iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
7. 9. 2019
13:32 na ČT24

1 2 3 4 5

38 hlasů
1534
zhlédnutí

Kultura +

Petr Sís ve filmu i na výstavě — Bez Hany (Hommage à Hegerová)

27 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kultura+

  • 00:00:01 KULTURA+
  • 00:00:20 -Prázdniny skončily školákům,
    ale také divadelním hercům,
  • 00:00:24 členům filharmonie
    nebo galeristům,
  • 00:00:26 a tak jsme tu zpátky.
  • 00:00:28 Začíná týdeník o kultuře,
    dobrý den.
  • 00:00:31 Co může být v životě
    to největší dobrodružství?
  • 00:00:34 Výtvarník Petr Sís ve filmu
    i na výstavě.
  • 00:00:38 Nová Hena Hegerová
    a znovu v Rokoku.
  • 00:00:41 První ukázku z představení
    o české šansoniérce
  • 00:00:44 uvádíme přímo ve studiu.
  • 00:00:47 A proč je konec léta pro kulturu
    vlastně dobrá zpráva?
  • 00:00:50 To řekne reportér Jakub Anděl
    ve výběru událostí týdne.
  • 00:01:01 Nejprve tu ale vítám výtvarníka
    a autora knih Petra Síse.
  • 00:01:05 -Dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:01:07 -V DOX se teď ve čtvrtek
    otevře vaše výstava
  • 00:01:11 o létání a jiných snech.
  • 00:01:13 Jakou roli hraje létání
    ve vašem životě?
  • 00:01:16 -To jste se zeptala
    na dobrou otázku.
  • 00:01:19 Jak jsem zjistil díky té výstavě,
    tak vlastně v hodně mých knížkách,
  • 00:01:25 létání, modrý nebe,
    ale i modrý moře,
  • 00:01:29 tak jsou strašně důležité,
  • 00:01:31 protože to je takový pocit
    volnosti, dálky a exotiky,
  • 00:01:36 takže vlastně je fascinující,
    že na výstavě v DOX
  • 00:01:40 celý tvůrčí tým s Leošem Válkou
    a Michaelou Štiplochovou
  • 00:01:45 se zamysleli nad tím,
    že asi v 5 mých knížkách je nebe,
  • 00:01:50 ptáci a létání a dálka
    principem svobody.
  • 00:01:57 -Také jste před pár hodinami
    sem vlastně přilétl z Ameriky.
  • 00:02:02 -Také jsem přilétl,
    dnes na letištích a v letadlech
  • 00:02:06 je to opak takové osobní svobody,
    ale je pravda,
  • 00:02:10 že překonáte celé kontinenty,
    a ta výstava bude o těchto snech.
  • 00:02:14 -Zdají se vám někdy létací sny?
  • 00:02:17 -Dříve se mi zdály sny,
    kdy jsem přesně věděl o tom,
  • 00:02:21 že jako tulák ve hvězdách,
    jako Jack London,
  • 00:02:25 že se pohybuji ve vzduchu.
  • 00:02:27 Teď se mi zdají sny,
    kdy si je nemohu zapamatovat
  • 00:02:31 a zdá se mi,
    že někdy je to tak podivné,
  • 00:02:33 že je nemůžu vysvětlit.
  • 00:02:36 -O čem sníte,
    teď myslím ve smyslu,
  • 00:02:38 co byste chtěl, aby bylo jinak?
  • 00:02:41 -To by bylo těžké,
    já jsem zkoušel,
  • 00:02:44 to byla německá skupina malířů,
  • 00:02:47 kteří spali
    a měli si zapisovat sny,
  • 00:02:49 tak spíte s malým bločkem
    a tužkou a máte si zapsat,
  • 00:02:53 co se vám zdálo,
    ale já jsem vždycky ráno našel
  • 00:02:56 nějaké podivné klikyháky.
  • 00:02:58 Co se mi zdá a co je hrozné,
    že by si člověk myslel,
  • 00:03:01 že to zmizí v životě,
    to byly takové věci v mladém věku,
  • 00:03:05 kdy Česká republika byla součástí
    úplně jiné politické situace,
  • 00:03:09 takové to chození na úřady
    nebo když vás někdo chytá
  • 00:03:12 a chce po vás
    občanskou legitimaci,
  • 00:03:15 tak bohužel ještě někdy se stane,
    že takový sen mám
  • 00:03:18 a vzbudím se úplně zpocený,
    ale v podstatě jsou ty sny
  • 00:03:21 už takové mírumilovné
    v tomhle věku.
