iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 4. 2011
21:00 na ČT1

1 2 3 4 5

41 hlasů
57515
zhlédnutí

13. komnata

Marko Čermák – známý country muzikant a kreslíř Rychlých šípů. Příběh dramatického boje s vážným onemocněním, po kterém mu ochrnuly ruce.

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

13. komnata Marko Čermáka

  • 00:00:31 Kdo by neznal Rychlé šípy
    a Bratrstvo kočičí pracky
  • 00:00:34 v jejich nezapomenutelné
    kreslené podobě.
  • 00:00:37 A kdo z nás by si někdy
    u táboráku nezazpíval
  • 00:00:40 už zlidovělé písně ze zlaté éry
    kapely Greenhorns.
  • 00:00:43 "Waterloo, Waterloo,
    je konec dnů.
  • 00:00:50 Tak jako Napoleon tam,
    ty najdeš jednou sám
  • 00:00:54 v životě to svoje Waterloo."
  • 00:00:57 Tenhle svět
    klukovských příběhů,
  • 00:00:59 romantiky trampských osad
  • 00:01:01 a americké country hudby
    v českém balení
  • 00:01:04 spojuje postava kreslíře
    a muzikanta v jedné osobě.
  • 00:01:07 Průkopníka hry na pětistrunné
    bendžo u nás, Marko Čermáka.
  • 00:01:17 Dostat se na úplný vrchol
    ve svém oboru,
  • 00:01:19 to bývá snem příslušníků
    všech profesí.
  • 00:01:22 Markovi Čermákovi
    se to povedlo.
  • 00:01:24 Stal se prvním českým
    držitelem prestižní trofeje
  • 00:01:28 Distinguished
    achievement award,
  • 00:01:30 kterou uděluje mezinárodní
    asociace bluegrassové hudby
  • 00:01:33 ve Spojených státech,
    jako nejvýznamnější ocenění
  • 00:01:36 za rozvoj a popularizaci
    této hudby.
  • 00:01:39 Jenže pro cenu si tenkrát
    v roce 2007
  • 00:01:42 do Spojených států
    nakonec nejel.
  • 00:01:45 Začaly mu tuhnout dlaně
    a prsty se mu ohýbaly tak,
  • 00:01:48 že je už nebylo
    možné narovnat.
  • 00:01:51 Šlo o nemoc, jejíž příčinu
    medicína dodnes nezná.
  • 00:01:54 Zděděnou v genech
    od starých Keltů.
  • 00:01:57 Pro aktivního muzikanta
    to byla tragédie.
  • 00:02:01 Marko, kdy vám
    učaroval tramping
  • 00:02:04 a jak k tomu vlastně došlo?
  • 00:02:06 Bylo to tak, že naši rodiče
    bydleli v Užhorodě,
  • 00:02:09 protože táta tam
    byl na úřadě,
  • 00:02:11 který spravoval
    podkarpatskou Rus.
  • 00:02:13 Toulali se po poloninách,
    vyprávěli mi o tom,
  • 00:02:15 když se pak museli před válkou
    vrátit do Čech.
  • 00:02:20 A mně se to strašně líbilo,
    obrovská romantika.
  • 00:02:23 Potom táta pronajal
    sroubek nad potokem Kačák.
  • 00:02:28 A tam jsem místo toho,
  • 00:02:30 abych hrál s kluky
    nějaké bojovky,
  • 00:02:32 tak jsem tam lítal po stráních
    a objevoval staré sruby,
  • 00:02:34 rokle a kdesi, cosi.
  • 00:02:36 V podstatě od té doby
    mě to drží a říkám,
  • 00:02:38 že jsme byli
    tenkrát kluci.
  • 00:02:40 A že to nějak tak zůstalo
    do dnešních dnů.
  • 00:02:46 A co první setkání
    s muzikou?
  • 00:02:49 To byli nejen staří trampové,
    kteří hráli na malé kytarky,
  • 00:02:53 "vídeňky", a na tom měli
    navěšené pentle.
  • 00:02:56 Seděli na Kačáku před těmi
    sruby, a já nevím proč,
  • 00:03:00 ale mě to strašně bralo.
  • 00:03:02 A potom ještě navíc
    přes údolí té chaty, přes Kačák,
  • 00:03:06 na protější stráni
    byla borovice
  • 00:03:09 a pod tou borovicí se dělala
    osada "Příboj - Ohníček".
  • 00:03:12 A já jsem jako malý kluk stál
    na verandě, všichni už spali.
  • 00:03:15 A poslouchal jsem kytary
    až do ranních hodin.
  • 00:03:19 Prostě mě to bralo. A jak je
    vidět, tak v tom žijeme pořád.
