iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
28. 5. 2015
22:00 na ČT24

1 2 3 4 5

8 hlasů
3522
zhlédnutí

Události, komentáře

Odvolání Chládka? — Spor o jmenování profesorů — Petice proti prezidentovi

56 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Události, komentáře

  • 00:00:00 UDÁLOSTI, KOMENTÁŘE
  • 00:00:10 Vláda zažívá
    další ministerskou výměnu.
  • 00:00:12 Premiér Bohuslav Sobotka oznámil,
  • 00:00:14 že odvolá ministra školství
    Marcela Chládka.
  • 00:00:16 Tato překvapivá informace
    přišla dnes večer,
  • 00:00:18 krátce před 19. hodinou.
  • 00:00:21 Sobotka prohlásil,
  • 00:00:22 že Chládkovi zlomilo vaz
    jeho despotické chování
  • 00:00:24 na ministerstvu.
  • 00:00:26 Skutečně?
    A nebylo za tím nic jiného?
  • 00:00:28 Téma na úvod
    dnešních Událostí, komentářů.
  • 00:00:35 Bohuslav Sobotka se rozhodl
    odvolat Chládka
  • 00:00:37 na základě informací,
  • 00:00:38 které dnes zveřejnil
    deník Mladá fronta DNES.
  • 00:00:41 Večer se omezil
    na následující prohlášení:
  • 00:01:38 Na zítřejší den pak premiér
    svolal grémium,
  • 00:01:40 které má rozhodnout, co dál.
  • 00:01:45 Šéfredaktor Mladé fronty Dnes,
    Jaroslav Plesl.
  • 00:01:52 Já se přiznám, že nevím,
  • 00:01:55 jestli úplně rozumím
    tomu prohlášení premiéra.
  • 00:01:59 Byl nejlepší ministr.
    MF Dnes udělala kampaň.
  • 00:02:08 Premiér ho odvolává.
  • 00:02:10 O co tam jde?
  • 00:02:12 Čteš to správně.
  • 00:02:16 Panu Sobotkovi Chládek vyhovoval v
    tom,
  • 00:02:18 co dělal na MŠMT.
  • 00:02:25 Vůbec se mu nelíbilo, jak se
    choval k podřízeným.
  • 00:02:30 Myslím si, že to věděl dlouho, co
    se tam děje.
  • 00:02:37 Třetí věc je politický šťouch do
    novin, když udělají něco,
  • 00:02:40 co se týká politických stran.
  • 00:02:47 V tomto případě odhalí informace o
    chování pana ministra.
  • 00:02:52 Zůstaňme u vašeho článku.
  • 00:02:59 Jaká byla situace na tom
    ministerstvu?
  • 00:03:02 Bylo tam velké napětí.
  • 00:03:04 Trvalo tam dlouhodobě.
  • 00:03:09 Zaměstnanci MŠMT v tom okruhu
    kolem ministra
  • 00:03:15 si nebyli jisti tím, v jaké náladě
    ministr do úřadu přijde.
  • 00:03:20 Řada z nich byla nepěkným způsobem
    šikanována.
  • 00:03:24 To není první případ, kdy se o
    tomto případě mluví.
  • 00:03:31 Premiér v minulosti Chládkovi
    vytýkal podobnou věc.
  • 00:03:37 To je záležitost,
  • 00:03:39 která je složená
    z nějakých polopravd a lží.
  • 00:03:40 Dokonce dnes jsem slyšel
    vystoupení pana Polčáka,
  • 00:03:42 který hovořil o tom,
  • 00:03:43 že jsou tam
    nějaké rozkopané dveře.
  • 00:03:44 Nikdo nikdy
    rozkopané dveře neviděl.
  • 00:03:45 Já neříkám,
  • 00:03:47 že si nedám skleničku
    třeba dobrého vína,
  • 00:03:49 když si posadíme někde večer,
  • 00:03:51 ale těžko to můžete spojovat
    s tím,
  • 00:03:53 že poté vám vytknu
    nějaký váš problém.
  • 00:04:02 Skutečně tohle paralyzovalo
    ministerstvo?
  • 00:04:05 Neřekl bych, že paralyzovalo.
  • 00:04:13 Když politik reprezentuje ČSSD s
    akcentem na sociální cítění,
  • 00:04:19 není možné, aby se ministr takto
    choval ke svým podřízeným,
  • 00:04:22 speciálně k ženám.
  • 00:04:24 To je pro ČSSD důležité téma.
  • 00:04:30 Mají kvóty pro počet žen v
    politice.
  • 00:04:34 Je rozpor mezi tím, co strana
    reprezentuje, a tím,
  • 00:04:36 jak se chová ministr k ženám.
  • 00:04:45 Pojďme k řeči Sobotky.
  • 00:04:59 MF Dnes patří Babišovi. Může jít o
    zmanipulovanou kampaň.
  • 00:05:01 Šlo vám o kampaň?
  • 00:05:06 My jsme na tom případu pracovali 3
    měsíce.
  • 00:05:13 Reportéř Přibyl, který obcházel
    zaměstnance MŠMT,
  • 00:05:17 lidi, kteří odcházeli po nějakém
    střetu s ministrem,
  • 00:05:19 odvedl pečlivou práci.
  • 00:05:21 Neměl to jednoduché.
  • 00:05:28 My jsme mu ten článek několikrát
    vráceli k přepracování.
  • 00:05:32 Před měsícem jsme zvažovali, že to
    otiskneme.
  • 00:05:36 Ale pořád jsme toho neměli dost.
  • 00:05:42 Chtěl jsem mít jistotu, že když to
    zveřejníme,
  • 00:05:45 informace budou neprůstřelné.
  • 00:05:49 K Chládkovi se dostaly informace o
    tom,
  • 00:05:50 že se na tom pracuje.
  • 00:05:54 Proto vyvozuje, že je to nějaká
    kampaň.
  • 00:05:55 Je to nesmysl.
  • 00:05:59 Ta věc byla malým špinavým
    tajemstvím.
  • 00:06:03 Hrál v tom nějakou roli Babiš?
  • 00:06:04 Jakou roli?
  • 00:06:07 Hrál tam nějakou roli?
  • 00:06:09 To je nesmysl.
  • 00:06:14 Věděl o tom, že se tento článek
    chystá?
  • 00:06:15 Ne.
  • 00:06:21 Článek Chládkův boj o miliardy
    začíná podobně.
  • 00:06:28 Že má problém s ministrem financí,
    chce miliardy.
  • 00:06:37 To rozhodnutí o tom, že článek
    vyjde ve čtvrtečním vydání
  • 00:06:40 MF Dnes, padlo minulý týden v
    pátek.
  • 00:06:43 V širokém okruhu.
  • 00:06:47 V redakci nebylo tajemství, že
    text zveřejníme.
  • 00:06:52 Informace se dostaly k Chládkovi.
  • 00:06:55 Věděl, že článek ve čtvrtek vyjde.
  • 00:06:56 Tím jsem si jist.
