iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
19. 10. 2015
21:45 na ČT art

1 2 3 4 5

5 hlasů
12051
zhlédnutí

UMPRUM130

Dokumentární film o budově, která letos oslaví výročí 130 let obdivuhodné symbiózy umění a řemesla.

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

UMPRUM130

  • 00:00:05 Náš ideální student,
    nebo ideální absolvent je člověk,
  • 00:00:07 který je hodně otevřený.
  • 00:00:10 -Já mám rád studenty,
  • 00:00:12 kteří jsou aktivní
    a ve kterých je energie.
  • 00:00:15 A když v nich ta energie
    je tady ve škole,
  • 00:00:18 tak se obvykle nevypaří.
  • 00:00:20 Buďto to v něm je, nebo není,
    nebo v ní je, není...
  • 00:00:29 -Dobrej člověk, lidsky dobrej,
    poctivej, upřímnej,
  • 00:00:32 hrdej sám na sebe,
    na svý dovednosti.
  • 00:00:40 -Ta škola by měla být jako jakýsi
    experimentální tábor,
  • 00:00:45 kde by se ten člověk měl najít
    a najít si svoji cestu.
  • 00:00:50 -Že si dokáže
    dobře probrat zadání,
  • 00:00:53 že bude rozumět tomu,
    co má dělat.
  • 00:00:56 A to mu bude tím impulzem k tomu,
    aby si sehnal informace.
  • 00:01:03 -Já si myslím,
    že ten student hlavně musí být
  • 00:01:05 spokojený sám se sebou,
    se svým výkonem.
  • 00:01:08 A samozřejmě jsme rádi,
    když se buď uplatní
  • 00:01:11 třeba na galerijním poli,
    nebo, ale to může být
  • 00:01:15 i ve veřejném prostoru,
    ale může to být opravdu cokoliv.
  • 00:01:22 -Setkal jsem se s českými studenty
    na mnoha soutěžích.
  • 00:01:26 Myslím si,
    že začínají být úspěšní,
  • 00:01:29 ale myslím,
    že je to i spravedlivý.
  • 00:01:32 Umění se studuje dlouho
    a většinou ten úspěch
  • 00:01:35 přichází tak po 10, 12, 15 letech.
  • 00:01:39 -Absolutně otevřený, tolerantní
    a flexibilní.
  • 00:01:42 A vždycky absolutně nadupaný
    takovou vášní pro život.
  • 00:02:08 -Hola!
  • 00:02:10 Já vás vítám na zahájení
    ART SEMESTRU VŠUP.
  • 00:02:16 Bude týdenní výstava
    ART SEMESTRU.
  • 00:02:19 Pak se chystají diplomy.
    Zase týdenní výstava diplomů.
  • 00:02:26 Bude do toho zamíchaná
    MUZEJNÍ NOC.
  • 00:02:30 Loni jsme měli skoro 9 tisíc
    návštěvníků za tu noc.
  • 00:02:34 A pak máme promoce
    a už si všichni oddechneme.
  • 00:02:39 Takže si to všechno užijte
  • 00:02:41 a považujte ART SEMESTRU
    na UMPRUM za zahájený.
  • 00:02:50 Tahle škola má tu ctižádost
    V tom užitném umění,
  • 00:02:54 že to umění pokrývá celé spektrum
    vizuálního umění.
  • 00:03:00 A to je, řekněme,
    od té architektury,
  • 00:03:02 přes volné umění, přes design,
    přes užité umění, přes grafiku...
  • 00:03:06 A udržet, jak já říkám,
    tuhle smečku excentriků pohromadě,
  • 00:03:12 tak to je zvláštní desetiboj.
  • 00:03:16 Tohle je ateliér Olgoj Chorchoj -
    produktový design.
  • 00:03:22 -Tak proti architektům jsou ti
    umělci trošku chaoti, samozřejmě.
  • 00:03:27 -Tím, že to jsou vyhraněné
    osobnosti.
