iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
18. 2. 2021
20:30 na ČT2

1 2 3 4 5

19 hlasů
15246
zhlédnutí

Zakázaný Bůh 7/13

Tady bude kostel, soudruzi

Mezi léty 1962 a 1965 probíhá v Římě druhý vatikánský koncil, který mění katolickou církev. V moravském Senetářově si farníci svépomocí stavějí kostel odpovídající těmto změnám

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Zakázaný Bůh - Tady bude kostel, soudruzi

  • 00:00:07 Za pravdu a spravedlnost...
  • 00:00:10 SVATOVÁCLAVSKÝ CHORÁL
  • 00:00:17 -Senetářov je obec,
    leží 4 km severně od Jedovnic,
  • 00:00:20 nedaleko
    televizního vysílače Kojál
  • 00:00:23 a propasti Macocha.
  • 00:00:25 Obec Senetářov je přiřazena
    k farnosti v Jedovnicích,
  • 00:00:29 kde je farářem
    pan děkan František Vavříček.
  • 00:00:34 Vlevo je pan děkan Vavříček,
    vpravo mistr Kolek.
  • 00:00:41 -To je nezapomenutelná chvíle
    v mém životě.
  • 00:00:45 V noci se ozval telefon,
    byl to právě P. Vavříček
  • 00:00:49 a že chce ode mě kostel.
  • 00:00:55 A já jsem říkal:
  • 00:00:56 otče, já jsem v životě neudělal
    ani chlívek!
  • 00:01:01 Něco takového jsem řekl.
  • 00:01:03 Smál jsem se tomu,
    vždyť je to nedorozumění.
  • 00:01:07 Vždyť jsem malíř a sochař.
  • 00:01:10 Ale byl jsem
    z toho úplně strnulý...
  • 00:01:15 A ještě v té chvíli
    se ve mně probudilo něco jako...
  • 00:01:21 A co když bys to
    přece jen měl dělat?
  • 00:01:28 A zjistil jsem, že je na mně,
    abych do té role vstoupil.
  • 00:01:35 -Zaměření.
  • 00:01:53 Dne 29. června 1969,
    na svátek sv. Petra a Pavla,
  • 00:01:59 byla slavnost
    svěcení základního kamene.
  • 00:02:08 KOMENTÁŘ ITALSKY
  • 00:02:23 V letech 1962 ? 1965
    proběhl 2. vatikánský koncil,
  • 00:02:28 bez něhož by se
    nic výjimečného nestalo
  • 00:02:32 ani o pár let později v Senetářově.
  • 00:02:35 Do Říma tehdy
    na pozvání papeže Jana XXIII.
  • 00:02:39 a později Pavla VI.
  • 00:02:41 přijely tisíce
    biskupů a teologů z celého světa.
  • 00:02:46 -Jojojo, Carlo Skalicky.
  • 00:02:53 -Vy tam vypadáte
    opravdu předpisově.
  • 00:02:56 S kolárkem...
  • 00:02:58 -Prosím vás!
  • 00:03:00 SMÍCH
  • 00:03:02 To bylo tenkrát ještě...
  • 00:03:05 KOMENTÁŘ ITALSKY
  • 00:03:11 To je právě ta specialita,
    řekl bych,
  • 00:03:17 2. vatikánského koncilu.
  • 00:03:20 Protože všechny ty předešlé
    byly svolány tehdy,
  • 00:03:24 když už všechno nějak skřípalo,
    už to prostě nešlo...
  • 00:03:32 Vatikánský koncil
    je nápad Jana XXIII.
  • 00:03:37 Najednou ta situace
    začne být světová.
  • 00:03:42 Ne církevní, světová!
  • 00:03:44 Politická, byť je napjatá.
  • 00:03:47 A teď najednou Jan XXIII.
    začne říkat:
  • 00:03:50 no jo, tamhle v Číně to nejde.
  • 00:03:53 V Latinské Americe to vypadá tak...
  • 00:03:57 BOUCHNUTÍ DO STOLU
  • 00:04:01 Co by k tomu měla říct církev?