  • 00:07:00 S tímto faktem kalkuloval.
  • 00:07:04 Na včerejšek svolával svůj
    poslanecký brífink.
  • 00:07:08 Žádal více peněz pro MŠMT.
  • 00:07:13 Snažil se nám zabránit, abychom
    článek vydali.
  • 00:07:18 Snažil se vyvolat spor s Babišem?
  • 00:07:20 Myslím si, že ano.
  • 00:07:23 Je to ale jenom moje hypotéza.
  • 00:07:31 Když se bavíme o souvislostech,
    pojďme si pustit slova Chládka.
  • 00:07:35 Chci se zeptat,
  • 00:07:36 vy jste měl mít dneska setkání
    s panem premiérem Sobotkou,
  • 00:07:38 mimořádné.
  • 00:07:39 Jestli můžete k tomu jednání
    něco říct?
  • 00:07:42 Jednali jsme s panem premiérem
    ohledně rozpočtu.
  • 00:07:45 Týkalo se to i personálních
    záležitostí na úřadu.
  • 00:07:49 Úřad se překlopuje
    podle služebního zákona.
  • 00:07:52 Informoval jsem i pana premiéra,
  • 00:07:55 jak je připraven tento úřad
    na překlopení.
  • 00:07:59 Zároveň další jednání máme zítra.
  • 00:08:02 Další jednání je plánováno
    do 14 dnů, tak,
  • 00:08:04 jak bylo avizováno dopředu.
  • 00:08:12 Jak nepříjemná politicky věc je to
    pro Sobotku?
  • 00:08:14 Myslím si, že není.
  • 00:08:20 Nepříjemnější by bylo, kdyby
    Chládek v úřadu setrvával.
  • 00:08:24 Kdyby na veřejnost vyšly horší
    informace.
  • 00:08:26 To hrozilo.
  • 00:08:29 Sobotka postupoval velice správně.
  • 00:08:33 Dokonce je třeba ho pochválit za
    to, že ta rozhodnutí
  • 00:08:35 udělal tak rychle.
  • 00:08:40 Navzdory tomu, že zaútočil na náš
    list, si myslím,
  • 00:08:42 že je to správné rozhodnuít.
  • 00:08:47 Myslím, že ČSSD se to pozitivně
    vrátí.
  • 00:08:53 Jak se vyrovnáváš s tím, že kdykoli
    cokoli napíšete,
  • 00:08:59 co má souvislost s vládou, musíš
    jim odpovídat na to,
  • 00:09:05 co je věc, která nemá souvislost s
    Babišem.
  • 00:09:08 Náš list vlastní Babiš.
  • 00:09:11 My děláme novinářskou práci.
  • 00:09:13 Konflikt zájmů tady prostě je.
  • 00:09:17 Ale jsem si jist, že tu práci
    děláme nezávisle.
  • 00:09:22 Děkuji.
  • 00:10:18 Zvali jsme i ministra Chládka.
  • 00:10:19 Ten se dnes omluvil.
  • 00:10:22 Zvali jsme i zástupce ČSSD.
  • 00:10:26 Nikdo se nechtěl vyjadřovat.
  • 00:10:27 Jiří Zlatuška,
    předseda školského výboru.
  • 00:10:29 Anna Putnová,
    členka školského výboru.
  • 00:10:34 Je to pro vás překvapení?
  • 00:10:40 Konec pana ministra?
  • 00:10:43 Konec přišel nečekaně.
  • 00:10:53 Když jsem byl tázán na to, co by
    ČSSD nebo premiér měli s tímto
  • 00:10:57 dělat, tak jsem se opakovaně
    vyjadřoval,
  • 00:11:01 že by udělali nejlépe, kdyby
    ministra vyměnili.
  • 00:11:07 V tomto smyslu bych současně dodal,
  • 00:11:14 že by bylo lepší, kdyby to přišlo
    i dřív.
  • 00:11:20 Chápu to, že takováto výměna není
    jednoduchá.
  • 00:11:26 Že premiér musí vůči svým členům
    stejné strany
  • 00:11:29 zachovávat určitou míru loajality.
  • 00:11:33 To je dobře vidět i v jeho
    vyjádření.
  • 00:11:38 Musím vyslovit hlubokou úctu k
    tomu,
  • 00:11:41 že to udělal rychle.
  • 00:11:45 A bez jakýchkoli okolků.
  • 00:11:54 Poté, co se ta zásadní informace
    objevila na veřejnosti.
  • 00:11:59 Věříte tomu, že to bylo pouze na
    základě těch informací?
  • 00:12:02 Věděl jste o tom?
  • 00:12:06 Ty zvěsti tohoto typu kolovaly.
  • 00:12:12 Lidé z ministerstva si na způsob
    chování opakovaně stěžovali.
  • 00:12:19 Historky, které se dávaly k dobru,
    byly takové,
  • 00:12:26 že mi připadaly, že nevěřím, že se
    toto může v civilizované zemi
  • 00:12:28 odehrávat.
  • 00:12:31 Nepřekvapilo mě to.
  • 00:12:37 Věděl jsem ale, že pracovníci
    ministerstva velice váhavě
  • 00:12:40 jsou ochotni o tomto mluvit.
  • 00:12:44 Že nejsou ochotni mluvit o tomto s
    médii.
  • 00:12:51 V tomto ta odvedená práce, jak
    říkal pan šéfredaktor,
  • 00:12:56 pana Přibyla je skutečně
    profesionální.
  • 00:13:01 Rozhodně to není účelová kampaň.
  • 00:13:09 Slouží to k tomu, aby na
    ministerstvu mohl být někdo,
  • 00:13:13 kdo se bude věnovat problematice
    školství.
  • 00:13:20 Vy jako zástupce ANO, předpokládám,
    že budete říkat,
  • 00:13:24 že je to v pořádku.
  • 00:13:31 Paní poslankyně, řekněte mi,
    slyšeli jsme zde o historkách.
  • 00:13:38 Koalice čekala na dobu, až to někdo
    napíše, aby s tím něco udělala?
  • 00:13:41 Nevím, na co čekala koalice.
  • 00:13:49 Pan Polčák se přímo pana ministra
    před rokem na okolnosti
  • 00:13:51 jeho chování ptal.
  • 00:13:53 To skutečně není nová informace.
  • 00:14:00 Proto není šokující, že se dostala
    po čase na veřejnost.
  • 00:14:03 Takže to měl premiér udělat dřív?
  • 00:14:10 Myslím, že to udělal v době, kdy
    měl dostatek podkladů pro to,
  • 00:14:12 aby měl jistotu.
  • 00:14:19 Ptám se vás, vy tam vidíte nějakou
    roli hnutí ANO?
  • 00:14:22 Popř. Andreje Babiše?
  • 00:14:28 To, že s tou informací přišla MF
    Dnes?
  • 00:14:34 Sobotka má pravdu, že kombinace
    politické a mediální moci
  • 00:14:40 je pro politickou kulturu
    devastující.
