iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
22. 12. 2019
13:10 na ČT2

1 2 3 4 5

5 hlasů
3704
zhlédnutí

Křesťanský magazín

Téma: Advent a tradiční vánoční pokrmy — Navštívili jsme: Farnost Liběšice u Žatce — Představujeme: Evangelikální teologický seminář — Doporučujeme: Dokumentární film „Po stopách českých betlémů“

26 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Křesťanský magazín

  • 00:00:15 Krásnou adventní neděli,
    milí diváci.
  • 00:00:18 V úvodu magazínu si
  • 00:00:22 v kouřimském skanzenu
    uvaříme tradiční vánoční pokrmy,
  • 00:00:26 navštívíme farnost Liběšice,
  • 00:00:28 představíme
    Evangelikální teologický seminář,
  • 00:00:31 a na závěr vás pozveme
    ke sledování
  • 00:00:33 ojedinělého dokumentu
    o českých betlémech.
  • 00:00:38 Advent byl odpradávna
    časem zklidnění
  • 00:00:41 a příprav na příchod Spasitele.
  • 00:00:43 Během této doby se nekonaly
    svatby ani zábavy
  • 00:00:46 a dodržoval se přísný půst.
  • 00:00:49 O to bohatší pak byla
    štědrovečerní tabule,
  • 00:00:52 na které nesmělo chybět
    devatero jídel.
  • 00:00:54 Tradiční pokrmy
    jako vánoční muziku
  • 00:00:58 nebo hrách na sladko
    si každoročně připomínají
  • 00:01:01 v kouřimském skanzenu
    ve středních Čechách,
  • 00:01:04 kam jsme je letos
    jeli ochutnat i my.
  • 00:01:06 Štědrý den byl až do středověku
    posledním dnem v roce,
  • 00:01:10 a i proto se k němu vázala
    celá řada pověr.
  • 00:01:13 Lidé věřili, že v tento den
  • 00:01:15 mohou na svět přicházet
    nečisté síly,
  • 00:01:18 kterým je třeba se bránit.
  • 00:01:20 Bylo zakázáno si cokoli půjčovat
    nebo zvát do stavení cizí osoby,
  • 00:01:25 které by mohly přinést neštěstí.
  • 00:01:29 -Tady vidíme
    prostřený štědrovečerní stůl,
  • 00:01:32 tak jako ho naši předkové
    na venkově
  • 00:01:35 v selských domácnostech měli
    někdy v polovině 19. století.
  • 00:01:39 Pod stolem je rozprostřena sláma,
  • 00:01:41 která má připomínat
    Kristovo narození v Betlémě.
  • 00:01:44 Nohy stolu
    jsou ovinuty řetězem,
  • 00:01:47 aby byla rodina
    v nadcházejícím roce soudržná.
  • 00:01:51 A navíc tam ještě leží sekyra.
  • 00:01:54 Věřilo se totiž,
  • 00:01:55 že kdo při štědrovečerní večeři
    stoupne bosou nohou na tu sekyru,
  • 00:02:00 bude celý rok zdravý.
  • 00:02:02 -Na Štědrý večer si dopřáli
    i v té nejchudší chalupě.
  • 00:02:05 Hodovat se ale mohlo
    až s východem 1. hvězdy,
  • 00:02:08 do té doby se lidé postili.
  • 00:02:11 Žádné z jídel nebylo na stole
    náhodou,
  • 00:02:14 každé mělo svůj symbolický význam.
  • 00:02:19 -Samozřejmě
    nesměly chybět vánočky.
  • 00:02:21 Těch byl vždycky větší počet,
  • 00:02:24 protože každý člen rodiny
    by měl správně dostat 1 vánočku.
  • 00:02:28 Nesměla chybět čočka,
    která měla zajistit bohatství,
  • 00:02:32 cibule zdraví, česnek také,
  • 00:02:34 a ten měl navíc
    odvádět od domu nečisté síly.
  • 00:02:37 A ryba, kterou dnes známe
    ze štědrovečerní večeře,
  • 00:02:40 byla v minulosti
    na venkově vzácností.
  • 00:02:44 Velice často ji tedy
    nahrazovala bábovka
  • 00:02:47 v podobě ryby,
  • 00:02:50 takže ty
    speciální historické formy,
  • 00:02:52 které se z 19. století zachovaly,
  • 00:02:55 měly často podobu ryby.
