iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
24. 5. 2014
10:55 na ČT2

1 2 3 4 5

17 hlasů
6084
zhlédnutí

Folklorika

Mačkané sklo

25 min | další Hudba »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Folklorika - Mačkané sklo

  • 00:00:24 Mačkání skla na Jablonecku
    se objevuje
  • 00:00:26 na konci 18. a počátku 19. století.
  • 00:00:29 Když budete projíždět
    místní krajinou,
  • 00:00:32 uvidíte po okolí takové zvláštní
    chaloupky s velmi vysokými komíny.
  • 00:00:37 A těm se říká drikety.
  • 00:00:39 Byla to místa, kde se nacházely
    právě ony mačkárny skla,
  • 00:00:43 tedy pece, ve kterých se žhavily
    mačkářské tyče
  • 00:00:49 a kde potom mačkáři vyráběli
    všechny typy mačkaného sortimentu.
  • 00:00:58 -Když se pozorně podíváte zvenku,
    tak vám to bude trošku připomínat
  • 00:01:02 ty klasické drikety.
  • 00:01:04 Tady to bylo postavené trošku
    jakoby ve větším stylu,
  • 00:01:08 ale má to taky
    ty dva vysoké komíny
  • 00:01:10 a bylo to postavené
    jakoby olejová mačkárna.
  • 00:01:15 Tady v podstatě bylo mačkářské
    místo, tady seděl mačkář,
  • 00:01:21 jak já sedím, pec byla zapálená,
    tady měl kleště
  • 00:01:25 a mačkal tady knoflíky.
  • 00:01:29 Kleště jsou vlastně
    základním nástrojem
  • 00:01:32 pro mačkání
    toho skleněného knoflíku.
  • 00:01:35 A je vidět, že ten nástroj
    je prostě pro ruční mačkání.
  • 00:01:39 Kleště vlastně se sestávají jakoby
    se samotných těch kleští
  • 00:01:43 a pak ze dvou kaplíků.
  • 00:01:45 Ten jeden je vlastně
    vrchní kaplík,
  • 00:01:48 to je negativ
    jakoby tohoto knoflíku.
  • 00:01:50 A pak je takzvaný,
    jak my tomu říkáme, spodek
  • 00:01:53 a ten má jehlu.
  • 00:01:55 Přičemž když ten mačkář zmáčkne
    ty kleště, tak tam zajede ta jehla
  • 00:02:00 a udělá tu dírku a vytvoří vlastně
    to vlastní skleněné ucho.
  • 00:02:10 -Driketa byla v takovém stavu,
    škoda, že jsem si to nefotil,
  • 00:02:16 okna to nemělo, dveře to nemělo,
    komín byl spadlý, střecha pryč.
  • 00:02:21 Pršelo do toho,
    ohromný binec tam byl.
  • 00:02:24 A s tímhle kolegou, s Klementem,
    jsme to začali dávat dohromady.
  • 00:02:28 A můžu říct, že dneska
    je jedna z nejhezčích mačkáren,
  • 00:02:32 která ještě provozuje opravdu
    mačkání, a ne garáž
  • 00:02:35 nebo nějakou chatu, že jo.
  • 00:02:42 -No rak ráno přijdu
    tak v půl čtvrtý,
  • 00:02:45 musím roztopit pec,
    to trvá tak...
  • 00:02:50 Jak kdy.
    Půl hodiny, tři čtvrtě hodiny.
  • 00:02:55 Záleží, jaké sklo se dělá,
    tohle je černé,
  • 00:02:59 tak to stačí na těch 800 až 850.
  • 00:03:07 No a když se dělá tenhle křišťál,
    tak to už je kolem 1000 stupňů.
  • 00:03:17 -A od kolika do kolika
    se teda dělá?
  • 00:03:22 -Jo, tak teď to už je jedno jako,
  • 00:03:25 ale člověk už je na to
    takhle zvyklý.