  • 00:14:45 Je možné do budoucna zadávat
    průzkumy, šetření apod.,
  • 00:14:47 to je nepochybné.
  • 00:14:49 V tomto směru s tím souhlasím.
  • 00:14:56 Byla jsem jedna z těch, kteří
    kritizovali kroky Chládka
  • 00:15:00 v době, kdy byl pevně v pozici.
  • 00:15:03 Mohu říct, že jeho odchodu
    nelituji.
  • 00:15:05 To by mě zajímalo.
  • 00:15:18 Jak moc poškodí ministerstvo, celý
    ten obor, celý koncept školství,
  • 00:15:24 to, že ve vedení ministerstva po 16
    měsících se mění opět ministr?
  • 00:15:30 Tohle je smutné prokletí toho
    úřadu.
  • 00:15:33 Tyto opakované změny.
  • 00:15:40 V tomto případě bych měl pro tu
    změnu omluvu v tom,
  • 00:15:46 kdyby tam pan Chládek setrval, tak
    by to pro úřad bylo horší,
  • 00:15:53 než v okamžiku, kdy se tam dostane
    nějaký kompetentní ministr.
  • 00:15:57 Omlouvám se.
  • 00:16:00 Beru to jako vyjádření koaličního
    poslance,
  • 00:16:04 šéfa školského výboru, jako úlevu
    nad tím,
  • 00:16:06 že končí ministr školství.
  • 00:16:10 Doufáte, že se tam dostane někdo
    kompetentní?
  • 00:16:13 Ano, slyšíte mě dobře.
  • 00:16:19 Nepochybuji o tom, že ČSSD, které
    tento resort náleží,
  • 00:16:29 že má kolem pana premiéra i
    dostatek osob,
  • 00:16:35 které by mohly dobře na toto místo
    usednout.
  • 00:16:43 Když se vedla jednání o koaličním
    programu, programu vlády,
  • 00:16:46 nechodil tam za ČSSD jenom Chládek.
  • 00:16:50 Jsou tam i lidé, u kterých lze
    očekávat,
  • 00:16:53 že budou mít konzistentní pohled
    na to,
  • 00:16:56 co se má se školstvím dělat.
  • 00:17:02 Co byla největší chyba pana
    ministra?
  • 00:17:07 Naprostá chaotičnost v jeho
    názorech.
  • 00:17:14 Nestálost, schopnost držet linii,
    kterou by bylo možné obhájit.
  • 00:17:18 Byli jsme svědky chaotických
    nápadů.
  • 00:17:23 Nebyli si jisti ani rodiče, ani
    děti, ani studenti, tím,
  • 00:17:27 jak bude organizovaný další školní
    rok.
  • 00:17:34 Není to jenom chyba ministra, není
    to chyba i premiéra?
  • 00:17:41 Já už delší dobu kritizuji to, že
    naše země nemá žádnou strategii,
  • 00:17:45 od které by se odvíjely strategie
    resortu.
  • 00:17:47 Nevíme, co ve školství chceme.
  • 00:17:49 Jak by mělo vypadat.
  • 00:17:52 Jak by mělo vypadat základní
    školství.
  • 00:17:59 Děláme změny ad hoc, které ve
    skutečnosti potom znamenají
  • 00:18:02 přešlapování, někdy krok zpátky.
  • 00:18:07 Musíme si ujasnit jako země, co od
    školství čekáme,
  • 00:18:09 kterým směrem se vydáme.
  • 00:18:11 To nyní není jasné.
  • 00:18:15 Stejná otázka na vás.
  • 00:18:25 V době, kdy pan ministr Chládek
    přicházel do funkce,
  • 00:18:30 se nedalo čekat, jakého směru to
    nabere.
  • 00:18:40 Paní kolegyně to charakterizovala
    přesně o tom měnění názorů.
  • 00:18:43 Že jsme si nemohli být jisti, co
    zastává.
  • 00:18:51 Řada z těch věcí, které začal pan
    ministr razit,
  • 00:18:57 bez jakékoli opory ve vládním
    prohlášení,
  • 00:19:04 znamenala jakési salto, obrat
    oproti těm původním deklaracím.
  • 00:19:12 Jak má školství vypadat.
  • 00:19:16 V tomto si myslím, že to nebylo
    možné předpovídat.
  • 00:19:18 Tuto osobnost.
  • 00:19:28 Premiér není ve vládě od toho, aby
    zaskakoval za jednotlivé ministry,
  • 00:19:31 v okamžiku, kdy ulétnou.
  • 00:19:36 Pan Sobotka si uvědomil dobře i tu
    meritorní stránku věci,
  • 00:19:38 nejenom tu osobnostní.
  • 00:19:43 Osobnostní mu posloužila jako
    dobrý důvod,
  • 00:19:46 proč s tím udělat rychlý konec.
  • 00:19:52 Viděl, že ani po té odborné
    stránce pan ministr
  • 00:19:58 zdaleka nenaplňoval to, co si od
    něj vláda jako celek slibovala.
  • 00:20:09 Na závěr otázka, kterou jste
    nakousl.
  • 00:20:14 Myslíte si, že ministerstvo by mělo
    zůstat ČSSD?
  • 00:20:21 Nebo bude hnutí ANO chtít toto
    ministerstvo?
  • 00:20:27 Vylučuji, že by se tam tlačilo
    hnutí ANO, nebo já osobně.
  • 00:20:33 V koaličním ujednání jsou resorty
    rozděleny.
  • 00:20:39 Pokud nechceme destabilizovat
    vládu, což nechceme,
  • 00:20:44 také jsem hlasoval proti návrhu na
    vyjádření nedůvěry vládě,
  • 00:20:47 myslím si, že vláda jako celek
    funguje dobře,
  • 00:20:52 tak tady tento základní půdorys
    musí zůstat.
  • 00:20:55 Kdo přichází v úvahu?
  • 00:21:07 ČTK jmenuje několik jmen. Jiří
    Zemánek, Eva Syková...
  • 00:21:12 Já bych nic z tohoto nekomentoval.
  • 00:21:14 To je věc pana premiéra.
  • 00:21:17 Já nejsem členem ČSSD.
  • 00:21:20 Rozumím.
  • 00:21:21 Respektuji to.
  • 00:21:25 Dám prostor paní poslankyni.
  • 00:21:33 Na koho byste si vsadila?
  • 00:21:37 Přála bych si, aby přišel člověk,
    osobnost...
  • 00:21:40 To nikdo z jmenovaných není?
  • 00:21:43 Nejsem schopna narychlo posoudit.
  • 00:21:47 Přála bych si, aby to byla
    osobnost,
  • 00:21:51 která bude respektovaná, bude mít
    politickou odvahu a vizi,
  • 00:21:54 co s českým školstvím udělat dál.
  • 00:22:00 S Bohdalovou sedíte třeba ve výboru,
    znáte ji.
  • 00:22:03 Dobře, respektuji vaši odpověď.
