iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
22. 6. 2016
22:00 na ČT24

1 2 3 4 5

5 hlasů
3350
zhlédnutí

Události, komentáře

EU 28... nebo 27? — Americko-české obchodní vztahy

59 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Události, komentáře

  • 00:00:00 UDÁLOSTI, KOMENTÁŘE
  • 00:00:03 Už za pár hodin začne
    velké britské hlasování.
  • 00:00:06 Bude z osmadvacítky sedmadvacítka?
  • 00:00:09 A bude britské referendum
    o setrvání v Evropské unii
  • 00:00:12 návodem pro další země?
  • 00:00:14 Jak nahlíží na případný brexit
    americká vláda?
  • 00:00:19 A jak by odchod jejího
    největšího evropského spojence,
  • 00:00:25 poznamenal vztahy Spojených států
    a Evropy?
  • 00:00:27 Nejen na to se budeme ptát
    amerického velvyslance
  • 00:00:30 Andrewa Schapira.
  • 00:00:34 I v rozdělené Británii se všichni
    dokážou shodnout na jednom,
  • 00:00:37 výsledek zítřejšího hlasování
    bude těsný,
  • 00:00:40 jak napovídají poslední průzkumy.
  • 00:00:43 Ať bude rozhodnutí jakékoli, co
    přinese nebo vezme České republice?
  • 00:00:46 Otázky pro českého
    ministra zahraničí,
  • 00:00:49 se kterým probereme i politickou
    roztržku kolem rozkolu u policie.
  • 00:00:54 A nakonec se vrátíme
    ještě za oceán,
  • 00:00:57 tedy do Spojených států.
  • 00:00:59 Tam totiž míří stále více
    českých podnikatelů,
  • 00:01:03 kteří ztrácejí ostych před tamním
    vysoce konkurenčním trhem.
  • 00:01:06 A jak se vyvíjí zájem o Rusko
    nebo Čínu? Budeme se ptát.
  • 00:01:08 Příjemný večer.
  • 00:01:09 Vítejte.
  • 00:01:22 Předvečer referenda,
  • 00:01:23 které určí nejen budoucnost
    Velké Británie,
  • 00:01:25 ale do velké míry celé Unie.
  • 00:01:27 Oba názorové tábory usilují
    o stále poměrně velkou množinu
  • 00:01:30 zatím nerozhodnutých voličů.
  • 00:01:32 Budou to právě oni,
    kdo určí výsledek,
  • 00:01:35 protože teď jsou síly
    dosti vyrovnané.
  • 00:01:39 Poslední den kampaně,
  • 00:01:41 poslední šance přesvědčit
    nerozhodnuté voliče.
  • 00:01:43 Británii křižují zástupci táborů
    příznivců i odpůrců brexitu.
  • 00:01:49 Premiér David Cameron
    znovu apeloval na občany,
  • 00:01:51 že členství v osmadvacítce znamená
    pro Británii lepší budoucnost.
  • 00:01:57 Jděte zítra volit
    a hlasujte pro setrvání,
  • 00:01:59 hlasujte tak pro větší
    a lepší Británii
  • 00:02:01 uvnitř reformované Evropské unie.
  • 00:02:03 Pro silnější
    a bezpečnější Británii.
  • 00:02:06 Boris Johnson,
    bývalý starosta Londýna
  • 00:02:09 a přední euroskeptik,
    navštívil rybí trh v Londýně.
  • 00:02:11 Místo symbolizující
    unijní regulace,
  • 00:02:14 které podle něj negativně
    ovlivňují životy běžných občanů.
  • 00:02:19 60 procent našich zákonů
    přichází z Bruselu,
  • 00:02:21 náš celý rybářský průmysl
    je kontrolován z Bruselu.
  • 00:02:23 Evropská komise rozhoduje
    místo nás o tom,
  • 00:02:26 jak si naporcujeme vlastní ryby.
  • 00:02:29 Získejte kontrolu
    zpátky do našich rukou.
  • 00:02:31 Muž, který by mohl nahradit
    Camerona v úřadu,
  • 00:02:33 pokud se Britové rozhodnou
    Unii opustit,
  • 00:02:36 se včera zapojil
    i do poslední televizní debaty BBC
  • 00:02:38 před samotným referendem.
  • 00:02:40 V londýnské Wembley aréně
    přihlíželo argumentační výměně
  • 00:02:43 6000 diváků.
  • 00:02:45 Tři zástupci z každého táboru
    diskutovali o ekonomice,
  • 00:02:48 migraci a roli Británie ve světě.
  • 00:02:52 Jeden z důvodů, proč jsme
    pátá nejbohatší země, je i to,
  • 00:02:54 že nás obohacuje členství
    v Evropské unii.
  • 00:02:57 Jsme u jednacího stolu
    a pomáháme vytvářet pravidla.
  • 00:03:02 Celá naše obchodní strategie
    je s posvěcením předávána
  • 00:03:04 Evropské komisi,
  • 00:03:06 přičemž jen 3,6 procenta jejích
    zaměstnanců pochází z naší země.
  • 00:03:10 Předvolební průzkumy
    jsou vyrovnané
  • 00:03:13 nebo dávají lehce navrch
    odpůrcům brexitu.
  • 00:03:15 Podle deníku Telegraph ale debata
    dopadla jasně,
  • 00:03:18 75 % lidí si myslí,
  • 00:03:20 že při ní byli přesvědčivější
    příznivci odchodu z Unie.
  • 00:03:29 Michal Kubal,
    vedoucí zahraniční redakce.
  • 00:03:42 Pracuje tam a shání poslední reakce.
  • 00:03:45 Hezký večer.
  • 00:03:51 K dnešní práci týmu ČT v Británii.
  • 00:03:54 Zmínil bych reportáž kolegy Vostala.
  • 00:03:58 Ten vyrazil do anglického města za
    Londýn.
  • 00:04:04 Tamní názorové spektrum je pro
    odchod VB z EU.
  • 00:04:11 Michale, když se bavíme o
    euroskepticismu,
  • 00:04:16 jsme konfrontováni s anglickým
    fenoménem?
  • 00:04:18 Dá se to tak říci.
  • 00:04:21 Vypadá to tak hlavně na mapě VB.
  • 00:04:29 Když se podíváme na okrsky nejvíc
    euroskeptické,
  • 00:04:33 tak ty jsou bez výjimky
    koncentrované
  • 00:04:35 do anglické části VB.
  • 00:04:40 Proevropské jsou například ty
    skotské.
  • 00:04:54 V debatě BBC vystoupila i šéfka
    skotské strany.
  • 00:05:00 Klíčový bude výsledek tohoto
    referenda.
  • 00:05:04 Ne pro jednu Unii, pro EU, ale pro
    dvě unie.
  • 00:05:06 Pro EU a pro VB.
  • 00:05:13 V okamžiku, kdy si řekneme, v
    rámci VB vyhraje euroskeptický
  • 00:05:20 přístup, tak ze Skotska i
    Severního Irska začínají zaznívat
  • 00:05:26 hlasy, že nechtějí z EU pryč,
    chtějí naopak větší integraci.
  • 00:05:30 Jak probíhaly poslední hodiny před
    hlasováním?
  • 00:05:35 Kampaň už je za námi, jen se čeká
    na verdikt?
  • 00:05:38 Kampaň je za námi.
  • 00:05:42 Takovým vrcholem byla debata BBC.
  • 00:05:46 Měla udělat symbolickou tečku za
    argumenty.
  • 00:05:53 Zmiňovali jste jedno hodnocení,
    zmíním druhé.