  • 00:03:29 O oni mají nejenom právo,
    ale mnohdy i povinnost
  • 00:03:32 si udržet svůj naturel takový,
    jaký mají.
  • 00:03:34 Protože v tom jsou kvalitní.
  • 00:03:39 -Já myslím, že volní umělci
    by neměli vést žádnou instituci.
  • 00:03:47 Ať je to Národní galerie,
    ať je to akademie
  • 00:03:49 nebo ať je to UMPRUM
    nebo nějaký podobný vysoký školy.
  • 00:03:54 -Jak se jmenoval ten obraz?
  • 00:03:56 -Tak to mi taky přijde důležité.
  • 00:03:59 Že to je zase náznak,
    takový jako vyprávění, že jo.
  • 00:04:04 -Já nevím proč, ale mám pocit,
    že tam je docela důležitý
  • 00:04:07 centrální ten stolek,
    který je jako nějaký hrdina...
  • 00:04:11 Každý student přichází
    s vlastním tématem.
  • 00:04:15 U nás nedáváme témata
    ani nedáváme úkoly.
  • 00:04:17 A ten s náma konzultuje tak,
    aby se cítil dobře
  • 00:04:23 v tom slova smyslu,
  • 00:04:25 že to téma stojí za to
    a že je možný ho rozvíjet.
  • 00:04:32 -Neprobíhá žádný násilí,
  • 00:04:34 že by nás nutili dělat věci
    takhle a takhle.
  • 00:04:36 Spíš jako se snaží přijít
    s nějakou kritikou,
  • 00:04:40 která je konstruktivní.
  • 00:04:42 A potom je na tom člověku,
    jak s tím naloží dál.
  • 00:04:45 Jestli si z toho něco vezme
  • 00:04:47 nebo naopak bude vzdorovat tomu,
    co mu radí.
  • 00:04:52 To je celý.
    Hotovo.
  • 00:04:58 -Studenty vedeme k disciplíně.
    -K lásce k oboru.
  • 00:05:03 -A ke kolegiálnímu přátelství.
    -No.
  • 00:05:12 -Je to hezký,
    je to krásně lesklý.
  • 00:05:14 Protože někdy to kopíruje
    povrch...
  • 00:05:17 To znamená - nešli s tím
    příliš horkým do toho.
  • 00:05:19 -Právě že ne.
    Což já jsem vlastně...
  • 00:05:21 -Jo, ty jsi chtěl?!
  • 00:05:23 Ale to se ti pak zase na to
    lepí ten písek.
  • 00:05:25 To víš.
    Pak to máš jak struhadlo.
  • 00:05:28 -To je experiment, no.
    -Jo.
  • 00:05:31 -Víme, jak je dobrý sochař.
    Víme, že je naopak lepší designér.
  • 00:05:34 Někdo má konceptuálnější způsob
    přemýšlení.
  • 00:05:37 Někdo je ilustrátor.
  • 00:05:39 Někdo je strašný introvert,
    někdo zas extrovert.
  • 00:05:42 Takže každá ta individualita
    je velmi důležitá,
  • 00:05:48 aby tvořila ten ateliér v celku.
  • 00:05:51 -Uvidíme, co ti vyleze
    z tý pece.
  • 00:05:54 Kdy se to otvírá?
    Už je to otevřený?
  • 00:05:56 Už je to vychladnutý?
  • 00:06:00 -Zadáváme všem ročníkům
    stejný úkoly.
  • 00:06:02 Což se nám osvědčilo,
    protože ti mladší vidí,
  • 00:06:06 jak se s tím kolem popasovávají
    ti starší.
  • 00:06:09 A i pro nás je zajímavý sledovat,
    jak to příliš často
  • 00:06:16 ani nezáleží na tom,
    v kterým ročníku ty lidi jsou,
  • 00:06:20 ty výsledky tý práce.
