Události, komentáře
- 00:00:40 Dobrý večer.
-
00:00:42
I v půli léta pokračují
vnitrokoaliční debaty, -
00:00:44
přesněji řečeno tahanice
o rozpočet. -
00:00:46
Zdá se, že hlavním tématem bude
i nadále spor o navýšení rozpočtu - 00:00:49 ministerstva dopravy.
-
00:00:51
Chybějící peníze chce nový ministr
P. Dobeš získat nejen už delší dobu -
00:00:55
avizovaným zvýšením ceny mýtného,
ale i krokem, který určitě vyvolá -
00:00:59
větší ohlas. A totiž zdražením
dálničních známek. -
00:01:03
Právě o tom budou první minuty
UDÁLOSTÍ, KOMENTÁŘŮ, vítám vás. - 00:01:12 Ještě konkrétní suma.
-
00:01:13
V případě roční nálepky může jít
o zvýšení ceny až o 300 korun. -
00:01:17
Tento propočet přinesl dnes deník
Hospodářské noviny. -
00:01:23
Dálniční známka na 1 rok - 1500 Kč.
I tak to může vypadat příští rok. -
00:01:27
Cena by se tak dostala
na povolené maximum. -
00:01:29
Vyšší růst by si už vynutil
změnu zákona. -
00:01:33
I s ohledem na jednání o rozpočtu,
kde v tuhle chvíli MD přichází -
00:01:36
o více než 30 % finančních
prostředků, musíme hledat -
00:01:41
varianty, abychom dostáli
opravám silnic a dálnic. -
00:01:45
Ministr financí Kalousek je teď
na dovolené, a tak se k plánům -
00:01:49
ministerstva dopravy nemohl
zatím vyjádřit. -
00:01:56
V roce 1995 se za roční kupon
platily 4 stovky. -
00:01:58
Nejvíc se známky zdražily
v roce 1998 - to museli řidiči -
00:02:01
zaplatit za známku 800 Kč,
tedy dvakrát tolik, - 00:02:03 než byli do té doby zvyklí.
-
00:02:05
O kolik by se mohly zdražit
dálniční známky na měsíc a týden, -
00:02:07
ministerstvo zatím neví.
Zdražování se ale řidičům nelíbí. -
00:02:10
S tím absolutně nesouhlasím,
protože dálnice za to nestojí. -
00:02:14
Za 1500 už asi ne, mně se to
nevyplatí. - 00:02:16 A nelíbí se to ani opozici.
-
00:02:19
Ministerstvo dopravy prohrálo
souboj s ministerstvem financí -
00:02:22
o to, aby dostalo dodatečné
prostředky. -
00:02:25
Nejlehčí pro tuto vládu v současné
době je sáhnout si - 00:02:28 do peněženek občanů.
-
00:02:29
Resort dopravy si od prodeje
dražších známek slibuje 700 mil. Kč - 00:02:36 Zdraží se i kamionová přeprava.
-
00:02:40
Mýtné by mělo od příštího roku
stoupnout o čtvrtinu. -
00:02:47
Musíme se připravit na to,
že to zahýbá s cenami dopravy -
00:02:51
a ty budou muset jít také
o patřičná procenta nahoru. - 00:02:56 Naopak autobusy na tom budou líp.
-
00:03:00
Autobus, který jede na trase
Praha - Brno, teď platil 700 Kč, -
00:03:03
po zavedení nové kategorie
by to mohlo být 200 Kč. -
00:03:06
Celkem se má na mýtu vybrat
o 2 mld. Kč víc. -
00:03:09
Loni přitom automobiloví dopravci
zaplatili na elektronickém mýtném - 00:03:13 rekordních 6,6 miliard Kč.
-
00:03:20
Ve studiu vítám P. Dobeše,
ministra dopravy z Věcí veřejných. -
00:03:23
A Františka Laudáta, místopředsedu
hospodářského výboru sněmovny -
00:03:26
a dopravního experta strany TOP 09,
dobrý večer i vám. -
00:03:29
Pane ministře, o kolik se tedy
skutečně zvýší cena dálniční - 00:03:32 známky pro příští rok?
-
00:03:42
V 1. řadě to je předčasné říkat,
jestli se to opravdu zvýší. - 00:03:51 Debata o rozpočtu běží.
- 00:03:55 Rozpočet MD je na kritické úrovni.
- 00:03:59 Už v tomto roce byl velmi nízký.
