iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
31. 10. 2018
21:45 na ČT art

1 2 3 4 5

0 hlasů
5391
zhlédnutí

Světlo porozumění 2017

Dokument o tradičním setkání hudebníků různých žánrů, tentokrát v pražském Rudolfinu.

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Světlo porozumění 2017

  • 00:00:01 SVĚTLO POROZUMĚNÍ
  • 00:01:31 Ten projekt je jen jednou za rok.
  • 00:01:33 Není každý týden,
    není každý měsíc.
  • 00:01:35 Jeho cílem je jen to,
    aby se lidé cítili lépe mezi sebou,
  • 00:01:40 aby si rozuměli,
    tam není nic co vymýšlet.
  • 00:01:43 Není to žádná geniální myšlenka,
    která by tu nebyla.
  • 00:01:47 Není pravda to,
    co mi říkají někteří.
  • 00:01:49 Petře, tento projekt je velmi,
    velmi důležitý v této době.
  • 00:01:53 A já říkám:
    V jaké této době?
  • 00:01:56 Každá doba potřebuje
    svoje světlo porozumění.
  • 00:02:47 Když jsem dělal první ročníky,
    ani jsem si to nějak neuvědomoval.
  • 00:02:50 Nemělo se to opakovat.
  • 00:02:52 Já jsem netušil,
    že se toto z toho stane.
  • 00:02:55 Když jsem před třinácti lety
    lepil kabely na zemi, kdo věděl,
  • 00:02:57 že budu stát
    ve vyprodaném Rudolfinu?
  • 00:03:03 Ale tu kvalitu jsem chtěl
    určitě od začátku
  • 00:03:08 a tu kvalitu jsem chtěl takovou,
    jako kdybych...
  • 00:03:11 Nevím, jak bych to správně řekl.
  • 00:03:16 Ale zažít něco na koncertě
    nejen pro obecenstvo,
  • 00:03:19 co ještě neslyšeli,
    ale i pro ty hudebníky.
  • 00:03:44 -Pokud se udělá projekt,
    který se jmenuje Světlo porozumění,
  • 00:03:46 přitom se hraje spousta skladeb
    různých autorů
  • 00:03:49 a hraje to velké množství hudebníků
    z různých stylů s různou výbavou,
  • 00:03:54 tak jde vlastně primárně o to,
  • 00:03:57 aby si porozuměli i muzikanti
    na tom pódiu.
  • 00:04:01 Čím větší porozumění tam vznikne,
    to znamená,
  • 00:04:04 že čím větší otevřenosti
    se tam ti hudebníci dopustí,
  • 00:04:08 tím větší bude ta společná emoce,
  • 00:04:10 kterou vlastně máme za úkol
    přenést na diváky,
  • 00:04:12 přičemž tu hudbu
    my jakoby zrychlíme až do světla.
  • 00:04:17 Teoreticky vzato
  • 00:04:19 by z toho nějaké to porozumění
    mohlo ve finále vyplynout.
  • 00:04:35 -Mně ta myšlenka se moc líbí.
  • 00:04:39 Jako praktikující katolík
    jsem velký ekumenik
  • 00:04:42 a jsem strašně ráda,
    když se kloubí dohromady
  • 00:04:45 a spojují křesťanské církve,
    židovská obec, všechno.
  • 00:04:49 Mně to vůbec nevadí,
    takže mně je toto blízké.
  • 00:04:56 -Hudba má právě ten dar,
  • 00:05:02 že vysílá nějakým záhadným způsobem
    ty emoce přes ty naše ušní buňky.
  • 00:05:06 Prochází skrz naše srdce, duše
  • 00:05:09 a nějakým způsobem hřejou
    nebo nás roztancujou
  • 00:05:13 nebo nám udělají takový ten smutek
    na duši a ukápne slza.
  • 00:05:20 Tohle si myslím,
  • 00:05:22 že to poselství hudby
    v těch přenosech emocí
  • 00:05:27 je nejzásadnější asi v lidství
    vůbec a v našich životech.
  • 00:05:41 Hudba má právě ten dar,
  • 00:05:44 že v té své barevnosti je schopna
    zasáhnout přímo do toho nitra.
  • 00:05:49 Není v tomto smyslu nějak adresná.
  • 00:05:54 Ona se tam prostě rozlije v té duši
  • 00:05:58 a člověku je krásně nebo může
    radostí tancovat na stolech.
  • 00:06:06 Ale bez hudby prostě
    by ten život byl úplně prázdný.
  • 00:06:23 -Já jako zpěvačka jsem obklopena
    hudbou celý život
