iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
7. 6. 2005
15:20 na ČT2

1 2 3 4 5

5 hlasů
2105
zhlédnutí

Hádání o přírodě

Kanál Dunaj - Odra - Labe

38 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Hádání o přírodě

  • 00:00:27 Vítejte na větvi. Dnes budeme
    diskutovat o plavebním průplavu
  • 00:00:30 Dunaj - Odra - Labe.
    Následuje kauza z cyklu Nedej se.
  • 00:00:33 No a na úvod jako vždy
    dokument z darů přírody.
  • 00:00:51 V minulém pořadu jsme s kamerou
    a s bylinářem Pavlem brouzdali -
  • 00:00:54 někdy doslova - atraktivní krajinou
    Labských pískovců
  • 00:00:59 a nacházeli doklady toho, jak mocná
    a pestrá je pokladnice léčivých sil
  • 00:01:04 naší přírody pro toho,
    kdo se v ní naučí správně číst.
  • 00:01:12 S jarem však dnes přicházejí
    i rizika.
  • 00:01:15 Spousta pylů různých rostlin
    způsobuje populaci,
  • 00:01:18 oslabené průmyslem a chemií,
    úporné alergie.
  • 00:01:22 Jsou rostliny, které dovedou pomoci
    v boji proti této civilizační metle
  • 00:01:27 zhýčkané moderní společnosti?
  • 00:01:31 Bylináři se na to dívají
    trošku jinak než lékařská věda.
  • 00:01:40 Říkáme, že alergie
    je neschopnost organismu
  • 00:01:43 se srovnat s vnějším prostředím.
    Čili to, co lidem prospívá,
  • 00:01:48 co obdivují na kráse stromů,
    ty nádherné květy,
  • 00:01:52 tak jim to vlítne
    třeba na sliznici nosní dutiny
  • 00:01:57 a už to vyvolává alergický proces.
  • 00:02:00 Takže já na to používám
    velmi účinnou směs,
  • 00:02:05 která se skládá
    ze svízele syřišťového
  • 00:02:09 a dvojzubce trojdílného.
    Z toho se pije třikrát denně čaj.
  • 00:02:14 Tento čaj vyrobíme tak,
    že dvě čajové lžičky spaříme
  • 00:02:18 čtvrt litrem vařící vody
    a dvacet minut louhujeme.
  • 00:02:21 Ještě bych chtěl upozornit
    na důležitou věc.
  • 00:02:24 Někdy je člověk
    vyveden tak z rovnováhy,
  • 00:02:28 nebo se někdy předávkuje
    některými léky
  • 00:02:32 nebo i léčivými rostlinami,
    takže vše je třeba užívat
  • 00:02:37 s umírněností a s mírou,
    nebo jen na doporučení,
  • 00:02:42 že se jeho imunitní systém
    obrátí proti němu
  • 00:02:46 a způsobuje všechny možné potíže -
    alergie atd.
  • 00:02:52 Takže ten člověk
    je ničen z vlastních zdrojů
  • 00:02:55 svého imunitního systému.
  • 00:02:58 Někteří lidé se dostávají
    do těch stavů taky někdy
  • 00:03:01 z vlastní viny tím,
    že chtějí být zdravější
  • 00:03:04 a přehánějí to s léčbou. Jak říkal
    farář Kneip "dobrého po málu".
  • 00:03:11 Úvodem další lekce jarního
    bylinářství je nutno varovat
  • 00:03:15 před záměnou rostlin. Řada
    z nich může být prudce jedovatá.
  • 00:03:19 Bylinku otevírající jaro -
    Petrův klíč -
  • 00:03:22 si, doufejme, nesplete nikdo.
  • 00:03:26 Prvosenka jarní, kdysi hojná,
    dneska už vzácná.
  • 00:03:31 Přesto si ji musíme cenit
    jako velice léčivou rostlinu.
  • 00:03:36 která nám pomáhá zvláště
    při průduškových nemocech.
  • 00:03:40 Děláme z toho čaje.
    Sbírá se květní droga.
  • 00:03:44 Při všech průduškových nemocech
    a zánětech se používá 3x denně čaj.
  • 00:03:50 Dvě čajové lžičky květů spaříme
    čtvrt litrem vařící vody,
  • 00:03:54 dvacet minut louhovat.
    Můžeme přisladit medem.
  • 00:03:57 Na jaře nám také kvetou
    léčivé stromy.
  • 00:04:02 V první řadě je to kaštan koňský
    neboli jírovec maďal.
  • 00:04:08 Tam se používají, to málokdo ví,
    listy i květy k výrobě čajů
  • 00:04:15 při nedostatečnosti cévní. Čili kdo
    má nějaké periferní oběhové potíže,
  • 00:04:21 může používat tento čaj.
  • 00:04:24 -To je to brnění rukou?
    -Brnění rukou, křečové žíly,
  • 00:04:29 hemoroidy. Ten kaštan je úžasný
    třeba i na ošetřování
  • 00:04:34 opruzené kůže,
    například tak zvaného vlka
  • 00:04:38 po jízdě na kole a tak podobně.
    Čaj z listů kaštanu
  • 00:04:43 se dělá tím způsobem,
    že jednu čajovou lžičku
  • 00:04:46 nařezaných listů spaříme
    čtvrt litrem vařící vody,
  • 00:04:49 jednu minutu louhujeme
    a po vychladnutí popíjíme.
  • 00:04:54 Čaj z květů, ovšem sbíráme
    pouze samostatné květy.
  • 00:04:58 -Ty kvítky z té svíčky?
    -Ano.
  • 00:05:01 Dvě čajové lžičky spaříme
    čtvrt litrem vařící vody,
  • 00:05:05 pět minut louhujeme
    a potom popíjíme.
  • 00:05:08 Takže to jsou podstatné rozdíly.
  • 00:05:10 Z květů kaštanu si můžete
    také vytvořit tinkturu.