  • 00:22:05 Máte favorita?
  • 00:22:08 Ano, ale nebudu to komentovat.
  • 00:22:10 Děkuji.
  • 00:22:18 V 2. části dnešních
    Událostí, komentářů vás pozvu
  • 00:22:19 ještě k velké debatě o tom,
    proč prezident republiky
  • 00:22:21 dál odmítá jmenovat profesory.
  • 00:22:23 Přijde jeho protikandidát
    a profesor Vladimír Franz.
  • 00:22:26 A také se budu bavit o tom,
    jaký smysl má debata
  • 00:22:27 o prezidentově odvolání.
  • 00:22:29 Teď ale David Borek
    s přehledem zpráv.
  • 00:22:32 A začne sportem.
  • 00:22:41 To, že profesionální fotbal
    je velký byznys
  • 00:22:44 a velké politikum,
    jsme věděli.
  • 00:22:46 Ale že korupční aféra
    v Mezinárodní fotbalové federaci
  • 00:22:48 souvisí s konfrontací
    mezi Ruskem a Západem?
  • 00:22:51 Vladimir Putin má jasno.
  • 00:23:03 Ruský prezident dodal,
    že za celou aférou vidí
  • 00:23:06 tlak Ameriky oslabit
    předsedu FIFA Blattera
  • 00:23:08 a odejmout Rusku pořádání
    šampionátu v roce 2018.
  • 00:23:11 Ať žije fotbal!
  • 00:23:18 Irácká armáda dobyla 2 čtvrti města
    Ramádí a chystá se z něj vytlačit
  • 00:23:22 teroristy z Islámského státu,
    kterým město padlo
  • 00:23:24 do rukou před dvěma týdny.
  • 00:23:27 Jak to dopadne, nevíme,
    ale možná se podívejme
  • 00:23:29 na minulost Ramádí
    v obrazech a slovech.
  • 00:23:34 Stovky rozhořčených obyvatel
    v západoiráckém Ramádí,
  • 00:23:36 nelíbí se jim přítomnost
    amerických vojáků ve městě.
  • 00:23:40 Američané dav rozhánějí
    slzným plynem.
  • 00:23:42 Zbraně se ale ozývají
    i z druhé strany.
  • 00:23:43 Sebevražedný atentátník
    v Ramádí nechal bombu
  • 00:23:47 explodovat ve skupině zájemců
    o práci u policie a v armádě.
  • 00:23:49 Zabil 60 lidí.
  • 00:23:52 Spojenecké letouny od středy
    30krát zaútočily na pozice
  • 00:23:54 radikálů z IS.
  • 00:23:57 Ti se nově snaží zmocnit
    iráckého města Ramádí.
  • 00:24:01 Teroristická organizace
    Islámský stát obsadila další
  • 00:24:05 důležité irácké město Ramádí,
    středisko největší provincie.
  • 00:24:10 Padlo sídlo guvernéra
    i ústředí policie.
  • 00:24:12 Když sleduju trápení
    současného Iráku,
  • 00:24:15 tak se mi vždycky vybaví citát
    T. G. Masaryka.
  • 00:24:17 Státy se udržují těmi ideály,
    z nichž se zrodily.
  • 00:24:19 Trochu beznadějné.
  • 00:24:23 On už vlastně
    ale žádný Irák není.
  • 00:24:25 Spolu se sousední Sýrií
    se rozpadl na několik
  • 00:24:27 válečných zón.
  • 00:24:29 Tady vládne Islámský stát,
    a toto světle červené území je to,
  • 00:24:37 co zbylo pod kontrolou
    syrského diktátora Asada.
  • 00:24:39 A to se stále zmenšuje.
  • 00:24:41 Před týdnem dobyli islamisti
    město Palmýra,
  • 00:24:45 což je sice
    jen archeologická památka,
  • 00:24:47 ale symbolika tu je.
  • 00:24:50 No a ve stejné době byly
    poraženy obklíčené vládní
  • 00:24:53 jednotky ve městě Džisr aš-Šughúr.
  • 00:24:55 Teď tam vládnou islamisté
    z organizace an-Nusrá,
  • 00:24:57 napojené na al-Kájdu.
  • 00:24:59 A právě jejich vůdce
    Abú Muhammad Golání
  • 00:25:02 včera v rozhovoru pro stanici
    Al-Džazíra řekl toto:
  • 00:25:19 Samozřejmě, že to může být
    jen taktická zdrženlivost.
  • 00:25:22 Ale, kdo by to kdy řekl,
    že milice napojená na al-Kájdu
  • 00:25:25 bude považována
    za tu umírněnější skupinu
  • 00:25:28 blízkovýchodních islamistů.
  • 00:25:33 Optikou těchto zahraničních dramat
    je dění v Česku spíše poklidné.
  • 00:25:39 Voda v pražských Dejvicích
    a Bubenči už je pitná.
  • 00:25:43 Oznámila to hygienička
    hlavního města.
  • 00:25:46 Nebo další zpráva:
  • 00:25:49 Za 1. čtvrtletí letošního roku
    přibyly v Česku 2/5 neschopenek.
  • 00:25:53 Průměrná doba pracovní
    neschopnosti se ale zkrátila.
  • 00:25:55 Uvedla to Česká správa
    sociálního zabezpečení.
  • 00:25:58 A mladoboleslavská Škodovka
    se podílela na kartelových
  • 00:26:01 dohodách o prodejních cenách aut.
  • 00:26:05 Antimonopolní úřad ji za to
    pokutoval téměř 50 miliony.
  • 00:26:10 Tohle domácí téma
    sice významné je,
  • 00:26:12 ale reálně se o něm bude mluvit
  • 00:26:14 až za pár měsíců, spíše let.
  • 00:26:17 Podle ministra financí Babiše
    by Česko nemělo spěchat
  • 00:26:19 do eurozóny.
  • 00:26:20 Řekl to dnes na sněmu
    hospodářské komory.
  • 00:26:25 V této fázi, kdy eurozóna není
    schopna vyřešit Řecko,
  • 00:26:29 tak si myslím, že to není
    v této situaci téma.
  • 00:26:35 Pokud máme být dlouhodobě
    atraktivní pro zahraniční
  • 00:26:37 investice a udržet
    tady zaměstnanost v ČR,
  • 00:26:39 tak dříve či později bychom
    euro přijmout měli.
  • 00:26:42 Mimochodem, dlouhodobě vysoce
    atraktivní a konkurenceschopné
  • 00:26:46 Řecko dnes oznámilo,
    že do neděle chce dosáhnout dohody
  • 00:26:48 s věřiteli o další
    finanční pomoci.
  • 00:26:50 V zemi už skoro nejsou
    peníze na platy.
  • 00:26:53 Mluvčí tamní vlády prohlásil:
  • 00:26:59 Nicméně šéfka Mezinárodního
    měnového fondu Lagardeová
  • 00:27:01 mírní optimismus.
