Kde jsem:

Cestujte s Českou televizí

Elliott Gould — Lidé — Česká televize

herec a producent

narozen 29. srpna 1938

Americký herec a producent Elliott Gould se narodil jako Elliott Goldstein v newyorské čtvrti Brooklyn v roce 1938 Lucille a Bernardovi Goldsteinovým. Matka prodávala umělé květiny do obchodů, otec pracoval v oděvním byznysu jako nákupčí textilu. Malý Elliott absolvoval coby základku newyorskou profesionální dětskou školu. Už ve druhé polovině padesátých let začal hrát v divadle Broadway menší role, většinou v muzikálech. V roce 1962 dostal hlavní úlohu bezohledného obchodníka Harryho v muzikálovém dramatu Udělám to pro tebe, velkoobchode, který měl tři sta repríz – navíc se v něm potkal se zpěvačkou a herečkou Barbrou Streisand, kterou si v třiašedesátém vzal za manželku. Hned poté získal významné role v dalších muzikálech: v Drat! The Cat! (1965) a Little Murders (1967).

Elliott Gould začal hrát v hollywoodských filmech zhruba v polovině šedesátých let, ale jelikož dlouhou dobu preferoval divadlo, na stříbrném plátně se objevoval střídmě. První významnější úlohou pro něj byl Billy Minsky v „šantánové“ komedii Noc, kdy přepadli kabaret Minských (1968). Jenže pak se s výraznými rolemi roztrhl pytel: první z nich bylo ztvárnění Teda Hendersona v satirické komedii Bob & Carol & Ted & Alice (1969) – Gould tu hraje představitele dobře situované střední třídy, který je se svou ženou a dalším manželským párem dobrovolně konfrontován se sexuální revolucí a volnomyšlenkářstvím druhé poloviny sixties. Herec byl za svůj výkon nominován na Oscara za vedlejší roli. Zároveň oznámil, že zakládá vlastní produkční společnost, která měla přednostně natočit filmy Příručí dle Malamudova románu a pak filmovou verzi Little Murders. Navíc podepsal smlouvu na jednu z hlavních rolí chirurga Trappera Johna McIntyreho ve válečném velkofilmu režiséra Roberta Altmana „M*A*S*H“ (1970) – jednalo se o černou komedii o lékařích a osazenstvu mobilní chirurgické nemocnice poblíž frontové linie v čase korejské války – Trapper se svým kamarádem, chirurgem Hawkeyem, v čase volna vymýšlejí různá alotria, aby se z hrůz války nezbláznili. A Gould získal za tuto roli další nominaci – tentokrát na Zlatý globus pro nejlepšího herce. Film později inspiroval stejnojmenný výborný televizní seriál.

V roce 1970 se Gould blýskl hned několikrát v hlavních rolích: v dramatu Getting Straight hraje Harryho Baileyho, veterána války ve Vietnamu, který se ve starším věku přihlásí na universitu, a stane se jedním z vůdců studentského hnutí. V komedii Move je zase spisovatelem porno-příběhů Hiramem Jaffem, jenž ovšem chce být dramatikem – tento film byl hercovým prvním komerčním propadákem. Stejně jako komedie Miluji svou ženu, ve které ztvárnil Dr. Richarda Burrowse, milujícího manžela, který se po narození potomka díky odmítání sexu ze strany své ženy, promění ve vyhlášeného sukničkáře. V roce 1971 konečně získal práva na černou komedii Little Murders – natočil ji Alan Arkin, a Gould se v ní představil v hlavní roli fotografa Alfréda, jenž je unavený a apatický, nebaví ho New York plný vražd a násilí, a nebaví ho ani jeho práce, přičemž se setká s mladou, optimistickou bytovou architektkou, jež se ho snaží změnit. Ani tento film nebyl nikterak komerčně úspěšný, ale aspoň měl určitou kvalitu. V témže roce si Gould odskočil do Švédska, aby si zahrál pod věhlasným režisérem Ingmarem Bergmanem v dramatu Dotek (1971): představuje tu zahraničního archeologa Davida Kovace, duševně narušeného alkoholika, jenž po propuštění z nemocnice začne udržovat poměr s manželkou svého lékaře.

V následujícím období se Gouldovi nedaří, jediný film, v kterém hraje, zůstává nedotočen, a tak alespoň se svojí produkční společností pomáhá Woody Allenovi s jeho komedií Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat). Určitým comebackem byl pro herce Altmanův noirový krimi-thriller Dlouhé loučení (1973): v této adaptaci detektivky Raymonda Chadlera se představil v roli detektiva Phila Marlowa, který pátrá po vrahovi manželky svého přítele, záhadně zmizelého v Mexiku. Dalšího detektiva, Michaela Keneelyho si zahrál v dobrém krimi-dramatu Busting (1974). V něm se s kolegou pouštějí do boje proti gangsterskému bossovi, který má pod palcem prostituci v Los Angeles. No, a konečně v mysteriózním sci-fi Who? (1974) pátrá coby agent Shawn Rogers po identitě tajemného vědce s ocelovou maskou.

