iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
7. 9. 2012
16:00 na ČT1

1 2 3 4 5

29 hlasů
37740
zhlédnutí

Bydlení je hra

Modrý pokoj pro zámeckou paní

24 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Bydlení je hra

  • 00:00:29 Dobrý den.
  • 00:00:31 Dnes budeme přestavovat
    zámecký interiér.
  • 00:00:34 Nebude to klasický zámek
    jako ten jaroměřický za mnou,
  • 00:00:36 ale vrhneme se na malý zámeček,
  • 00:00:38 který původně sloužil
    jako hospodářské panství.
  • 00:00:40 O klasické zámecké interiéry
    ale nepřijdete.
  • 00:00:43 Těmi vás provede Aleš Student.
  • 00:00:46 Tentokrát jsme se vydali do kraje,
  • 00:00:49 kde se jižní Morava
    pomalu zvedá ve Vysočinu.
  • 00:00:51 Právě tady totiž rodina paní Marie
  • 00:00:53 už let rekonstruuje
    původně renesanční zámeček.
  • 00:00:57 Ale musíme se vrátit do 50. let,
    kdy na zámku začalo hospodařit
  • 00:01:01 místní JZD, a to tak,
    že v kapli ustájilo dobytek
  • 00:01:05 a v 80. letech dokonce zámek sloužil
    jako vývařovna a jídelna.
  • 00:01:09 Štuky nahradil umakart a obkladačky.
  • 00:01:12 Dnes zámeček naštěstí pomalu
    dostává zpět svoji původní podobu
  • 00:01:16 a po stavebních úpravách
    se rodina pod vedením architekta
  • 00:01:19 Tomáše Pavlovského konečně dostala
    k zařizování interiéru.
  • 00:01:26 Chtěli bychom rekonstruovat 1 pokoj,
    který by měl sloužit hostům.
  • 00:01:31 Zatím tam byla udělána jen podlaha
    a visí tam torzo lustru,
  • 00:01:36 u kterého ani nevíme, jestli svítí.
  • 00:01:40 Není tam vůbec nic.
  • 00:01:44 Pokoj, který mám zařizovat,
    je ve velmi dobrém technickém stavu.
  • 00:01:49 Je kompletně zrekonstruován,
    co se týče stavební části,
  • 00:01:52 a na mně je, abych doladil výmalbu
    a zařídil ho kompletně,
  • 00:01:58 protože je holý.
  • 00:02:01 Pokoj by měl být pohodlný pro hosty,
    to znamená,
  • 00:02:04 měla by tam být postel,
    skříň a nějaký stůl.
  • 00:02:08 Co se týká stylu pokoje,
  • 00:02:11 přikláněl bych se
    k historizujícímu stylu.
  • 00:02:14 A nemohu dodržet renesanční styl,
    protože takový nábytek nemám
  • 00:02:20 k dispozici a ani nechci dělat
    přesné renesanční kopie.
  • 00:02:26 Máme nějaký historický nábytek,
    který by mohl Tomáš použít
  • 00:02:31 a určitě by tam byl dobrý.
  • 00:02:34 Do pokoje bychom chtěli investovat
    zhruba 50 000 Kč.
  • 00:02:39 Rozpočet je nízký,
  • 00:02:41 ale díky velkému depozitáři nábytku
    jsem schopen ho dodržet.
  • 00:02:51 Zámecký pokoj jsme v Bydlení ještě
    nedělali, takže jsem docela zvědavá,
  • 00:02:55 jak vypadá projekt takového pokoje.
  • 00:02:57 Jako dominantní věc beru postel.
    Člověk musí přespat v místnosti.
  • 00:03:02 -Tu jsi našel v depozitáři?
    -Tu ne.
  • 00:03:05 Celou jsem ji kompletně navrhl
    a nechal vyrobit.
  • 00:03:08 Postel jsem navrhl jak jinak,
    než s nebesy.
  • 00:03:12 To bude dámská ložnice?
    Nebesa vlastně může mít každý.
  • 00:03:16 Ano. A předpokládám,
    že místnost je tak velká,
  • 00:03:19 že bude vždycky sloužit dvěma lidem.
  • 00:03:22 Tome, má to nějaký historický styl?
