iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
21. 5. 2019
20:20 na ČT art

1 2 3 4 5

43 hlasů
2155
zhlédnutí

ArtZóna

SKUTR — Výstava Mileny Dopitové Příště u vás — Kniha Lenky Klicperové AK47 — Básnický výběr Jonáše Zbořila — Audioknihy

51 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

ArtZóna

  • 00:00:01 ARTZÓNA
  • 00:00:25 -Pěkný večer u ArtZóny.
  • 00:00:27 V dnešním díle se podíváme
    do pražské MeetFactory.
  • 00:00:29 Na výstavu multimediální
    umělkyně Mileny Dopitové.
  • 00:00:33 Knihu AK47 věnovanou práci
    světově proslulého fotografa
  • 00:00:37 Antonína Kratochvíla
    nám spolu s hlavním aktérem
  • 00:00:40 představí její autorka
    Lenka Klicperová.
  • 00:00:43 Zhodnotíme i básnický výběr
    Nová divočina Jonáše Zbořila.
  • 00:00:47 Pak budeme mluvit
    o audioknihách.
  • 00:00:50 Jaké jsou oceněné tituly
    loňského roku?
  • 00:00:52 Co obnáší jejich výroba?
  • 00:00:54 Jak se vůbec tomuto formátu
    na českém trhu daří?
  • 00:00:58 Ještě předtím nás ale čekají
    divadelní režiséři
  • 00:01:01 Lukáš Trpišovský
    a Martin Kukučka,
  • 00:01:03 které diváci znají spíše
    jako tvůrčí tandem SKUTR.
  • 00:01:13 -Magické mýty i hororové příběhy.
  • 00:01:17 Tvůrčí duo SKUTR převedlo
    na jeviště Národního divadla
  • 00:01:20 nejčtenější českou klasiku.
  • 00:01:22 Hlavní slovo mají v Kytici ženy.
  • 00:01:25 -Chtěla jsi krále ošidit.
  • 00:01:30 Pravou nevěstu jsi zabila.
  • 00:01:32 -Byla jsem vděčná,
    že si mě vůbec do toho vzali.
  • 00:01:36 Pro mě už totiž v mých letech
    to divadlo není taková vášeň.
  • 00:01:43 Ale tady najednou
    zase jsem měla pocit,
  • 00:01:47 že to hrozně chci.
  • 00:01:49 -Pěkná noc, jasná.
  • 00:01:51 -Z třinácti balad
    je jich v inscenaci osm.
  • 00:01:54 Jsou podobenstvím lidské morálky.
  • 00:01:56 A všechny spojuje téma viny
    a trestu.
  • 00:01:59 Kytice byla nejočekávanější
    premiérou sezony.
  • 00:02:02 Teď je pořád vyprodaná.
  • 00:02:04 -Je tam vlastně všechno.
    Je to čisté, ale zároveň moderní.
  • 00:02:07 Fakt se na to těším.
    To není taky úplně časté.
  • 00:02:10 Herci i technika, všechny složky.
    Obsluha v kantýně.
  • 00:02:14 Všichni se vždycky těšili
    na Kytici.
  • 00:02:16 Což je taky jako docela vzácné.
    Fakt je to takové...
  • 00:02:19 Herečky brečí vždycky po pauze,
  • 00:02:21 že jsou dojaté
    z té Dceřiny kletby a ze všeho.
  • 00:02:24 A pokaždé je to znova silné,
    což je fakt fajn.
  • 00:02:30 -Půjdu hledat květu toho,
    kterýž snímá...
  • 00:02:36 -Já si myslím,
  • 00:02:38 že se to všechno propojilo
    nádherně,
  • 00:02:40 jak to slovo, tak ty příběhy,
    mluva, pohyb, všechno.
  • 00:02:45 Ještě i ty písničky krásné,
    které Lukáš s Martinem dodali.
  • 00:02:59 -Lukáš Trpišovský,
    Martin Kukučka,
  • 00:03:01 dobrý večer.
  • 00:03:02 -Dobrý večer.
    -Dobrý večer.
  • 00:03:04 -Jaký to je pocit,
  • 00:03:06 když vaše představení
    ve Zlaté kapličce
  • 00:03:09 je nejočekávanější premiérou
    sezony?
  • 00:03:11 -Tak já si myslím,
    že to očekávání bylo na tom to,
  • 00:03:14 že je to Kytice,
  • 00:03:16 že tam bude hrát pan Němec
    a paní Janžurová,
  • 00:03:19 paní Preissová a tak dále.
  • 00:03:21 Navzdory tomu,
    že jsme to my režírovali,
  • 00:03:23 tak ti lidé o to měli zájem,
    já bych to takhle vnímal.
  • 00:03:26 -Na Slováka
    trošku nízké sebevědomí.
  • 00:03:28 Ale dobře. Lukáši?
  • 00:03:30 -Já jsem si tedy říkal, že,
    protože to není poprvé,
  • 00:03:33 co do Národního divadla děláme,
  • 00:03:35 tak že to nebudu
    nějak jako prožívat.
  • 00:03:37 Ale musím říct,
  • 00:03:39 že před premiérou
    jsem to prožíval strašně,
  • 00:03:41 že to na mě nějak jako dolehlo,
  • 00:03:43 že prostě nějak
    jsme vychovávaní odmalička,
  • 00:03:46 že spojujeme nějak tu českou
    identitu zrovna s touto budovou.
  • 00:03:50 A teď ještě jsme tam dělali
    tu Kytici.
  • 00:03:53 Takže já jsem tedy trochu
    vítr z toho měl, musím říct.
  • 00:03:56 -Tak to vypadá, že je dobře,
  • 00:03:58 že jste ten vítr
    neměli v okamžiku,
  • 00:04:00 kdy vám byla Kytice nabídnuta?
  • 00:04:02 Nebo jste od začátku
    měli respekt?
  • 00:04:07 -Já tedy jsem hned,
  • 00:04:09 jak jsem poprvé
    vlastně slyšel ten titul,
  • 00:04:11 který vymyslela Ilona Smejkalová,
    dramaturgyně,
  • 00:04:13 tak já jsem se zaradoval,
  • 00:04:16 protože já odmalička
    jako Kytici miluji.
  • 00:04:21 Řekl bych, že to je jedna
    z mála českých klasik,
  • 00:04:24 ke které Češi opravdu
    se nebojí hlásit,
  • 00:04:27 že mají emotivní vztah.
  • 00:04:29 -Erbenův text je možná asi právě
    to nejpodstatnější
  • 00:04:32 na celé Kytici.
  • 00:04:34 Přesto vizualita,
    která je pro vás dost výrazná,
  • 00:04:36 není to něco,
  • 00:04:39 čeho třeba se lidi
    kolem vás báli, nebo i vy sami,
  • 00:04:41 aby to nepřehlušilo
    vlastně právě ten text?
  • 00:04:44 -To si myslím,
    že je úplně jako to přesné,
  • 00:04:46 že vlastně tím,
  • 00:04:49 že my máme rádi tu vizuální
    složku velice intenzivní,
  • 00:04:53 od toho tam máme
    toho Kubu Kopeckého,
  • 00:04:55 tu Simonu Rybákovou na kostýmy,
  • 00:04:57 máme rádi i tu hudbu,
    kterou dělal Petr Kaláb,
  • 00:05:00 že jsou to často
    tak jakoby silné dominanty,
  • 00:05:03 že někdy mají tendenci přebít,
    přehlušit ten text,
  • 00:05:06 který na té scéně zní.
  • 00:05:08 Opravdu,
    k tomuto strachu docházelo.
  • 00:05:12 Na druhou stranu musím říct,
  • 00:05:15 a to mně došlo
    až skutečně zpětně,
  • 00:05:19 že se tam nějak prolnula
    taková zvláštní jakoby věc,
  • 00:05:22 kdy ten text je vlastně
    jako takové lidové baroko,
  • 00:05:26 ale oproštěný
    od veškerých ornamentů.
  • 00:05:29 Kuba Kopecký udělal vlastně
    kostel vyhořelý, barokní,
  • 00:05:33 ale veškeré ty ornamenty
    jako zapadly do nějaké šedi.
  • 00:05:38 Simona Rybáková
    udělala vlastně linii,
  • 00:05:41 siluetu jako lidového kostýmu,
  • 00:05:44 ale bez těch drobných výšivek
    a tak dále.
  • 00:05:46 A vlastně ta hudba
    se taky dotýká
  • 00:05:48 lidové písničky a lidové hudby.
  • 00:05:51 V jakémsi jako minimalistickém
    až ambientním náznaku.
  • 00:05:54 Jakýmsi způsobem
    má trošičku ze všech stran,
  • 00:05:57 aniž bychom se domluvili na tom,
  • 00:05:59 že je to opravdu barokní
    architektura bez ornamentů,
  • 00:06:02 což je samo o sobě jako paradox,
  • 00:06:04 tak to dohromady
    vlastně takhle všichni vycítili
  • 00:06:07 a nějak se ty věci,
    já tedy musím říct,
  • 00:06:10 že to vlastně bylo až pár dnů
    před premiérou,
  • 00:06:12 začaly jakoby spojovat.
  • 00:06:14 Člověk začal věřit jakoby tomu,
    že to vlastně opravdu může být.
  • 00:06:17 Protože opravdu, já nevím,
    ten týden předtím,
  • 00:06:20 než byla premiéra,
    my jsme si říkali:
  • 00:06:22 A sakra, je to nuda.
  • 00:06:24 -My jsme dělali předpremiéru
    jako vždycky,
  • 00:06:26 že jsme předstírali,
    že to máme pevně v rukou.