  • 00:05:13 Vezmeme litr žitné kořalky,
    do toho dáme 150 gramů květů,
  • 00:05:18 necháme tři neděle louhovat,
    každý den protřepáváme
  • 00:05:22 a máme tinkturu hotovou.
    Ta se může potom vtírat
  • 00:05:25 do problematických noh,
    kde jsou křečové žíly,
  • 00:05:29 nebo si z toho můžeme nechat
    udělat mastičku na ošetřování,
  • 00:05:33 ale také ji můžeme užívat vnitřně.
  • 00:05:39 Takže dvakrát až třikrát denně
    deset až patnáct kapek.
  • 00:05:42 V případě nesnášenlivosti
    této tinktury,
  • 00:05:45 protože obsahuje
    velké množství saponinů,
  • 00:05:49 to samozřejmě vynecháme.
    Čaj se obvykle používá
  • 00:05:53 jednou, dvakrát denně
    čtvrt litrový šálek čaje.
  • 00:05:57 V nejbližší době
    rozkvete černý bez.
  • 00:06:00 Černý bez je velmi léčivý z toho
    důvodu, že květy obsahují látku,
  • 00:06:06 která se jmenuje cholin,
    která působí na cévní systém
  • 00:06:10 a má silné protisklerotické
    a protirakovinné působení.
  • 00:06:14 Můžeme ty květy
    používat k výrobě čajů,
  • 00:06:18 což je známá věc,
    ale také listy
  • 00:06:21 například na obklady
    při bolestivých problémech.
  • 00:06:26 Třeba nějaké bolavé koleno,
    bolavé zápěstí atd.
  • 00:06:31 Vlastně je to taková první pomoc
    a velmi rychlá pomoc.
  • 00:06:36 Obsahová látka cholin
    v květu černého bezu
  • 00:06:40 je vždy v takových komplexech.
    To znamená, že je tam
  • 00:06:43 daleko víc látek než jen cholin.
    A právě ty komplexy potom působí
  • 00:06:48 velmi léčivě než samotný,
    kdyby se izoloval.
  • 00:06:52 Ale musíme si také vzpomenout
    na ty bobule,
  • 00:06:55 které za prvé působí proti
    neuralgiím. To je známá věc.
  • 00:06:59 Vždycky se ta šťáva,
    kterou uděláme vařením,
  • 00:07:04 spojuje s alkoholem
    a denně se popíjí.
  • 00:07:08 Velmi dobře to působí
    při těch páteřových problémech.
  • 00:07:14 Ale zároveň ty bobule
    mají v sobě látky,
  • 00:07:18 které zabraňují průniku
    virů chřipky do buňky těla.
  • 00:07:24 Takže to je úžasná věc
    a v období chřipkových onemocnění
  • 00:07:29 už bychom měli začít
    popíjet čajíček z těch bobulí
  • 00:07:34 nebo to přidávat do jiných čajů.
  • 00:07:37 Bříza patří mezi mýtické stromy.
    Odjakživa byla ceněna,
  • 00:07:41 odjakživa byla považována
    takřka za čarodějnou.
  • 00:07:46 My toho můžeme využít
    ve formě léčivých čajů.
  • 00:07:49 Sbírají se mladé listy břízy
    a z toho se dělá třikrát denně čaj.
  • 00:07:55 Asi dvě čajové lžičky spaříme
    čtvrt litrem vařící vody,
  • 00:07:59 dvacet minut louhovat.
    Ten čaj je mírně nahořklý.
  • 00:08:04 Co všechno léčí bříza?
    V první řadě vodnatelnost,
  • 00:08:08 která může být způsobena
    špatnou činností srdečního svalu
  • 00:08:12 nebo špatným chodem našich ledvin.
    Léčí nám celou řadu kožních neduhů.
  • 00:08:18 Také částečně lupénku
    a takové těžké choroby.
  • 00:08:23 My můžeme využít břízu
    nejenom k těm léčivým čajům,
  • 00:08:27 ale také například k obkladům.
    To se dělá tím způsobem,
  • 00:08:31 že se vezme igelitový pytel,
    strčíte tam tu nohu,
  • 00:08:35 nacpete tam listy,
    zase se to zaváže
  • 00:08:38 a nechá se to přes noc pařit.
    Potom se dá dělat březový olej.
  • 00:08:43 Březový olej je bezvadná věc,
    kterou si může udělat každý,
  • 00:08:48 protože když se půjde projít
    do lesa, tak najde spoustu
  • 00:08:51 padlých nebo pokácených stromů.
    Z menších větviček se oloupe kůra
  • 00:08:58 a tuto kůru zalijeme dobrým olejem.
    Nejlepší je ten olivový.
  • 00:09:04 Necháme to čtrnáct dní stát
    na sluníčku mezi oknem,
  • 00:09:09 potom scedíme, uložíme do ledničky
    a máme vynikající
  • 00:09:13 masážní prostředek na bolesti
    kloubů, svalů, šlach a úponů.
  • 00:09:17 Pokud máme
    nějakého známého majitele,
  • 00:09:21 s jeho svolením
    můžeme také použít mízu z břízy,
  • 00:09:28 která je léčivá
  • 00:09:31 a používá se
    při různých ledvinových chorobách.
  • 00:09:34 Pokud nepracují tak, jak mají,
    tak ty jedovaté látky se usazují
  • 00:09:39 v těle a způsobují
    celou řadu dalších potíží.
  • 00:09:42 Bříza se musí navrtat,
    dá se tam trubička
  • 00:09:46 a odchytává se míza, které
    může denně dělat až čtyři litry.
  • 00:09:51 Potom se tam přidává asi šest kusů
    hřebíčku na ty čtyři litry
  • 00:09:56 a trochu skořice.
    To zamezuje kažení té mízy
  • 00:10:01 a dává se to potom do ledničky.
  • 00:10:05 Typickým jarním keřem je trnka,
  • 00:10:08 jejíž květy se používají
    při léčení chronické zácpy.
  • 00:10:12 To už říkal farář Kneip.
    Dělá se z toho dvakrát denně čaj.
