iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
3. 3. 2019
11:55 na ČT2

1 2 3 4 5

2 hlasy
2642
zhlédnutí

Křesťanský magazín

Evangelický farář Filip Boháč — Musica Poetica — Stezka židovskou historií — Křesťanské symboly Novohradských hor

26 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Křesťanský magazín

  • 00:00:14 Hezkou neděli, milí diváci.
  • 00:00:16 V úvodu magazínu
    vás seznámíme
  • 00:00:18 s opatovským farářem
    Filipem Boháčem,
  • 00:00:20 představíme hudební soubor
    Musica Poetica,
  • 00:00:23 pozveme vás na procházku
  • 00:00:25 po nejvýznamnějších
    brněnských místech
  • 00:00:28 spjatých
    s židovskou komunitou,
  • 00:00:30 a na závěr se vydáme
    do Novohradských hor
  • 00:00:33 po stopách
    kdysi slavné poutní cesty,
  • 00:00:35 která vedla z Rakouska
    až na poutní místo Dobrá Voda.
  • 00:00:44 Jeho ložnici zdobí sbírka kytar,
  • 00:00:46 před farou pěstuje
    vlastní bylinky
  • 00:00:48 a podle dredů a typického rozcuchu
    byste ho na faráře asi netipovali.
  • 00:00:53 Přesto jím Filip Boháč je,
    a to v Opatově na Vysočině,
  • 00:00:57 kde na duchovního čekali 20 let.
  • 00:01:03 -Já jsem vás chtěl vzít na místo,
    které se jmenuje Farský kázek.
  • 00:01:07 Kromě toho, že se našel kaz v poli,
  • 00:01:11 byly tam nějaké kameny,
    stromy a tak,
  • 00:01:14 se z toho postupem času
    udělalo místo,
  • 00:01:16 kde máme jednou za rok
    ekumenické bohoslužby v lese.
  • 00:01:20 Teď tam plánujeme jednu svatbu,
  • 00:01:22 po jiné svatbě
    tam zase byla "afterparty",
  • 00:01:25 je to hezké prostranství v lese,
  • 00:01:27 kde se dají pořádat
    různé netradiční akce.
  • 00:01:31 -Jak se vám tu bydlí?
    Jak vás přijali farníci?
  • 00:01:35 -Přijali mě bezvadně.
  • 00:01:36 Opatovští jsou hrozně milí
  • 00:01:39 a při pohledu na mě
    by se nabízelo,
  • 00:01:41 že vypadám trošku excentricky,
    že by mohli mít lidi problémy,
  • 00:01:46 ale reálně jsem se
    s tím nikdy nesetkal.
  • 00:01:49 Bydlí se tady fajn,
    je tu velice kvalitní voda,
  • 00:01:52 je to blízko do lesa,
    paní hospodská má fajn pivo
  • 00:01:56 a na faře,
    to vidíte ten barák za mnou,
  • 00:01:59 tak tam se taky bydlí moc dobře.
  • 00:02:02 Je tam trošku zima,
    jsou tam kamenné zdi,
  • 00:02:05 1,20 metru,
    je třeba to pořádně vytopit.
  • 00:02:08 -Byla to vždycky fara?
  • 00:02:10 -Fara je to zhruba od let
    1870 ? 1880,
  • 00:02:14 kdy tu vznikl samostatný sbor
    a byl tu postavený kostel.
  • 00:02:20 Bylo třeba zřídit faru pro faráře.
  • 00:02:22 Bylo to víceméně
    hospodářské stavení,
  • 00:02:25 nějakou dobu i chudobinec,
    a bydlelo tam kolem 7 rodin.
  • 00:02:30 -Tady někde
    pěstujete i bylinky, že?
  • 00:02:32 -Tady kolem fary
    je malý oplocený záhonek,
  • 00:02:36 aby tam nemohl rajtovat pes,
  • 00:02:38 a pak jsem si ještě vyrobil
    vyvýšenou skalku z kamenů,
  • 00:02:41 ta je tamhle vepředu u branky,
    a tam mám věci hlavně do polívky.
  • 00:02:46 Rozmarýn, šalvěj, mátu pod čaj...
  • 00:02:50 -90členný opatovský sbor
    čekal na vlastního faráře 20 let.