  • 00:06:22 -No a tak kolektiv
    je vlastně zásadní,
  • 00:06:24 protože oni se učí od sebe
    navzájem.
  • 00:06:28 -To je stejný jak v tom tom...
    -Ale on tu silnou nedostane
  • 00:06:31 v tý pomyslný čtyřbarvě,
    v tom lisu budeme mít jinou.
  • 00:06:34 -No, tam je sytější.
    Ono to vypadá.
  • 00:06:37 -Kdybys tam dal...
    -Ne, nech to, je to dobrý.
  • 00:06:45 -Přijde člověk, který má v deskách
    hotový tři filmy.
  • 00:06:50 Sedí tady vedle v místnosti.
    Loutkový filmy.
  • 00:06:52 Mezi tím tak jako se významně
    posunuje jeho vnímání
  • 00:06:56 toho média
    a toho, co chce říkat,
  • 00:06:58 že se vyjadřuje úplně
    jinými prostředky.
  • 00:07:01 A na jednu stranu mě to
    hrozně mrzelo,
  • 00:07:03 že už nedělá plyšový králíky
    na rohu ulice,
  • 00:07:05 ale vlastně baví je ten posun,
    ten progres.
  • 00:07:08 Zkrátka, že jim můžeme
    takovou svobodu nabídnout.
  • 00:07:11 -Dej to tam prostě jako frame.
    A zkrať ho na 2 sekundy.
  • 00:07:16 Jako na dva framy.
  • 00:07:21 -Tohle, ano.
    Tohle, kdyby se ta záře
  • 00:07:24 tady rozzářila jako na konci
    ty diamanty.
  • 00:07:26 A ty diamanty na konci
    byly agresivní.
  • 00:07:28 Jako když se pak koukneš nešikovně
    do slunce, do nějakých paprsků.
  • 00:07:52 -Jak je ta první a druhá věc čistá,
    obzvláště ta první.
  • 00:07:57 U té druhé taky,
    tak tohle je najdou rozmlácený.
  • 00:08:01 Není to ukotvený.
  • 00:08:04 Je tam ještě odkaz na ten první
    a druhý model.
  • 00:08:08 A tohle je úplně zbytečný.
    Není to autentický.
  • 00:08:11 Je to takový trošku ukecaný.
  • 00:08:14 Já bych ráda, aby studenti
    šli kreativní cestou.
  • 00:08:17 Aby určovali směry,
    ne je kopírovali.
  • 00:08:21 Aby vedle toho, že je naučíme,
    jak se orientovat
  • 00:08:25 ve "fashion byznysu"
    nebo v oděvním byznyse,
  • 00:08:28 tak taky chci,
    aby byli o krok dopředu,
  • 00:08:33 aby odrazili svou kreativitu,
    svou osobnost, rukopis do oděvu.
  • 00:08:37 Ale toto nebude dělat dobrotu.
    Radši si to odměřte...
  • 00:08:41 To není dobrý.
  • 00:08:50 -Snažíme se i ten ateliér vést
    tak,
  • 00:08:53 aby šel proti určitým trendům,
    které se objevují v umění.
  • 00:08:58 To znamená, že my jsme sice
    konceptuální umělci,
  • 00:09:01 což znamená změnit proces,
    změnit formu,
  • 00:09:03 změnit obsahový složky
    toho celého.
  • 00:09:06 O tom vlastně celou dobu
    mluvíme.
  • 00:09:11 HRAJE HUDBA
  • 00:09:18 -Dnešní malba,
    to už není jen taková ta klasická,
  • 00:09:20 že se jenom maluje, ale je to
    takový hodně promíchaný.
  • 00:09:24 A ty hranice jsou zborcený.
  • 00:09:26 A vlastně už to hledá
    jiný východiska.
  • 00:09:29 Mě na tom zaráží, že ta současná
    malba, jakoby obraz
  • 00:09:33 už takový možnosti nemá -
    přetvářet tu realitu.