  • 00:03:21 "Jupí čerte, jdi radši dál,
    pak jsem ho za rohy vzal.
  • 00:03:28 Udělal přemet a jako túr řval.
    Do dáli upaloval."
  • 00:03:35 Nemrzí vás, že teď nejste
    ve svém srubu,
  • 00:03:37 ale tady u Jáchymova?
  • 00:03:39 To mě rozhodně nemrzí,
    protože velikou část života,
  • 00:03:42 už mnoho a mnoho let jsme
    právě tady nad Jáchymovem.
  • 00:03:46 Ve ski areálu "Náprava" žena
    už dvacet let učí lyžování.
  • 00:03:50 A já jí dělám takového
    asistenta, nebo jak to říci.
  • 00:03:54 Prostě čtyři měsíce
    je to tady náš život.
  • 00:03:56 V maringotce.
  • 00:03:58 V maringotce tady bydlíme
    kousíček nad areálem.
  • 00:04:02 "Tak slyšet zase
    svého tátu hrát."
  • 00:04:06 A kdy jste potkal nástroj,
    který vás proslavil,
  • 00:04:08 tedy bendžo?
  • 00:04:09 bendžo potkalo spíš mě,
    už na tom Kačáku.
  • 00:04:12 Jenže tenkrát to byla
    banja tenorová.
  • 00:04:17 A my jsme v podstatě
    o nějaké existenci
  • 00:04:19 pětistrunného banja
    nevěděli nic.
  • 00:04:21 Ale měl jsem tam kamaráda
    Pavla Pištolu.
  • 00:04:23 Ten mě vodil jednou za týden
    ve tři hodiny odpoledne
  • 00:04:27 k rádiu k nim domů.
  • 00:04:29 A to bylo vysílání
    pro americké vojáky,
  • 00:04:32 kteří sloužili v západním
    Německu.
  • 00:04:34 A tam byl blok,
    který začínal ržáním koně
  • 00:04:36 a rozjezdem
    fantastického banja.
  • 00:04:38 A samozřejmě to bylo bendžo,
    které tady nikdo neznal.
  • 00:04:41 A jak tedy došlo k tomu,
    že jste začal hrát sólově
  • 00:04:44 na pětistrunné bendžo?
  • 00:04:48 Já jsem hrál na přelomu
    padesátých a šedesátých let
  • 00:04:50 taky Dixieland,
    na tenorové bendžo.
  • 00:04:53 Ale už jsme znali zvuk
    pětistrunného bendža,
  • 00:04:56 vůbec jsme nevěděli,
    že to je bendžo pětistrunné
  • 00:04:58 tak jsme se pokoušeli
    všelijaké grify.
  • 00:05:01 Já jsem si zdvojoval struny,
    zdvojoval jsem si trsátko.
  • 00:05:04 A pořád jsem se snažil
    vyloudit ten šílený sled tonů,
  • 00:05:07 který se dá zahrát
    na pětistrunné bendžo.
  • 00:05:10 Ale bez úspěchu.
  • 00:05:18 Až do té doby než přijel
    Pete Sieger z Ameriky,
  • 00:05:22 což byla tenkrát v době
    socialismu obrovská událost.
  • 00:05:26 Americký písničkář,
    dlouhý hubený zpěvák.
  • 00:05:31 A on hrál nádherné
    romantické písně
  • 00:05:33 a měl navíc bendžo,
    které mělo pět strun.
  • 00:05:37 A v ten moment jsme si
    všimli nejen toho,
  • 00:05:39 že má bendžo pět strun,
    ale že on hrál náprstky.
  • 00:05:43 Zvuk je jiný, že se dá hrát
    škála tónů mnohem bohatší,
  • 00:05:48 než když máme
    v ruce jen trsátko.
  • 00:05:50 Což byl obrovsky
    geniální objev.
  • 00:05:53 A tam to všechno začalo.
  • 00:05:57 Zdá se vám někdy, že zase
    hrajete jako,
  • 00:06:00 dejme tomu
    před dvaceti, třiceti lety?
  • 00:06:03 Třeba v Nashvillu?
  • 00:06:05 Vypadá to, že si to vymýšlím,
    ale je to tak.
  • 00:06:08 Mně se moc sny nezdají,
    ale když se mi zdají,
  • 00:06:10 tak je to právě
    bohužel o bendžu.
  • 00:06:12 A buď jsou to sny,
    kdy jsem na podiu
  • 00:06:14 a klopýtám přes struny
    a v podstatě nemůžu hrát.
  • 00:06:17 Anebo naopak. Stojím na
    podiu a ruce hrají úplně samy.
  • 00:06:22 A ráno se probudím
    do reality.