  • 00:06:29 -To vám zkušení herci jako
    Jana Preissová určitě věřili.
  • 00:06:33 -No, tak já myslím,
  • 00:06:35 že všichni tam měli vítr
    i z toho,
  • 00:06:38 že, zase jako recitují ten verš,
  • 00:06:40 jak vlastně naložit s tím veršem,
    jak tomu dát tu emoci,
  • 00:06:43 ale zároveň dodržet ten rytmus
    a tak dále.
  • 00:06:45 Takže si myslím,
    že všichni měli co dělat.
  • 00:06:48 -To byla současnost.
    Pojďme na chvilku do minulosti.
  • 00:06:50 -Jestli nám to bude fungovat,
    že si ji prostě zasunu a je to.
  • 00:06:54 -Režírovali loutkové
    i alternativní divadlo.
  • 00:06:57 Nový cirkus, muzikál,
    klasickou činohru,
  • 00:07:00 taneční choreografie,
    operu i balet.
  • 00:07:03 Jejich rukopisem je
    multižánrovost a jevištní poezie.
  • 00:07:07 Už jejich
    absolventská představení
  • 00:07:09 vzbudila zájem kritiky
    a ohlasy diváků.
  • 00:07:12 Hned po absolvování DAMU
    následovala tvůrčí rezidence
  • 00:07:15 v pražském Divadle Archa
  • 00:07:17 a řada dalších
    úspěšných projektů.
  • 00:07:24 Vedle volné autorské tvorby
  • 00:07:26 režírují Martin Kukučka
    a Lukáš Trpišovský
  • 00:07:29 klasická díla
    na předních českých scénách,
  • 00:07:32 jako je Národní divadlo v Praze,
    Brně a Ostravě,
  • 00:07:35 v divadlech Na Zábradlí,
    v Klicperově, Jihočeském
  • 00:07:38 a v celé řadě dalších.
  • 00:07:48 Inscenace SKUTR se představily
    na řadě mezinárodních přehlídek
  • 00:07:51 v Evropě i v Asii.
  • 00:07:54 Na Frinche Festivalu
    ve skotském Edinburghu
  • 00:07:56 v roce 2008 mělo jejich
    představení Plačky 22 repríz.
  • 00:08:01 Bylo nominováno
    na Total Theater Award.
  • 00:08:06 Třikrát po sobě byli nominováni
    na Talent roku,
  • 00:08:09 Ceny Alfreda Radoka,
  • 00:08:11 několikrát se objevili
    také v nominacích na Cenu Sazky
  • 00:08:14 a Divadelních novin.
  • 00:08:18 -Vy jste začali
    na alternativních scénách.
  • 00:08:21 Nastal nějaký přesný zlom toho,
  • 00:08:23 že jste se dostali
    do velkých divadelních sálů,
  • 00:08:26 jako je Národní divadlo?
  • 00:08:28 Nebo to šlo postupně?
  • 00:08:30 -My jsme vlastně
    tu profesionální kariéru
  • 00:08:34 začali v Divadle Archa,
  • 00:08:36 které teď bude slavit vlastně
    25 let výročí od založení.
  • 00:08:39 A vlastně tam bylo úžasné,
  • 00:08:41 že my jsme dostali hned po škole
    obrovskou rezidenci,
  • 00:08:44 kde jsme opravdu
    mohli dělat cokoliv.
  • 00:08:46 Tam jsme se potkali například
  • 00:08:48 s Petrem Kalábem
    a s Kubou Kopeckým.
  • 00:08:50 Tam byla opravdu taková dílna,
    kde jsme mohli zkoušet...
  • 00:08:53 Jediné zadání bylo experimentovat.
  • 00:08:55 Tam prostě
    to bylo hrozně důležité.
  • 00:08:57 Ale pak člověk
    v určitou chvíli zjistí,
  • 00:08:59 že se těch velkých scén bojí,
  • 00:09:02 že kdyby mu přišla
    jakoby tahle nabídka,
  • 00:09:04 přejít na nějakou velkou scénu,
  • 00:09:06 jestli je schopen to zaplnit
    a tak dále.
  • 00:09:08 A pak se objevil vlastně
    Don Giovanni.
  • 00:09:10 Jakoby prostě velká inscenace,
    opera a tak dále.
  • 00:09:14 Zkusit obsadit vlastně
    to velké jeviště.
  • 00:09:17 Člověk najednou zjistí,
    že ho to baví.
  • 00:09:20 To gesto emotivní,
    které z toho leze,
  • 00:09:23 z toho velkého obrazu,
    které se valí do toho hlediště,
  • 00:09:26 tak to je droga.
  • 00:09:28 -Je potom jednouché se vracet
    zpátky na ta malá jeviště?
  • 00:09:32 -Je to důležité.
  • 00:09:34 Je to důležité,
  • 00:09:36 protože člověk začne přemýšlet
    jiným způsobem, to znamená,
  • 00:09:39 je to totálně jiný typ uvažování
    o těch věcech.
  • 00:09:41 My s Lukášem
    o to víc si rádi držíme,
  • 00:09:44 že občas jako člověk
    dělá tu činohru klasickou,
  • 00:09:46 občas dělá nějaký
    experimentální projekt autorský,
  • 00:09:49 občas jakoby jdeme k baletu
  • 00:09:51 a jsme s choreografem
    součástí toho projektu,
  • 00:09:54 někdy děláme operu,
    někdy nový cirkus.
  • 00:09:56 Člověk je vlastně nucený přemýšlet
    trošičku jiným způsobem.
  • 00:09:59 Všechno to sjednocuje
    dramatická situace.
  • 00:10:02 Člověk vždycky musí do toho jít,
    vždycky je to divadlo.
  • 00:10:05 -Byl ale někdy nějaký okamžik,
  • 00:10:07 kdy jste vůbec nevěděli,
    kudy na to?
  • 00:10:09 I když jste na to dva.
  • 00:10:11 -To je pokaždé.
  • 00:10:13 To je na tom nejstrašnější,
    to je divadlo,
  • 00:10:16 že člověk jako vždycky se postaví,
    je tam to první setkání,
  • 00:10:19 někdy je to první čtená,
    někdy je to jenom první setkání,
  • 00:10:22 člověk si říká, to se nedá
    stihnout za ty dva měsíce,
  • 00:10:24 to není možné,
  • 00:10:26 protože ono vlastně opravdu
    s každým tím titulem
  • 00:10:29 ta největší práce
    je vlastně najít klíč k té témě,
  • 00:10:32 jak ji jakoby...
  • 00:10:34 Jak ji zhmotnit,
  • 00:10:36 aby pak člověk ji mohl předvést
    jakoby pro toho diváka.
  • 00:10:39 Ten klíč k tomu,
    to je prostě pokaždé nové.
  • 00:10:41 A pokaždé velká hysterie.
    Totální.
  • 00:10:44 -No, je to tak.
  • 00:10:48 -Tak asi vás nepřekvapíme,
    když vám řekneme,
  • 00:10:51 že jsme se na vás šli zeptat
    pár vašich přátel.
  • 00:10:56 -Přišli na fakultu a musím říct,
  • 00:10:59 že se velice záhy
    projevili docela výrazně.
  • 00:11:04 Svá zadání většinou
    řešili originálně.
  • 00:11:10 Mnohdy tak, že nám chvíli trvalo,
    než jsme je pochopili.
  • 00:11:15 Já trošku nevěřím
    na to alternativní, tradiční,
  • 00:11:18 netradiční, kamenné, nekamenné.
  • 00:11:20 Já znám alternativy, tak kamenné,
  • 00:11:22 že bych je nejradši
    podložil dynamitem.
  • 00:11:25 Dostat nápad není problém.
  • 00:11:28 Ale zbavit se ho,
    tam začíná umění.
  • 00:11:31 To si myslím,
    že je pro ně důležité.
  • 00:11:34 Oni mají jednu velkou výhodu.
  • 00:11:36 Jsou příkladem toho,
  • 00:11:38 že se divadelní profese
    mohou prolínat vzájemně.
  • 00:11:41 Tam ta hranice
    není vůbec zřetelná.
  • 00:11:44 Ale navíc oni vytváří prostor
    pro kolegy
  • 00:11:47 nebo pro spolutvůrce v týmu.
  • 00:11:50 Na stejném principu.
  • 00:11:53 Tam není úplně přesně jasné,
    co kdo vymyslel,
  • 00:11:55 čeho je autorem.
  • 00:11:58 Já jsem jim doposud
    zakázal jednoho autora.
  • 00:12:02 Oni vědí, jakého.
  • 00:12:04 -Nelíbí se vám?
  • 00:12:06 -Mě furt překvapují tím,
    do jakých vod se pouští,
  • 00:12:10 jaké velikosti projektů dělají.
  • 00:12:13 Ta různorodost
    je opravdu neuvěřitelná.
  • 00:12:16 Jsou nesmírně hraví obecně,
  • 00:12:18 že většinou já od nich
    nečekám jakoby žádné strohé věci,
  • 00:12:22 spíš opulentnější věci.
  • 00:12:24 Taky, jak oba dva
    znám velice osobně, dobře,
  • 00:12:28 tak vím, že oni jsou takový mix,
    zajímavý,
  • 00:12:31 vlastně takový jing a jang.
  • 00:12:33 Takže se sešly krásně dvě síly.
  • 00:12:35 A vlastně společně tím pádem
    můžou udělat něco velikého,
  • 00:12:38 čeho možná my jako režiséři,
    kteří jsme sami,
  • 00:12:40 úplně nedosáhneme.