  • 00:27:03 Zbývá prý ještě mnoho práce
    a neřekla by, že bylo zatím
  • 00:27:06 dosaženo konkrétních výsledků.
  • 00:27:11 Prezident Miloš Zeman dál odmítá
  • 00:27:13 jmenovat tři kandidáty
    na profesory,
  • 00:27:14 kterým vyčítá jejich minulost.
  • 00:27:16 Docenty Jiřího Fajta,
    Ivana Ošťádala a Jana Eichlera.
  • 00:27:20 Prezidentův názor nezměnilo
    ani dnešní jednání s rektory
  • 00:27:23 a ministrem školství.
  • 00:27:25 Zeman jim ukázal materiály,
  • 00:27:26 které podle něj dokládají
    selhání Ošťádala a Eichlera
  • 00:27:29 za minulého režimu.
  • 00:27:33 Ty materiály jsou bohužel,
    jak nám řekli právníci, tajné.
  • 00:27:40 A týkají se spolupráce
    se Státní bezpečností,
  • 00:27:44 respektive spolupráce
  • 00:27:47 s represivními složkami
    minulého režimu.
  • 00:27:52 Rektoři ani ministr školství
    Marcel Chládek
  • 00:27:55 dnes podle vlastních slov
    neslyšeli nic nového.
  • 00:27:59 A dál nevidí důvod,
  • 00:28:01 proč by prezident zmíněnou
    trojici neměl jmenovat.
  • 00:28:07 Hana Machková, rektorka,
    Vysoká škola ekonomická v Praze.
  • 00:28:14 Musím se zeptat na úvod:
    Odvolání ministra školství.
  • 00:28:23 Věděl už pan ministr dnes, že
    končí?
  • 00:28:30 Zmínil se, že asi očekává, že ho
    pan premiér možná odvolá.
  • 00:28:34 Měl takový pocit, že to asi přijde.
  • 00:28:36 Jak to nesl?
  • 00:28:41 Neměl z toho radost.
  • 00:28:43 Myslím si, že ho to velmi mrzí.
  • 00:28:50 Že mu to nepřipadá spravedlivé.
  • 00:28:54 Říkal vám něco konkrétního?
  • 00:28:59 Ne, měli jsme na pořadu dne
    jednání.
  • 00:29:03 Jaká je to pro vás zpráva?
  • 00:29:06 Já jsem z toho rozpačitá.
  • 00:29:10 Máme nyní novelu vysokoškolského
    zákona.
  • 00:29:13 Připravovala se 8 let.
  • 00:29:17 Pan Chládek, si myslím, že na té
    novele pracoval.
  • 00:29:23 Myslím si, že jsme našli shodu.
  • 00:29:28 Nevím, kdo přijde po něm, jaké
    bude mít názory,
  • 00:29:33 jak dlouho se bude seznamovat s
    tou agendou.
  • 00:29:39 Nezdá se mi to ten nejvhodnější
    moment z hlediska VŠ.
  • 00:29:45 Pojďme k profesorům.
  • 00:29:47 Když jsme tady mluvili spolu,
    řekla jste,
  • 00:29:48 že se pokusíte Miloše Zemana
    přesvědčit.
  • 00:29:51 Tak já očekávám,
    že si vysvětlíme,
  • 00:29:52 že možná některé informace,
    které pan prezident má,
  • 00:29:54 neodpovídají těm informacím,
    které máme my.
  • 00:29:56 A já doufám,
  • 00:29:58 že panu prezidentovi
    se nám podaří vysvětlit,
  • 00:30:00 že by měl naše adepty,
    naše kandidáty jmenovat.
  • 00:30:07 Proč se to nepovedlo,
    paní rektorko?
  • 00:30:14 Nepovedlo se to proto, že pan
    prezident trvá na svých názorech.
  • 00:30:21 Jasně nám řekl, že nezpochybňuje
    odbornost našich adeptů.
  • 00:30:28 Ale že podle jeho názoru
  • 00:30:34 on prostě si myslí, že ty jejich
    mimoodborné kompetence
  • 00:30:39 a jejich morální profil neodpovídá
    tomu,
  • 00:30:41 co by profil profesora měl mít.
  • 00:30:45 Mluvil o dokumentech.
  • 00:30:51 Ukázal vám něco, co vás nahlodalo,
    že může mít pravdu?
  • 00:30:56 Jsem v obtížné situaci.
  • 00:31:00 Jako žena se nevyznám v práci
    vojenských rozvědek.
  • 00:31:07 Byl tam s námi ředitel
    bezpečnostního odboru Fulík.
  • 00:31:15 Ten mi předložil celou stranu
    životopisu pana Eichlera.
  • 00:31:18 Viděla jsem i jeho osobní spis.
  • 00:31:20 Tím jsem si mohla prolistovat.
  • 00:31:33 Byla tam taková socialistická
    hodnocení.
  • 00:31:37 Že plní své povinnosti třeba?
  • 00:31:41 Ano, dále že je kladně hodnocen.
  • 00:31:46 To ve vás nevyvolává nahlodávání?
  • 00:31:52 Když tam byl zaměstnán a plnil své
    povinnosti...
  • 00:31:56 Ta doba tehdy byla taková, řekla
    jste.
  • 00:32:04 Skutečně museli lidé dobrovolně
    podepisovat spolupráci s StB?
  • 00:32:07 On nic nepodepisoval.
  • 00:32:14 Já se nějak necítím v tomto příliš
    dobře.
  • 00:32:20 Že mám kritizovat něco, čemu moc
    nerozumím.
  • 00:32:26 Předpokládám, že vždy byla nějaká
    armáda.
  • 00:32:32 Pan Eichler je odborník na
    bezpečnostní problematiku dokonce.
  • 00:32:41 Jak jsem vám řekla, on se narodil
    v roce 1952.
  • 00:32:44 Vystudoval vojenskou akademii.
  • 00:32:51 Nějak nevím, jak ho za to mám
    odsoudit.
  • 00:33:00 Myslím si, že to mělo být tak, že
    se mělo říct,
  • 00:33:04 že takoví lidé nesmějí pracovat ve
    školství.
  • 00:33:06 Zákonodárce nic takového neřekl.
  • 00:33:11 Eichler má dokonce čisté
    lustrační osvědčení.
  • 00:33:18 Nejsem schopna vůbec posoudit
    nějaku míru jeho zavinění.
  • 00:33:20 Ani to posuzovat nechci.
  • 00:33:22 Mně náleží jeho odbornost.
  • 00:33:27 Z hlediska odborného vše splnil.
  • 00:33:34 Proč chcete po prezidentu republiku
    tuto věc písemně?
  • 00:33:39 Musí dát rozhodnutí o tom, že
    nejmenuje.
  • 00:33:44 My to budeme používat při
    argumentaci.
  • 00:33:47 Chceme se obrátit na pana premiéra.
  • 00:33:52 Pan premiér návrhy profesorů
    schválil.
  • 00:33:54 Musí se najít nějaké řešení.
  • 00:33:57 Nemůžeme být v patové situaci.