  • 00:03:28 Vždyť vám říkám, že nahoře
    jsme dělali na té elektrice,
  • 00:03:32 tak jsme dělali na -
    brali noční proud,
  • 00:03:35 to se muselo zapínat ve dvě hodiny,
    tak jsme na čtvrtou chodili.
  • 00:03:43 -To palivo pro to, aby se to sklo
    rozehřálo nebo natavilo,
  • 00:03:47 se používá olej.
  • 00:03:49 Ještě byly pece,
    původně byly pece na uhlí
  • 00:03:52 a pak jsou ještě pece
    jakoby na plyn, plynové hořáky.
  • 00:03:56 A tady se zkoušely
    i pece na elektřinu.
  • 00:04:01 Ti mačkáři vlastně
    pomalu jakoby se ztrácejí,
  • 00:04:04 chodí do důchodu i umírají,
  • 00:04:06 takže já v podstatě
    svého jakoby mačkáře
  • 00:04:09 tady kmenového už bohužel nemám.
  • 00:04:12 Mačkal jsem u pana Sprostého,
    ten šel do důchodu.
  • 00:04:21 -To jsem se probudil,
    když bylo před čtvrtou hodinou,
  • 00:04:28 už jsem byl tady.
    Žádnej mě nebudil.
  • 00:04:30 Žena mně potom dala snídani.
  • 00:04:32 A tak jsem byl rád, že to mačká
    a že je práce.
  • 00:04:36 Miloval jsem práci,
    to mačkání,
  • 00:04:39 opravdu miloval.
  • 00:04:46 -Původně se například
    skleněné kameny obrušovaly
  • 00:04:49 z neopracovaných kousků skla.
  • 00:04:52 Stejně jako kdybyste měli v rukou
    například rubín nebo safír,
  • 00:04:56 ale tím, že bylo možné ze skla
    přibližně odmáčknout tvar výbrusu,
  • 00:05:01 tak už potom brusič
    jenom vylepšoval plošky,
  • 00:05:04 které vytvořila forma.
  • 00:05:06 Tím pádem je ta práce zase mnohem
    časově méně náročnější
  • 00:05:10 a výsledek mnohem levnější.
  • 00:05:23 -Teď dělám výrobky
    pro lustrové sklo,
  • 00:05:26 to znamená ověsy,
    a mají název x-prismy.
  • 00:05:32 To jsou prismové věci na lustr,
    na křišťálový lustr.
  • 00:05:36 -Pro koho to děláte?
  • 00:05:38 -Pro brusírnu
    do Železného Brodu, pro Oktant.
  • 00:05:46 -A kde to sklo končí potom?
  • 00:05:48 -Je to pro Swarovského,
    do Rakouska se to vozí.
  • 00:05:52 -A jak to,
    že si to nechává dělat tady?
  • 00:05:55 -Čeští skláři
    jsou čeští skláři, no.
  • 00:05:59 A jsme ještě levní,
    ještě jsme levní.
  • 00:06:07 -Moji předchůdci byli skláři,
    teta, moje máma, babička,
  • 00:06:11 byli všichni skláři.
  • 00:06:23 No je to jako jednotvárný,
    se zdá.
  • 00:06:30 Akorát že jsou ty vzory jiné
    a že se to pořád obnovuje,
  • 00:06:34 takže to není zas, aby se dělal
    jeden vzor celý život, to ne.
  • 00:06:50 -A co vy jste dělal rád,
    jaké zboží?
  • 00:06:53 -Knoflíky jenom, jen knoflíky.
  • 00:06:58 A to se dělaly oválové
    všelijaké a tak dále.
  • 00:07:01 A pak se dělaly taky ty do uší,
    do uší,
  • 00:07:04 ty se potom dávaly jako takové sklo
    jako, barevný a tak dále,
  • 00:07:09 pak se to dalo do drátku
    a to viselo za kůži.
  • 00:07:24 -I když v Jablonci celá řada
    technologií nevznikla,
  • 00:07:28 tak jsme je uměli vždy vyrobit lépe
    a především levněji
  • 00:07:32 než naše zahraniční konkurence.
