iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
24. 2. 2020
21:00 na ČT24

1 2 3 4 5

7 hlasů
7858
zhlédnutí

Události, komentáře

Koronavirus v Itálii — Šikana v Česku — Budoucnost knižní ilustrace

60 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Události, komentáře

  • 00:00:00 UDÁLOSTI, KOMENTÁŘE
  • 00:00:02 -Ta situace v Itálii mě,
    přiznám se, trošku znervózňuje.
  • 00:00:13 -Doporučujeme našim občanům,
    aby se vyhnuli oblastem,
  • 00:00:15 kde jsou zvýšená
    sanitární opatření.
  • 00:00:23 Začínají první Události,komentáře
    tohoto týdne.
  • 00:00:26 Dobrý večer. Dnes vás jimi provede
    Světlana Witowská.
  • 00:00:28 -A Martin Řezníček.
    Co vám nabídneme?
  • 00:00:31 -Koronavirus udeřil ve velkém
    v první evropské zemi.
  • 00:00:35 Sever Itálie hlásí šest obětí,
    přes dvě stovky nakažených,
  • 00:00:38 v karanténě uvízly
    desetitisíce lidí.
  • 00:00:40 Zavřené jsou tam školy,
    restaurace i stadiony.
  • 00:00:45 Jaká je aktuální situace v zemi,
    kam jezdí na hory
  • 00:00:47 i velké množství Čechů?
  • 00:00:49 -Šikana na školách.
  • 00:00:52 Jakých nových forem nabyla
    na sociálních sítích a co s tím?
  • 00:00:54 Pomůže vykázání agresorů ze školy
    a umí učitelé
  • 00:00:57 šikanu ve své třídě rozpoznat?
  • 00:00:59 Téma nejen pro ministra školství,
    ale i pro oběti,
  • 00:01:01 které se rozhodly bránit.
  • 00:01:03 -Ilustrátorka Eliška Podzimková
    rozhýbala slavného Malého prince
  • 00:01:06 díky mobilní aplikaci.
  • 00:01:09 Nejen o ilustracích,
    které se dostaly
  • 00:01:11 i na titulní strany amerických
    magazínů, s ní budeme hovořit
  • 00:01:13 v závěru pořadu.
  • 00:01:18 Počet obětí i nakažených novým
    koronavirem skokově přibývá
  • 00:01:21 i mimo Čínu. Další mrtvé
    a nové nemocné hlásí Jižní Korea,
  • 00:01:23 Írán, ale taky Itálie.
  • 00:01:27 Tamní úřady informují
    už o 6 obětech a 220 nakažených,
  • 00:01:35 kteří přibyli za pouhé čtyři dny.
  • 00:01:39 -To velké šíření pochází
    z toho malého městečka Codogno.
  • 00:01:42 A to z toho důvodu,
    že jeden z obyvatelů, 38letý muž,
  • 00:01:45 se setkal, je to asi 14 dní zpět,
    se svým kamarádem,
  • 00:01:48 šli spolu na večeři.
  • 00:01:51 A tento pán se před časem
    vrátil z Číny.
  • 00:01:55 Ten 38letý muž se potom dál
    pohyboval volně,
  • 00:02:02 neměl žádné příznaky, setkával se
    se svými přáteli, kolegy atd.
  • 00:02:10 A tímto byla nákaza
    katalyzována v té lavinové podobě.
  • 00:02:14 -Italská vláda uzavřela přístupové
    cesty do jedenácti měst
  • 00:02:19 v regionech na severu země,
    kde se nákaza šíří nejrychleji.
  • 00:02:23 České ministerstvo zahraničních
    věcí vydalo varování
  • 00:02:28 před cestami na sever Itálie.
  • 00:02:32 Šéf resortu zdravotnictví
    pak na čtvrtek svolal
  • 00:02:34 Ústřední epidemiologickou komisi,
    která bude řešit
  • 00:02:36 zavedení případných opatření
    v Česku.
  • 00:02:39 -Sever Itálie je
    i geograficky blízko,
  • 00:02:40 ale je blízko i pro naše občany.
  • 00:02:44 Víme, že tam lidé jezdí
    a jezdí tam určitě
  • 00:02:46 i teď na jarní prázdniny.
  • 00:02:48 Takže v tomto směru
    to je závažnější
  • 00:02:54 a budeme muset to řešit
    a případně se skutečně připravit
  • 00:02:56 i na nějaké krizové situace.
  • 00:03:03 -Roman Prymula,
    náměstek ministra zdravotnictví,
  • 00:03:05 předseda České vakcinologické
    společnosti
  • 00:03:18 V Itálii jsme v pátek zaznamenali
    3 případy, dnes 200 a 6 mrtvých.
  • 00:03:22 Jak vás to znervózňuje?
  • 00:03:30 -Do tohoto víkendu byly informace
    víceméně pozitivní.
  • 00:03:38 Během víkendu se vyskytla situace
    v Íránu, Iráku a Koreji.
  • 00:03:41 Situace je vážná.
  • 00:03:44 -Co děláte jinak než v pátek?
  • 00:03:50 -Celá EU přemýšlí, jaká opatření
    zavést,
  • 00:03:53 šíření v Itálii je lavinovité.
  • 00:03:58 Během několika dnů tam máme
    epidemii.
  • 00:04:05 To vyvolává diskusi, zdali jsme
    efektivně schopni epidemii
  • 00:04:07 kontrolovat nějak.
  • 00:04:13 -A jsme? Zástupci WHO varují před
    pandemií.
  • 00:04:18 Země by na to teď prý "měly skočit".
    Jak na to skočí ČR?
  • 00:04:28 -Jsme schopni úspěšně řešit
    represivní fázi,
  • 00:04:36 tedy máme nemocnice, Bulovku a
    Těchonín s 1000 místy.
  • 00:04:43 Máme i plán zaktivovat plán rezerv.
  • 00:04:48 Mnohem horší je otázka
    preventivních opatření.
  • 00:04:54 Je tu otázka nepříznivých faktorů,
    jednak probíhající epidemie
  • 00:04:58 chřipky, to je problém i Itálie,
    kdy řada případů,
  • 00:05:04 které už byly koronavirové, byly
    mylně považovány za chřipkové
  • 00:05:08 a epidemie propukla lavinovitě.