  • 00:02:54 Proto si Filipa patřičně váží.
  • 00:02:57 A i on je rád, že ho
    v jeho 1. sboru tak vřele přijali.
  • 00:03:02 -Sem tam dostanu králíka,
    sem tam vajíčka...
  • 00:03:05 Starají se o mě hezky.
  • 00:03:07 A na mé fitness sportovní postavě
    můžete spatřit to,
  • 00:03:11 že rád vařím a rád griluju,
    taky vymýšlím recepty.
  • 00:03:14 Teď jsem zrovna vymyslel
    recept na utopence,
  • 00:03:17 který mi uznal jeden server
    s on-line kuchařkami.
  • 00:03:21 Tak mám radost.
  • 00:03:24 Já mám zvláštní situaci v tom,
  • 00:03:26 že mnoho sborů,
    na kterých se pohybuju,
  • 00:03:28 nemá stálého varhaníka.
  • 00:03:31 Takže já si musím ty písně,
    které chci mít při bohoslužbě,
  • 00:03:35 všechny nějak oakordovat
    a zahrát na kytaru.
  • 00:03:38 Jedna z nejčastějších,
    kterou hrajeme,
  • 00:03:40 je stařičká, snad z 15. století.
  • 00:04:07 Mám v plánu udělat
    evangelickou metalovou kapelu,
  • 00:04:10 která by aranžovala
    třeba ty stařičké písně
  • 00:04:13 a vlastní tvorbě
    bych se taky vůbec nebránil.
  • 00:04:17 -Duchovních je málo,
  • 00:04:19 proto dojíždí Filip
    na bohoslužby i do Jihlavy.
  • 00:04:25 -Zůstaň s námi, Pane,
    když se stmívá,
  • 00:04:29 zůstaň s námi, Pane...
  • 00:04:34 -Pan farář
    je nová mladá generace,
  • 00:04:36 jak je vidět z jeho vzhledu,
    ale přinesl nám nový vítr.
  • 00:04:41 Do sboru i mezi lidi.
  • 00:04:45 -Je s ním sranda.
  • 00:04:47 Vždycky něco vymyslí
    na těch víkendech,
  • 00:04:50 na které jezdíme,
    postkonfirmandi a tak.
  • 00:04:55 -Já mám dobré podhoubí,
    abych byl farářem,
  • 00:04:58 protože pocházím
    z evangelického prostředí,
  • 00:05:01 a to velmi ekumenického.
  • 00:05:03 Takže jsem zamlada
    nahlédl i do jiných církví,
  • 00:05:06 jak to chodí jinde,
  • 00:05:08 ale defintivní zlom přišel
  • 00:05:10 při studiu
    Evangelické teologické fakulty.
  • 00:05:13 Tahle fakulta totiž dovede
    hrozně dobře odtesávat modly.
  • 00:05:17 Člověk si tak během života věří
  • 00:05:19 a na fakultě se dostane
    do dialogu s lidmi,
  • 00:05:22 kteří to dělají o hodně dýl,
    dělají to profesionálně
  • 00:05:26 a během toho odtesávají
    slepé vývojové cesty člověka.
  • 00:05:35 To mi kolem 3. ročníku
    hodně pomohlo.
  • 00:05:38 To pak dozrálo k tomu,
  • 00:05:39 že jsem se rozhodl
    jít i farářovat.
  • 00:05:43 Že by to pro mě
    mohlo být i zajímavé.
  • 00:05:47 Nebo že i já bych mohl
    být zajímavý člověk pro církev.
  • 00:05:55 -V Brně působí i díky
  • 00:05:57 Janáčkově akademii
    múzických umění
  • 00:05:59 celá řada souborů zabývajících se
    barokní a renesanční hudbou.
  • 00:06:05 Jedním z nich
    je soubor Musica Poetica,
  • 00:06:08 který vedle interpretace
    staré hudby
  • 00:06:10 chce současnému člověku přiblížit
    i způsob barokního myšlení
  • 00:06:14 a atmosféru doby,
  • 00:06:16 jejíž hlavní složkou
    bylo duchovní zaměření člověka.
  • 00:06:21 -Správně se strefit
    do širšího konce...
  • 00:06:24 Což se povedlo...
  • 00:06:28 A hlavně dát pozor
    tady na tu špičku harfy.