  • 00:12:43 -Já Lukáše znám od roku 1994,
  • 00:12:47 my jsme spolu studovali
    gymnázium v Přípotoční.
  • 00:12:50 Seděli jsme vedle sebe v lavici,
    takže já jsem od něj opisoval.
  • 00:12:55 Pak jsme se společně
    dostali na DAMU,
  • 00:12:57 pak jsme plynule přešli
    už s Martinem Kukučkou,
  • 00:13:00 kdy oni už založili během
    našeho studia tandem SKUTR,
  • 00:13:04 do Divadla Archa.
  • 00:13:09 Ta rozdílnost
    těch jejich charakterů
  • 00:13:12 vytváří ta kouzelná představení,
    která oni dokážou prostě tvořit.
  • 00:13:15 Pro mě to je prostě tandem,
  • 00:13:17 který si může opravdu mezi
    těmi obory jako přebíhat,
  • 00:13:21 že jeden prostě odskočí
    v dramaturgii,
  • 00:13:23 druhý dělá víc choreografii.
  • 00:13:26 Jeden prostě je pragmatický,
    uvažující, mnohem víc hlavou,
  • 00:13:31 a druhý uvažuje víc...
  • 00:13:39 -No, k tomu se ještě vrátíme.
  • 00:13:41 Ale pan Klíma říkal zajímavou věc,
    že vám zakázal jednoho autora.
  • 00:13:45 Koho?
  • 00:13:47 -My jsme ho právě jednou dělali,
    na základě toho nám ho zakázal.
  • 00:13:52 Já to řeknu. Čechova.
  • 00:13:55 -Jsou ještě nějací další autoři,
    kterým se vyhýbáte?
  • 00:13:58 Ať už programově, proto,
    že si na ně netroufáte,
  • 00:14:01 nebo proto,
    že je nechcete dělat?
  • 00:14:04 -Ježiš, takhle rychle...
  • 00:14:06 Asi ze mě tady nepadne
    žádné takové jméno.
  • 00:14:08 Ale spíš že vidím třeba u sebe,
  • 00:14:11 že v poslední době
    pro mě hrozně těžké
  • 00:14:13 je vůbec po té divadelní hře
    sáhnout.
  • 00:14:17 Protože je tolik
    jakoby možností jiných,
  • 00:14:20 vzít román nebo, já nevím,
    telefonní seznam klidně,
  • 00:14:23 a může vzniknout
    zajímavé divadlo.
  • 00:14:26 I když v dnešní době spousta
    mladých lidí možná ani neví,
  • 00:14:29 co telefonní seznam je.
  • 00:14:31 -Já už si to asi nedokážu
    představit jinak,
  • 00:14:34 ale dokážete si vy představit,
    že spolu zestárnete?
  • 00:14:37 -My už spolu stárneme úspěšně.
  • 00:14:40 -Ale jako že úplně zestárnete.
  • 00:14:43 -To si myslím, že to je věc,
    kterou si umím představit.
  • 00:14:47 Já spíš si neumím představit,
  • 00:14:49 že třeba dalších 20 let
    budeme dělat divadlo.
  • 00:14:53 Společně,
    jako přijde mi to úplně...
  • 00:14:55 Každého, kdo třeba 40 let
    dělá kontinuálně divadlo,
  • 00:14:59 celkem úspěšně,
    tak já ho za to obdivuji,
  • 00:15:03 protože samozřejmě
    že každá práce má své úskalí,
  • 00:15:07 ale mně to přijde
    takové jakoby vypětí všeho,
  • 00:15:12 že si to prostě
    neumím představit.
  • 00:15:15 Že třeba přejdeme
    na nějakou normálnější činnost.
  • 00:15:18 Ale neumím si představit,
  • 00:15:20 že bych Martina
    každý den nepotkával.
  • 00:15:23 My se opravdu vidíme každý den.
  • 00:15:25 -A není to vždycky příjemné.
    -To není.
  • 00:15:28 -Já jsem v tomhle
    takový jako pokorný,
  • 00:15:32 jako snažím se být
    k tomu pokorný, protože to je,
  • 00:15:35 jako když jsou spolu
    dva lidé na jedné cestě,
  • 00:15:38 tak to může krásně
    jakoby fungovat,
  • 00:15:40 člověk si přeje,
    aby to vlastně fungovalo,
  • 00:15:43 prostě k tomu zestárnutí,
    řekněme,
  • 00:15:47 ale zároveň jsem pokorný,
    že vlastně k tomu,
  • 00:15:49 že opravdu se někdy může stát,
  • 00:15:52 že se to najednou to vědro naplní
    a pak to začne přetékat,
  • 00:15:55 může se stát jakoby cokoliv,
    ale je to někde...
  • 00:15:57 Mně vlastně teď ten balanc,
  • 00:16:00 že se to pořád musí držet
    na té hraně,
  • 00:16:02 že to není samozřejmost,
    že spolu zestárneme,
  • 00:16:04 ale může se to povést,
    je vlastně hrozně krásné.
  • 00:16:07 I když je to jenom
    v té umělecké rovině
  • 00:16:09 tímto způsobem.
  • 00:16:11 Někdy v tom normálním životě
    se opravdu štveme
  • 00:16:14 a potřebujeme si od sebe
    odpočinout a tak dále,
  • 00:16:17 ale to přání, aby to fungovalo,
    aby ta vzájemná inspirace,
  • 00:16:20 každý jakoby sebou vzájemně,
    že je něco tak vzácného,
  • 00:16:24 že by si člověk opravdu přál,
    aby to přetrvalo.
  • 00:16:27 -Tak já vám nebudu přát,
    abyste spolu vydrželi,
  • 00:16:30 protože prostě vydržíte,
    ať tak či onak.
  • 00:16:32 Budeme se na vás těšit
    po celé republice vlastně,
  • 00:16:35 a hlavně v Divadle v Dlouhé,
  • 00:16:37 kde teď máte trošku i více
    rozhodovacích pravomocí o tom,
  • 00:16:40 co se tam bude hrát a jak,
    SKUTR, moc děkujeme.
  • 00:16:43 -Děkujeme a zveme všechny
    do Divadla v Dlouhé,
  • 00:16:46 ať si na nás zvyknou tam chodit,
    na tu adresu.
  • 00:16:49 -Mějte krásný večer.
  • 00:16:55 -Na uměleckou scénu vstoupila
    na začátku 90. let
  • 00:16:58 jako výrazná autorka
  • 00:17:00 a zároveň jediná žena
    umělecké skupiny Pondělí.
  • 00:17:04 Od té doby vystavuje
    v prestižních galeriích,
  • 00:17:06 jak v Česku, tak v zahraničí.
  • 00:17:09 Výstava Příště u vás
    v pražské MeetFactory
  • 00:17:11 představuje aktuální tvorbu
    Mileny Dopitové.
  • 00:17:14 Básnířka prostoru,
  • 00:17:17 jak ji označila historička umění
    Martina Pachmanová,
  • 00:17:20 na ní využívá právě prostor
    a čas k řešení toho,
  • 00:17:22 co se děje tady a teď.
  • 00:17:35 -Jednotlivé objekty
    jsou sestaveny z částí,
  • 00:17:39 které nám připomínají předměty
    z každodenního života,
  • 00:17:42 jako je pant,
    různé násadky na trubičky,
  • 00:17:45 nebo jsou to vykrajovátka
    na vánoční cukroví.
  • 00:17:51 Navštívila jsem
    náhodně železářství
  • 00:17:53 a tam jsem našla
    spoustu těchto vykrajovátek
  • 00:17:57 nebo těch věcí,
    které se používají v kuchyni.
  • 00:17:59 I když v podstatě je já sama
  • 00:18:01 pro tu práci
    v kuchyni nepoužívám.
  • 00:18:06 Ta vykrajovátka mají,
  • 00:18:08 vlastně pro nás můžou
    představovat jakousi uniformitu,
  • 00:18:12 kterou dobře známe
    z minulých režimů.
  • 00:18:13 Ale mám pocit,
  • 00:18:15 že se o to pokouší
    i současné politické strany,
  • 00:18:18 které nás nějakým způsobem
    chtějí zařadit do těchto linií,
  • 00:18:22 které mají stejný krok.
  • 00:18:24 Nikdo by neměl vystupovat
    z těchto řad.
  • 00:18:35 V tomto případě jsem použila
    kryty na plynový vařič.
  • 00:18:39 Mně to připomíná
    i sakrální stavby,
  • 00:18:42 v tomto případě to může být
    například i kaple.
  • 00:18:50 Spolupracuji s Petrou Šuško,
    což je skladatelka,
  • 00:18:53 které jsem zadala práci se zvukem
    na téma alikvotní tóny,
  • 00:18:59 kdy se pracuje v jednom tónu
    s několika barvami těch tónů,
  • 00:19:04 na základě toho vzniká
    tato hudební kompozice,
  • 00:19:06 která vlastně je potom
    podpořena tou vodou,
  • 00:19:09 která ji rozeznívá.
  • 00:19:12 Dává jí tu prostorovou hmotnost.
  • 00:19:18 -Historička umění, kurátorka
    a prorektorka AVU,
  • 00:19:21 Pavlína Morganová, dobrý večer.
    -Dobrý den.
  • 00:19:23 -Vy znáte Milenu Dopitovou
    dlouho.
  • 00:19:26 Jaká je její současná výstava
    v kontextu
  • 00:19:28 s jejími předchozími výstavami?