-
00:04:08
MD neslo kolem 40 % celkových
škrtů, pro příští rok -
00:04:14
je resort dopravy škrtán více než
30 %. -
00:04:27
Takže to, o čem se tady bavíme, je
vypuštěný balónek, -
00:04:35
My jsme zadali studii, co by
znamenalo zvýšení o 100 - 300 Kč. -
00:04:42
Samotná částka by měla jít
primárně na opravu a údržbu silnic -
00:04:45
Ale plánovaný výnos je v řádu
stovek milionů, mluví se -
00:04:48
o 700 milionech, to řekl váš
náměstek pan Hampl, pak by to -
00:04:51
asi opravdu bylo spíše
o těch 300 Kč víc... -
00:04:53
A když jsme u toho výnosu,
proč resort dopravy, který chtěl -
00:04:56
navýšení o 14 miliard, připravuje
operaci, která nevynese -
00:04:59
ani 1 miliardu, a naopak určitě
nepotěší žádného účastnika - 00:05:02 silničního provozu.
- 00:05:07 My musíme hledat...
- 00:05:12 Zůstaňme u těch dálničních známek.
-
00:05:23
Je to jedna z možností, jakým
způsobem dostat do fondu - 00:05:26 finanční prostředky.
-
00:05:28
Jak se dívá TOP 09 na navýšení ceny
za dálniční známku? -
00:05:38
Byť je to nepopulární, tak bohužel
musíme shánět peníze, kde se dá. -
00:05:46
Není to jen o 300 mil. Pan Dobeš
ještě nebyl v té pozici, -
00:05:55
když jsme sváděli urputný boj v PS,
že prioritně nějaké výnosy, -
00:06:00
které budou navíc letos, tak
půjdou do oprav a příprav -
00:06:08
dalších staveb. Sváděli jsme
urputný boj s jedním zástupcem ODS -
00:06:16
ve výboru státní infrastruktury, a
nakonec to skončilo navýšením -
00:06:25
o 300 milionů. Ve fondu je každá
koruna, která se podaří sehnat, - 00:06:29 dobrá.
- 00:06:39 Co si o tom myslí TOP 09?
-
00:06:47
My bychom tomu nebránili, aby to v
krajním případě bylo 1500 Kč. -
00:06:50
Ale je to váš ministr financí
pan Kalousek, který odmítl navýšení -
00:06:52
rozpočtu resortu dopravy
o požadovaných 14 miliard - 00:06:54 a kývl jen na 4 miliardy?
-
00:07:08
Ta vláda si dala název "Vláda
rozpočtové odpovědnosti". -
00:07:15
A jsou nějaké priority. Prioritou
této země je ustát - 00:07:19 ne zatím ani vyrovnaný rozpočet.
-
00:07:24
Role pana ministra financí je
zveličována. -
00:07:32
Jestliže VV a ODS řeknou, že někde
jinde navrhuje škrty, -
00:07:38
zase to dopadne na jistou skupinu
obyvatel, tak není problém -
00:07:44
přesunou ty peníze. Kalousek
neřekl nikdy, že nebude chtít - 00:07:47 dávat peníze do dopravy.
- 00:07:52 My tu diskusi vedeme už delší dobu.
-
00:07:58
Co se týče kapitoly doprava, tam
škrt pro následující rok -
00:08:10
nese 30% odpis MD, všechna ostatní
nesou 2,5 %. -
00:08:19
Ministerstvo financí si oproti
výhledu do r. 2010 navýšilo -
00:08:25
rozpočet o 150 mil. Kč. Takže já
nesouhlasím. -
00:08:33
Jednohlasně deklaruji, že 3,5 % je
pro nás závazné stanovisko, -
00:08:40
tzn. že ten schodek nebude
překročen a musíme hledat jinde. - 00:08:52 Kde jinde by chtěly VV škrtat?
-
00:09:02
Máme tu min. financí, které má
vyšší rozpočet než MD. -
00:09:07
Já se domnívám, že v tom má ruce
celá vláda. -
00:09:18
Ministerstvo financí má zcela v
rukou M. Kalousek, - 00:09:25 bránil by se rozpočtovému snížení?
-
00:09:31
Parlament v této fázi ještě
nedostal podklady, - 00:09:36 je otázka, na co to navýšení půjde.
-
00:09:44
Nicméně upozorňuji, že Kalousek
byl první, -
00:09:52
protože už to ministerstvo znal,
tak tedy sáhl k drastickým -
00:09:58
opatřením hned v 1. roce svého
nového úřadování, - 00:10:02 na rozdíl od jiných ministrů.
-
00:10:09
Byl bych rád, kdyby všechna
ostatní ministerstva přicházela -
00:10:14
do sněmovny s návrhy na snížení
rozpočtu. -
00:10:20
Není ještě šance před tím,
než půjde definitivní verze -
00:10:22
rozpočtu do sněmovny, něco s tím
udělat, i ostatní koaliční partneři -
00:10:25
se přece navenek další diskusi
nebránili, po těch dramatických - 00:10:27 debatách o rozpočtu ve vládě...