  • 00:02:57 -Symboliky byla velká řada.
  • 00:03:00 Šípek, aby byli
    celý rok všichni červení,
  • 00:03:03 aby byli zdraví,
  • 00:03:05 zelí na ochranu před zimnicí,
  • 00:03:07 houby, kterým se přisuzoval
    nebeský původ,
  • 00:03:11 takže na svatvečer
    skutečně patřily,
  • 00:03:14 sušené ovoce nebo ovoce vůbec,
    které symbolizovalo božský plod,
  • 00:03:20 který se toho večera narodil.
  • 00:03:24 -Večeři vždy uvedl hospodář
    lámáním oplatky z mouky a vody,
  • 00:03:28 kterou dostal každý člen
    domácnosti včetně dobytka.
  • 00:03:31 Symbolizovala soudržnost rodiny
  • 00:03:34 a podávala se s medem
    nebo česnekem.
  • 00:03:38 -Obřadní oplatky se
    do lidového prostředí
  • 00:03:41 dostaly v 17. století,
  • 00:03:43 původně je pekl
  • 00:03:44 venkovský učitel
    nebo kostelník
  • 00:03:47 a potom je roznášeli
    po jednotlivých staveních,
  • 00:03:51 posléze se stávaly
    součástí domácností
  • 00:03:54 a pekly se
    právě na význačné svátky.
  • 00:04:03 Vypadaly asi takto.
  • 00:04:05 Byly to vlastně
    kované železné pláty
  • 00:04:07 zdobené nějakou rytinou,
    často tam byl svatý obrázek.
  • 00:04:11 Tyto kleště se
    potíraly kůží ze špeku, tukem,
  • 00:04:15 a nalévalo se do nich těsto.
  • 00:04:20 A potom se
    stlačením rozpálených kleští
  • 00:04:23 oplatka upekla.
  • 00:04:28 -Jídlo, které z našich stolů
    vymizelo, je hrách na sladko,
  • 00:04:32 který se uvařil, pocukroval,
  • 00:04:35 posypal perníkem
    a zalil rozpuštěným máslem.
  • 00:04:38 Naopak houbového kubu
    v některých oblastech vaří dodnes.
  • 00:04:44 -My si tu dnes uděláme
  • 00:04:45 ukázku jihočeského kuby
    neboli maňase.
  • 00:04:48 Maňas se mu říkalo proto,
    aby všichni z rodiny,
  • 00:04:51 kteří ho sní, byli po celý rok
    čiperní a veselí.
  • 00:04:56 A do tohoto maňase
    se navíc přidávaly i brambory.
  • 00:05:04 Do kuby samozřejmě
    patřilo velké množství česneku.
  • 00:05:07 Česnek byl
    typickým obřadním pokrmem.
  • 00:05:10 Dával totiž sílu a věřilo se,
    že má i ochrannou moc.
  • 00:05:18 Samozřejmě dneska už víme,
    že česnek je přírodní antibiotikum,
  • 00:05:23 a že čím více
    ho v našem jídelníčku bude,
  • 00:05:26 tím budeme zdravější.
  • 00:05:29 Takže předem uvařené kroupy
    promícháme s brambory,
  • 00:05:41 přidáme brambory na kostičky,
  • 00:05:46 osolíme,
  • 00:05:48 majoránku,
  • 00:05:50 která je typická
    a musí v těchto pokrmech být,
  • 00:06:01 a nezbytný česnek.
  • 00:06:04 Utřený...
  • 00:06:08 Někde vylepšovali
    ještě škvarkami.
  • 00:06:13 Takže 2 hrstičky škvarků....
  • 00:06:15 A samozřejmě nezbytné houby,
    které dají tu pravou chuť a barvu.
  • 00:06:22 Někdy se podusily i na cibulce,
    aby byly hodně měkké.
  • 00:06:30 A pak se to celé zalije vývarem
  • 00:06:32 a strčí do trouby.
  • 00:06:48 A upečeme do zlatova.
  • 00:06:51 -K rybě nebo vánočce
    se podávala černá omáčka,
  • 00:06:54 jejíž chuť pro nás dnes
    může být nezvyklá.
