iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
30. 5. 2010
17:55 na ČT2

1 2 3 4 5

24 hlasů
4029
zhlédnutí

Cesty víry

Slovíkovi slavíci

Sisyfovská práce sbormistra opavského středoškolského sboru Luscinia Jiřího Slovíka

21 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Cesty víry - Slovíkovi slavíci

  • 00:00:12 Nikdy jsem netušil, že budu zpívat,
    nikdy mi to ani nešlo.
  • 00:00:18 Jednou mě paní Slovíková
    vyzkoušela a řekla:
  • 00:00:21 "v pátek jsi baryton".
  • 00:00:22 Přišel jsem poprvé
    a tehdy už mě chytlo,
  • 00:00:26 jak lidi drželi pohromadě.
  • 00:00:29 Postupně mě začalo bavit zpívat,
    a proto jsem zůstal.
  • 00:00:34 ZPÍVAJÍ
  • 00:00:48 Luscinia vznikla v lednu 1995,
    kdy jsem odešel
  • 00:00:53 z dětského sboru Červený květ
    a vedl jsem krnovský
  • 00:00:57 dívčí sbor Ventus.
  • 00:00:59 To byly holky, které měly
    17 až 18 let a už se nějak necítily
  • 00:01:04 na zpívání s dětmi.
  • 00:01:06 Manželka v tehdejší době
    učila na gymnázium v Opavě,
  • 00:01:09 kde byla spousta šikovných kluků,
    tak jsme si řekli,
  • 00:01:12 že tady vede cesta ?
    uděláme smíšeny sbor.
  • 00:01:17 ZPÍVAJÍ
  • 00:01:23 To jsem začal poprvé pracovat
    s mužskými hlasy
  • 00:01:26 a bylo to něco nového ?
    hledání materiálu, repertoáru,
  • 00:01:31 soutěží, protože přijdete
    se smíšeným sborem,
  • 00:01:35 tak musíte hledat všechny cesty,
    kam to směřovat.
  • 00:01:50 -Každoročně se snažíme pro sbor
    vymyslet něco, co by bylo vrcholem.
  • 00:02:00 Zkoušet do prázdna asi cenu nemá,
    potřebují nějakou motivaci.
  • 00:02:07 Tak buď někam jedeme dělat koncerty,
    nebo je to nějaká soutěž.
  • 00:02:14 Letos jsme přihlásili Cantonigros
    a přihlásili jsme 3 kategorie.
  • 00:02:20 Je tam renesance,
    romantismu a současná tvorba.
  • 00:02:30 Jiří pracuje v Německu,
    tak jezdí co 14 dnů.
  • 00:02:33 Poslední dobou to vypadá tak,
    že už bude jezdit
  • 00:02:36 každý týden z Německa,
    protože už se to tlačí ke Španělsku
  • 00:02:40 a tam každá minutka
    je tam znát a cítit.
  • 00:02:50 -Nácvik začíná od učení se not
    až po vytvoření muziky.
  • 00:02:55 Není to, že by muzika hned vznikla,
    když se to zkouší.
  • 00:03:00 Když je to v kostele,
    tak zvukový efekt a dojem z toho
  • 00:03:07 je výborný a vy to cítíte
    a cítí to i děcka, tak to má smysl.
  • 00:03:19 Pan Slovík je strašně
    zajímavý člověk.
  • 00:03:22 Je hrozně temperamentní,
    ale nikdy by neudělal něco,
  • 00:03:26 co by se nám nelíbilo.
    Je hrozně hodný.
  • 00:03:32 Celý sbor stojí na tom,
    že to vede pan Slovík.
  • 00:03:43 Na jednu stranu působí jako pedant,
    ten který cepuje, což je dobře,
  • 00:03:49 protože bez pořádného drilu to nejde.
  • 00:03:52 Ale na druhou stranu,
    když zpíváme dojemné písničky,
  • 00:03:56 tak se to v něm probudí
    a projeví své emoce.
  • 00:04:03 Když člověk zpívá píseň
    a jezdí mu mráz po zádech,
  • 00:04:06 tak to s ní udělá divy.
  • 00:04:20 -Sborové zpívání
    není to nejmodernější,
  • 00:04:24 co může současnost nabídnout.
    Tam jde o to, jestli je to chytí.
  • 00:04:32 Do roku 1989 vážná hudba,
