iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
28. 3. 2020
09:10 na ČT2

1 2 3 4 5

0 hlasů
5188
zhlédnutí

Folklorika

Tohle je dixieland!

V Plzni mají swing a jazz zvláštní úlohu už od osvobození americkou armádou, ale nyní učarovaly generaci, která válku nikdy nezažila

26 min | další Hudba »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Folklorika - Tohle je dixieland!

  • 00:00:01 FOLKLORIKA
  • 00:00:18 -Neworleanské pochody
    mají svoji tradici.
  • 00:00:20 My jsme v New Orleans nikdy nebyli
    a toužíme tam jet příští rok.
  • 00:00:24 Víme, že k různým příležitostem
    se tam konají právě pochody,
  • 00:00:27 ať to jsou pohřby
    anebo naopak veselice.
  • 00:00:29 A protože pořádáme dixielandový
    festival, tak to k tomu patří.
  • 00:00:32 Trošku tady v té všednosti
    a každodennosti
  • 00:00:35 toho srpnového víkendu
    tady trošku zvířit prach, zahrát
  • 00:00:38 a vzbudit zájem
    o dixielandovou muziku
  • 00:00:41 a přivést fanoušky
    až do Měšťanské besedy,
  • 00:00:44 kde festival
    vlastně dneska zahajujeme.
  • 00:00:49 Já pocházím z Mariánských Lázní,
  • 00:00:51 tam jsem vyrůstal
    vlastně až do maturity.
  • 00:00:54 A už od útlého mládí
    mě zajímal jazz,
  • 00:00:57 zajímal mě dixieland,
    ta stará forma jazzu.
  • 00:01:00 Od té doby,
    co jsem doma našel jedno CD,
  • 00:01:03 takové bylo zelenorůžové,
    bylo tam napsáno Dixieland Jazz
  • 00:01:06 a byl to výběr,
    byl tam Louis Armstrong,
  • 00:01:09 Original Dixieland Jazz Band
  • 00:01:11 i nějaké modernější
    dixielandy anglické.
  • 00:01:13 A to se mně hrozně líbilo.
  • 00:01:15 Tohle jsme pak chtěli hrát
    i vlastně s kluky z gymplu,
  • 00:01:18 tak jsme založili kapelu,
    bylo nám šestnáct, v roce 2004.
  • 00:01:27 Já jsem navštěvoval Základní
    uměleckou školu Fryderyka Chopina,
  • 00:01:31 což je známá a velká
    umělecká škola.
  • 00:01:34 A zároveň jsem chodil
    do dechového orchestru
  • 00:01:37 pod vedením Josefa Koreise.
  • 00:01:39 To byla velká hudební průprava,
  • 00:01:41 kde se mladí lidi
    naučí hrát v orchestru,
  • 00:01:44 naučí se poslouchat vzájemně,
    hrát rytmicky spolu.
  • 00:01:47 A to mě taky bavilo.
  • 00:01:50 Navštívili jsme spoustu zemí
    v Evropě s tím orchestrem,
  • 00:01:53 to bylo zásadní v podstatě.
  • 00:01:55 V první řadě jsou trombony,
  • 00:01:57 to znamená já se svým nástrojem
    a kolegové.
  • 00:02:00 A aby to mělo trošku nějaký řád,
    aby to nebyl úplný chaos,
  • 00:02:04 tak jednak jsme domluvení,
    jaké skladby budeme hrát.
  • 00:02:07 A také já budu ukazovat kolegům,
    jak se budeme střídat v sólech
  • 00:02:10 a případně ukážu poslední chorus,
    aby bylo jasné,
  • 00:02:13 že na konci toho chorusu
    skladba skončí.
  • 00:02:15 Aby skladba skončila,
    aby nepřestala, aby skončila.
  • 00:02:31 Já jsem se po maturitě do Plzně
    na vejšku ohromně těšil
  • 00:02:34 právě proto,
    že jsem měl představu,
  • 00:02:37 že tady v Plzni ten jazz,
  • 00:02:39 hlavně jsem doufal,
    že i swing nebo dixieland,
  • 00:02:42 že to tady bude žít.
    že tady každý večer se něco děje,
  • 00:02:45 v nějakém klubu že se hraje
    živá muzika.
  • 00:02:47 Ale velmi brzy jsem zjistil,
    že to tak není.