  • 00:06:36 Ta má ještě svůj zvláštní obal.
  • 00:06:46 Tak, ještě ladicí klíč...
  • 00:06:52 A je to.
  • 00:06:54 -Zpěvačku, harfenistku
    a uměleckou vedoucí
  • 00:06:57 souboru barokní hudby
    Musica Poetica jsme zastihli
  • 00:07:01 u ní doma právě ve chvílích,
  • 00:07:03 kdy vyrážela na cestu
    do brněnské Knihovny Jiřího Mahena.
  • 00:07:07 Tam se ten večer konal
  • 00:07:08 slavnostní křest nového CD
    souboru s názvem "Dámy hudby".
  • 00:07:13 -Nejnovější CD zpracovává
    hudbu přelomu 16. a 17. století,
  • 00:07:18 tedy přechod
    mezi renesancí a barokem.
  • 00:07:22 Láme se tam tedy
    polyfonie do barokní hudby
  • 00:07:25 a z hlediska posluchače
    je ta hudba asi nejzajímavější,
  • 00:07:29 protože rané baroko
    obsahuje nejmíň klišé,
  • 00:07:32 které pak vidíme
    v dalším vývoji hudby.
  • 00:07:36 Ta hudba je nová,
    hledá tedy svůj tvar a podobu,
  • 00:07:40 a v přechodovém stadiu
    je nejzajímavější.
  • 00:07:45 -Náš soubor vznikl v r. 1998.
  • 00:07:50 Byla to spontánní akce,
    rozhodli jsme se udělat koncert,
  • 00:07:54 tady v Brně u jezuitů,
  • 00:07:56 zaštítilo nás
    Vysokoškolské katolické hnutí
  • 00:07:59 a hned od 1. koncertu
  • 00:08:02 jsme dělali
    hudbu dohromady s poezií.
  • 00:08:08 Od listopadu 1999
    vystupujeme jako Musica poetica.
  • 00:08:18 -Spojování žánrů, tedy hudby,
  • 00:08:20 poezie, a také divadla,
    je pro soubor typické.
  • 00:08:24 Rozvíjení těchto
    dalších uměleckých rovin
  • 00:08:26 vyústilo
    do dlouhodobé spolupráce
  • 00:08:29 s hercem a pedagogem JAMU
    Igorem Dostálkem.
  • 00:08:35 -Principálka Jana Janků
    si mě našla přes Radio Proglas,
  • 00:08:39 byl jsem jí někým doporučen
  • 00:08:41 a byl jsem do toho vtažen
    1. společným koncertem
  • 00:08:44 "Zlatý věk Španělska".
  • 00:08:46 A ten koncert,
    kdy se potkává hudba se slovem,
  • 00:08:49 se mi moc líbil,
    protože i v divadle mám rád,
  • 00:08:53 když je na tom slovu důraz.
  • 00:08:56 A tady se to geniálně potkalo
    ještě s jednou další vrstvou hudby.
  • 00:09:00 Je to svět, který neutíká před
    duchovní rovinou,
  • 00:09:04 a bylo to tolik nádherných spojení,
  • 00:09:07 že jsem nemohl nevydržet
    těch 14 let.
  • 00:09:11 -Vrcholem spojení hudby a slova
    v podání Musica poetica
  • 00:09:15 zatím bylo divadelní představení
    "Barokní ženy",
  • 00:09:18 o kterém jsme vám také
    nedávno přinesli reportáž.
  • 00:09:21 A právě toto představení
    vedlo Janu Janků ještě k tomu,
  • 00:09:25 že téma hudebních skladatelek
    chtěla zpracovat i jinak,
  • 00:09:29 v komornějším duchu.
  • 00:09:30 Výsledkem bylo právě CD
    "Dámy hudby".
  • 00:09:33 A i když dnes téma barokních
    hudebnic a skladatelek
  • 00:09:37 může z laického pohledu vypadat
    jako nějaká rarita.
  • 00:09:40 -Zdá se, že v té době
    to byla poměrně běžná praxe,
  • 00:09:44 ženy hrály
    a měly malé soubory.
  • 00:09:46 Takže je to spíš
    naše neznalost toho,
  • 00:09:48 co se v té době dělo.
  • 00:09:50 A určitě hrály
    stejně dobře jako muži.