    církevní hudba se moc nemusely,
  • 00:04:37 nezpívaly se.
  • 00:04:40 Po roce 1989 každý sbormistr
    hledal cesty, co by mohl dělat,
  • 00:04:46 protože tady chyběla část hudby,
    která se nezpívala.
  • 00:04:51 ZPÍVAJÍ
  • 00:05:02 Začínali jsme
    velmi lehkým repertoárem.
  • 00:05:05 Tak jak jsem se učil já
    se smíšeným sborem,
  • 00:05:09 tak to začínalo od lehkých věcí.
  • 00:05:11 Od třetího CD,
    kdy nastoupila první mše,
  • 00:05:15 kdy jsme dělali Hydena,
    tak už se věnujeme i mším.
  • 00:05:22 ZPÍVAJÍ
  • 00:05:32 Hudebník, když slyší mše,
    tak vidí cyklus
  • 00:05:38 za sebou napsaných not,
    které musí nějak udělat, nastudovat.
  • 00:05:46 Pohled můj je takový,
    že když slyším mše, tak jsou to noty.
  • 00:05:55 Je to napsaná skladba,
    má liturgický text, ale je to hudba.
  • 00:06:01 ZPÍVAJÍ
  • 00:06:05 Začátek byl povznést mši ještě dál
    a oslava boha hudbou,
  • 00:06:12 ať je to zpívanou, hranou,
    ať jsou to bubny, trubky,
  • 00:06:18 je tou nejlepší oslavou.
  • 00:06:32 Do kostela se chodím rád dívat,
    chodím si tam sednout
  • 00:06:37 a odpočinout a srovnat si myšlenky.
  • 00:06:40 Nejlépe v prázdném kostele,
    když tam nikdo není.
  • 00:06:47 To slyšíte, jak stěny na vás mluví,
    tam se ozývá hudba.
  • 00:06:57 3 CD jsem vytvořil v lese,
    když jsem seděl na posedu,
  • 00:07:03 kde bylo ticho a kde zpívali ptáci
    a nic mě nerušilo.
  • 00:07:28 -Byli jsme všude možně,
    od Anglie přes Turecko,
  • 00:07:34 přes celou střední Evropu, Řecko,
    Španělsko, Francii.
  • 00:07:45 Ale první velké úspěchy byly,
    kdy jsem procestovali
  • 00:07:52 3 týdny o prázdninách a jeli jsme
    do od anglického Middlesbrough
  • 00:07:58 přes celou Evropu až do Španělska.
  • 00:08:04 ZPÍVAJÍ
  • 00:08:14 -Když jsme přijeli
    před 2 roky do USA,
  • 00:08:18 tak asi týden jsme zpívali
    v New Yorku
  • 00:08:22 v nádherném kostele,
    kde na dopolední mši seděli černoši.
  • 00:08:31 Vidět černošky v kostele
    je přesně jak z amerických filmů -
  • 00:08:38 obrovské klobouky, ptačí peří,
    v tom nějaká růže.
  • 00:08:43 Vystrojené, vymóděné holky
    jdou v neděli do kostela.
  • 00:08:48 My jsme zpívali a říkali jsme si,
    že je to dobré.
  • 00:08:54 Najednou jsme začali jazz,
    spirituály
  • 00:08:58 a v kostele jsme zažili to,
  • 00:09:00 co jsme nikde jinde nezažili,
    že černošky stály
  • 00:09:04 a do toho řvaly "ano, ano".
  • 00:09:08 Děcka to vyvedlo z míry
    a potom je to tak nakoplo,
  • 00:09:13 že se koncert proměnil v to,
    že zpívaly s námi.
  • 00:09:20 Ani to neznaly, ale zpívaly s námi.
    To se u nás nestává.
  • 00:09:28 ZPÍVAJÍ
  • 00:09:59 Je to vidět na očích lidí,
    že se do toho dokáží vcítit
  • 00:10:05 a díky tomu,
    že to slyší v určité formě,
  • 00:10:11 tak je to vidět po koncertech,
    kdy děkují,
  • 00:10:15 což je taky velmi příjemné.
  • 00:10:16 Abychom dobře interpretovali,
    nebo zazpívali mši,
  • 00:10:20 tak člověk musí vědět, o čem zpívá.
    Musíme se to naučit.
  • 00:10:29 Mše na mě působí vždy trochu jinak
    než na lidi, kteří věřící nejsou.
  • 00:10:34 Vím, o čem zpěv mše je,