  • 00:10:15 Dvě čajové lžičky spaříme čtvrt
    litrem vařící vody,
  • 00:10:18 dvacet minut louhovat.
    Zajímavostí je také to,
  • 00:10:22 že plody trnky působí opačně.
    Takže když někdo trpí průjmem,
  • 00:10:27 tak může používat
    likér z trnek, víno z trnek
  • 00:10:32 nebo i čaj,
    který se dělá stejným způsobem.
  • 00:10:36 Z těch plodů
    můžeme udělat tinkturu.
  • 00:10:39 Ta se dělá tak, že 150 gramů plodů
    zalijeme litrem kořalky,
  • 00:10:43 necháme tři neděle louhovat
    a potom se užívá po kapkách
  • 00:10:47 dvakrát, třikrát denně 15 kapek.
  • 00:10:50 Jinak můžeme použít to víno,
    které se dělá zkvašováním.
  • 00:10:56 Česnek medvědí krásně voní na dálku
    a podle toho poznáme,
  • 00:10:59 kde vlastně roste.
    Má úžasné léčivé schopnosti.
  • 00:11:05 Hlavně v tom smyslu,
    že nám čistí střevo a žaludek.
  • 00:11:10 Má celou řadu antioxidantů.
  • 00:11:13 To znamená, že působí
    proti volným kyslíkovým radikálům,
  • 00:11:19 které vlastně potom
    devastují naše buňky.
  • 00:11:23 Má v sobě látku,
    která se jmenuje adenosin
  • 00:11:27 a je to velice silná
    protisklerotická látka,
  • 00:11:31 která potom pomáhá všem nemocným,
    kteří mají poruchy krevního oběhu,
  • 00:11:36 poruchy s krevním tlakem
    a zažívací obtíže.
  • 00:11:41 Johann Kinsle,
    to byl švýcarský farář,
  • 00:11:45 měl tuto rostlinu velice v oblibě.
  • 00:11:49 Používal ji velice často
    při těchto všech nemocech.
  • 00:11:53 Říkal také, že česnek medvědí
    obšťastňuje duši a tělo.
  • 00:11:58 To je skutečně pravda,
    protože po pravidelném užívání
  • 00:12:02 medvědího česneku
    se člověk cítí daleko lépe.
  • 00:12:06 I ti lidé, kteří
    nesnášejí normální česnek,
  • 00:12:10 mají třeba potíže
    se žaludkem nebo žlučníkem,
  • 00:12:13 tak potom i tento listový česnek
    medvědí snáší velice dobře.
  • 00:12:19 Konzumace se provádí
    v čerstvém stavu,
  • 00:12:23 ale můžeme ho také
    určitým způsobem konzervovat.
  • 00:12:27 Například sušením při umělém teple,
    protože jinak to nejde.
  • 00:12:33 Kdybychom ho sušili někde na půdě,
    tak nám ty listy rozbřednou.
  • 00:12:38 Potom napráškovat
    a můžeme to sypat do potravy.
  • 00:12:41 Další způsob je zamražení,
    což je velice výhodné.
  • 00:12:44 Namrazíme si určité množství
    těch listů.
  • 00:12:48 Dáme to do mikrotenových sáčků.
  • 00:12:51 Další způsob je nakládání
    listů do kořalky.
  • 00:12:55 Vezmeme listy, nakrájíme je,
    zalijeme je kořalkou,
  • 00:12:59 necháme tři neděle louhovat.
    Potom se to používá jako kapky.
  • 00:13:02 Třikrát denně 15 - 20 kapek.
  • 00:13:05 Další způsob je výroba salátu.
  • 00:13:08 Takže nařežeme
    listy tohoto česneku,
  • 00:13:13 přidáme trochu popence
    a podáváme k jídlům.
  • 00:13:17 Také dáváme tyto listy
    do jarních špenátů.
  • 00:13:20 To znamená,
    že uděláme špenát z kopřivy,
  • 00:13:24 můžeme tam dát také listy ředkvičky
    a listy medvědího česneku.
  • 00:13:28 Dusíme to, jako se to dělá,
    potom to ochutíme.
  • 00:13:32 Případně tam ještě můžeme dát
    jedno nebo dvě vejce
  • 00:13:36 a je z toho vynikající špenát.
    Velice zdravý.
  • 00:13:40 Nebo můžeme jednoduchým způsobem
    konzumovat tyto listy tím,
  • 00:13:45 že je vlastně pojídáme.
  • 00:13:47 Velmi dobře to působí
    na naše trávení.
  • 00:13:51 A já všem badatelům,
  • 00:13:54 kteří chtějí si tuto rostlinu
    pěstovat na zahrádce,
  • 00:13:58 doporučuji,
    aby si zvolili vlhčí místo.
  • 00:14:01 Když vykvete,
    tak udělá spoustu semen,
  • 00:14:05 takže máme vlastně potom
    ty mladé rostlinky všude kolem,
  • 00:14:10 velmi rychle se to rozmnoží
  • 00:14:13 a můžete tím podarovat
    například svoje sousedy.
  • 00:14:16 Teď už nezbývá nic jiného
    než ochutnat tento česnek.
  • 00:14:20 Já vám přeju dobrou chuť.
  • 00:14:37 Plavební průplav Dunaj-Odra-Labe
    je opět na stole.
  • 00:14:40 Velkolepý projekt
    za několik set miliard,
  • 00:14:43 jehož realizace by podle
    přírodovědců znamenala
  • 00:14:46 ekologickou katastrofu, je uváděn
    ve strategickém dokumentu
  • 00:14:49 ministerstva dopravy
    mezi hlavními projekty.
  • 00:14:52 V čem spočívá celospolečenský
    přínos této stavby,
  • 00:14:56 bohužel nikdo netuší
    a nedozvíme se to ani dnes.
  • 00:14:59 Ministerstvo dopravy totiž
    na poslední chvíli svou účast
  • 00:15:02 v dnešní diskuzi telefonicky
    odmítlo. Vadí mu přítomnost
  • 00:15:06 nevládní organizace a nevyvážené
    složení diskutujících.