  • 00:02:50 A že ani vlastně kapely
    tady neexistují,
  • 00:02:53 které by hrály swing,
  • 00:02:55 nebo třeba i modernější jazz,
    to vlastně mi bylo trošku jedno.
  • 00:02:58 Ale nebylo nic tady v Plzni,
    nebylo opravdu nic.
  • 00:03:07 My jsme se založili
    12. 12. 2008.
  • 00:03:11 My tři dechaři jsme u toho byli,
    já, Jirka a Jarda Kanta.
  • 00:03:15 A už v dubnu 2009 jsme měli
    první koncert.
  • 00:03:20 Asi hodinový repertoár jsme dali
    za ty čtyři měsíce dohromady.
  • 00:03:25 Představuje se vám swingový
    orchestr z Plzně Pilsner Jazz Band
  • 00:03:29 skladbou z roku 1931,
    skladbou Duka Ellingtona
  • 00:03:32 It don't mean a thing if it ain't
    got that swing.
  • 00:03:36 Přejeme vám příjemné
    swingové odpoledne.
  • 00:03:40 Museli jsme si to na začátku
    vlastně říct, co chceme hrát,
  • 00:03:43 že to nebude žádná moderna
    ani nějaké fúze nebo podobně,
  • 00:03:46 že opravdu chceme hrát ten jazz
    poměrně postaru.
  • 00:03:49 A to se vlastně těm,
    kteří o to měli zájem, líbilo,
  • 00:03:52 šli s tím do toho.
  • 00:03:57 Vlastně v průběhu toho času
    se Pilsner Jazz Band
  • 00:04:00 vyprofiloval jako čistě swingová,
    jako čistě swingová kapela
  • 00:04:04 s proaranžovaným repertoárem
  • 00:04:06 Counta Basieho, Duka Ellingtona
    a tak dál.
  • 00:04:08 A mně a Jirkovi,
    trumpetistovi, opět,
  • 00:04:11 to přišlo trošku škoda,
    že vlastně nehrajeme dixieland.
  • 00:04:18 A už v tom roce 2015 jsme udělali
    v létě asi dvě zkoušky,
  • 00:04:21 zjistili jsme, že to fakt funguje,
    že to je dobré.
  • 00:04:24 A ještě ten rok jsme měli vlastně
    poměrně dost koncertů
  • 00:04:27 a pak se to rozjelo do úplně
    neskutečných rozměrů a dimenzí.
  • 00:04:37 Možná i právě proto že kromě nás
    šesti chlapů je tam zpěvačka,
  • 00:04:41 Jana Mel Golianová,
  • 00:04:43 která tomu dává vlastně ohromný
    šmrnc a takový drajv.
  • 00:04:47 Protože většinou
    v těch dixielandových kapelách
  • 00:04:51 zpívají instrumentalisti,
    zpívají chlapi
  • 00:04:54 a ten ženský element v dixielandu
    vlastně není tak úplně častý.
  • 00:05:08 -Jindra zakládal dixieland
    a zeptal se mě,
  • 00:05:11 jestli nechci zpívat dixieland.
  • 00:05:13 A já jsem řekla,
    jé, to vůbec neznám, co to je?
  • 00:05:15 On mi poslal vlastně nějaké...
    nějakých pár skladeb.
  • 00:05:19 A mně se to zalíbilo a jsem tady.
  • 00:05:22 -My jsme vlastně Dixie Hot Licks
    založili z toho důvodu,
  • 00:05:26 že jsme se chtěli s Jindrou
    ještě líp naučit improvizovat
  • 00:05:29 a víc hrát těch chorusů,
    což v tom big bandu není tolik,
  • 00:05:32 tam je to hodně většinou
    proaranžované.
  • 00:05:34 Pilsner Jazz Band je vlastně
    větší uskupení,
  • 00:05:37 je to swingové uskupení,
  • 00:05:39 hraje se swingová hudba
    30. a 40. let,
  • 00:05:42 ale samozřejmě i jiná.
  • 00:05:46 -Je to super, mě to strašně baví.
    Ten swing je zase něco jiného.
  • 00:05:50 Já normálně studuju klasickou
    hudbu, studuju operní zpěv,
  • 00:05:54 takže ten swing je pro mě
    zaprvé odreagovačka,
  • 00:05:56 zadruhé si rozšiřuju tím trošku
    svoje možnosti pěvecké,
  • 00:06:00 takže tak.