    znám obsah textů,
  • 00:10:39 tak to vnímám jinak.
  • 00:10:42 A když je to mše napsaná
    přímo pro náš sbor,
  • 00:10:46 tak je to úplně o něčem jiném.
    Je to jiná kategorie zpěvu.
  • 00:10:49 ZPÍVAJÍ
  • 00:11:17 Řeknete si, že to máte nachystáno
    a odejde vám
  • 00:11:20 15 lidí se sboru najednou,
    protože jdou na VŠ do Prahy,
  • 00:11:24 Brna, Olomouce.
  • 00:11:27 Když odešla první generace,
    tak jsme byli s Jiřím špatní.
  • 00:11:33 Říkali jsme si, že to je konec.
  • 00:11:36 To, co jsme tam osobního investovali,
    to je všechno pryč.
  • 00:11:43 Už se to stalo 2x, nebo 3x.
  • 00:11:52 Někdo říká, že to je marná práce,
    ale když se podívám
  • 00:11:56 na Brněnský akademický sbor,
    tak tam zpívá asi 18 lidí z Luscinie,
  • 00:12:01 připravených zpěváků,
    kteří mohou produkovat
  • 00:12:04 kvalitní hudbu.
  • 00:12:11 Dobrý den.
  • 00:12:21 Když jsem přišel před 3 lety
    do sboru,
  • 00:12:23 tak to byla rodinná záležitost,
  • 00:12:28 protože jsem čtvrtý z našeho rodu,
    kdo sem chodí.
  • 00:12:32 Když jsem šel do sboru,
    tak sourozenci už věděli, co a jak,
  • 00:12:36 tak mi všechno řekli.
  • 00:12:38 Když se na to zpětně dívám,
    tak sbor mě ovlivnil nejen tím,
  • 00:12:44 že jsem se zlepšil zpěvem,
    ale hlavně mě to baví
  • 00:12:48 a nacházím v tom zábavu.
  • 00:12:57 Ve sboru jsem prvním rokem,
    protože chodím
  • 00:12:59 do 1. ročníku na gymnázium.
  • 00:13:02 Začala jsem sem chodit,
    protože před 4 lety zde začala chodit
  • 00:13:05 má sestra, která je teď na MU v Brně.
  • 00:13:09 Když mi bylo 9 let,
    tak jsem byla na koncertě,
  • 00:13:13 to se zpívala Afrika a nadchlo mě to,
    tak jsem si řekla,
  • 00:13:17 že jednou taky půjdu na gympl
    a budu zpívat ve sboru.
  • 00:13:22 -Pokaždé, když přijdou noví lidé,
    tak dostáváte impuls,
  • 00:13:27 jestli to půjde dál,
    nebo se to zvrátí
  • 00:13:31 a pracovat se nebude.
  • 00:13:33 Je to hozená rukavice pro dirigenta,
    kam to s těmi novými dotlačí.
  • 00:13:42 Sbor musí jet dál, musí zpívat.
    Vyžaduje se po něm
  • 00:13:45 program, nahrávání,
  • 00:13:48 nové skladby, premiéry skladeb.
    Tam se zastavit nemůžete.
  • 00:13:54 -Hodně udělala první generace,
    udělala dobré jméno sboru
  • 00:13:59 a děcka jdou za tím,
    že to je fajn.
  • 00:14:05 Je to o i tom, co si děcka poví,
    nejen, že se získala cena.
  • 00:14:16 Je to pěkné, je to fotka, cena,
    na chodbě to hraje ve škole,
  • 00:14:23 ale u děcek je to i to,
    že bylo perfektní soustředění.
  • 00:14:28 Většinou před zájezdem opékáme
    a večer se komunikuje než běžně,
  • 00:14:39 protože sbor není je o zpívání,
    sbor je o víře a o vztazích.
  • 00:14:47 A jestli by děcka nespolupracovala
    a nevěřila si vzájemně,
  • 00:14:53 tak to nebude zpívat.
  • 00:14:55 Naposledy foukám, už nemám dech.
  • 00:15:02 ZPÍVAJÍ
  • 00:15:58 Pořád věřím, že řeči o tom,
    jak celá generace mladých je špatná
  • 00:16:06 a špatně vychovávaná,
    že to není pravda. Já to vidím.
  • 00:16:10 Každý máme způsob, jak to ovlivnit -
    sportem, meditací,
  • 00:16:18 kostelem, ale i hudbou.
  • 00:16:21 ZPÍVAJÍ