  • 00:06:24 A bohužel ta realita
    je taková, jaká je.
  • 00:06:28 "Už z rodného ranče,
    vidím jen komín a stáj.
  • 00:06:33 Hej, už z rodného ranče
    vidím jen komín a stáj.
  • 00:06:40 Rychlík v barvě pomeranče
    už mě veze, tak good bye."
  • 00:06:47 Mě strašně zaujala
    jeho posedlost bendžem.
  • 00:06:51 Protože teď, když si každý
    kluk chce hrát na bendžo,
  • 00:06:54 tak jde do obchodu
    a koupí si bendžo.
  • 00:06:57 Tenkrát to neexistovalo.
  • 00:06:59 Marek měl americké, staré,
    zmuchlané časopisy,
  • 00:07:03 kde se koukal,
    jak bendža vypadají.
  • 00:07:06 Dělal si to všechno
    na koleni.
  • 00:07:08 Sháněl dráty místo strun.
  • 00:07:11 Učil se to sám
    bez jakékoliv školy.
  • 00:07:13 Pickované bendžo,
    různé prstýnky na hraní.
  • 00:07:18 Ale to byla absolutně
    zakouslost.
  • 00:07:20 První pětistrunné bendžo
    jsem si postavil hned
  • 00:07:23 na základě toho,
    jak jsme viděli,
  • 00:07:25 teda já jsem ho neviděl,
    ale slyšel hrát.
  • 00:07:28 Protože jsem tou dobou
    byl na vojně
  • 00:07:30 a slyšel jsem Siegera
    z rádia
  • 00:07:32 Pak jsem získal
    jeho fotografii s bendžem,
  • 00:07:35 podle té fotografie jsem si
    nechal ještě na vojně
  • 00:07:37 postavit pětistrunné bendžo.
  • 00:07:39 Od kluků, kteří byli truhláři,
    zámečníci, elektrikáři.
  • 00:07:43 Takže ze všech možných
    komponentů jsme to slepili.
  • 00:07:47 A na pětistrunné bendžo
    jsem potom s Greenhorny,
  • 00:07:50 v roce 66 a 67 odehrál i první
    Greenhornské nahrávky.
  • 00:07:55 "A tak už vidím,
    že se zeptáš příteli,
  • 00:07:58 co máš tedy vlastně
    dělat v neděli?
  • 00:08:01 Nechej lhaní, nechej rvaček,
    pásy připni bez bouchaček.
  • 00:08:05 Než tě pastor zastřelí."
  • 00:08:08 A kdy jste poprvé
    měl možnost
  • 00:08:10 slyšet na živo bluegrass,
  • 00:08:12 muziku amerických horalů?
  • 00:08:14 To byla úžasná doba,
    rok 67.
  • 00:08:18 Na živo jsme ji slyšeli
    až od americké kapely
  • 00:08:21 a s tou kapelou hrál Bob Yelin
    na pětistrunné bendžo.
  • 00:08:24 A doprovázel americkou
    módní přehlídku džín.
  • 00:08:28 A byli jsme úplně
    fascinovaní,
  • 00:08:31 co předvádí na to bendžo.
  • 00:08:32 Já jsem ho vyhledal v hotelu,
    spřátelili jsme se
  • 00:08:35 a on mi nabídl náprstky,
    které mám dodnes schované.
  • 00:08:40 A později mi poslal i školu
    hry Earla Scruggse,
  • 00:08:44 což je světová hvězda
    dodnes žijící.
  • 00:08:47 Obrovský muzikant
    a průkopník hry na bendžo.
  • 00:08:50 Náprstky máte Marko
    na prstech.
  • 00:08:52 Jak se s nimi
    tedy hraje?
  • 00:08:55 Můžeme si to malinko
    naznačit.
  • 00:08:56 Palec hraje ze shora dolů,
    ukazovák a střední prst hraje
  • 00:08:59 druhou a první strunu
    proti nim.
  • 00:09:02 A tím se docílí ten obrovský
    efekt sletu tonů.
  • 00:09:06 HUDBA
  • 00:09:20 To byla skladba Fagimotin
    Break down,
  • 00:09:23 kterou napsal Američan
    Earl Scruggs.
  • 00:09:25 Ovšem já jsem ji
    slyšel poprvé
  • 00:09:28 někdy začátkem
    sedmdesátých let
  • 00:09:30 v podání Marko Čermáka
    a Greenhorns.
  • 00:09:33 Myslím,
    že to byl rok tak 72.
  • 00:09:36 A to byla léta, kdy mně bylo
    nějakých třináct let.
  • 00:09:40 Začal jsem hrát s westernovou
    kapelou v Náchodě.