  • 00:06:07 -Hodně taky dbáme na to,
  • 00:06:09 aby vlastně ten zvuk zněl
    big bandově,
  • 00:06:12 ač nejsme tak velký band,
    čtyři trumpety, čtyři trombony,
  • 00:06:15 jsme jenom v malé partě.
  • 00:06:17 tak se nám líbí ten velký
    big bandový zvuk.
  • 00:06:20 A dixieland Dixie Hot Licks,
  • 00:06:22 tam zase naopak
    je taková ta živelnost
  • 00:06:24 desátých a dvacátých let,
  • 00:06:26 kdy ty nástroje se proplétají
    a je to takové hodně sprosté,
  • 00:06:31 bez nějakých velkých aranží.
  • 00:06:32 -Úplně nejvíc mě baví
    ta živelnost,
  • 00:06:35 ta radost, kterou dávám publiku.
  • 00:06:37 Protože to je úplně nejvíc,
    když prostě zpívám
  • 00:06:40 a ti lidi začnou tancovat
    a vidíte tu jiskru v očích.
  • 00:07:22 -V Plzni má swing velkou tradici,
    vlastně od roku 1945,
  • 00:07:26 od osvobození americkou armádou.
  • 00:07:28 Ta tady nechala vlastně
    tu swingovou hudbu.
  • 00:07:32 A od té doby swing patří
    ke kultuře Plzně.
  • 00:07:34 Jenom co vím od pamětníků,
  • 00:07:36 když jsem se bavil
    s Béďou Šedifkou Röhrichem
  • 00:07:39 nebo s panem Zdeňkem Steidlem,
    vlastně emeritním pianistou,
  • 00:07:42 tak tady byly dlouhá desetiletí
    snad tři big bandy.
  • 00:07:46 Hrálo tady ještě i několik
    vlastně menších kapel swing
  • 00:07:49 nebo i takovou nějakou taneční
    nebo populární hudbu.
  • 00:07:56 -Bylo mi 10 let v roce 1945,
  • 00:08:00 když k nám do vsi přijela
    americká armáda.
  • 00:08:04 No a netrvalo to dlouho,
    dva dny,
  • 00:08:08 a už prostě vytáhli nástroje,
  • 00:08:12 vytáhli sportovní náčiní
    na košíkovou,
  • 00:08:16 na box, prostě ring,
    to všechno s sebou tahali.
  • 00:08:21 No ale ty nástroje,
    to mě šokovalo úplně nejvíc,
  • 00:08:25 protože vlastně za války swing
    a jazz vůbec jako se nesměl hrát,
  • 00:08:30 protože nacisti to nesnášeli,
    že to je černošská muzika.
  • 00:08:34 No a já jsem se vlastně prvně
    s touto hudbou setkal
  • 00:08:39 a zůstal jsem prostě
    s pusou dá se říct otevřenou.
  • 00:08:43 Byl to takový nádherný
    a příjemný šok.
  • 00:08:47 A ta vzpomínka mě provází.
  • 00:08:49 I tak po tom roce 1985,
  • 00:08:52 když už jako
    jsem psal písničky,
  • 00:08:56 tak jsem i napsal právě písničku
    How do you do, my Joe,
  • 00:09:00 která je vlastně vzpomínka
    na toho saxofonistu černého,
  • 00:09:03 kterého vlastně jako prvního
    černocha v životě
  • 00:09:06 jsme my děti viděly,
    seděly jsme kolem něj
  • 00:09:10 a hladily jsme mu
    ty jeho kudrnaté vlásky.
  • 00:09:18 Potom, když měl přijet
    pan prezident Beneš do Plzně,
  • 00:09:23 tak na tu přehlídku ta kapela
    nacvičovala,
  • 00:09:26 to byli hrozní frajeři.
  • 00:09:29 I to, že šli se saxofony
    a hráli do pochodu.
  • 00:09:32 No prostě jedno s druhým.
    A to ve mně zůstalo.
  • 00:09:39 -CD Vivat Swing,
    to pro nás byla docela výzva
  • 00:09:44 právě proto,
    že obsahem toho CD jsou...
  • 00:09:47 jsou Šedifkovo autorské věci.
  • 00:09:51 -V poslední době jsem psal
    hodně muziky
  • 00:09:54 a prostě nějak mě to
    úplně spalovalo,
  • 00:09:56 že jsem psal, psal pořád
    a ani jsem to nestačil textovat.