    Patří to do nějaké doby?
  • 00:03:26 Řekl bych, že je to spíše
    pohádkový styl.
  • 00:03:28 Takové to líbivé.
  • 00:03:31 Co ještě budeš dělat?
  • 00:03:33 Nebo všechno bude vybráno
    ze stávajících kusů?
  • 00:03:35 Další věci jsou již vybrány.
  • 00:03:38 To znamená, že je vybrána
    3dílná skříň,
  • 00:03:41 která bude v těchto místech
    vedle dveří.
  • 00:03:45 Pak jsem se rozhodl,
    že na opačnou zeď bych chtěl vytvořit
  • 00:03:50 prostor pro zrcadlo se stolkem,
    který jsem si již vybral z nábytku,
  • 00:03:56 který tady byl.
  • 00:03:59 Stolek i zrcadlo bych chtěl ladit
    do stejného stylu.
  • 00:04:03 Zrcadlo jsem koupil v bazaru.
  • 00:04:06 Je to standardní dřevěný rám
    z asi 20. let.
  • 00:04:12 Dobrá. Postel máme, skříň máme,
    toaletní stolek máme,
  • 00:04:16 ale jsou tady takové detaily,
    jako barva a dekor či textil.
  • 00:04:21 Jako chlap s tím nemám problém.
  • 00:04:25 Co se týče barevnosti,
    s tou jsem si lámal hlavu,
  • 00:04:29 ale pomohla nám náhoda,
    kdy se rekonstruovala podlaha
  • 00:04:33 v celé místnosti, takže se našly
    střepy kachlových kamen,
  • 00:04:37 které jsou šedomodré,
    takže tuto barvu bych chtěl použít
  • 00:04:41 v celém interiéru.
  • 00:04:44 Dále nějaký rostlinný motiv,
    na zdi bych viděl váleček,
  • 00:04:49 který by nám imitoval
    zámeckou tapetu.
  • 00:04:53 A co se týče textilu,
    do oken patří závěsy a záclony.
  • 00:05:00 V tomto našem prostředí spíše závěsy.
  • 00:05:04 Ty bych chtěl také
    s rostlinným motivem
  • 00:05:07 laděným do modrošedé, šedé.
    Ještě nevím.
  • 00:05:11 A co se týče nebes,
    vybral jsem tuto látku.
  • 00:05:14 Je to jednoduchá látka
    s rostlinným motivem větvičky,
  • 00:05:20 který bych chtěl v interiéru
    dále opakovat.
  • 00:05:23 Všechno si můžeme dovolit,
    jsme totiž na zámku.
  • 00:05:26 A na zámku na vás v tuto chvíli
    čeká i Aleš Student.
  • 00:05:33 Jsme v nádherném barokním zámku
    v Jaroměřicích nad Rokytnou
  • 00:05:37 a já právě stojím v úvodní komnatě
    všech komnat zámecké paní.
  • 00:05:44 Je to dámský salonek.
    Právě zde se přijímaly návštěvy.
  • 00:05:49 Možná jste si všimli, že z původních
    barokních prvků v této místnosti
  • 00:05:55 již mnoho nezbylo.
  • 00:05:57 Snad kromě štukové výzdoby na stropě
    a původní nádherné parketové podlahy.
  • 00:06:03 Ale protože baroko je iluzivní styl,
    nebo i takto se mu dá říkat,
  • 00:06:10 iluze v tomto prostoru pořád zůstává.
  • 00:06:13 Všimněte si stěn.
  • 00:06:16 Dekor vypadá jako tapeta,
  • 00:06:19 ale ve skutečnosti je to
    výmalba podle šablonky.
  • 00:06:23 Tato šablonka pochází z 19. století
    a krásně dotváří celou atmosféru
  • 00:06:28 dámského salonku, kde dekorace patří,
  • 00:06:32 ale patří tam i tajemství
    a právě iluze.
  • 00:06:59 Mě velmi překvapila výmalba.
    Tome, jak jsi spokojen s barvou?
  • 00:07:03 S barvou jsem velmi spokojen.
    Řekl bych, že jsem nadšen.
  • 00:07:07 Já jsem nadšená z toho válečku.
  • 00:07:09 Pamatuju si to z mládí, kdy mi to
    připadalo divné, a teď mě to nadchlo.
