iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
24. 11. 2018
08:55 na ČT2

1 2 3 4 5

13 hlasů
8237
zhlédnutí

Folklorika

Šupinami vyšívané

Sto padesát let stará unikátní lidová textilní technika vyšívání rybími šupinami se na jihu Čech znovu probouzí k životu

25 min | další Hudba »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Folklorika - Šupinami vyšívané

  • 00:00:01 FOLKLORIKA
    ŠUPINAMI VYŠÍVANÉ
  • 00:01:17 -Děvčata nám tady předvádějí,
    jak se vlastně ta šupina,
  • 00:01:21 která je plná slizu
    a takového šlemu a někdy i krve,
  • 00:01:25 jak se připravuje k tomu,
    aby vůbec mohla být vylisována.
  • 00:01:29 Protože když by to tam nechaly,
  • 00:01:31 tak samozřejmě to bude
    jednak neestetické,
  • 00:01:34 ale zároveň by ztratila
    takový lesk, byla by taková matná,
  • 00:01:38 ošklivá
    a hlavně zkroutila by se nám.
  • 00:01:40 Tak si tady takhle pěkně
    s kartáčkem na zuby zapracují
  • 00:01:44 a připraví šupinky,
    které potom dále zpracovávají
  • 00:01:47 a dělají z toho různé krásné věci,
    protože to jsou návrhářky,
  • 00:01:51 takže ony tu fantazii mají
  • 00:01:53 a snaží se tu starou,
    téměř zaniklou techniku řemeslnou
  • 00:01:57 přenést do současného života
    a do té módy současné.
  • 00:02:03 Moje cesta k šupinkám byla
    taková prozaická,
  • 00:02:07 že jsem na půdě našla
    zaprášený obraz
  • 00:02:10 v ošklivém širokém zlatém rámu.
  • 00:02:12 Mně se nikdy nelíbil,
    protože byl barevný,
  • 00:02:15 mně to přišlo takové kýčovité.
  • 00:02:18 Nicméně mi bylo
    vždycky zdůrazněno,
  • 00:02:21 to je vzácnost, to je ze šupin
    a je to velice stará věc.
  • 00:02:24 No, a vznikl nám takovýto
    jakoby prvopočátek toho,
  • 00:02:28 proč jsme tady s těmi šupinkami
    začaly pracovat na škole.
  • 00:02:33 ZPĚV:
    Záblatský louky jsou při dolině,
  • 00:02:36 travička tam nikdy nevyhyne.
  • 00:02:41 Záblatský louky jsou při dolině,
  • 00:02:44 travička tam nikdy nevyhyne,
  • 00:02:50 nevyhyne, nevyhoří,
  • 00:02:55 vždyť po ní vodička pořád běží.
  • 00:03:01 -Na té výšivce z rybích šupin
  • 00:03:03 je asi nejnáročnější
    příprava těch šupin,
  • 00:03:07 kde se musí pořádně vyprat,
    vyčistit, vyžehlit.
  • 00:03:10 To je nejhorší na tom.
  • 00:03:13 Potom já říkám,
    samotné už to vyšívání,
  • 00:03:16 to už je legrace, jo.
  • 00:03:22 První zmínka o výšivce
    z rybích šupin je z roku asi 1820
  • 00:03:26 v německém módním časopise,
  • 00:03:29 kde to bylo použito buď na šaty
    nebo na nějaký doplněk,
  • 00:03:33 tak se to rozšířilo sem.
  • 00:03:37 Tady byly ryby,
    byla tu spousta ryb,
  • 00:03:40 materiál, který se vyhazoval.
  • 00:03:43 Tak se začalo
    s těmi rybičkami vyšívat.
  • 00:03:46 A co parádivé ženské napadne víc
    než to použít na oděv.
  • 00:04:03 -Tak teď děvčata přes mokré šupiny
    dala suchou látku bavlněnou.
  • 00:04:07 Dřív to dělali,
    že to dávali mezi kameny,
  • 00:04:11 takže potom na to dali opravdu
    nějaký kámen těžký.
  • 00:04:14 Takže my dáváme
    tady ty naše kreslicí desky.
  • 00:04:18 A dáváme jich co nejvíc,
    aby opravdu to bylo zatížené,
  • 00:04:22 protože ta šupinka skutečně má
    takovou tu schopnost opravdu,
  • 00:04:25 že když to není zatížené,
    tak ona opravdu se zkroutí.