  • 00:19:31 -Já myslím,
    že na Mileně je skvělé to,
  • 00:19:33 jak se vlastně pořád vyvíjí,
    ale přesto zůstává svá,
  • 00:19:37 vlastně pořád
    i na té současné výstavě
  • 00:19:40 můžeme vidět tu Milenu Dopitovou
    z 90. let,
  • 00:19:43 která nás všechny
    tehdy velmi zaujala.
  • 00:19:46 -V jakém ohledu se vyvíjí?
  • 00:19:48 -Myslím si, že hlavní moment
  • 00:19:52 je vlastně to neustálé
    rozvíjení intermediality,
  • 00:19:56 se kterou ona už tehdy
    zazářila v 90. letech,
  • 00:20:00 tehdy to byl jenom objekt,
    fotografie, ta instalace,
  • 00:20:04 vlastně to byl ten moment,
    který byl nový.
  • 00:20:07 Ale jak je vidět
    na té současné výstavě,
  • 00:20:10 tak ona se posunula dál
    i k videu,
  • 00:20:12 vlastně velmi zajímavě pracuje
    se zvukem v současnosti.
  • 00:20:15 Ta výstava sama o sobě
  • 00:20:17 je vlastně takovou
    jakoby komplexní instalací.
  • 00:20:22 Což je moment, který ji posunuje
    do další roviny.
  • 00:20:26 A vlastně tam přichází
    další médium.
  • 00:20:28 -Pokud člověk vejde
    do MeetFactory,
  • 00:20:31 je nezaujatým neznalcem
    Mileny Dopitové,
  • 00:20:34 tak jaký myslíte,
  • 00:20:35 že v něm výstava
    zanechá prvotní dojem?
  • 00:20:39 -Já si myslím, že přinese
    spoustu otázek a spoustu emocí.
  • 00:20:43 Myslím si, že neznalý divák
    vůbec vlastně nepozná,
  • 00:20:48 že se jedná o umělkyni
    opravdu jako ve zralém věku,
  • 00:20:52 která má za sebou výstavy
    v prestižních prostě institucích
  • 00:20:57 mezinárodního rozměru.
  • 00:20:59 A že vlastně ta její výstava
    v MeetFactory,
  • 00:21:02 která je takovým jako
    živým centrem té současné scény,
  • 00:21:06 působí prostě úplně tak,
    jak by měla,
  • 00:21:09 nikoho to podle mě
    jako nepřekvapí.
  • 00:21:12 Nebo možná mu to ani nedojde,
    že to je takováto změna.
  • 00:21:16 -Pavlína Morganová, moc děkujeme.
    -Děkuji.
  • 00:21:24 -První publikace,
  • 00:21:26 která se nevěnuje
    pouze fotografiím,
  • 00:21:28 ale také tomu, co prožíval,
  • 00:21:30 když jeho nejslavnější snímky
    vznikaly.
  • 00:21:32 Kniha Antonín Kratochvíl AK47
    představuje
  • 00:21:34 i samotný životní příběh
    světově proslulého tvůrce,
  • 00:21:38 jeho emigraci z Československa,
  • 00:21:40 pobyty v uprchlických táborech
    nebo v cizinecké legii.
  • 00:21:43 Na základě jeho vyprávění
  • 00:21:45 je zachytila novinářka
    a fotografka Lenka Klicperová.
  • 00:21:52 -Můj celý život v té fotografii,
    v tom, co jsem dělal, nebo dělám,
  • 00:21:57 je hrozně obsáhlý, 50 let.
  • 00:22:00 Samozřejmě,
    je to jenom takový užší výběr.
  • 00:22:05 Vůně toho, té černé,
    to je krásné.
  • 00:22:08 Ke každé mám vztah.
  • 00:22:13 -My jsme tam samozřejmě
    zařadili témata válečná,
  • 00:22:17 protože spoustu času
    Antonín strávil ve válkách,
  • 00:22:19 ať už to byl Irák,
  • 00:22:21 ať už to byl Afghánistán, Haiti,
    kde probíhal krvavý převrat.
  • 00:22:31 -Mě poslali do Zimbabwe,
    abych nafotil tu epidemii,
  • 00:22:34 tu endemii AIDS.
  • 00:22:41 Tak jsem si vybral rodinu,
    kde zemřela dívka na AIDS.
  • 00:22:47 Bylo to takové smutné.
  • 00:22:50 Ta holka byla krásná.
  • 00:22:53 Jako tato kniha není
    pod vánoční stromeček, řekl bych,
  • 00:22:58 ale je taky důležitá,
    protože informuje lidi o tom,
  • 00:23:02 že to není tak, jak to říkají
    naši politici třeba.
  • 00:23:11 -Ale zase na druhou stranu,
  • 00:23:13 aby to nebyla
    jenom tato závažná témata,
  • 00:23:16 tak jsou tam i portréty
    hollywoodských celebrit,
  • 00:23:19 protože Tonda samozřejmě fotil
    i největší světové celebrity.
  • 00:23:26 Je tam rozsáhlá textová část,
    která se věnuje i pozadí toho,
  • 00:23:29 jak vznikaly ty fotografie,
    což je nesmírně zajímavé.
  • 00:23:33 Ty příběhy, které Tonda má,
  • 00:23:36 by vydaly podle mě tak nejméně
    na tři čtyři romány.
  • 00:23:42 -Hezká fotka, z Afghánistánu.
  • 00:23:46 Ta se povedla.
  • 00:23:49 To jsem měl na sobě tenisky.
    Jeden kůň mi šlápl na nohu.
  • 00:23:52 Ještě to dneska cítím.
  • 00:24:03 Mám tu empatii,
  • 00:24:06 protože sám jsem tedy prošel
    takovým tím podivným životem
  • 00:24:10 uprchlíka, perzekuce a tak,
    takže já k tomu mám blízko.
  • 00:24:14 Vždycky když jsem se někde
    chytil jako módní fotograf,
  • 00:24:17 tak jsem od toho odešel,
    protože to srdce bylo jinde.
  • 00:24:24 -Já doufám, že nakonec
    ten výsledek vytváří
  • 00:24:27 jako ten správný dojem
    z osoby Antonína.
  • 00:24:30 Na první pohled strašně drsná,
    strašně surová,
  • 00:24:33 ale vlastně když ji poznáte blíž,
    tak uvidíte její estetičnost,
  • 00:24:38 její křehkost, její jemnost.
  • 00:24:41 Já miluji ten jeho způsob,
    jak se na tu realitu kouká.
  • 00:24:45 On se dívá úplně jinak
    než všichni ostatní.
  • 00:24:48 -Jak?
    -Kratochvílovsky.
  • 00:25:00 -Jonáš Zbořil je
    talentovaný mladý hudebník,
  • 00:25:03 moderátor
    a popularizátor literatury.
  • 00:25:05 Sám se teď ale ve veřejném
    prostoru stává básníkem,
  • 00:25:08 a to prostřednictvím
    rozhlasového cyklu Svět poezie.
  • 00:25:12 V něm se objevil
    Zbořilův básnický výběr
  • 00:25:14 nazvaný Nová divočina.
  • 00:25:18 -Krabí pohyby před usnutím,
    promýšlíš každé posunutí nohy,
  • 00:25:24 překračuješ vlny spánku,
    než do něj po prsa vpluješ.
  • 00:25:29 Ráno na tebe mrkají
    dva stejné páry očí.
  • 00:25:34 Taky mrkáš.
    Je to velice nová věc.
  • 00:25:37 Ten výběr básní
    a celkově asi ten nový rukopis,
  • 00:25:40 který má pracovní název
    Nová divočina,
  • 00:25:43 tak pro něj jsou důležitá
    asi dvě témata.
  • 00:25:45 Jedno z nich je narození dcery
  • 00:25:49 a druhé věda
    a planeta Země a ekologie.
  • 00:25:53 Hodně mě zajímala gravitace.
  • 00:25:55 A časoprostor a takové věci.
  • 00:25:57 Všechno to souviselo
    s tou dcerou hlavně asi,
  • 00:26:00 takže najednou když probíhá
    klimatická změna,
  • 00:26:03 člověk má karty vyložené na stůl
    a ví,
  • 00:26:05 že to může postihnout jeho dítě,
    tak je to dost jiné.
  • 00:26:08 Střed Země otevřeli
    po dlouholetém PR.
  • 00:26:12 Všechny už to trochu štvalo.
  • 00:26:14 Inženýrům se nepovedlo
    razantně zkrátit cestu
  • 00:26:18 k vychládajícímu jádru.
  • 00:26:20 Přiklonili se k tematickým filmům
    a jiné přepravní zábavě.
  • 00:26:27 V cíli zažívali
    někteří tiché poznání.
  • 00:26:32 Do telefonu šeptali:
    Cítím se v rovnováze.
  • 00:26:35 Kromě toho, že v tom vysílání
    zazní moje básně,
  • 00:26:38 tak tam zazní taky ukázky hudby
    z nové desky,
  • 00:26:43 kterou připravuji se svou kapelou
    Sundays on Clarendon Road,
  • 00:26:47 která by měla vyjít 30. května.
  • 00:26:49 Pro mě je to teď trochu nové
    v tom, že dřív jsem psal básně,
  • 00:26:52 které byly hodně emotivní,
    hodně emotivně založené.
  • 00:26:55 Poslední dobou se snažím být
    racionálnější.
  • 00:26:59 Mám malé, krátké soustředění.
  • 00:27:02 Ta poezie je skvělá v tom,
  • 00:27:04 že člověk
    to prostě rychle napíše.
  • 00:27:06 Pak na tom může dlouho dál dělat,
    může to editovat.
  • 00:27:09 Ale ten jakoby nátlak,
  • 00:27:12 ten náraz té první inspirace
    je potřeba vystřelit hned.