  • 00:07:12 Ale tady páni malíři vymysleli
    výbornou věc,
  • 00:07:16 že začali 10 nebo 20 cm
    od horní lišty s válečkem
  • 00:07:21 a v rozích nám vymysleli oblouček
    obrácený dovnitř, to znamená,
  • 00:07:28 že to je taková frajeřinka,
    kterou málokdo dělá.
  • 00:07:32 Trochu mi to asociuje
    historické prvky.
  • 00:07:35 -Tome, to je modrá?
    -Je to modrošedá.
  • 00:07:38 A jak vzniká taková modrošedá?
  • 00:07:41 Dal bych slovo radši malířům
    než sobě.
  • 00:07:45 -Můžete?
    -Ano.
  • 00:07:48 Romane, já se ptám na barvu,
    protože ta se asi nekoupí
  • 00:07:51 v kyblíku v supermarketu.
  • 00:07:53 Podle vzorníku se dá nechat namíchat,
    ale proč ji míchat draze,
  • 00:07:56 když ji můžeme udělat levně ze
    základní bílé a z tónovacích barev?
  • 00:08:02 -Modrá se dělá z jakých tónů?
    -Z bílých.
  • 00:08:06 Bílý základ, podle potřeby přidáváme
    modrou podle toho,
  • 00:08:10 jakou chceme sytost,
  • 00:08:13 a když chceme tlumenou
    či staromodrou, přidáme černou.
  • 00:08:20 Já neodolám a musím se zeptat
    na válečky, protože si pamatuju,
  • 00:08:24 jak se malovalo v 70. a 80. letech.
  • 00:08:27 To jsou novinky,
    nebo jsou to staré válečky?
  • 00:08:31 Jsou to válečky,
    které si pamatuju ještě z dob učení,
  • 00:08:34 což je více než 30 let.
  • 00:08:37 -Od té doby je stále mám.
    -Jak se dělá takový váleček?
  • 00:08:41 Některé se vyřezávají
    a některé se odlévají.
  • 00:08:45 Stejně je to kouzlo.
  • 00:08:48 Dobře, já vás nechám malovat,
    protože se s Tomášem musíme pobavit
  • 00:08:50 ještě o lustru, který máš, Tome,
    za sebou.
  • 00:08:52 Ten původní visí, že?
    Co s tím budeš dělat?
  • 00:08:55 Prvně ho musíme svěsit
    a pak ho s elektrikářem proměříme,
  • 00:09:01 jestli jde správně elektrický proud
    všude, kam má jít, nebo ne.
  • 00:09:07 Kdyby nešel, musí se lustr
    celý rozebrat a předrátovat.
  • 00:09:12 Toho se já bojím.
  • 00:09:14 A samozřejmě se musím poprat s
    ověsky, které jsou potrhané a chybí.
  • 00:09:20 Mističky jsou takto zničené,
  • 00:09:24 takže se v krabicích pokusíme
    najít ještě nezničené části.
  • 00:09:29 -Tohle je opravdu na odpis.
    -Co ty ostatní, jsou v lepším stavu?
  • 00:09:34 Ostatní jsou v trošku lepším stavu.
  • 00:09:37 Samozřejmě je tam problém
    s elektrifikací,
  • 00:09:39 takže to budeme zkoušet
    přímo při zavěšení.
  • 00:09:45 Ověsky se samozřejmě musí doplnit
    všude, jsou v dost mizerném stavu.
  • 00:09:51 Tome, já tě nechám v klidu skládat
    a půjdu se podívat,
  • 00:09:54 jak lustry rekonstruují profíci.
  • 00:10:01 Tomáše jsme nechali osudu
    s jeho lustrem a řekla jsem,
  • 00:10:04 že půjdeme za profesionály.
  • 00:10:07 Ale já se musím opravit,
    protože jsme u profesionálky.
  • 00:10:09 Paní Leo, vy se věnujete
    rekonstrukcím či renovacím,
  • 00:10:12 pokud to říkám správně,
    lustrů celý život.
  • 00:10:14 Co vlastně znamená uvést lustr
    do života?
  • 00:10:17 My jsme spíš restaurátoři,
    takže se věnujeme restaurování.