  • 00:05:57 Zaznívalo zde, že to byla remíza,
    bezbranková.
  • 00:06:00 To naznačuje, jak debata probíhala.
  • 00:06:05 Obě skupiny opakovaly argumenty.
  • 00:06:11 Zazněla tam jediná nová věta od
    B. Johnsona.
  • 00:06:18 Řekl, že 23. červen může být
    britským dnem nezávislosti.
  • 00:06:23 Mj. jeho kritici mu vyčetli, že to
    byla věta,
  • 00:06:28 kterou už použil šéf euroskeptické
    strany.
  • 00:06:33 To naznačuje, jak zde debata
    probíhala.
  • 00:06:37 40 % Britů podle výzkumu
    prohlásilo,
  • 00:06:41 že jim kampaň vůbec nepomohla.
  • 00:06:44 Nedodala jim potřebné informace.
  • 00:06:46 Debata byla plná emocí.
  • 00:06:49 Plná velmi ostrých slov.
  • 00:06:52 Někde zůstalo jenom u dojmů.
  • 00:07:01 U toho, jaký dopad by měl odchod
    VB na Brity a zbytek Evropy,
  • 00:07:05 o tom se můžeme dohadovat.
  • 00:07:09 V tom případě bychom se vraceli do
    bodu 0,
  • 00:07:12 Začalo by se znovu vyjednávat o
    všem.
  • 00:07:20 O obchodu po status cizinců.
  • 00:07:25 Dnešní zprávy o výzkumech,
    posledních,
  • 00:07:29 mluví o mírném náskoku zastánců
    odchodu VB z EU.
  • 00:07:39 Dá se udělat cosi jako průměr
    posledních výzkumů?
  • 00:07:46 Nebo musíme zůstat u té teflonové
    fráze, výsledek je nejistý?
  • 00:07:52 Zůstal bych u této fráze.
  • 00:07:58 To kombinování výzkumů je složité.
  • 00:08:02 Aritmetický průměr by zde
    nefungoval.
  • 00:08:06 Průzkumy se pohybovaly od
    10procentního náskoku
  • 00:08:11 zastánců odchodu, po 2/3 náskoky
    lidí,
  • 00:08:15 toho tábora, který si přeje nadále
    zůstat v EU.
  • 00:08:20 Ta teflonová fráze, nevíme, co se
    stane, je na místě.
  • 00:08:26 Hodně bude hrát roli to, jakou
    motivaci mají jednotliví voliči.
  • 00:08:34 Zaznívá, že ti nespokojení jsou
    mnohem více motivovací.
  • 00:08:37 Než ti, kterým současný stav
    nevadí.
  • 00:08:41 Otázkou je, co s druhou skupinou
    udělá kampaň.
  • 00:08:47 Zastánci setrvání v EU vyčítali
    stoupencům brexitu,
  • 00:08:50 že používají nekalé argumenty.
  • 00:08:56 Velkou otázkou bude, jakou roli
    sehraje počasí.
  • 00:08:58 Zítra dopoledne má pršet.
  • 00:09:05 To může znamenat to, že se lidé do
    volebních místností nevydají.
  • 00:09:07 Bude to napínavé.
  • 00:09:13 Do pátku do rána, do 8. - 10.
    hodiny, jak zní odhady,
  • 00:09:16 si musíme počkat na to, abychom
    mohli říct,
  • 00:09:22 zda EU je nadále po hlasování EU,
    jakou jsme znali.
  • 00:09:25 Děkuji.
  • 00:09:51 Američtí státníci se vyjadřují k
    tomu, co dál.
  • 00:09:56 Jak by měli Britové hlasovat.
  • 00:09:59 Obama navštívil VB nedávno.
  • 00:10:20 Andrew H. Schapiro,
    velvyslanec USA v ČR.
  • 00:10:31 Budete se zítra dívat na média?
  • 00:10:36 Budete sledovat výsledky referenda?
  • 00:10:42 Jsem si jistý, že stejně jako
    ostatní lidé po celém světě
  • 00:10:44 budeme celou noc vzhůru.
  • 00:10:49 Budeme se snažit vstát brzy v
    pátek.
  • 00:10:54 Existuje pracovní komise za
    americkou diplomacii,
  • 00:10:57 která se bude snažit zjišťovat
    výsledky?
  • 00:11:04 My samozřejmě budeme čekat na
    instrukce z Washingtonu.
  • 00:11:06 Na americkou reakci.
  • 00:11:11 Jak řekl prezident, chceme silné
    Spojené království,
  • 00:11:12 silnou Evropu.
  • 00:11:17 Věříme, že VB je silnější v Evropě.
  • 00:11:23 Proč by americký prezident,
    jakýkoli jiný také,
  • 00:11:26 měl radit suverénnímu státu?
  • 00:11:30 Občanům, kteří se snaží rozhodnout?
  • 00:11:36 Obama byl opatrný v tom, že říkal,
    že rozhodnutí
  • 00:11:41 ohledně toho, co má VB dělat, je
    na britských občanech.
  • 00:11:43 My jsme přátelé s VB.
  • 00:11:48 Cameron hovořil s prezidentem
    Obamou o tomto mnohokrát.
  • 00:11:50 Jsou to přátelé.
  • 00:12:05 Ale pan premiér izraelský hovořil
    letos o té jaderné smlouvě s Íránem,
  • 00:12:10 byl kritizován, že se jedná o zásah
    do domácí debaty.
  • 00:12:15 Obama může hovořit o svém názoru v
    Londýně nyní?
  • 00:12:18 Přitom respektovat referendum?
  • 00:12:23 Situace se nedají porovnat.
  • 00:12:26 Obama byl pozván Cameronem,
    britskou vládou,
  • 00:12:28 aby podpořil jejich názor.
  • 00:12:32 Myslím si, že to přátelé dělají.
  • 00:12:39 Situace s Íránem a Izraelem, věřme,
    že je to minulost.
  • 00:12:47 Pojďme se vrátit k tomu, jestli VB
    zůstane, nebo opustí EU.
  • 00:12:53 Jeden z hlavních argumentů ve
    prospěch toho,
  • 00:12:58 aby zůstala v EU, je, že je to v
    zájmu USA.
  • 00:13:00 Můžete být konkrétnější?
  • 00:13:10 Evropa existovala i před EU.
  • 00:13:14 Může existovat i po EU.
  • 00:13:19 Hovořím tady především o evropském
    kontinentu,
  • 00:13:26 který je něčím elastičtějším než
    jeden politický projekt,
  • 00:13:29 který se jmenuje EU.
  • 00:13:32 Evropský kontinent přežije.
  • 00:13:34 Bez ohledu na zítřejší výsledek.
  • 00:13:42 Myslím si, že je tu důvod, proč
    jsme v posledních 40, 50 letech
  • 00:13:47 viděli mír, prosperitu v EU.
  • 00:13:54 Po tom, co se tady dělo v
    předcházejících staletích.
  • 00:14:01 Jedním z důvodů je, že tady máte
    obchodní partnerství.
  • 00:14:06 Máte tu spolupráci na tolika
    úrovních.
  • 00:14:09 Proč je to v zájmu USA?
  • 00:14:15 Stabilnější Evropa je lepší pro
    všechny.
  • 00:14:23 Co když vznikne nějaký federativní
    blok,
  • 00:14:26 který bude soupeřit s USA?
  • 00:14:35 Četl jsem o tom, že američtí
    politici v 50., 60. letech,
  • 00:14:40 když byla evropská scéna politická
    fragmentovaná,
  • 00:14:42 teď už není?