  • 00:03:24 -V DOX ta výstava,
  • 00:03:26 jak jsem mohla vidět
    zatím jen polotovar,
  • 00:03:29 je členěná do takových pokojíčků
    a věnuje se pěti vašim knihám,
  • 00:03:33 je nějaké téma,
    které to všechno propojuje?
  • 00:03:37 Je téma, které se dostane
    do vašich knih
  • 00:03:40 nebo dokonce ilustrací,
    ať chcete, nebo nechcete?
  • 00:03:44 -Je tam téma,
    já jsem to viděl jako vy,
  • 00:03:47 jsou to pokojíčky
    a zatím si to nedokážu
  • 00:03:50 úplně představit dohromady.
  • 00:03:53 Tam je krásné, že někdo,
    kdo má fantazii,
  • 00:03:56 se snaží z vaší práce
    vytvořit nějaký pojem.
  • 00:04:00 A není to jen výstava,
    kde se dají obrázky do rámů
  • 00:04:04 a děti pak říkají:
  • 00:04:06 "Jo, to ten pan malíř
    uměl hodně dobře tužkou kreslit."
  • 00:04:09 Takže tady je celá ta filozofie,
    ta cesta ptáků z mojí knížky
  • 00:04:13 Ptačí sněm z Exupéryho,
    kdy on létá v letadle,
  • 00:04:17 z knížky Zeď,
    kdy ten hlavní hrdina,
  • 00:04:21 což jsem měl být já,
    letí někam na kole
  • 00:04:25 a nesou ho ty jeho výkresy.
  • 00:04:27 Robinson, kdy Robinson cestuje
    někde po nějakých mořích
  • 00:04:31 na podivný ostrov.
  • 00:04:33 A Tři zlaté klíče,
    což byla moje první knížka,
  • 00:04:36 kterou jsem dělal o Praze,
    ale do Prahy jsem ještě nepřijel,
  • 00:04:39 takže vlastně z dálky.
  • 00:04:41 Takže tam je to dané dohromady,
    kdy člověk prochází z pokojů.
  • 00:04:45 A mně to připadá,
    já jsem kdysi miloval,
  • 00:04:49 byla výstava v Anglii,
    kdy se říkalo,
  • 00:04:51 že jen děti tam mohou jít.
  • 00:04:54 To by dneska nešlo,
    protože rodiče by řekli:
  • 00:04:56 "Já tam to dítě nepustím."
  • 00:04:59 Ale tam byly tak fantastické věci,
    že děti říkaly:
  • 00:05:02 "Tam byl slon,
    který měl strom na hlavě
  • 00:05:04 a za ním seděl šašek."
  • 00:05:06 A teď ti rodiče nevěděli,
    jak to bylo udělané.
  • 00:05:09 A já myslím,
    že tahle výstava je podobná tomu,
  • 00:05:12 že je velmi fantaskní
    a vlastně je to oslava snů.
  • 00:05:15 I věty z Konference ptáků,
    kdy básník Attár,
  • 00:05:18 který původně napsal ten epos
    ve 12. století,
  • 00:05:21 se ráno vzbudí po neklidném snu,
    což je vlastně citát z Kafky
  • 00:05:24 a z jeho Řehoře Samsy, z Proměn.
  • 00:05:27 -Já jsem to myslela tak,
    jestli ve vašich ilustracích
  • 00:05:31 dlouhodobě, když se na ně
    pak díváte zpětně,
  • 00:05:34 tak vás napadne,
    že se tam pokaždé dostane
  • 00:05:37 jedno téma nebo pokaždé se to točí
    kolem nějakého tématu?
  • 00:05:42 -To právě je dobrá otázka v tom,
    že na začátku tuto představu mám
  • 00:05:47 a potom, jak to vytvářím
    a dávám do toho
  • 00:05:51 hodně čárek nebo teček,
    tak se v tom ztratím.
  • 00:05:55 To je jako skočit do bazénu.
  • 00:05:57 Přijdete na plovárnu,
    vidíte bazén,
  • 00:06:00 víte, že si chcete zaplavat
    a pak najednou jste
  • 00:06:03 mezi těmi lidmi a já,
    když to vytvářím,
  • 00:06:06 tak potom nevím,
    jestli jsem myšlenku celou dodržel
  • 00:06:09 a to potom záleží na lidech,
    jak si to vysvětlí.
  • 00:06:12 A to jsou buď recenzenti.
  • 00:06:14 A nejlepší vůbec je,
    když jsou to ty malé děti,
  • 00:06:17 které řeknou, že něco z té knížky
    v nich zůstalo.