  • 00:09:44 A chodili jsme
    na Greenhorns,
  • 00:09:46 to byly tenkrát moje
    největší zážitky.
  • 00:09:50 A musím říci,
    že od té doby
  • 00:09:52 jsem se začal o pětistrunné
    bendžo víc zajímat.
  • 00:09:55 Marko Čermák byl jediným
    guru v této zemi,
  • 00:10:01 a tím ještě dlouho
    poté zůstal.
  • 00:10:05 Kdy jste poprvé zjistil,
  • 00:10:07 že s vašima rukama není
    něco v pořádku?
  • 00:10:09 To jsem netušil,
    co se bude dál dít.
  • 00:10:12 Já jsem zkoušel třeba
    na kytaru, když jsem hrával,
  • 00:10:15 a na druhou strunu,
  • 00:10:16 když jsem hrál C dur,
    tak jsem nedohnul ukazovák.
  • 00:10:20 A říkal jsem si,
    co se to děje.
  • 00:10:22 A v tu dobu už se mi tady
    začaly objevovat hrboly,
  • 00:10:25 hrudky a v podstatě už ta ruka
    končila jako klepeto,
  • 00:10:28 takhle sevřená.
  • 00:10:30 A říkal jsem si,
    že takhle už to dál nejde.
  • 00:10:32 A operace byla
    nevyhnutelná.
  • 00:10:41 "Dupuytrenova kontraktura"
    je nemoc dlaňové povázky,
  • 00:10:44 což je ochranná vrstva mezi
    kůží a hlubokými strukturami.
  • 00:10:49 To znamená cévami, šlachami
    a nervy, které jsou pod ní.
  • 00:10:54 Utváří architektoniku
    naší ruky.
  • 00:10:57 A ta nemoc samotná
    způsobuje to,
  • 00:10:59 že z určitých důvodů dochází
    k svraštění povázky,
  • 00:11:03 vytvoření pruhů a stažení
    prstů do ohybu.
  • 00:11:08 Ale u pana Čermáka jsou těžší
    nebo tzv. agresivní formy,
  • 00:11:12 které mohou stahovat
    všechny prsty.
  • 00:11:14 Mohou stahovat
    dokonce i palec.
  • 00:11:16 A v podstatě mohou vést
    v extrémních případech
  • 00:11:18 až k uzavření celé ruky
    a nemožnosti jakýchkoli funkcí.
  • 00:11:23 A bolí to?
  • 00:11:25 Ne, to je zajímavé,
    nebolí to.
  • 00:11:28 Ruka je prostě ztuhlá,
    takhle sevřená.
  • 00:11:30 Někomu se svírají konce prstů
    a mně se svírá dlaň
  • 00:11:33 do takovéhoto úhlu.
  • 00:11:35 A člověk prostě
    nemůže silou..?
  • 00:11:37 Nemůžete nic.
  • 00:11:39 Takhle když ji položím,
    kdybych ji chtěl promáčknout,
  • 00:11:41 tak to tady praskne.
  • 00:11:42 To nejde.
  • 00:11:44 Levá ruka je po operaci,
  • 00:11:46 ta byla mnohem horší
    než ta pravá.
  • 00:11:48 A pravá se zhoršuje
    a na tu operace čeká.
  • 00:11:50 Nevím, kolik operací
    ještě bude.
  • 00:11:56 Než jsme jeli na operaci,
    tak Marko seděl,
  • 00:11:59 prohlížel si ruce, koukal
    na ty ruce, jak to vypadá.
  • 00:12:04 A viděla jsem, že má v očích
    otázku, jak to dopadne.
  • 00:12:07 A říkal: "Myslíš, že budu ještě
    někdy moci hrát na bendžo?"
  • 00:12:28 Psal se rok 1968.
  • 00:12:30 Redakce obnoveného
    časopisu Skaut Junák
  • 00:12:32 vyhlásila konkurz
    na nového ilustrátora
  • 00:12:35 slavného seriálu Jaroslava
    Foglara, Rychlé šípy.
  • 00:12:38 Přihlásil se i tehdy
    osmadvacetiletý
  • 00:12:40 absolvent oboru
    výtvarná výchova
  • 00:12:43 na pedagogické fakultě
    Univerzity Karlovy,
  • 00:12:45 Marko Čermák.
  • 00:12:46 Přihlásil se a vyhrál.
  • 00:12:49 Jak to bylo
    s tím konkurzem?
  • 00:12:51 To jste musel
    před Jaroslavem Foglarem
  • 00:12:52 kreslit Červenáčka
    a Rychlonožku?
  • 00:12:55 Tak úplně ne.