  • 00:10:21 Řeknu vám to ve zkratce:
  • 00:10:24 Přijedeme na daný objekt,
    my sundáme lustr.
  • 00:10:27 Pokud je to kovový lustr,
    jako máme třeba tady,
  • 00:10:30 malý lustr se dá sundat i v celku.
  • 00:10:34 Pokud je větší, rozloží se
    a uskladní.
  • 00:10:36 Lustr vždycky rozložit, zabalit,
    odvézt.
  • 00:10:39 Tady v dílnách se dělá
    restaurátorský průzkum.
  • 00:10:41 -Co to znamená?
    -Záleží to na typu lustru.
  • 00:10:45 U kovového se dělají rentgeny,
    tady mám příklad.
  • 00:10:48 Dáme si to proti světlu.
  • 00:10:51 Toto je rentgen lustru, který
    restaurujeme pro Roztoky u Prahy.
  • 00:10:56 To, co je zaznačeno,
    jsou tzv. staženiny,
  • 00:10:59 což jsou slévárenské vady.
    Tyto lustr neohrožují.
  • 00:11:03 Lustr se vyčistí, vyleští,
    opraví se šroubení,
  • 00:11:08 které bývá většinou vadné,
    dá se tam nová elektroinstalace
  • 00:11:13 a potom se zase pověsí.
  • 00:11:17 Takže ta vaše práce je
    vlastně oprava konstrukce.
  • 00:11:21 Děláte i elektrovýbavu?
  • 00:11:23 Na tu si najímáme elektrikáře,
    kteří na to dají i atest,
  • 00:11:28 protože tam musí být atest
    o elektroinstalaci.
  • 00:11:32 Bez toho to nedám z ruky.
  • 00:11:34 Tomáš teď válčí s něčím podobným.
    Vy jste nám tady vybrala mističky.
  • 00:11:37 Na co budou?
  • 00:11:39 To jsou misky z tereziánského lustru.
  • 00:11:42 Nevím, co má Tomáš za lustr.
    To jste mi ještě nesdělili.
  • 00:11:46 Mělo by to být něco takového.
  • 00:11:49 Pokud má tereziánské lustry
    a má misky s typem tohoto výbrusu
  • 00:11:53 a s počtem oken a dírek,
    můžou mu tam pasovat.
  • 00:11:57 Pokud ne, ať se ozve
    a já mu pošlu jiné.
  • 00:12:00 Neměl by to být problém.
  • 00:12:02 A kdybych takové neměla,
    dá se to nechat vyrobit.
  • 00:12:05 Paní Lea si vždy ví rady.
  • 00:12:29 Vidím, že lustr svítí
    a už to není torzo.
  • 00:12:32 Tome, co všechno jsi musel udělat,
    než tohle vzniklo?
  • 00:12:35 Museli jsme celý lustr rozebrat
    na jednotlivá patra.
  • 00:12:40 Ta jsme vyčistili a ověřili jsme,
    zda tam jde elektrický proud.
  • 00:12:47 Naštěstí šel, takže jsme jenom
    repasovali jednotlivé části,
  • 00:12:52 které byly zničeny.
  • 00:12:55 Potřebovali jste misky od paní Ley?
  • 00:12:57 Určitě. Jsou tam a já sám můžu říct,
    že už je nedokážu identifikovat.
  • 00:13:01 Je to krásné.
  • 00:13:03 Ale ještě krásnější, alespoň pro mě,
    je ta postel.
  • 00:13:06 Budí to ve mně asociace na pohádku
    nebo možná historii.
  • 00:13:10 -Je to historická postel?
    -Je to historizující postel.
  • 00:13:13 Je, dá se říci, inspirovaná
    historickými prameny a obrazy.
  • 00:13:19 Ale v historii postele byly menší.
    Toto je opravdu velká moderní postel.
  • 00:13:24 -Je to klasická 2postel?
    -Rozměr je 160 x 200 cm.
  • 00:13:29 Co je to za materiál?
  • 00:13:31 Je to masivní dřevo, olše,
    mořeno na tmavý dub.
  • 00:13:34 Jak budeš ta nebesa tvořit?
    Jsou tam tyče. Bude to mít i strop?
  • 00:13:39 Strop to mít nebude.
