Bílý balónek /Badkonake sefid/
Vše se odehraje během jediného dne 21. března. Je první jarní den, v Íránu se oslavuje příchod Nového roku. Sedmiletá Razieh by moc ráda jednu krásnou zlatou rybičku, kterou viděla v obchodě. Přemluvit uhoněnou matku, která šetří každý peníz, aby jí dala poslední bankovku, se jí nakonec podaří jen s podporou bratra. S vytouženými penězi se vydává pro svůj sen. Netuší, že cesta bude dlouhá a plná dobrodružství...
Dalším reprezentantem íránské nové vlny, jehož snímek nabízí Filmový klub České televize, je relativně mladý režisér Jafar Panahi /Džafar Panahí/. Ačkoliv je o dvacet let mladší než jeho vzor a kolega Abbas Kiarostami /Abbás Kiárostamí/, způsobem vyprávění, smyslem pro detail a citlivým výběrem a vedením neherců jsou si velmi blízcí. Poté, co vystudoval filmovou režii, asistoval režiséru Kambuziovi Partovimu /Kambuzí Pártoví/ a stal se prvním asistentem režie Abbase Kiarostamiho. Před ním dnes už klasik Kiarostami nikdy žádné asistenty neměl. Sešli se na filmu, který jsme viděli před dvěma týdny - Pod olivovníky. V průběhu natáčení filmu vyprávěl Panahi Kiarostamimu námět na Bílý balónek a Kiarostami k němu vymyslel scénář. Tak se dostal Panahi ke svému debutu a to ne ledajakému, o čemž svědčí mimo jiné výčet cen:
Zlatá kamera za nejlepší debut a Cena FIPRESCI na 48. MFF v Cannes, Cena za nejlepší mladý film na 8. MFF v Tokiu, Ceny za nejlepší film na 19. MFF v Sao Paolu a na FF v Torontu, Stříbrný páv na 27. MFF v Indii, Cena newyorských filmových kritiků za nejlepší cizojazyčný film 1996.