  • 00:15:10 Co o takovém postupu ministerstva
    soudíte vy, pane Kužílku,
  • 00:15:15 jako odborný konzultant v otázkách
    otevřenosti státní správy?
  • 00:15:18 Myslím, že to není vhodný postup.
    Přinejmenším můžeme říct,
  • 00:15:25 že ta nevyváženost vzniká
    právě tím, že se nedostavili.
  • 00:15:28 Tak ji těžko můžou vyčítat
    tomu pořadu.
  • 00:15:31 Druhá věc je právní povinnost
    úřadu, jako je ministerstvo,
  • 00:15:35 poskytovat informace,
    a to ofenzivně a aktivně.
  • 00:15:38 Je to uloženo zákonem, který
    zřizuje všechna ministerstva.
  • 00:15:42 A je to povinnost,
    která je uložena i v ústavě.
  • 00:15:45 Takže já bych to hodnotil
    jako porušení pracovní povinnosti
  • 00:15:49 někoho z těch, kdo si vymyslel
    tu fintu, že na poslední chvíli
  • 00:15:53 zatelefonuje a nepřijde.
    Taky si ale myslím,
  • 00:15:57 že těchto případů je tolik,
    že by se média měla odhodlat
  • 00:16:02 to tzv."rozmáznout"
    a brát to za vážný problém.
  • 00:16:08 Nepřejít to mlčením.
    Zejména veřejnoprávní televize.
  • 00:16:13 Mně je jako uživateli jedno,
    jestli se cítí ředitel televize
  • 00:16:18 silný, nebo slabý, ale myslím si,
    že by to měl udělat,
  • 00:16:22 nebo redaktoři na příslušných
    úrovních takovou věc nenechat
  • 00:16:27 nepovšimnutou a tázat se dál,
    jak to že nebylo na pozvání
  • 00:16:32 ministerstvo schopno někoho vyslat,
    aby zde uvedl argumenty.
  • 00:16:36 Před natáčením tohoto pořadu
    jsme ministerstvu dopravy
  • 00:16:40 položili tyto otázky:
    Proč je tento záměr
  • 00:16:44 uveden v dopravní politice
    pro léta 2005 až 2013?
  • 00:16:47 Jaký je aktuální stav?
    Je známa přesná trasa?
  • 00:16:52 Kolik korun ročně investuje
    ministerstvo dopravy
  • 00:16:55 do udržování této ideje?
  • 00:16:58 Jaké jsou odhadem náklady
    na realizaci celého projektu?
  • 00:17:02 Na to se tady odpovědi nedozvíme,
    protože ministerstvo dopravy
  • 00:17:06 je reprezentováno
    pouze touto tabulkou.
  • 00:17:10 Nicméně pokusíme se
    to nějak rozebrat.
  • 00:17:12 Já bych požádal pana inženýra
    Havlíčka, jestli by nám vysvětlil
  • 00:17:16 technickou podstatu tohoto díla.
  • 00:17:18 Jak by to v praxi vypadalo,
    kdyby k tomu došlo?
  • 00:17:22 Vodní cesta
    je správný pojem pro toto dílo.
  • 00:17:26 V praxi to znamená
    přibližně 500 kilometrů
  • 00:17:30 tras této vodní cesty,
    která by,
  • 00:17:36 zejména co se týká
    moravní a oderské trasy,
  • 00:17:39 byla skutečně kanálem,
    nebo převážně kanálem,
  • 00:17:43 který by měl tyto parametry:
  • 00:17:45 Šířka plavební dráhy
    je přibližně 40 metrů.
  • 00:17:49 Když k tomu připočítám ostatní
    potřebné plochy,
  • 00:17:52 tak se můžeme dostat místy
    až k šířce 100 metrů.
  • 00:17:55 Průměrná hloubka je asi 4,5 metru.
  • 00:17:59 Na této vodní cestě by muselo být
    zbudováno
  • 00:18:03 několik desítek plavebních komor.
  • 00:18:06 Uvažuje se dokonce s variantou
    buď čtyř kilometrů tunelu,
  • 00:18:10 nebo lodních zdvihadel,
  • 00:18:13 která by musela lodě zdvihat
    do výšky 50 až 100 metrů.
  • 00:18:18 Já jsem se dočetl,
    že tam má být výtah pro lodě
  • 00:18:22 až do výšky 114 metrů.
    To je vtip, že?
  • 00:18:25 To je zřejmě v místě obchvatu
    Litovelského Pomoraví,
  • 00:18:30 kde nemůžeme jít
    přes chráněnou krajinnou oblast.
  • 00:18:34 Je potřeba ji obejít. A tom potom
    není kudy jinudy trasovat.
  • 00:18:40 Ale to je výška
    mnohapatrového výškového domu.
  • 00:18:44 -Je to tak.
    -A tam budou vyvážet parníky?
  • 00:18:47 -Ano, je to tak.
    -V čem by mohla tato stavba
  • 00:18:52 poškodit přírodu?
    V čem je to největší nebezpečí?
  • 00:18:56 Tam dochází k obrovskému konfliktu
    s řadou velmi cenných lokalit.
  • 00:19:04 Nejenom lokalit národního významu,
    ale i lokalit evropského významu.
  • 00:19:07 Nejsou to ojedinělé střety.
    Je tam celá dlouhá řada případů,
  • 00:19:11 kde by tento projekt ohrozil
    existenci některých lokalit.
  • 00:19:18 Jak se na to dívá váš úřad?
  • 00:19:21 Tento záměr určitě,
    jak bylo naznačeno,
  • 00:19:28 velmi silně ovlivní ta území.
    Dá se říct celou Moravu.
  • 00:19:31 Je to mnoho aspektů.
  • 00:19:34 Jak bylo řečeno,
    chráněné druhy rostlin a živočichů,
  • 00:19:38 chráněná území.