  • 00:09:53 -Hudba je totiž jedním z oborů,
    kde nezáleží na tom,
  • 00:09:56 kdo ji skládá nebo interpretuje,
    zdali je to muž nebo žena.
  • 00:10:00 Důležitý je talent,
    ochota dát hudbě své srdce,
  • 00:10:03 ale nutná je také perfektní
    technika ovládání nástroje.
  • 00:10:07 Například na barokní
    hudební nástroj theorba,
  • 00:10:10 který vychází z basové loutny,
    není vůbec snadné hrát.
  • 00:10:15 -Když člověk k theorbě přijde,
    musí se nejdřív naučit ladění,
  • 00:10:20 protože nejvyšší struna je ta 3.
  • 00:10:22 Je to ladění podobné kytaře.
  • 00:10:26 Ale když hrajeme po sobě,
    tak je nejvyšší struna ta 3.
  • 00:10:30 Je taky potřeba
    naučit se pracovat s palcem,
  • 00:10:33 který má mnohem víc práce
    než na kytaře.
  • 00:10:36 A potom má člověk 2 funkce.
  • 00:10:38 Buď hraje sólovou literaturu,
  • 00:10:40 podle které je potřeba
    se naučit tabulatury,
  • 00:10:43 což je jistý historický zápis,
    který nepoužívá noty,
  • 00:10:46 ale používá písmena nebo čísla.
  • 00:10:49 A pak je to praxe kontinua.
  • 00:10:51 K tomu člověk dojde vzápětí,
  • 00:10:53 kdy improvizuje
    nad určitou basovou linkou.
  • 00:11:04 -Vedle toho, že barokní hudba
    je bezesporu technicky obtížná,
  • 00:11:08 jedná se o menšinový žánr,
  • 00:11:10 kterému vlastně
    nelze dobře porozumět
  • 00:11:13 bez hlubších znalostí
    křesťanských tradic.
  • 00:11:15 I proto se mu
    převážně věnují umělci,
  • 00:11:18 kteří jsou v pravém slova smyslu
    zapálenými nadšenci.
  • 00:11:24 -Nehledáme nový výklad,
    předělávky,
  • 00:11:26 chceme se naopak dostat
    co nejblíž k původní výpovědi,
  • 00:11:30 která podle nás není zastaralá.
  • 00:11:32 Ani v hudbě, ani ve slově.
  • 00:11:36 -Já jsem v barokní hudbě
    našla potěšení,
  • 00:11:39 bez kterého nemůžu už být,
  • 00:11:41 které mě celou dobu nějak žene.
  • 00:11:46 Dává mi to uspokojení a věřím,
  • 00:11:49 že prostřednictvím
    našich produkcí i posluchačům.
  • 00:12:09 -A teď vás zveme
    na netradiční vycházku.
  • 00:12:12 V Brně totiž vznikla
    v rámci historických stezek
  • 00:12:15 i trasa
    po 12 nejvýznamnějších místech
  • 00:12:18 spjatých s židovskou komunitou.
  • 00:12:20 Ta ještě před válkou ovlivňovala
    velkou měrou kulturní život města.
  • 00:12:25 Kromě notoricky známých
    vil Tugendhat nebo Löw Beer
  • 00:12:29 odhaluje stezka i místa,
  • 00:12:31 která si dnes
    s Židy už nikdo nespojí.
  • 00:12:35 Do města
    na soutoku Svitavy a Svratky
  • 00:12:37 zamířilo první židovské
    obyvatelstvo už ve 13. století.
  • 00:12:41 Těšilo se přízni panovníka
  • 00:12:43 i velké
    právní a náboženské autonomii.
  • 00:12:46 Do jejich čtvrti se vcházelo
    židovskou bránou
  • 00:12:49 z dnešního hlavního nádraží.
  • 00:12:51 A právě tudy vcházíme
    do židovské historie i my.
  • 00:12:54 Doprovázet nás budou
    speciální informační tabule
  • 00:12:57 propojené s interaktivním webem,
  • 00:13:00 kde najdeme vše
    o historii i významu místa.
  • 00:13:04 Tomuto místu se dodnes
    říká "Židovský plácek".