  • 00:12:57 Já jsem se o tom konkurzu
    dozvěděl od kamaráda
  • 00:12:59 Ládi Havlíčka,
  • 00:13:01 který spolupracoval
    s redakcí Junáka,
  • 00:13:02 která směla znovu vydávat
    časopis v roce 68.
  • 00:13:07 Že Foglar vypisuje konkurz
    na kreslíře Rychlých šípů,
  • 00:13:10 protože doktor
    Fischer zemřel.
  • 00:13:13 A já jsem se k tomu
    moc neměl,
  • 00:13:15 protože kreslit
    Rychlé šípy,
  • 00:13:17 to jsem si vůbec
    nedovedl představit.
  • 00:13:18 Já jsem byl tuctový a ještě
    mladý výtvarník k tomu.
  • 00:13:21 Ale nakonec
    jsem to zkusil.
  • 00:13:23 Scénář od pana Foglara
    zněl:
  • 00:13:26 "Rychlé šípy pomáhají
    starým lidem."
  • 00:13:29 Jak stařence skočila
    kočka na římsu
  • 00:13:32 a ona se k ní
    nemohla dostat.
  • 00:13:34 Kočka z římsy
    nemohla také nikam.
  • 00:13:37 A před tím jsem si cvičil
    obličejíčky Rychlých šípů,
  • 00:13:40 protože Foglar
    lpěl na tom,
  • 00:13:42 aby rukopis byl co
    nejvěrnější Fischerovu.
  • 00:13:45 Pak to postoupilo
    k tomu konkurzu.
  • 00:13:48 Já jsem ani nic nečekal,
    mě to ani moc nevzrušovalo.
  • 00:13:52 A pan Foglar přišel a řekl:
  • 00:13:53 "Marko, to se mi líbí,
    budeš to kreslit."
  • 00:14:05 Marko Čermák převedl
    do komiksové podoby
  • 00:14:07 také další autorovy romány.
  • 00:14:09 Například Chatu
    v Jezerní kotlině.
  • 00:14:12 A právě o tomto komiksu,
  • 00:14:13 který pojednává o vztahu
    dvou chlapců,
  • 00:14:15 kteří stavějí společně chatu
    v romantickém údolí,
  • 00:14:18 se v jedné soudobé
    recenzi píše,
  • 00:14:20 že to je kultovní
    homosexuální komiks.
  • 00:14:24 Jak toto kontroverzní
    hodnocení vnímá ten,
  • 00:14:27 který ony opálené
    jinochy kreslil?
  • 00:14:30 Tenkrát, zejména
    za první republiky
  • 00:14:31 byla ta doba
    trošičku jiná.
  • 00:14:34 Nikdo neviděl nic
    špatného na tom,
  • 00:14:36 že dva kluci
    jdou spolu na vandr
  • 00:14:38 nebo si dva kluci
    postaví chatu.
  • 00:14:41 Anebo se v trampských
    písničkách zpívá:
  • 00:14:44 "Kamarád tě nezklame,
    děvče tě však oklame".
  • 00:14:48 Tehdejší lidé,
    si myslím, že hledali to,
  • 00:14:51 co se jim naservírovalo
    v oddílech skautských.
  • 00:14:56 A to si myslím, že byla čistá
    romantika, čisté přátelství.
  • 00:15:01 Dneska jsou to pojmy,
    které jsou docela opomíjené,
  • 00:15:04 zatracované a je to
    veliká škoda.
  • 00:15:06 Protože společnost je
    bohužel mnohem cyničtější
  • 00:15:09 než byla tenkrát.
  • 00:15:11 A já sám se snažím žít
    ve světě minulém
  • 00:15:14 a ne ve světě současném.
  • 00:15:18 "Tak mám tam na sluneční
    straně hor svý štěstí ztracený.
  • 00:15:25 A než ho zase najdu,
    budu dávno pod zemí.
  • 00:15:30 Až zejtra řeči o mně
    mezi lidma v bárech poletí."
  • 00:15:37 Na začátku 70. let jste
    kreslil jako o život.
  • 00:15:39 Navíc Greenhorni měli právě
    tehdy svou zlatou éru,
  • 00:15:42 vydávali nejlepší desky.
  • 00:15:44 Jak jste to všechno stíhal?
  • 00:15:46 V podstatě nestíhal,
  • 00:15:48 protože na přelomu
    60. a 70. let
  • 00:15:50 jsem hrál se svoji kapelou
    Whitestars, s Greenhorny,
  • 00:15:53 kreslil jsem Rychlé šípy.
  • 00:15:56 A to jsem prostě celý den
    kreslil, další noc jsem kreslil,
  • 00:15:59 celý den jsem kreslil,
  • 00:16:00 pak jsem se zhroutil
    do postele na jednu noc.