  • 00:06:57 Jejím základem
    je kořenová zelenina,
  • 00:07:00 pivo, povidla, strouhaný perník,
  • 00:07:02 ořechy a sušené ovoce.
  • 00:07:07 -Na závěr
    štědrovečerního hodování
  • 00:07:09 se pojídala muzika,
  • 00:07:11 dělala se vlastně
    už na svatého Tomáše
  • 00:07:14 a nikdo ji nesměl ochutnat.
  • 00:07:16 Právě až na Štědrý večer.
  • 00:07:18 Tahle ovocná omáčka
    se dělala ze sušeného ovoce,
  • 00:07:21 z křížal, z jablek,
    z hrušek, švestek...
  • 00:07:25 Prostě podle toho,
  • 00:07:26 co měla hospodyně
    na tuto příležitost nasušeno.
  • 00:07:31 Přidávalo se tam koření,
    přidával se tam med,
  • 00:07:35 povidla, ořechy,
  • 00:07:37 a v pozdější době
    se i trochu ochucovala rumem.
  • 00:07:44 -V Kouřimi se můžete seznámit
    i se zvyklostmi sudetských Němců.
  • 00:07:48 Nad stolem vždy visel
    adventní věnec,
  • 00:07:51 který se k nám rozšířil
    ze sousedního luteránského Saska.
  • 00:07:55 3 fialové svíčky symbolizují
    pokání a půst,
  • 00:07:58 4. růžová zase radost
    z narození Ježíše Krista.
  • 00:08:09 -Na stole vidíme symbolických
    devatero pokrmů,
  • 00:08:12 které sudetští Němci
    ve svém dialektu označovali
  • 00:08:16 jako ?najnrlá?.
  • 00:08:17 Štědrovečerní večeře
    začínala tak,
  • 00:08:19 že se do mísy nalámala houska,
  • 00:08:21 která se zalila horkým mlékem.
  • 00:08:24 To se jedlo jako 1. pokrm.
  • 00:08:26 A všechny ostatní pokrmy
    mají symbolický význam.
  • 00:08:29 Kulaté knedlíky proto,
  • 00:08:31 aby se do domu
    přikutálely tolary,
  • 00:08:33 krupicová kaše,
    aby krajky byly bílé,
  • 00:08:36 červená řepa,
    aby tváře byly rudé,
  • 00:08:38 aby byla rodina zdravá,
  • 00:08:40 sušené švestky jsou
    proti uhranutí od čarodějnic,
  • 00:08:43 houby nakyselo
    mají zajistit plodnost,
  • 00:08:46 kysané zelí
    abychom byli svěží
  • 00:08:48 a práce šla dobře od ruky,
  • 00:08:50 a čočka s klobásou je proto,
    aby zajistila bohatství a hojnost.
  • 00:08:55 -Štědrým večerem skončila
    doba adventu,
  • 00:08:57 doba rozjímání a duchovní přípravy
    na vánoční svátky.
  • 00:09:01 Byl to ale také čas,
  • 00:09:02 kdy českým venkovem
    obcházely tajemné maškary.
  • 00:09:05 Svatý Ambrož rozhazoval sladké
    a ty děti, které si je posbíraly,
  • 00:09:10 vyplácel metlou.
  • 00:09:11 Svatá Lucie kontrolovala,
  • 00:09:14 jestli mají hospodyňky
    všude čisto a uklizeno.
  • 00:09:17 Lidé za dlouhých zimních večerů
    také nahlíželi do své budoucnosti.
  • 00:09:22 Pouštěli lodičky ze skořápek,
    svobodné dívky házely střevícem.
  • 00:09:26 Kouzelnou moc měly údajně
    i zvony půlnoční mše.
  • 00:09:29 Jejich hlasem
    se o štědrovečerní noci
  • 00:09:32 probouzeli mrtví
    a otvíraly poklady.
  • 00:09:38 Kamenolom Páně.
  • 00:09:39 Tak kdysi nazval svou diecézi
    litoměřický biskup Štěpán Trochta.
  • 00:09:44 Rozsáhlá farnost Liběšice u Žatce,
    která do diecéze spadá,
  • 00:09:48 však začíná pomalu
    svou pověst měnit.
