iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
31. 3. 2020
20:55 na ČT2

1 2 3 4 5

177 hlasů
93903
zhlédnutí

Kovy řeší dějiny

Populární youtuber a influencer Kovy se vydává na dokumentární roadmovie napříč českým školstvím, aby pomohl hledat řešení problému selhávající výuky moderních dějin.

51 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Přidejte svůj příspěvek

E-mailová adresa nebude v diskusi viditelná. E-mail vyplňte v případě, pokud chcete, aby Vás mohli ostatní čtenáři kontaktovat prostřednictvím našeho webu.

Vložením komentáře vyjadřujete souhlas s pravidly diskuse. Pokud tato pravidla nedodržíte, váš příspěvek může být upraven či smazán.

Sledujte diskusi emailem

Nahlašte nevhodný příspěvek

gx8009 5.7.2020 15:17 (!) reagovat 3 + - 0

Každému vyhovuje něco jiného

Bohužel z pořadu mám dojem, že všem žákům to nevyhovuje. Tím nechci obhajovat frontální výuku. Myslím, že hlavní problém je v hromadné výuce. Každý člověk je unikát a vyhovuje mu něco jiného. Jsem příznivcem domácího vzdělávání nebo škol typu Sudbury Valley a Summerhill, kde je vše založeno na větší dobrovolnosti a individualitě. Bohužel o tom v pořadu nic nepadlo.
S panem učitelem Märzem z chomutovského gymnázia mám osobní zkušenost. Je to zapálený člověk, který učí netradičními metodami. Mě to ale vůbec nesedlo. Celé 4 roky mě dějepis nebavil, souvislosti mi utíkaly, nehledě na to, že výuka probíhala sice bez vyjmenovávání dat a událostí, ovšem v testu se to po nás velmi často chtělo. S učebnicí jsme nepracovali, ale doma jsme se z ní měli učit. Zápisky se pořádně dělat nedaly, protože to poztrácelo jakoukoli strukturu. To ve výsledku vedlo k tomu, že v hodinách se dělalo úplně něco jiného než bylo v testech. Naopak dějepis se "starou" paní učitelkou, ze ZŠ mě bavil mnohem více. Každou hodinu jsme měli nějaké období, napsali jsme stručný zápis (data a události) + jsme prošli dvojstránku v učebnici a další hodinu se to ověřilo pětiminutovkou. Vše jasné, stačilo si přečíst zápis a dobrá známka byla na světě a jako bonus v hlavě zůstala stručná osnova od které se mohu dodnes odpíchnout.
Pravdou je, že moderní dějiny se nebraly tak důkladně. Mohlo to být způsobeno i tím, že jsem chodil na ZŠ na přelomu milénia a vše bylo ještě čerstvé. Neznamená to však, že o nich nic nevím. Samotného mě zajímalo, v čem žili moji rodiče a prarodiče a na jakých základech stojí doba, ve které žiji. Naučil jsem se to sám bez školy a učitelů.
Závěr s předáním dopisu mě pobavil. Zbytečný akt, dopis zapadne a za pár měsíců tam bude jiný ministr, který o tom ani nebude vědět.

I need a Pinochet 8.4.2020 22:12 (!) reagovat 4 + - 12

Spíš bych to pojmenoval "Neo-liberál/bolševik řeší dějiny"

8.4.2020 22:26 (!) reagovat 0 + - 1

Příspĕvek byl smazán kvůli porušení pravidel diskuse.

Radix 4.4.2020 20:41 (!) reagovat 11 + - 11

Jen tak dál

Skvělý pořad. Snad až půjdou moje děti do školy, bude nejen v dějepisu podstatný posun. Tuto aktivitu a celý pořad velmi vítám. Nechci, aby byla v mladých lidech zabíjen zájem o informace a vlastní názor. Nechci argumenty, protože se to tak dělalo vždycky. To není argument, spíš jeho nedostatek. Chci aby oje děti byly učeny jak myslet a jak obhájit názor, ne co si myslet a o čem ani neuvažovat. Dějiny jsem celkem dlouho neměla ráda, hlavně díky jejich výuce. Přes to, že si celkem dobře pamatuji odvykládanou látku, tak pokud je vyžadován jen seznam dat, tak to nic nepřináší. O moderních dějinách se dozvídám z některých pořadů (Historie CS) a od manžela (historik). O některých tématech získá člověk víc informací z fantasy než ze školy (Karibská krize - X-mani), což je podle mě dost zásadní nedostatek.
Myslím si a doufám, že by se nás mohlo najít dost, na celkem zásadní úpravu dějepisných rámcových programů. Proč se musí na ZŠ i SŠ učt dějepis vždy od pravěku? Proč na základní škole nedojít př. k zámořským objevům a objevení Ameriky a na středních pokračovat od té doby až do současnosti. Určitě by učitelé měli více času a prostoru na zásadní témata moderních dějin. No třeba to tak jednou bude.