  • 00:16:25 -Děckám jsem říkala, ať pustí muziku
    k sobě, otevřete,
  • 00:16:29 nedělejte nic, nepište.
  • 00:16:34 Když ji nedáte šanci,
    tak jsme tu byli zbytečně.
  • 00:16:39 ZPÍVAJÍ
  • 00:16:43 Za 3 roky Luscinii je tam přidaná
    hodnota už jen ta hlasová,
  • 00:16:48 zvětšil jsem si rozsah atd.
  • 00:16:50 Ale určitě vnímám hudbu jinak,
    místy už i slyším,
  • 00:16:54 jestli to je čistě, nebo falešně.
    Mám plno nových přátel, zážitků.
  • 00:17:02 Drží nás pohromadě také osobnost
    pana Slovíka,
  • 00:17:06 který dokáže nadchnout pro zpívání.
  • 00:17:11 Tím, jak jsme poměrně
    často pohromadě,
  • 00:17:15 tak se musí utvořit kolektiv.
  • 00:17:18 Ne všichni,
    že by se bavili dohromady,
  • 00:17:21 ale člověk si v tom množství
  • 00:17:23 vždy najde někoho, kdo mu je blíže.
  • 00:17:26 Kontakt pro mě ne,
    ale pro Jirku je strašně důležitý.
  • 00:17:31 Kdyby to tam nejiskřilo a nevázalo,
    tak to nezpívá.
  • 00:17:48 -Učím už 30 let,
    sledujete děcka ve škole,
  • 00:17:52 jak se chovají.
  • 00:17:54 Sboroví zpěváci vždycky vypadají
    trošku jinak a jsou odlišní.
  • 00:18:00 Je to tím, že text, hudba,
    harmonie, prostředí,
  • 00:18:06 ve kterém zpívají
    je vždycky koncertní prostředí.
  • 00:18:10 Je to povznáší, kultivuje,
    něco jim to přináší
  • 00:18:17 a chovají se úplně jinak.
  • 00:18:29 -Nemůžu říct,
    že pro mě je hudba nějakou cestou,
  • 00:18:33 jak se spojit s bohem, ale myslím si,
    že díky tomu,
  • 00:18:40 že zpívám církevní skladby,
    tak jsem víc pochopil, o čem to je.
  • 00:18:49 ZPÍVAJÍ
  • 00:18:53 Předtím jsem věděl, že něco existuje,
    ale nijak jsem se
  • 00:18:58 po tom nepídil, nestudoval.
  • 00:19:02 Když jsem přišel do kontaktu
    s církevními texty,
  • 00:19:06 tak jsem začal okolí vnímat jinak.
  • 00:19:14 My jezdíme hodně po světě.
  • 00:19:17 A vždycky první místo,
    kde se dá zpívat je kostel.
  • 00:19:22 S přirozenou akustikou,
    s nádherným dozvukem
  • 00:19:27 a když se postavíte do kostela
    a zpívali jsme v Paříži v Noterdamu,
  • 00:19:35 tak to působilo nejen na posluchače,
    ale i na děcka.
  • 00:19:46 Takové duševní prožití hudby
    se obrovsky umocňuje.
  • 00:19:51 Je to něco jiného,
    když zpíváte na schodech v muzeu,
  • 00:19:55 než když zpíváte v tomto prostředí.
  • 00:19:59 ZPÍVAJÍ
  • 00:20:10 Zpívat mši je úplně něco jiného
    než zpívat ostatní věci.
  • 00:20:14 I když nejsem věřící,
    že bych chodil do kostela, tak vím,
  • 00:20:17 o čem jsou texty, vím,
    jaký mají smysl.
  • 00:20:20 Je to zvláštní pocit,
    když to člověk zpívá pro lidi,
  • 00:20:25 kteří tomu rozumí a člověk
    na nich vidí, že ví, o čem zpíváte.
  • 00:20:36 Hudbu prožívám silně a kolikrát mě to
    dostane do úplně jiné sféry.
  • 00:20:49 To se špatně vysvětluje někomu,
    kdo to v životě nezkusil.
  • 00:20:56 Je to droga, jsou 2 měsíce prázdnin
    a já jsem nervózní,
  • 00:20:59 protože jsem bez sboru
    a neslyším hudbu.
  • 00:21:03 Když to děláte tak dlouho,
    tak už je to droga.
  • 00:21:12 ZPÍVAJÍ
  • 00:21:14 Skryté titulky: Lucie Valachovičová
    Česká televize 2010

Související