  • 00:04:28 A my potřebujeme,
    aby zůstaly takhle rovné.
  • 00:04:31 My potom máme takovouto
    krásnou šupinku,
  • 00:04:34 která je bělostná, lesklá, rovná.
  • 00:04:36 A děvčata musejí
    z toho vystříhat tvary.
  • 00:04:49 Jelikož ta šupina je velice tvrdá
  • 00:04:51 a jehlou
    by ji děvčata nepropíchla,
  • 00:04:54 tak musí takhle šídlem
  • 00:04:56 do každé šupinky udělat
    požadovaný počet dírek,
  • 00:05:00 většinou to bývají tři, čtyři
    i více dírek.
  • 00:05:03 Ona propíchne šupinku
  • 00:05:05 a teď se znovu vrací
    do té samé dírky.
  • 00:05:08 V podstatě tu šupinku
    k látce fixuje korálkem.
  • 00:05:23 -Já dělám hlavně
    od svého mládí národopis.
  • 00:05:26 Takže jsem členka
    Národopisného sdružení
  • 00:05:29 při Jihočeském muzeu
    v Českých Budějovicích
  • 00:05:32 a tam jsem měla tu možnost
    se od starých tetiček ještě učit.
  • 00:05:37 A učila jsem se vlastně
    všechno o tom životě,
  • 00:05:42 který tady kdysi byl.
  • 00:05:44 Ale nejvíc ze všeho
    mě zajímaly kroje.
  • 00:06:06 České Budějovice byly Doudlebsko.
  • 00:06:08 To byl takový kroj pomalu...
    řeklo by se smutný.
  • 00:06:13 Ale on byl hodně ovlivněný Němci.
  • 00:06:16 No a potom už dál od Třeboně
    k Soběslavi se táhnou Blata.
  • 00:06:21 ZPĚV:
    Doudlebští sedláci vorají,
  • 00:06:24 janovští jedou vorat.
  • 00:06:29 Vzkázal mě můj milej rozmilej
  • 00:06:32 nastokrát pozdravovat.
  • 00:06:37 -Každý ten kroj
    nebo každá ta oblast
  • 00:06:40 měla svůj specifický druh výšivek.
  • 00:06:43 I když se vám to zdá
    všechno stejné,
  • 00:06:46 tak přesto ty vzory
    byly maličko jiné.
  • 00:06:49 Tohle je teda kroj blatské dívky,
    i když jí chybí vínek.
  • 00:06:56 Nějak jsem ušila divně tu hlavu
    a on se mi tam nevešel.
  • 00:07:00 Takže je to komplet,
    tak jak Blaťačka měla být.
  • 00:07:04 Červené punčochy,
    boty, které byly zdobené,
  • 00:07:08 háčkované podvazky s mašlí,
    vyšívané spodní prádlo.
  • 00:07:14 Pak byly spodní sukně
    a vrchní sukně,
  • 00:07:17 která vždycky byla široce zdobena
  • 00:07:21 buď zlatohlavem,
    nebo nějakými prýmky.
  • 00:07:25 A pod krkem měla vejkladek.
  • 00:07:28 Šněrovačka a pak to byly zástěry.
  • 00:07:32 Ty zástěry na blatských krojích
    jsou velice bohatě zdobené.
  • 00:07:37 A tady právě jsme se dostali
    k výšivce rybími šupinami,
  • 00:07:42 které se vyskytovaly ale až úplně
    v poslední fázi zdobení kroje.
  • 00:07:49 Ještě kolem roku 1900,
  • 00:07:51 když paní Fryšová sepisovala
    a sbírala blatské kroje,
  • 00:07:55 tak tam není o rybích šupinách
    ani zmínka.
  • 00:08:06 -Paradoxně nepochází to
    z Třeboňska, ale z Vídně,
  • 00:08:10 někde tak druhá třetina
    19. století,
  • 00:08:13 kdy se to poprvé začalo využívat
    jako dekorace kabelek
  • 00:08:18 a botek a pantoflíčků a peněženek.
  • 00:08:22 A postupně prostě se to dostalo
    nějakou cestou obchodní
  • 00:08:26 k nám do Čech.
  • 00:08:28 A na přelomu století se začaly
    tady na Třeboňsku tím vyšívat
  • 00:08:32 a zkrášlovat
    kazajky blaťáckých krojů.