  • 00:06:20 A to já myslím,
    že tahle výstava by mohla být
  • 00:06:23 něco takového,
    že by si pamatovaly.
  • 00:06:25 -Když vás tak poslouchám,
    hodně protagonistů vašich knih
  • 00:06:29 jsou dobrodruzi.
  • 00:06:30 Cítíte se být jedním z nich?
  • 00:06:33 I v tom smyslu,
    že jste v 80. letech
  • 00:06:35 budoval úplně nový život v USA
    z ničeho.
  • 00:06:38 -Mně připadá krásné
    to české slovo dobrodruh.
  • 00:06:41 Za mých dob to byli lidi,
    kteří hráli karty, byli dobrodruh.
  • 00:06:45 -Negativní trochu.
    -Negativní dobrodruzi.
  • 00:06:48 V angličtině je to adventurer,
    něco mezi cestovatelem
  • 00:06:52 a objevitelem a taky dobrodruhem.
  • 00:06:54 Ale překlad do češtiny se mi líbí,
    připadám si takový nebezpečný,
  • 00:06:58 když se řekne:
    "Vy jste takový dobrodruh."
  • 00:07:01 Ale je fakt, že protože
    jsem vyrůstal v té době,
  • 00:07:04 kdy všichni říkali:
  • 00:07:06 "Měl bys být stejný
    jako všichni ostatní,
  • 00:07:09 budeš v pionýrském oddílu
    tady se všemi pochodovat,"
  • 00:07:12 tak se moc necenilo takových lidí,
    kteří někam jeli
  • 00:07:16 a něco objevovali.
  • 00:07:17 Jako byl třeba
    Zikmund s Hanzelkou.
  • 00:07:20 Měli jsme ty knížky s tou Tatrou.
  • 00:07:22 Nebo můj tatínek pak,
    když šel do Tibetu.
  • 00:07:25 To bylo obdivuhodné,
    že ti lidé se dostali
  • 00:07:28 do úplně fantaskních zemí
    nebo někam,
  • 00:07:30 kam si člověk nedovedl představit,
    že by se dostal.
  • 00:07:33 Takže jsem vždycky
    takový chtěl být,
  • 00:07:36 ale je absurdní dnes,
    že já cestuji u stolu.
  • 00:07:38 Je daleko víc lidí,
    kteří se seberou
  • 00:07:41 a jedou někam do Káthmándú
    nebo do jižní Afriky z Prahy,
  • 00:07:44 zatímco já někde sedím
    a cestuji tužkou po papíru.
  • 00:07:47 -Teď jsme v období,
    kdy za nějaký čas si ČR
  • 00:07:51 bude připomínat 30 let
    od Sametové revoluce.
  • 00:07:54 Vy jste dokonce jedno z vašich
    asi nejznámějších děl,
  • 00:07:58 protože visí na pražském letišti,
    věnoval Václavu Havlovi.
  • 00:08:02 Jak na tu dobu, když opona padla,
    jak na ni vzpomínáte?
  • 00:08:06 -Na ni vzpomínám
    vždy s výčitkou toho,
  • 00:08:09 že já jsem se svou ženou,
    tehdy to nebyla moje žena,
  • 00:08:13 tehdy to byla moje dívka,
    jsme byli v Praze,
  • 00:08:16 já jsem poprvé sem mohl přijet
    po sedmi letech,
  • 00:08:19 a šli jsme Malou Stranou,
    kde se k nám připojovali
  • 00:08:23 nějací neznámí lidé s kufry,
    ukázalo se,
  • 00:08:26 že byli východní Němci,
    bylo to někdy v září.
  • 00:08:29 A vedli jsme v malé chvilce
    60 lidí
  • 00:08:32 na západoněmeckou ambasádu.
  • 00:08:34 Ale potom jsme odjeli zpátky,
    protože jsem měl nějakou práci,
  • 00:08:38 a vím, jak jsem v televizi viděl
    Václavské náměstí a lidi,
  • 00:08:41 jak zvoní klíči.
  • 00:08:43 A to mi je dodnes líto,
    že jsem rychle neskočil do letadla
  • 00:08:47 a nebyl jsem u toho.
  • 00:08:49 Ale pak to byl samozřejmě
    úchvatný pocit.
  • 00:08:52 A těžko si tu euforii vybavit
    také kvůli tomu,
  • 00:08:56 že jsem nepočítal s tím,
    že by se to mohlo stát.
  • 00:09:00 A dneska je fascinující,
    že je to 30 let
  • 00:09:03 a že ty evropské úseky
    takhle proběhnou rychle
  • 00:09:07 a lidé pokračují dál
    a málokdy si řeknou:
  • 00:09:11 "Tohoto momentu
    bychom si měli vážit."