  • 00:10:00 Tak jsme právě se domluvili
    s panem kapelníkem Jindřichem
  • 00:10:04 a on měl hrozné pochopení,
  • 00:10:06 protože když jsem mu přehrával
    ty písničky,
  • 00:10:09 tak se mu to hrozně líbilo.
  • 00:10:12 Takže do toho s námi šel
    s touhle svou kapelou.
  • 00:10:17 -Čili žádný
    neworleanský dixieland,
  • 00:10:20 ale právě proto aby to dostalo
    ten háv,
  • 00:10:23 ten kabát té staré muziky,
  • 00:10:26 tak na nás bylo natočit
    osm skladeb.
  • 00:10:30 Dvě jsme pojali
    opravdu dixielandově,
  • 00:10:32 to znamená, vzalo se téma
    a pálilo se to.
  • 00:10:35 Přistupovali jsme k tomu
  • 00:10:37 vlastně jako k jiným
    dixielandovým skladbám.
  • 00:10:39 Ale šest dalších nám zaranžovali
    dva skvělí aranžéři,
  • 00:10:42 Borek Bárta a David Kovář.
  • 00:10:45 -Tady to mezigenerační prolínání
    tohoto žánru
  • 00:10:48 je naprosto unikátní záležitost.
  • 00:10:50 Prakticky 30 let
    se zabývám hudbou,
  • 00:10:54 a hlavně regionální hudbou
  • 00:10:56 a hlavně takovou řekněme
    nekomerčnější hudbou,
  • 00:11:00 spíše menšinovými žánry.
  • 00:11:08 V našich podmínkách moc nových
    swingových věcí nevzniká.
  • 00:11:12 A v kombinaci s tím, že je tady
    parta mladých třicetiletých kluků,
  • 00:11:17 kteří nádherně hrají swing,
  • 00:11:19 tak myslím,
    že se to samo nabízelo,
  • 00:11:22 aby se to spojilo dohromady.
  • 00:11:29 Přípravy desky, tak jsme
    na 60 procentech. Řekněme.
  • 00:11:35 -Natočeno je tak
    85 až 90 procent.
  • 00:11:39 Vlastně chybí v podstatě jenom
    holky přeletky.
  • 00:11:43 ZPĚV:Šeřík zrovna kvet,
    radoval se svět...
  • 00:11:48 -Ty Béďovo písničky jsou
    specifické v tom,
  • 00:11:51 že je tam cítit z toho
    ta láska jeho k přírodě,
  • 00:11:54 k přátelství,
    k životu jako takovému.
  • 00:11:58 A já myslím, že to prostě je to,
    co nás obklopuje
  • 00:12:01 a co by nás asi mělo obklopovat.
  • 00:12:04 -Přelet M.S. z Blovic je trio
    zaprvé krásných ženských,
  • 00:12:12 zadruhé fenomenálních vokalistek
  • 00:12:14 a zatřetí prostě jsou to ženské,
  • 00:12:16 se kterými se strašně dobře
    a v pohodě spolupracuje.
  • 00:12:20 Protože ony dýchají stejnou muziku
    a prožívají to stejně,
  • 00:12:24 jako my tu muziku prožíváme,
    takže ty k tomu prostě patří.
  • 00:12:28 ZPĚV:Swing, swing,
    správnej drajv,
  • 00:12:30 swing, swing
    swing a džajv...
  • 00:12:32 -Nejsou profesionální,
  • 00:12:34 ale jejich výkony
    na profesionální úrovni jsou.
  • 00:12:38 Zcela bez pochyby.
  • 00:12:41 ZPĚV:
    Zdálo by se předem daný,
  • 00:12:45 jakým směrem cesty brát.
  • 00:12:50 Hned další rozcestí je v barvách,
  • 00:12:55 v barvách,
    co nenechaj tě v klidu spát.
  • 00:12:58 -CD není jenom nahrávka,
    i když ta je velice podstatná
  • 00:13:01 a je základní, ale s tím souvisí
    i spousta dalších věcí.
  • 00:13:05 Fotografie Láďa Kožíšek,
    protože to je další člověk,
  • 00:13:08 který s námi dýchá
    už nějakých 30 let
  • 00:13:11 a zná Béďu Šedifku velice dlouho.