  • 00:07:40 -Co si já pamatuju teda,
  • 00:07:42 tak opravdu tady bylo
    hodně mačkáren.
  • 00:07:45 Bylo toho hodně.
  • 00:07:47 Když my jsme mačkali potom
    v té centrální mačkárně,
  • 00:07:51 tak tam bylo kolik pecí?
    Dvacet? Ne.
  • 00:07:53 10 pecí dvojčata.
    -12 pecí, 24 nás tam bylo.
  • 00:07:57 -12 pecí dvojčata,
    takže to bylo 24 míst
  • 00:08:00 a dělali jsme na ranní a odpolední.
    Tak si to vemte.
  • 00:08:07 A kolik bylo domácích?
  • 00:08:09 Někde dvacet třicet
    bylo domácích mačkářů.
  • 00:08:12 Ohromná kvanta teda.
  • 00:08:16 -No jo, ale to jenom tady
    na Smržovce.
  • 00:08:18 -Jenom na Smržovce,
    jako o nás mluvím.
  • 00:08:21 -A to ještě nepočítáš
    bižuterii nahoře.
  • 00:08:25 -My jsme byli převážně knoflíkáři.
  • 00:08:28 A taky byly zakázky,
    že jste dostal 100 příkazů,
  • 00:08:32 jako 100 příkazů po 720 tuctech.
  • 00:08:38 To šlo do Ruska převážně.
  • 00:08:40 Nebo do Egypta šly takové
    ty plošky s těmi šatony.
  • 00:08:48 -Díky používání různých sklovin
    můžeme vyrábět
  • 00:08:51 levné imitace různých materiálů.
    V tomto případě ty korále,
  • 00:08:55 ten náhrdelník vypadá
    jako vytvořený z polodrahokamů.
  • 00:08:59 Tyto náhrdelníky vedle vypadají
    vytvořené jako ze slonoviny,
  • 00:09:03 mají dokonce takovou
    archaickou patinu,
  • 00:09:06 protože právě jablonečtí
    výrobci
  • 00:09:09 byli mistři ve vyrábění
    různých patin,
  • 00:09:11 díky kterým sklo vypadalo
    jako kovy, kameny, dřevo,
  • 00:09:15 slonovina a další jiné materiály.
  • 00:09:19 Tady si můžeme
    prohlédnout kameje,
  • 00:09:22 to je další specifikum mačkaného
    skla, kdy pomocí formy vznikalo to,
  • 00:09:26 co jindy bylo doménou
    pouze řezáčů kamenů.
  • 00:09:29 To mačkání skla bylo
    samozřejmě využíváno
  • 00:09:32 také pro výrobu různých
    upomínkových předmětů.
  • 00:09:43 -To je knížka
    a to je pro ty svatý, že jo.
  • 00:09:46 Do toho přijde sem rámeček
    a nějaké korálky a takový.
  • 00:09:53 Oni si s tím nějak hrajou,
    já nevím přesně.
  • 00:09:56 Ještě se dělalo kdysi technicky,
    to znamená,
  • 00:10:00 že jsme dělali pro vojenské účely,
    kontrolky všelijaké,
  • 00:10:04 a i do letadel.
  • 00:10:10 Ale to už se dělá málo.
  • 00:10:20 -V 60. letech 19. století můžeme
    hovořit o tzv. knoflíkové horečce,
  • 00:10:25 kdy celý svět,
    nebo můžeme říci celá Evropa
  • 00:10:28 chtěla jablonecké knoflíky.
  • 00:10:31 Tehdy byly v módě především
    knoflíky černých barev.
  • 00:10:35 -Tady ty knoflíky, převážně
    ty černé nebo ty tmavé odstíny,
  • 00:10:39 kupují převážně státy
    v jižní Evropě,
  • 00:10:42 protože tam se hodně nosí černá,
  • 00:10:44 ty staré ženy tam nosí
    hodně černou,
  • 00:10:47 takže se to hodně vyváží tam,
    to znamená Španělsko a Itálie.