  • 00:09:14 A já to dělám také tak.
  • 00:09:16 A najednou děti vyrostou,
    člověk shání,
  • 00:09:19 jestli má peníze na auto
    nebo na kuchyni.
  • 00:09:22 A vlastně se z toho vybaví
    tento úchvatný pocit,
  • 00:09:25 který tehdy byl.
  • 00:09:27 -Potom později z 90. let
    jsou vaše deníky,
  • 00:09:30 které budou také v DOX.
  • 00:09:32 To jsou útržkovité koláže.
  • 00:09:34 Jak jste dokázal v divokých
    90. letech si vést
  • 00:09:37 takové pečlivé deníkové záznamy?
  • 00:09:40 -Myslím, že jsem pokračoval
    v devadesátkách
  • 00:09:43 ještě ze sedmdesátek.
  • 00:09:46 To byla taková touha,
    jako byla česká
  • 00:09:49 surrealistická poezie,
    cestovat někam na Jávu
  • 00:09:53 nebo cestovat do Jižní Ameriky.
  • 00:09:56 Já jsem dával dohromady
    různé dokumenty,
  • 00:09:59 a když jsem měl,
    různé známky nebo bankovky
  • 00:10:02 nebo cestovní doklady,
    také obrázky, které byly absurdní,
  • 00:10:06 protože jsem dělal hodně obrázků
    pro různé časopisy,
  • 00:10:09 které nedávaly bez textu
    moc smysl.
  • 00:10:12 A já jsem to shromažďoval
    do těchto deníků,
  • 00:10:14 které měly být o podivné cestě
    na lodi někam, která se potopí.
  • 00:10:18 A my jsme tehdy plánovali
    s dvěma kamarády, spolužáky,
  • 00:10:21 s Petrem Kavanem, který je sochař,
    a s Martinem Roubíkem,
  • 00:10:24 že uděláme takovou výstavu soch,
    které byly vylovené.
  • 00:10:28 To byly krásné Petrovy sochy
    z Indie s takovými
  • 00:10:31 bronzovými předměty na černé žule.
  • 00:10:34 Martin, to byl zase architekt
    a já jsem měl mít tyhle deníky.
  • 00:10:37 Já jsem dopředu počítal s tím,
    že to bude doplňovat
  • 00:10:40 takový podivný nález někde v moři
    a lidi si budou říkat,
  • 00:10:44 co to bylo tohle?
  • 00:10:46 Jenže pak Martin
    bohužel už s námi nebyl
  • 00:10:49 a s Petrem jsme měli výstavu
    někde v Jičíně.
  • 00:10:52 A takhle to celé vzniklo,
    že to je archeologická vzpomínka
  • 00:10:55 na ta 90. léta.
  • 00:10:57 -Kromě výstavy v DOX
    se teď také dokončuje dokument,
  • 00:11:01 který o vás natáčí
    váš bratr David.
  • 00:11:03 Pojďme se podívat
    na krátkou ukázku.
  • 00:11:06 -Můj bratr Petr je o 13 let starší
    a vlastně si ho nejvíc pamatuju
  • 00:11:10 z doby, kdy jsem byl dítě.
  • 00:11:13 Před léty nás osud oddělil
    a vidíme se jen občas.
  • 00:11:17 -Je to dobrý, ten špekáček.
  • 00:11:19 -Ten můj taky,
    chceš si ho vyměnit?
  • 00:11:23 -Hoď mi ho tam.
    -Tohle je tvoje.
  • 00:11:27 -Ne, já to dojím po tobě.
    -Já to dojím po tobě.
  • 00:11:31 -Tak si ho vezmi.
    -Děkuju.
  • 00:11:38 -Kromě v New Yorku
    v ateliéru, na výstavách,
  • 00:11:42 jste byl vystaven
    poměrně soukromým situacím.
  • 00:11:46 Jaké to je, když vás voyeurství
    vystavuje někdo,
  • 00:11:51 kdo vás tak dobře zná?
  • 00:11:54 -To je právě proto,
    že se necháváte vystavit,
  • 00:11:57 protože vás někdo dobře zná,
    tak už nedržíte
  • 00:12:00 takový ten ochranný kryt,
    neuvědomíte si,
  • 00:12:04 že vás někdo pozoruje.
  • 00:12:06 Takže to je zajímavé.
  • 00:12:08 Já samozřejmě bratra miluji,
    on je filmař
  • 00:12:12 a pracovali jsme
    na spoustě věcí dohromady,
  • 00:12:15 kdy on mi také pomohl
    se spoustou věcí u knížek.