  • 00:13:09 -Před založením Brna
    se na historickém jádře města
  • 00:13:12 nacházely 4 osady,
    které obývaly různá etnika.
  • 00:13:15 Jednak Valoni nebo Vlámové,
  • 00:13:17 kteří vysoušeli
    tady ty okolní bažiny,
  • 00:13:20 následně Němci, Češi
  • 00:13:21 a na místě
    dnešního Římského náměstí
  • 00:13:24 a kolem byla židovská osada.
  • 00:13:26 Oni tu kromě několika domů,
    které obývali
  • 00:13:29 a které mohly být
    i docela výstavné,
  • 00:13:31 protože ti Židé
    v časech vlády markraběte Jošta
  • 00:13:35 a Jana Jindřicha patřili
    k dobře situovaným obyvatelům,
  • 00:13:38 tak se tu nacházela i synagoga.
  • 00:13:41 Ta tvoří presbytář
  • 00:13:42 nedalekého kostela
    Máří Magdalény,
  • 00:13:45 který byl průčelím obrácen
    do Masarykovy ulice.
  • 00:13:48 A celá tato kvetoucí osada
  • 00:13:50 skončila během vlády
    Ladislava Pohrobka, v r. 1454,
  • 00:13:54 kdy na základě
    velmi fanatického kázání
  • 00:13:57 pozdějšího světce Jana Kapistrána
  • 00:14:00 byli vyhnáni Židé
    ze všech královských měst.
  • 00:14:04 Domy byly rozprodány
    křesťanským měšťanům,
  • 00:14:08 a tím historie Židů v Brně
    na dlouhá staletí skončila.
  • 00:14:15 -Následující 4 století bylo
    Židům Brno zapovězeno.
  • 00:14:19 Vrátit se mohli až
    po březnové ústavě roku 1849,
  • 00:14:23 kdy došlo
    k jejich zrovnoprávnění
  • 00:14:25 s většinovým obyvatelstvem
    rakouské monarchie.
  • 00:14:29 A hned se zapojují
    do politického života,
  • 00:14:31 stavějí synagogu,
    zakládají nový hřbitov.
  • 00:14:36 -Patří k největším
    a nejvýznamnějším hřbitovům
  • 00:14:39 na území České republiky.
  • 00:14:41 Je členěn do několika sekcí,
    i podle majetku třeba,
  • 00:14:44 jsou zde hroby zabitých vojáků
    z 1. světové války.
  • 00:14:48 Jsou zde i dětské hroby.
  • 00:14:50 Ale je tu také sekce
  • 00:14:52 významných
    brněnských podnikatelů,
  • 00:14:54 právníků, lékařů
    a příslušníků inteligence,
  • 00:14:58 kteří tu mají výstavné hrobky.
  • 00:15:02 -Hřbitov sloužil Židům
    i k vycházkám do přírody
  • 00:15:06 v horkých letních dnech.
  • 00:15:07 V rámci mnoha omezení,
    která vešla v platnost v roce 1939,
  • 00:15:11 totiž nesměli chodit
    na veřejná místa.
  • 00:15:14 Jedinou výjimkou byl
    park na Kolišti,
  • 00:15:17 a právě židovský hřbitov.
  • 00:15:20 -Nacházejí se tu i hroby,
    které nejsou označeny.
  • 00:15:23 Jsou to např. hroby Židů,
  • 00:15:25 kteří zemřeli
    během tzv. ghettoizace,
  • 00:15:27 tedy během 3 dnů,
  • 00:15:29 kdy byli shromážděni
    ve shromaždišti
  • 00:15:31 na Jugoslávské ulici
  • 00:15:33 před transporty
    v letech 1941 ? 1942.
  • 00:15:36 Zacházelo se s nimi
    velmi surově a brutálně
  • 00:15:39 a zvláště staří a nemocní lidé
    tam často zemřeli.
  • 00:15:42 Tady tito lidé byli
    často v tichosti pohřbeni
  • 00:15:45 právě na židovském hřbitově
    v Židenicích.
  • 00:15:48 Nebyla těm náhrobkům
    věnována žádná větší pozornost,
  • 00:15:51 protože už nebyl nikdo,
    kdo by je mohl zaplatit.
  • 00:15:55 Tady se nachází
    asi nejvýznamnější hrob
  • 00:15:57 patřící českému herci Hugo Haasovi,
  • 00:16:00 který zde byl pohřben
    v dramatickém roce 1968.