  • 00:10:58 Někdo ten knoflík musel vymyslet,
    někdo ho musel vymyslet,
  • 00:11:02 někdo musel udělat to jádro.
    A bez jádra nemůže vzniknout forma.
  • 00:11:07 Tady třeba jsou ukázky
    nějakých jader,
  • 00:11:09 která jsou jednodušší,
    jsou stará i třeba 100 let.
  • 00:11:17 V tom jsou uložené ty hodiny
    a hodiny vlastně práce,
  • 00:11:21 a nejenom té práce samotné,
    ale i návrhů těch rytců.
  • 00:11:24 To tvrdé jádro se zalisuje
    do měkčího materiálu,
  • 00:11:28 v našem případě to je nikl
    nebo železo.
  • 00:11:33 Vysoustružený materiál,
    kde je navrchu ten nikl,
  • 00:11:36 navrch dáme jádro.
  • 00:11:55 Z tohohle se pak vysoustruží
    ten samotný kaplík.
  • 00:12:10 -Ale co jste dělal nejradši?
  • 00:12:13 -Knoflík, vám řeknu,
    oválný knoflík,
  • 00:12:16 česky: osmičky, desítky.
  • 00:12:22 Já dělal malé,
    nejlepší malé knoflíky,
  • 00:12:25 takové šestky, osmičky,
    to jsem dělal nejlepší.
  • 00:12:31 Ty velké,
    to je velká ztráta na tom.
  • 00:12:34 Ale malé, s tím si pohrajete
    a málo platný.
  • 00:12:42 Tohle jsou hladký knoflíky,
    to jsou šmirgláky, jsme říkali.
  • 00:12:48 -My jsme vlastně už jediný výrobce
    těch skleněných knoflíků,
  • 00:12:52 který má zastoupené všechny
    vlastně technologické procesy
  • 00:12:56 od výroby vlastně těch forem
    až po stříhání, broušení,
  • 00:13:00 malování, kontrola, dekorování.
  • 00:13:02 -Teď co jsou od mačkáře namačkané
    v takových dlouhých pásech
  • 00:13:09 ty knoflíky, tak já si je musím
    nejdřív nalámat,
  • 00:13:13 aby se mně dostaly
    do té stříhací mašinky.
  • 00:13:19 A pak když to mám takhle nalámaný,
  • 00:13:21 tak si to pak takhle stříhám
    jeden po druhém.
  • 00:13:27 Ty knoflíky, co já jsem si tam
    vlastně ostříhala,
  • 00:13:30 tak jsou po obvodě takové hrubé
    od toho stříhání,
  • 00:13:34 od toho strojku.
  • 00:13:36 Takže aby byly krásně hladké,
    tak se musejí na takovémhle -
  • 00:13:39 říká se tomu poloautomat,
    musí se obrousit,
  • 00:13:43 aby byly hladké.
  • 00:14:08 -Kolik toho za hodinu uděláte?
  • 00:14:12 -Tak hodina zhruba...
  • 00:14:16 No, když mě nikdo nezdržuje,
    těch 180 až 200 kusů se dá udělat.
  • 00:14:21 Ono 40 let už pak
    u té práce vydržet
  • 00:14:24 a mít nějakou normu stabilní,
  • 00:14:26 abyste měli pořád
    nějakou tu normu splňovat,
  • 00:14:30 tak jako tam i musíte
    být jako skromní,
  • 00:14:33 nechtít mít hned všechno
    a hodně.
  • 00:14:36 Vyděláno.
    Takhle myslím, v tom.
  • 00:14:38 Ono to prostě pak,
    prostě to zdraví nevydrží, no.
  • 00:14:45 -Tohle, co je před námi teďka,
    tak jsou vzorkovnice,
  • 00:14:48 na kterých jsou našité knoflíky
    převážně určené pro sběratele
  • 00:14:53 anebo v podstatě jakoby šperk
    na oděv.
  • 00:15:00 Jsou to knoflíky, které jsou hodně
    malované, hodně zdobené,
  • 00:15:04 převážně větší velikosti,
    aby byly hodně výrazné.