  • 00:05:14 A druhá věc, nejsme schopni
    kontrolovat hranice,
  • 00:05:21 pokud je neuzavřeme. To, že budeme
    kontrolovat teplotu, neznamená,
  • 00:05:27 že se přenašeči koronaviru
    nedostanou do země.
  • 00:05:34 A lidé z postižených oblastí nám
    nemusí říkat pravdu.
  • 00:05:37 -V Benátkách je náš zpravodaj
    Jakub Netl.
  • 00:05:42 Jakube, celý den sleduješ,
    jak Italové reagují na nebezpečí,
  • 00:05:47 které koronavirus představuje.
  • 00:05:51 Mění se nějak jejich chování,
    mají strach?
  • 00:06:09 -Rozhodně nemůžeme říci, že by tu
    atmosféra byla klidná.
  • 00:06:13 Lidi bych rozdělil do dvou
    kategorií.
  • 00:06:19 Jedni se skutečně obávají, mají
    strach, vykoupili obchody.
  • 00:06:29 V Benátkách je to poměrně klidnější,
    přistupují k tomu racionálně,
  • 00:06:41 upravím i úvodní hlas, který zazněl,
    že se nákaza rozšířila
  • 00:06:45 od 38letého muže, který byl v Číně.
  • 00:06:51 To už úřady vyvrátily, nejsou si
    tím jisté.
  • 00:06:58 Stejně tak nedokázaly najít
    propojení dvou vzdálených ohnisek
  • 00:07:03 od sebe. Jedno je na jih od Milána.
  • 00:10:12 Osobně jsem dnes šla do parku,
  • 00:10:23 měli jsme tu možnost, určitě je to
    lepší, než zůstat zavřený
  • 00:10:27 mezi čtyřmi zdmi. Ale kdo mohl,
    zůstal i doma.
  • 00:10:38 Neboť máme-li děti doma, rodiče
    chodí do práce, kontakt tam je.
  • 00:10:45 Slyšela jsem, že spousta lidí měla
    příkaz pracovat z domova.
  • 00:10:53 Nějaká ta preventivní opatření,
    která byla včera vyhlášena,
  • 00:10:59 fungují a mají limitovat
    shromažďování lidí
  • 00:11:04 na malých prostorech, s čímž
    naprosto souhlasím.
  • 00:11:12 Říká se "panika", ale neumím si
    představit žít v oblasti,
  • 00:11:19 která je opravdu obehnána
    policejními auty a neproklouzne
  • 00:11:26 ani myš. Neumím si představit, že
    by to postihlo metropoli
  • 00:11:29 jako Miláno.
  • 00:11:33 -Vy sama nemáte strach?
  • 00:11:38 -Nechystám se odjet kvůli
    koronaviru, naopak.
  • 00:11:42 Trochu mě napadlo, jestli nás
    potom pustí
  • 00:11:48 - měla bych letět zanedlouho,
    otázkou je,
  • 00:11:52 zdali neproběhne namátková
    kontrola na letišti.
  • 00:11:59 Viděla jsem zprávu, jak cestující
    z Itálie budou povedeni,
  • 00:12:10 nevím, jestli to je fáma, jinudy.
  • 00:12:17 Uvidíme, co nám sdělí naše
    komunita.
  • 00:12:24 Zatím, dokud nebudou přijata
    opatření, zavřeno letiště,
  • 00:12:28 zatím se nebojím a nepanikařím
  • 00:12:39 -Jak pravděpodobné je, že obrázky,
    které vidáme v Itálii,
  • 00:12:41 uvidíme za několik dnů v ČR?
  • 00:12:53 -Zatímco nedávno byla šance nulová,
    tak tato lokalita je nám blízká.
  • 00:12:57 Vidím pravděpodobné, že se případy
    do ČR dostanou.
  • 00:13:09 -Jak je pravděpodobná, že budou
    uzavřena celá města jako v Itálii?
  • 00:13:12 -To vyloučit nejde.
  • 00:13:21 Určitě na to jsou připravené plány,
    hospitalizační kaskáda.
  • 00:13:25 Jde o oblasti, kde by se virus
    vyskytl.
  • 00:13:33 Nejjednodušší je zaizolovat
    vesničku o pár lidech.
  • 00:13:41 Izolace takových měst jako Miláno
    je obrovsky obtížné.
  • 00:13:47 -Je možné, že virus v ČR ještě není,
    nebo o něm jen nevíme,
  • 00:13:52 protože se zaměňuje s chřipkou?
  • 00:13:59 -To možné je. Pokud tu vznikla
    malá dílčí epidemie,
  • 00:14:04 která se chová podobně jako
    chřipka, tak to může uniknout
  • 00:14:06 pozornosti.
  • 00:14:09 To je problém většiny zemí.
  • 00:14:13 Máme problém detekovat počínající
    epidemii,
  • 00:14:17 ta může být potom původem
    skokového nárůstu případů,
  • 00:14:21 jako to bylo v Itálii.
  • 00:14:27 -Můžete popsat, jaká opatření byla
    přijata na pražském letišti
  • 00:14:30 pro cestující z Itálie?
  • 00:14:37 -V tuto chvíli se opatření týkají
    Itálie a Jižní Koreje.
  • 00:14:46 Tedy opatření z doby letů linek z
    Číny do doby, než byly zastaveny.
  • 00:14:55 Je speciální část terminálu, kudy
    budou přilétat tito jedinci,
  • 00:14:59 budou tam informační billboardy.
  • 00:15:06 -Ve čtvrtek se má sejít ústřední
    epidemiologická komise,
  • 00:15:08 není to pozdě?
  • 00:15:13 -Řada opatření už je diskutována.
  • 00:15:18 Budou se řešit vazby mezi resorty,
    je třeba si uvědomit,
  • 00:15:22 že zdraví je skutečně otázkou
    národní bezpečnosti.
  • 00:15:28 To se v době, kdy tu tato
    záležitost není, neakcentuje,
  • 00:15:33 ale tato opatření mohou vést k
    omezení výroby.