  • 00:14:49 Ptám se na to, zda integrace
    náhodou nemůže zajít daleko,
  • 00:14:55 také z hlediska amerických zájmů.
  • 00:14:56 Samozřejmě.
  • 00:14:58 Podívejme se na svět.
  • 00:15:03 Nejsilnější státy na planetě
    nejsou USA a Evropa.
  • 00:15:08 Je v našem zájmu, hodně toho
    sdílíme,
  • 00:15:10 abychom byli silní.
  • 00:15:13 Evropa i USA.
  • 00:15:18 USA by neměly mít problém s tím,
    že Evropa je silnější.
  • 00:15:20 Jsme skvělými partnery.
  • 00:15:26 Nemyslím si, že je pravděpodobné,
    že budeme mít brzy
  • 00:15:29 evropskou federaci.
  • 00:15:32 Přátelská konkurenceschopnost je
    skvělá.
  • 00:15:39 Země jako Spojené království i ČR
  • 00:15:47 v poslední době byly hodně
    ovlivňovány ve vnitřní politické
  • 00:15:49 debatě tématem migrace.
  • 00:15:53 Myslím, že nejsem daleko od cíle,
    když řeknu,
  • 00:15:59 že migrace byla tím hlavním tématem
    britského referenda.
  • 00:16:02 Můžete to okomentovat,
  • 00:16:05 je to zavádějící téma?
  • 00:16:09 Nebo je to relevantní věc pro
    voliče?
  • 00:16:15 Pro britské voliče?
  • 00:16:17 To bych neměl hodnotit.
  • 00:16:24 Migrace se zdá být tématem, které
    je v každé debatě,
  • 00:16:26 po celém světě.
  • 00:16:28 Z legitimních důvodů.
  • 00:16:35 Zdá se mi jisté, že otázka, jestli
    VB zůstane v EU, nebo ne,
  • 00:16:36 je širší.
  • 00:16:39 Je to o mnohem víc věcech.
  • 00:16:44 O ekonomické integraci, otázka
    blízké spolupráce,
  • 00:16:49 která je plus pro mnoho zemí na
    kontinentu.
  • 00:16:54 Snad uvidíme v pátek dobrou zprávu.
  • 00:17:05 Co si myslíte o pozici české vlády,
    o pozici k migraci?
  • 00:17:10 Že by žádná migrace neměla být
    povolena?
  • 00:17:15 Že bychom měli mít kritéria z
    Bruselu?
  • 00:17:22 Uprchlická krize je konkrétním
    problémem,
  • 00:17:26 který si myslím, že potřebuje
    konkrétní řešení.
  • 00:17:31 My nemůžeme říct, jak se problém
    má vyřešit.
  • 00:17:34 Co bychom rádi viděli, je společné
    řešení.
  • 00:17:39 Rád bych viděl Evropu, jak se
    společně rozhodne,
  • 00:17:42 vyřeší tento problém.
  • 00:17:48 Tím řešením bych rád, aby Evropa
    nezapomenula na humanitární
  • 00:17:49 rozměry krize.
  • 00:17:55 Musíme vědět, kdo přichází do naší
    země.
  • 00:17:57 Musíme mít i čísla.
  • 00:18:02 Počty lidí, kteří přichází.
  • 00:18:04 To je neudržitelné.
  • 00:18:06 Je třeba to vyřešit.
  • 00:18:10 Jsem si jistý, že se situace dá
    vyřešit.
  • 00:18:16 Když mluvím s českými politiky,
    slyším odhodlání problém řešit
  • 00:18:18 praktickým způsobem.
  • 00:18:30 Rád bych se odklonil v naší debatě,
    když hovoříme o migraci,
  • 00:18:38 jak moc si myslíte, že migrace může
    být důležitá
  • 00:18:46 pro vnitřní debatu v USA, před
    prezidentskými volbami?
  • 00:18:48 Bude to zajímavé.
  • 00:18:49 A zábavné.
  • 00:18:54 To předvolební období v USA.
  • 00:19:00 Jeden z kandidátů hovoří o migraci
    z Jižní Ameriky, Mexika.
  • 00:19:04 Je to záležitost, o které se bude
    hovořit.
  • 00:19:06 Důvody pro to jsou podobné.
  • 00:19:09 To nikam nezmizí.
  • 00:19:17 Kdybych se vyjádřil osobněji, vím,
    že politická kultura
  • 00:19:20 v USA je trošku jiná od Evropy.
  • 00:19:22 Pokud jde o velvyslance.
  • 00:19:32 Jste politicky spojován s panem
    prezidentem Obamou, je to tak?
  • 00:19:35 Ano, je to tak.
  • 00:19:39 V případě, že Trump se stane
    prezidentem,
  • 00:19:44 je jisté, že vy byste skončil jako
    velvyslanec?
  • 00:19:50 Bez ohledu na to, kdo vyhraje
    volby,
  • 00:19:56 jakmile někdo, kdo je politickým
    velvyslancem, jako jsem já,
  • 00:20:02 tak v okamžiku, kdy nastane
    inaugurace nového prezidenta,
  • 00:20:04 já teoreticky končím.
  • 00:20:08 Ale je možné, aby nový prezident
    to prodloužil.
  • 00:20:13 Budu si muset počkat na inauguraci,
    zda zde zůstanu.
  • 00:20:17 Pokud to bude prezidentka?
  • 00:20:19 Jaká je vaše perspektiva?
  • 00:20:23 Doufám, že mě tu nechá o něco déle.
  • 00:20:27 Vraťme se k obecnější agendě.
  • 00:20:34 Bush bude souzen podle toho, co
    udělal na Středním východě,
  • 00:20:37 Obama podle toho, co neudělal.
  • 00:20:38 To nejsou má slova.
  • 00:20:39 Váš názor?
  • 00:20:51 USA jsou přítomné na Středním
    východě
  • 00:20:54 v posledních 15 letech, možná déle.
  • 00:21:02 Náš prezident řekl, a on se
    postavil proti válce prezidenta
  • 00:21:08 Bushe v Iráku, zdědil situaci, ve
    které jsme se mohli stáhnout,
  • 00:21:13 nedělat nic, nebo jsme se mohli
    pokusit ovlivnit situaci.
  • 00:21:17 Obama zvažoval, kde můžeme být
    nápomocni.
  • 00:21:21 Myslím si, že to, co jste řekl,
    ten citát,
  • 00:21:25 je tak trošku přílišné
    zjednodušení.
  • 00:21:35 To jsou samozřejmě ty citáty, které
    milují světová média.
  • 00:21:37 To není můj výrok.
  • 00:21:43 Pokud jde o stažení z Iráku, byla
    to chyba?
  • 00:21:52 V roce 2007 po zhoršení situace
    prezident Bush
  • 00:21:55 nařídil navýšení počtu vojáků.
  • 00:22:00 Pro chvíli se situace tam
    stabilizovala.
  • 00:22:07 Když se posuneme do současné éry,
    americký dopad v Iráku
  • 00:22:12 je výrazně nižší, část Iráku ovládá
    Islámský stát.
  • 00:22:14 Samozřejmě.
  • 00:22:21 Ze začátku to byl úspěch.
  • 00:22:26 Neexistuje dobrá volba toho, jak
    můžeme zůstat nastálo v Iráku.
  • 00:22:29 Dobré zprávy existují.
  • 00:22:35 Lidé ne často hledají a šíří dobré
    zprávy.
  • 00:22:41 Koalice bojující proti IS v Iráku,
    kterou vedou USA,
  • 00:22:47 ČR se jí účastní, zaznamenala
    velké úspěchy.
  • 00:22:49 IS ztratil 50 % území.
  • 00:22:53 Ztratil 100 vůdců.