  • 00:34:00 Potřebujeme mít písemné stanovisko.
  • 00:34:05 Porušuje prezident článek 63
    Ústavy?
  • 00:34:09 Je to písemné stanovisko základem
    pro vás,
  • 00:34:11 že se budete radit s právníky?
  • 00:34:16 Pan Eichler se soudit nechce.
  • 00:34:19 Dnes jsem s ním hovořila.
  • 00:34:24 Říkal, že se soudit nechce.
  • 00:34:29 Předpokládám, že dva kolegové z UK
    se soudit budou.
  • 00:34:31 S prezidentem republiky?
  • 00:34:32 Ano.
  • 00:34:35 Máte tuto informaci?
  • 00:34:39 Jestli jsem to dobře pochopila,
    tak ano.
  • 00:34:43 Kolegové se budou asi soudit.
  • 00:34:46 Podle nich jim titul náleží.
  • 00:34:49 S prezidentem republiky?
  • 00:34:55 Proto chcete mít to písemné
    stanovisko?
  • 00:34:57 Ano.
  • 00:35:00 Pan prezident se tomu také divil.
  • 00:35:04 Říkal, že nám předal své materiály.
  • 00:35:07 Chceme, aby to byl oficiální
    dokument.
  • 00:35:16 Když rozhoduji o něčem, tak to
    taky podávám písemně.
  • 00:35:19 My se pak poradíme s ostatními
    rektory.
  • 00:35:22 To není jenom naše záležitost.
  • 00:35:31 Je to provinění prezidenta takové,
    že porušuje Ústavu ČR?
  • 00:35:36 Podle některých právníků ano.
  • 00:35:43 Třeba podle profesora Jičínského.
  • 00:35:46 Já nejsem právník.
  • 00:35:55 V zákoně je napsáno, že jmenuje na
    návrh vědecké rady VŠ...
  • 00:36:00 Neměla by tam být žádná možnost,
    aby to zpochybnil.
  • 00:36:04 Vraťme se k rozhovoru, který jsme
    spolu vedli.
  • 00:36:14 Takže pro vás ten prezident
    republiky je tam pouze symbol?
  • 00:36:16 Ano.
  • 00:36:19 A pouze jaksi ceremonie,
    nic jiného?
  • 00:36:20 Já bych tomu neříkala pouze,
    mně se to zdá opravdu, ano,
  • 00:36:22 je to symbolické a krásné gesto
    ze strany státu,
  • 00:36:23 že si váží vzdělanosti.
  • 00:36:24 Mně se to zdá pěkné.
  • 00:36:29 Stále je to pro vás pěkný symbol?
  • 00:36:33 Pro mě je to tradiční a pořád
    pěkný symbol.
  • 00:36:35 I s prezidentem?
  • 00:36:43 Pan prezident, jak už jsem
    opakovala,
  • 00:36:49 pan prezident by si měl vážit toho,
    že může jmenovat
  • 00:36:52 ve vzdělanostní společnosti
    vzdělance.
  • 00:36:57 Je to tradice, kterou nám mnozí
    třeba mohou i závidět.
  • 00:37:00 Jsou na to různé názory.
  • 00:37:03 Ale ano, pořád si to myslím.
  • 00:37:04 Děkuji.
  • 00:37:09 Profesor Vladimír Franz.
  • 00:37:14 Cituji vás:
  • 00:37:15 Zákon praví, že prezident
    jmenuje univerzitní profesory.
  • 00:37:17 Rozhodně nepraví,
  • 00:37:19 že se u toho má řídit pocitem
    osobní libosti či nelibosti.
  • 00:37:21 Vaše věta rok a půl stará.
  • 00:37:23 Pane profesore, jenže, co s tím,
  • 00:37:25 pokud se prezident
    svými pocity prostě řídí?
  • 00:37:33 Prezident je v tomto případě
    opravdu takovým symbolem.
  • 00:37:37 Dnes máme zlobivý symbol trošku.
  • 00:37:38 Co s tím?
  • 00:37:41 To je otázka.
  • 00:37:47 Je pravdou, že...
  • 00:37:52 Když si to představíte fakticky,
    že docent prochází
  • 00:38:01 fakultní radou, pak prochází
    celoškolní radou,
  • 00:38:08 to je třeba už 50 lidí, pak to jde
    přes ministerstvo,
  • 00:38:14 jedná o tom vláda, přece jenom by
    prezident,
  • 00:38:21 není soukromý detektiv, který
    začne objevovat různé věci.
  • 00:38:24 Je to rozdělení míry důvěry ve
    společnosti.
  • 00:38:35 Není to pro vás jako pro
    akademický svět nějaký symbol,
  • 00:38:41 že u jmenování je ten prezident ten
    symbol?
  • 00:38:42 Není to zbytečné?
  • 00:38:49 Mohla by to být zbytečná věc.
  • 00:38:54 De facto je to skutečně vyjádření
    toho,
  • 00:38:56 že stát si váží vzdělanosti.
  • 00:39:00 Stát je zde vyjádřen v podobě své
    hlavy.
  • 00:39:03 Je to samozřejmě symbolický akt.
  • 00:39:10 Je spoustu symbolických aktů v
    politice a veřejném životě.
  • 00:39:12 Tohoto bychom se neměli vzdávat.
  • 00:39:17 I UK založil císař a římský král.
  • 00:39:21 Tato tradice tady je obsažena.
  • 00:39:27 Pokud je symbol zlobivý, je zlobivý
    jeho nositel.
  • 00:39:30 Proč je prezident republiky
    zlobivý?
  • 00:39:32 Nevím.
  • 00:39:33 Má svou hlavu.
  • 00:39:37 Nevím, proč v tomto oboru...
  • 00:39:40 Mně to připadá nešťastné.
  • 00:39:45 Jsou zranitelnější obory, kde by
    to mohl uplatnit.
  • 00:39:50 Ať nezlobí akademickou obec, jinak
    ať zlobí?
  • 00:39:52 On je takový.
  • 00:39:53 Vadí vám to?
  • 00:39:56 Někdy ano, někdy ne.
  • 00:40:00 Kdy vám to nevadilo?
  • 00:40:05 Kdy mi to nevadilo?
  • 00:40:12 Teď hluboce přemýšlíte.
  • 00:40:15 Ano, přemýšlím.
  • 00:40:17 Nenapadá mě to.
  • 00:40:23 Ale někdy zkrátka mi to vadí víc,
    jindy méně.
  • 00:40:26 Nyní mi to přijde zbytečné.
  • 00:40:39 To jsou vaše slova.
  • 00:40:41 Je takový Miloš Zeman?
  • 00:40:46 Já si myslím, že Miloš Zeman je
    solitér,
  • 00:40:50 který je specifický.
  • 00:40:52 Je to vyhraněná osobnost.
  • 00:40:55 Asi takový úplně není.
  • 00:40:57 Vy jste to nazval zlobením.