  • 00:15:37 My musíme řešit kritickou
    infrastrukturu, to,
  • 00:15:44 co potřebujeme pro kritické
    zdravotnictví, co je vyráběno,
  • 00:15:50 aby domácí producenti byli schopni
    vyrábět tyto produkty.
  • 00:15:56 V této situaci se stane, že země,
    které to vyrábějí, řeknou,
  • 00:16:01 že budou vyrábět jen pro sebe a
    nebudou vyvážet.
  • 00:16:07 -Jste připraveni na jakoukoli
    potenciální intenzitu
  • 00:16:13 tohoto rozšíření v ČR s tím, že
    máte vytipováno,
  • 00:16:18 které úřady, firmy a obchody by
    nefungovaly?
  • 00:16:26 -Až do takového detailu příprava
    není, předpokládáme intenzitu
  • 00:16:29 ohnisek malou či střední.
  • 00:16:35 Pokud by se to týkalo celých
    regionů, kdybychom museli zavřít
  • 00:16:40 celo Čechy, to by mělo dopady
    velké jako v Číně.
  • 00:16:44 To opravdu ohrožuje ekonomiku.
  • 00:16:51 Virus ani tak neohrozí zdravotní
    stav, protože pokud by úmrtnost
  • 00:16:57 přetrvávala u populace 1 %, tak to
    celou populaci neohrozí,
  • 00:17:02 ale ekonomicky to může mít značný
    dopad, s tím musíme počítat.
  • 00:17:09 -Kdybychom hermeticky neuzavřeli
    hranice, to se asi nedá,
  • 00:17:16 ale před mimořádným zasedáním
    ministrů zdravotnictví v Bruselu
  • 00:17:22 španělský a německý zástupce o tom
    hovořili, byť neformálně
  • 00:17:29 před tímto zasedáním. Tzn. je na
    stole skutečně možnost,
  • 00:17:36 že by státy přistoupily k omezenému
    režimu na hranicích?
  • 00:17:47 A ten psychologický efekt? Že to
    odradí někoho od cesty
  • 00:17:50 a šíření viru.
  • 00:17:57 -Pokud bychom diskutovali letecké
    spojení s Jižní Koreou,
  • 00:18:04 o tom můžeme mluvit. Co se týče
    Evropy, můžeme diskutovat
  • 00:18:10 o snížení migrace. Ale jsme ve
    schengenském prostoru,
  • 00:18:13 ten nejde uzavřít jednotlivě.
  • 00:18:18 -Státy mohou dočasně uzavřít své
    hranice.
  • 00:18:23 -Jistě, ale máme zkušenosti z
    chřipkové pandemie,
  • 00:18:28 kdy takováto opatření vedla sice
    ke zpoždění mechanismu,
  • 00:18:36 ale stejně k nákaze došlo a
    rozšířila se celosvětově.
  • 00:18:39 Absolutní uzavření hranic je
    nereálné.
  • 00:18:44 -Co o viru nevíte a chcete, abyste
    věděl?
  • 00:18:49 -V tuto chvíli je stále nejasná
    inkubační doba.
  • 00:18:54 Pracujeme s informacemi o 2-14
    dnech, říkalo se,že
  • 00:19:01 střední inkubační doba je 5,2 dne,
    dnes možná jen 3 dny.
  • 00:19:05 Přesto jsou zprávy i o 27 dnech.
  • 00:19:11 Můžeme diskutovat, zdali to není
    znovunákaza v době,
  • 00:19:16 kdy jsme čekali, že to inkubační
    doba už je.
  • 00:19:21 -27 dnů je případ z Číny.
  • 00:19:27 -V tomto případě by to znamenalo
    změnit zvyklosti karantény
  • 00:19:33 po dobu 14 dnů a museli bychom ji
    dělat na 27 dnů.
  • 00:19:38 Ale je to tak výjimečné, že k tomu
    nikde přistoupeno nebylo.
  • 00:19:43 Co mě děsí více z
    epidemiologického hlediska,
  • 00:19:53 je vyšetření 57 případů z lodi,
    která je zakotvena v Jokohamě.
  • 00:20:03 Tam se ukázalo, že u velké většiny
    lidí byly příznaky asymptomatické,
  • 00:20:11 kdy lidé mohou bez problémů šířit
    nemoc kolem sebe
  • 00:20:15 a sami nakaženi nejsou.
  • 00:20:26 Pokud si říkáme, že průměr je mezi
    2-3 nakaženými osobami
  • 00:20:31 od jednoho zdrojového pacienta,
    ukázalo se, že Číňanka,
  • 00:20:36 která byla v Německu, nakazila
    mnohem více lidí,
  • 00:20:44 Angličan nakazil 11 lidí a Korejka,
    která nerespektovala zákaz
  • 00:20:51 izolace a odešla na mši, nakazila
    dokonce desítky lidí.
  • 00:20:55 Nákaza se pak bude šířit
    dramaticky rychleji.
  • 00:21:05 Ke koronaviru se ještě vrátíme.
  • 00:21:07 Covid-19 byl tématem
    i na dnešním jednání vlády.
  • 00:21:09 S ministrem školství se ale
    zaměříme hlavně
  • 00:21:11 na šikanu ve školách.
  • 00:21:13 A na závěr ilustrátorka
    Eliška Podzimková,
  • 00:21:15 která pracuje na animovaném seriálu
    Plešouni.
  • 00:21:18 Má podpořit onkologicky nemocné
    děti.
  • 00:21:22 Ona sama si může nadsázku v názvu
    dovolit, nemoc totiž porazila.
  • 00:21:24 Ještě předtím verdikt
    nad bývalým americkým producentem
  • 00:21:27 Harvey Weinsteinem.
  • 00:21:33 Bývalý hollywoodský producent
    Harvey Weinstein
  • 00:21:35 může jít až na 25 let do vězení.
  • 00:21:38 Porota ho uznala vinným
    ze sexuálního napadení
  • 00:21:42 a znásilnění třetího stupně.
  • 00:21:44 Naopak ve všech bodech obžaloby,
    za které Weinsteinovi
  • 00:21:46 hrozilo doživotí,
    ho porota osvobodila.
  • 00:21:48 Kauzu, která stála na začátku
    hnutí MeToo,
  • 00:21:50 sleduje náš americký zpravodaj
    David Miřejovský.