  • 00:09:37 Tak tohle bude takový,
    že budeme modulovat obrazem sokl,
  • 00:09:41 co vlastně bude z povrchu
    taky obraz.
  • 00:09:45 -Současný umělec nebo současný
    umění
  • 00:09:50 stejně nefunguje
    v rámci jednoho média.
  • 00:09:52 Když tady budeš stát na malbě,
    tak polovina nebo čtvrtina věcí,
  • 00:09:55 co bude MALBĚ vystavená
    na klauzurách, budou videa.
  • 00:09:58 To stejný v jiných ateliérech.
  • 00:10:00 Třeba na SOŠE,
    sochu už chápeš jiným způsobem.
  • 00:10:03 Takže ono nelze, si myslím,
  • 00:10:05 současné umění definovat
    na základě média.
  • 00:10:10 -Princip toho ateliéru,
    že se člověk učí řemeslo,
  • 00:10:13 aspoň tady, na VOLNÝ katedře,
    moc nefunguje.
  • 00:10:17 Každý by si měl osvojit
    tu techniku do té míry,
  • 00:10:22 aby byl schopen ztvárnit to,
    co chce.
  • 00:10:24 ale to můžou být i takový velmi
    nízký řemeslný schopnosti
  • 00:10:27 a může to být dobrý umění.
    Ty věci se vzájemně nepodmiňují.
  • 00:10:35 -Můj předchůdce,
    Vratislav Karel Novák,
  • 00:10:38 tak ten byl vyloženě specializován
    na práci s kovem.
  • 00:10:43 Od monumentální sochy,
    třeba od něj máme
  • 00:10:47 tady to KYVADLO na Letné,
  • 00:10:49 až po šperky.
    Hodně pracoval s konceptem.
  • 00:10:54 Já jsem přejmenovala ateliér
    na K.O.V., tečky mezi tím.
  • 00:10:56 Koncept. Objekt. Význam.
    Protože se nechci specializovat
  • 00:11:00 nebo limitovat
    pouze na práci s kovem.
  • 00:11:04 Takže vlastně vidíte -
    tady pracujeme s betonem,
  • 00:11:06 se dřevem, s korkem, se sklem,
    s gumou - s čímkoliv.
  • 00:11:21 -Honzo.
    -Ahoj.
  • 00:11:24 Ještě mě napadlo,
    jestli jsi vymyslel,
  • 00:11:26 jak by to bylo adjustovaný,
  • 00:11:28 na čem by to stálo,
    jestli by to taky mělo svůj objekt.
  • 00:11:31 -No, to jsem taky přemejšlel.
  • 00:11:33 mě trošku štve,
    jak jsem ti říkal, ten plán...
  • 00:11:34 -Hondě modelujeme,
    hodně zakládáme právě ten vztah
  • 00:11:37 k té hmotě a vlastně
    i k těm tradičním materiálům.
  • 00:11:40 Ale to není z toho,
    že bychom chtěli adorovat
  • 00:11:42 nějakou minulost,
    ale z toho,
  • 00:11:47 že je to pořád aktuální,
    nebo znovu aktuální.
  • 00:11:49 A že se k tomu ta generace
    ráda vrací.
  • 00:11:52 -My se snažíme, aby se tady
    to řemeslo trochu udrželo,
  • 00:11:55 i když je to těžký.
  • 00:12:00 Dřív sem chodili studenti
    ze středních odborných škol
  • 00:12:02 a něco už uměli nebo byli
    vyučení.
  • 00:12:05 Teď přicházejí z gymnázií
    a ze všech možných škol,
  • 00:12:07 takže je to trochu těžší,
    takže je to někdy
  • 00:12:09 jako nějaký kroužek,
    nechci to zlehčovat.
  • 00:12:11 Ale samozřejmě je lepší,
    když sem přijdou lidi,
  • 00:12:13 kteří jsou aspoň částečně
    připravení.