- 00:10:30 Ale TOP 09 se téhle debatě nebrání.
-
00:10:32
A jak tedy procentuálně vidíte
šance, že by třeba právě rozpočet - 00:10:34 dopravy dostal o něco více?
-
00:10:41
Já bych nemluvil o nějakých
procentech. -
00:10:46
Ta otázka by měla směřovat na
vedení VV. -
00:10:59
Zda je tato strana ochotna někde
sáhnout k nepopulárním opatřením. - 00:11:08 Jaké nepopulární opatření?
-
00:11:16
Aby se třeba nemusely zvedat ceny
za dálniční známky? - 00:11:22 Já musím v tomhle případě říct,
-
00:11:29
že souhlasím s tím, že musíme
hledat škrty v ostatních - 00:11:32 kapitolách, včetně kapitoly MD.
-
00:11:40
Podíváte-li se na rozpočtový
výhled, schválený v r. 2010, -
00:11:47
tak oproti rozpočtu je např.
kapitola zemědělství navýšena -
00:11:52
o 120 % toho, co měla mít v roce
2010. -
00:12:03
Zmíněné ministerstvo financí, máme
zde kapitolu státního dluhu... -
00:12:11
Obrana zemědělství, finance, to
beru jako návrhy. -
00:12:14
To téma bude v koalici určitě
ještě zajímavě rezonovat, -
00:12:16
my teď do debaty zapojíme
i opozici. -
00:12:19
Připojí se k nám M. Chovanec,
stínový ministr dopravy ČSSD, -
00:12:21
jinak hejtman Plzeňského kraje,
dobrý večer pane hejtmane. -
00:12:24
Vaše strana v dnešním prohlášení
na jednu stranu říká, -
00:12:26
že zdražení dálničních známek by
neúměrně zatížilo rodinné rozpočty, -
00:12:29
také ale v tom stanovisku říkáte,
že plánovaný výnos je malý -
00:12:32
ve chvíli kdy ministr dopravy
požaduje víc. -
00:12:34
To zní jako byste principiálně
souhlasili s Věcmi veřejnými s tím, -
00:12:37
že peněz do resortu dopravy
by mělo přitéct daleko více. -
00:12:59
Podle výpočtů ČVUT by v SFDI mělo
být až 120 mld. - 00:13:04 Státní fond dává částku 60 mld.
-
00:13:11
To znamená, že v tomto fondu chybí
výrazné prostředky. -
00:13:19
Navýšení peněz za dálniční známky
tomu naprosto nepomůže. -
00:13:33
Nejste proti tomu, aby doprava měla
víc? -
00:13:43
Doprava by měla mít samozřejmě víc,
protože pomáhá k růstu ekonomiky. -
00:13:52
Každá koruna se státu vrací až
50 % zpátky. -
00:14:02
Všechny okolní země jsou dnes ve
financování infrastrukturních -
00:14:07
staveb velmi štědré, ale my jdeme
úplně jinou cestou. -
00:14:12
Kde by ČSSD ty peníze pro dopravu
našla? - 00:14:18 V současné době ČSSD nevládne.
-
00:14:26
Koalice by měla vyhodnotit
priority svého vládnutí, -
00:14:37
kde škrtat. Má ambici zvyšovat
daně, po posledních daňových - 00:14:41 úpravách státu chybí 80 mld. Kč.
- 00:14:44 Je to otázka priorit.
- 00:14:50 Jestli jít cestou navýšení dopravy.
-
00:14:59
Je otázka, zda se tato vláda míní
proškrtat k prosperitě. -
00:15:06
Neznám společnost v historii
lidstva, které by se to povedlo. -
00:15:13
Vláda vůbec neřeší prorůstová
opatření, ale jen škrty. -
00:15:31
Jedna z možností je do SFDI
přivést více peněz -
00:15:37
i např. změnou proporce daně z
minerálních olejů, -
00:15:51
protože tam je přímo dávána do
Státního fondu dopravní - 00:15:55 infrastruktury.