  • 00:21:52 Davide, kdy by mohl soud
    definitivně rozhodnout
  • 00:21:57 o výši trestu?
  • 00:22:10 -Soud má oznámit výši trestu
    11. března.
  • 00:22:19 Weinstein, 67letý bývalý filmový
    producent, si stěžuje
  • 00:22:26 na vážné zdravotní problémy a
    jakýkoli vysoký trest by znamenal,
  • 00:22:31 že stráví zbytek života ve vězení.
  • 00:22:39 Weinstein požádal o umístění do
    vězení se zdravotní péčí.
  • 00:22:46 Jeho stav je prý tak vážný, že žádá
    neustále zdravotní péči a pomoc.
  • 00:22:54 Pro Weinsteina soudy neskončí
    11. 3., celkově ho obvinilo
  • 00:23:03 ze sexuálního útoku, napadení,
    znásilnění téměř 90 žen
  • 00:23:06 a podaly proti němu společnou
    žalobu.
  • 00:23:15 Jeho obhájci dnes prohlásili,
    že jejich klient se cítí nevinen,
  • 00:23:21 cítí se zaskočen verdiktem poroty,
    připravují odvolání.
  • 00:23:35 Naopak hnutí MeToo, které případ
    Weinsteina z roku 2017 odstartoval,
  • 00:23:42 oznámilo, že je to jeho první krok
    proti podobným sexuálním predátorům
  • 00:23:50 a doufá, že i další sexuální
    predátoři odejdou od soudů
  • 00:23:55 se stejným verdiktem, tedy vinen.
  • 00:23:59 Rozpočet, snížení státních dotací
    na podporu obnovitelných zdrojů,
  • 00:24:01 ale i dopady už zmiňovaného
    koronaviru na světovou ekonomiku.
  • 00:24:04 To byla hlavní témata
    dnešního jednání vlády
  • 00:24:07 s prezidentem Milošem Zemanem
    v Lánech.
  • 00:24:13 -Ta situace v Číně je skutečně
    kritická a jsou velké obavy,
  • 00:24:16 že Čína jako jeden z největších
    trhů na světě,
  • 00:24:20 jako spotřebič bude mít
    velký vliv na světovou ekonomiku,
  • 00:24:23 takže v tomhle směru doufejme,
    že ten problém s koronavirem
  • 00:24:27 se brzo vyřeší, i když zatím
    to tomu nenasvědčuje.
  • 00:24:33 Robert Plaga, ANO,
    ministr školství
  • 00:24:37 Martin Baxa, ODS, místopředseda
    strany, člen školského výboru PS
  • 00:24:50 Než se dostaneme k hlavnímu tématu,
    tím je šikana na školách, dovolte,
  • 00:24:55 abych se zeptal na dnešní téma,
    situace kolem koronaviru.
  • 00:25:00 Řešíte tuto situaci z pohledu škol?
  • 00:25:06 Co by nastalo při rozšíření
    koronaviru jako v Itálii?
  • 00:25:12 Máte připravené plány, které školy
    by byly zavřeny?
  • 00:25:22 -Situace dnes na vládě probírána
    byla, bavili jsme se o Itálii.
  • 00:25:29 Ministr zdravotnictví říkal, že
    odpoledne je ještě připraven
  • 00:25:35 telefonát s italskou stranou,
    aby se informovali.
  • 00:25:39 Je předčasné říkat, jak se to v ČR
    projeví.
  • 00:25:49 -Otázka je, zda jsou připraveny
    plány, pokud by se to stalo.
  • 00:25:57 V Itálii vystoupal rychle počet
    nakažených ze 6 na 200.
  • 00:26:00 Máte na to plán?
  • 00:26:06 -Ve chvíli, kdy by došlo k
    epidemii v ČR, přijde koordinovaně
  • 00:26:14 z ministerstev zdravotnictví a
    školství pokyn ke školám,
  • 00:26:20 aby byly uzavřeny, pevně doufám,
    že k tomu nedojde.
  • 00:26:22 -Jak to bude v Plzni?
  • 00:26:29 -Informoval jsem zastupitelstvo,
    že město tuto situaci sleduje.
  • 00:26:33 Věříme, že k nám nákaza nedorazí.
  • 00:26:42 Ale jsme připraveni plnit pokyny,
    které vydá stát.
  • 00:26:46 A budu informovat, co naše město
    dělá.
  • 00:26:53 -Pokyny vlády jsou jedna věc.
  • 00:27:00 V Plzni máte desítky škol, které by
    bylo čistě teoreticky potřeba
  • 00:27:08 zavřít, rodiče by si tak museli
    vzít volno, to je celá lavina věcí,
  • 00:27:13 které bude potřeba řešit, máte na
    ně precizní plány?
  • 00:27:22 -Jsme připraveni na jakoukoli
    situaci uzavření školy,
  • 00:27:27 mezi nimi bylo například i
    nahlášení bomby.
  • 00:27:36 Tato situace je mimořádná, mohli
    bychom použít třeba institut
  • 00:27:44 příměstských táborů, což nevím,
    zdali by šlo v případě nákazy.
  • 00:27:47 Rodiče by se museli svých dětí
    ujmout.
  • 00:27:51 -Pánové, díky, pojďme k hlavnímu
    tématu dnešního rozhovoru,
  • 00:27:55 k šikaně, k problému ve škole
    i mimo ni,
  • 00:27:58 který stále častěji řeší
    také pracovníci na Lince důvěry.
  • 00:28:02 Ročně se na ně obrací
    víc než 2000 dětí.
  • 00:28:04 A skoro 3/4 z nich zažívají
    horké chvíle právě ve škole,
  • 00:28:07 nebo v jejím okolí.
    A to včetně případů kyberšikany.
  • 00:28:10 Právě počet stížností
    na nejrůznější útoky
  • 00:28:12 nebo psychické výhrůžky
    v on-line prostředí
  • 00:28:15 pak roste ještě strměji.
  • 00:28:17 Loni se počet případů meziročně
    víc než zdvojnásobil.