  • 00:22:57 Oni ztrácí, my jsme v útoku.
  • 00:23:02 Je nešťastné, že situace tam je
    stále nebezpečná, nestabilní.
  • 00:23:05 Jsem ale optimista.
  • 00:23:12 Rád bych se vás zeptal na
    terminologii.
  • 00:23:21 IS, ISIL, máte nějaké nařízení,
    abyste nepoužívali
  • 00:23:23 přímé slovo Islámský stát?
  • 00:23:25 Já o tom nevím.
  • 00:23:30 Já říkám to, co říká pan ministr
    Kerry.
  • 00:23:36 Nyní se říká slovo Daesh, to je
    arabská zkratka.
  • 00:23:39 Také mi bylo řečeno, že jim se to
    nelíbí.
  • 00:23:43 Samozvaný Islámský stát to nemá
    rád.
  • 00:23:49 Bývalý ministr zahraničních věcí
    Francie nedávno řekl,
  • 00:23:59 že to rozhodnutí prezidenta Obamy
    nepoužít sílu proti syrskému režimu,
  • 00:24:04 poté, co režim překročil červenou
    čáru, použil chemické zbraně,
  • 00:24:09 že to byl rozhodující okamžik pro
    krizi na Středním východě,
  • 00:24:12 ale i pro Ukrajinu a celý svět.
  • 00:24:18 Přeji si, aby ve studiu s námi byl
    tento pán,
  • 00:24:21 aby mi to vysvětlil, jak může
    dělat toto spojení.
  • 00:24:27 Můžu se vám pokusit vysvětlit,
    ačkoli nejsem jeho mluvčí,
  • 00:24:36 možná jde o to, že Američané
    dokázali, že jsou neochotní,
  • 00:24:41 nerozhodní ukázat svoji vojenskou
    sílu.
  • 00:24:50 To způsobilo to, jak říká, že Rusko
    bylo asertivnější ohledně Krymu.
  • 00:24:56 To, co to způsobilo, bylo
    rozhodnutí Putina.
  • 00:25:00 Jeho strach z toho, že by tam
    mohlo dojít k volbám,
  • 00:25:04 že by tam mohla být svobodně
    orientovaná země.
  • 00:25:06 Ne rozhodnutí Obamy v Sýrii.
  • 00:25:13 Když hovoříme o Ukrajině, anexe
    Krymu je na určitou dobu nezvratná,
  • 00:25:15 zdá se to tak být?
  • 00:25:26 Myslíte si, že USA by měly v
    budoucnu
  • 00:25:30 stáhnout nebo ukončit ty sankce
    proti Rusku?
  • 00:25:35 I když Rusko pořád zůstane na
    Krymu?
  • 00:25:41 Ne, myslím, že tady je důležité
    říci,
  • 00:25:44 že to jsou dvoje sankce.
  • 00:25:47 První sankce jsou navázané na Krym.
  • 00:25:55 Primárně působí na Krymu a na ty,
    kteří působí na Krymu.
  • 00:25:59 Ty nikdy nestáhneme, pokud anexe
    bude pokračovat.
  • 00:26:02 Potom jsou tu druhé sankce.
  • 00:26:08 Ty budou zrušeny, pokud Rusko
    začne dodržovat minskou dohodu.
  • 00:26:11 Nedodržuje ji.
  • 00:26:14 Co si myslíte o české pozici?
  • 00:26:19 O českých pozicích ohledně
    Ukrajiny?
  • 00:26:28 Prezident Zeman řekl opakovaně, že
    jde o občanskou válku,
  • 00:26:34 co vy na to?
  • 00:26:43 Ano, my víme, že vláda, že kabinet
    vytváří
  • 00:26:46 a určuje zahraniční politiku.
  • 00:26:55 Váš další host, pan ministr
    Zaorálek,
  • 00:26:57 o tom může hovořit.
  • 00:27:03 Mezi Čechy a USA a EU nejsou
    neshody.
  • 00:27:04 Je to jedna pozice.
  • 00:27:09 A ta ruská agrese je na Ukrajině?
  • 00:27:11 Nebo je to občanská válka?
  • 00:27:14 Je to ruská agrese.
  • 00:27:15 O tom není pochyb.
  • 00:27:24 Nápad, že by to mohla být občanská
    válka, ten názor je proti důkazům,
  • 00:27:26 které máme.
  • 00:27:28 Je to to, co říkají Rusové.
  • 00:27:30 Děkuji.
  • 00:27:34 Náš rozhovor bude pokračovat za
    chvíli.
  • 00:27:40 Když byla řeč o prezidentu Zemanovi,
    podívejme se na jednu
  • 00:27:45 výměnu slov, která se zde odehrála
    asi před rokem.
  • 00:27:51 Americký velvyslanec vs. Miloš
    Zeman, 2015.
  • 00:27:55 Ta symbolika toho, že možná je
    jediným vůdčím představitelem EU,
  • 00:27:58 států EU,
    že prostě bude stát na tom pódiu,
  • 00:28:00 sledovat vojenský pochod,
  • 00:28:04 když ta armáda destabilizuje
    jeden ze států sousedících s EU,
  • 00:28:09 tak to možná je takové prekérní.
    Uvidíme, co se stane.
  • 00:28:14 Vídeňská úmluva
    o diplomatických stycích
  • 00:28:16 striktně zakazuje velvyslanci
    jakékoliv země
  • 00:28:20 vměšovat se do vnitřních
    záležitostí hostitelské země.
  • 00:28:26 Pan Schapiro buď z neznalosti,
    nebo úmyslně
  • 00:28:29 tuto vídeňskou úmluvu porušil,
  • 00:28:32 a tím se diskvalifikoval
    jako profesionál.
  • 00:28:41 Dodejme, že následovalo prohlášení
    prezidenta,
  • 00:28:45 že velvyslanec má dveře k němu
    zavřené.
  • 00:28:55 Pane velvyslanče, o rok později, co
    si myslíte o této výměně názorů?
  • 00:28:58 Nepustili jste tu první část.
  • 00:29:02 Tam jsem řekl, že není na mně,
    abych určoval,
  • 00:29:04 kdo co má dělat.
  • 00:29:10 My přece chceme mít dobré vztahy
    se všemi českými politiky.
  • 00:29:14 Je důležité, že jsem reprezentant
    USA, abych řekl to,
  • 00:29:16 v co věříme.
  • 00:29:18 To jsem udělal.
  • 00:29:20 V tom budu pokračovat.
  • 00:29:25 Nemám problém s tím, jaké máme
    vztahy s ministry, vládou.
  • 00:29:28 Máme dobrý vztah s touto zemí.
  • 00:29:32 Máme stejné hodnoty s lidmi z této
    země.
  • 00:29:38 Pokud jde o váš vztah s prezidentem
    Zemanem?
  • 00:29:40 Ten je v pořádku.
  • 00:29:43 Chci mít dobrý vztah se všemi.
  • 00:29:50 Pokud jde o politiku zavřených
    dveří, vy dva jste se potkali
  • 00:29:52 v posledním roce?
  • 00:30:00 Ano, setkali jsme se, prohodili
    jsme několik slov.
  • 00:30:04 Byl jsem na otevírání nějaké akce,
    není problém.
  • 00:30:07 Může to takhle pokračovat dál?
  • 00:30:09 Doufám, že ano.
  • 00:30:15 Setkáte se čas od času na jiné akci,
    oslavě?
  • 00:30:21 Aniž byste se formálně setkávali na
    Hradě?
  • 00:30:33 Víte dobře, pokud jde o politiku,
    politiku v této zemi tvoří vláda.