  • 00:13:41 Rozhodl jsem se nebesa vytvořit tak,
    že kolem celé postele na první tyčce
  • 00:13:48 bude tato záclonka po celém obvodu,
    a u zadních tyčí,
  • 00:13:54 tedy u hlav ležících,
    budou závěsy z tohoto materiálu.
  • 00:14:02 To opravdu asociuje historii
    až pohádku.
  • 00:14:05 My to teď pověsíme a vy se běžte
    podívat za Alešem Studentem,
  • 00:14:08 který v tuto chvíli stojí
    u historické postele.
  • 00:14:16 I v zámecké ložnici pochopitelně
    musí být postel.
  • 00:14:20 A tato postel mi připadá spíše
    jako trůn k večernímu rozjímání.
  • 00:14:25 Navíc k zámecké posteli patří
    i nebesa.
  • 00:14:29 Tušil jsem, že slouží
    k lepšímu soustředění při modlitbě,
  • 00:14:35 ale až tady jsem se dozvěděl,
    že mají ryze praktický účinek.
  • 00:14:40 Zabraňují totiž padání štěnic ze
    stropu na spáče, tudíž předpokládám,
  • 00:14:46 že ve vesnických chalupách
    bylo mnohem čistěji než na zámku.
  • 00:14:50 Ale teď opravdu k nábytku.
  • 00:14:52 Když se podíváte na postel nebo
    na kterýkoliv jiný kousek nábytku,
  • 00:14:57 vidíte, jak je nádherně vyroben.
  • 00:15:00 Je vyroben jenom rukama, bez použití
    počítačů, bez použití stroje.
  • 00:15:04 Přitom na řezbě, na intarzii vidíte,
  • 00:15:07 jak pečlivě a krásně
    je všechno sestaveno.
  • 00:15:10 Nejvíc mě však v této zámecké ložnici
    nadchla úplně jiná věc.
  • 00:15:18 Že vůbec mohu být ve společnosti
    2 obrazů,
  • 00:15:22 které namaloval velký mistr
    Petr Brandl.
  • 00:15:25 A už vůbec nevím, co by to se mnou
    udělalo, kdybych tady mohl i spát.
  • 00:15:48 V originální posteli
    by se už dalo spát,
  • 00:15:52 ale Tomáš tady doplnil další nábytek.
  • 00:15:54 Všechno to jsou už historické kousky?
  • 00:15:57 Ano, je to historický nábytek
    z různých dob a období,
  • 00:16:01 takže stylově je to kompilát.
  • 00:16:05 Ale perfektně nám sedí barvy,
    to znamená tmavě hnědá,
  • 00:16:09 a všechno ladíme buď do tmavě růžové,
    nebo do modré.
  • 00:16:16 Máme tady pěkně modrý pás.
  • 00:16:18 Modrý koberec ladí s výmalbou.
  • 00:16:21 A dále nám ladí modrá křesílka
    s kobercem a výmalbou.
  • 00:16:28 Ale historicky jsme někde
    úplně jinde.
  • 00:16:31 Historicky jsme jinde, ale to jsem
    nedodržoval.
  • 00:16:33 Mám pocit, že ta truhla před námi je
    asi nejstarším kouskem tady.
  • 00:16:37 Vypadá nejstarší,
    ale identifikovat to nemohu.
  • 00:16:40 Je to taková truhla ? lidovka,
    která byla trošku lépe dělaná.
  • 00:16:45 Je to děláno intarzií.
  • 00:16:47 Jsou tady ještě volné plochy.
  • 00:16:50 -Budeš pokračovat dál?
    -Samozřejmě.
  • 00:16:52 Mě tady zaujal ale ještě 1 kousek.
    Nevím, jak to nazvat.
  • 00:16:55 Je to moderní,
    ale má to historické tvary.
  • 00:16:58 Je to plechový kryt na výduch
    horkého vzduchu z krbu.
  • 00:17:04 A já jsem to tvarově volil tak,
    aby nám to trošičku
  • 00:17:08 odpovídalo stropu,
    a s kovem budu pokračovat dál.
  • 00:17:12 Vymyslel jsem tady takový
    koš na dřevo.
  • 00:17:16 A my se teď půjdeme podívat,
    jak se takový koš vyrábí.