  • 00:09:51 Zdejší farář Vilém Štěpán
    oživil mnoho chátrajících kostelů
  • 00:09:55 a povedlo se mu probudit zájem o
    víru v srdcích dospělých i dětí.
  • 00:10:02 Do mlžného oparu
    se prý schovává většinu zimy.
  • 00:10:05 A počasí v Liběšicích ladí s tím,
    co se o území bývalých Sudet říká.
  • 00:10:10 Někdejší chudoba,
    frustrace a vykořenění,
  • 00:10:13 to vše ponechalo lidi
  • 00:10:15 málo přístupné k víře
    i k sobě navzájem.
  • 00:10:18 Už druhý pohled ale přesvědčí,
  • 00:10:20 jak daleko je zde
    toto sudetské klišé od pravdy.
  • 00:10:25 ZVONÍ ZVON
  • 00:10:34 Lidé z vesnice i okolí přišli
    oslavit nový zvon,
  • 00:10:37 na který si ve sbírce přispěli.
  • 00:10:40 Kostel při bohoslužbě
    praská ve švech.
  • 00:10:44 -Jezdím na slavnosti
    spojené s předáváním zvonu
  • 00:10:47 do mnoha míst a tady vidím
    spoustu skvělé aktivity.
  • 00:10:51 Cítím dobrého ducha tohoto místa.
  • 00:10:54 Mladí i staří spolupracují,
    společně navštěvují kostel.
  • 00:11:04 -Malá vesnice ležící
    7 kilometrů od Žatce
  • 00:11:07 se stává centrem
    bohatého komunitního života
  • 00:11:10 dětí i dospělých.
  • 00:11:13 -Na počest žehnání
  • 00:11:15 zvonu svobody
    v Liběšicích roku 2019
  • 00:11:17 jednou ranou pal!
  • 00:11:20 VÝSTŘELY
  • 00:11:24 -Podle jejích obyvatel
    za to vděčí i místnímu faráři,
  • 00:11:28 otci Vilémovi.
  • 00:11:29 Ten sem přišel
    před 18 lety z Olomouce.
  • 00:11:34 -Byla to pro mě
    taková zvláštní výzva.
  • 00:11:38 Člověk v tomto regionu pociťuje,
    že pořád něco buduje
  • 00:11:41 a pořád musí začínat znova.
  • 00:11:47 -Farnost zabírá 43 vesnic,
  • 00:11:49 ve kterých leží
    26 kostelů a kaplí.
  • 00:11:52 Když sem Vilém Štěpán přišel,
    sloužilo se ve 4 z nich.
  • 00:11:56 Dnes se pravidelné bohoslužby
    konají v 16.
  • 00:12:00 V ostatních aspoň
    jednou za čas.
  • 00:12:04 -Vcházíme teď do interiéru
    našeho nejkrásnějšího kostela.
  • 00:12:08 Já to říkám s hrdostí,
  • 00:12:10 protože je to kostel,
    který jsme doslova vrátili
  • 00:12:13 k životu.
  • 00:12:15 Desítky let se tu nesloužilo,
  • 00:12:17 vidíte tady strašlivou devastaci.
  • 00:12:20 Z té výzdoby
    prakticky nezbylo vůbec nic.
  • 00:12:24 Mobiliář zničený,
    varhany tu vůbec nejsou.
  • 00:12:28 Ale důležité je to,
    že je to teď živé duchovní místo.
  • 00:12:34 -Takže tu
    pravidelně sloužíte bohoslužby?
  • 00:12:39 -Ano, slouží se tu
    pravidelné bohoslužby.
  • 00:12:42 Už celou řadu roků.
  • 00:12:43 Je to neuvěřitelná věc,
  • 00:12:45 že i v tak
    rozbitém kostele bez oken
  • 00:12:47 se dá sloužit, ale jde to.
  • 00:12:50 -Dávno odepsaný kostel v Siřemi
    se probouzí k životu.
  • 00:12:54 Po vnějších opravách
    snad přijde na řadu i interiér.
  • 00:12:57 A podobných "malých zázraků"
    je tento kraj plný.
  • 00:13:01 Například kostel zasvěcený
    svatému Martinovi
  • 00:13:04 měl v 70. letech nahradit kravín.
  • 00:13:06 Rozhodnutí neprošlo o 1 hlas.