  • 00:12:20 -Napětí mezi řemeslem a uměním
    je, myslím,
  • 00:12:23 velice dobře vyjádřená
    atmosféra školy.
  • 00:12:28 Někdo to bere ne úplně pozitivně,
    ale já to beru maximálně pozitivně,
  • 00:12:30 protože jestli je tahle škola
    v kontextu
  • 00:12:33 evropském a světovém
    dobrá, tak je to právě proto,
  • 00:12:36 že kdysi se tady hodně kreslilo,
  • 00:12:39 vždycky tady byl důraz
    na určitou filosofii,
  • 00:12:41 hlubší myšlenky a ne jenom
  • 00:12:43 na "tredny design"
    okoukaný z internetu.
  • 00:12:55 -Tohle je moje bakalářská práce.
    Je to spíš taková...
  • 00:13:02 Takový jako experiment,
    kdy vlastně využívám
  • 00:13:06 netradiční materiál,
    což je montážní pěna,
  • 00:13:09 kterou nahrazuji takový
    klasicky používaný
  • 00:13:13 konstrukční prvky
    u současného nábytku.
  • 00:13:18 -Spolupracujeme s výrobními
    firmami,
  • 00:13:21 což považuji za velice důležitý,
    aby studenti se seznámili s tím,
  • 00:13:29 jak to v té výrobě funguje
    a jaký to má časový harmonogramy.
  • 00:13:38 Kdežto ona tu nosnou konstrukci
    vlastně dělá tím,
  • 00:13:42 že vypění ten střih,
    který je tuhý,
  • 00:13:46 takže tam není žádný jiný
    materiál.
  • 00:13:49 A potom tam vkládá tady to měkké,
    tu horní část.
  • 00:13:54 A to v tom čalouněném nábytku
    je revoluční,
  • 00:13:59 že tam žádná kostra není.
  • 00:14:04 -Tak první to odstartovala
    bakalářská práce,
  • 00:14:06 kde jsem řešila funerální
    design.
  • 00:14:10 A ty urny jsou poslední majetek
    toho člověka, co po něm zbude.
  • 00:14:14 To mi právě přišlo hrozně smutný,
    že většina těch lidí
  • 00:14:16 třeba končí
    v plastových krabičkách.
  • 00:14:20 Tak jsem z toho chtěla
    vytvořit nějaký rituál,
  • 00:14:23 kdy člověk pojede k moři.
  • 00:14:25 Je to ze soli,
    tak zase jsem nechtěla,
  • 00:14:27 aby to někdo dával do řeky
    a otravovali se s tím zase zvířata.
  • 00:14:30 Takže je to spíš jenom
    pro to moře.
  • 00:14:33 Tam hodí tu urnu,
    která se rozplyne.
  • 00:14:36 Takže vlastně to moře zůstane takové
    pietní místo.
  • 00:14:46 -Tak tohle byl 12 let můj ateliér.
    Tady jsem učil já.
  • 00:14:50 A ještě za mého učení
    tady nebyla tahle příčka.
  • 00:14:56 To byl krásný
    rakouskouherský formát.
  • 00:14:58 A teď, samozřejmě,
    jak hledáme další a další prostory,
  • 00:15:02 tak dneska je tam kabinet
    pro pedagogy.
  • 00:15:06 My jsme to tady ještě spojili,
  • 00:15:08 protože tohle patro vždycky byli
    architekti.
  • 00:15:13 Janák, Gočár, Benš, samozřejmě.
  • 00:15:16 Takže to je historie
    tohoto prostoru.
  • 00:15:20 A vždycky to byli architekti
    a my si toho nesmírně vážíme
  • 00:15:23 a jsme v tomhle konzervativní,
    takže to chceme udržet.