  • 00:13:14 A to je strašně důležité,
  • 00:13:16 aby ten kontakt
    mezi tím fotografem
  • 00:13:18 a tou focenou osobou
    prostě o něčem vypovídal.
  • 00:13:22 -Blazeovaně.
    -Co to znamená blazeovaně?
  • 00:13:27 -Myslíš, že bys tu nohu
    dostal blíž?
  • 00:13:31 Že by sis zacpal uši.
  • 00:13:39 -Většina textů na albu pochází
    od Přemka Haase,
  • 00:13:43 je to vynikající textař,
  • 00:13:45 který je tak trošku pozapomenut,
    což je škoda.
  • 00:13:48 Přemek k tomu určitě udělá texty,
    které budou hlavu a patu,
  • 00:13:53 což je strašně důležité
    v dnešní době.
  • 00:13:56 -Texty jsou myslím hotové.
    Bude jich tam asi devět.
  • 00:14:01 Na jednu stranu jsem chtěl,
  • 00:14:04 aby tam byla trošku zachycená
    i ta romantika trampská stará,
  • 00:14:10 těch 30. let a těch operetních
    trampských melodií slavných.
  • 00:14:15 Ale samozřejmě to už je
    tak vyčerpané téma,
  • 00:14:18 naprosto vycucané,
  • 00:14:21 že v současnosti
    už by to působilo směšně.
  • 00:14:23 -Já jsem měl možnost slyšet
  • 00:14:25 vlastně Šedifkovo
    nějaké nahrávky doma,
  • 00:14:28 asi na nahrávadlo natočené,
    kde ty texty vynikají.
  • 00:14:31 Mě to třeba ohromně pobavilo.
  • 00:14:34 Já si myslím, že i v tom studiu
    se ještě tomu nachlámeme,
  • 00:14:37 protože to je vtipné,
    občas dvousmyslné.
  • 00:14:40 A právě tím, jak to občas
    reflektuje i tu současnou dobu,
  • 00:14:44 tak to tomu dává tu atraktivitu,
  • 00:14:47 to, že to bude prostě
    hezky poslouchatelné
  • 00:14:50 a budou to lidi mít rádi.
  • 00:14:53 ZPĚV:Žádnej důvod otálet,
    rozjedu to hned.
  • 00:14:56 A možná že se mi to
    jenom zdává,
  • 00:15:00 snad je to nebeskej dixieland.
  • 00:15:04 Hrnu to však dolů
    zleva, zprava,
  • 00:15:08 takže hlavně žádnej sentiment.
  • 00:15:11 -Jestli by to šlo
    čistěji intonačně.
  • 00:15:14 Možná jak je to něco mezi,
    tak to není moc hezké.
  • 00:15:20 -Nesnažíme se vymyslet nic zásadně
    nového a jedeš po té krásné linii
  • 00:15:24 toho, že to má být odlehčené,
    vtipné a má to lidi bavit.
  • 00:15:28 -Já jsem vyrostla hlavně na folku
    a jsem vlastně takový folkáč,
  • 00:15:32 když to tak musím říct.
  • 00:15:34 Takže to, že se mi spojil
    folkový svět a dixielandový svět,
  • 00:15:37 je pro mě něco úplně wow!
  • 00:15:45 ZPĚV:Dávno je,
    už tomu dávno je,
  • 00:15:49 co zmlkly sirény i salvy z děl.
  • 00:15:54 Známo je,
    moc dobře známo je,
  • 00:15:58 že cestou klikatou
    pak osud šel.
  • 00:16:03 -Takže včera jsme domíchali.
    Ještě nás čeká mastering.
  • 00:16:08 A za pár dnů bude lisování.
  • 00:16:11 A pak slavnostní křest.
  • 00:16:18 -To je škody.
  • 00:16:27 ZPĚV:Dávno je,
    už tomu dávno je,
  • 00:16:30 z velké dálky mládí zavolá.
  • 00:16:36 Známo je,
    moc dobře známo je,
  • 00:16:40 jak zněla americká patrola.
  • 00:16:45 Když ti začal mávat
    U.S. Army Band,
  • 00:16:50 přestal hrozit nálet,
    náš byl happy end.
  • 00:16:59 Jó to bylo tenkrát v máji.
  • 00:17:08 Jó to bylo tenkrát v máji.
  • 00:17:23 Swing a správnej drajv,
    tancoval se džajv.