  • 00:08:38 My samy si neulovíme tu rybičku.
  • 00:08:41 A máme to štěstí, že hned takhle,
    když koukneme z okna,
  • 00:08:45 tak ty budovy,
    které jsou vedle nás,
  • 00:08:47 tak jsou to rybářské školy
    a rybářské učiliště.
  • 00:08:52 A oni nám vždycky přinesou šupinky
    a někdy od nich vyprosíme
  • 00:08:57 takovéto hlavy vypreparované,
    krásné,
  • 00:09:00 které vypadají jako z umělé hmoty,
    ale nejsou.
  • 00:09:04 Opravdu ta štika plavala
    v rybníce.
  • 00:09:09 Ta spolupráce začala v roce 2010,
  • 00:09:12 když jsme vytvářeli
    šaty pro Miss České republiky.
  • 00:09:16 No a teď jsme se k tomu vrátili
    po delší době zase.
  • 00:09:34 -Kapr je tady symbolem Třeboňska,
    Hlubocka
  • 00:09:38 a jiných rybářství,
    která tady jsou.
  • 00:09:40 Ale ony ty kapří šupiny, ono se
    z nich totiž dobře moc nedělá.
  • 00:09:45 Ony jsou slabší.
  • 00:09:47 Nejlepší a nejkrásnější šupiny
    jsou z okouna.
  • 00:09:52 A okoun je také symbolem
    tady rybářů.
  • 00:09:55 Takže ty okouní šupiny mají
    zase trochu jiné vlastnosti,
  • 00:09:59 jsou tvrdé
    a jsou náročné na propichování.
  • 00:10:03 Takže při tom propichování
    eventuálně se použije
  • 00:10:06 nažhavená jehla, a to z toho
    důvodu, aby ty šupiny nepraskaly.
  • 00:10:11 Takže každá ta šupinka zvlášť
    se musela pěkně...
  • 00:10:14 nebo se musela nahřát jehla,
    pěkně propíchnout,
  • 00:10:16 a pak to drželo.
  • 00:10:29 -Já bych chtěla ukázat,
  • 00:10:31 jak se liší ta okouní šupinka
    oproti té kapří.
  • 00:10:34 Ona je taková krásně
    jako už sama o sobě vzorovaná,
  • 00:10:38 vytváří jakýsi tulipánek,
  • 00:10:40 což je úplně ideální
    právě pro tvorbu ornamentů.
  • 00:10:43 No a tady to jsou
    takové ty tradiční šupinky,
  • 00:10:46 které se právě, ty tvary,
  • 00:10:48 které se objevují
    na blaťáckých krojích.
  • 00:10:51 Sem tam se tam objevili
    nějací ptáčci nebo motýlci.
  • 00:10:54 A naše studentky si vytvářejí
    už samy svoje vzory.
  • 00:11:17 -Hodně lidí se mě ptá,
    kde se to ve mně vzalo.
  • 00:11:20 Já tvrdím, že je to dar od Boha.
  • 00:11:23 Sice já jsem vyrůstala u babičky,
    než jsem šla do školy,
  • 00:11:27 a to ještě byla taková doba,
    že jak tetky všechny uvařily,
  • 00:11:32 tak vzaly stoličku
    a šly před vrata
  • 00:11:35 a tam se sedělo, háčkovalo,
    pletlo a hlavně drbalo, že jo.
  • 00:11:40 A tam já jsem vlastně sedávala
    odmalinka mezi nimi,
  • 00:11:44 takže ten háček jsem měla v ruce
    už někdy snad ve třech letech,
  • 00:11:48 ale víc tu jehlu a vyšívala jsem.
  • 00:11:54 Původní výšivka
    na blatských krojích,
  • 00:11:58 ta nejstarší byla třeba vlnou.
  • 00:12:03 Další potom ale byla bavlnkami.
  • 00:12:08 Ty bavlnky měly pořád
    takové barvy zemité,
  • 00:12:12 původně se používala
    jenom karmazínová barva
  • 00:12:16 a potom se přidávala hnědá,
    žlutá, zlatavá.
  • 00:12:19 A tahle výšivka je zvláštní tím,
    že se jí říká úsporná.
  • 00:12:25 Ona totiž po vrchu je plná,
  • 00:12:28 ale ze spodní strany
    není skoro nic.