  • 00:15:08 Někdy těch barev je až mnoho
    na náš vkus,
  • 00:15:11 ale je to podle přání zákazníka.
  • 00:15:17 -Na knoflících ze skla jsou použité
    všechny technologie,
  • 00:15:20 které výroba mačkaného skla zná,
    a všechny možné dekorační techniky.
  • 00:15:25 Tady přede mnou si můžeme
    prohlédnout maličké knoflíky,
  • 00:15:29 které nevznikají v klasických
    mačkárnách u pecí,
  • 00:15:32 ale byly mačkané ručně u kahanů.
    Jsou to takzvané lampové práce.
  • 00:15:36 Pocházejí z 1. poloviny 19. století
    a dokonce tyto žluté byly
  • 00:15:40 odmačknuté patrně v roce 1800.
  • 00:15:45 Tady potom máme knoflíky,
    které byly vyrobené v roce 1825,
  • 00:15:49 svrchu jsou dekorované zatíráním,
  • 00:15:51 protože samozřejmě ta forma
    nemá ještě tak dokonalý vzhled.
  • 00:15:55 A díky tomu, že byly používány
    pouze jednoduché skloviny,
  • 00:16:00 tak by dekor na knoflíku nevynikl.
  • 00:16:07 -Nikde jinde to koupit nelze,
    tady ten druh knoflíků,
  • 00:16:10 protože se nikde jinde
  • 00:16:13 ručně malovaný
    a skleněný knoflík nevyrábí.
  • 00:16:16 -Kolik těch knoflíků
    uděláte za den?
  • 00:16:21 -Já nevím, 1000? Podle toho,
    podle obtížnosti vzorů.
  • 00:16:27 Prostě když tam je hodně barev,
    tak to trvá dlouho, že jo.
  • 00:16:31 A když tam je jedna barvička,
    tak to jde rychle.
  • 00:16:35 Jako třeba zatírání, tak to udělám
    tři čtyři položky denně.
  • 00:16:39 -A nejvíc bylo...
    -Na pávovi, páv.
  • 00:16:42 To nevím. Na pávovi
    je třeba 12 barviček,
  • 00:16:45 a ten trvá dlouho,
    třeba tři dny i dělám.
  • 00:16:51 -Páv, kterého jsme nechávali
    vyrobit pro naši zákaznici z USA
  • 00:16:55 a je to vlastně
    její exkluzivní vzor,
  • 00:16:59 exkluzivní knoflík,
  • 00:17:01 takže to je jeden z těch
    jako hodně populárních tady.
  • 00:17:10 My nevyrábíme vůbec na sklad.
  • 00:17:12 My vyrábíme jenom podle zakázek
    našich zákazníků,
  • 00:17:16 takže do jisté míry
    si to určují oni.
  • 00:17:19 My samozřejmě jednou za čas
    musíme přijít
  • 00:17:21 s nějakým novým vzorem,
    ať už třeba nově namalovaným
  • 00:17:25 anebo oprášíme nějaký starý vzor,
    staré jádro
  • 00:17:28 a uděláme jakoby rádoby
    novou formu,
  • 00:17:31 a tu pak zákazníkovi nabídneme.
  • 00:17:42 Mnoho lidí si třeba myslí,
    že to je nějaký zlatý důl,
  • 00:17:46 ale není to pravda,
    je to moc práce,
  • 00:17:49 není to úplně lehká obživa
  • 00:17:51 a na zbohatnutí
    to jakoby rozhodně není.
  • 00:17:58 -Dneska máme objednávky
    do takovýchhle beden,
  • 00:18:01 takovéhle to, je to pro srandu.
  • 00:18:03 Vidíte to, do toho dáme,
    a ještě není plný,
  • 00:18:06 a jedna objednávka hotová.
  • 00:18:08 Takže takhle to spadlo.
    A dneska co dělají knoflíky,
  • 00:18:12 tak tady na Smržovce
    je opravdu jednom jeden,
  • 00:18:16 to je Klement
    a jeho brácha ve Žďáru.