  • 00:27:16 Postel je tvoje centrála.
  • 00:27:20 Až večer přijdeš,
    skloníš se k ní.
  • 00:27:24 Blíží se období sklonu.
  • 00:27:26 Pak zarosteme do země.
  • 00:27:30 -Básnířka a také literární
    kritička a pozorovatelka,
  • 00:27:33 Olga Stehlíková, dobrý večer.
    -Dobrý večer.
  • 00:27:35 -Dá se charakterizovat
    básnická tvorba Jonáše Zbořila,
  • 00:27:38 která zatím není příliš rozsáhlá?
  • 00:27:40 -Určitě dá, já si myslím,
  • 00:27:42 že se Jonáši Zbořilovi
    v tom novém rukopisu,
  • 00:27:44 který má pracovní název
    Nová divočina, jak říkal,
  • 00:27:47 podařilo obohatit
    tu jeho intimní poezii,
  • 00:27:49 takovou rodinnou, domácí,
  • 00:27:51 kterou čtenáři můžou znát
    z jeho prvotiny Podolí,
  • 00:27:54 která vyšla v roce 2013,
    o takovou novou linku,
  • 00:27:57 která je kontrastní vůči
    této linii.
  • 00:27:59 On o ní mluvil v tom příspěvku.
  • 00:28:01 A sice takovou univerzální,
    celoplanetární,
  • 00:28:04 až vesmírnou perspektivu,
  • 00:28:06 která tedy umožňuje
    tomu čtenáři,
  • 00:28:08 že nahlíží na ty drobnosti
    všednodenní,
  • 00:28:11 které tam Jonáš popisuje prostě
    s mnohem širším úhlem pohledu.
  • 00:28:15 Ocitáme se tam v situaci,
    kdy Země 1.0, jak Jonáš píše,
  • 00:28:19 se blíží k apokalypse,
  • 00:28:21 nebo možná už ta apokalypsa
    se děje, už nastává.
  • 00:28:24 Jsou tam tedy vize toho,
  • 00:28:26 jak by mohla vypadat
    planeta Země 2.0.
  • 00:28:29 To je právě ta "nová divočina",
    která je v názvu té sbírky.
  • 00:28:32 To znamená, že pozorovatel
    může vidět,
  • 00:28:35 jak ty zbytky
    té naší původní civilizace
  • 00:28:37 pohltila právě
    tahle Nová divočina.
  • 00:28:39 Asfaltky se rozpadají
    pod nápory tújí a křovisek.
  • 00:28:43 Ale ten pozorovatel
    to nesděluje s nějakým děsem,
  • 00:28:47 ale ani s nějakým vítáním,
    on to prostě konstatuje jako fakt,
  • 00:28:51 který se teď momentálně
    už odehrává, už v něm žijeme,
  • 00:28:55 i naše děti,
    o kterých je tam řeč.
  • 00:28:57 -Vy sama vlastně
    s Tomášem Braunem
  • 00:28:59 jste v loňském roce udělala
    kombinaci básní a hudby.
  • 00:29:03 U básnické sbírky Vejce.
  • 00:29:05 Jonáš vlastně něco podobného
    teď zažije v rámci Světa poezie,
  • 00:29:09 kde se zkombinuje jeho poezie
    s jeho vlastní tvorbou a hudbou.
  • 00:29:13 Myslíte, že to je další,
    řekněme,
  • 00:29:15 forma ne snad jenom propagace
    a marketingu, ale,
  • 00:29:18 řekněme, i obohacení
    toho Světa poezie?
  • 00:29:22 -Určitě je, ta hudební složka
    je tam zajímavá,
  • 00:29:25 přináší té poezii spolu
    s tou interpretací hereckou,
  • 00:29:28 ať už je to autorská recitace
    nebo nějaký školený herec,
  • 00:29:31 který interpretuje ty verše,
    nějaké nové významy.
  • 00:29:34 Ty můžou být autorem
    nezamýšlené a třeba i nevítané,
  • 00:29:37 ale vždycky jsou nové,
    vždycky je to něčím jiné.
  • 00:29:41 Je to vždycky nějaké čtení
    té poezie.
  • 00:29:43 V kontrastu nebo ve spojení
    s tou hudbou
  • 00:29:46 tam jsou zase
    nové významové linky, řekněme.
  • 00:29:48 Nemyslím si,
  • 00:29:50 že by Jonáš tu svoji tvorbu
    hudební nějak pojil
  • 00:29:53 s tou svojí tvorbou básnickou,
  • 00:29:55 ale je to určitě
    zajímavé spojení
  • 00:29:56 a je to pohled na něj
    jakožto na jedinečného autora,
  • 00:29:59 který prostě tvoří
    na více platformách.
  • 00:30:01 -Nejenom Jonáš Zbořil,
  • 00:30:03 ale i další mladé básnířky
    a mladí básníci
  • 00:30:05 jsou teď k dispozici.
  • 00:30:08 Dá se říct, že jsme v takovém,
    řekněme, boomu poezie u nás?
  • 00:30:11 -Myslím si, že ano, myslím si,
  • 00:30:14 že se rozšiřuje
    jednak spisovatelská obec
  • 00:30:16 o mladé básníky,
    ale jednak taky obec čtenářská,
  • 00:30:19 že poezie si získává stále víc
    pozornosti i v médiích.
  • 00:30:22 -Olga Stehlíková,
    moc děkujeme za návštěvu.
  • 00:30:24 -Děkuji za pozvání,
    na shledanou.
  • 00:30:29 -Na konci dubna byly vyhlášeny
    nejlepší audioknihy roku 2018.
  • 00:30:33 A teď menší záplava čísel.
  • 00:30:36 Oceněny byly
    v deseti kategoriích,
  • 00:30:38 v nichž se utkalo 94 titulů
    od 22 vydavatelů.
  • 00:30:42 Loni jich vyšlo téměř 300.
  • 00:30:44 A prodalo se jich
    300 tisíc nosičů.
  • 00:30:47 Audioknihy jsou fenoménem dneška.
  • 00:30:49 Tohle jsou ty nejlepší
    za loňský rok.
  • 00:30:56 -V dlouhé kajutě byla zima
  • 00:30:59 a Prestonovými
    patentními světlíky ve stropě
  • 00:31:01 sem nepronikal
    ani nejmenší záblesk světla.
  • 00:31:05 -Z vítězných titulů musíme
    určitě zmínit audioknihu Terror,
  • 00:31:08 která se stala
    absolutním vítězem,
  • 00:31:10 zároveň získala prvenství
    v kategorii vícehlasá četba.
  • 00:31:13 To je takové sychravé,
    ledové drama, historické.
  • 00:31:17 Tam třeba porotci
    právě ocenili tu atmosféru.
  • 00:31:25 -Dvě postavy, celé v černém,
    míří přímou cestou ke statku.
  • 00:31:30 Jedna z nich tlačí kolo,
    druhá nese na zádech batoh.
  • 00:31:34 Sedlák pustí pro jistotu psa
    ze řetězů.
  • 00:31:38 -Stejně tak úspěšná
    byla i Jedlová samota,
  • 00:31:40 která zvítězila
    v kategorii dramatizace
  • 00:31:43 a v kategorii cena posluchačů.
  • 00:31:46 Ten text zpracoval Lukáš Křišťan.
  • 00:31:48 Je to vlastně vyšetřování
    nějakého násilného trestného činu
  • 00:31:52 na samotě někde u lesa.
  • 00:31:54 Ta kategorie dramatizace
  • 00:31:56 je v anketě Audiokniha roku
    docela zajímavou kategorií,
  • 00:32:00 protože dramatizace převážně
    vznikají v Českém rozhlase.
  • 00:32:04 Komerční vydavatelé sem
    do tohoto žánru moc nepouštějí.
  • 00:32:09 -Jak on si jednou spočítal
    tu hospodu, víš, jak říkal,
  • 00:32:12 kolik vypil piv,
    že už ji celou skoro vypil?
  • 00:32:15 Tak já si myslím,
    že teď už ji celou možná vypil.
  • 00:32:18 A ten, co nevidí, řekne:
    Oběsit se? To bych nedokázal.
  • 00:32:22 -V jednohlasé četbě
    vyhrála audiokniha
  • 00:32:25 podle Jaroslava Rudiše, Český ráj,
    kterou načetl Petr Čtvrtníček.
  • 00:32:31 Petr Čtvrtníček si na vyhlášení
    šel pro cenu dvakrát,
  • 00:32:35 protože byl oceněn
    i jako nejlepší interpret,
  • 00:32:38 ale za četbu Citlivého člověka.
  • 00:32:42 -Moji milovaní.
  • 00:32:44 Četla jsem kdesi nedávno,
  • 00:32:46 že dopis je jako světlo
    a paprsek hvězdy.
  • 00:32:50 Přichází k lidem
    a ozařuje je často,
  • 00:32:53 když už jeho zdroj
    dávno vyhasl a neexistuje.
  • 00:32:58 -Nejlepší interpretkou
    se stala Taťjana Medvecká.
  • 00:33:01 Za četbu audioknihy
    Dopisy Milady Horákové.
  • 00:33:03 Z pankrácké cely smrti.
  • 00:33:06 V kategorii audiokniha pro děti
    a mládež byla oceněna Prašina,
  • 00:33:10 která je vlastně fenoménem
    i knižním.
  • 00:33:12 Tu načetl Matouš Ruml výborně.
  • 00:33:21 -Ředitelka výroby
    Českého rozhlasu
  • 00:33:23 a předsedkyně
    Asociace vydavatelů audioknih
  • 00:33:25 Kateřina Konopásková,
    dobrý večer.