  • 00:17:26 Jó to bylo tenkrát v máji.
  • 00:17:41 -Hroznou radost mám,
    to se nedá...
  • 00:17:45 To se nedá jako vyslovit ani.
  • 00:17:49 Šťastný jsem prostě.
  • 00:17:53 -Já myslím, že se to povedlo
    a ty dva roky práce a příprav
  • 00:17:58 a všeho že se určitě vyplatily.
  • 00:18:00 Stálo to za to.
  • 00:18:28 SIRÉNA
  • 00:18:38 -První středu v měsíci v poledne
    houkají sirény
  • 00:18:41 a je to vlastně
    taková reklama zadarmo,
  • 00:18:43 kdy jsme naučili lidi,
    že když v poledne houká siréna,
  • 00:18:46 tak se večer hraje swing.
  • 00:19:08 Je to v Plzni jednoduché,
    každý si to pamatuje.
  • 00:19:12 Tohle byla 54. siréna,
  • 00:19:14 takže od roku 2013 to děláme
    skoro každý měsíc.
  • 00:19:19 Swing vznikl jako taneční hudba,
    jako hudba k tanci.
  • 00:19:22 Ono i tady v Plzni vlastně máme
    rovnou dvě taneční školy,
  • 00:19:26 je tady taneční škola Lenky
    Sekaninové a Markéty Čekanové.
  • 00:19:30 A obě ty školy generují vlastně
    nové swingaře.
  • 00:19:39 (slovensky)
  • 00:19:41 Já jsem úplně náhodou projížděla
    Plzní okolo hotelu Continental
  • 00:19:46 a viděla jsem plakát,
    že tam je vlastně swing.
  • 00:19:49 To byla ještě doba,
    kdy neběžely kurzy,
  • 00:19:52 ale už jsem vlastně
    tancovala swing.
  • 00:19:54 Šli jsme si zatančit a zjistila
    jsem, že jsme tam jediní.
  • 00:19:57 Tak jsem si řekla, to je blbost,
    proč jsme tam jediní,
  • 00:20:00 když hraje taková úžasná kapela.
  • 00:20:02 Takže následně jsme
    otevřeli kurzy, začali jsme učit,
  • 00:20:05 bylo nás tam jen pár,
    skutečně jen pár,
  • 00:20:07 třeba šest kusů na začátku.
  • 00:20:09 Ale časem jsme začali jezdit
    na sirény, dělat workshopy,
  • 00:20:13 takže za ty roky vidíte,
    že se to nabalilo,
  • 00:20:16 a dnes je komunita obrovská.
  • 00:20:18 Nápad s videoklipem I Charleston
    přišel v podstatě sám od sebe,
  • 00:20:23 protože už jsme tu měli
    tolik dobrých tanečníků,
  • 00:20:26 že jsem si řekla, že je načase
    udělat něco víc, ukázat je světu.
  • 00:20:30 Oslovila jsem
    Jindřicha Jindřicha,
  • 00:20:32 abychom moli mít vlastní skladbu
    pro ten videoklip,
  • 00:20:35 aby nám nahráli nějakou,
    která se nám líbila.
  • 00:20:38 Následně město to použilo
    jako propagační klip
  • 00:20:41 pro Slavnosti svobody,
    takže nás podpořili.
  • 00:20:44 Na světě je přes 100 měst,
    většinou velkých,
  • 00:20:46 která mají tento videoklip
    I Charleston.
  • 00:20:49 A my jsme v Čechách zatím jediný.
  • 00:20:55 Jindřich Jindřich je jednoznačně
    velký propagátor swingu
  • 00:20:59 a taková dalo by se říci ikona
    swingové hudby v Plzni,
  • 00:21:03 všichni ho tak vnímáme,
    to je takový náš swingový taťka.
  • 00:21:09 Je to něco úplně jiného,
  • 00:21:11 když máte za sebou
    to obrovské těleso,
  • 00:21:14 které do vás fouká
    ten fantastický zvuk.
  • 00:21:16 Takže my jsme šťastní navzájem,
  • 00:21:18 že můžeme takto spolu si hrát
    a tančit,
  • 00:21:21 protože spolu to funguje
    fantasticky.
  • 00:21:35 -Je to posledních pět let,
    kdy jsme se tomu začali věnovat.