  • 00:12:18 Ale takhle důvěrně
    jsme spolu nikdy netrávili čas
  • 00:12:21 na různých kontinentech.
  • 00:12:23 A člověk se sblíží, zapomene,
    že ho někdo při tom vidí,
  • 00:12:26 jak mu padá různě jídlo.
  • 00:12:29 Takže já se vlastně nesnesu,
    nerad se poslouchám nebo vidím.
  • 00:12:33 Takže to bude velmi zajímavé,
    až to bude všechno pohromadě.
  • 00:12:37 Nevím, jak to snesu,
    jestli nebudu stát
  • 00:12:40 před projekčním sálem.
  • 00:12:43 Ale je to velmi zajímavý projekt,
    kdy jsem vlastně rád,
  • 00:12:48 že se to stalo jednou v životě.
  • 00:12:50 -Vy jste tu tehdy v 80. letech
    plus minus nechal
  • 00:12:53 15letého chlapce.
  • 00:12:56 Pak, když padla opona,
    tak jste se potkal s někým,
  • 00:12:59 kdo mohl být trochu jiný.
  • 00:13:01 Co jste si řekli jako první věc?
  • 00:13:04 -To nevím, že jsem tady nechal
    15letého chlapce,
  • 00:13:07 ale jestli jsem ho tady nechal...
  • 00:13:10 -Já jsem myslela vašeho bratra.
    -Jo takhle, to jo.
  • 00:13:14 -Žádné skandální odhalení,
    nebojte se.
  • 00:13:17 -To bylo blbé,
    teď jsem se úplně lekl,
  • 00:13:20 máte pravdu, byl 15letý chlapec.
  • 00:13:22 Já jsem ho nechal
    jako malého kluka a potom,
  • 00:13:26 když jsme se viděli,
    tak už byl velký.
  • 00:13:31 A mezitím,
    co jsem ho nemohl vidět,
  • 00:13:34 co jsem si vyřizoval všechny ty,
    jestli se můžu vrátit nebo ne,
  • 00:13:37 to bylo neustálé napětí,
    tak bratr,
  • 00:13:40 který je věčný romantik,
    tak chtěl pozorovat
  • 00:13:43 Halleyovu kometu ze střechy domu
    v Nerudově ulici
  • 00:13:46 a svezla se pod ním taška
    a on spadl z 3. patra na dlaždičky
  • 00:13:50 a úplně se rozsekal na kusy.
  • 00:13:53 Byl v nemocnici pod Petřínem,
    kde se ho snažili zachránit,
  • 00:13:58 kam ho donesl otec jako hroudu.
  • 00:14:00 A já v té Americe jako každý,
    když chce projevit
  • 00:14:04 lásku a sympatie,
    tak jsem chtěl jet zpátky.
  • 00:14:07 A teď jsem vlastně nemohl
    jet zpátky, protože jsem nevěděl,
  • 00:14:11 jak to mám všechno zařízené.
  • 00:14:13 Takže to byla na tom
    taková traumatická celá situace.
  • 00:14:16 Pak bylo báječné, že přijel
    ještě jako student FAMU
  • 00:14:19 po revoluci do Ameriky
    a mohli jsme si to
  • 00:14:21 trošku vynahradit.
  • 00:14:23 Ale nikdy jsme nemohli navázat
    na vztah, který jsme ztratili
  • 00:14:26 od těch patnácti, zaplaťpánbůh,
    že to byl ten bratr,
  • 00:14:29 až do těch, já nevím,
    jeho dvaceti let.
  • 00:14:31 Takže teď si to vynahrazujeme
    tímto filmem asi.
  • 00:14:35 -Tak já se těším na výsledek
    a děkuji mockrát, že jste přišel.
  • 00:14:39 -Děkuji moc.
  • 00:14:45 -A teď výběr z dění
    uplynulého týdne
  • 00:14:48 s Jakubem Andělem,
    reportérem redakce kultury.
  • 00:14:51 Jakube, co sis přinesl?
  • 00:14:53 -Vybral jsem pár událostí
    z minulého týdne,
  • 00:14:56 ke kterým jsem měl blízko
    a které podle mě
  • 00:14:59 docela hezky mapují to,
    jak se sezona z té letní
  • 00:15:02 přehoupla do té podzimní.
  • 00:15:04 Tedy skončila sezóna
    velkých hudebních festivalů.
  • 00:15:07 O posledním prázdninovém víkendu
    ji uzavřel třeba Soundtrack
  • 00:15:10 v Poděbradech.