  • 00:04:04 Ta k tomu nemá co říct?
  • 00:04:09 A najednou mu přišlo na mysl:
    koncil.
  • 00:04:18 Jan XXIII. viděl,
    že pastorace církve je krátkodechá.
  • 00:04:27 A že se s tím musí něco dělat.
  • 00:04:34 -Kardinálové,
    členové Svatého kolegia,
  • 00:04:37 přijíždějí k tajným jednáním.
  • 00:04:41 -Komunistický režim
    vatikánský koncil podcenil.
  • 00:04:44 Měl za to, že je to něco podobného,
    jako sjezd komunistické strany.
  • 00:04:49 Jako jakási rituální akce,
  • 00:04:51 což byla mentální zkušenost
    komunistické strany,
  • 00:04:55 kdy se zásadní pohyby
    odehrávaly mimo sjezdy.
  • 00:04:58 Tam došlo jen
    k jakémusi rituálnímu stvrzení.
  • 00:05:01 A zdá se,
    že přinejmenším ze začátku,
  • 00:05:04 v r. 1962, 1963, si mysleli,
  • 00:05:06 že přesně k něčemu takovému
    ten koncil směřuje.
  • 00:05:09 Takže je vlastně dobře
  • 00:05:11 se takové církevní
    společenské události zúčastnit,
  • 00:05:15 a dokonce to byl v začátcích
  • 00:05:17 komunistický režim
    v Československu,
  • 00:05:19 který si dokonce myslel,
  • 00:05:21 že připraví
    koncilním otcům vystoupení.
  • 00:05:24 Takže soudruzi v ÚV KSČ
    psali příspěvek,
  • 00:05:26 který měl přednést
  • 00:05:28 některý z přítomných
    koncilních otců za Československo.
  • 00:05:32 -Stavba kostela byla zahájena
    v červnu roku 1969
  • 00:05:36 a skončena v červenci 1971.
  • 00:05:44 -Já to vnímám jako plastiku,
  • 00:05:47 jako sochařské dílo.
  • 00:05:50 Jako naprosto klíčový symbol
    nezničitelnosti víry
  • 00:05:55 v době jejího
    maximálního potírání a popření.
  • 00:06:03 Mě na tom Senetářově
    vzrušuje obzvláště
  • 00:06:07 politicko-historické prostředí.
  • 00:06:14 Všechno bylo zakázáno.
  • 00:06:17 Obuju si papuče...
  • 00:06:22 V kraji, kde jsou ostře
    vymezeni komunisti a katolíci
  • 00:06:28 aby se najednou dala
    dohromady společnost lidí,
  • 00:06:33 kteří si řekli:
  • 00:06:36 postavíme v bezvýznamné vesnici
    Senetářov kostel...
  • 00:06:48 -Pokračování stavby.
  • 00:07:17 -Je to absolutní zjevení r. 1968,
  • 00:07:22 protože tehdy bylo získáno
    stavební povolení.
  • 00:07:26 A potom, až do r. 1971,
  • 00:07:30 se to pomaličku budovalo
    za nejrůznějších šikan...
  • 00:07:35 A tam se najednou
    objevila nějaká Boží moc.
  • 00:07:46 -Nejlepší
    charakteristikou kostela je,
  • 00:07:49 že jde o dům farní rodiny,
    ve kterém se schází k bohoslužbám.
  • 00:07:57 Podoba kostela by měla vyjádřit,
    jaké je mé pojetí církve.
  • 00:08:07 KOMENTÁŘ ITALSKY
  • 00:08:16 -2. vatikánský koncil
    odkazuje na všechny předchozí.
  • 00:08:21 Ale přitom představuje
    skutečnou revoluci.
  • 00:08:27 Revoluci ne v tom,
    že by pravdy, co předtím byly,
  • 00:08:32 teď najednou nebyly.
  • 00:08:34 Ne, ty pravdy všechny zůstávají.
  • 00:08:40 Ale v mentalitě kléru.
  • 00:08:43 Biskupové sami
    se vlastně obžalovali:
  • 00:08:48 my jsme vlastně klerikálové!
  • 00:08:50 My držíme klerikalismus!