  • 00:41:02 Někdy se ve veřejném prostoru mluví,
    že to dělá schválně,
  • 00:41:05 že se vymezuje vůči určitým
    skupinám.
  • 00:41:07 Je to věc, co ho baví?
  • 00:41:15 Prezident je typ, který jde do
    konfliktů čelem.
  • 00:41:21 Je to pro něj i adrenalin.
  • 00:41:25 V tom je si podobný se svým
    předchůdcem.
  • 00:41:31 Normální lidé by to nesli těžce.
  • 00:41:34 Tito lidé z toho beru energii.
  • 00:41:39 Prezident je člověk, který určuje
    směr,
  • 00:41:43 určuje směřování společnosti.
  • 00:41:50 Je tato vyhraněnost, kontroverze,
    je to správná věc pro hlavu státu?
  • 00:42:00 Myslím, že hlava státu by měla být
    nějak vyhraněná.
  • 00:42:01 Otázka je jak.
  • 00:42:03 To je otázka.
  • 00:42:06 Otázka té míry.
  • 00:42:11 Po listopadu každý z prezidentů
    byl nějak vyhraněný.
  • 00:42:18 Kdyby přišel imitátor, dají se
    všichni 3 snadno imitovat.
  • 00:42:25 Jsou politici, kdybyste se
    rozkrájel, tak je nemůžete
  • 00:42:28 imitovat, tady je to jiné.
  • 00:42:31 To jsme trochu odbočili.
  • 00:42:37 Vyhraněnost, míra vyhraněnosti, je
    to, co má symbolizovat hlavu státu?
  • 00:42:43 Míra vyhraněnosti by měla být
    vázána
  • 00:42:48 na takový trošku širší nadhled.
  • 00:42:52 Asi by tam mělo být méně
    subjektivního.
  • 00:42:54 S tím souvisí jedna věc.
  • 00:43:00 Tu jste přímo zažil v prezidentské
    volbě.
  • 00:43:02 Rozdělená společnost.
  • 00:43:05 Kampaň byla vyhrocená.
  • 00:43:09 Vy jste řekl, že kdybyste si měl
    vybrat v 2. kole,
  • 00:43:23 volil byste mezi prasečí a ptačí
    chřipkou.
  • 00:43:26 Proč ta země zůstala tak vyhraněná?
  • 00:43:30 To souvisí s vývojem.
  • 00:43:35 Státnost a politika tady je
    strašně krátce,
  • 00:43:37 oproti jiným zemím.
  • 00:43:43 Ve VB jsou zvyklí na parlament
    několik stovek let.
  • 00:43:47 Nebo země jako Holandsko, Belgie.
  • 00:43:52 My jsme měli v 19. století výhodu,
    že zde bylo 100 let
  • 00:43:56 sanitárního času na to, aby zde
    vznikla veškerá kultura,
  • 00:43:58 národ se obrodil.
  • 00:44:02 Ale politika se dělala ve Vídni.
  • 00:44:08 Tady se sedělo v zahradních
    restauracích a kritizovalo se.
  • 00:44:11 Zodpovědnost tady nikdo neměl.
  • 00:44:16 Výsledky v kultuře byly vždy lepší,
    než v politice.
  • 00:44:23 Proto i v 20. století, byť tady
    byly vynikající zjevy,
  • 00:44:31 ale takové to gró vyčteme nakonec
    z Peroutkova Budování státu.
  • 00:44:36 Kdyby tam nebyla data, je to jako
    dneska.
  • 00:44:40 Ta tradice je krátká.
  • 00:44:47 Lidé se nenaučili to, že ta
    politika je vlastně taky
  • 00:44:49 do jisté míry...
  • 00:44:55 Je to vážná činnost, ale je to
    taky divadlo.
  • 00:45:02 Jde o to, že demokracie je to, že
    respektuji názor druhého,
  • 00:45:04 přestože s ním nesouhlasím.
  • 00:45:08 Neznamená to, že to budu brát
    osobně
  • 00:45:12 a budu se snažit ho likvidovat.
  • 00:45:17 Já bych to ukončil hudbou.
  • 00:45:19 Ale zůstanu u prezidentství.
  • 00:45:24 Vy v neděli představíte
    Prezidentskou volbu.
  • 00:45:28 Je to tragikomická groteska.
  • 00:45:30 Proč zrovna toto označení?
  • 00:45:42 Po ukončení celé kampaně, která
    byla vyčerpávající,
  • 00:45:44 fyzicky i psychicky,
  • 00:45:50 jsem na to reagoval jednou
    inscenací.
  • 00:45:51 Tam to bylo drsné.
  • 00:45:57 S odstupem k tomu člověk
    přistupuje s nadhledem.
  • 00:46:06 Takže vlastně ona to byla groteska.
  • 00:46:09 Je to zároveň i reality show.
  • 00:46:11 Vše je dnes reality show.
  • 00:46:16 Hledá se milionář, hledá se
    superstar, hledá se prezident.
  • 00:46:23 Mě dlouho po kandidutře projížděl
    mráz po zádech,
  • 00:46:28 když zaznělo téma z Libuše.
  • 00:46:30 Toho jsem se zbavil.
  • 00:46:33 Groteska to byla.
  • 00:46:42 Byl přijat zákon, ale chyběl
    prováděcí zákon.
  • 00:46:54 Když dali pozor, preference klesly.
  • 00:46:59 Pořád se říkalo, kdo to bude,
    nikdo nechtěl.
  • 00:47:16 Tím se vracíme zpátky.
  • 00:47:22 Změnilo se něco na vašem stanovisku,
  • 00:47:29 že o další prezidentské kandidatuře
    neuvažujete?
  • 00:47:33 Neuvažoval jsem ani o té předchozí.
  • 00:47:38 Dělám kariéru tím, že ji nedělám.
  • 00:47:44 Kdybych na to začal myslet, stal
    bych se rukojmím této myšlenky.
  • 00:47:47 V mém jednání by se projevovala
    zkaženost.
  • 00:47:49 Nechám si odstup.
  • 00:47:50 Děkuji.
  • 00:47:55 Senátoři dnes řešili petici,
    která je žádá,
  • 00:47:57 aby se zabývali odvoláním
    prezidenta republiky.
  • 00:47:59 Tedy, přesněji podáním
    ústavní stížnosti.
  • 00:48:01 Podle ústavních právníků,
    kteří se dnes v Senátu sešli,
  • 00:48:04 ale zatím neprovedl nic,
  • 00:48:06 kvůli čemu by mohl být žalován
    pro velezradu.
  • 00:48:12 Tato petice je jednoznačně
  • 00:48:14 ukázkou nepochopení
    celé záležitosti
  • 00:48:16 a výrazem určité zhrzenosti
    z prezidentské volby v roce 2013,
  • 00:48:20 kdy rozhodovali poprvé občané
    ve volbě prezidenta republiky.
  • 00:48:24 Tato petice obsahuje
    pouze fráze a určité floskule,
  • 00:48:27 příp. novinové titulky,
  • 00:48:29 které absolutně
    neodpovídají realitě.