  • 00:30:35 Nikoli hlava státu.
  • 00:30:42 Já jsem spokojen s mým vztahem s
    vaší hlavou státu.
  • 00:30:43 I s vaší vládou.
  • 00:30:56 Konzultoval jste s Washingtonem na
    začátku tuto věc?
  • 00:30:59 Zodpovídal jste se v USA?
  • 00:31:03 Chtělo po vás ministerstvo
    odpovědi?
  • 00:31:07 Já jsem hovořil s Washingtonem.
  • 00:31:11 Pořád s ním hovořím o důležitých
    věcech.
  • 00:31:13 Sdílí můj názor.
  • 00:31:15 Máme skvělý vztah s ČR.
  • 00:31:22 Děkuji.
  • 00:31:36 Jak dopadlo jednání koalice
    o policejní reformě?
  • 00:31:39 Zeptáme se ministra Zaorálka.
  • 00:31:42 A samozřejmě se ho budeme ptát
    i na britské hlasování
  • 00:31:44 o vystoupení z Evropské unie.
  • 00:31:47 Přidáme také pohled českých
    podnikatelů na obří americký trh.
  • 00:31:51 Dosud se ho spíše báli.
  • 00:31:53 Mění se to?
    Za chvíli.
  • 00:31:55 Teď ale Lukáš Dolanský
    a další témata dne tak,
  • 00:31:56 jak je zaznamenal.
  • 00:32:02 V řídících, dozorčích
    nebo kontrolních orgánech firem
  • 00:32:05 by už stát neměli zastupovat
    senátoři ani poslanci.
  • 00:32:09 A to ani ti bývalí.
  • 00:32:11 Přesně čtyři roky po skončení
    mandátu.
  • 00:32:13 Takový návrh zákona
    dnes schválila vláda.
  • 00:32:16 Já si myslím,
  • 00:32:18 že ten výbor má být
    co nejvíc nezávislý
  • 00:32:20 a především odborný,
  • 00:32:21 aby dokázal posuzovat
    ty nominace.
  • 00:32:24 Já musím říct,
    že za svůj resort mám 7 nominací,
  • 00:32:26 které mně personální výbor
    odmítl
  • 00:32:28 a které jsem nenominoval
    do dozorčích rad,
  • 00:32:29 takže to,
    že už tu máme aspoň tuto podobu
  • 00:32:31 personálního výboru,
    je pozitivní krok.
  • 00:32:34 Návrh navíc počítá
    se zřízením výboru
  • 00:32:36 s poměrně komplikovaným názvem
  • 00:32:39 - Vládní výbor pro výběr osob
    do řídících a dozorčích orgánů
  • 00:32:42 právnických osob
    s majetkovou účastí státu.
  • 00:32:45 A tento výbor pak bude vhodné
    kandidáty vybírat.
  • 00:32:48 Jeho členy by měli být odborníci,
    nikoli politici.
  • 00:32:54 Neuvěřitelný příběh rozhovoru
    s Radimem Jančurou
  • 00:32:56 na serveru Aktuálně.cz
    pokračuje.
  • 00:32:58 Už včera jsem vám říkal,
    že server nejdříve rozhovor vydal.
  • 00:33:01 Několik hodin poté
    se na stránkách Aktuálně
  • 00:33:03 objevil rozhovor znovu,
    ale už zkrácený.
  • 00:33:05 A to o zásadní pasáže.
  • 00:33:08 Především o ty
    o Martinu Romanovi
  • 00:33:10 a PR agentuře Bizon and Rose.
  • 00:33:11 No a dnes má příběh
    pokračování.
  • 00:33:13 Aktuálně na stránky vrátilo
    rozhovor v původní verzi.
  • 00:33:16 Podle serveru HlídacíPes
    k tomu vedla revolta
  • 00:33:19 uvnitř vydavatelství Economia
    a otevřený dopis několika autorů.
  • 00:33:22 Ředitel redakcí Vladimír Piskáček
    podle serveru napsal:
  • 00:33:24 V tomto rozhodnutí
    jsem udělal chybu,
  • 00:33:26 za kterou se všem omlouvám.
  • 00:33:30 Igelitové tašky v obchodech zdarma
    končí. Definitivně.
  • 00:33:33 Vláda dnes schválila zákon,
    podle kterého už obchodníci
  • 00:33:36 nebudou moci rozdávat
    lehké plastové tašky.
  • 00:33:39 Od roku 2018.
  • 00:33:41 Bezplatné budou jen sáčky
    například na rohlíky.
  • 00:33:45 Novelu pošle vláda
    do sněmovny,
  • 00:33:47 podle ministerstva je třeba
    ji přijmout
  • 00:33:49 nejpozději během letošního
    listopadu.
  • 00:33:51 V opačném případě Česku hrozí
    ze strany EU pokuta
  • 00:33:53 ve výši minimálně
    54 milionů korun.
  • 00:33:59 Není příliš zvykem
    na tomto místě komentovat sport.
  • 00:34:01 Já ale udělám výjimku.
  • 00:34:04 Čeští fotbalisté na Euru
    včera skončili.
  • 00:34:06 Nestačili na Turecko.
  • 00:34:07 Prezident republiky
  • 00:34:09 přesto jeden úspěšný
    fotbalový tým přijal.
  • 00:34:12 Fotbalisty ze zlatého ME 1976
    v Bělehradě.
  • 00:34:15 A takto jim pogratuloval.
  • 00:34:20 Dovolte mi,
    abych vám ještě jednou,
  • 00:34:21 po tísíciprvé,
  • 00:34:23 blahopřál ke zlaté medaili
    z Bělehradu.
  • 00:34:25 Škoda, že zůstane
    jen u té bělehradské.
  • 00:34:35 Koalice opět řešila
    situaci u policie.
  • 00:34:37 Hnutí ANO žádá, aby policejní
    prezident celou reformu pozastavil.
  • 00:34:39 Ten už ale přípravu
    spustil minulý týden - poté,
  • 00:34:41 co ji podepsal ministr vnitra.
  • 00:34:42 Toho si dnes pozval společně
    s Andrejem Babišem
  • 00:34:44 na Hrad i prezident Zeman.
  • 00:34:46 Už zítra mají před poslanci
    výboru pro bezpečnost
  • 00:34:48 vystoupit dva policisté,
  • 00:34:49 Robert Šlachta a jeho podřízený
    Jiří Komárek.
  • 00:34:52 A také olomoucký vrchní
    státní zástupce Ištvan.
  • 00:34:54 Tohle jsou dnešní výroky politiků.
  • 00:34:58 Pokud jde o podezření
    na trestnou činnost policistů,
  • 00:35:00 tak je tady od toho GIBS.
  • 00:35:02 Tam si myslím, že je třeba,
  • 00:35:05 aby tyto orgány
    se tímto zabývaly.
  • 00:35:08 Nemyslím si, že bychom
    měli jednotlivé kauzy,
  • 00:35:10 podezření politizovat tím,
  • 00:35:12 že je budeme standardně
    zařazovat na jednání
  • 00:35:14 Bezpečnostní rady státu.
  • 00:35:17 Reorganizace policie,
    která zahýbala politickou scénou,
  • 00:35:20 tak si myslím, že vláda
    by informovat měla.
  • 00:35:22 Vítám, že budeme dostávat
    pravidelné informace
  • 00:35:24 o postupu reorganizace.
  • 00:35:26 Shodli jsme se na tom,
  • 00:35:28 že je třeba ten problém
    přenést na půdu sněmovny
  • 00:35:31 i na ten výbor
    i na tu vyšetřovací komisi,
  • 00:35:34 kde všichni budou souhlasit,
  • 00:35:38 akorát každý bude mít jinou
    představu, co vyšetřovat.