  • 00:28:18 Než se podíváme na recepty,
    jak to řešit,
  • 00:28:20 pojďme si poslechnout
    příběh dvou dívek,
  • 00:28:25 Simony Tarabové a Kiany Knoxové,
    které byly vystaveny šikaně
  • 00:28:28 a pak spoluzaložily projekt
    AntiCyber Bullying.
  • 00:28:40 Můžete popsat váš příběh?
  • 00:28:42 Co se vám stalo?
  • 00:28:46 _Všechno to začalo jednou fotkou,
  • 00:28:57 kterou na mikulášské přehlídce
    jsme pořídily na záchodech,
  • 00:29:07 na média jsme ji nepřidaly, ale
    spolužačka ano,
  • 00:29:10 dala ji na Instagram.
  • 00:29:15 Na Facebooku o nás začali psát
    nehezké věci,
  • 00:29:21 pak nám to říkali i do obličeje a
    postupem času to začalo být horší.
  • 00:29:28 -Měli bychom poznamenat, že fotka
    byla vás, kde jste byly svlečené
  • 00:29:34 do spodního prádla a vy říkáte, že
    to nebylo vívce,
  • 00:29:43 než když se někdo svlékne do plavek,
    a kamarádka ji pustila dál.
  • 00:29:53 -Ano, z chyby jsme se snažily
    poučit, na web jsme ji nepřidaly.
  • 00:30:00 Založily jsme náš projekt a s ním
    jezdíme po základních školách,
  • 00:30:07 děláme přednášky proti kyberšikaně,
    máme i téma kyberpredátorů
  • 00:30:10 a on-line bezpečnost.
  • 00:30:23 -Vaše maminky byly předvolány do
    školy, kde jim bylo oznámeno,
  • 00:30:32 že jste považovány za "třídní
    štětku", to je doslovný citát.
  • 00:30:38 Čekaly jste větší podporu, než že
    se škola přidá na stranu agresorů?
  • 00:30:45 -Toto neřekl pan ředitel.
    -Ten nás plně podporuje.
  • 00:30:52 -Spíše to byl školní psycholog,
    který řekl mojí mámě,
  • 00:30:57 že jsem školní štětka.
  • 00:31:02 A to na schůzce, kam jsme byly
    zavolány.
  • 00:31:08 -Když máte vlastní projekt, svěřují
    se vám děti s tím,
  • 00:31:11 že se samy staly obětí šikany.
  • 00:31:21 A pokud ano, co je nejčastější
    způsob, jak si děti ubližují?
  • 00:31:26 -Ano, svěřují se nám na Instagramu.
  • 00:31:31 Snažíme se také pomoci, pokud jde
    o vážnější případ,
  • 00:31:34 odkazujeme na Linku bezpečí.
  • 00:31:41 Ale většinou jde o to, že si
    kamarádi dělají srandu,
  • 00:31:47 malé děti neznají hranici, kdy jde
    o legraci a šikanu.
  • 00:31:52 -Vám bylo v té době 15 let, když se
    to stalo.
  • 00:32:01 Co prožívá teenager v tomto věku,
    když na ně spolužáci míří útoky,
  • 00:32:04 že jste štětka?
  • 00:32:08 -Každá z nás jsme to braly úplně
    jinak.
  • 00:32:17 Já jsem to měla asi horší než
    Simča, psychicky jsem se zhroutila,
  • 00:32:23 uzavřela se do sebe, nechodila
    jsem do školy, hrozilo mi,
  • 00:32:27 že nedodělám školní rok.
  • 00:32:33 Vnitřně jsem strašně bojovala s
    tím, že mě nikdo nemá rád.
  • 00:32:40 -Karen do toho měla spoustu
    dalších osobních problémů.
  • 00:32:45 Já jsem měla obrovskou podporu v
    rodině a kamarádech.
  • 00:32:55 I škola nás podporuje. Tato
    podpora je pro nás nejdůležitější.
  • 00:33:00 -Pochopila ta kamarádka, že vám
    ublížila?
  • 00:33:10 -Doufáme, že ano. Konkrétně ti,
    když incident vznikl,
  • 00:33:17 tak se to postupem času vyřešilo,
    tak se nám agresoři omluvili.
  • 00:33:22 A teď se školou, jak se to
    prostřídalo a ti lidé odešli,
  • 00:33:24 tak je to úplně jiné.
  • 00:33:31 -Ta škola nás neskutečně podporuje,
    když chodíme po přednáškách,
  • 00:33:34 omlouvají nám hodiny atd.
  • 00:33:45 -Jaký je ten nejčastější případ,
    s kterým se setkáváte
  • 00:33:52 ve svém projektu? Co je největší
    problém šikany na školách?
  • 00:34:00 -My společně s MallTV, což je
    internetová televize,
  • 00:34:05 jsme udělaly seriál o kyberšikaně.
  • 00:34:09 Je to sice o tom, jak to může
    dopadnout nejhůř,
  • 00:34:15 ale často nám říkají, že si
    spolužáci vytvořili falešný profil
  • 00:34:24 a přes něj vydírají nebo chtějí
    fotku a přes ni pak vydírají.
  • 00:34:32 Nebo že daný člověk něco přidá na
    sociální sítě, lidé se toho
  • 00:34:35 chytnou.
  • 00:34:40 -Čím více diváků, tím větší má
    agresor moc.
  • 00:34:51 Pánové, vaše reakce.
  • 00:35:02 Slyšeli jste, co se dá s tímto
    případem dělat na škle,
  • 00:35:05 kde dívky neměly zastání.
  • 00:35:13 -Ve chvíli, kdy jsem slyšel tento
    příběh, jsem rád,
  • 00:35:21 že máme něco, co se nazývá
    školským ombudsmanem.
  • 00:35:29 Na ministerstvo se dá zavolat,
    pokud se člověk nedovolá pomoci.
  • 00:35:36 Co si odnáším z tohoto příběhu, je,
    že kyberšikana
  • 00:35:41 je temným fenoménem dnešní doby.
  • 00:35:48 Byl jsem na předpremiéře filmu
    V síti.
  • 00:35:54 Je to šílené, šokující, ale
    všudypřítomné.
  • 00:36:02 My dokážeme školit metodiky
    prevence, ale to, co dělají
  • 00:36:07 tady slečny, je kopie toho filmu.