    Takže i z tohoto hlediska
  • 00:19:41 ministerstvo životního prostředí
    nikdy nesouhlasilo s tím záměrem.
  • 00:19:45 Tam bych snad doplnil,
    že právě z těch evropských směrnic
  • 00:19:49 vyplývá, že máme zachovat
    ta území v dobrém stavu,
  • 00:19:52 případně ta území ještě zlepšovat.
  • 00:19:55 A tady ten vliv by určitě
    ten stav skoro jistě zhoršil.
  • 00:20:00 Já jsem zde měl dotaz
    na ministerstvo dopravy,
  • 00:20:04 z jakého důvodu se dostala
    do té koncepce,
  • 00:20:09 do toho koncepčního materiálu
    tato vodní cesta.
  • 00:20:13 Jste schopni někdo z vás
    na ten dotaz reagovat
  • 00:20:17 a říct, proč pravděpodobně
    se tato vodní cesta
  • 00:20:21 neustále do takových materiálů
    dostává?
  • 00:20:24 Já bych mohl říct jednu věc,
    a to sice, že ta vodní cesta
  • 00:20:27 je vlastně součástí
    mezinárodní smlouvy,
  • 00:20:31 ke které Česká republika
    přistoupila.
  • 00:20:34 Je to Smlouva o vnitrozemské plavbě
    zvaná zkratkou AGN.
  • 00:20:38 Tam je tato vodní cesta uváděna
  • 00:20:43 jako perspektivní vodní cesta
    mezinárodního významu.
  • 00:20:46 Jak je to z právního hlediska?
    Co má přednost?
  • 00:20:49 Jsme povinni budovat vodní cestu,
    nebo zachovat chráněná území?
  • 00:20:55 Tato smlouva skutečně byla
    Českou republikou podepsána.
  • 00:21:02 V roce 1996 došlo k jejímu
    schválení za příslušných předpisů
  • 00:21:06 a vyhlášení ve sbírce zákonů.
    Ale v žádném případě
  • 00:21:10 z této mezinárodní úmluvy nevyplývá
    povinnost České republiky
  • 00:21:15 kanál Dunaj-Odra-Labe,
  • 00:21:18 nebo vnitrozemskou cestu
    Dunaj-Odra-Labe,
  • 00:21:21 ať už tomu budeme říkat jakkoliv,
    vystavět.
  • 00:21:25 Navíc tady chci upozornit,
    že taková smlouva
  • 00:21:29 podle zásad mezinárodního práva
    stejně nesmí porušovat závazky
  • 00:21:34 České republiky, plynoucí
    z jiných mezinárodních smluv.
  • 00:21:38 Také nesmí porušovat úmluvy
    a závazky České republiky
  • 00:21:44 na poli ochrany
    životního prostředí.
  • 00:21:47 Takový záměr, o kterém tady
    mluvíme, by měl být podroben
  • 00:21:52 strategickému posuzování vlivů
    na životní prostředí.
  • 00:21:56 Součástí tohoto strategického
    posuzování musí být
  • 00:22:03 i posuzování vlivu
    na ty evropsky významné lokality,
  • 00:22:06 nebo, chcete-li,
    na soustavu Natura 2000,
  • 00:22:09 kde by muselo být doloženo,
    že veřejně prospěšný zájem
  • 00:22:12 převažuje nad zájmem na ochranu
    přírody v tomto smyslu.
  • 00:22:16 A v případě, že by se tak stalo,
    tak je potřeba ty biotopy druhů
  • 00:22:23 a přírodní stanoviště nahradit,
    což si nedovedu představit,
  • 00:22:28 že by to bylo možné
    v tom rozsahu narušení,
  • 00:22:32 nebo i přímého zničení
    těch biotopů.
  • 00:22:36 Jak je to vůbec v evropském právu,
    když jsou proti sobě
  • 00:22:40 postaveny na jedné straně
    záměry něco stavět,
  • 00:22:44 na druhé straně
    povinnost něco chránit?
  • 00:22:47 Co vyhrává, co má přednost?
  • 00:22:50 Pan náměstek ministra životního
    prostředí už to naznačil.
  • 00:22:55 Zde se bavíme o legislativě,
    vyplývající ze Směrnice
  • 00:23:02 Rady Evropských společenství
    o ochraně volně žijících ptáků
  • 00:23:05 a ze Směrnice o ochraně přírodních
    stanovišť volně žijících živočichů
  • 00:23:09 a planě rostoucích rostlin.
    Zásadní je říct,
  • 00:23:14 že poskytují
    velmi přísnou ochranu s tím,
  • 00:23:18 že jakékoliv ekonomické záměry
    v daném území lze realizovat
  • 00:23:25 pouze za podmínek,
    že zde budou posouzeny
  • 00:23:29 i alternativní varianty.
  • 00:23:32 Nelze-li takovou variantu
    mít na stole,
  • 00:23:36 tak pak je zde
    ještě jedna možnost -
  • 00:23:40 realizovat takový ekonomický záměr
    za podmínek,
  • 00:23:44 že bude prokázán
    jiný veřejný zájem,
  • 00:23:47 který výrazně převáží
    nad zájmem ochrany přírody,
  • 00:23:51 a za provedení
    kompenzačních opatření.
  • 00:23:55 Evropský soudní dvůr
    v minulosti nejednou judikoval
  • 00:23:59 rozhodnutím, že členský stát
    porušil své závazky,
  • 00:24:05 pakliže realizoval nějakou stavbu
    v rozporu s těmito požadavky.
  • 00:24:11 V konečné fázi lze dojít
    i k vysokým sankčním postihům.
  • 00:24:16 Čili když to řeknu jednoduše:
    Příroda měla přednost u soudu.
  • 00:24:20 Příroda měla přednost.
  • 00:24:22 Jedním ze šesti hlavních důvodů
    mizení biologické rozmanitosti
  • 00:24:27 na planetě
    se uvádí fragmentace biotopů.
  • 00:24:32 Fragmentace životního prostředí
    těch organismů. o které jde.