  • 00:06:27 a beru hudbu jako obrovský dar
  • 00:06:29 a obrovský prostředek
    k oslovení lidí
  • 00:06:32 a komunikaci s ostatními muzikanty
    na jevišti.
  • 00:06:35 Proto právě přes tu hudbu dochází
    k neskutečným věcem,
  • 00:06:40 které se právě podle mě ani jinak
    než hudbou vyjádřit nedají.
  • 00:06:57 Peter jako spojovací článek
    a jako živelný element
  • 00:07:02 je fantastický právě v tom,
    jak nás všechny dokáže propojit,
  • 00:07:06 jaká zajímavá spojení tady vznikají
  • 00:07:11 a jaký průchod emocí
    nám umožňuje dát,
  • 00:07:16 protože na tom jevišti
    spolu komunikujeme
  • 00:07:21 různě stylově odlišení hudebníci,
    muzikanti, zpěváci.
  • 00:07:26 Ta síla toho spojení právě,
    toho propojení, je neuvěřitelná.
  • 00:07:34 A hlavně on sám je velice citlivý
    a velice pokorný a moudrý člověk.
  • 00:07:39 Mě oslovuje velmi.
  • 00:07:46 -Ta zodpovědnost
    není jenom příjemná.
  • 00:07:49 Předtím jsem si to
    nějakým způsobem neuvědomoval,
  • 00:07:51 protože to nebylo tak velké,
    nyní to bylo velké.
  • 00:07:54 To Rudolfinum...
    To Rudolfinum...
  • 00:07:57 Když jsem si povídal
    s jednotlivými hudebníky,
  • 00:08:00 tam nebyl ani prostor, že by řekli:
    Ne, nejdu, nemám čas.
  • 00:08:03 Rudolfinum najednou
    otevřelo oči každému.
  • 00:08:07 Bylo mi řečeno,
    že nejen ten projekt,
  • 00:08:10 který mají tak velmi rádi,
    že přijdou, když zavolám,
  • 00:08:14 ale ještě spojení toho,
    že ten projekt bude v Rudolfinu
  • 00:08:18 a že to je ten projekt
    a že to je v tomto svatostánku,
  • 00:08:22 tak mi dokonce říkali,
    tak řekni jak a budeme cvičit.
  • 00:09:38 -Dneska budu zpívat...
  • 00:09:40 Budu zpívat takovou modlitbu,
    kterou zhudebnil Peter Györi.
  • 00:09:45 Modlitbu pesachovou.
  • 00:09:49 Potom budu zpívat
    ještě jeden takový veselý part
  • 00:09:53 v poměrně smutné skladbě závěrečné.
  • 00:10:44 -Já jsem začal před několika lety
    i s pomocí jiných lidí
  • 00:10:49 zvát členy zastupitelského sboru
    diplomatického
  • 00:10:53 nebo začal jsem zvát
    různé ambasadory,
  • 00:10:56 kteří zastupují
    svoje země v Čechách.
  • 00:11:00 Ti ambasadoři chodí
    na všelijaké možné koncerty určitě,
  • 00:11:04 ale nevím, jestli se vůbec někdy
    stalo v historii Rakouska-Uherska,
  • 00:11:08 Čech nebo této země,
    kdy přišli ambasadoři zemí,
  • 00:11:13 kteří nehrají spolu karty každý den
    nebo skoro nikdy,
  • 00:11:18 že tam vlastně
    vedle sebe sedí ambasador,
  • 00:11:22 který reprezentuje stát Izrael,
  • 00:11:24 a vedle něho jsou ambasadoři,
    kteří jsou z arabských zemí.
  • 00:11:28 Ale tak jak mě znáš, tak víš,
  • 00:11:32 že já tlačím tu pilu dál,
    tlačím a tlačím.
  • 00:11:36 To, že tam přijdou ambasadoři,
    je dobré, to byl úspěch.
  • 00:11:38 Ale potom jsem si řekl,
  • 00:11:40 když už tam jsou,
    tak ať nějakým způsobem účinkují.
  • 00:11:43 Když mají lístek zdarma,
    tak ať si to zaslouží.
  • 00:11:48 (HOVOŘÍ ANGLICKY)
  • 00:12:00 V skladbě, kterou jsem zkomponoval
    na základě jedné židovské modlitby,
  • 00:12:04 jmenuje se Ve hi Sheamda
    a je ze svátku pesach, mě napadlo,
  • 00:12:07 že by bylo dobré mít tam
    několik jazyků,
  • 00:12:09 protože i to je to porozumění.
  • 00:12:12 Tak jsem požádal
    izraelského ambasadora
  • 00:12:15 a španělského ambasadora,
    aby četli,
  • 00:12:18 jeden v hebrejštině,
    druhý ve španělštině.