  • 00:33:27 -Dobrý večer.
  • 00:33:29 -A Martin Pilař, majitel
    vydavatelství OneHotBook.
  • 00:33:32 Dobrý večer.
    -Dobrý večer.
  • 00:33:34 -Jaká byla ta loňská sklizeň
    audioknih,
  • 00:33:36 třeba v porovnání
    s předchozími lety?
  • 00:33:38 -Byla větší, nás to těší,
  • 00:33:40 každý rok přihlásí vydavatelé
    víc audioknih, ale nás těší,
  • 00:33:43 že nejenže je víc těch audioknih,
    ale že je i víc vydavatelů.
  • 00:33:47 My jsme v asociaci,
    nás je tam šestnáct členů
  • 00:33:49 a máme 22 vydavatelů,
    takže se hlásí i ti,
  • 00:33:52 kteří nejsou u nás členy,
    tak to nás těší.
  • 00:33:54 Je to znakem toho, že trh roste.
  • 00:33:56 -Více také znamená lépe?
  • 00:33:58 -Pro nás je to stejné
    jako předloni.
  • 00:34:01 My jsme vyhráli pořád pět cen,
  • 00:34:03 ale vydali jsme asi
    o 20 procent víc audioknih.
  • 00:34:05 To znamená,
  • 00:34:07 nějakých šedesát titulů
    za loňský rok.
  • 00:34:09 Takže více, ale při zachování
    té kvality,
  • 00:34:11 kterou jsme si nastavili.
  • 00:34:13 -Když se na to podíváme nejenom
    z pohledu vašeho vydavatelství,
  • 00:34:16 ale obecně, myslíte si,
  • 00:34:18 že ta kvalita audioknih
    u nás roste úměrně tomu,
  • 00:34:21 jak rostou prodeje?
  • 00:34:23 -Já si to myslím,
  • 00:34:25 že čím větší konkurence,
    tak to tříbí.
  • 00:34:27 Protože je větší konkurence,
    ono máme více posluchačů,
  • 00:34:30 kteří mezi sebou sdílí,
    baví se o tom.
  • 00:34:32 To je prostě tlak
    na tu větší kvalitu.
  • 00:34:34 Já si myslím, i v těch cenách.
  • 00:34:36 Že prostě jsme se někdy
    trochu divili,
  • 00:34:38 že druhé, třetí místo,
    my jsme zkvalitnili i porotu,
  • 00:34:41 která to hodnotí a vybírá.
  • 00:34:43 Takže všude
    jsou to ohromné skoky.
  • 00:34:45 Ale prostě že se posunujeme...
  • 00:34:47 Já si myslím, že ta kvalita,
    že posluchači nás k ní nutí,
  • 00:34:50 že chtějí lepší kvalitu.
  • 00:34:52 -Jak vy vlastně mimo samotných
    prodejů dokážete poznat,
  • 00:34:55 že lidé více poslouchají?
  • 00:34:58 -Tak poznáme to
    v našem kolektivu,
  • 00:35:01 v naší společnosti nebo
    od známých nebo s lidmi,
  • 00:35:04 se kterými se bavíte,
  • 00:35:06 tak vlastně rok od roku
    je ta reakce pozitivnější.
  • 00:35:09 Už to není tak, že, jééé,
    audioknihy, to je pro nevidomé,
  • 00:35:12 nebo proč to děláte.
  • 00:35:14 To byly ty první roky,
    ty byly šílené naprosto.
  • 00:35:16 Teď skončil Svět knihy.
    My jsme tam byli prostě zavalení.
  • 00:35:20 Čtyři dny.
  • 00:35:22 První ročník jsme tam
    vystrkovali křeslo do uličky,
  • 00:35:24 aby o něj lidé zakopli,
    tam jsme je posadili,
  • 00:35:27 narvali jsme jim na hlavu
    sluchátka.
  • 00:35:29 A nutili jsme je poslouchat.
  • 00:35:31 A polovina řekla:
    Jéé, já radši knihu.
  • 00:35:33 My říkáme: Vždyť to je kniha.
    Tak si ji poslechněte.
  • 00:35:36 Uvidíte, že využijete ten čas,
    který máte, skrytý,
  • 00:35:38 v činnostech,
    které prostě jinak spálíte.
  • 00:35:41 Dejme tomu,
  • 00:35:43 že jsme prodali třeba
    dvacet třicet kusů za čtyři dny.
  • 00:35:46 A dneska to je za deset minut,
    za čtvrt hodiny.
  • 00:35:48 Lidé nás aktivně vyhledávají,
    což je strašně příjemné.
  • 00:35:51 -Tak si teď pojďme poslechnout
    některé známé herecké hlasy,
  • 00:35:54 které mají dlouholeté zkušenosti
    s namlouváním audioknih.
  • 00:35:59 -Když si čtete tu knížku,
    tak jste sám sobě interpretem.
  • 00:36:03 Zpomalíte si, kdy vy chcete,
    dáte si důraz, kdy vy chcete.
  • 00:36:08 Žijete citově tu knížku
    sám za sebe.
  • 00:36:12 Kdežto když posloucháte,
  • 00:36:15 a že to tedy kolegové
    dělají skvěle,
  • 00:36:17 jeden lepší než druhý,
  • 00:36:19 tak nicméně jedete
    v jejich citovém postoji.
  • 00:36:23 Jedete už převyprávěný příběh
    z určitého hlediska,
  • 00:36:27 s určitým vztahem.
  • 00:36:29 To mně jako herečce ze začátku
    trošku dělalo problém.
  • 00:36:33 Měla jsem pocit,
  • 00:36:35 že mně někdo
    v uvozovkách vnucuje,
  • 00:36:38 jak to mám číst,
    ale na to už jsem se vykašlala.
  • 00:36:43 -Ta práce se liší
    především v té přípravě.
  • 00:36:46 Když zkoušíme v divadle,
  • 00:36:49 tak je to taková
    dlouhodobá záležitost,
  • 00:36:51 zkouší se dva tři měsíce,
    kdežto tady je to práce osamělá.
  • 00:36:55 Sedíte doma
    a připravujete si text.
  • 00:36:58 Já osobně mám každou knížku
    přečtenou třikrát.
  • 00:37:02 Takže je to spousta hodin,
    které tomu věnuji doma.
  • 00:37:05 A až pak přijde
    ten vrcholek ledovce,
  • 00:37:08 kdy je to ta práce ve studiu.
  • 00:37:13 -Mám pocit,
    jako že můžou suplovat ten čas,
  • 00:37:16 kdy člověk nemá možnost
    listovat knihou,
  • 00:37:20 ale má chuť poznat autora,
    obsah,
  • 00:37:24 dokonce jako jistý druh emocí,
    protože samozřejmě každý,
  • 00:37:29 kdo načítá jako jisté knihy,
  • 00:37:32 tak tam přichází
    se svou lehkou interpretací,
  • 00:37:37 jako se svým vhledem do věci.
  • 00:37:40 Takže je tam jistý osobní rys.
  • 00:37:46 -Já mám kamarády,
  • 00:37:49 jsou asi dva tři,
    kteří během života oslepli.
  • 00:37:51 Pro ty je poslech
    těch audioknih naprosto,
  • 00:37:54 to je pro ně zázrak.
  • 00:37:57 Já od nich mám neustále
    a neustále nějaké žádosti,
  • 00:38:00 prosím tě, nemáš tohle,
    až něco uděláš, pošli mi to.
  • 00:38:10 -Paní Steinmasslová i paní
    Maciuchová to trošku zmínily,
  • 00:38:14 že pro někoho,
    kdo je zvyklý číst knihy,
  • 00:38:17 může být problém,
    že někdo mu tu knihu čte,
  • 00:38:19 a tím pádem mu do toho
    vkládá příliš cosi osobního.
  • 00:38:24 Nepotkáváte se s tímto názorem?
  • 00:38:26 -Potkáváme.
  • 00:38:28 -Potkáváme, ale já myslím,
    že to je úplně boží,
  • 00:38:31 když vám někdo čte
    jako dospělému.
  • 00:38:33 Já jsem byl strašně šťastný,
    když mi četla máma.
  • 00:38:35 Tak to se mi hrozně líbilo.
  • 00:38:37 Samozřejmě je to nesrovnatelné,
    teď ta interpretace.
  • 00:38:40 Ale myslím si, že zavřít oči
  • 00:38:42 nebo věnovat se něčemu jinému
    a poslouchat někoho,
  • 00:38:45 jak ten text interpretuje,
    najde v něm nějakou jinou rovinu,
  • 00:38:48 než třeba objevíte vy,
    když se s tím textem pářete,
  • 00:38:51 když musíte luštit písmena,
    překládat je,
  • 00:38:53 tak pro mě je ten zážitek
    daleko intenzivnější
  • 00:38:55 a daleko víc si pamatuji.
  • 00:38:57 Prostě jinak ke mně promlouvá
    ta kniha.
  • 00:38:59 Je to trošku jiný vjem.
    Ale neztrácíte tu představivost.
  • 00:39:03 Pořád si to barvíte
    ve své vlastní hlavě.
  • 00:39:05 Akorát vám to někdo trošku
    zprostředkuje a podstrčí.
  • 00:39:08 -Dá tam tu emoci.
  • 00:39:10 Já myslím, že ta emoce,
  • 00:39:12 přes ty emoce my vnímáme
    spoustu věcí, jak ti herci vědí,
  • 00:39:15 umí, tak vám dají tu emoci.