Dana Brejchová 4.4.2020 20:09 (!) reagovat 15 + - 8

moderní dějiny

Kovy, opravdu trefa do černého. To, co děláš je důležité pro generaci, která sleduje youtubery, jako je moje dcera. Ta navíc sleduje tebe a ukázala mi i videa při poslední volbě prezidenta, to bylo zajímavé a důležité i pro nás starší. To jak se učí po sametové revoluci dějepis mi vadilo a vadí stále. Hodně si o moderních dějinách doma povídáme, nejen proto, že mne dějepis hodně baví, ale právě proto, aby moje děti věděli souvislosti. Něco jako seriál Vyprávěj- náš oblíbený s podobnými osudy. To, že rodiče nereagovali na tvá videa je pro mne tím, že nemám instagram a moji vrstevníci nemají ani facebook. A když sledují instagram, tak jiné kanály.....než je ten tvůj. Přesně podle toho, co bylo řečeno i v tomto pořadu, hloupý volič, dobrý volič. Je to skvělý pořad a za mě moc potřebný-víc takových. Dnešní mládež má možnosti porovnávat, to jsme my neměli. Nemůžou se učit data a zase data a některá data ani nestihnout. nejen dějiny, ale vše je trošku potřeba učit jinak. Zapojit děti do děje učiva interaktivně. Velmi zajímavý byl pořad pro děti v české televizi, animovaný se dvěma hlavními hrdiny, kteří se dostávali do jiných století. Myslím že se jmenoval divné dějiny. Moc Ti fandím. Nepřestávej.

2.4.2020 9:27 (!) reagovat 3 + - 1

Příspĕvek byl smazán kvůli porušení pravidel diskuse.

Pavel 2.4.2020 7:55 (!) reagovat 15 + - 23

Lživé dějiny

Podle multikulti globální pražské kavárny...

Dennis Olley 2.4.2020 1:43 (!) reagovat 8 + - 2

Vyvedený pořad.

Téma samotné je složité a změny budou muset proběhnout u více předmětů než jen u dějepisu. O něm lze polemizovat, ale některé reakce v pořadu byly zajímavé. Asi není možné očekávat, že vše lze učit formou příběhu, času by bylo ještě méně. Podle mě se dnešní mladá generace neumí vžít do života lidí v různých obdobích proto, že je zhýčkaná, neprošla si tvrdou zkušeností válek, totalitních režimů, nedostatku a také jí chybí představivost, kterou zašlapávají moderní technologie. Např. při čtení knihy je třeba si většinu děje individuálně domyslet, CGI/filmové zpracování je již vizí konkrétního autora. Dále jsem postřehl otázku €, tak zde bych odkázal na HDP Czechie a na výkonnost, možnosti rozpočtu. Za R-U jistě učitelé také neměli nijak vysoké platy, přesto to byli vážení lidé a svou práci nešidili. Chybu však vidím také na straně společnosti, která tuto profesi nedoceňuje (nejen finančně). Závěrem ano, výuka by měla mladého člověka vtáhnout, měl by být její aktivní součástí ne pasivním konzumentem, určitě by se všechny události měly dávat do nezbytných dějinných souvislostí např. co bylo příčinou WWI, WWII, roku 1938, 39, 48, 68, 89 a tak dále. Aby bylo možné obsáhnout vše důležité pro dnešní mladé lidi a jejich uplatnění v budoucnosti bude třeba udělat ještě jeden krok, vypustit vše z daleké minulosti (pravěk, starověk), tato období by se měla probírat později na vyšších školách. Je nezbytné vypouštět, protože díky průmyslu 4.0 (digitalizace a robotizace) se bude muset už od ZŠ vyučovat pokročilé programování, díky globalizaci více než jeden/dva cizí jazyky a kvůli klimatické změně, budou muset být rozšiřovány předměty jako fyzika, chemie, biologie a další.

Jarmil 2.4.2020 7:52 (!) reagovat 6 + - 2

Lež a nenávist

To je oč tu běží...ne o pravdu a lásku

Slavo 2.4.2020 10:10 (!) reagovat 4 + - 0

Souhlas

Souhlasím s Vámi. Ono těch poznatků a znalostí, nejen v historii, je tolik, že to prostě do hlavy člověka nedostane nikdo.
Pořad pavažuji za mnoho slov, ale nic neřeší. Ostatně stejně jako pořady Máte slovo či Otázky Václav Moravce.

1.4.2020 16:22 (!) reagovat 3 + - 4

Příspĕvek byl smazán kvůli porušení pravidel diskuse.

1.4.2020 15:58 (!) reagovat 4 + - 0

Příspĕvek byl smazán kvůli porušení pravidel diskuse.

Petra 1.4.2020 15:43 (!) reagovat 17 + - 3

Názor

Problém začíná už na pedagogických fakultách a organizaci vzdělávání učitelů. Být učitelem není dnes příliš prestižní a na pedagogické fakulty jdou často studenti ze středních škol, protože je jednoduché se tam dostat a ne proto, že mám zájem o obor a o to ho vyučovat. ..

Jakub S. 2.4.2020 14:53 (!) reagovat 6 + - 0

Vzdělávání učitelů je opravdu průšvih. Studuji učitelství dějepis-zeměpis (na filosofické a přírodovědecké fakultě) a téměř vůbec nás neučí metody efektivního předávání látky, ani se necvičíme ve vystupování před žáky. Ano, problém jsou také studenti učitelství. Za to ale mohou i gymnázia, jejichž absolventi nic reálného neumí a musí tím pádem pokračovat na VŠ - ne všichni ale mají na medicínu, techniku, informatiku, nebo práva. Tito lidé pak jsou na jakoukoli jednoduchou VŠ.

Lucie 3.4.2020 8:38 (!) reagovat 2 + - 0

Já studuji češtinu a dějepis na pedagogické fakultě a všechno to děláme. Cvičíme si vystupování před žáky, dostáváme k inspiraci množství metod, jež můžeme využít ve své praxi. Ale vím od spolužáků z jiných kateder, že ne všude tomu tak je. Asi jsem si vybrala správnou kombinaci na dobré škole.

první ‹ předchozí 1 2 poslední

Související