Když jsem byl malej, tak jsem na pohádky koukal z kočárku."
00:31:24A teď si to začal kazit.
00:31:26Říká: "To je hodně dávno, co?" Říkám: "Jak dávno?"
00:31:31On řekl: "To ještě byla černobílá televize, viď?"
00:31:39To určitě potvrdí Jiří,
00:31:42protože pohádka Princové jsou na draka začínala černobíle.
00:31:47On si to popletl a skoro to vypadalo,
00:31:51že to byl němej film, hráli to v kině a k tomu hra na klavír.
00:32:04Myslím, že se to zažilo tak,
00:32:07že se potkáváme, oba hrajeme tenis,
00:32:10vím, že i tvoji kamarádi ti říkají princi.
00:32:15-Neříkají ti tak i doma?
-Ne, tam určitě ne.
00:32:18Je to děsný, a já se přiznám, že už na to i slyším.
00:32:23Na prince?
00:32:26Náš prezident Petr Salava mi říká princi.
00:32:29Já mu říkám "pane prezidente".
00:32:32To je normální, ale taky nebezpečný.
00:32:35Byl jsem se psem na louce, kde běhalo víc psů
00:32:38a najednou nějaká paní zavolala: "Princi!"
00:32:44A já takhle...
00:32:54A ona najednou: "K noze!"
00:33:00To je hezký. Jsi tím poznamenanej.
00:33:10Navíc je to zodpovědnej titul, protože já se do toho tak dostal,
00:33:16že se nemůžu někde zmrskat před lidma, aby řekli:
00:33:21"Podívej, jak tam princ bleje."
00:33:24To nejde. Takže se snažím chovat pohádkově jako princ.
00:33:34Osobně jsem se setkal s Pierem Bricem. Vinnetou.
00:33:37Mám dojem, že se do té role rudého džentlmena vžil
00:33:42a já mám něco podobnýho. On dokonce dělal takový věci,
00:33:46že když byl konflikt v Jugoslávii, to málokdo ví, ale je to pravda,
00:33:52že on, jako rudý džentlmen, sehnal spoustu peněz,
00:33:56nakoupil zboží, naložil na kamióny a s tím konvojem si sám sedl
00:34:01za volant jednoho kamiónu a jel s pomocí.
00:34:06-Dal si péro do vlasů.
-To ne.
00:34:09Bylo to hezký. Já teď přemejšlím,
00:34:12jak bych jak princ mohl třeba...
00:34:15Draci nikde, tak bych třeba mohl někoho zachraňovat.
00:34:18Přemejšlej o tom. Že bys vlastně dožíval...
00:34:24A zase! Tenhle rok je hroznej.
00:34:29Jako princ, že bys i v civilním životě...
00:34:33Jak jsme mluvili o dobru a zlu. Často hrajeme tenis,
00:34:37tam už je začátek, obrat, že většinou prohráváš.
00:34:41Že jsi pohádkovej princ a většinou dostáváš na zadek.
00:34:45Já se nerad hádám, že ten balón byl...
00:34:48"To už nechám. Dobře, je to tam."
00:34:50-Dobro nakonec prohrává.
-Dobro nakonec...
00:34:54-... prohrává.
-Proto mám rád pohádky,
00:34:57protože v životě je to takhle, ale v pohádce vítězí.
00:35:01Když jsi dostal nabídku, abys hrál v pohádce prince,
00:35:05zajímalo tě, kdo bude hrát princeznu?
00:35:09-Zajímalo tě to?
-Zajímalo.
00:35:11-Jo?
-Pohádky jsou pro děti,
00:35:15ale v inscenacích bylo zajímavější dozvědět se, kdo hraje partnerku.
00:35:22Moje úplně první pohádka byla Princové jsou na draka.
00:35:26-Ale nejslavnější.
-Možná.
00:35:30Zvláštní bylo, že jsme v televizi točili inscenaci,
00:35:35kde moji partnerku hrála Ivanka Andrlová.
00:35:39To byla zvláštní inscenace, kde jsem se do ní těžce zamiloval.
00:35:44Dokonce to bylo i v té roli.
00:35:47Inscenace se jmenovala Příliš mladí na lásku.
00:35:49Poprvé v životě jsem hrál postelové scény.
00:35:51-S Ivankou Andrlovou.
-V čem jsi to hrál?
00:35:55-V posteli.
-Ale to vím.
00:35:58V pohádce nebo v tamtom?
00:36:00V té inscenaci. Dotočili jsme inscenaci,
00:36:04byl konec června, začínali prázdniny a já zamilovanej.
00:36:09-Tys byl zamilovanej do Andrlový?
-Ano.
00:36:12V civilním životě jsi byl zamilovanej.
00:36:15-Nebyl jsem sám.
-Jak to?
00:36:18Byla hvězda. Byla to moje spolužačka.
00:36:21-Byla o ročních výš.
-Chodil jsi s ní?
00:36:23Nechodil. Byli jsme jenom v posteli při natáčení.
00:36:35Jinak mezi váma nic není.
00:36:38Přišel režisér Adamec a říká: "Hele, máme tady pěknou pohádku."
00:36:44"Natáčení trošku přesahuje do prázdnin. Nechtěl bys?"