  • 00:08:52 Opusťme konečně klerikalismus!
  • 00:08:56 To se tam opakovalo!
  • 00:08:59 Klerikalismus
    nejen v církvi katolické,
  • 00:09:02 ale i v té protestantské.
  • 00:09:04 I v pravoslavné.
  • 00:09:06 A nakonec
    i u těch muslimů a buddhistů.
  • 00:09:09 I tam je klerikalismus.
  • 00:09:12 Prostě
    dělat si z náboženství výsady.
  • 00:09:15 A moc nad společností.
  • 00:09:20 Ale to bylo typické
    právě pro katolickou církev.
  • 00:09:25 -Středověk je
    paradigma klerikální,
  • 00:09:28 pouze klerikové slaví liturgii,
    ostatní jsou jenom přítomni.
  • 00:09:32 To je překonáno
  • 00:09:33 a zaplaťpámbu že to bylo
    na koncilu oficiálně překonáno
  • 00:09:37 paradigmatem Božího lidu,
    Božího lidu kněžského,
  • 00:09:41 který putuje dějinami,
  • 00:09:43 přitom si zpívá
    a tím zpěvem je liturgie,
  • 00:09:46 kterou ten lid slaví.
  • 00:09:51 -Stavba byla prováděna
    brigádnicky obyvateli Senetářova,
  • 00:09:55 a to zcela zdarma.
  • 00:09:59 Pan děkan Vavříček
    se dostavil na stavbu.
  • 00:10:11 -No a usměvavý otec Vavříček
    chodil jenom mezi těmi brigádníky
  • 00:10:15 s lahvinkou
    své vyhlášené jeřabinky
  • 00:10:19 a rozdával dobrou náladu.
  • 00:10:21 Občas i nějakého štamprlíka.
  • 00:10:26 On byl vynikající diplomat,
    uměl jednat s lidma,
  • 00:10:29 moc se s nikým nepřel
    a vždycky dokázal najít argumenty,
  • 00:10:34 které jeho partnery,
    někdy i protivníky přesvědčily.
  • 00:10:46 -Na stavbě pracovali všichni.
  • 00:10:48 Muži, ženy i děti.
  • 00:11:00 KOMENTÁŘ ITALSKY
  • 00:11:05 Čili já jsem v letech 1962 a 1965
    žil na území Vatikánu
  • 00:11:11 ve stínu tzv. svatého officia
    a kopule sv. Petra.
  • 00:11:21 A v posledním období,
    v tom nejdůležitějším,
  • 00:11:26 kdy se dotahovaly
    ty nejdůležitější dokumenty,
  • 00:11:30 jsem se tenkrát dostal
    jako tzv. "asignator locorum".
  • 00:11:41 Což je latinský výraz
    pro uvaděče.
  • 00:11:46 Zkrátka moje povinnost tam byla,
  • 00:11:49 ve 2 dlouhých
    koncilových tribunách,
  • 00:11:53 mít na starosti
    takových 25, 30 biskupů.
  • 00:12:02 Čili já jsem to všechno
    mohl sledovat.
  • 00:12:05 A když jsem seděl v 1. řadě,
    tak jsem viděl jejich reakce.
  • 00:12:16 Jak mezi sebou mluví.
  • 00:12:18 Čili člověk tam nějak dýchal
  • 00:12:22 volnou, svobodnou
    a bratrskou atmosféru.
  • 00:12:36 -Vatikán disponuje
    100tisícovou armádou kněží,
  • 00:12:39 řeholníků a jeptišek.
  • 00:12:43 -Na československém území
    tehdy žilo 15 biskupů, v r. 1962.
  • 00:12:47 Z toho ale v úřadu byli jenom 3.
  • 00:12:50 Několik dalších biskupů
    působilo v běžné duchovní správě,
  • 00:12:54 vesměs v zapadlých vesnicích.
  • 00:12:57 Anebo byli tenkrát někteří
    ještě přímo vězněni,
  • 00:13:01 buď v podobě domácího vězení
    jako byl Josef Beran,
  • 00:13:05 anebo v regulérním vězení
    jako řeckokatoličtí biskupové.