  • 00:12:32 A jak šel vývoj dál,
  • 00:12:35 tak přicházely
    další druhy výšivek
  • 00:12:38 a začal se třeba vkládat tyl.
  • 00:12:42 Ten tyl se položí z lícové strany
    na látku, vyšije se to
  • 00:12:47 a pak se z druhé strany
    ta látka vystřihne.
  • 00:12:57 Tady ještě mám další kus
    té bílé výšivky,
  • 00:13:00 která se používala
    hlavně na Třeboňsku.
  • 00:13:04 A to už se vystřihly otvory
  • 00:13:06 a do těch otvorů se vyšívaly
    takzvané katry,
  • 00:13:10 že vlastně se tou jehličkou
    vyplétaly vzorečky,
  • 00:13:14 těch potom byla ta zástěra plná.
  • 00:13:19 Další potom etapa
  • 00:13:22 toho zdobení kroje
    už jsou korálky,
  • 00:13:25 kde se vyšilo buď bavlnkami
    anebo jenom bíle
  • 00:13:30 a všechny ty tvary se potom
    obšívají droboučkými korálky.
  • 00:13:51 -Naše muzeum ve Smrčkově domě
    na náměstí v Soběslavi
  • 00:13:55 prezentuje lidovou kulturu
    zdejší etnografické oblasti Blata
  • 00:14:01 a severně položené oblasti
    Táborska - Kozácka.
  • 00:14:04 Toto je blatská družička,
  • 00:14:07 která je oblečená
    do slavnostního kroje
  • 00:14:09 z druhé poloviny 19. století.
  • 00:14:12 V tomto období se již
    na košilkách, zástěrách setkáváme
  • 00:14:16 s korálkovou výšivkou,
    která je doplněná penízky,
  • 00:14:19 pavoučky,
    případně tylovým prolamováním.
  • 00:14:23 ZPĚV: Jak se na něm kytky třesou,
    jak se na něm kytky třesou,
  • 00:14:28 ten má bejt dnes složenej.
  • 00:14:32 Jak se na něm kytky třesou,
    jak se na něm kytky třesou,
  • 00:14:37 ten má bejt dnes složenej.
  • 00:14:42 -Blatská plena,
    to je vlastně šátek,
  • 00:14:45 který se dával
    už starší ženě na hlavu.
  • 00:14:52 Když byla svobodná,
    tak nosila přes čelo vínek.
  • 00:14:58 Ten vínek byl zdobený,
    byl zdobený zase výšivkou.
  • 00:15:03 Když se vdala,
    tak o svatbě jí začepili,
  • 00:15:08 dostala čepeček a na ten čepeček
    už dostala vínek vdané ženy.
  • 00:15:14 Ale k tomu ještě dostávala
    zavíječku.
  • 00:15:18 To byl takový zvláštní šátek,
  • 00:15:21 který se ještě dával
    přes ten čepec.
  • 00:15:23 A ta zavíječka se nosila
    rok po svatbě
  • 00:15:27 anebo do narození prvního dítěte.
  • 00:15:29 Potom...
  • 00:15:31 Říkalo se, že ty zavíječky
    se dávaly do hrobu,
  • 00:15:34 proto se jich málo dochovalo.
  • 00:15:37 A potom teprve dostala žena
    velkou plenu na hlavu.
  • 00:15:41 A ta plena, když byla opravdu
    vyšitá, a hodně vyšitá korálky,
  • 00:15:46 tak mohla vážit i kilo.
  • 00:15:55 Nejvíc tyhle pleny se ještě dělaly
    v období mezi válkami.
  • 00:16:04 Víte,
    ono to nebylo každodenní oblečení,
  • 00:16:07 to se nosilo jenom do kostela
    anebo na zvláštní příležitosti.
  • 00:16:11 Protože takovou plenu měla
    třeba jednu za život.
  • 00:16:15 Ale tak samozřejmě
    že ty bohaté selky
  • 00:16:18 si mohly dovolit,
    že jich měly víc.
  • 00:16:33 A to už právě byly takové ty
    poslední fáze zdobení kroje.
  • 00:16:38 A k těmto fázím právě patří
    vyšívání z rybích šupin.
  • 00:16:51 Tohle je originál buď před válkou
    anebo těsně po válce.
  • 00:16:55 Etnografové v 60. a 70. letech
    moc to neuznávali.