  • 00:16:04 On zemřel ve Vídni a jeho ostatky
    byly přivezeny do Česka
  • 00:16:08 takovým pololegálním způsobem.
  • 00:16:10 Ale bylo to jeho přání,
    že by chtěl být pohřben
  • 00:16:13 právě v Brně,
    kde se také narodil.
  • 00:16:18 -Další 2 zastavení patří
  • 00:16:20 nejvýznamnějším židovským
    továrníkům své doby,
  • 00:16:23 Löw-Beerům a Tugendhatům.
  • 00:16:25 Židům se totiž v Brně
    na přelomu 19 a 20. století
  • 00:16:29 podařilo zcela ovládnout
    textilní průmysl monarchie.
  • 00:16:33 I proto si město vysloužilo
    přízvisko "moravský Manchester".
  • 00:16:37 -Löw-Beerové patřili
    k nejbohatším a nejvýznamnějším.
  • 00:16:41 Původně pocházeli
    z boskovického ghetta,
  • 00:16:44 nicméně založili také
    továrny ve Svitavách,
  • 00:16:47 ve Svitávce, v Brněnci,
    v Půlpecnu, a potom i v Brně.
  • 00:16:52 Od 19. století
    až do 2. světové války
  • 00:16:54 vybudovali obrovské impérium
    a vydělali nesmírné bohatství.
  • 00:16:58 Podíleli se také
  • 00:17:00 na spolkovém, společenském
    a kulturním životě v Brně.
  • 00:17:04 Mnoho z nich bylo známo
    pro svou charitativní činnost,
  • 00:17:08 pro své sociální cítění,
  • 00:17:11 starali se o své vysloužilé dělníky
    a o jejich rodiny,
  • 00:17:14 což v té době vůbec nebylo zvykem.
  • 00:17:18 V neposlední řadě to byla
    jejich stavitelská činnost.
  • 00:17:22 Úplně nejznámější
    je vila Tugendhat,
  • 00:17:24 kterou celou financoval
    Alfred Löw-Beer,
  • 00:17:27 otec Grety, která se provdala
    za Fritze Tugendhata.
  • 00:17:31 Je to takový jeho odkaz,
  • 00:17:33 protože bez jeho financí
    a bez toho,
  • 00:17:36 že jí to dal jako svatební dar,
  • 00:17:39 by nikdy nevznikla
    tato ikona moderní architektury.
  • 00:17:44 -Toto zdánlivě obyčejné místo
    patří k nejdůležitějším
  • 00:17:47 na celé židovské stezce
    a v židovských dějinách Brna.
  • 00:17:53 Právě tady v 50. letech 19. století
    vznikla Velká synagoga,
  • 00:17:57 která byla zásadním symbolem
    židovské emancipace v Brně.
  • 00:18:04 Byla vystavěna v opulentním
    neorománském stylu,
  • 00:18:07 byla to jedna z prvních
    elektrifikovaných staveb
  • 00:18:10 a patřila k nejvýznamnějším místům
    celého židovského osídlení.
  • 00:18:15 Slavily se tu
    nejdůležitější svátky.
  • 00:18:18 Byla samozřejmě
    trnem v oku všem antisemitům
  • 00:18:22 a ve 20. století
    fašistům a nacistům.
  • 00:18:27 Na přelomu 16. a 17. března 1939,
    bezprostředně po okupaci,
  • 00:18:32 byla vypálena a brněnští Židé
  • 00:18:34 byli následující dny nuceni
    odklízet trosky této synagogy
  • 00:18:40 coby symbol ponížení.
  • 00:18:49 -Většina židovských památek už,
  • 00:18:51 stejně jako Velká synagoga
    u bývalé Vlněny, nestojí.
  • 00:18:55 Na jejím místě by ale mohlo
  • 00:18:57 v budoucnu vzniknout
    kulturní centrum,
  • 00:18:59 které by osudy
    brněnských Židů připomínalo.
  • 00:19:07 Novohradské hory na jihu Čech
    patří mezi místa naší země,
  • 00:19:10 kde po staletí žilo
    převážně německé obyvatelstvo.