00:36:48Říkám: "Teď jsme skončili. Škola, prázdniny."
00:36:52Pak se řeklo, že jo, a já na to mám strašně hezký vzpomínky.
00:37:02V pohádce, když o ní mluvíme, jsi taky zpíval, že jo?
00:37:05Ano.
00:37:07Písničky do pohádky napsal Jarda Uhlíř se Zdeňkem Svěrákem.
00:37:12Věděl Jarda dopředu, kdo bude písničky zpívat?
00:37:16-Nemám tušení.
-Přišel zkontrolovat?
00:37:21-Byl u toho.
-Ale už s tím nemohl nic dělat.
00:37:25-To už museli nechat.
-Někdy zpívá někdo jinej.
00:37:29V mnoha pohádkách zpívají profesionální zpěváci,
00:37:32to by Jirka potvrdil, a herci jen otvírají ústa.
00:37:35U týhle pohádky jsem si všiml, a říkal jsem si, že se zeptám,
00:37:38kdo to odsouhlasil, že to budeš zpívat.
00:37:42-Zpíváš to hezky.
-Děkuju. To už nezachráníš.
00:37:45Jaroslav u toho byl.
00:37:48Zvukař se mě ptal, kde se písničky točily.
00:37:52Říkám: "V Břevnově." On: "Tak to je hodně dávno."
00:38:00Točilo se to v Břevnově a Ivanka v té době chodila
00:38:03s nějakým muzikantem a velmi dobře zpívala.
00:38:05-Furt jsi byl do ní zamilovanej?
-Furt.
00:38:08Strašně mi pomohla, protože byla muzikální.
00:38:11Uměla to perfektně. Vždycky do mě drcla, já začal:
00:38:14"Když máš srdce zjihlé..." Drcla podruhý, já skončil.
00:38:18Tam mi moc pomáhala. Bylo to tvrdý, protože tam byl i sbor.
00:38:22Byla to těžká práce. Pak zrušili studium.
00:38:30Písničky přežily a zpívaj se dodnes.
00:38:33Písničku Dělání dodnes zpíváš při různejch příležitostech.
00:38:39Jsme někde s tenisem, jsou tam děti, Honza nastoupí a
00:38:43"Dělání, dělání". Ta písnička tě provází furt.
00:38:46Neuvěřitelné. Neskutečné, kde všude už se zpívala.
00:38:50Já jsem ji dokonce s Jiřinkou Bohdalovou zpíval v Moskvě.
00:38:55-Rusky?
-Ne, česky.
00:38:57Seděla mně na klíně, hrála princeznu.
00:38:59Rusky by to bylo hezký. "Rabótanie, rabótanie."
00:39:04-To je dobrej nápad.
-To by nebylo špatný.
00:39:08Byl jsem mockrát u toho,
00:39:12když písničku zpíval od klavíru sám autor hudby Jarda Uhlíř.
00:39:16Musím říct, že prakticky vždycky
00:39:20se mu tou písničkou povedlo rozezpívat sál.
00:39:23Že sál zpíval s ním. Taky máš tuhle zkušenost?
00:39:27To je zajímavý, protože ten text se přesně trefil do té doby.
00:39:31Skutečně to zná dost lidí.
00:39:33Možná i malé děti, co mě nepoznávaj, text uměj.
00:39:36Zpívaj si to lidi s tebou?
00:39:39-Určitě.
-Tak začni.
00:39:42Stoupni si tady, oni to určitě uměj.
00:39:45Jan Čenský, Dělání.
00:39:55Potřebuju princeznu.
00:39:57Nepotřebuješ. Tady jich je. Neboj se.
00:40:00Většinou to zpívám v kleče, protože se klepu
00:40:03a většinou mě tady musí někdo zasednout.
00:40:15-Zlatá moskevská Jiřinka.
-Zpívej, princi. Zpívej, princi.
00:40:22"Když mám srdce zjihlé, když máš potíže,
00:40:26tak dej cihlu k cihle, těsto do díže."
00:40:31"Upeč třeba chleba, postav třeba zeď,
00:40:35žal se krásně vstřebá, začni s tím hned teď,
00:40:41začni s tím hned teď."
00:40:48"Dělání, dělání, všechny smutky zahání."
00:40:54"Dělání dělání je lék."
00:41:02"Dělání dělání, to nám úsměv zachrání."
00:41:11-"Dělání dělání je lék."
-Jan Čenský!
00:41:32Přátelé, my vám děkujeme za vaši pozornost.
00:41:35To je pro dnešek všechno.
00:41:37Tradičně vás chci pozvat na naše setkání přesně za týden.
00:41:41Pro vaši informaci se budeme bavit o tom,
00:41:45jaké kolikrát netradiční koníčky mají populární osobnosti.
00:41:50Na shledanou.
00:41:54Skryté titulky: Zuzka Kmentová Česká televize, 2007
Dnešními hosty K. Šípa jsou dramaturg J. Chalupa, herec J. Čenský a režisér Z. Zelenka, který letos oslaví 65. narozeniny (2007). Režie V. Polesný
Pohádky Jiří Chalupa Jan Čenský Zdeněk Zelenka |
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2019 | English | 13