  • 00:18:19 A jinak už nikdo knoflíky
    tady na Smržovce nedělá.
  • 00:18:25 -Zatím jako ta práce nějaká je,
    ona je otázka módnost,
  • 00:18:29 to znamená, když nebude zájem
    o lustrové ověsy, o lustry,
  • 00:18:33 tak prostě to, jak jste říkal,
    když to bude dělat Čína
  • 00:18:38 a bude se to lidem líbit,
    no tak skončíme,
  • 00:18:41 to je jasný,
    to jako co si budeme povídat.
  • 00:18:46 Když jsem byl v Německu
    v obchoďáku,
  • 00:18:49 koukal jsem na lustr,
    a když jsem na to sáhl,
  • 00:18:52 tak jsem zjistil,
    že jsou z plastu.
  • 00:18:55 Lustrové ověsy.
  • 00:18:57 Já jsem říkal, já bych někomu
    ten lustr hodil na hlavu.
  • 00:19:00 Takhle zprznit takovou
    nádhernou věc, plastový lustr.
  • 00:19:04 Křišťálové ověsy,
    ale plastové.
  • 00:19:07 Neskutečný.
  • 00:19:09 Já jsem říkal, měli říct,
    my bychom jim namačkali.
  • 00:19:20 -A jak to teda bude dál
    s tímhle řemeslem?
  • 00:19:24 -No, jak to bude dál?
  • 00:19:25 Tak nejstarší mačkář
    je Jasmín Sprostý,
  • 00:19:28 u něj jste byli, tomu je 87.
  • 00:19:31 Ten mačkal ještě v osmdesáti,
    možná i dýl, že jo?
  • 00:19:35 -Nad osmdesát.
    -Že mu bylo ještě přes osmdesát.
  • 00:19:38 No a žádní mladí
    jako o to asi zájem nemají.
  • 00:19:45 A ono to není jen tak,
    rozumíte,
  • 00:19:47 dřív jsme šli do učení,
  • 00:19:49 dneska kdyby chtěl doma si někdo
    začít mačkat,
  • 00:19:53 no tak musí mít tady to zařízení.
  • 00:19:56 A ona to není sranda,
    pec, dmychadlo, hořáky a tohle.
  • 00:20:02 -A co teda myslíte,
    že bude dál?
  • 00:20:04 -No že půjdeme do muzea,
  • 00:20:07 že nám opravdu udělají
    ty odlitky z vosku
  • 00:20:10 a postaví tam někde to
    a bude konec tady s tím.
  • 00:20:18 -No jo, mám rád,
    mně jiného nezbývalo,
  • 00:20:21 tak jsem šel dělat
    a mě to bavilo,
  • 00:20:24 tak jsem si dělal.
  • 00:20:29 Já měl, mám příbuzné,
  • 00:20:31 ti taky tam mačkali
    potom z Jeseného.
  • 00:20:34 A tak jsme se tak dali dohromady,
  • 00:20:37 tak jsme měli radost z toho
    mačkání.
  • 00:20:40 A mě měli rádi hodně ve fabrice
    ti mistři a to všechno.
  • 00:20:46 A potom já měl,
    každý rok jsme jeli do práce
  • 00:20:50 a tam jsme byli vyhodnocení
    a tak dále.
  • 00:20:55 Pak nám ještě peníze dali těžké.
  • 00:20:58 Za tu krásu,
    že jsme dobře dělali.
  • 00:21:22 -Můžeme říct, že od toho 50. roku
    do toho roku 2000
  • 00:21:25 těch 50 let bylo takových
    můžeme říct..
  • 00:21:28 Jablonecké sklárny -
    Lustrové sklo Smržovka,
  • 00:21:31 to byl prostě podnik,
  • 00:21:33 který opravdu dělal
    ve velkém lustry.
  • 00:21:36 Je to škoda,
    že to řemeslo upadá v tomhle směru,
  • 00:21:39 protože vy ho nemáte...