  • 00:15:11 Jako vrchol svého programu
    nabídl festival věc
  • 00:15:14 vlastně nepřekvapivou.
  • 00:15:16 Formanův film Amadeus,
    který během projekce
  • 00:15:19 hudebně doprovázel živý orchestr.
  • 00:15:21 Přesto mě v tomto případě
    fascinoval pohled
  • 00:15:24 na dva orchestry a dva dirigenty
    v dokonalé synchronizaci.
  • 00:15:27 Totiž herce Toma Hulce
    nebo Murrayho Abrahama na plátně,
  • 00:15:31 a živého dirigenta
    v sále před nimi.
  • 00:15:56 Pochopili jsme, že Hotel Thermal
    je součástí historie
  • 00:15:59 Karlových Varů.
  • 00:16:01 Chceme ho opravený
    v původní podobě.
  • 00:16:03 Řekl minulý týden
    premiér Andrej Babiš.
  • 00:16:06 A dal tak naději bojovníkům
    za zachování
  • 00:16:09 brutalistní architektury v Česku.
  • 00:16:11 Stát chce do hotelu investovat
    a hlavně už se prý nechystá
  • 00:16:15 oddělit a prodat hotelový bazén,
    koupaliště vetknuté do skály
  • 00:16:18 nad hotelem.
  • 00:16:20 Podle mého názoru
    jedna z nejpozoruhodnějších staveb
  • 00:16:23 svého druhu u nás.
  • 00:16:25 Jan Kordovský,
    vnuk architektů Machoninových,
  • 00:16:28 v Událostech v kultuře naznačil,
    co by teď mělo následovat.
  • 00:16:33 -Bylo by skvělé,
    kdyby se podařilo vytvořit
  • 00:16:35 třeba nějaký kulatý stůl,
    kde by byl městský architekt
  • 00:16:39 z Karlových Varů,
    kde by byla naše babička,
  • 00:16:41 kde by byl investor,
    což je ministerstvo financí,
  • 00:16:44 a byl by tam někdo nezávislý,
    třeba typu Adam Gebrian
  • 00:16:47 nebo nějaký
    respektovaný architekt,
  • 00:16:49 který by dohlížel na to,
    aby ten proces, diskuse a dialog
  • 00:16:52 nějakým způsobem probíhal
    a aby ten dům opravdu sloužil
  • 00:16:56 jak návštěvníkům,
    tak městu Karlovy Vary,
  • 00:16:59 tak obyvatelům Karlových Varů.
  • 00:17:01 A hlavně aby to nebyla černá díra,
    za kterou se všichni
  • 00:17:04 na Varech stydí.
  • 00:17:06 -Na začátku jsem mluvil
    o střídání sezón.
  • 00:17:09 Se zářím se naplno rozběhla práce
    i politikům,
  • 00:17:12 a bylo to hned znát i v kultuře.
  • 00:17:14 Ještě před minulým víkendem
    jsme se ptali
  • 00:17:17 ministerstva kultury,
    jestli se už někdo přihlásil
  • 00:17:20 do výběrového řízení
    na ředitele Národní galerie.
  • 00:17:23 V pondělí nám namísto odpovědi
    přišla zajímavá zpráva.
  • 00:17:26 Řízení se ruší a ministr Zaorálek
    příští rok vypíše nové.
  • 00:17:29 Očekává úroveň,
    která by měla být zajímavá
  • 00:17:32 i pro zahraniční zájemce.
  • 00:17:34 Tolik zahájení sezóny ve vládě
    a v Poslanecké sněmovně,
  • 00:17:37 a teď do Rudolfina.
  • 00:17:39 Tam zahajovala sezónu
    Česká filharmonie.
  • 00:17:41 To byla příležitost
    ohlédnout se za uplynulou sezónou,
  • 00:17:44 tedy první,
    kterou orchestr prošel
  • 00:17:47 pod vedením šéfdirigenta
    Semjona Byčkova.
  • 00:17:49 A zdá se, že pokračuje příběh
    lásky na první pohled.
  • 00:17:52 Nebo jakéhosi přátelství.
  • 00:17:54 Připomínám, že Byčkov už nestál
    o místo ve vedení
  • 00:17:57 žádného velkého orchestru.
  • 00:17:59 Ovšem čeští hudebníci
    si ho sami vybrali, oslovili
  • 00:18:02 a přesvědčili ho.
  • 00:18:04 Svou první společnou sezónu
    teď hodnotí s podobným dojetím,
  • 00:18:07 s jakým se do ní
    před rokem pouštěl.