  • 00:35:43 Mě zaujala formulace
    brutální únik informací.
  • 00:35:48 Únik informací je buď velký,
    nebo malý,
  • 00:35:51 ale ještě v životě jsem neslyšel,
    že by byl brutální.
  • 00:35:59 Lubomír Zaorálek,
    ministr zahraničních věcí.
  • 00:36:09 Vzhledem k tématu, které otevřeme,
    spíše místopředseda ČSSD.
  • 00:36:11 Jak je libo.
  • 00:36:15 Vy jste na dnešní schůzce byl.
  • 00:36:19 Bezpečnostní rada státu o tom
    jednat nebude?
  • 00:36:22 Tam to nikdo nenavrhl.
  • 00:36:26 Platí to, co řekl premiér.
  • 00:36:30 Platí termín, který nám sdělil.
  • 00:36:33 ANO nevzneslo tu myšlenku?
  • 00:36:36 Ne, byl jsem tam celou dobu.
  • 00:36:38 K tomu jsme se nevraceli.
  • 00:36:42 Jestli chcete vědět, co jsme
    dělali?
  • 00:36:44 Abyste neříkal 15 bodů.
  • 00:36:50 Zabývali jsme se školstvím,
    zelenou naftou.
  • 00:36:54 Otázkou potvrzení původu majetku.
  • 00:37:00 Zabývali jsme se pozměňovacími
    zákony.
  • 00:37:05 A také koaliční smlouvou.
  • 00:37:11 Byly předloženy doplňky, které se
    týkají lhůt svolání koaliční rady,
  • 00:37:16 nebo grémia, které by řešilo daný
    problém.
  • 00:37:23 Jedna věc mi chybí, to je ta
    reforma policie.
  • 00:37:28 V agenturách přišla zpráva, že
    ministr vnitra by měl vládu
  • 00:37:34 pravidelně informovat o postupu
    reorganizace.
  • 00:37:36 Co je tím myšleno?
  • 00:37:42 V pondělí má předložit informaci o
    tom, jak situace vypadá.
  • 00:37:48 Jak byly zapracovány připomínky
    státních zástupců.
  • 00:37:55 Je to povinnost informovat?
  • 00:37:59 Nikoli si to nechat schvalovat
    vládou.
  • 00:38:02 Je to spíš informace.
  • 00:38:06 Kauza je velmi zásadní.
  • 00:38:08 Máme zájem na dohodě.
  • 00:38:15 Když tady bylo řečeno panem
    Babišem, že se to má přenést
  • 00:38:20 na půdu sněmovny, jsme téhož
    názoru.
  • 00:38:23 Jsme roztrpčeni, jak se to uvádí
    na výboru.
  • 00:38:29 Svolává se to v době, kdy předseda
    výboru tady není.
  • 00:38:38 Připadá nám, že výbor si nepřečetl
    jednací řád.
  • 00:38:45 Čím se chce ten výbor zabývat?
  • 00:38:49 Podle toho, jak funguje sněmovna,
    zasedání výboru,
  • 00:38:55 pokud se chtějí seznamovat s věcmi,
    které patří k utajovaným
  • 00:39:01 informacím, tak to podle mě
    nemůžou udělat podle platného řádu
  • 00:39:07 bez toho, aby nedostali souhlas
    sněmovny.
  • 00:39:14 Výbor se neuskuteční, kdyby Šlachta
    nebyl zbaven mlčenlivosti?
  • 00:39:18 Budou se moci bavit o reorganizaci
    policie.
  • 00:39:25 To je debata, kterou už
    absolvovali, možná ji přerušili.
  • 00:39:29 Bude to obtížné.
  • 00:39:34 Museli by dostát proceduře, že
    pokud by policista měl mluvit
  • 00:39:40 o utajovaných věcech, tak na to by
    musela usnést se sněmovna.
  • 00:39:44 To se neudělá?
  • 00:39:47 Proces je svolán na čtvrtek.
  • 00:39:51 Můžete říci, v čem...
  • 00:39:53 Máme lepší nápad.
  • 00:39:55 Ten má pan Babiš také.
  • 00:40:00 Ať se zřídí vyšetřovací komise.
  • 00:40:05 Výbor se svolává na něco, co se
    provést nedá.
  • 00:40:09 Nebráníme se tomu, aby to
    projednala sněmovna.
  • 00:40:13 Ať se na tom nejdřív dohodneme.
  • 00:40:18 K dnešku jeden výrok.
  • 00:40:23 Nemyslím si, že bychom měli
    jednotlivé kauzy politizovat tím,
  • 00:40:31 že je budeme zařazovat na jednání
    Bezpečnostní rady státu.
  • 00:40:33 To pronesl B. Sobotka.
  • 00:40:42 Předsednictvo se sejde 25. 6. 2016
    a na žádost ministra vnitra
  • 00:40:46 se bude zabývat situací České pošty,
    to mi vysvětlete.
  • 00:40:49 Tady máme kauzu kolem policie.
  • 00:40:51 Je nepříjemná.
  • 00:40:56 Máme hledat způsob, jak ji řešit.
  • 00:41:01 Třeba vyšetřovacím výborem.
  • 00:41:09 Je evidentní, že pokračování v
    jednání na radě asi nemá smysl.
  • 00:41:16 Chceme-li kauzu dotáhnout, zjistit,
    vyšetřit to,
  • 00:41:20 postupujme s danými nástroji.
  • 00:41:24 Rozhodnutí premiéra, že
    bezpečnostní rada bude za měsíc,
  • 00:41:26 dnes nikdo nezpochybňoval.
  • 00:41:28 Teď už brexit.
  • 00:41:34 ČR jako ministerstvo, politická
    reprezentace
  • 00:41:38 má oficiální postoj k hlasování?
  • 00:41:40 Absolutně.
  • 00:41:43 Myslím si, že to není těžké
    zjistit.
  • 00:41:55 Pardon, mně šlo o to, je to
    doporučení, volná úvaha Zaorálka,
  • 00:41:57 nebo pozice české vlády?
  • 00:42:04 V této zemi je shoda mezi všemi
    koaličními partnery.
  • 00:42:05 I v širé veřejnosti.
  • 00:42:09 Díval jsem se na průzkumy
    veřejného mínění.
  • 00:42:12 Británie by neměla opouštět VB.
  • 00:42:16 Bylo by dobré to formulovat.
  • 00:42:22 Britové naše stanovisko znají.
  • 00:42:29 Dali jsme to najevo při jednáních
    Evropské rady.
  • 00:42:37 VB chce pro Brity předvést něco,
    čím jim EU vyjde vstříc.
  • 00:42:42 V4 tehdy pod vedením Sobotky
    sehrála roli v tom,
  • 00:42:47 že se kompromis mezi VB a EU tehdy
    podařilo vytvořit.
  • 00:42:50 Cameron dobře zná naši pozici.
  • 00:42:54 Jestli dnes neříkáme ji hlasitě,
    je to proto,
  • 00:42:59 že dnes není dobré z různých zemí
    vzkazovat Britům,
  • 00:43:02 jak mají hlasovat.
  • 00:43:06 Toto je věc, kterou si musí
    rozhodnout sami.
  • 00:43:11 Může se stát, že tady budete za
    týden sedět,
  • 00:43:18 čelit otázce - nemělo se Britům v
    únoru ustoupit víc?
  • 00:43:25 To si myslím, že ta otázka, asi
    bych se té otázce vzpíral.