  • 00:21:39 Zezačátku, první rok jsme byli
    v počtu kusů.
  • 00:21:42 A postupně se nabalovali
    další a další tanečníci,
  • 00:21:46 rozšiřovala se komunita
  • 00:21:48 a v podstatě se z toho stal
    životní styl.
  • 00:21:51 Musím říct, že mě to výrazně
    i změnilo povahově.
  • 00:21:56 Z introverta jsem se stala
    v podstatě extrovertem.
  • 00:22:01 Máme tam jedenáctiletou holčičku,
  • 00:22:03 ale je to průřez celým
    věkovým rozvrstvením populace.
  • 00:22:09 -My jsme ten případ, kde swinguje
    celá rodina v podstatě.
  • 00:22:13 My jsme začali se ženou
    a pak jsme přinutili našeho syna,
  • 00:22:17 aby šel s námi na jednu lekci,
    aby to zkusil v podstatě jenom,
  • 00:22:21 asi po půl roce,
    co jsme tancovali.
  • 00:22:23 On s odporem teda šel
    a hned v první lekci tomu propadl
  • 00:22:27 a tancuje od té doby.
  • 00:22:29 A tancuje dost dobře,
    jsme na něj hrdí.
  • 00:22:32 -Může přijít kdokoliv, může
    si posedět a poslouchat muziku
  • 00:22:36 nebo může zkusit tančit.
  • 00:22:38 My tančíme takzvaný social dance
    a je to vlastně o tom,
  • 00:22:41 že jeden vede
    a druhý se nechá vést.
  • 00:22:43 A říká se, že ten lídr,
    ten, co vede, vypráví příběh.
  • 00:22:48 A má ho vyprávět tak, aby ten,
    koho vede, ten follower,
  • 00:22:52 tak aby ten příběh
    byl pro něj zajímavý
  • 00:22:55 a aby ho uměl přečíst,
    tak o to se my tady snažíme.
  • 00:22:58 Proto je to vlastně taková zábava,
    protože nemáme nic nacvičeno,
  • 00:23:02 ale všechno vzniká na tom místě.
  • 00:23:04 -My i pro oslavence děláme něco,
  • 00:23:06 čemu se mezi swingaři říká
    big apple,
  • 00:23:08 a je to vlastně sólo
    pro tu hlavní hvězdu dne.
  • 00:23:11 A znamená to, že kdokoliv si s ní
    může chviličku zatancovat.
  • 00:23:14 Nezáleží na tom,
    jestli jste začátečník, pokročilý
  • 00:23:17 nebo excelentní tanečník.
  • 00:23:19 Prostě věnujete chvilku času
    potěšit toho,
  • 00:23:22 kdo je zrovna oslavenec.
  • 00:23:52 -Já si myslím, že Jindřich
    Jindřich je absolutní šílenec,
  • 00:23:56 co se týká nadšení do této hudby
    swingové, dixielandové
  • 00:24:01 a do toho něco organizovat.
  • 00:24:03 A pořád chce prostě,
  • 00:24:05 aby se v Plzni a v plzeňském kraji
    něco dělo, aby byla živá hudba,
  • 00:24:09 aby fungovala,
    aby se lidi setkávali
  • 00:24:12 a aby prostě spolu sdíleli
    tu radost.
  • 00:24:34 -Je výborné, že jsme se už zapsali
    na kulturní mapu tady v Plzni
  • 00:24:39 nebo i možná v celém regionu.
  • 00:24:42 Hrajeme poměrně často pro město,
    pro kraj,
  • 00:24:45 ať jsou to Slavnosti svobody
    nebo nějaké další oslavy,
  • 00:24:49 prostě akce, kam se hodí dixieland
    nebo kam se hodí swing.
  • 00:24:54 Je nám samozřejmě velkým potěšením
    a i vlastně ctí,
  • 00:24:57 že nás město
    tady v tom ohledu angažuje
  • 00:25:01 a bere jako, věřím,
    kvalitní muziku.
  • 00:25:16 Dámy a pánové, vítejte
  • 00:25:18 na Mezinárodním dixielandovém
    festivalu Plzeň.
  • 00:25:21 Za 25 minut začne program
    v Měšťanské besedě,
  • 00:25:24 v zahradě tohoto skvostného
    kulturního stánku.
  • 00:25:28 Tak neváhejte a račte vstoupit.
  • 00:25:30 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2019

Související