  • 00:24:36 Myslíte si, že stavba kanálu může
    takovou fragmentaci prohloubit,
  • 00:24:43 nebo je z tohoto hlediska
    nepodstatná?
  • 00:24:46 To je nepochybně jeden
    z nejhroznějších dopadů,
  • 00:24:51 který by taková stavba
    měla na krajinu,
  • 00:24:55 protože se pohybujeme,
    jak už bylo řečeno, v údolní nivě
  • 00:24:58 a i když existují varianty,
    které odsouvají trasu vodní cesty
  • 00:25:06 buď na okraj údolní nivy,
    nebo dokonce do svahů nad nivu,
  • 00:25:09 tak vždycky si musíme uvědomit,
  • 00:25:11 že ty nejcennější části
    údolních niv,
  • 00:25:15 které dnes máme chráněné například
    jako chráněné krajinné oblasti,
  • 00:25:18 může to být Poodří,
    může to být Litovelské Pomoraví,
  • 00:25:22 jsou přímo závislé
    na dotaci z vodních zdrojů,
  • 00:25:25 které neleží
    přímo v té údolní nivě.
  • 00:25:28 A tady by minimálně z jedné strany
    vždycky došlo
  • 00:25:32 k odříznutí těchto zdrojů, čili by
    došlo i k významnému ovlivnění
  • 00:25:36 těch cenných biotopů, které jsou
    na vodě bezprostředně závislé.
  • 00:25:41 Čili tato liniové stavba by měla
    dopad nejdřív do hydrologie,
  • 00:25:47 do hydrogeologických poměrů
    a následně do živé složky,
  • 00:25:52 protože ta se odvíjí od toho,
    co se děje s tou neživou částí.
  • 00:25:56 Tady je jedna z posledních variant,
    jak má ten kanál jít.
  • 00:26:02 Tady máme Dunaj, směr na Odru
    a směr na Labe.
  • 00:26:07 Ředitelství vodních cest na svých
    webových stránkách argumentuje,
  • 00:26:12 že uvedená stavba
    zlepší povodňovou situaci,
  • 00:26:17 respektive může řešit povodně.
    Jak se na to díváte?
  • 00:26:22 Taková argumentace existuje.
    Já jsem se s ní setkal.
  • 00:26:26 Setkal jsem se i s posudky,
    které zkoušely vyhodnocovat
  • 00:26:30 například protipovodňovou ochranu
    Olomouce pomocí této vodní cesty.
  • 00:26:35 V tomto konkrétním případě to
    vypadalo tak, že kolem Olomouce
  • 00:26:42 byla vybudována tato vodní cesta,
    která zároveň fungovala
  • 00:26:45 jako odlehčovací kanál.
    Ochraně Olomouce tohle prospělo,
  • 00:26:48 ale zhoršilo to situaci
    pod Olomoucí.
  • 00:26:52 Například v Kroměříži ty kulminační
    průtoky už vycházely vyšší.
  • 00:26:57 Uvědomme si,
    že ta vodní cesta je umístěná
  • 00:27:01 většinou mimo vlastní koryto
    těch toků.
  • 00:27:05 Je to jakýsi kanál. Někde je nad
    terénem, někde je pod terénem.
  • 00:27:10 Rozhodně zabírá místo v nivě,
    které by jinak bylo využito
  • 00:27:14 pro rozlivy vod, a to je
    poměrně podstatný efekt
  • 00:27:18 při těch šířkách,
    o kterých jsem mluvil.
  • 00:27:22 A těch aspektů je ještě víc.
  • 00:27:25 Můžeme se bavit
    o provozních aspektech.
  • 00:27:28 Pokud má vodné cesta fungovat
    jako protipovodňové opatření,
  • 00:27:32 tak co budeme dělat s loděmi,
    které tam budou v době povodně?
  • 00:27:36 To znamená, že by musely být
    ukotveny v nějakých přístavech,
  • 00:27:41 což technicky může být problém.
  • 00:27:45 Já bych tady něco ocitoval.
    Česká televize se otázala
  • 00:27:49 Nejvyššího kontrolního úřadu, jaké
    jsou známy celospolečenské přínosy,
  • 00:27:54 které by měla výstavba kanálu,
    a zda je realizovatelná.
  • 00:28:00 Z odpovědi bych vybral toto:
    "Materiály, které byly doposud
  • 00:28:05 NKÚ - Nejvyššímu kontrolnímu úřadu
    - předloženy, postrádají
  • 00:28:09 základní náležitosti pro posouzení
    celospolečenské návratnosti.
  • 00:28:13 Například chybí jasná definice
    a vymezení projektu.
  • 00:28:17 Chybí analýza rizik, například
    nutnost dalších,
  • 00:28:21 vyvolaných investic,
    únik výnosů a tak dále.
  • 00:28:24 Bez těchto náležitostí
    nemůže nikdo,
  • 00:28:28 natož Nejvyšší kontrolní úřad
  • 00:28:30 provést objektivní analýzu
    výnosů a nákladů,
  • 00:28:34 která by objektivně identifikovala
    životaschopnost takového projektu.
  • 00:28:39 Do dokončení poslední kontroly
    v roce 2003
  • 00:28:43 nebyla koncepce
    rozvoje vodních cest podložena
  • 00:28:46 socio-ekonomickými analýzami.
  • 00:28:49 Nejvyšší kontrolní úřad tento stav
    hodnotí jako vysoce rizikový
  • 00:28:53 pro hospodárnost vynakládaných
    veřejných finančních prostředků."
  • 00:28:58 Pánové, mohli byste to někdo
    komentovat, jak si vyložit to,
  • 00:29:03 že se zde prosazuje záměr,
    o jehož návratnosti a účelnosti
  • 00:29:09 je i z hlediska Nejvyššího
    kontrolního úřadu pochybnost?
  • 00:29:15 Já nejsem znalec té věcné
    problematiky, ale tak,
  • 00:29:19 jak to na mě působí třeba
    ze zprávy NKÚ, tak mě to vyděsilo.