  • 00:39:17 Tu vy si pak zapamatujete,
    nesete si ji nějakou dobu,
  • 00:39:20 déle, kratší,
  • 00:39:22 ale prostě můžete díky té emoci
    si to lépe zapamatovat
  • 00:39:25 a pracovat s tím.
  • 00:39:27 -Soukromí vydavatelé se vlastně
    dramatizacemi knih vrací k tomu,
  • 00:39:31 co Český rozhlas
    dělá po dlouhá desetiletí.
  • 00:39:33 Je to ale finančně dost náročné.
  • 00:39:36 Přitom posluchačsky
    asi nejvděčnější.
  • 00:39:40 Dá se to ale utáhnout
    z toho soukromého hlediska?
  • 00:39:43 -Je to hodně obtížné to utáhnout,
  • 00:39:45 u soukromých vydavatelů,
    pokud vím,
  • 00:39:48 tak jsou to takové třešničky
    na dortu,
  • 00:39:51 nebo to řeší podobou
    té vícehlasé četby,
  • 00:39:54 protože ta vícehlasá četba,
    vlastně neupravují ten text,
  • 00:39:58 tudíž tam nepotřebujete zase
    výrazně toho dramaturga,
  • 00:40:01 který pracuje hodně s tím textem,
    ona dramatizace znamená,
  • 00:40:04 že vlastně vezmete ten román
    a skoro ho přepíšete.
  • 00:40:06 Takže zaplatíte
    zahraničního autora,
  • 00:40:09 zaplatíte překlad,
  • 00:40:11 ještě zaplatíte tedy autora
    dramatizace
  • 00:40:13 a pak vám tam
    ještě hodně herců...
  • 00:40:15 Musíte mít režiséra zkušeného.
  • 00:40:18 Pak to nabíráte, stříháte to,
    takže další hodiny.
  • 00:40:21 -Hudba a zvuky?
  • 00:40:23 -Hudbu do toho.
  • 00:40:25 Je to prostě kompilát
    mnoha vstupů.
  • 00:40:28 Když je to dramatizace,
    tak vždycky to může být malá,
  • 00:40:32 ale většinou je to
    o více hercích.
  • 00:40:34 Takže i ve velkých plochách.
  • 00:40:36 Tak zase ten blok
    platíte od frekvence.
  • 00:40:38 Tak opravdu náklady rostou
    a rostou. Ta návratnost.
  • 00:40:41 Takže vybíráte titul,
  • 00:40:43 který samozřejmě
    je pro to vhodný.
  • 00:40:45 Ale musíte mít ten marketingový
    a obchodní pohled.
  • 00:40:48 Dokážu to těm lidem prodat,
    bude jich dostatek,
  • 00:40:51 aby se mi ty náklady do toho
    vložené aspoň vrátily?
  • 00:40:53 Když už ne, že ještě mi vydělají?
  • 00:40:56 -A chtějí vůbec
    čeští posluchači dramatizace?
  • 00:41:01 -Moje zkušenost je taková,
  • 00:41:03 že samozřejmě Český rozhlas nás
    naučil poslouchat dramatizaci,
  • 00:41:06 bravurně je zvládal
    poslední dekády.
  • 00:41:08 Takže my jsme na ně naučení,
    my je posloucháme.
  • 00:41:11 Jsou lepší, jsou horší.
  • 00:41:13 Ale mně tam prostě chybí
    maso té knihy.
  • 00:41:16 Už v poslední době vyhledávám
    dramatizovanou četbu,
  • 00:41:20 která je celá, vyhledávám knihu,
    která je celá,
  • 00:41:22 protože když už to považuji
    za ekvivalent knihy,
  • 00:41:25 tak tam chci mít skoro všechno,
    co tam patří,
  • 00:41:28 nebo téměř všechno.
  • 00:41:30 Dramatizovaná četba znamená,
    že tam jsou zvuky,
  • 00:41:33 že tam je hudba,
    že se tam střídají herci,
  • 00:41:35 nejsou tam dialogy,
    ale ta kniha se nezkracuje.
  • 00:41:38 Není tam ten dramaturgický zásah,
  • 00:41:40 který může být pozitivní
    a může být takový,
  • 00:41:43 že třeba vám to nevyhovuje,
    nebo se ztratí podstata věci,
  • 00:41:47 nebo se ztratí to,
    co je skryté v druhé třetí rovině,
  • 00:41:49 ten příběh nemůže být
    úplně jednoduchý, nebo lineární,
  • 00:41:53 když je to náročnější četba.
  • 00:41:54 Náročnější literatura.
  • 00:41:56 Takže tam potom přicházíte
    o nějakou vrstvu,
  • 00:41:59 která mi chybí.
  • 00:42:01 Podle průzkumů, které pořádá
    digitální platforma Audiolibrix,
  • 00:42:06 tak prostě posluchači
    nevyžadují dramatizované věci,
  • 00:42:10 bylo jich
    asi deset až patnáct procent,
  • 00:42:13 co tedy se zmínili,
    že to je tedy pro ně ten základ.
  • 00:42:16 Ale chtějí celou knihu.
  • 00:42:19 Ať už je načtená
    jedním hlasem nebo více hlasy.
  • 00:42:22 Takže chtějí to dílo celé.
  • 00:42:24 -My teď půjdeme do studia,
    půjdeme se podívat na to,
  • 00:42:27 jak vzniká nová audiokniha
    právě u vás,
  • 00:42:28 od autorky Donny Tartt,
    Tajná historie.
  • 00:42:33 -Jenom pro přesnost,
  • 00:42:35 já se nepovažuji
    za žádného zloducha,
  • 00:42:37 třebaže si uvědomuji,
  • 00:42:39 že to musí znít jako typická
    obhajoba masového vraha.
  • 00:42:42 Ten román je detektivka,
    ale taková velmi specifická,
  • 00:42:46 protože pro mě to je
    spíš psychologický román,
  • 00:42:50 protože my vlastně
    od začátku víme, kdo je vrahem.
  • 00:42:54 Spíše nám ta autorka
    umožňuje vstupovat do myslí
  • 00:42:58 jednotlivých aktérů té vraždy.
  • 00:43:04 Já jsem v podstatě
    velice slušný člověk.
  • 00:43:07 Tohle o sobě například prohlásil
    poslední dopadený sériový vrah.
  • 00:43:12 Načítání této knihy
    je pro mě zásadní zkušenost,
  • 00:43:15 je to moje v zásadě
    první velká audiokniha.
  • 00:43:20 Ten rozsah je tedy
    fakt docela masivní.
  • 00:43:24 Minimálně polovinu času,
    kterou tady strávím, což jsou,
  • 00:43:27 tak třeba čtyři hodiny
    trvá ta frekvence,
  • 00:43:30 tak minimálně dvě hodiny
    tomu musím věnovat doma,
  • 00:43:32 přípravě, abych měl fakt pocit,
    že vím, co říkám,
  • 00:43:35 a ten text si nějak připravil.
  • 00:43:37 Je tam spousta přímé řeči.
  • 00:43:40 My jsme tedy zvolili tu cestu,
  • 00:43:42 že se snažím ty jednotlivé
    postavy charakterizovat,
  • 00:43:45 protože jsem si uvědomil,
    že i já jako posluchač,
  • 00:43:48 když třeba audioknihu slyším,
    tak je pro mě...
  • 00:43:52 Myslím si,
    že může být občas matoucí,
  • 00:43:54 když tam ten náznak
    té charakterizace chybí,
  • 00:43:58 protože samozřejmě něco jiného
    je ten text číst
  • 00:44:01 ve svém vlastním nějakém tempu,
  • 00:44:04 něco jiného je být tedy odkázán
    na tu interpretaci toho člověka,
  • 00:44:08 který to nahrává.
  • 00:44:10 Jeho případ jsem v novinách
    sledoval s obzvláštním zájmem.
  • 00:44:15 -Máme u nás vůbec dostatek herců,
  • 00:44:17 kteří jsou schopni a ochotni
    namlouvat audioknihy?
  • 00:44:23 -Myslím si, že herců a hereček,
  • 00:44:25 kteří u nás namlouvají
    audioknihy, moc není.
  • 00:44:28 Těch úplně, které my hledáme,
    těch extra dobrých,
  • 00:44:30 těch, kteří prostě umí číst,
  • 00:44:33 těch, kteří zvládnou
    to velké penzum textu.
  • 00:44:35 Takže neustále hledáme,
    neustále zkoušíme,
  • 00:44:37 děláme castingy.
  • 00:44:39 On je to obrovský rozdíl
    hrát dobře divadlo, film,
  • 00:44:42 před kamerou,
    pak si jít sednout sám do studia,
  • 00:44:44 kde prostě hrajete jenom
    s mikrofonem a s režisérem.
  • 00:44:47 To jsou odlišné disciplíny.
  • 00:44:49 A zjistíte, že skvělý herec
    vyhoří jako papír.
  • 00:44:52 A herec, který není tolik známý,
    najednou má charismatický hlas,
  • 00:44:56 má něco v sobě a dokáže
    ten příběh rozsvítit
  • 00:44:59 jenom hlasem.
  • 00:45:01 To je
    strašně rozdílná disciplína.
  • 00:45:03 -Musí mít ten herec hlas,
    když mu shůry nebylo dáno,
  • 00:45:06 tak aby ten jeho hlas
    byl zajímavý,
  • 00:45:08 aby měl rejstříky,
    aby to nebyla jenom jedna poloha.
  • 00:45:12 Tady, jak právě pan Bambas říká,
  • 00:45:14 že se každou tu postavu
    trošičku snažil nějak,
  • 00:45:18 aby ten posluchač
    se orientoval v tom.