  • 00:13:09 A dnes poutní místo
    spojuje i inspiruje.
  • 00:13:14 -Svatý Martin totiž
    udělal úžasnou věc:
  • 00:13:17 on se proslavil tím,
    že se podělil o svůj plášť
  • 00:13:21 s žebrákem, s chudákem.
  • 00:13:27 Je to takový člověk,
    který nám ukazuje,
  • 00:13:29 že máme být milosrdní k druhým.
  • 00:13:32 Spousta lidí chce
    udělat něco pro někoho druhého,
  • 00:13:35 když se aspoň trochu snažíme
    tu příležitost dát,
  • 00:13:39 a ony se pak najednou
    stanou takové zázraky,
  • 00:13:42 že se na místě,
    kde by to nikdo nečekal,
  • 00:13:45 vybere spousta peněz
    v Tříkrálové sbírce,
  • 00:13:48 anebo se najednou vybere na zvony.
  • 00:13:57 -Spousta rodin tu ale pořád
    žije na hranici chudoby.
  • 00:14:00 Farnost se proto rozhodla
    založit potravinovou banku.
  • 00:14:04 Ta teď zásobuje 5 okresů
    a je jednou z 15 v republice.
  • 00:14:10 -Díky tomu, že se dalo
    dohromady dost šikovných lidí,
  • 00:14:13 se tu povedlo vytvořit
    úžasné charitativní dílo.
  • 00:14:19 Díky úžasné spolupráci s obcí,
    která potravinovou banku podporuje,
  • 00:14:24 a která nám propůjčila
    tuhle skladovou budovu,
  • 00:14:28 za kterou platíme
    jenom korunu ročně.
  • 00:14:31 Takže vlastně můžeme
    pomáhat strašné spoustě lidí.
  • 00:14:36 Za loňský rok ji bylo
    víc než 5 000.
  • 00:14:42 -Vilém Štěpán
    se loni rozhodl pro další,
  • 00:14:45 pro tuto oblast nezvyklý krok.
  • 00:14:48 Dveře kostela zůstávají otevřené
    i mimo bohoslužby.
  • 00:14:51 A fara zve ke hrám děti
    bez ohledu na to,
  • 00:14:54 zda navštěvují hodiny náboženství
    v místní škole nebo v Boha nevěří.
  • 00:15:00 -Na faře mají zázemí,
    kde je hřiště, trampolína,
  • 00:15:04 v létě tam mají i bazén.
  • 00:15:06 Několikrát týdně svážejí
    děti z okolních obcí na faru,
  • 00:15:09 kde si mohou hrát.
  • 00:15:11 -Mně se tady moc líbí.
  • 00:15:13 Vlastně se tady všichni známe.
  • 00:15:15 Pan starosta a otec Vilém
    pořádají pro děti různé akce,
  • 00:15:19 dětské dny jak pro dospělé,
    tak pro děti.
  • 00:15:22 Můžeme se vidět, hrát si,
    a je tady asi všechno,
  • 00:15:26 co potřebujeme.
  • 00:15:30 -Největší břímě nese otec Vilém,
    který je srdcař a bojovník.
  • 00:15:34 Vím, že to nemá jednoduché,
  • 00:15:36 ale jde si za svým cílem
    a dělá to pro nás pro všechny.
  • 00:15:40 -Tento kraj je specifický v tom,
  • 00:15:42 že tady bývala
    vysoká nezaměstnanost
  • 00:15:45 a daleko nižší životní úroveň,
    než leckde jinde.
  • 00:15:50 Tak jsem rád,
    že se ty věci nějak mění.
  • 00:15:54 Když se člověk snaží
    něco dobrého dělat,
  • 00:15:57 tak to vždycky má dopad
    na ten celek.
  • 00:16:00 A v tomhle duchu
    tady žijeme a pracujeme.
  • 00:16:09 -Po válce vznikl v Kutné Hoře
    Biblický ústav,
  • 00:16:12 který měl připravovat kazatele
    na jejich povolání.
  • 00:16:15 Komunisté jej ale zrušili
    a instituci s podobným záměrem
  • 00:16:19 založila až po revoluci
    Církev bratrská.