  • 00:12:20 (ČTE HEBREJSKY)
  • 00:12:43 (ČTE ŠPANĚLSKY)
  • 00:12:59 -To základní poselství
    celé akce je to,
  • 00:13:01 že stojí za to,
    se o to neustále pokoušet
  • 00:13:05 si porozumět
    napříč hudebními styly,
  • 00:13:09 což je naše věc,
  • 00:13:11 napříč různými instrumentacemi,
    což je taky naše věc,
  • 00:13:14 napříč různými instrumenty,
    což je taky naše věc,
  • 00:13:17 a potom napříč
    všemi možnými kulturami,
  • 00:13:20 napříč všemi možnými problémy,
  • 00:13:23 což už je věc jednak diváků,
  • 00:13:26 kteří odsud přijdou s tím úkolem
    to světlo porozumění šířit,
  • 00:13:30 kam až co nejdál dosvítí.
  • 00:14:39 -Tento projekt dává příležitost
    mladým lidem.
  • 00:14:42 Hlavně jsou to
    budoucí profesionálové.
  • 00:14:46 Pro ně je samozřejmě velká čest
  • 00:14:49 moci hrát ve Dvořákově síni
    Rudolfina.
  • 00:14:55 Kromě toho určitě to má
    i instruktivní dopad na ně,
  • 00:14:59 protože kromě toho,
    že hrajeme Čajkovského skladbu,
  • 00:15:03 tak hrajeme
    i skladbu Petera Györiho,
  • 00:15:06 která je spíš jiného žánru
    a je to spojování různých žánrů,
  • 00:15:11 tak si myslím, že zase tak často
    zatím se s tím nesetkali.
  • 00:15:16 Samozřejmě ta práce se symfonickým
    orchestrem školním je jiná.
  • 00:15:20 Ta cesta je trnitá velice,
    ale potom ten výsledek,
  • 00:15:24 si troufám tvrdit,
    je vždycky plný energie
  • 00:15:28 a dá se říci
    na vysoce profesionální úrovni.
  • 00:15:44 -Pro mě ta poslední skladba
    má obrovské poselství,
  • 00:15:47 obrovskou sílu především proto,
    že sama jsem matka.
  • 00:15:52 Pouto mateřské je nevyslovitelné.
  • 00:15:57 To je něco nadpozemského.
  • 00:16:02 Představa,
    že bychom žili ve válce,
  • 00:16:05 v utrpení, v bídě, v tom neštěstí,
  • 00:16:10 o kterém právě ta skladba je,
  • 00:16:14 je podle mě úplně nereálná.
  • 00:16:20 Já si to nedokážu představit
    a nechtěla bych to zažít
  • 00:16:24 a vážím si toho strašně moc,
    že to nezažívám.
  • 00:16:35 Myslím si, že by si lidi
    měli víc tohle uvědomovat.
  • 00:16:38 Jednak by neměli zapomínat
    na všechny tragédie,
  • 00:16:40 které historie přinesla.
  • 00:16:42 Neměli bychom je
    nikdy vymazat z paměti.
  • 00:16:45 Měli bychom se k nim stále vracet.
  • 00:16:48 Měli bychom žít tak,
    jako kdyby každý den byl poslední.
  • 00:16:51 Kdyby si tohle lidi uvědomili,
    že třeba zítra už nebude,
  • 00:16:55 zacházeli by s tím životem
    daleko zodpovědněji.
  • 00:17:05 Tady s tebou.
    S tebou.
  • 00:17:15 Nesmíš se bát.
  • 00:17:19 Nesmíš se bát.
  • 00:17:23 Nesmíš se bát.
  • 00:17:26 Nikdy, nikdy, nikdy tě nepustím.
  • 00:17:32 Ne! Ne! Ne!
  • 00:17:37 Nepustím!
  • 00:17:43 Nikdy!
    -Mami!
  • 00:17:46 -Nikdy!
    -Mami!
  • 00:17:49 -Ne!
    -Mami!
  • 00:17:52 -Ne!
  • 00:17:56 -Já jsem před několika lety
  • 00:18:01 prožíval takové velmi těžké období
    osobní.
  • 00:18:03 V rodině jsme měli hodně problémů.
  • 00:18:07 Já jsem tak postupně komponoval
    tu skladbu nějak.
  • 00:18:14 To vlastně tak egoisticky
    ta skladba nejvíc pomohla mně,
  • 00:18:18 ale ten odkaz je stále stejný.
  • 00:18:21 Uvědomme si, jak dobře se máme,
    protože může být tak špatně,
  • 00:18:25 že si to neumíme ani představit.
  • 00:18:27 -Mami!
  • 00:18:44 Mami!
  • 00:18:47 Mami!
  • 00:18:51 Mami!
  • 00:18:58 -Já jsem na konci toho koncertu
    řekl:
  • 00:19:01 Jděte ven, objímejte stromy.
  • 00:19:03 Mějte radost z toho,
    co je vedle vás.
  • 00:19:06 Nehledejte něco venku.
  • 00:19:08 Venku je to možná jiné,
    ale to, co je nejdůležitější,
  • 00:19:13 je najít si to štěstí
    ve svém vlastním domově,
  • 00:19:16 ve svém vlastním okolí,
    opřít se o svoji rodinu,
  • 00:19:19 využít každou sekundu s lidmi,
    s kterými chcete,
  • 00:19:23 protože život je o tom pragmatismu,
  • 00:19:26 že mnoho z nás mnohokrát
    většinu času stráví s lidmi,
  • 00:19:29 s kterými ho ani nechtějí strávit,
    ale musí.
  • 00:19:33 Ale jsou chvíle,
    kdy vůbec není důvod k tomu,
  • 00:19:37 aby lidé byli naštvaní, nahněvaní.
  • 00:19:55 Doufám je lepší slovo.
  • 00:19:59 Doufám, že někdy...
  • 00:20:02 To je takové klišé,
    že dobro zvítězí nad zlem,
  • 00:20:06 ale ono se to stává denně,
    jen o tom není slyšet.
  • 00:20:56 Já nevím,
    jestli to bude pokračovat dále,
  • 00:20:58 ale Michal Pavlíček,
    Bára Basiková, Dan Bárta,
  • 00:21:03 ti chlapci, kteří hrají flamengo,
    a jiní,
  • 00:21:06 to jsou fakt geniální hudebníci.
  • 00:21:10 Ti mají hodně práce
    a můžou si vybírat.
  • 00:21:13 Nyní mám to říci jako klišé,
    jako takové klišé.
  • 00:21:19 Ó, jak jsem poctěn,
    že tam přijdou.
  • 00:21:22 Opravdu jsem poctěn
    a opravdu mám tu pokoru v sobě.
  • 00:21:24 Nevím, jak to mám říci,
  • 00:21:27 aby to neznělo tak hollywoodsky
    a kalifornsky.
  • 00:21:29 Ó, děkuji, že jste přišli.
  • 00:21:31 Ale já jim fakt děkuji.
    Bez nich by to tam nebylo,
  • 00:21:34 ale zároveň je třeba
    poděkovat i tomu publiku,
  • 00:21:37 protože publikum už tam jde
    tak naladěné, ví, na co jde.
  • 00:21:41 To publikum též vytvoří
    takovou atmosféru, takovou tu...
  • 00:21:45 Jestli můžu,
    tak si dovolím říci,
  • 00:21:48 že ten koncert
    je takový nějaký lidštější.
  • 00:22:21 Jsem šťastný, že to dopadlo tak,
    jak to dopadlo.
  • 00:22:24 Když člověk stojí na jevišti,
    jsou tam ovace,
  • 00:22:28 nyní slyšíte bravo a křičíte,
  • 00:22:31 o projektu,
    který neměl jeden jediný plakát,
  • 00:22:35 který nemá žádný marketing,
    všichni ti lidé přišli jen proto,
  • 00:22:38 že už po těch letech
    se to nějak posbíralo
  • 00:22:41 a lidé si o tom říkají,
    což byl vlastně můj cíl.
  • 00:22:44 Nemít žádný marketing.
  • 00:22:47 Akorát v rádiích šel spot,
  • 00:22:49 který už odkazoval
    na webovou stránku,
  • 00:22:51 kde bylo napsáno,
    že už nejsou lístky,
  • 00:22:53 protože už to nebylo, tak to
    mě naplňuje štěstím samozřejmě,
  • 00:22:57 protože nejen chlebem
    je člověk živ.
  • 00:23:20 Když chlapci v židovské komunitě
    je třináct let, tak má bar micvu.
  • 00:23:24 Třináctka může být vnímaná všelijak
    jako černý pátek třináctého,
  • 00:23:30 ale pro mě třináctka je dospívání,
    je to šťastný věk.
  • 00:23:36 Chlapec přijde do synagogy,
    čte story.
  • 00:23:39 Musí se to naučit,
    protože je to těžké.
  • 00:23:42 Přijde tam komunita.
  • 00:23:44 Ta se na něho dívá,
    zda to čte dobře.
  • 00:23:47 Potom se zakřičí mazel tov,
    přijdou bonbony.
  • 00:23:50 Ten projekt dospívá
    a já dospívám s ním.
  • 00:23:54 Ty ses mě ptal na tu otázku,
    že už je to vlastně tradice.
  • 00:24:00 Na to se asi nedá nic říci,
  • 00:24:06 ale vlastně ten projekt
    měl teď bar micvu.
  • 00:25:52 Skryté titulky: Věra Kotlínová
    Česká televize, 2018

Související