  • 00:36:12 Tzn. seznámit studenty s reálným
    světem, je to jediné,
  • 00:36:17 co můžeme udělat okamžitě, a je to
    podstatné.
  • 00:36:29 -Zmíním páteční večer na ČT24, kde
    proběhl komponovaný program
  • 00:36:36 na toto téma. Jak byste se choval,
    kdyby se vaše děti staly obětí?
  • 00:36:42 -Jako každý rodič bych se jim
    snažil pomoci
  • 00:36:48 a to, co jsem tu zmínil, je to
    temný fenomén.
  • 00:36:54 Už jsem se o tom se svou 10letou
    dcerou bavil, že je nezbytné,
  • 00:37:00 pokud se něco takového stane, aby
    měla důvěru doma a svěřila se.
  • 00:37:09 Když vidíte, že vám dítě někdo
    šikanuje na ulici, tak je to
  • 00:37:15 zjevné, ale šikanovat vás může i
    někdo vedle vás v obýváku
  • 00:37:24 s mobilem v ruce. Pokud děti
    nebudou vědět v té dnešní
  • 00:37:35 zkratkovité době na příbězích,
    na YouTube, kde jsou videa,
  • 00:37:38 co je šikana, tak se tomu těžko
    ubrání.
  • 00:37:42 -Vy jste sám zažil šikanu?
  • 00:37:51 -Coby učitel, kterým jsem byl 20
    let, jsem takový případ nezažil.
  • 00:38:00 To, co tu zmiňovala slečna Kiana,
    to vyfocení, tak když univerzita
  • 00:38:06 Palackého dělala výzkum, zpovídala
    28 000 dětí
  • 00:38:14 35 % z nich mělo zkušenost, že
    bylo vyfoceno bez jejich vědomí
  • 00:38:20 a s jejich fotografiemi se
    zacházelo.
  • 00:38:26 -Jaká má být reakce učitele, pokud
    se to zjistí?
  • 00:38:38 -Zpráva České školní inspekce z
    roku 2016 přinesla pozitivní
  • 00:38:43 zprávu, že školy mají dobře
    nastavená opatření.
  • 00:38:48 Ale jsou věci na školách, které
    vyřešeny nejsou.
  • 00:38:56 Pan ministr mluvil o metodicích
    prevence, dnes jsem obdržel dopis,
  • 00:39:07 ve kterém si tito metodici stěžují,
    že jsou málo placeni.
  • 00:39:14 Školy nemají peníze na to, aby si
    zaplatily školní psychology.
  • 00:39:19 Z peněz na svou činnost si to
    nemohou školy dovolit.
  • 00:39:25 Ve školách ty podmínky jsou,
    strategie také.
  • 00:39:33 To nejhorší, co se může stát, je,
    pokud se případy ututlávají,
  • 00:39:39 pokud dokonce dochází k tomu, že
    učitelé řeknou,
  • 00:39:46 že si za to mohou oběti, tzn.
    viktimizace.
  • 00:39:53 Ale musíme mít dobré zázemí proti
    šikaně i kyberšikaně,
  • 00:40:02 to zatím není. A je to fenomén
    masový, je to 40-45 % škol.
  • 00:40:09 -Tam bylo několik konkrétních
    poznámek, prosím o reakci.
  • 00:40:16 Také dám soukromý postřeh - mé děti,
    které chodily do školy v USA,
  • 00:40:21 kde jsou nejrůznější programy proti
    šikaně, byly vyzývány,
  • 00:40:25 aby když se cokoli stane, aby to
    řekly.
  • 00:40:34 Přelilo se to na opačnou stranu, že
    děti byly daleko více žalující
  • 00:40:42 než u nás a vypadalo to, že ať už
    dítě udělalo cokoli, bylo nahlášeno.
  • 00:40:47 Kde je tedy ta hranice?
  • 00:40:55 Děti si pak mohou nedůvěřovat a
    práskat na sebe jakoukoli maličkost.
  • 00:41:02 -Je důležité, aby na školách
    probíhala osvěta tak,
  • 00:41:10 jak tu padlo, tzn. prostřednictvím
    filmů nebo šotů.
  • 00:41:12 To má v dětech tvořit normu,
  • 00:41:20 co je ještě normální a co už by
    měly považovat za kyberšikanu.
  • 00:41:27 Vystřelit přesnou hranici neumím,
    nechci se dočkat amerického
  • 00:41:34 příkladu, ale pevně věřím tomu,
    že i k případům "nahlaš to vše"
  • 00:41:40 bude docházet, ale hlavní cesta je
    nezastírat před dětmi,
  • 00:41:44 že problém je, být tam pro ně.
  • 00:41:53 Tady padlo snížení úvazku metodiků
    prevence, školních psychologů.
  • 00:41:59 Pokud jsme teď narovnávali platy
    ve veřejném školství,
  • 00:42:05 tak ty následující kroky musí
    směřovat do dalších podpůrných
  • 00:42:09 činností, které jsem vyjmenoval.
  • 00:42:14 -Problém kyberšikany ostatní žáci
    nemusí vidět.
  • 00:42:17 -Ani rodiče často ne.
  • 00:42:21 -Jak se to dá odhalit?
  • 00:42:26 Jak vyzvat děti, aby se přihlásily,
    pokud se toto děje?
  • 00:42:34 -Je to jednak problém školy, ale
    je to také spojeno s rodinou.
  • 00:42:42 Experti upozorňují, že rodiče
    ztrácejí kontakt s tím,
  • 00:42:45 jaký život žijí jejich děti na
    síti.
  • 00:42:57 Nemáme se ptát dětí, co měly ve
    škole k obědu v jídelně,
  • 00:43:00 ale co viděly na YouTube.
  • 00:43:14 Vyžaduje to velkou počítačovou
    gramotnost, vývoj je překotný.
  • 00:43:22 Výzkum Univerzity Palackého ukázal,
    že polovina dětí pod 13 let
  • 00:43:34 má založené účty na sociálních
    sítích i při věku pod 13 let.
  • 00:43:44 To prostředí je velmi nebezpečné,
    děti jsou tam potenciálně
  • 00:43:51 zranitelné. Ten seriál V síti
    ukazuje děsivý případ
  • 00:44:01 až s fatálními následky, těmto
    případům se musíme věnovat
  • 00:44:04 a nesmíme rezignovat.