  • 00:48:32 Je to ukázka nepochopení celého
    konceptu zahraniční politiky.
  • 00:48:37 Podle mě ty skutky,
    které jsou nyní vytknuty,
  • 00:48:39 nejsou skutky pro ústavní žalobu,
    ale jsou to skutky,
  • 00:48:41 které by mohly být případné
    ve chvíli,
  • 00:48:44 kdyby v ČR existoval
    nějaký proces odvolání prezidenta
  • 00:48:47 z politických důvodů.
  • 00:48:51 Senátor Jiří Šesták.
  • 00:48:53 Chápu správně,
    že doporučíte Senátu,
  • 00:48:59 aby na předmět petice
    nereflektoval?
  • 00:49:16 Já bych si ten soud nebo to
    navržení usnesení
  • 00:49:17 nechal pro sebe.
  • 00:49:20 Musím vstřebat dnešní debatu.
  • 00:49:23 Chtěl bych se o tom poradit s
    kolegy.
  • 00:49:31 Ústavní právníci konstatovali to,
    co bylo předesláno,
  • 00:49:34 že petice nemá opodstatnění.
  • 00:49:41 Bylo by dobře říct, že velká část
    přítomných ústavních právníků
  • 00:49:44 vyjádřila pochopení pro důvody,
  • 00:49:46 proč ta petice byla sepsána.
  • 00:49:49 Vyjádřila i podporu petentům.
  • 00:49:56 Jak jim, tak i řadě právníků vadí
    chování pana prezidenta,
  • 00:50:01 vyjadřování se k různým věcem.
  • 00:50:05 Vyjadřovali se i tak, že jsou
    někdy pobouřeni.
  • 00:50:16 Ta petice má, co se týká velezrady
    prezidenta, asi nemá opodstatnění.
  • 00:50:17 Ale...
  • 00:50:20 A to ale je jak velké?
  • 00:50:27 Jaká je šance, že doporučíte Senátu,
    aby petici bral vážně?
  • 00:50:31 Měli bychom ji brát vážně.
  • 00:50:36 Je to hlas 11 tisíc občanů, kteří
    se vyjádřili
  • 00:50:40 k chování pana prezidenta.
  • 00:50:48 Skočím vám do řeči.
  • 00:50:52 Proti tomu můžu položit hlas 2
    milionů lidí,
  • 00:50:56 kteří pro Zemana hlasovali.
  • 00:51:00 Hlasovali před 2 lety.
  • 00:51:11 Občané se můžou vyjadřovat s
    vývojem času.
  • 00:51:18 Bylo by nepochopením svobody
    vyjádření všech občanů ČR.
  • 00:51:20 Petici beru vážně.
  • 00:51:25 Proto jsem navrhl výboru, abychom
    oslovili ústavní právníky.
  • 00:51:30 Abychom udělali tento pracovní
    stůl, kulatý stůl
  • 00:51:34 jako pracovní nástroj pro další
    rozhodování.
  • 00:51:37 Mluvil jste o velezradě.
  • 00:51:44 To je jedna z možností Ústavy.
  • 00:51:52 Tam je i druhá věc, hrubé porušení
    Ústavy nebo ústavního pořádku.
  • 00:52:01 Je toto aspekt, který vám právníci
    řekli, že by prezident
  • 00:52:03 mohl porušovat?
  • 00:52:09 Právníci se vyjadřovali k tomu, že
    jsou to hodnotíti soudy,
  • 00:52:11 než činy.
  • 00:52:19 Pokud by ty činy dostaly charakter
    třeba nejmenování
  • 00:52:23 ústavních soudců, nebo dlouhé
    trvání vlády,
  • 00:52:32 která by nevzešla z voleb, to by
    asi naplňovalo podstatu
  • 00:52:34 hrubého porušení Ústavy.
  • 00:52:41 Do jaké míry by se to dalo
    aplikovat na nejmenování
  • 00:52:43 profesorů...
  • 00:52:48 Spíš by byla cesta, aby se
    profesoři cítili zkráceni
  • 00:52:51 na svých právech a podali stížnost.
  • 00:53:01 Vzpomínám si na aspekty, které
    by mohly být dnes nazvány
  • 00:53:05 protiústavní.
  • 00:53:09 Havel třeba nepověřil premiéra
    ihned.
  • 00:53:10 Dal mu prostor.
  • 00:53:14 To byly věci dříve kritizované.
  • 00:53:16 Dnes normální.
  • 00:53:21 Prezident nejmenoval premiéra, ale
    pověřil někoho,
  • 00:53:23 aby si sehnal většinu.
  • 00:53:30 Je potřeba v této souvislosti
    mluvit hned o velezradě?
  • 00:53:33 To hovořili petenti.
  • 00:53:36 Důležité je o tom hovořit obecně.
  • 00:53:41 Důležité je udělat kulatý stůl.
  • 00:53:46 Tento bod projednat i na plénu.
  • 00:53:53 To jsme povinni, protože má více
    než 10 tisíc podpisů.
  • 00:53:57 Projednání umožní kultivaci.
  • 00:54:02 Aby obyvatelé věděli, co znamená
    žalovat prezidenta
  • 00:54:05 pro velezradu.
  • 00:54:09 Nás zákonodárců, kteří si také
    ozřejmujeme,
  • 00:54:12 co znamenají jednotlivé body.
  • 00:54:16 Je to důležité jako zpětná vazba
    pro prezidenta,
  • 00:54:17 tohoto nebo příštího,
  • 00:54:22 aby si uvědomoval, že to, co dělá,
    nemusí vždy souznít
  • 00:54:26 s názorem občanů.
  • 00:54:33 Říkáte názory občanů.
  • 00:54:35 Části občanů.
  • 00:54:41 Prezident republiky, jeho volba,
    vyvolala velkou diskusi.
  • 00:54:48 Není to věc, která spíš než o
    selhání kohokoliv
  • 00:54:51 mluví o tom, že společnost je
    rozdělena?
  • 00:54:55 To je možné.
  • 00:54:58 O těchto věcech je třeba mluvit.
  • 00:55:04 Řada nedorozumění vzniká, protože
    se nekomunikuje.
  • 00:55:08 Když spolu mluvíme, můžeme zjistit,
    že naše názory
  • 00:55:14 nejsou tak rozdílné, můžeme se
    učit naslouchat druhému.
  • 00:55:20 Vyhodnocovat, zda je pravda na
    naší straně, nebo na druhé.
  • 00:55:26 Dobře nemůže vládnout v politice
    ten, kdo se nenaučil poslouchat.
  • 00:55:32 Ne ve smyslu pokory, ale i
    ve smyslu naslouchání.
  • 00:55:34 Toto se musíme pořád učit.
  • 00:55:36 Děkuji.
  • 00:55:40 UDÁLOSTI, KOMENTÁŘE končí,
    dobrou noc.
  • 00:55:44 Skryté titulky:
    F. Bukovský a P. Kinclová

Související