  • 00:19:14 Po jeho nuceném odsunu
    po 2. světové válce
  • 00:19:17 zde ale zanikla řada obcí,
  • 00:19:19 a spolu s nimi
    i místní bohatý duchovní život.
  • 00:19:23 A tak jsme se vydali po stopách
  • 00:19:25 jedné zdejší
    kdysi slavné poutní cesty,
  • 00:19:28 která vedla z Rakouska
    až na poutní místo Dobrá Voda,
  • 00:19:31 abychom si připomněli,
  • 00:19:33 jak se víra místních obyvatel
    zapsala i do zdejší krajiny.
  • 00:19:40 -Jsme na hranicích
    mezi Českem a Rakouskem
  • 00:19:42 v rámci projektu Via Verde
    zde byla postavena kamenná spirála.
  • 00:19:47 Spirála naznačuje cestu do středu.
  • 00:19:50 Snad do vlastního nitra,
    kde nás čeká zvláštní setkání.
  • 00:19:55 Možná pro někoho nepříjemné,
    s moderním obrazem,
  • 00:19:58 který je kontroverzní.
  • 00:20:02 -Projekt Via Verde
    je současným pokusem
  • 00:20:05 navázat na dávné tradice
    putování a propojování lidí
  • 00:20:08 v blízkosti hranic.
  • 00:20:10 Zda však
    moderní umělecké instalace
  • 00:20:13 podél novohradských cest
  • 00:20:14 překonají staletí stejně
    jako historické stavební památky,
  • 00:20:18 které nás dnes ještě čekají,
  • 00:20:20 to teprve ukáží až následující
    desítky či stovky let.
  • 00:20:26 -Příkladem
    drobné sakrální architektury
  • 00:20:28 jsou Boží muka.
  • 00:20:30 Jedná se o sloupek nebo pilířek,
    který na vrcholu nese kaplici.
  • 00:20:34 Ta je zakončena kamennou stříškou.
  • 00:20:37 Do výklenků se vkládaly
    sošky nebo obrázky,
  • 00:20:40 často znázorňující
    Kristovo utrpení.
  • 00:20:44 Odtud máme označení "Boží muka".
  • 00:20:49 -Boží muka bývala velmi rozšířená,
    stavěla se podél cest,
  • 00:20:53 na rozcestích nebo v polích.
  • 00:20:55 Důvody jejich budování byly různé.
  • 00:20:58 Často to ale byla
    nějaká tragická událost,
  • 00:21:01 kterou připomínaly,
  • 00:21:03 podobně jako dnes máme
  • 00:21:04 pomníčky obětem
    dopravních nehod podél silnic.
  • 00:21:08 Ale stavěly se také jako výraz
    poděkování za Boží pomoc.
  • 00:21:12 Bývaly to významné
    orientační body v krajině.
  • 00:21:18 -Tato Boží muka představují
  • 00:21:20 jednu z nejstarších stop
    křesťanství
  • 00:21:22 v české části Novohradských hor.
  • 00:21:25 Nesou znaky
    pozdně gotického slohu,
  • 00:21:27 můžeme tedy předpokládat,
  • 00:21:30 že byly vystavěny na konci 15.
    nebo na začátku 16. století.
  • 00:21:35 V době, kdy se v jihočeském
    pohraničí budovalo a stavělo
  • 00:21:39 velké množství kostelů
  • 00:21:42 tzv. rožmberskou stavební hutí.
  • 00:21:46 Při té příležitosti
    pracovali kameníci
  • 00:21:48 nejen na stavbě chrámů,
    ale tesali také Boží muka.
  • 00:21:53 -Drobné duchovní stavby
  • 00:21:55 podél poutní cesty
    nevznikaly najednou,
  • 00:21:58 ale vytvářely se v průběhu staletí.
  • 00:22:02 -Jsme v obci Šejby
  • 00:22:03 v bezprostřední blízkosti
    rakouské hranice.
  • 00:22:07 Vesnice jako zázrakem přežila
    budování železné opony.
  • 00:22:10 Tady máme Boží muka umístěna
    v jakémsi centru obce.
  • 00:22:16 Šejby nemají náves.
  • 00:22:18 Je to typická německá vesnice,
  • 00:22:20 která byla rozprostřena
    podél potoka nebo cesty.