  • 00:17:00 Ona už to vlastně byla
    poslední fáze zdobení kroje
  • 00:17:04 a bylo toho moc.
  • 00:17:08 Že ten kroj už dost působí
    tak jako divadelně.
  • 00:17:13 Pro ně to opravdu byla
    úpadková technika na kroji.
  • 00:17:17 A tak tenkrát jsem to nechala
  • 00:17:20 a dělali jsme v muzeu
    nějakou akci,
  • 00:17:22 tak jsem říkala,
    nedá se nic dělat,
  • 00:17:25 musíme prostě, ta technika
    by zanikla, musím se do toho dát.
  • 00:17:43 -I v dnešní době se dá
    pro muzeum získat
  • 00:17:46 takto krásně zdobená
    atlasová zástěrka,
  • 00:17:51 jejíž stáří spadá
    do konce 19. století.
  • 00:17:56 Jedná se o přírůstek z roku 2017
    ve velmi dobré kvalitě.
  • 00:18:02 Na této výšivce rybí šupinou
    jistě oceníme
  • 00:18:05 použití několika druhů šupin,
    kapří, okouní, štičí,
  • 00:18:09 a také podšití a zvýraznění
    některých tvarů
  • 00:18:14 jinou látkou než modrým atlasem.
  • 00:18:18 Podobné přírůstky získáváme
    do muzea buď terénním sběrem,
  • 00:18:23 nebo přijdou i lidé samotní,
    například vyklízejí chalupu
  • 00:18:27 nebo mají něco podobného
    pod postelí v kufru,
  • 00:18:31 tak rádi by měli na svůj rod
    památku v muzeu,
  • 00:18:35 tak to přijdou věnovat.
  • 00:18:53 -Naposled jsem dělala šněrovačku
    pro jednu baráčnici.
  • 00:18:58 Jsou to obce, které se hlásí
    třeba zase do těch soutěží
  • 00:19:02 o ty nejlepší obce,
  • 00:19:05 a tam si třeba ještě dělají
    opravdu ty originály kroje,
  • 00:19:08 tak to bylo tady u nás.
  • 00:19:10 Ale jinak spíš když chtějí prostě,
    tak jim řeknu, dobře, přijďte,
  • 00:19:16 já vás to naučím,
    ale už si to musíte udělat sami.
  • 00:19:35 -Poprvé jsme k šupinkám
    přistoupili před několika lety,
  • 00:19:39 konkrétně v roce 2010,
    na základě projektu,
  • 00:19:43 který vymyslela
    módní návrhářka známá Jana Berg.
  • 00:19:47 Ten projekt se jmenoval
    Čtrnáct klenotů v srdci Evropy
  • 00:19:51 a naše šaty,
    které vytvořily naše studentky,
  • 00:19:54 měly znázorňovat Jihočeský kraj,
  • 00:19:57 konkrétně tedy rybníkářství
    tady na Třeboňsku.
  • 00:20:01 Jak jinak přiblížit než rybníky,
    rybičky, šupiny, výšivka,
  • 00:20:05 téměř zaniklé řemeslo,
  • 00:20:08 které jsme myslím nějakým způsobem
    taky trošku oživili.
  • 00:20:12 V té práci v podstatě pokračujeme
    dodneška.
  • 00:20:15 Tady například vidíme,
    jenom je to část takové kolekce,
  • 00:20:19 která je trošičku civilnější.
  • 00:20:24 Protože vlastně práce se šupinkami
  • 00:20:27 nám zůstávala
    jenom v lavicích této školy,
  • 00:20:30 tak jsme přišli s nápadem,
  • 00:20:32 že bychom měli
    také veřejnost seznámit s tím,
  • 00:20:35 jak tento proces probíhá.
  • 00:20:38 A učíme laiky a veřejnost tomuto
    řemeslu při různých workshopech.
  • 00:20:44 Poslední workshop byl v Praze
    v Zemědělském muzeu.
  • 00:20:53 -Ten postup,
    ten mě zajímá hlavně, no.
  • 00:20:56 -Teď tam dáme
    ten korálek, který...
  • 00:21:01 -Jsem byla ráda,
    že jsem se vlastně od děvčat,
  • 00:21:05 která to umí a mají to vyzkoušené,
    tak že jsem se dozvěděla věci,
  • 00:21:10 že to člověk nemusí sám hledat,
    že jo.