  • 00:13:11 Z těchto 15 dovolil stát
    v 1. vlně, aby vycestovali pouze 3.
  • 00:13:17 Z toho 2 slovenští
  • 00:13:19 a z nějakých
    ne úplně jasných důvodů
  • 00:13:22 František Tomášek jako
    tehdejší farář v Moravské Huzové.
  • 00:13:28 -Československá delegace ho tam
    považovala za jakéhosi...
  • 00:13:34 No, zaplaťpámbu,
    že tam máme aspoň 1 biskupa.
  • 00:13:41 Ale samozřejmě
    si ho moc nepovažovali.
  • 00:13:48 A československý exil taky ne.
  • 00:13:53 Ti se zase ptali: jak je možné,
  • 00:13:56 že všichni skuteční
    diecézní biskupové, plnoprávní,
  • 00:14:04 na koncil přijet nemůžou?
  • 00:14:10 A tenhle, biskup skoro jen napůl,
    tam přijet může?
  • 00:14:15 Čili on byl tenkrát
    ve velmi prekérní situaci.
  • 00:14:23 To byla vlastně situace
    celé té 3. strategie
  • 00:14:29 v zápase komunismu a církve.
  • 00:14:34 1. strategií
    byla strategie kolaborace.
  • 00:14:39 2. strategie
    byla strategie rezistence.
  • 00:14:44 Jenomže strategie
    kolaborace a rezistence
  • 00:14:48 byly situacemi bezvýchodnými.
  • 00:14:54 A tak se začala profilovat
    3. strategie,
  • 00:14:58 strategie koexistence.
  • 00:15:03 1. strategie, to byl Plojhar.
  • 00:15:07 2. strategie ? Beran.
  • 00:15:10 3. strategie ? Tomášek.
  • 00:15:13 -Za 168 jednacích dnů
    bylo proneseno 6000 projevů
  • 00:15:17 a 500krát se hlasovalo.
  • 00:15:21 -Biskupové v r. 1962 tvořili
    pouhou čtvrtinu celé delegace.
  • 00:15:26 Bylo tam 12 členů
    za Československo,
  • 00:15:28 z toho biskupové byli 3
  • 00:15:30 a 9 dalších byly
    skutečně velmi zvláštní osoby.
  • 00:15:34 Jely tam z pozice
    různých postojů v organizacích
  • 00:15:37 blízkých komunistickému režimu.
  • 00:15:41 Byli to tedy reprezentanti
    superkolaborující církve.
  • 00:15:46 A evidentně tam byla větší část
    doprovodu vysílána s tím,
  • 00:15:51 že mají biskupy hlídat,
    být ve spojení se strukturami StB,
  • 00:15:55 respektive
    s konfidentskými strukturami
  • 00:15:58 a využívat toho, že jsou v Římě,
    aby plnili nějaké zvláštní úkoly,
  • 00:16:03 především
    ve vztahu ke katolickému exilu.
  • 00:16:07 Velmi brzy pochopili,
    že je biskupové k ničemu nepustí,
  • 00:16:10 že ten exil nejsou hloupí lidé,
    kteří se jim nebudou svěřovat.
  • 00:16:16 Ale postupně jejich počet klesal,
    až zůstal na posledních 3.
  • 00:16:22 -Dlouhá léta diskriminovaný
    pražský arcibiskup Josef Beran
  • 00:16:26 se připojil ke koncilu
    až na podzim 1965,
  • 00:16:29 kdy mu komunisté dovolili
    vycestovat do Říma.
  • 00:16:33 Ovšem ve skutečnosti
    ho donutili emigrovat.
  • 00:16:38 V Praze ho nahradil
    biskup František Tomášek.
  • 00:16:42 -Tomášek se s Beranem
    potkal na koncilu, ne?
  • 00:16:45 -No jistě.
  • 00:16:46 -Jaké to bylo setkání?
  • 00:16:49 -Zdvořilé.
  • 00:16:52 Ne moc srdečné.
  • 00:16:55 To ne.