  • 00:15:28 ZPĚV: Není, táto, nad umění
  • 00:15:30 Já chci práci podle vloh
  • 00:15:32 Táta příliš nadšen není
  • 00:15:35 Z kluka roste neznaboh
  • 00:15:38 To si zase myslí máti
  • 00:15:41 Lepší barvy nežli rum
  • 00:15:43 Stane se, co má se státi
  • 00:15:46 Dali kluka na UMPRUM...
  • 00:15:49 -Uměleckoprůmyslová škola v Praze
    vznikla před 130 lety z popudu,
  • 00:15:55 dá se to tak říct,
    učení britských reformátorů,
  • 00:15:58 že je třeba přemostit mezeru,
    která oddělovala vysoká umění
  • 00:16:04 od uměleckých řemesel
  • 00:16:08 a učinit tak konkurenceschopným
    český průmysl.
  • 00:16:11 -Ta škola původně byla
  • 00:16:13 Císařsko-královská
    umělecko-průmyslová škola.
  • 00:16:16 A po roce 1918 to byl
    Ústav uměleckého průmyslu
  • 00:16:19 a dekorativních umění
    republiky Československé.
  • 00:16:23 Spolupracovali s Hradem
    nebo s vládou
  • 00:16:25 a podíleli se na přípravě
    prvních oficiálních dokumentů
  • 00:16:29 na bankovkách, mincích, známkách,
    různých dekretech...
  • 00:16:36 Státní znak s tím dvouocasým lvem
    také vytvořil Karel Štipl,
  • 00:16:42 sklář, který tady působil
    na škole.
  • 00:16:46 -Je tady vidět další rys
    naší školy,
  • 00:16:49 že tím, že máme všechno
    našlapaný do suterénu a tak dále,
  • 00:16:54 my jsme přišli o všechny provozní
    prostory po restitucích,
  • 00:16:59 takže veškeré dílny a manufaktury,
  • 00:17:01 které jsme tady měli
    ve spolupráci, tak tady nejsou.
  • 00:17:04 A zároveň skladujeme
    v tom prostoru, kde se pracuje...
  • 00:17:10 -Tady vyučovali lidé jako Kotěra
    nebo Stanislav Sucharda,
  • 00:17:12 Jakub Schikaneder, Felix Jenewein,
    Jan Preisler...
  • 00:17:17 Studovala zde třeba
    Marie Čermínová,
  • 00:17:22 později známá pod jménem
    Toyen...
  • 00:17:30 -Umprumka vychrlila neuvěřitelnou
    řadu talentů,
  • 00:17:33 kteří formují estetické cítění
    tohoto národa.
  • 00:17:37 Sklenice, petflašky, automobily,
    architektura, užitý umění
  • 00:17:45 je spojený s touhle školou.
  • 00:17:49 A tahle škola právě má učit
    studenty,
  • 00:17:53 aby měli co nejlepší průpravu
    v tomhle tom oboru.
  • 00:17:58 -Ještě to, co je tady důležitý,
  • 00:18:01 že byl pedagogem
    po Kotěrovi Plečnik.
  • 00:18:04 A z tohoto okna koukal na hrad,
    který rekonstruoval pro Masaryka.
  • 00:18:12 -V Praze po sobě zanechal úžasnou
    intervenci na Pražském hradě
  • 00:18:16 a řadu staveb,
    který jsou nadčasový,
  • 00:18:20 kdy se dnes na ně chodíme
    s obdivem dívat.
  • 00:18:23 A jsme nesmírně poctěni,
    že tady působil.
  • 00:18:28 A myslím,
    že tady škola chystá udělat
  • 00:18:32 takový decentní zásah do fasády,
    která to připomene.
  • 00:18:35 -My jsme se rozhodli,
  • 00:18:37 že objednáme v Lublani
    Plečnikovu bronzovou bustu.
  • 00:18:41 V jakým je to stavu?
  • 00:18:43 -Kolegové z Lublaně ji přivezou
    v říjnu
  • 00:18:46 a bude to součást těch oslav -
  • 00:18:50 vpravo je Kotěra
    a vlevo že budeme mít Plečnika.