  • 00:29:23 To je skutečně cosi
    zcela neuchopitelného.
  • 00:29:27 Já laicky vím, že je to myšlenka
    táhnoucí se mnohá desetiletí
  • 00:29:33 nebo téměř už století, ale je to
    něco tak nepochopitelného,
  • 00:29:36 že si nedovedu představit nějakou
    skutečnou seriózní veřejnou diskuzi
  • 00:29:40 v tom smyslu,
    že by se náhle ukázalo,
  • 00:29:44 že český a moravský národ
    touží po tomto díle,
  • 00:29:47 nebo naopak netouží.
    Asi klíčem by v takové věci
  • 00:29:51 podle mého názoru
    měl být tlak na tu ekonomiku
  • 00:29:55 a na efektivitu
    vytváření toho záměru.
  • 00:29:58 To znamená chtít to,
    co píše Nejvyšší kontrolní úřad.
  • 00:30:02 Jasnou definici, jasné parametry,
    co to vůbec může přinést.
  • 00:30:07 Pokud to není nikdo schopen
    vyčíslit, tak bych protestoval
  • 00:30:10 jako občan,
    aby se na to něco dávalo.
  • 00:30:13 Zamyslíme-li se nad tím,
    proč ministerstvo dopravy
  • 00:30:18 stále prosazuje
    takto kontroverzní záměr,
  • 00:30:20 tak zjistíme, že lobby, která
    prosazuje výstavbu vodních cest,
  • 00:30:27 sice není zdaleka tak silná
    jako dálniční lobby,
  • 00:30:30 ale je velice dobře zorganizovaná
    a je s ministerstvem propojená.
  • 00:30:34 Je to vidět například z toho,
    jak pan Šefera,
  • 00:30:37 který byl původně soukromý rejdař,
    se stal ředitelem státního podniku
  • 00:30:41 Československé plavby labské
    a dnes je ředitelem
  • 00:30:45 Ředitelství vodních cest,
    které by bylo investorem
  • 00:30:49 vodní cesty Dunaj-Odra-Labe.
    Podíváme-li se na případ
  • 00:30:54 labských jezů, ten je zajímavý
    právě z hlediska financování.
  • 00:30:58 Totiž od doby zřízení Státního
    fondu dopravní infrastruktury
  • 00:31:03 bylo každoročně 200 až 300 milionů
    věnováno na projekční přípravu
  • 00:31:08 labských jezů. Každoročně se
    utratilo zhruba 20 až 30 milionů,
  • 00:31:13 ale zbytek v tom fondu zůstal
    a je připraven,
  • 00:31:17 až se jezy schválí,
    se mohlo hned začít s výstavbou.
  • 00:31:21 Čili se tady hospodaří se státními
    penězi takovým způsobem,
  • 00:31:25 že ještě než je stavba schválena,
    už se někde připravuje hromádka
  • 00:31:29 na její výstavbu. To mi připadá
    jako nestandardní postup
  • 00:31:33 a obávám se, že kdyby
    se mělo začít s přípravou
  • 00:31:36 například přístavu v Ostravě
    a napojení na Odru,
  • 00:31:41 tak by se kolem toho financování
    odehrávaly podobné věci.
  • 00:31:44 Čili labské jezy jsou součástí
    stavby kanálu Dunaj-Odra-Labe?
  • 00:31:51 Nejsou přímo součástí kanálu,
    ale nepochybně jsou součástí
  • 00:31:55 té vodní cesty,
    na kterou se ten kanál napojuje.
  • 00:31:58 Je to jeden z případů,
  • 00:32:00 kde se dnes už částečně
    o tom kanálu rozhoduje.
  • 00:32:03 Pokud projdou labské jezy,
    bude to signál, že je možné
  • 00:32:06 překonat i ochranu prostřednictvím
    soustavy Natura 2000,
  • 00:32:12 že je možné investovat státní
    peníze do projektu,
  • 00:32:15 který byl Nejvyšším
    kontrolním úřadem hodnocen,
  • 00:32:18 že je bez ekonomické návratnosti.
  • 00:32:23 Já to jenom ještě okomentuji tím,
    že v Bavorsku,
  • 00:32:27 nebo přes území Německa
    je vybudován obdobný kanál.
  • 00:32:32 Sice se v mnoha parametrech liší
    ale kontrolní úřad bavorský
  • 00:32:37 konstatoval, že z větší části
    prostředky vložené do toho kanálu
  • 00:32:43 byly promrhané peníze. Pane
    inženýre Mano, vy jste byl členem
  • 00:32:47 pracovní skupiny, kterou před dvěma
    lety jmenoval ministr Ambrozek.
  • 00:32:51 Jaký byl účel této pracovní skupiny
    a co zjistila?
  • 00:32:55 Tato patnáctičlenná pracovní
    skupiny byla jmenována
  • 00:33:02 za účelem přípravy
    odborných podkladů
  • 00:33:06 pro politickou argumentaci
    ministerstva a pana ministra.
  • 00:33:10 Pracovní skupina
    vytvořila zadání rozsáhlé studie,
  • 00:33:15 která by měla popsat
    možné konflikty
  • 00:33:21 vodní cesty Dunaj-Odra-Labe
    z různých pohledů.
  • 00:33:26 To znamená jak
    z ekologických, krajinářských,
  • 00:33:29 tak z ekonomických,
    legislativních a dalších.
  • 00:33:32 Do září nebo října letošního roku
    by měla být hotova syntéza
  • 00:33:40 a měly by být
    panu ministrovi předloženy
  • 00:33:44 závěry této rozsáhlé studie.
  • 00:33:46 Můžete prozradit, kdo byl vedoucí
    této pracovní skupiny?
  • 00:33:50 Já už jsem zmínil, že to byla
    patnáctičlenná pracovní skupina
  • 00:33:55 a jejím předsedou
    byl pan docent Petr Obrdlík
  • 00:34:00 z Institutu v Radstadtu v Německu,
  • 00:34:04 který má bohaté
    a dlouholeté zkušenosti
  • 00:34:08 s různými pracemi na velkých
    vodních tocích ve střední Evropě.