  • 00:21:41 Takhle,
    i kdybyste to měl komu předat,
  • 00:21:44 tak zadruhé jde o to,
    jestli mu zajistíte práci,
  • 00:21:47 protože nemůžete chtít na synovi,
  • 00:21:49 takovouhle náročnou práci
    aby rozjel po vás
  • 00:21:52 a řekl, no, tati,
    to ti "děkuju",
  • 00:21:55 já jsem mohl dělat támhleto
    a mohl jsem mít své jisté.
  • 00:21:59 Takže v tomhle nevím,
    to skutečně nevím.
  • 00:22:02 -Na jednu stranu
    ti mladí lidé nemají zájem
  • 00:22:05 o to řemeslo, protože nepodporuje
    jakoby tu autorskou tvorbu.
  • 00:22:09 A na druhé straně v tom ani nevidí
    perspektivní řemeslo,
  • 00:22:13 protože Jablonecko je silně
    zasaženo vlastně
  • 00:22:16 velikánským propouštěním po zániku
    velkých bižuterních podniků.
  • 00:22:20 Mezi Jablonečáky je celá řada lidí,
    kteří ztratili práci,
  • 00:22:24 a proto ani své děti
    nemotivují k tomu,
  • 00:22:27 aby se tomuto oboru
    jakoby do budoucna věnovaly.
  • 00:22:31 -Je to zanikající řemeslo?
  • 00:22:33 -Domácí mačkářství si myslím,
    že je zanikající řemeslo,
  • 00:22:36 že to spíše bude řemeslo,
  • 00:22:38 které se přesune do té roviny
    toho historického řemesla
  • 00:22:42 a bude tady několik jedinců,
  • 00:22:45 kteří si ho osvojí
    a budou ho dále provozovat.
  • 00:22:48 -Máte představu,
    kolik těch mačkářů třeba dneska je?
  • 00:22:52 -Tak já v tuhle chvíli vím
    o pěti mačkářích.
  • 00:22:55 Pokud byste jich objevili víc,
    tak budu ráda,
  • 00:22:59 když mi o nich řeknete.
  • 00:23:01 -Ono v podstatě 95 % těch kleští
    nebo možná i víc
  • 00:23:05 já nepoužiju
    nebo třeba nikdy nepoužiju.
  • 00:23:08 Ale je to nějaký soubor
    nějakého majetku
  • 00:23:11 a patří jakoby k sobě,
    i jako číselně,
  • 00:23:13 už jenom že ta čísla jsou k sobě,
    a velikostně.
  • 00:23:16 Takže jako by byla hrozná škoda,
    jak se to stávalo jinde,
  • 00:23:20 aby to někdo odnesl do sběru
  • 00:23:22 nebo aby se s tím něco stalo
    a tak dále.
  • 00:23:25 Protože už nikde jinde na světě
    takový soubor podle mě není.
  • 00:23:31 Já doufám,
    že ty skleněné knoflíky přežijí.
  • 00:23:34 Doufám, že to tady dám
    nějak do kupy,
  • 00:23:37 doufám, že seženu nějaké mačkáře,
    a doufám,
  • 00:23:40 že seženu někoho,
    kdo to po mně převezme.
  • 00:23:53 -Kdyby nás nedrželi Rakušáci
    těmihle věcmi,
  • 00:23:56 tak já nevím prostě.
  • 00:23:58 Zatím ta práce nějaká je,
    i když krize byly taky,
  • 00:24:02 že nebylo, ale jako zatím jo.
  • 00:24:04 Děláme to 10 roků, tuhle práci,
    takže ta se dá teďko, no.
  • 00:24:09 Ale musíte dělat, no, prostě.
  • 00:24:11 Mít takovou tu svoji normu stálou,
    být tvrdý na sebe
  • 00:24:15 a neříct si, zítra je taky den,
    doženu to.
  • 00:24:19 Nedoženete to.
    Nemáte šanci.
  • 00:24:26 Já to zase ventiluju koníčkama.
  • 00:24:29 -Jaké máte končíky?
    -No hraju.
  • 00:25:09 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2014

Související