  • 00:16:58 I když musím říct,
    že Beran věděl,
  • 00:17:01 že strategie rezistence
    nemůže nadlouho uspět.
  • 00:17:11 Věděl ale zároveň,
    že on symbolizuje tuto strategii.
  • 00:17:17 Věděl, že je symbolem strategie,
    která je odsouzena k zániku.
  • 00:17:28 Ale přesto,
  • 00:17:31 a musela v tom být
    taky jeho veliká pokora,
  • 00:17:34 si nenápadně cenil
    strategie koexistence.
  • 00:17:41 -Provádí se montáž kříže
    z vybudovaného lešení.
  • 00:17:52 Autor, výtvarník pan Kolek,
    též pomáhá.
  • 00:18:04 V zápalu boje
    se podařilo podrazit fošnu,
  • 00:18:07 na které stál tesař.
  • 00:18:09 Včas se zachytil,
    takže se nic nestalo.
  • 00:18:13 Těmito pracemi
    končí činnost v r. 1970.
  • 00:18:32 -Kardinál Döpfner,
    arcibiskup mnichovský,
  • 00:18:34 šel za Alexandrem Heidlerem.
  • 00:18:38 Alexander Heidler byl český kněz,
  • 00:18:41 který pracoval
    pro Radio Svobodná Evropa.
  • 00:18:47 A povídá mu: Heleď se, Sašo,
    nemohl bys zajít za Beranem?
  • 00:18:52 A zeptat se ho,
  • 00:18:53 jestli by nemohl udělat
  • 00:18:55 nějaký projev
    ohledně náboženské svobody?
  • 00:18:59 Protože teprve nedávno přijel.
  • 00:19:02 On je vlastně skoro mučedník!
  • 00:19:06 Takže kdyby Beran
    o tom něco promluvil,
  • 00:19:10 mohlo by to pohnout
    stojatými vodami!
  • 00:19:19 -Tak se zdá, že i v mé vlasti
    katolická církev stále trpí pro to,
  • 00:19:23 co bylo v minulosti
    jejím jménem vykonáno
  • 00:19:26 proti svobodě svědomí,
  • 00:19:28 jako bylo v 15. století
    upálení kněze Jana Husa
  • 00:19:31 nebo v 17. století vnější donucení
    velké části českého národa,
  • 00:19:37 aby zase přijal katolickou víru.
  • 00:19:41 Tady nás tedy dějiny napomínají,
  • 00:19:44 abychom na tomto koncilu
    zásadu náboženské svobody
  • 00:19:47 a svobody svědomí vyhlásili
    jasnými slovy a bez výhrad.
  • 00:19:55 -Mluví se o "standing ovation".
  • 00:19:57 Oni tam stáli, tleskali,
    biskupové...
  • 00:20:00 Je to pravda?
  • 00:20:01 -Jojo!
  • 00:20:02 -Takže to bylo velké!
  • 00:20:04 -Ano.
  • 00:20:05 -Zvony se dopravují na střechu.
  • 00:20:09 Kostel měl být vysvěcen
  • 00:20:11 tehdejším brněnským biskupem
    Karlem Skoupým 11. července 1971.
  • 00:20:18 Svěcení bylo však
  • 00:20:19 3 dny před
    uvedeným datem odvoláno,
  • 00:20:23 když úřady dle
    objednávek autobusů zjistily,
  • 00:20:28 že by se svěcení zúčastnilo
    asi 50 000 věřících.
  • 00:20:52 -Dočetl jsem se,
    že tu bylo kolem 15 000 lidí,
  • 00:20:55 i když sem nejezdily
    žádné autobusy,
  • 00:20:58 všechno zakázali.
  • 00:20:59 Lidé sem došli pěšky.
  • 00:21:01 -Já jsem byl voják v té době.
  • 00:21:04 Ráno nás vzbudili ? poplach.
  • 00:21:08 Naložili nás do aut
    a vezli do Senetářova
  • 00:21:11 chránit socialismus.
  • 00:21:15 -A jak
    ta ochrana socialismu vypadala?
  • 00:21:19 -Rozložili nás tady.