  • 00:43:36 Kdybychom někde ustoupili víc, tím
    bychom jim nedali větší šanci.
  • 00:43:37 Takhle to není.
  • 00:43:42 Nejsem nadšen z toho, co se
    dohodlo z té reformy.
  • 00:43:47 Doufám, že to dopadne tak, že se
    podaří Brity ze stromů
  • 00:43:52 stáhnout dolů, jak řekl Cameron.
  • 00:43:55 Nejdřív vyhnal Brity na stromy a
    teď je prosí,
  • 00:43:57 aby slezli dolů.
  • 00:44:02 Myslím si, že Cameronovo
    rozhodnutí byla chyba.
  • 00:44:09 Kalibrace únorového balíčku byla
    akorát?
  • 00:44:12 Ta chyba není v nás.
  • 00:44:18 Nepříjemnost, která tam je, mně se
    nelíbí to,
  • 00:44:24 i když to dobře dopadne, vznikne
    něco, co tu ještě nebylo.
  • 00:44:29 VB si prosadí určité specifické
    postavení.
  • 00:44:36 Začne vznikat něco jako
    víceúrovňová EU.
  • 00:44:38 To je nebezpečné.
  • 00:44:40 To může říci i někdo druhý.
  • 00:44:44 Britové mají výhodu, já ji chci
    taky, nebo odejdu.
  • 00:44:51 Proč já nesouhlasím s tím, že mi
    někdo řekne, nemohli jste dát víc,
  • 00:44:54 nejsem z toho šťastný.
  • 00:44:57 Chtěli jsme být vstřícní.
  • 00:45:00 Má pro nás cenu, aby Britové byli
    v EU.
  • 00:45:06 Co by odchod VB z EU znamenal pro
    ČR?
  • 00:45:13 Četl jste analýzy, které dnes máme
    k dispozici.
  • 00:45:18 Ten dopad z hlediska ekonomického
    není dramatický.
  • 00:45:20 Stovky pracovních míst.
  • 00:45:22 0,5 % HDP pokles.
  • 00:45:24 To není zanedbatelné.
  • 00:45:29 Není to něco, co by nás položilo
    na lopatky.
  • 00:45:33 VB je 4. největší země pro náš
    export.
  • 00:45:35 Je to významný partner.
  • 00:45:37 Není to pro nás zničující.
  • 00:45:43 Větší je dopad symbolický,
    psychologický.
  • 00:45:50 Poprvé v historii se stane, že by
    se zahájil proces vystupování
  • 00:45:56 nějaké země z EU a že by se
    připravovala nová dohoda.
  • 00:45:58 To je předěl.
  • 00:46:03 Je těžké domýšlet, co by to mohlo
    znamenat.
  • 00:46:11 Je tu nebezpečí fragmentace EU,
    které by následovalo.
  • 00:46:14 Není to spíš opačné?
  • 00:46:19 Homogenizace franko-německé osy,
    která bude nyní silnější?
  • 00:46:24 To s tím mým nebezpečím
    fragmentace není v rozporu.
  • 00:46:28 To je jedna strana procesu.
  • 00:46:33 Může se vytvářet silně spojené
    jádro některých zemí.
  • 00:46:37 Okolo budou stát země, jejich role
    začne klesat.
  • 00:46:43 Třeba proto, že v řadě věcí jsme
    postupovali společně s Brity.
  • 00:46:50 Je nebezpečí, že se vytvoří 2
    kategorie zemí.
  • 00:46:58 Jedny úzce integrované vůči EU,
    druhé, které můžou slábnout.
  • 00:47:00 Kam patří ČR?
  • 00:47:02 To není v eurozoně.
  • 00:47:09 Je v zájmu ČR být v tom tvrdém
    jádru?
  • 00:47:16 Nepochybuji, proč si myslím, že
    pro nás je cenné
  • 00:47:19 být součástí nejsilnějšího
    evropského jádra.
  • 00:47:23 To by bylo na delší debatu.
  • 00:47:31 Obávám se, že to nemusí být na nás,
    to rozhodování.
  • 00:47:33 Nejsme členy eurozony.
  • 00:47:41 Říkám, že chceme, aby proces byl
    inkluzivní.
  • 00:47:45 Abychom od toho neodpadli.
  • 00:47:51 Země jako ČR s 73 % exportu do
    Evropy, my žijeme z toho spojení.
  • 00:47:56 Jakmile to bude oslabované, budeme
    na tom prodělávat.
  • 00:48:03 Dnešní zprávy: Hollande se chystá
    příští týden
  • 00:48:10 jednat v Německu o tom, jak obrodit
    EU.
  • 00:48:13 Co si o tom představit?
  • 00:48:20 Účastnil jsem se jednání s
    ministry.
  • 00:48:24 Nevím, že to byl francouzský
    ministr.
  • 00:48:29 Hovořil jsem s ním, ale o tomto ne.
  • 00:48:33 Nyní jsem vám schopen přiblížit
    pozici leckoho.
  • 00:48:36 Ale jak toto myslet Hollande,
    nevím.
  • 00:48:44 Narazil jsem na řadu ministrů,
    kteří se báli,
  • 00:48:47 že budeme změnit o zásadní změně v
    EU.
  • 00:48:53 Ale já jsem ten, který v debatě
    říkal, že si myslím,
  • 00:48:55 že to je zásadní událost.
  • 00:49:02 Měla by nás vést k zásadní reflexi.
  • 00:49:08 Co se odehrává ve VB se může zítra
    odehrávat v jiné zemi EU.
  • 00:49:16 Je to důsledek toho, že v
    minulosti se dělaly věci,
  • 00:49:18 které občany od EU vzdalovaly.
  • 00:49:24 Když uděláte volný tok migrantů v
    Evropě,
  • 00:49:27 zahráváte si na malér.
  • 00:49:34 Když máte ekonomiku, nepojištěnou
    proti krizi, také.
  • 00:49:42 Evropa dělá věci, za které není
    schopna převzít odpovědnost.
  • 00:49:49 To ukazuje, že přijít s projektem
    rychlé integrace,
  • 00:49:55 je podle mě, já bych s tím
    nesouhlasil.
  • 00:50:08 Myslím si, že nemůžeme dělat kroky,
  • 00:50:12 které nejsme schopni veřejně
    obhájit.
  • 00:50:16 Nemůžeme se pouštět do veřejné
    integrace,
  • 00:50:20 když pro to občané nebudou mít
    pochopení.
  • 00:50:21 Děkuji.
  • 00:50:30 České firmy by nejraději
    rozšířily svůj byznys
  • 00:50:32 na ruský nebo čínský trh.
  • 00:50:34 To jsou tradiční země
    podnikatelských ambicí,
  • 00:50:36 letos ale nejvíce vzrostl
    zájem českých exportérů
  • 00:50:38 o trh na opačné straně planety,
    ve Spojených státech.
  • 00:50:43 A jak to vypadá se zájmem
    o Velkou Británii?
  • 00:50:45 Otazníky nad možným brexitem
    se zatím neprojevují.
  • 00:50:49 Velká Británie je v kurzu
    českých exportérů.
  • 00:50:52 Loni do této ostrovní země
    vyvezli zboží
  • 00:50:55 ve výši skoro 207 miliard korun.
  • 00:50:57 A za první čtyři měsíce
    letošního roku
  • 00:51:00 dokonce zlomilo
    Britské království rekord
  • 00:51:03 a dostalo se mezi 3 nejvýznamnější
    destinace našich vývozců,
  • 00:51:06 hned za Německo a Slovensko.
  • 00:51:10 Proto malé a střední firmy
    neberou případný odchod
  • 00:51:13 Velké Británie z Evropské unie
    na lehkou váhu.