  • 00:17:23 Tomáš si vymyslel ještě 1 solitér,
    a tím je koš na dřevo.
  • 00:17:27 Vyrábět ho ale musí tady pan Josef.
    A bude ho vyrábět z plechu.
  • 00:17:30 Ale z jakého?
  • 00:17:33 Máme tady 1,5 plech,
    který jsme si nechali vypálit.
  • 00:17:35 -Tomáš si to pěkně vymyslel.
    -Vymyslel si větvičku.
  • 00:17:38 Mohli jsme tam mít iniciály, mohl tam
    mít obrázek, podpis, co bude chtít.
  • 00:17:44 Dnes nám technologie dovolují
    dát tam cokoliv.
  • 00:17:47 Pálí se to například laserem.
  • 00:17:50 Tohle bude pravděpodobně
    pálení plazmou,
  • 00:17:53 protože nám tam vznikly
    nějaké otřepy,
  • 00:17:55 které ještě před tvorbou odstraníme.
  • 00:17:57 -Na co máme kulatinu?
    -Kulatinu dáme po stranách
  • 00:18:00 jako výztuhu, tzv. armaturu,
    aby se nám to nedeformovalo.
  • 00:18:03 -Přivážeme ji k bokům.
    -A jak z toho plechu vznikne koš?
  • 00:18:10 Provedeme to tak,
    že jsme si vyrobili tento přípravek.
  • 00:18:14 Ten je zajímavý.
    Popište, co to je.
  • 00:18:16 Je to starý stůl, na kterém se kdysi
    asi zabíjela nebo čtvrtila prasata.
  • 00:18:22 -A my na něm budeme ohýbat plechy.
    -Ano, my budeme ohýbat plech.
  • 00:18:25 Ohneme to tak, že to rukou
    přitáhneme ke stolku.
  • 00:18:28 Kdyby byl silnější plech,
    museli bychom použít
  • 00:18:31 ještě nějaké páky,
    abychom měli dostatečnou sílu.
  • 00:18:35 Nebo si to můžeme nechat ohnout
    ve firmě, která nám to vypálila.
  • 00:18:38 -To my nemusíme.
    -Nemusíme.
  • 00:18:41 Máme stoleček, ohneme to na něm.
  • 00:18:43 Máme ohnuto, máme navařeno,
    a co se bude dít potom?
  • 00:18:46 Z druhé strany se nám určitě
    objevily nerovnosti, které obrousíme,
  • 00:18:51 a Tomáš to potom může natřít.
  • 00:18:55 Je na něm, aby to natřel
    a naplnil dřevem.
  • 00:19:01 A začínáme zabydlovat.
  • 00:19:03 Tomáš kombinuje dekory
    a historické styly se současnými.
  • 00:19:06 Převládá florální motiv,
    jednoduše řečeno větévky a kytky.
  • 00:19:10 Vše je ale na zámek umírněno.
  • 00:19:13 To Aleš Student má pro vás interiér,
    kde dekory nešetřili.
  • 00:19:21 Musím říct, že je pro mě
    docela zajímavé,
  • 00:19:24 že v tak malém prostoru ty tisíce
    různých dekorací a ornamentů,
  • 00:19:30 často nesourodých,
    mě ještě nezabily.
  • 00:19:32 Normálně by se tak už stalo,
  • 00:19:35 ale v zámeckém prostoru
    jsem schopen to docela vstřebat.
  • 00:19:39 Jsem v čínském salonku.
  • 00:19:41 Když měl zámecký pán krásnou
    sbírku čínského umění,
  • 00:19:47 společensky jenom rostl.
  • 00:19:50 A zvláště, když měl ve své sbírce
    takovou nádhernou
  • 00:19:53 a údajně unikátní vázu,
    která je jediná na světě.
  • 00:19:59 Ale co mě tady opravdu zaujalo,
    je tato nádherná intarzovaná podlaha.
  • 00:20:05 Dělal ji místní řezbář Prétorius
    údajně 4 roky.
  • 00:20:10 Ale prý ne proto, že by se s tou
    prací tak nimral a hrál si s ní,
  • 00:20:15 ale proto, že to byl velký opilec.