  • 00:16:02 Zase celý den kreslil, celou
    noc kreslil, celý den kreslil.
  • 00:16:06 To prostě nešlo, ačkoli
    Whitestars byla skvělá kapela,
  • 00:16:09 dělala rychlou kariéru,
  • 00:16:11 ale Greenhorni se začali
    profesionalizovat.
  • 00:16:14 Tak jsem se rozhodl,
    že opustím Whitestary.
  • 00:16:18 Whitestars skončili a já jsem
    se začal živit s Greenhorny
  • 00:16:21 jako profesionální hráč
    na bendžo.
  • 00:16:25 To byla vlastně moje první
    kapela Greenhorni,
  • 00:16:27 než jsem začal hrát
    s dalšími.
  • 00:16:29 S Karlem Dubou a s TOČrem
    a s Karlem Vlachem.
  • 00:16:33 Ale první byli Greenhorni.
  • 00:16:37 "Rodeo, rodeo,
    dobytkářský rodeo.
  • 00:16:39 U parku teprve jo,
    bude správný rodeo."
  • 00:16:44 U Marka to byla jasná
    posedlost bendžem.
  • 00:16:48 Marek žil pro kreslení
    a pro bendžo.
  • 00:16:52 A nic okolo sebe neviděl.
    To byla totální posedlost.
  • 00:16:57 Bluegrassem, bendžem.
    A to jsem na něm obdivoval.
  • 00:17:02 4. října roku 2007
  • 00:17:04 byla v kolébce americké
    country hudby v Nashville
  • 00:17:07 českému hráči na pětistrunné
    bendžo, Marko Čermákovi,
  • 00:17:10 udělena cena, kterou dostávají
    jen ti nejvýznamnější
  • 00:17:13 muzikanti tohoto žánru
    ve světě.
  • 00:17:16 Marko Čermák si ale pro cenu
  • 00:17:18 mezinárodní asociace
    bluegrassové hudby,
  • 00:17:20 osobně nejel.
  • 00:17:22 Nejel jsem do států,
  • 00:17:24 protože už jsem měl
    problémy s rukama.
  • 00:17:26 To bylo, myslím,
    to nejhorší období.
  • 00:17:28 A mně to bylo
    hrozně trapné.
  • 00:17:30 Já vím,
    že takovou cenu
  • 00:17:32 dostávají muzikanti ve světě
    jako Earl Sachs, Bill Monroe.
  • 00:17:38 A to, že jsem ji dostal já,
    malinký český muzikant,
  • 00:17:40 to bylo pro mě
    prostě šokující.
  • 00:17:43 Já jsem říkal: jet, nejet.
  • 00:17:44 A pak jsem říkal,
  • 00:17:46 co já tam budu s těmahle
    rukama pořád vysvětlovat.
  • 00:17:48 Obrovský trapas.
    Mně lidi říkali:
  • 00:17:52 "To vypadalo, jako kdybys
    tou cenou opovrhoval."
  • 00:17:56 A já říkám: "Podívejte se,
    vy jste v té situaci nebyli,
  • 00:17:58 to byl strašný psychický nápor
    na to, jak se rozhodnout.
  • 00:18:01 Bohužel jsem se rozhodl,
    že tam nepojedu,
  • 00:18:03 protože to nešlo."
  • 00:18:06 Prostě to nešlo nezahrát
  • 00:18:08 nebo tam vysvětlovat
    něco s rukama.
  • 00:18:11 Cenu mi přivezli přátelé
    a jsem nesmírně rád,
  • 00:18:13 že to tak dopadlo.
  • 00:18:15 Mám ji vystavenou
    na čelním místě.
  • 00:18:18 HUDBA
  • 00:18:19 "Nad Duncanovým jezerem
    jak salvy z kanónů,
  • 00:18:22 jak smečka bratří Daltonů,
    když čelí zákonu,
  • 00:18:25 zněj rány seker divočáků
    s Parky Thomasem,
  • 00:18:29 jak sirky padaj statný kmeny
    u nich nad lesem.
  • 00:18:33 Když na chatrče dopadá
    soumrak a s ním noc,
  • 00:18:36 pak divočáci řáděj,
    ženský řvou o pomoc.
  • 00:18:41 A čtverylky se dusaj dokola
    a dávka whiskey s tabákem,
  • 00:18:45 ta srazí buvola."
  • 00:18:48 Co se vám asi honilo hlavou,
    když jste zjistil,
  • 00:18:50 jakou nemoc máte, a že by to
    pro vás mohla být konečná
  • 00:18:53 jak pro muzikanta,
    tak pro výtvarníka.