  • 00:51:16 Pro každou jedenáctou firmu
    by měl tzv. brexit
  • 00:51:19 velmi významné negativní dopady,
  • 00:51:23 každý třetí exportér by odchod
    z EU pocítil částečně negativně.
  • 00:51:27 Žádná z firem nevnímá brexit
    jako přínos.
  • 00:51:45 Británie se dostala
    i do žebříčku zemí,
  • 00:51:47 o které se podnikatelé
    nejvíc zajímají
  • 00:51:50 už při plánování budoucí expanze
    na zahraniční trhy.
  • 00:51:54 Nejzajímavější vývozní destinací
    pro české firmy
  • 00:51:57 zůstává i v letošním roce,
    stejně jako loni, Rusko.
  • 00:52:00 Letos však nejvíce vzrostl
    zájem exportérů
  • 00:52:03 o USA, Írán a Srbsko.
  • 00:52:19 Poprvé od roku 2002,
  • 00:52:21 kdy svaz začal zjišťovat
    pořadí zájmu o jednotlivé trhy,
  • 00:52:24 se Spojené státy dostaly
    nejen do první desítky,
  • 00:52:28 ale i na celkové 6. místo
    zájmu
  • 00:52:30 mezi téměř stovkou
    zkoumaných zemí.
  • 00:52:36 Tomáš Hart, obchodní rada,
    velvyslanectví ČR ve Washingtonu.
  • 00:52:50 Není to s podivem, že 2. největší
    ekonomika na světě, USA,
  • 00:52:54 je na 6. místě zájmu ČR?
  • 00:52:56 To si nemyslím.
  • 00:53:02 Chtěl bych potvrdit slova ze Svazu
    průmyslu.
  • 00:53:09 Naše firmy jsou sebevědomější,
    jistější každým rokem
  • 00:53:11 na evropském trhu.
  • 00:53:13 Troufají si i na USA.
  • 00:53:16 Je to pozitivní trend.
  • 00:53:23 Co se myslelo tím respektem?
  • 00:53:27 Od 2007 se potkávám s USA.
  • 00:53:30 Mám 10leté srovnání.
  • 00:53:34 Respekt je někdy přílišný, jindy
    zbytečný.
  • 00:53:38 Američané jsou otevřený národ.
  • 00:53:45 Každá česká firma, kterou jsem
    poznal, se do Ameriky ráda vrací.
  • 00:53:49 Existují určité psychologické
    bariéry,
  • 00:53:52 které firmám neumožní to zkusit.
  • 00:53:57 Jakmile to zkusí, většina
    kvalitních firem je úspěšná.
  • 00:54:09 Může tím důvodem respektu, obavy,
    otazníku nad Amerikou být to,
  • 00:54:16 že trh je tak nasycený, že tam
    české výrobky takové perspektivy
  • 00:54:18 nemají?
  • 00:54:22 Ty perspektivy a šance tam jsou.
  • 00:54:27 Konkurenti to vidí.
  • 00:54:29 Nevidím to jako bariéru.
  • 00:54:32 Je tam tak dobře, že tam chtějí
    být všichni.
  • 00:54:38 Jak by to změnila transatlantická
    smlouva mezi USA a EU?
  • 00:54:45 Věříme, že hodně, pomohlo by to
    českým exportérům.
  • 00:54:50 Někteří se potýkají s vysokými cly.
  • 00:55:00 Máme malé a střední firmy jako
    hlavní zdroj exportu.
  • 00:55:03 Stojí na nich velká část ekonomiky.
  • 00:55:07 Ty věci, které se musí dělat
    zdlouhavě,
  • 00:55:12 musíte si dělat certifikaci na
    výrobek tady i tam.
  • 00:55:17 To jsou věci, které povedou k tomu,
    že firma do toho půjde.
  • 00:55:22 Když to dokázala na britském trhu,
    dnes to může dokázat i tam.
  • 00:55:33 Realisticky, to partnerství je
    odloženo k ledu,
  • 00:55:37 nebo má šanci projít?
  • 00:55:44 Jako zástupce české vlády mohu
    říct, že česká vláda je pro.
  • 00:55:52 ČR je ekonomicky rostoucím
    partnerem USA.
  • 00:55:55 Jsme optimisté.
  • 00:56:02 V zemích jako Německo, VB,
    Rakousko,
  • 00:56:10 se někdy objevuje
    antiamerikanistický přístup,
  • 00:56:16 který se zhmotňuje v této
    záležitosti.
  • 00:56:20 Nějaká část spektra nemá ráda
    Ameriku.
  • 00:56:26 Rusko, zájem o Rusko je silný.
  • 00:56:30 Vypadá to, jako by krize na
    Ukrajině, sankce
  • 00:56:32 neměly vliv?
  • 00:56:34 Máte vysvětlení?
  • 00:56:38 V Rusku jsem pracoval 5 let.
  • 00:56:40 Na trh se dívám se zájmem.
  • 00:56:45 Přeji každému českému exportérovi,
    aby tam byl úspěšný.
  • 00:56:47 Je to ale těžké.
  • 00:56:53 Naše ekonomická spolupráce už před
    rokem 89
  • 00:56:57 vedla k tomu, že firmy jsou tam
    zainvestované,
  • 00:57:00 věnovaly do toho spoustu času,
    peněz.
  • 00:57:04 Podle mých kolegů z Moskvy dělají
    vše pro to,
  • 00:57:05 aby se tam udrželi.
  • 00:57:09 Podmínky tam nejsou skvělé.
  • 00:57:14 Propad rublu vůči euru, dolaru,
    sankce.
  • 00:57:17 Naše firmy jsou tam hluboce
    přítomné.
  • 00:57:19 Nechtějí odejít, vzdávat to.
  • 00:57:22 Jsou vytrvalé.
  • 00:57:23 Brexit.
  • 00:57:29 Vy se s tím setkáváte hodně na
    setkáních s podnikateli?
  • 00:57:33 Já musím říct, že ne.
  • 00:57:40 V USA rezonovala návštěva
    prezidenta Obamy v Londýně.
  • 00:57:49 Hodně se o brexit zajímají
    finanční skupiny,
  • 00:57:52 které mají v Londýně svá sídla.
  • 00:58:06 Firmy by musely přesouvat svá
    sídla.
  • 00:58:16 Vývozci američtí to sledují se
    zájmem.
  • 00:58:18 Že by byla panika, to ne.
  • 00:58:26 U českých podnikatelů by mohla být
    panika.
  • 00:58:32 Bude tady riziko, že VB přijde o
    přístup na jednotný trh.
  • 00:58:36 Ztratí výhody, které se pojí k
    členství v EU.
  • 00:58:47 Řekl Hollande. To je možné,
    aby Francie zavetovala,
  • 00:58:52 že VB už nebude součástí jednotného
    trhu?
  • 00:58:58 Určitě si to nemůže Francie
    prosadit sama.
  • 00:59:03 Je to věc všech členských států.
  • 00:59:06 Norsko, Švýcarsko - nejsou členy
    EU.
  • 00:59:09 Ale jsou členy EHS.
  • 00:59:15 Musí si za to zaplatit, ale
    prostor tady je.
  • 00:59:18 Jejich obchod s EU je téměř volný.
  • 00:59:21 Kdyby došlo na brexit, to je ta
    cesta.
  • 00:59:23 Děkuji.
  • 00:59:25 UDÁLOSTI, KOMENTÁŘE končí,
    dobrou noc.
  • 00:59:36 Skryté titulky:
    H. Bukovská a P. Kinclová

Související