Další spoluprací Goulda s režisérem Altmanem bylo komediální drama Kalifornský holport (1974), ve kterém herec v jedné z hlavních rolí ztvárnil Charlieho Waterse, hazardního hráče, jenž se svým kámošem Billem obráží všechna možná města, kde se daří hazardu (Tijuana, Reno, Las Vegas). Následovalo cameo v dramatu Nashville (1975) a pak vesměs hlavní role v několika průměrných, zapomenutých komediích. Jedna z nich byla ale docela dobrá: jednalo se o film Harry a Walter jedou do New Yorku (1976), odehrávající se na konci devatenáctého století: Gould hraje Waltera Hilla, jednoho ze dvou kamarádů-neschopů a estrádních umělců, kteří se dostanou za drobné krádeže do vězení – tam se ovšem seznámí se slavným kasařem, a ofotí si jeho plány na vyloupení banky, přičemž po propuštění hodlají plán uskutečnit místo kasaře.

O rok později bral Gould vedlejší roli plukovníka Stouta ve válečném dramatu Příliš vzdálený most (1977), a ve stejném roce ztvárnil v hlavní úloze novináře Roberta Caulfielda ve sci-fi dramatu Kozoroh 1 (1977) – novinář tu postupem času odhaluje, že jeho kamarád astronaut byl součástí kamufláže letu kosmické lodi na Mars (žádná posádka v ní nebyla), a že mu hrozí velké nebezpečí, neboť při „návratu“ z mise raketa shořela v atmosféře, a on má být vlastně mrtvý. Velmi slušným krimi-thrillerem je Tichý společník (1978) – herec tu hraje hlavní úlohu bankovního úředníka Milese Cullena, jenž odhalí připravovanou bankovní loupež, a ještě než k ní dojde, peníze ukradne sám, přičemž vzápětí má v zádech sadistického zločince, takto původního abonenta loupeže.

Také v osmdesátých letech Gould coby hlavní hvězda natočil pár snímků, které stojí za to shlédnout, ale po pravdě, mnoho jich nebylo. Jedním z nich je třeba rakouské drama Poslední kolo (1983) o přátelství dvou ztracenců, Gould hraje jednoho z nich Willieho Zobela, architekta-alkoholika, který je na útěku. Kvalitní je i komedie Přes Brooklynský most, ve které herec představuje Alby Shermana, židovského majitele cukrárny-kavárny, přičemž na rozšíření podniku si chce půjčit od svého bohatého strýce – ten mu peníze sice slíbí, ale pod podmínkou, že se rozejde se svou přítelkyní, katoličkou, a místo ní si vezme židovskou dívku. Hodně depresivní je drama Inside Out (1986), ve kterém herec představuje Jimmyho Morgana, úspěšného podnikatele, jemuž se najednou osobní i pracovní život zcela zhroutí, a on začne trávit veškerý čas ve svém bytě – postupem doby se z něj stane agorafobik. Přestože byl filmovým hercem, od osmdesátých let začal Gould hrát také v televizních filmech a seriálech: bral třeba vedlejší roli vyšetřovatele Rudameyera ve výborném TV-dramatu Vanishing Act (1986), nebo hlavní úlohu Callaghana, bývalého člena IRA, který se rozhodne proti svým spolubojovníkům svědčit u soudu v thrilleru Zrada (1988). Též ztvárnil doktora Sheinfelda v komediální sérii z nemocničního prostředí E/R (1984). Později si zahrál Jacka Gellera, otce Moniky a Rosse v populárním komediálním seriálu Přátelé (1994-2003).

Co se týče filmů devadesátých let a výš, hrál herec spíše vedlejší role: objevil se třeba coby Harry Greenberg v historické gangsterce Bugsy (1991), v roli Murraye v krimi-dramatu Kult hákového kříže (1998), v úloze Reubena Tishkoffa v krimi-komediích Dannyho parťáci (2001), Dannyho parťáci 2 (2004) a Dannyho parťáci 3 (2007), a ve větší úloze Ezry Goodmana, právníka a přítele hlavního hrdiny v seriálu Ray Donovan (2013-2016).

Elliott Gould byl třikrát ženat, z toho dvakrát s jednou ženou. Jak již bylo uvedeno, poprvé vstoupil do manželství v roce 1963 se zpěvačkou a herečkou Barbrou Streisand – z tohoto vztahu se narodil syn Jason. Manželé se ale v roce 1971 rozvedli, neboť Elliott začal chodit s herečkou Jennifer Bogart a narodila se jim dcera Molly. Poté si Elliott zkusil s Jennifer manželství hned nadvakrát, v letech 1973 – 1975 a 1978 – 1979, ale jak je vidět příliš to nevyšlo. Nicméně zplodili ještě jednoho potomka – syny Samuela.

Herec v současné době žije v Kalifornii.

Odkazy