  • 00:21:19 Doma ty šupinky mám,
    i když musím teda nové.
  • 00:21:25 S tou technologií
    vlastně jinak začínat.
  • 00:21:28 A korálky mám doma taky,
    tak bych to zkusila.
  • 00:21:31 A zkusila bych asi
    takový ten vodní svět,
  • 00:21:34 jako ty rybičky, trávu
    a dát to vlastně na samet.
  • 00:21:43 -Líbí se mi, že ty studentky
    vlastně navazují na tu tradici
  • 00:21:47 a šíří to dál, že tady pořádají
    workshopy v muzeu.
  • 00:21:55 Na tu krásu té šupiny
    se můžeme podívat přes světlo,
  • 00:21:59 kdy opravdu ta kresba září.
  • 00:22:03 Je to přírodní věc,
    není to kus plastu.
  • 00:22:06 Já myslím,
    že to člověka opravdu osloví.
  • 00:22:15 Já jsem vlastně v té době,
    v roce 2002,
  • 00:22:18 studovala
    na Akademii výtvarných umění.
  • 00:22:21 A vybrala jsem si téma
    vlastně rybích šupin.
  • 00:22:25 A tu rybí šupinu jsem brala
  • 00:22:28 jako takovou základní
    stavební jednotku.
  • 00:22:32 A myslela jsem,
  • 00:22:34 že vlastně z té šupiny
    jde udělat úplně všechno.
  • 00:22:37 A začala jsem tím,
  • 00:22:39 že jsem jakoby se dívala očima
    člověka, který je posedlý rybou
  • 00:22:43 a vlastně se chce stát rybou
    a dělá pro to úplně všechno.
  • 00:22:50 Každá ta šupina
    má úplně jinou kresbu,
  • 00:22:53 tak jak jsou vločky,
    jak jsou otisky prstů.
  • 00:22:56 A hledala jsem vlastně věci,
  • 00:22:59 které vlastně komunikují
    s tou šupinou.
  • 00:23:02 Je to stavební jednotka
    pro úplně všechno,
  • 00:23:05 taková buňka,
    ze které se dá udělat cokoliv.
  • 00:23:08 Já jsem si pro šupiny chodila
    do obchodu Ryby, drůbež, zvěřina.
  • 00:23:13 Tam už mě znali
  • 00:23:15 a vždycky pro mě měli v mrazničce
    igelitový pytlík se šupinami.
  • 00:23:21 To, že rybí šupiny
    se používaly dřív,
  • 00:23:24 vlastně že to je tradiční výšivka,
  • 00:23:27 tak to jsem se dozvěděla
    opravdu až později.
  • 00:23:30 Že jsem si k tomu vlastně přišla
    takhle sama.
  • 00:23:33 Ale vůbec
    mě to vlastně nepřekvapilo,
  • 00:23:36 to se úplně nabízí.
  • 00:23:43 -Tu šupinu,
    dost jsem ji propagovala,
  • 00:23:45 propagovala jsem ji jak u nás,
    tak samozřejmě v cizině.
  • 00:23:49 A pak teda jsem
    za to byla odměněná
  • 00:23:52 titulem Nositel tradice
    od pana ministra.
  • 00:23:55 ZPĚV: Na záblatskejch loukách
    roste tráva,
  • 00:24:00 co jsem se přesmutná naplakala.
  • 00:24:05 Na záblatskejch loukách
    roste tráva,
  • 00:24:09 co jsem se přesmutná naplakala.
  • 00:24:15 -Pro mě osobně
    výšivka rybími šupinami
  • 00:24:19 je takový návrat ke kořenům,
    protože žiju na Třeboňsku,
  • 00:24:23 mám tady svoji rodinu, učím tady.
  • 00:24:26 A co teda více by mělo
    to Třeboňsko připomínat
  • 00:24:30 než ta šupina.
  • 00:24:39 -Já mám samozřejmě vnučky,
    jedna vnučka se mnou vyšívala,
  • 00:24:43 ale já jsem taky nevyšívala
    celý život,
  • 00:24:46 taky když mi bylo
    šestnáct sedmnáct,
  • 00:24:49 tak jsem chodila za klukama.
  • 00:24:51 Takže teď je útlum takový
    a počkám si,
  • 00:24:54 jestli ještě teda se toho dočkám,
    že zase přijde a zase bude šít.
  • 00:25:05 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2018

Související