  • 00:18:57 No, tak to se mi honí hlavou
    pořád, protože nevím,
  • 00:18:59 jak to všechno dopadne.
  • 00:19:01 Zvlášť, když s tím bendžem
    pořád někde jsem.
  • 00:19:05 Pořád mě lidi spojují
    s tím bendžem, s Greenhornama,
  • 00:19:09 pořád si vybavují ty moje sóla
    a instrumentálky na bendžo,
  • 00:19:12 a oni netuší...
  • 00:19:14 A mně je trapný pořád něco
    vysvětlovat
  • 00:19:16 a pořád ukazovat ruce.
  • 00:19:19 Akorát to došlo tak daleko,
    že jsem tu hru trochu
  • 00:19:23 zjednodušil.
  • 00:19:25 Nevím, co bude dál, doufám,
    že to není konečná.
  • 00:19:33 Omezuje vás vaše nemoc
    nějak při kreslení?
  • 00:19:37 No, to je zázračný, že při tom
    kreslení to funguje,
  • 00:19:40 protože, když si vezmu
    tužku nebo štětec,
  • 00:19:43 tak ji držím
    a pomalu posunuji.
  • 00:19:45 Kdežto při tom hraní na bendžo
    člověk musí tu motoriku
  • 00:19:48 uplně jinak honit.
  • 00:19:51 Takže to naštěstí nevadí.
  • 00:19:54 Bohužel po mně lidi pořád
    chtějí, abych hrál.
  • 00:19:58 Sice kreslím, kreslím,
    ale mě to hraní snad baví víc.
  • 00:20:04 Marko to bendžo natolik
    miluje, že se nevzdává.
  • 00:20:07 A přesto, že je už po operaci
    pět měsíců, tak pořád cvičí
  • 00:20:11 trénuje, péruje ty prsty, hraje,
    zkouší si, pořád, pořád,
  • 00:20:16 to jsou hodiny, hodiny.
  • 00:20:18 Já pořád říkám:
    "Baví tě to ještě?"
  • 00:20:19 "Jo, musím, musím, musím".
  • 00:20:21 Dovedu si představit,
  • 00:20:23 že takové zdravotní problémy
    by někoho mohly
  • 00:20:25 doslova a do písmene
    odrovnat.
  • 00:20:27 Kdy vám bylo nejhůř?
  • 00:20:29 No, já si myslím, že nejhorší
    to bylo v tu dobu,
  • 00:20:31 kdy jsem dělal všechno pro to,
    abych s těma rukama
  • 00:20:34 nějak pohnul k lepšímu.
  • 00:20:35 A ono se to nedařilo,
    ruce byly horší a horší.
  • 00:20:39 Až jednoho dne
    jsem došel k tomu,
  • 00:20:41 že jiná cesta
    než ta operace není.
  • 00:20:45 A to žádnýmu muzikantovi
    nepřeju, protože to je pocit,
  • 00:20:49 že to, co jste dělal celý život
    a v čem jste byl
  • 00:20:52 relativně úspěšný,
    že se už nikdy nevrátí
  • 00:20:56 a to muzikantům nepřeju.
  • 00:20:59 A proč jste nechtěl
    na operaci?
  • 00:21:00 Já jsem nevěděl,
    jak to dopadne.
  • 00:21:03 Protože, když vám rozeberou
    celou ruku, nejdřív jednu,
  • 00:21:04 a pak vám rozeberou
    celou ruku druhou...
  • 00:21:08 A lékař je také člověk omylný,
    tak jsem si říkal,
  • 00:21:11 že se nesmí vloudit chybička,
    jinak končím.
  • 00:21:15 Proto jsem to oddaloval.
    A teď už není jiné cesty.
  • 00:21:18 Dobrý den,
    pojďte dál.
  • 00:21:21 Pan Čermák má velmi
    agresivní chorobu,
  • 00:21:22 která mu zasahuje
    obě dvě ruce
  • 00:21:24 a prakticky všechny prsty.
  • 00:21:25 Naštěstí,
    v jeho případě dochází
  • 00:21:28 k postižení tohoto typu,
    kdy nejsou ohnuté prsty,
  • 00:21:30 ale dlaňoprstové klouby.
  • 00:21:34 A v tomto případě ty ztluštělé
    pruhy, vazivové povázky,
  • 00:21:38 které jsou před šlachami,
    je možné jen z malých řezů,
  • 00:21:41 jehlou nebo špičkou skalpele
    protnout a tím prsty narovnat.
  • 00:21:48 Pokud se to podaří, tak jde
    o velmi malou operaci,
  • 00:21:52 o málo poškozující.
  • 00:21:54 A operaci, která je schopná
    bez velké operační rány
  • 00:21:57 a bez velkých komplikací mu
    vrátit kompletní funkci ruky.