  • 00:16:22 Za téměř 30 let své existence
  • 00:16:25 ušel Evangelikální
    teologický seminář
  • 00:16:28 kus cesty a dnes vzdělává
    nejen budoucí kazatele,
  • 00:16:31 ale třeba i sociální pracovníky.
  • 00:16:36 Ondřeje Petrouše baví práce
    se dřevem,
  • 00:16:39 od opravy nábytku
    až po výrobu cajonů.
  • 00:16:41 Přestože se po gymnáziu
  • 00:16:43 dostal na vysokou školu
    se zaměřením na zpracování dřeva,
  • 00:16:47 jeho kroky nakonec vedly jinam.
  • 00:16:50 Studuje
    Evangelikální teologický seminář,
  • 00:16:53 aby se mohl stát kazatelem
    jako jeho dědeček.
  • 00:16:59 -Škola moje očekávání
    úplně změnila a zničila.
  • 00:17:02 já jsem čekal, že mě budou bavit
    biblické předměty.
  • 00:17:06 Studium
    Starého a Nového zákona.
  • 00:17:08 Řečtina, hebrejština
    a tyhle jazyky, že jo.
  • 00:17:11 A pak jsme sem přišel.
  • 00:17:13 Tohle jsou skvělé předměty,
  • 00:17:15 ale úplně nejvíc mě baví to,
    co jsem si myslel,
  • 00:17:18 že je úplně k ničemu: pastorace.
  • 00:17:20 Studium Bible je zajímavé
    a hrozně mě to baví,
  • 00:17:23 ale dřevo s tím nenaštípu.
  • 00:17:25 Kdežto s pastorací
    se dají budovat vztahy.
  • 00:17:30 -Na praxi a spolupráci
    s církevními sbory
  • 00:17:33 klade seminář velký důraz.
  • 00:17:35 V roce 1996 získal status
    vyšší odborné školy,
  • 00:17:38 a teď usiluje
    o vysokoškolskou akreditaci.
  • 00:17:42 Ve 2 studijních programech
    připravuje studenty
  • 00:17:45 na budoucí povolání v oblasti
    teologie a sociální práce.
  • 00:17:50 -V první řadě jsou to absolventi
    teologického zaměření,
  • 00:17:54 kteří se typicky stávají
    kazateli, pastory, faráři,
  • 00:17:57 staršími sborů,
  • 00:17:59 a dalšími lidmi,
    kteří jsou ve vedení církve.
  • 00:18:05 V 2. pastoračním zaměření
    jsou absolventi
  • 00:18:08 v různých pastoračních službách,
    pastorační pracovníci.
  • 00:18:13 Absolventi sociálního směru
    jsou v diakonických zařízeních.
  • 00:18:21 Jedna z věcí,
    o které aktuálně uvažujeme,
  • 00:18:24 je, že bychom tu rádi
    měli hudební obor,
  • 00:18:28 pracovně ho nyní nazýváme
    "soudobá křesťanská hudba".
  • 00:18:33 Soudobé křesťanské hudbě
    se v České republice
  • 00:18:37 systematicky nikdo nevěnuje.
  • 00:18:40 -Miloš Poborský nejprve vystudoval
    elektrotechniku na ČVUT.
  • 00:18:44 Do čela semináře
    nastoupil v roce 2017,
  • 00:18:47 12 let po té,
    co jej sám absolvoval.
  • 00:18:52 -Když bych srovnal
    studenty naší doby a té dnešní,
  • 00:18:56 s odstupem asi 20 let, řekl bych,
    že ta dnešní generace
  • 00:18:59 mnohem víc
    klade otázku po smyslu.
  • 00:19:09 Nechtějí se učit něco
    jen proto,
  • 00:19:11 že je to součást
    akreditace studijního programu,
  • 00:19:16 ale chtějí znát důvody
    a chtějí vidět praktické uplatnění.
  • 00:19:20 To je věc, která se mi líbí.
  • 00:19:26 -Je možné sledovat
    takovou generační výměnu.
  • 00:19:30 V prvních letech
    chodili hodně studenti,
  • 00:19:33 kteří vyrostli v církvi,
  • 00:19:35 měli poměrně jasno,
    co chtějí dělat,
  • 00:19:37 často to byli budoucí kazatelé.