  • 00:18:53 A nebo teď o tom diskutujeme,
    kam ho vlastně umístíme.
  • 00:18:57 -Takže na podzim už to budeme
    vědět.
  • 00:18:59 Zkrátka vrátíme Plečnika
    na místo činu.
  • 00:19:04 -Tím předobrazem naší školy
    byla asi akademie ve Vídni,
  • 00:19:08 která má velká okna obrácená
    na sever.
  • 00:19:13 A to je ten charakteristický znak
    také této školy.
  • 00:19:17 Je zajímavé, že i když ta budova
    vznikla v 2. polovině 19. století,
  • 00:19:23 tak poměrně bez problémů
    slouží výuce i dnes,
  • 00:19:28 kdy se technologické požadavky
    zcela změnily.
  • 00:19:32 Jenom bychom ji potřebovali
    nafouknout.
  • 00:19:35 -A nějaký pozadí tady trošku
    vykoukne.
  • 00:19:37 -Jo, jo, tam ještě potom bude jedno
    s tím horizontem.
  • 00:19:39 -Je tady jedna z cest, jak trošku
    rozšířit ty životní podmínky.
  • 00:19:43 A to je, že se postaví
    takováto galerie.
  • 00:19:46 Takže tady jsou pracoviště,
    taková klidová.
  • 00:19:51 Tady pod tím je ta krejčovna,
    to se tak zatáhne...
  • 00:19:56 A tady se dělají módní přehlídky
    v rámci klauzur.
  • 00:20:09 -Po roce 1948 se ta situace
    samozřejmě vyhrotila,
  • 00:20:13 jako všude jinde ve společnosti.
  • 00:20:16 Ve škole probíhaly prověrky,
    někteří pedagogové museli odcházet.
  • 00:20:22 Josef Kaplický,
    který původně byl grafik,
  • 00:20:25 volný sochař, velmi zajímavý,
    abstraktní,
  • 00:20:28 najednou v roce 48
    se musel ujmout ateliéru skla,
  • 00:20:33 protože to byla povinnost
    vychovávat pro ty sklářské podniky,
  • 00:20:37 které původně byly německé,
    teď byly české,
  • 00:20:40 proto bylo třeba vychovávat dorost
    pro tady tyhle podniky.
  • 00:20:44 ARCHIV:
    Poslední fáze soutěže.
  • 00:20:46 Porota, složená z našich
    známých výtvarníků
  • 00:20:49 hodnotí pečlivě jednotlivé
    návrhy...
  • 00:20:53 -V 50. letech začínaly vznikat
    nové obory.
  • 00:20:56 Je třeba připomenout obor
    kresleného a loutkového filmu,
  • 00:21:00 který založil Adolf Hoffmeister,
  • 00:21:02 ale později tedy přitáhl
    i Jiřího Trnku...
  • 00:21:10 Tvarování strojů a nástrojů
    se tady začínalo vyučovat
  • 00:21:13 taky od roku 1959.
  • 00:21:16 A to souviselo s úspěchem
    na bruselském Expu,
  • 00:21:20 kde vystavoval Zdeněk Kovář.
  • 00:21:24 ARCHIV-SLOVENSKY
    Stejně tak i další stroje
  • 00:21:26 a zařízení označené
    dobře známým MADE IN CZECHOSLOVAKIA
  • 00:21:29 získávají zaslouženou pozornost
    odborníků i prostých diváků.
  • 00:21:35 -Spojení s průmyslem
    a jisté vzdálení
  • 00:21:40 ideologickým programům
    bylo velkou výhodou,
  • 00:21:43 takže zde panovala mnohem větší
    svoboda
  • 00:21:46 než třeba na Akademii výtvarných
    umění.
  • 00:21:49 Také zde působili lidé,
  • 00:21:51 kteří by na jiných vysokých školách
    nemohli být.
  • 00:21:54 ARCHIV: To je nábytek,
    po kterém jsem vždycky toužil.