  • 00:44:13 Věnovat by se tomu měla speciálně
    Česká školní inspekce.
  • 00:44:18 Ohledně kyberšikany neexistuje
    žádná speciální studie.
  • 00:44:24 -Je to pravda? Bude se tomu
    inspekce věnovat?
  • 00:44:33 -Určitě ano. Je to přesně tak,
    škola může pomoci, ale ten mobil
  • 00:44:39 v rukách a sociální sítě jsou
    všudepřítomné a bez toho,
  • 00:44:44 že by probíhala komunikace v
    rodině a dítě cítilo důvěru,
  • 00:44:52 tak se nepohneme. Škola může dát
    metodický základ nebo i vypnout
  • 00:44:56 mobily při vyučování, ale pokud se
    dítě nesvěří doma,
  • 00:44:59 tak s kyberšikanou nepohneme.
  • 00:45:06 -Co vylučování žáků ze studia na
    jeden týden? Pomohlo by to?
  • 00:45:10 -V případě kyberšikany rozhodně ne.
  • 00:45:14 U ostatních věcí jsem také velmi
    skeptický.
  • 00:45:25 To, co by mělo fungovat lépe, je
    náš návrh školského zákona,
  • 00:45:33 komunikace s OSPOD. Zatím to
    funguje tak, že škola vysílá
  • 00:45:38 signál jedním směrem, ale dost
    často nemají OSPOD odezvu.
  • 00:45:48 -Kam až může dennodenní šikana
    dojít
  • 00:45:51 a jakých obludných rozměrů
    nabývá,
  • 00:45:53 ukázala matka 9letého chlapce
    z australského Brisbane.
  • 00:45:56 Zveřejnila video svého syna,
    který ji prosí, ať jej zabije.
  • 00:45:58 Video obletělo svět a vzbudilo
    vlnu solidarity a vzteku.
  • 00:46:24 Toto je dost těžké video,
  • 00:46:35 které bylo zveřejněno na sociálních
    sítích, maminka byla zoufalá.
  • 00:46:38 Byl toto správný postup?
  • 00:46:44 Je to 9letý chlapeček s růstovou
    poruchou a dítě
  • 00:46:49 které samo prosilo o to, aby mu
    maminka přinesla provaz,
  • 00:46:54 že se oběsí, protože už šikanu
    nebylo schopné zvládnout.
  • 00:47:00 Maminka natočila video, objevila se
    obrovská vlna solidarity.
  • 00:47:07 Ale tady se objevuje střet práva
    dítěte, které jí to později
  • 00:47:13 může vytknout, nebo upozornění na
    šikanu.
  • 00:47:18 -Ano, první rovina je upozornění
    na šikanu.
  • 00:47:26 Dnešní svět bohužel nejlépe
    reaguje na šokující informace,
  • 00:47:32 což toto video je, proto také
    vyvolalo obrovskou vlnu solidarity.
  • 00:47:40 U dítěte nejsem přesvědčen,
    že mu jakkoli pomohlo.
  • 00:47:49 Upozornilo na zoufalost situace a
    matky, ale terapeuticky dítěti
  • 00:47:52 rozhodně nepomohlo.
  • 00:48:00 -Cítíte v boji rodičů se šikanou
    bezmoc v některých případech?
  • 00:48:06 Že se nejsou schopni dovolat
    pomoci?
  • 00:48:13 -Určitě ano. Část rodičů podle mě
    opravdu neví,
  • 00:48:17 v jakém světě jejich děti žijí.
  • 00:48:22 A ten digitální svět je pro
    spoustu rodičů určitě
  • 00:48:30 neproniknutelný. Výzkumy ukazují,
    že děti tráví denně
  • 00:48:34 mnoho hodin na sociálních sítích.
  • 00:48:47 Studie ukazuje, že dnes už děti
    často nejsou závislé na tom,
  • 00:48:53 že je tam wifi, mají k dispozici
    mobily s připojením,
  • 00:48:58 ale je patrné, že rodiče nevěnují
    pozornost tomu,
  • 00:49:01 co se v hlavách dětí děje.
  • 00:49:10 Je potřeba upozorňovat rodiče,
    co se děje,
  • 00:49:17 sledovat, jak jejich děti
    nakládají se sociálními sítěmi.
  • 00:49:26 V okamžik, kdy rodiče cítí příchod
    krize, škola jim musí pomoci,
  • 00:49:35 musí být schopna rozpoznat
    příznaky šikany, ta má 5 stupňů.
  • 00:49:38 Už 2. stupeň je fyzická agrese.
  • 00:49:45 Takže reagovat na jakoukoli
    takovou situaci, řešit ji a vědět,
  • 00:49:54 že když krize nastane, tak vědět,
    že škola ví, jak na to.
  • 00:52:07 Elišce Podzimkové není ani 30 let,
    ale už toho stihla zažít
  • 00:52:10 mnohem víc než její vrstevníci.
  • 00:52:13 V dětství prodělala nádorové
    onemocnění mízních uzlin,
  • 00:52:17 začala se věnovat ilustrování
    a dokreslování fotek.
  • 00:52:20 Žila v New Yorku, kde si její
    obrázek vybral na titulní stranu
  • 00:52:22 deník Metro.
  • 00:52:23 Spolupracovala taky s americkým
    Vogue,
  • 00:52:26 nejslavnějším módním časopisem
    světa,
  • 00:52:28 nebo s proslulým britským
    televizním kuchařem Jamiem Oliverem.
  • 00:52:31 Před měsícem skončila v Praze
    její úspěšná výstava ilustrací
  • 00:52:33 ke knize Malý princ.
  • 00:52:37 -Díval jsem se na to zjevení,
    valil jsem oči úžasem.
  • 00:52:39 Ani trošku nepřipomínal dítě
    ztracené uporostřed pouště.
  • 00:52:44 Od začátku jsem věděla,
    že to chci fotit na Islandu.
  • 00:52:53 Támhle je kráter, kde si Malý
    princ dělá vajíčka na pánvi.
  • 00:53:09 Díky novým technologiím
    a jedné speciální aplikaci
  • 00:53:12 si budete moci přehrát
    animované pasáže,
  • 00:53:14 které poodhalí něco víc
    z toho příběhu Malého prince.