  • 00:18:38 -Existuje údajně stav melancholie,
    lehkého zoufalství
  • 00:18:43 a zvýšené hladiny alkoholu,
    ve kterém všichni lidé
  • 00:18:46 bez ohledu na pohlaví a na věk
    poslouchají písně Hany Hegerové.
  • 00:18:50 Na tom staví nová inscenace
    v divadle Rokoko.
  • 00:18:53 Poslechněte si sami.
  • 00:18:59 ZPĚV
    -Můj milý málo milý je.
  • 00:19:07 On miluje své milieu,
    své milieu, kde já jsem cizí,
  • 00:19:19 kde nevětrá a neuklízí.
  • 00:19:27 Můj milý málo milý je.
  • 00:19:34 Svůj vztek si na mně vylije
    a zmizí jako voda z koše.
  • 00:19:47 Já týdny čekám listonoše.
  • 00:19:57 Kde asi ten můj milý je?
    Já vadnu jako lilie.
  • 00:20:08 Svá přání náhle svěří poště:
    "Kup mejdlo, rejžák, rum a koště!"
  • 00:20:17 Už přijel! Rum si nalije
    a hodný je a milý je.
  • 00:20:28 Má nejen koště, rýžák, mýdlo,
    má taky mě a navíc jídlo.
  • 00:20:39 Můj milý málo milý je.
  • 00:20:47 On miluje své milieu.
  • 00:20:55 Jsem za pár dnů zas pro něj cizí,
    zas nevětrá a neuklízí.
  • 00:21:08 Kde asi ten můj milý je?
  • 00:21:16 Svůj vztek si na mně vylije
    a zmizí jako voda z koše.
  • 00:21:28 Já zase čekám listonoše.
  • 00:21:36 Kde asi ten můj milý je?
    Já vadnu jako lilie.
  • 00:21:51 Ale jednou já mu zvadnu
    jako oleandr,
  • 00:21:57 může si pak jít na věčnej vandr.
  • 00:22:00 Já mu zvadnu jako rezeda,
    jen ať pukne vzteky, nezbeda!
  • 00:22:06 Já mu zvadnu jako lomikámen,
    s naší láskou už je stejně ámen.
  • 00:22:13 Já mu zvadnu jako kapradí,
    ať si mě jiná nahradí.
  • 00:22:19 Já mu zvadnu jako kopretina,
    je to stejně jenom jeho vina.
  • 00:22:25 Já mu zvadnu jako libeček.
    Ať jde k šípku, blbeček!
  • 00:22:31 Já mu zvadnu jak růže.
    Žít můžu bez muže.
  • 00:22:37 Já zvadnu jako bez.
    Ještě dnes!
  • 00:22:46 -V českou šansoniérku
    se vtělila Nina Horáková.
  • 00:22:50 -Dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:22:52 -Při jakých příležitostech
    vy posloucháte písně
  • 00:22:55 Hany Hegerové?
  • 00:22:57 -Myslím, že jsem se s písněmi
    Hany Hegerové určitě potkala
  • 00:23:02 už jako malá.
  • 00:23:03 A jakožto zpívající herečka
    jsem se s písněmi setkala
  • 00:23:07 hodněkrát na různých soirée
    a koncertech určitě od dospívání.
  • 00:23:12 -Jaký druh odvahy musíte mít
    jako herečka,
  • 00:23:15 abyste přijala roli
    vlastně nezpochybnitelné legendy,
  • 00:23:18 když použijeme tohle slovo?
  • 00:23:21 -Musím říct, že jedna z prvních
    věcí byla, co mě napadla,
  • 00:23:25 že je to velká zodpovědnost.
  • 00:23:28 Ale určitě jsme se shodly
    i s ostatními kolegyněmi,
  • 00:23:31 s kterými hrajeme v představení,
    že určitě není naším záměrem
  • 00:23:35 ani vizí jakýmkoli způsobem
    se vůbec přibližovat
  • 00:23:38 nebo napodobovat
    projev Hany Hegerové.
  • 00:23:41 Chtěly jsme vycházet hodně ze sebe
    a z textů,
  • 00:23:45 které mají velmi nosný příběh.
  • 00:23:47 Snažily jsme se to zpívat
    za postavy,
  • 00:23:51 které v tom představení
    mohou diváci vidět.
  • 00:23:55 A rozhodně jsme se nechtěly
    pokoušet.
  • 00:23:58 -To mě přesně zajímalo,
    protože v poslední době
  • 00:24:02 jsou i celkem oblíbené filmy,
    kde herci hrají známé zpěváky
  • 00:24:05 typu Elton John
    nebo Freddie Mercury.