  • 00:20:21 Tomáš koš na dřevo viditelně natřel,
    a hlavně si všimněte,
  • 00:20:24 že kromě detailu větévek dekoroval
    i takovými drobnostmi,
  • 00:20:28 jako jsou modré kamínky.
  • 00:20:30 Prostě všechno tady krásně ladí.
  • 00:20:32 Ale Tomáš se teď věnuje
    jiné činnosti,
  • 00:20:34 a to je věšení zrcadla
    nad improvizovaným toaletním stolkem.
  • 00:20:37 Původně to byl zřejmě kuchyňský stůl,
    ale mě tam zaujaly výrazné nohy,
  • 00:20:43 takže jsme z něj udělali
    zámecký stůl tím,
  • 00:20:47 že jsme odstranili původní nátěr
  • 00:20:49 a znovu jsme ho natřeli
    a mírně zpatinovali zlatou barvou.
  • 00:20:54 Musím říct, že ten stůl
    se naprosto proměnil,
  • 00:20:57 protože původně vypadal
    jako z umělé hmoty.
  • 00:20:59 -To je pravda.
    -Co to zrcadlo?
  • 00:21:01 Se zrcadlem jsme udělali totéž.
  • 00:21:04 Museli jsme odstranit původní nátěr
    a mírně zapatinovat kolem.
  • 00:21:08 Tys zkombinoval kousky,
    které k sobě vůbec nepatří.
  • 00:21:11 Nepatří, ale scelili jsme to
    barvou a patinou.
  • 00:21:14 Já můžu pouze pogratulovat
  • 00:21:16 a Tomáš se v tuto chvíli
    vrhá na dekorace.
  • 00:21:44 Když jsem vešla do pokoje,
    opravdu jsem vydechla,
  • 00:21:49 protože postel je dominantou
    a je nádherná.
  • 00:21:53 Myslím, že se mi podařilo
    vytvořit zámecký pokoj,
  • 00:21:57 nebo alespoň jeho iluzi.
  • 00:22:00 Podařilo se mi to díky
    historickému nábytku
  • 00:22:04 a díky historizující
    posteli s nebesy.
  • 00:22:09 Překvapilo mě,
    jak dobře to tady vypadá.
  • 00:22:12 Jednak truhlice, jednak skříň,
    kterou jsme měli.
  • 00:22:16 Myslím, že křesla naprosto
    ladí s kobercem barevně i stylově.
  • 00:22:22 Velmi se mi líbí i toaletní stolek
    se zrcadlem,
  • 00:22:28 který opravdu dotváří
    jakousi tečku pokoje.
  • 00:22:33 Co se týká provedení tohoto projektu,
    nejsložitější byly zřejmě lustry,
  • 00:22:39 ze kterých jsem měl největší obavu.
  • 00:22:42 Ale nakonec všechny svítí
    a všechno funguje.
  • 00:22:45 Kovové prvky jsou pěkné.
  • 00:22:48 Nad krbem mřížka úplně zapadá,
    jako by tam vždycky byla.
  • 00:22:53 Koš je lehký.
  • 00:22:57 Na to, že je ze železa,
    působí vzdušně a lehce.
  • 00:23:02 Rozpočet se mi podařilo dodržet,
    ale pouze díky tomu,
  • 00:23:06 že majitelé měli svůj nábytek
    a lustry.
  • 00:23:13 Největší položkou byla postel,
    potom výmalba, kovové prvky,
  • 00:23:19 koš na dřevo.
  • 00:23:23 Myslím, že celý ten pokoj
    bych nazvala
  • 00:23:26 Modrý salon pro mladou ženu.
  • 00:23:34 Nakonec mám pro vás historický kvíz.
  • 00:23:37 Zkuste hádat, v jakém stylu
    bylo vyrobeno toto sofa.
  • 00:23:40 Napovím, že je staré téměř 120 let
    a dám i možnosti.
  • 00:23:51 Myslím, že ten, kdo to neví,
    si to lehce najde.
  • 00:23:54 A hlavně nám napište.
  • 00:23:57 Napište nám, i pokud si nás
    chcete pozvat do svých bytů,
  • 00:23:59 a nakonec vám přeji lepší časy.
  • 00:24:01 Skryté titulky: Věra Mikulenková
    Česká televize, 2012

Související