  • 00:53:18 Eliška Podzimková,
    ilustrátorka
  • 00:53:26 Jak byla výstava úspěšná,
  • 00:53:31 -Nad očekávání.
  • 00:53:35 Ještě jsem to nestihla vstřebat,
    protože jsem po výstavě
  • 00:53:42 hned odletěla pryč, měla jsem
    další projekty.
  • 00:53:52 Jsou to i nějaké komerční věci,
    seriál, který chystám, Plešouni,
  • 00:53:56 dále menší projekty, je toho plno.
  • 00:54:01 -V případě Malého prince jste
    odjela na Island.
  • 00:54:04 Nejdřív fotíte, pak to dokreslujete.
  • 00:54:09 Vzpomenete na vaše první dílo,
    které takto vzniklo?
  • 00:54:15 -Asi jo, v tu dobu jsem byla doma
    nemocná dlouhodobě,
  • 00:54:22 takže jsem zaháněla nudu vším
    možným, až jsem došla k této
  • 00:54:26 kombinaci, která mě chytla dosud.
  • 00:54:33 Hrozně mě baví spojení reality a
    fantazie, protože jsem trošku dítě
  • 00:54:42 a tohle je pro mě správné médium,
    vyblbnout se, být dospělách,
  • 00:54:45 ale pořád být dítě.
  • 00:54:56 -V rozhovoru jste říkala, že vás na
    Islandu nenáviděli vaši
  • 00:55:00 spolucestující, protože jste jela
    stále dokola Malého prince.
  • 00:55:03 Proč právě Island?
  • 00:55:09 -Napadlo mě to úplně okamžitě,
    říkala jsem si,
  • 00:55:16 kde budu fotit takovou krajinu,
    kde člověk potřebuje sopky a vše,
  • 00:55:25 co v tom příběhu je. Na Islandu
    jsem nebyla, ale znala jsem ho
  • 00:55:30 z fotek mého kamaráda.
  • 00:55:35 To mohlo být ono pro specifickou
    náladu příběhu.
  • 00:55:43 Island se může také zdát jako
    samostatná planety
  • 00:55:50 uprostřed oceánu, splnilo to mé
    očekávání na 200 %.
  • 00:55:57 -Lidé na místo mohli přijít se svým
    mobilem, stáhnout si aplikaci
  • 00:56:06 a rozpohybovat snímky. Není to
    způsob, jak lidi přimknout k
  • 00:56:12 mobilům a sociálním sítím, než je
    od nich dostat?
  • 00:56:18 -Nevím, jestli na to mám odpověď,
    dělám si legraci,
  • 00:56:24 že to byl můj sociální experiment,
    nevěděla jsem, jak k tomu lidé
  • 00:56:29 přistoupí a budou reagovat.
  • 00:56:35 Podmínkou nebylo, že když na
    výstavu přijdete,
  • 00:56:38 musíte si aplikaci stáhnout.
  • 00:56:42 Byl to jen bonus, s kterým jsem
    chtěla pracovat.
  • 00:56:50 Občas mi přišly reakce od lidí po
    výstavě, že to pro ně bylo
  • 00:56:57 zvláštní. Ocitnete se v místnosti,
    kde všichni koukají na obrázky
  • 00:57:04 skrz telefon. Říkala jsem si, že
    stejně by tam půlka lidí
  • 00:57:11 držela mobil v ruce. Ale třeba
    maminky mi říkaly,
  • 00:57:16 že jejich děti se na ten mobil
    koukaly jinak než jindy.
  • 00:57:22 Je to nástroj, jak ho využít k
    něčemu dalšímu,
  • 00:57:26 než jen koukat na Facebook a
    Instagram.
  • 00:57:37 -Zmínila jste projekt Plešouni,
    určený pro onkologické pacienty.
  • 00:57:43 -Ano, plánujeme i aplikaci, bude
    pomocníkem léčby,
  • 00:57:52 bude upomínat na to, kdy si má
    člověk vzít léky, pitný režim,
  • 00:57:58 ale také rozšíří realitu, v které
    můžete vidět pohyblivé animované
  • 00:58:03 věci a dítě to pak lépe pochopí.
  • 00:58:09 Určitě do toho budeme implantovat
    humor.
  • 00:58:19 -A jak můžete pacienty na onkologii
    aplikací pobavit,
  • 00:58:25 jak je rozzářit, aby zapomněli
    na svůj úděl?
  • 00:58:35 -Každý, kdo by se kouknul na
    dětské onkologické oddělení,
  • 00:58:41 by se divil, kolik je tam humoru,
    většinou černého.
  • 00:58:45 Děti to tak samy vnímají, bez toho
    by to nešlo.
  • 00:58:54 I z toho, že jsou plešaté, si děti
    dělají legraci.
  • 00:58:57 -Dala i vám nemoc něco?
  • 00:59:02 -Určitě, častokrát si říkám, že až
    moc.
  • 00:59:10 Občas si říkám, že i když je to
    zvláštní říci, jsem ráda,
  • 00:59:12 že se mi něco takového stalo.
  • 00:59:19 Asi mě to nějak osobně posunulo
    v životě jinam,
  • 00:59:22 než kdybych si něčím takovým
    neprošla.
  • 00:59:27 -Jedna věc je osobní rovina, další
    umělecká.
  • 00:59:32 -V umělecké rovině mě to také
    posunulo, to souvisí.
  • 00:59:38 -Jak se to projevuje?
  • 00:59:46 Co do toho promítáte a co ne, pokud
    byste nebyla nemocná?
  • 00:59:49 -To je na delší povídání.
  • 00:59:57 Během dvou hodin bych vám to
    popsala, takhle stručně ne.
  • 01:00:05 -Tolik dnešní Události, komentáře.
  • 01:00:08 Zítra se budeme věnovat tématu
    dnešních dnů, koronaviru.
  • 01:00:11 Navštívíme i řecké uprchlické
    tábory.
  • 01:00:19 -Děkujeme, že jste dívali,
    dobrou noc.
  • 01:00:23 Skryté titulky:
    Lída Kassahunová a Tomáš Seidl

Související