  • 00:22:28 -Pár desítek metrů od Božích muk
    můžeme v Šejbech narazit
  • 00:22:32 na další typ
    drobné sakrální stavby,
  • 00:22:35 která měla poutníky vést
    k zamyšlení a meditaci.
  • 00:22:40 -Nejtypičtějším
    křesťanským symbolem
  • 00:22:43 je samozřejmě kříž.
  • 00:22:44 Takovéto velké kříže se do krajiny
    umisťovaly ve velkém měřítku
  • 00:22:49 v období 19.
    a na začátku 20. století
  • 00:22:52 v období nové evangelizace
    a lidových misií.
  • 00:22:56 Proto se jim říká "misijní kříže".
  • 00:22:59 Většinou bývají kamenné,
  • 00:23:01 ale tento je dřevěný
    s obrysovou malbou na plechu.
  • 00:23:05 Takových se u nás
    zachovalo poměrně málo,
  • 00:23:07 protože tyto materiály
    rychle podléhají zkáze
  • 00:23:10 a v době totality se u nás
    o tyto památky nepečovalo.
  • 00:23:16 -Šejby mají také svou kapli
    vystavěnou v roce 1882
  • 00:23:20 v pseudorenesančním slohu.
  • 00:23:24 Kaple a kapličky se u nás začaly
  • 00:23:26 ve velké míře stavět
    od období baroka
  • 00:23:29 a v následných obdobích,
  • 00:23:30 kdy jako typ sakrální památky
    v podstatě nahradily Boží muka.
  • 00:23:36 -Jejich velké rozšíření
    má na svědomí
  • 00:23:39 také ohňový patent Marie Terezie,
    který nařizuje,
  • 00:23:42 že v každé obci má být zvonice.
  • 00:23:45 Takže kaple
    plnily funkci liturgickou,
  • 00:23:48 a také byly zvonicí.
  • 00:23:53 -Když se poutníci po cestě ze Šejb
  • 00:23:55 blížili ke svému cíli,
    do Dobré Vody,
  • 00:23:58 otevřel se před nimi
    úchvatný pohled
  • 00:24:00 na areál poutního kostela
    Panny Marie Těšitelky.
  • 00:24:06 -Dějiny poutního místa
    na Dobré Vodě
  • 00:24:09 sahají do roku 1701,
  • 00:24:10 kdy měl selský syn Matěj
    vidění velkého množství lidí
  • 00:24:15 pracujících na stavbě kostela.
  • 00:24:19 Jiná varianta legendy praví,
  • 00:24:21 že se mu tady u pramene
    zjevila Panna Maria
  • 00:24:24 a žádala tedy,
    aby zde byl vystavěn kostel,
  • 00:24:27 aby toto místo bylo uctíváno.
  • 00:24:31 -Úcta k poutním místům
    souvisí s vírou v Boží pomoc,
  • 00:24:34 pomoc Panny Marie a svatých,
    která se váže na určité místo.
  • 00:24:39 Tato pomoc bývá obvykle
    zprostředkována nějakým symbolem,
  • 00:24:43 například sochou, pramenem
    nebo milostným obrazem na oltáři,
  • 00:24:47 jak je tomu v Dobré Vodě.
  • 00:24:52 -V baroku převážilo
    mariánské zaměření poutních míst,
  • 00:24:56 které bylo do té doby často
    zasvěceno některému ze světců.
  • 00:25:01 Lidé se vydávali na pouť
    z různých důvodů.
  • 00:25:04 Často to byla prosba za uzdravení
    sebe sama
  • 00:25:07 nebo někoho z blízkých.
  • 00:25:11 Anebo výraz poděkování Bohu
    za vyslyšení nějaké prosby.
  • 00:25:17 Také putování na poutní místa
    mohlo být součástí
  • 00:25:20 dobrovolně přijatého pokání.
  • 00:25:26 -Vydávali jsme se dnes
    hlavně do historie,
  • 00:25:29 a tak se nabízí otázka,
  • 00:25:31 jaký duchovní odkaz této doby
  • 00:25:33 si budou jednou připomínat
    generace po nás?
  • 00:25:36 Přeji vám požehnané dny
    a příště se budu těšit na viděnou.
  • 00:25:41 Skryté titulky: Hana Svanovská,
    Česká televize 2019
  • 00:25:55 .

Související