  • 00:19:40 Postupně chodí na seminář lidé,
    kteří často spíše hledají,
  • 00:19:44 chtějí se zorientovat,
  • 00:19:46 využívají to jako období,
  • 00:19:49 kdy si sami ujasňují,
    čím chtějí být
  • 00:19:51 a k čemu je Pán Bůh volá.
  • 00:19:53 Většinou mají o věci ukrutný zájem.
  • 00:19:56 A to je velká radost.
  • 00:19:58 I se studenty v denní formě studia,
    i v kombinované formě,
  • 00:20:02 kde jsou často starší lidé...
  • 00:20:04 Je to pokaždé jiné.
  • 00:20:06 A vždycky hrozně zajímavé,
    zábavné.
  • 00:20:10 -Učitelé jsou skvělí.
  • 00:20:11 Všichni kromě jedné
    nám nabídli tykání,
  • 00:20:14 a to hned 1. hodinu.
  • 00:20:16 Jen jsme tam přišli,
    už jsme jim říkali Pavel, Miloš...
  • 00:20:19 Jsou přátelští.
  • 00:20:21 A líbí se mi,
    že jsou to samí křesťané.
  • 00:20:25 -Škola se před 10 lety
    přestěhovala
  • 00:20:27 z centra Prahy do Horních Počernic.
  • 00:20:30 V nové budově nechybí knihovna
    ani ubytování pro studenty.
  • 00:20:35 -Tady je obor
    ?pastorace a sociální práce?.
  • 00:20:38 V průběhu roku sloužím v církvi
  • 00:20:41 a k tomu si ještě dělám praxe
    ze sociální práce.
  • 00:20:45 A to studium taky vyžaduje
    hodně práce na doma,
  • 00:20:48 takže doma hodně
    studuju knížky
  • 00:20:52 a vypracovávám práce.
  • 00:20:54 Přes týden je to
    většinou docela vyčerpávající,
  • 00:20:57 ale o to víc obohacující.
  • 00:21:03 -Školou prošlo
    už víc než 700 studentů,
  • 00:21:05 kterým je blízká
    evangelikální teologie.
  • 00:21:08 V porevolučním období
  • 00:21:10 ročně absolvovalo
    na 120 mladých lidí,
  • 00:21:13 po roce 2000 jejich počet
    klesl zhruba na polovinu.
  • 00:21:19 -Je nás 6 v ročníku,
    5 holek a já.
  • 00:21:21 Což je tedy smutné.
  • 00:21:23 Ale máme
    takové dobré společenství.
  • 00:21:26 Scházíme se
    každé ráno k modlitbám.
  • 00:21:28 V pondělí večer
    máme společné chvály a modlitby.
  • 00:21:32 -Jsem tu teď 3. rokem
    a co mě hodně překvapilo,
  • 00:21:36 tak to, že se nám tu podařilo
    navázat hodně pevné vztahy.
  • 00:21:41 A ty tu fungují běžně.
  • 00:21:43 Je to taková hezká parta lidí,
    parta kamarádů.
  • 00:21:49 Moji spolužáci jsou zároveň
  • 00:21:51 jedni z nejbližších lidí,
    které mám.
  • 00:21:54 Co je negativní?
  • 00:21:55 Přála bych si, aby nás tu bylo víc.
  • 00:22:04 -České země vždy patřily
    k betlémářským velmocem,
  • 00:22:07 a to jak způsobem
    zpracování různých materiálů,
  • 00:22:11 tak i specifickou podobou
    Svaté rodiny a krajiny kolem ní.
  • 00:22:15 Historií českých betlémů,
    jejich tvůrcům,
  • 00:22:19 ale i jejich duchovnímu smyslu
    se věnuje
  • 00:22:22 nový dokumentární film
    České televize
  • 00:22:24 "Po stopách českých betlémů",
    který můžete vidět na Štědrý den.
  • 00:22:29 Říká se, že tam,
    kde kvetla pšenka,
  • 00:22:32 se nedařilo betlémům.
  • 00:22:34 Proto se výrobě figurek
    věnovali lidé
  • 00:22:37 především v pohraničních
    a podhorských oblastech,
  • 00:22:40 kde si jejich tvorbou
    přivydělávali na živobytí.
  • 00:22:44 V Příbrami je vyráběli
    ze speciálního chlebového těsta,
  • 00:22:48 v Králíkách ze smrkového dřeva,
  • 00:22:50 v Ústí nad Orlicí
    je malovali na papírové kartony.