  • 00:21:56 Vkusný a moderní.
    Ovšem má také chyby.
  • 00:22:01 Termíny dodání a ceny...
  • 00:22:05 -V týhle zemi je to hodně znát,
  • 00:22:07 co se stalo za těch 40 let
    komunismu.
  • 00:22:09 Že tady vlastně neexistovala
    soutěž,
  • 00:22:11 že se vyráběly věci po dekády.
  • 00:22:14 A že ti "talenti", co měli nápady,
    často emigrovali
  • 00:22:18 nebo působili v nějakém národním
    podniku jako anonymní.
  • 00:22:28 -Já jsem to oficiální umění
    nevnímal,
  • 00:22:30 s čím bych se měl konfrontovat.
  • 00:22:33 A nejenom Simota.
    Těch lidí tady bylo víc.
  • 00:22:35 A i na akademii.
    Takže - jak říkám -
  • 00:22:40 ta zparchantělost toho pseudo
    avantgardně-sociálního realismu
  • 00:22:46 byla tak prosáklá
    těmi institucemi a v pedagozích
  • 00:22:50 to tak bylo, že se k tomu dalo
    stavět jedině tím,
  • 00:22:55 že jsme začali dělat
    ty neoficiální výstavy,
  • 00:22:57 jinak by člověk umřel.
    Jakoby emocionálně umřel.
  • 00:23:02 ARCHIV
    Je to taky vidět v tom,
  • 00:23:05 že třeba celá řada sovětských
    studentů u nás studuje, že?
  • 00:23:08 Že máme družbu s leningradskou
    školou a myslím si,
  • 00:23:12 že ten vztah mezi vámi, mladými,
    je asi dobrý.
  • 00:23:25 -Ta nová éra znamenala taky
    to otevření se světu.
  • 00:23:29 Protože jsme se stali partnery
    mnoha evropských škol.
  • 00:23:35 Studenti vyjíždějí každoročně,
    je to asi 30, 40 studentů,
  • 00:23:41 kteří vyjíždějí do zahraničí
  • 00:23:43 a zase podobný počet cizinců
    my přijímáme.
  • 00:23:48 Takže to dříve nebylo absolutně
    možný.
  • 00:23:52 -Máme převis poptávky,
    že chtějí sem.
  • 00:23:55 Takže tam už vybíráme.
  • 00:23:59 Byť bychom měli, díky smlouvám,
    brát všechny, ale to nemůžeme.
  • 00:24:05 Takže to máme tak.
  • 00:24:08 HOVOŘÍ ANGLICKY:
    Promiňte, prosím, odkud jste?
  • 00:24:12 -Z Izraele.
  • 00:24:14 -Z Izraele?
    -Ano.
  • 00:24:16 -Moje babička je z Prahy.
    -Z Prahy? -Ano.
  • 00:24:21 -Přestěhovala se do Izraele
    před 40. rokem.
  • 00:24:25 Před válkou.
  • 00:24:28 -Před válkou?
    -Ano.
  • 00:24:40 -Umění je riskantní záležitost.
    A je to o nějaké cílevědomosti.
  • 00:24:48 Samozřejmě o schopnosti
    komunikovat, o vytrvalosti.
  • 00:24:54 Ale také o štěstí.
  • 00:24:56 -My očekáváme neočekávatelný.
    A to je pro nás to závažný.
  • 00:25:00 -Jestli řemeslo nebo umění?
  • 00:25:03 To je otázka,
    kterou my nezodpovíme.
  • 00:25:06 Ale právě to napětí
    mezi těmi dvěma póly
  • 00:25:10 dává té škole už 130 let
    její dynamiku.
  • 00:25:13 -Vychovat nešikovného typografa,
    tak to není tak hrozný,
  • 00:25:18 jako když někdo vychová
    nešikovného chirurga, že?
  • 00:25:54 Skryté titulky: Alena Fenclová
    2015

Související