  • 00:34:14 Jak se v Německu dívají
    na stavbu vodních kanálů?
  • 00:34:18 Tam s tím mají četné
    a celkem nové zkušenosti.
  • 00:34:22 Rozhodně neplánují v souvislosti
    s vodní cestou Dunaj-Odra-Labe,
  • 00:34:28 že by dělali nějaké úpravy
    úseku Labe na německém území.
  • 00:34:35 Němci skutečně po povodni přijali
    nejprve pětibodový plán
  • 00:34:41 protipovodňové ochrany,
    ve kterém se dohodli,
  • 00:34:44 že zastaví stavební úpravy Labe.
    A toto rozhodnutí je i součástí
  • 00:34:50 koaliční smlouvy
    současné německé vlády.
  • 00:34:53 Nedávno německý ministr
    životního prostředí potvrdil,
  • 00:34:56 že v Německu i údržbové práce,
    které probíhají,
  • 00:34:59 mají za cíl
    pouze obnovit stav před povodněmi.
  • 00:35:03 A abychom věděli, o čem mluvíme,
    zatímco u kanálu Dunaj-Odra-Labe
  • 00:35:07 se jedná o plavební hloubku
    2,5 až 4 metry,
  • 00:35:11 tak německý úsek Labe
    od státních hranic až po Magdeburg
  • 00:35:16 dlouhodobě klesá
    i pod plavební hloubku 1,4 metru.
  • 00:35:20 Čili z toho je vidět,
    že parametry německého úseku Labe
  • 00:35:24 jsou hluboko pod tím, co je
    v kanálu Dunaj-Odra-Labe zamýšleno.
  • 00:35:29 Čili my bychom budovali kanál
    mnohem kapacitnější než mají Němci?
  • 00:35:33 Z hlediska
    napojení na Labe rozhodně.
  • 00:35:36 Čili by to bylo zbytečné protože
    lodě s větším ponorem
  • 00:35:40 by se přes Německo nemohly dostat.
  • 00:35:43 Byly by to stále ty lodě,
    které dnes po Labi plují
  • 00:35:46 a jejichž ekonomika je na hranici
    rentabilnosti nebo spíš pod ní.
  • 00:35:51 Oficiální odhad nákladů na stavbu,
    o které mluvíme, neexistuje.
  • 00:35:55 Podle odhadu
    Českého ekologického ústavu
  • 00:35:59 má tato stavba stát
    asi 400 miliard korun.
  • 00:36:06 Myslíte si, pane inženýre,
    že je to odhad správný?
  • 00:36:09 Já odhaduju, že to je
    spíš na té spodní hranici.
  • 00:36:16 Když si vezmeme, že jeden jez
    na Labi má stát zhruba 3 miliardy,
  • 00:36:19 teď si vemte,
    kolik jezů tam je
  • 00:36:22 a to nejsou jediné stavby,
    tak to je ta nespodnější hranice.
  • 00:36:26 Ve skutečnosti
    to bude o poznání víc.
  • 00:36:30 Já tady mám brožuru Plánovaná
    vodní cesta Dunaj-Odra-Labe
  • 00:36:35 z pohledu ochrany přírody
    a životního prostředí.
  • 00:36:38 Z té mimo jiné vyplývá, že variant
    a subvariant bylo pravděpodobně 18.
  • 00:36:42 To znamená, že už na tu projekční
    přípravu se musely použít
  • 00:36:49 nemalé prostředky pravděpodobně
    ze státního rozpočtu,
  • 00:36:53 protože si nedovedu představit,
    kdo jiný by to financoval.
  • 00:36:56 Má tedy veřejnost právo
    se dozvědět, kolik peněz
  • 00:37:01 stát nebo jiný veřejný rozpočet
    investoval do takové přípravy?
  • 00:37:05 Nepochybně někdy úřady vytvářejí
    celou škálu fint jak tvrdit,
  • 00:37:11 že to můžou odepřít,
    ale naprostá většina těchto fint
  • 00:37:16 je nepravdivých. Především zde
    platí základní princip:
  • 00:37:19 Je-li něco pořízeno za veřejné
    prostředky, tak má veřejnost právo
  • 00:37:23 se seznámit s těmi výsledky
    a vědět, co za co bylo obstaráno.
  • 00:37:28 Pkud se ministerstvo dopravy vyhýbá
    poskytnout veřejnosti informace
  • 00:37:34 na dotaz, tedy již ne ofenzivně,
    ale přímo na dotaz,
  • 00:37:38 kolik třeba zatím stály tyto práce,
    tak to bych považoval
  • 00:37:43 určitě za zcela protiprávní jednání
    a dá se říci,
  • 00:37:47 že pokud se do toho jedinec
    nebo právnická osoba opře,
  • 00:37:50 tak to u všech soudů vyhraje,
    ministerstvo zaplatí soudní náklady
  • 00:37:55 a bude potom povinno
    tyto informace poskytnout.
  • 00:37:59 Znáte příklady ze zahraničí, že by
    takto reagovali státní úředníci,
  • 00:38:04 že by se vyhýbali odpovědím?
  • 00:38:07 Tyto způsoby najdeme,
    ale spíš východně od nás.
  • 00:38:11 Nepatří to do politické kultury
    demokratického světa.
  • 00:38:17 Já si myslím, že tuto debatu
    můžeme dnes ukončit.
  • 00:38:22 Můžeme si jenom přát, aby příští
    debata probíhala například
  • 00:38:26 v pracovně ministra dopravy.
  • 00:38:29 Tam už snad někdo
    z ministerstva bude přítomen,
  • 00:38:33 aby mohl nám i divákům objasnit,
    jak to vlastně s tou stavbou je
  • 00:38:39 a co s námi - daňovými poplatníky -
    ministerstvo zamýšlí.
  • 00:38:54 Titulky: Jaroslav Švagr,
    Česká televize, 2005

Související