  • 00:22:55 -Je to poprvé,
    co jsme natáčeli dokument,
  • 00:22:58 který by mapoval
    české betlémářství
  • 00:23:01 od jeho úplných počátků
    až po současnost.
  • 00:23:03 Mluvíme o úplně 1. betlému,
  • 00:23:05 který postavili jezuité
    r. 1562 v pražském Klementinu.
  • 00:23:09 Dále se věnujeme
    velkým mechanickým betlémům
  • 00:23:12 v Jindřichově Hradci,
    v Třebechovicích pod Orebem
  • 00:23:16 nebo
    v Olešnici v Orlických horách.
  • 00:23:18 Ukazujeme práci
    nejrůznějších betlémářů
  • 00:23:21 napříč Českou republikou.
  • 00:23:23 -Zatímco zpočátku vytvářeli
    betlémy profesionální řezbáři
  • 00:23:27 a vystavovaly se pouze
    v kostelích,
  • 00:23:29 po josefínských reformách,
    kdy musely z chrámů zmizet,
  • 00:23:33 dostali šanci i lidoví tvůrci
  • 00:23:35 a jesličky se objevují
    v každé chalupě.
  • 00:23:40 -České betlémy
    jsou výrazně odlišné od jiných.
  • 00:23:43 Jsou jakoby veselé.
  • 00:23:45 Je málo smutných betlémů.
  • 00:23:47 To jsou spíš ty
    od profesionálních umělců,
  • 00:23:50 kteří jako by tušili
    smutný konec Krista.
  • 00:23:56 Kdežto normální lidé
    slavili narození nového člověka,
  • 00:24:00 nového života, a brali to
    jako velice radostnou událost.
  • 00:24:10 -Lidoví tvůrci také pozměnili
    charakter krajiny.
  • 00:24:14 Místo kamenité pouště
  • 00:24:15 se objevují lesy,
    potůčky nebo lidé v krojích.
  • 00:24:21 -Na natáčení bylo nejzajímavější
    dívat se pod ruce samotným tvůrcům,
  • 00:24:25 protože jsou to opravdu
    mistři svého řemesla.
  • 00:24:28 Např. Sochorovi,
  • 00:24:30 kteří tvoří skleněné betlémy
    v Železném Brodě,
  • 00:24:33 jsou v podstatě posledními,
    kteří se tomuto věnují,
  • 00:24:37 a pokud po nich
    tuto tradici nikdo nepřevezme,
  • 00:24:40 tak tyto hutní figury
    úplně zmizí ze světa.
  • 00:24:43 Nebo kralické betlémy,
    kterým se věnuje Josef Komárek,
  • 00:24:47 ty byly na vymření,
  • 00:24:49 i když jich ve své době
    vznikly miliony.
  • 00:24:51 S odsunem Němců se
    to řemeslo vlastně vytratilo.
  • 00:24:55 Pan Komárek
    se mu začal znovu věnovat
  • 00:24:57 a znovu mu dal život.
  • 00:25:03 -Smysl betléma je v tom,
    aby lidé, kteří k němu přijdou,
  • 00:25:07 k němu přišli s myšlenkou.
  • 00:25:09 chci se zapojit
    do vánočního příběhu.
  • 00:25:12 Což je vyjádřeno
    třeba v nejznámější písni
  • 00:25:15 "Narodil se Kristus Pán",
  • 00:25:17 kde se zpívá
    "nám, nám narodil se".
  • 00:25:19 Vánoce se sice staly
    už někdy před 2000 lety,
  • 00:25:22 ale je to událost,
    která se dotýká každého člověka.
  • 00:25:30 -Příběhy svědectví ze života víry
    vám i letos přinášela
  • 00:25:34 brněnská, ostravská
    a pražská redakce.
  • 00:25:36 I příští rok
    chceme být posly dobrých zpráv.
  • 00:25:39 A budeme moc rádi,
    když nám zachováte přízeň.
  • 00:25:43 Přeji vám
    pokojné a radostné Vánoce
  • 00:25:45 a v roce 2020 na viděnou!
  • 00:25:49 Skryté titulky: Hana Svanovská,
    Česká televize 2019.

Související