  • 00:45:21 -Jaký je v současné chvíli poměr
    mezi překlady zahraničních děl
  • 00:45:25 a českými audioknihami?
  • 00:45:27 -Letošní ročník,
  • 00:45:29 co my vydáváme zprávu
    o stavu trhu za loňský rok,
  • 00:45:32 tak poprvé to bylo,
    že čeští autoři,
  • 00:45:34 bylo to 60 na 40
    ve prospěch českých autorů.
  • 00:45:36 Když jsme začínali,
    v těch začátcích,
  • 00:45:39 tak vydat zvláště
    současného českého autora
  • 00:45:41 se rovnalo jasnému minusu.
  • 00:45:43 -Ze začátku
    to bylo nesmírně těžké,
  • 00:45:45 dneska si myslím,
  • 00:45:47 že máme třeba 30 procent
    naší produkce
  • 00:45:49 postavené na nových věcech
    od českých autorů,
  • 00:45:52 a autorek tedy, abych...
  • 00:45:54 -Jestli se dá mluvit
    o nějakých trendech,
  • 00:45:56 na to jsme se zeptali literární
    kritičky Kateřiny Kadlecové.
  • 00:46:06 -Já mám na audioknihách ráda,
  • 00:46:08 že u nich můžu dělat
    i něco jiného,
  • 00:46:11 že můžu třeba, řekněme,
    řídit nebo péct bábovku,
  • 00:46:13 zároveň oceňuji,
    že čeští nakladatelé,
  • 00:46:17 jmenovala bych z těch podle
    mého nejlepších, Supraphon,
  • 00:46:21 Tympanum a OneHotBook,
    možná také Radioservis,
  • 00:46:25 tak mají
    krásné hudební doprovody.
  • 00:46:29 I v dramatizacích
    i v běžně čtených hrách.
  • 00:46:32 Vždycky zvolí úžasnou,
    originální hudbu.
  • 00:46:34 Takže i tu si vychutnávám.
  • 00:46:36 Je skvělé,
  • 00:46:38 že v Česku se načítání audioknih
    věnují i vyhlášení herci,
  • 00:46:41 ti opravdu nejlepší,
  • 00:46:43 kteří za sebou mají
    mnohadesetiletou praxi
  • 00:46:46 v Národním divadle.
  • 00:46:48 Teď kupříkladu získal ocenění
    za celoživotní přínos audioknih
  • 00:46:51 pan Josef Somr,
  • 00:46:53 který načetl mimochodem
  • 00:46:55 i mou asi nejoblíbenější
    audioknihu doposud,
  • 00:46:57 a to je Stín Jiřího Křižana.
  • 00:46:59 Ta vyšla před několika týdny
    v malém nakladatelství audioknih
  • 00:47:02 Tebenas,
  • 00:47:04 kde nakladatel Jiří Buřič
    vydává takové knihy
  • 00:47:07 o nepěkných českých věcech.
  • 00:47:09 Takové ty smutné české osudy.
  • 00:47:12 Zatímco u audioknih
    pro dospělé je celkem trendem,
  • 00:47:15 že pokud se očekává
    nějaký knižní bestseller,
  • 00:47:17 tak se k němu zároveň
    v korespondujícím obalu
  • 00:47:20 vydá i audiokniha.
  • 00:47:22 Ale pro děti vycházejí,
    nebo alespoň já registruji,
  • 00:47:25 zejména tituly klasické,
    tradiční.
  • 00:47:28 Teď vyšlo od Josefa Čapka
    Povídání o pejskovi a kočičce.
  • 00:47:35 -Zatím přišel pejsek s vodou
    a vidí něco ležet na stole.
  • 00:47:38 Rozbalí to
    a bylo to nějaké růžové...
  • 00:47:42 -Hm, aha! To bude něco dobrého!
  • 00:47:46 -Mně se líbí ten fakt,
    že audioknihy,
  • 00:47:48 když člověk nechce pirátit,
    tak jsou velice snadné dostupné.
  • 00:47:52 Existují servery
    nejenom na Spotify,
  • 00:47:54 ale třeba i na Audiotéce
    nebo Radiotéce.
  • 00:47:57 Získáte velmi snadno
    online knihu,
  • 00:48:00 nemusíte nikam do knihkupectví,
  • 00:48:02 ale opravdu z pohodlí domova
    si to nakoupíte
  • 00:48:04 a v podstatě
    je to okamžitě dostupné.
  • 00:48:12 -Platí zahraniční trend,
  • 00:48:14 že úspěšná kniha je vždy
    doprovázena svojí audioverzí?
  • 00:48:17 -No, myslím si,
  • 00:48:19 že to zatím pořád ještě neplatí,
    že to dobíháme.
  • 00:48:23 Samozřejmě se snažíme být
    na trhu s audioknihou,
  • 00:48:26 o které předpokládáme,
  • 00:48:28 že její knižní podoba
    bude úspěšná, být včas.
  • 00:48:31 Ne vždy se to podaří,
  • 00:48:33 někdy tomu zabrání třeba
    dohadování o autorských právech,
  • 00:48:36 která u těch zahraničních titulů
    bývají na dlouhé lokty.
  • 00:48:39 Je to prostě
    nepříjemné dohadování,
  • 00:48:41 které se prostě protáhne
    a nezdaří se.
  • 00:48:43 A také když chcete být
    ve stejný okamžik na trhu,
  • 00:48:46 tak musíte v první chvíli
    pracovat s prvním překladem
  • 00:48:49 bez korektur,
    nejdříve vymýšlíte obsazení,
  • 00:48:51 pak teprve vám přijde
    redigovaný překlad
  • 00:48:54 a máte na to třeba tři týdny
    až měsíc,
  • 00:48:56 na to, abyste to dostal na trh.
  • 00:48:58 Abyste to stačil nahrávat,
    postprodukčně zpracoval,
  • 00:49:01 dobře to obsadil,
    aby se všechno podařilo tak,
  • 00:49:04 jak má, pak se to občas podaří
    a občas se to prostě posune,
  • 00:49:07 protože se může stát
    spousta věcí,
  • 00:49:09 které nedopadnou tak, jak mají.
  • 00:49:11 -Souhlasím, že to je trend
    spíš posledních dvou tří let,
  • 00:49:15 zkusit synchronizovat knihu
    a audioknihu.
  • 00:49:18 -Samozřejmě,
    nejjednodušší jsou MP3
  • 00:49:21 nebo jiná forma
    toho digitálního přenosu.
  • 00:49:24 Ale zase, to člověk potom
    přijde třeba právě
  • 00:49:27 o tuto grafickou podobu Terroru,
    která je nádherná.
  • 00:49:30 Ale ten trend je neúprosný.
  • 00:49:32 -Ten trend je neúprosný,
  • 00:49:34 protože se snažíme cílit
    na mladší posluchače,
  • 00:49:37 kteří mají každý
    v kapse smartphone,
  • 00:49:39 prostě tu audioknihu máte hned,
    na jedno kliknutí, což je skvělé,
  • 00:49:43 že můžete začít poslouchat.
  • 00:49:45 Ale my se s těmi obaly
    strašně děláme,
  • 00:49:47 protože nás to baví,
    myslím si, že to k tomu patří,
  • 00:49:50 že tam je přidaná hodnota
    jednak ve zpracování,
  • 00:49:52 jednak v informaci,
    kterou to nese.
  • 00:49:54 Pořád ten hmotný artefakt,
    když je takto zpracovaný,
  • 00:49:57 tak si myslím,
    že je skvělý dárek,
  • 00:49:59 na trhu místo má,
  • 00:50:01 ale ustupuje samozřejmě
    stahování,
  • 00:50:03 které je jednodušší a rychlé.
  • 00:50:05 -Jedna z největších výtek
    staromilců vůči audioknihám je,
  • 00:50:08 že nepodporuje samotné čtení.
  • 00:50:10 -To je blbost, ne?
    To je absolutní kravina.
  • 00:50:13 My to řešíme celou dobu,
    co prodáváme audioknihy.
  • 00:50:16 To se prostě tak krásně prolíná
    a doplňuje, to je tak,
  • 00:50:19 že když už tedy úplně
    tím nejzákladnějším,
  • 00:50:21 když člověk řídí,
    dělá nějaké práce,
  • 00:50:24 při kterých si nemůže číst,
    tak ten čas má ztracený.
  • 00:50:27 S tímto tu knihu přečte.
    Úplně skvěle.
  • 00:50:30 -Tak hodně nadšení
    u vás vydavatelů
  • 00:50:32 a hodně otevřených posluchačů.
  • 00:50:34 Kateřina Konopásková
    a Martin Pilař.
  • 00:50:36 Díky za návštěvu.
  • 00:50:38 -Děkujeme za pozvání.
    -Díky.
  • 00:50:45 -Dnešní ArtZóna je u konce.
  • 00:50:47 Naším příštím hostem
    bude spisovatel Ivan Kraus.
  • 00:50:49 Ve Fenoménu se ohlédneme
    za 25letou existencí
  • 00:50:52 Divadla Archa.
  • 00:50:54 Na webu artzona.cz
    si pak můžete přečíst text
  • 00:50:57 o nové vlně komediálních
    seriálů psaných ženami.
  • 00:51:00 A ty své hrdinky nešetří,
  • 00:51:02 protože z nich dělají potvory,
    vidlačky a špatné mámy.
  • 00:51:07 Televizní ArtZóna zase v úterý
    půl hodiny před západem slunce
  • 00:51:10 na ČT art.
  • 00:51:15 Skryté titulky: Petra Kinclová
    Česká televize, 2019

Související