  • 00:21:21 Já osobně jsem šel domů,
    ale kluci leželi v lese,
  • 00:21:24 Senetářov hermeticky uzavřeli.
  • 00:21:27 Dalo se sem dostat
    jen polními cestami.
  • 00:21:31 Po silnici se sem
    nedalo dostat vůbec.
  • 00:21:36 Oni měli obavy,
    že tu budou nějaké demonstrace.
  • 00:21:40 4 vodní děla v lese nachystaná.
  • 00:21:54 -Když je obřad posvěcení kostela,
  • 00:21:56 tak se to neděje tak,
    že biskup pomaže dveře křižmem.
  • 00:22:00 To není to podstatné.
  • 00:22:02 Posvěcení spočívá v tom,
    že se tam věřící už sešli
  • 00:22:06 a že tam slavili eucharistii.
  • 00:22:10 Tím pádem už by se
    ten kostel nemusel ani světit.
  • 00:22:14 To je klíčové.
  • 00:22:18 -Jaká byla atmosféra mezi lidma?
  • 00:22:20 Sloužil to P. Vavříček sám,
    nebo ještě další kněží?
  • 00:22:28 -V té době bylo 10
    kněží-rodáků ze Senetářova.
  • 00:22:35 -Takže rodáci, jo?
  • 00:22:39 To už je určitá známka,
    kolik má Senetářov obyvatel?
  • 00:22:42 -V té době měl 520.
  • 00:22:44 Dneska má tak 540.
  • 00:22:49 -V době útlaku byl zájem
    o toto povolání větší než dneska.
  • 00:22:59 -Jenomže komunisté
    nestudovali teologii,
  • 00:23:02 oni to nevěděli.
  • 00:23:03 Oni nevěděli,
    že nemůžou věřící zlomit.
  • 00:23:06 Můžou jim znepříjemnit život,
    že se nebudou mít kde scházet,
  • 00:23:10 ale nikdo nemůže křesťany,
    pokud oni sami nechtějí, donutit,
  • 00:23:14 aby se vzdali
    eucharistického shromáždění,
  • 00:23:19 zvláště nedělního.
  • 00:23:25 -Byl to výjimečný člověk.
  • 00:23:27 Takový tichý,
    s každým dobře jednal,
  • 00:23:31 měl rád děti...
  • 00:23:35 Pamatuju si,
  • 00:23:36 že když tu měla být
    1. mše svatá,
  • 00:23:39 tak strýčka odvezli estébáci
    na 3 hodiny do Blanska
  • 00:23:46 a tam ho vyslýchali,
    protože to chtěli zdržet.
  • 00:23:55 Takže ta mše svatá nezačala,
  • 00:23:57 všem autobusům zakázali,
    aby jely až do Senetářova,
  • 00:24:01 takže všichni lidé,
    kteří na to přijeli,
  • 00:24:06 zaparkovali v Jedovnicích
    a odtud šly průvody do Senetářova.
  • 00:24:13 Oni byli rozestoupení na silnici,
    tvrdili jim, že zdržují provoz,
  • 00:24:18 ale lidi šli
    a nic si z toho nedělali.
  • 00:24:32 -Podívejte se,
  • 00:24:34 nakonec
    samotným komunistům došlo:
  • 00:24:38 Bůh není zcela mrtev.
  • 00:24:44 Najednou jim došlo, že to,
    o čem si mysleli, že je mrtvé,
  • 00:24:49 tak ono to vlastně mrtvé není.
  • 00:25:01 -Koncilní reforma byla, podle mého,
    zcela pozitivně přijata.
  • 00:25:06 Důkazem je i tento kostel,
  • 00:25:08 který vznikl spontánně
    a koncilnímu duchu odpovídá.
  • 00:25:15 Ale jestli byly
    přijaty ty teologické principy,
  • 00:25:18 které jsou ukryty
    v konstituci o liturgii,
  • 00:25:22 to je i pro mě otázka.
  • 00:25:26 Reflexe a recepce
    těchto teologických principů
  • 00:25:31 bude ještě trvat velice dlouho.
  • 00:25:41 Skryté titulky: Hana Svanovská,
    Česká televize 2020

Související