  • 00:24:09 Není tam ani trochu,
    nechci říkat imitace,
  • 00:24:12 ale snaha přiblížit se
    hlasovému zabarvení a podobně?
  • 00:24:16 -Ne, jak říkám,
    záměrně jsme se tomu
  • 00:24:19 snažily vyhýbat a v inscenaci
    je napsán takový příběh
  • 00:24:24 se šesti současnými postavami
    z dnešního světa.
  • 00:24:28 A každý si nese
    nějaký svůj vnitřní problém
  • 00:24:33 nebo nějakou emoci.
  • 00:24:35 A opravdu se snažíme
    zpívat za ty postavy,
  • 00:24:40 za ty role.
  • 00:24:42 A písničky mají nosný příběh,
    kterým vůbec vyprávíme,
  • 00:24:47 o čem ta inscenace je.
  • 00:24:50 -Zapojila se nějakým
    třeba velmi vzdáleným způsobem
  • 00:24:53 do přípravy představení
    přímo Hana Hegerová?
  • 00:24:56 -Ne, nezapojila.
  • 00:24:58 -Taky jsem si všimla,
    že tam nejsou úplně
  • 00:25:01 ty její největší šlágry.
  • 00:25:03 Lidé si asi vybaví Levandulovou
    a podobně.
  • 00:25:06 To je dramaturgický záměr?
  • 00:25:08 -Myslím, že to není úplný záměr,
    ale Jakub Nvota,
  • 00:25:11 režisér představení,
    který i napsal text, příběh,
  • 00:25:15 tak rozhodně nepostupoval tak,
    že by si vzal
  • 00:25:19 těch deset nejznámějších fláků
    Hany Hegerové
  • 00:25:22 a na ty by se snažil napasovat
    nějaký příběh,
  • 00:25:25 ale bylo to tak,
    že měl vymyšlené, o čem to bude,
  • 00:25:29 a potom různě přemýšlel,
    která píseň by mohla být nosná
  • 00:25:33 a příběh dál posunout.
  • 00:25:35 Tak že vybral
    třeba méně známou písničku,
  • 00:25:39 to určitě nebyl záměr.
  • 00:25:41 -Tak to bylo představení
    Bez Hany.
  • 00:25:43 A teď ještě u divadla zůstaneme,
    protože nás čeká
  • 00:25:46 glosa Josefa Chuchmy.
  • 00:25:53 -Do právě zahájené sezony
    vstupuje pražské
  • 00:25:56 Divadlo Na zábradlí
    s novou vizuální identitou.
  • 00:25:59 Jejím základem je logo.
  • 00:26:01 To je ovšem "nové?
    s jistými uvozovkami.
  • 00:26:04 Když se brněnský tým
    pod vedením Petra Štědroně
  • 00:26:08 v roce 2013 usadil Na zábradlí,
    razantně se rozloučil s logem,
  • 00:26:13 které na konci 50. let
    při zakládání scény
  • 00:26:17 vytvořil Libor Fára.
  • 00:26:20 Část kritiky to tehdy
    od Štědroně a spol
  • 00:26:23 brala jako nabubřelé gesto.
  • 00:26:25 Teď jsme tady my
    a neomlacujte nám tradici o hlavu.
  • 00:26:29 A s podzimem 2019
    tedy nastává další redesign.
  • 00:26:33 Tvoří jej Studio Najbrt,
    konkrétně grafička
  • 00:26:36 Andrea Vacovská.
  • 00:26:38 Co se loga týče,
    volili citlivou inovaci
  • 00:26:41 původní značky od Libora Fáry.
  • 00:26:44 Ukazuje to na dvě věci,
    jednak na profesionalitu
  • 00:26:47 Studia Najbrt,
    jednak na mimořádnou životnost
  • 00:26:50 Fárova původního
    výtvarného vkladu.
  • 00:26:54 Teď ještě aby následující produkce
    Zábradlí navázala
  • 00:26:57 na nejlepší tradice této scény.
  • 00:27:05 -A to je všechno.
  • 00:27:07 Příští týden bude mít
    českou premiéru Nabarvené ptáče,
  • 00:27:10 tak se stavte v kině.
  • 00:27:12 A tady se na vás těší
    Martin Rachmann.
  • 00:27:14 Třeba vám prozradí i to,
    jak se měl v Benátkách
  • 00:27:17 s režisérem Václavem Marhoulem.
  • 00:27:19 Díky, že se díváte.
  • 00:27:26 Skryté titulky: Dominika Bukovská
    Česká televize, 2019

Související