iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 6. 2020
17:00 na ČT :D

1 2 3 4 5

1 hlas
4944
zhlédnutí

Slovohrátky

Narozeninové slovení

Hrajeme si s češtinou

5 min | další Děti a mládež »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Slovohrátky

  • 00:00:28 Teda fuj, to jsem se tě lekla!
    Co blbneš?
  • 00:00:32 -Nesu ti kousek dortu,
    vím, že máš narozeniny.
  • 00:00:35 -Jé, to jsi hodný, Franto.
    Děti, to je Franta.
  • 00:00:40 -Ahoj.
    Tohle je Anička-oslavenkyně.
  • 00:00:47 -Ahoj.
    S plnou pusou se nemluví.
  • 00:00:52 Vítejte u narozeninového dílu.
    Nejde jenom o moje narozeniny,
  • 00:00:56 budeme přemýšlet,
    jak se rodí slova.
  • 00:00:59 Říkal jsi, že jsem oslavenkyně.
    Děti, co to přesně znamená?
  • 00:01:03 Jak bychom to slovo oslavenkyně
    mohli vysvětlit?
  • 00:01:06 Je v něm ta oslava.
    Zkusíš to, Franto?
  • 00:01:10 -Ten, kdo má oslavu,
    koho oslavujeme,
  • 00:01:12 je oslavenec nebo oslavenkyně,
    když je to holka.
  • 00:01:16 Je to jednoduchý.
    -Jednoduché.
  • 00:01:19 Tak schválně.
    Co znamená hospodyně?
  • 00:01:22 Je to stejně jednoduché?
  • 00:01:24 Zamyslete se, děti.
    Kdo je hospodyně?
  • 00:01:28 -No, hospodyně určitě nemá hospodu,
    spíš se stará o domácnost.
  • 00:01:33 Asi to slovo vzniklo dávno
    od slova hospodářství.
  • 00:01:37 -Dobrá úvaha, ale na začátku bylo
    opravdu slovo hospoda.
  • 00:01:40 Říkalo se tak pánovi domu,
    hostiteli.
  • 00:01:44 Až později se slovo hospoda
    začalo používat
  • 00:01:46 jako označení místa, kde se hostí.
    -Takže hospoda-hospodyně, aha.
  • 00:01:51 -Někdy to není úplně jednoduché,
    ale když budeme přemýšlet,
  • 00:01:55 vždycky tam nějakou souvislost
    najdeme.
  • 00:01:58 Zkusíme to společně, děti?
  • 00:02:00 Začneme tím, co dobře znáte:
    Ten, kdo učí, je...?
  • 00:02:04 -Učitel.
  • 00:02:06 -Ten kdo řídí školu
    nebo nějakou továrnu je...?
  • 00:02:08 -Ředitel.
  • 00:02:10 -Ale ten, kdo řídí autobus?
    -Je řidič.
  • 00:02:12 -A teď trochu zrychlíme.
    O zahradu se stará?
  • 00:02:15 -Zahradník.
  • 00:02:17 -Komíny čistí?
    -Kominík.
  • 00:02:19 -Maso prodává?
    -Řezník.
  • 00:02:21 Asi že to maso řeže, porcuje...
    Prostě řezník.
  • 00:02:24 -Vaří?
    -Vařič.
  • 00:02:26 Teda ten taky,
    ale chci říct kuchař.
  • 00:02:29 -Výborně. Slovo kuchař souvisí
    s kuchyní, v té se vaří.
  • 00:02:33 A jak slova vznikají?
    Proč?
  • 00:02:35 -No... Když je potřebujeme?
    -Přesně tak.
  • 00:02:38 Potřebujeme je, abychom se mohli
    dorozumívat,
  • 00:02:40 sdělit myšlenku, vyjádřit se.
    Slova jsou základem řeči.
  • 00:02:44 A pořád vznikají nová.
  • 00:02:46 -Já myslel, že už jsou všechna
    slova vymyšlená.
  • 00:02:49 -Ale kdepak.
    Vždy, když se v našem světě
  • 00:02:52 objeví něco nového
    anebo když chceme něco
  • 00:02:54 vyjádřit přesněji,
    vymyslí se nové slovo.
  • 00:02:57 -A můžu nějaké vymyslet já?
    -Samozřejmě.
  • 00:03:02 -Slovování.
    -Hádám správně, že to je to,
  • 00:03:05 co tady děláme?
    -Slovujeme.
  • 00:03:07 Blbneme se slovy.
    -To vůbec není špatné.
  • 00:03:10 -Takže je to nové slovo?
    -Začni ho používat,
  • 00:03:13 a když tím nakazíš dost lidí,
    kteří ho budou říkat...
  • 00:03:17 Ne vždy se to ale povede.
    Víte, co je samohyb?
  • 00:03:20 -Něco, co se samo hýbe?
  • 00:03:22 -Mělo se tak říkat autům,
    ale nelíbilo se to.
  • 00:03:25 -Auto je lepší.
    A jaké slovo se ještě nepovedlo?
  • 00:03:29 -Popisnice.
    -A to je co? Tabule?
  • 00:03:32 -Měl to být papír.
  • 00:03:34 -Řekni ještě nějaké.
    -Čistonosoplena.
  • 00:03:38 -A to je?
    -Na to byste, děti,
  • 00:03:41 mohly přijít samy.
    Čisto-noso-plena.
  • 00:03:45 -Kapesník?
  • 00:03:47 Vtipný.
  • 00:03:48 -Spoustu vtipných slov používáme
    běžně.
  • 00:03:51 -Mě žádné nenapadá.
    -Protože jsme na ně zvyklí.
  • 00:03:54 Třeba chodidlo.
    Mám pocit, že i trochu mlaská,
  • 00:03:57 jako bosé nohy po podlaze.
    Cho-di-dlo.
  • 00:04:02 -Jako tohle chodidlo myslíš?
    -Jojo, chodidlo na noze.
  • 00:04:05 Chodíme po chodidlech.
    Znáš snad i jiné chodidlo?
  • 00:04:09 -Takový to zábradlí na kolečkách,
    jak se o to opírají starý lidi.
  • 00:04:14 Místo berlí.
    -Ty myslíš chodítko.
  • 00:04:16 To je trochu jiné slovo.
  • 00:04:19 Ale máš pravdu,
    obě souvisí s chozením.
  • 00:04:21 A zrovna chodítko je poměrně
    nové slovo,
  • 00:04:24 protože to tvoje
    zábradlí na kolečkách
  • 00:04:27 vynalezli teprve nedávno.
  • 00:04:29 Usnadňuje lidem život,
    proto ho pojmenovali tak vlídně:
  • 00:04:32 chodítko. Podobně jako
    napichovátko, drbátko.
  • 00:04:36 Prostě nějaké udělátko, zlepšovátko.
    -A já mám mávátko.
  • 00:04:40 Abychom se rozloučili,
    protože tebe čeká dortování.
  • 00:04:44 -No jo vlastně, dort.
    Ale budeš mě ještě strašit, jo?
  • 00:04:49 Pruhované narozeninové strašítko.
    Tak ahoj.
  • 00:04:51 -Ahoj.
  • 00:04:55 -Dnes jsme přemýšleli, jak slova
    vznikají a proč.
  • 00:04:57 -Třeba chodidlo od chodit.
    Takže strašidlo od strašit.
  • 00:05:01 Je to jasný.
    Jestli vás to baví jako mě,
  • 00:05:03 podívejte se na stránky SLOVOhrátek
    na webu Déčka,
  • 00:05:05 najdete tam další příklady.
  • 00:05:08 Skryté titulky: Alena Fenclová
    2020

Související