  • 00:22:01 No, a takhle se s tím tady
    trápím už skoro půl roku.
  • 00:22:06 K čemu je dobrá ta dlaha?
  • 00:22:08 Ta dlaha je dobrá proto,
  • 00:22:10 aby se ta ruka
    nezačala znova zavírat.
  • 00:22:14 Protože...hned to vysvětlím,
    co se tím dotrápím...
  • 00:22:18 Takže spím takhle
    s tou rukou roztaženou,
  • 00:22:21 s odtaženým palcem,
    protože kdybych to neměl,
  • 00:22:23 tak oni říkají, že ta ruka
    by se začala vracet.
  • 00:22:26 Že by se zase
    začala svírat,
  • 00:22:27 takže aspoň v noci,
  • 00:22:29 8 nebo kolik hodin je ta ruka
    takhle našponovaná.
  • 00:22:33 Co obnáší
    ta druhá operace?
  • 00:22:35 Ta druhá operace obnáší totéž,
    jako ta první.
  • 00:22:38 Oni tomu říkají
    protětí pruhu.
  • 00:22:40 Trvá to asi 50 minut
    v narkóze
  • 00:22:44 a když to dopadne dobře,
  • 00:22:45 tak jsem z toho po dvou
    operacích venku.
  • 00:22:47 Když to nedopadne dobře, tak
    mě potom čeká ta pravá ruka,
  • 00:22:49 to velký řezání.
  • 00:22:51 Bohužel je to pravá ruka,
    tak jsem trochu neklidnější,
  • 00:22:53 než u té levé.
  • 00:22:56 HUDBA
  • 00:22:58 "...černej dým v ulicích.
  • 00:23:01 Jdi až tam, kde rovný slovo
    stále platí..."
  • 00:23:08 K vašim sedmdesátinám
    vyšla kniha:
  • 00:23:10 "Marko Čermák,
    poslední romantik".
  • 00:23:13 Chápu to jako metaforu
    k vaší celoživotní pouti.
  • 00:23:17 Jste opravdu poslední
    romantik?
  • 00:23:19 Ostatní to už zabalili?
  • 00:23:22 Já si myslím, že jsem dost
    poslední romantik.
  • 00:23:24 A možná víc poslední
    romantik,
  • 00:23:26 než byl Michal Tučný
    poslední kovboj.
  • 00:23:30 Protože já tuhle dobu
    prostě nemusím.
  • 00:23:34 A nemyslím tím dobu jako
    politickou. Chraň pánbůh.
  • 00:23:37 Ale dobu počítačů
    a mobilních telefonů,
  • 00:23:39 facebooků a já nevím
    čeho ještě,
  • 00:23:42 jak se to dneska nazývá,
  • 00:23:43 protože ti lidé žijí
    umělý život.
  • 00:23:46 A od mládí jsem romantik.
  • 00:23:49 Z toho důvodu jsme tady
    s rodinou na kopci,
  • 00:23:53 nad Jáchymovem
    v maringotce,
  • 00:23:55 která je z filmu
    pro pamětníky.
  • 00:23:57 Tu tahaly koně
    před válkou.
  • 00:23:59 Jezdím po Berounce
    v indiánské
  • 00:24:01 předválečné kánoi.
  • 00:24:03 Na Brdech mám srub.
    Maličkej, starej, z roku 1926,
  • 00:24:08 jen jsem tam musel
    zavést elektřinu,
  • 00:24:10 protože jsem tam
    chtěl kreslit.
  • 00:24:14 Já si myslím, že v tom světě
    lidi dokázali žít před námi,
  • 00:24:18 před 50., 70. lety
    a žili spokojeně.
  • 00:24:21 Já myslím, že by to měli
    dokázat i dnes.
  • 00:24:27 Mně by to chybělo, kdybych
    měl trávit život v paneláku.
  • 00:24:30 Protože my máme
    v Praze panelákovej byt,
  • 00:24:32 ale já tomu říkám
    překladiště,
  • 00:24:34 protože se tam
    vždycky objevíme,
  • 00:24:35 jede 6-7 porcí praček
    a zmizíme na Brdy,
  • 00:24:38 zmizíme do Jáchymova,
    zmizíme na Berounku.
  • 00:24:41 A já si myslím,
    že tohle dnešní cynické
  • 00:24:44 a konzumní době
    strašlivě chybí.
  • 00:24:47 Věříte, že si právě na tohle
    bendžo ještě zahrajete?
  • 00:24:51 Kdybych nevěřil, tak bych to
    mohl zabalit. Věřím.
  • 00:24:54 Titulky: Klára Derzsiová,
    Česká televize, 2011

Související