-
00:16:00
Nějaké širší daňové úpravy
neuvedete? -
00:16:05
V každém případě se diskuse v tuto
chvíli vede, -
00:16:10
jestli to bude navýšení přímých
nebo nepřímých daní. -
00:16:19
Já si myslím, že pan stínový
ministr za ČSSD předvedl to, -
00:16:28
co bohužel předvádí kompletně celá
politická reprezentace ČSSD v PS. -
00:16:35
Kromě progresivního zdanění nic
jiného nenabízí. -
00:16:41
Také se přehání význam dopravní
infrastruktury. -
00:16:48
Španělsko má špičkovou
infrastrukturu, -
00:16:57
přesto je to země na bankrot. Tak
jestli chceme jít touto cestou? -
00:17:05
To recept není. Tím vůbec
nezpochybňuji důležitost - 00:17:10 dopravní infrastruktury.
- 00:17:16 TOP 09 taktéž předvádí to stejné.
-
00:17:23
Je to předvolební rétorika -
strašení Řeckem apod. -
00:17:32
Já si nemyslím, že pozice ČR je
stejná jako Řecka, příp. Španělska -
00:17:38
ČR je na tom zaplaťpánbůh lépe. Je
to odpovědnost vlády. - 00:17:42 U nich se musí hledat řešení.
-
00:17:51
Jestli stejnou jdou USA a Německo,
Polsko a další země kolem nás, -
00:17:57
tak proč bychom neměli být stejně
chytří a ty peníze prostě hledat? -
00:18:05
My navrhujeme zvýšení daní jako
jednu z transparentních daní. - 00:18:11 Každý den se něco navrhuje a ruší.
-
00:18:32
Ať už ty peníze budou nalezeny
kdekoli, projeví se to v tom, -
00:18:43
že my řidiči se nemusíme bát jezdit
po silnicích? -
00:18:50
Není to jen o tom, že budeme
stavět stále nové stavby, -
00:19:00
i ten návrh takový byl. 700 mil.
Kč, které byly vybrány, -
00:19:06
měly jít prioritně na odbor
dopravy. -
00:19:27
A co ještě dneska v relaci
Události, komentáře nabídneme? -
00:19:30
Za chvíli rozhovor s dnes
jmenovaným generálním ředitelem - 00:19:32 Českého rozhlasu Petrem Duhanem.
-
00:19:34
Pak náš varšavský zpravodaj
M. Karas rozebere možné příčiny -
00:19:37
loňské letecké katastrofy, při níž
zahynul prezident Lech Kaczynski. -
00:19:41
Poláci totiž už došli
k výsledkům šetření... -
00:19:43
A na závěr doporučíme ke čtení
autobiografii kytaristy -
00:19:46
Rolling Stones Keitha Richardse,
která právě vychází v češtině. - 00:19:49 Teď ale krátké zprávy.
-
00:19:57
Hranice mezi Srbskem a Kosovem
znovu kontrolují vojáci NATO. -
00:20:01
Speciální mírové jednotky KFOR
je také prohlásili za vojenskou -
00:20:08
Speciální mírové jednotky KFOR
je také prohlásily za vojenskou -
00:20:09
zónu - to znamená, že pokud je
někdo napadne, můžou k obraně -
00:20:12
použít zbraně. Násilí vypuklo,
když kosovská vláda poslala -
00:20:15
na území, kde žije srbská menšina,
speciální jednotky. -
00:20:17
Srbové na to ale odpověděli
po svém a ve středu -
00:20:20
jeden z hraničních přechodů
zapálili. -
00:20:22
V somálském Mogadišu probíhají
tvrdé boje mezi vládními jednotkami - 00:20:25 a islamistickými povstalci.
-
00:20:27
Armáda s podporou vojáků Africké
unie zaútočila na rebely v době, -
00:20:31
kdy OSN začala do somálské
metropole letecky dopravovat - 00:20:34 první humanitární pomoc.
-
00:20:36
Východní Afriku sužuje
podle některých organizací nejhorší - 00:20:39 sucho za posledních 60 let.
-
00:20:43
Ani zdravotníci, ani pojišťovny se
nedokážou shodnout, jestli má -
00:20:46
Leoš Heger zaplatit za ošetření
a noc v českobudějovické nemocnici. -
00:20:50
Tedy 90 Kč za pohotovost
a 60 za hospitalizaci. - 00:20:53 Jistý si není ani ministr sám.
-
00:20:56
Sanitka ho přivezla potom, co se
mu udělalo špatně na kole. -
00:20:59
Jeho úřad pro jistotu onu
60korunovou fakturu uhradí. -
00:21:05
Policisté zahájili trestní stíhání
dalších 3 zkušebních komisařů -
00:21:08
a 1 učitele autoškoly v případu
vydávání řidičských průkazů - 00:21:11 na pražském magistrátu.
-
00:21:13
Rozšířili navíc trestní stíhání
11 už obviněných lidí, -
00:21:17
kteří za úplatky zařizovali žákům
autoškol snadné získání - 00:21:20 řidičských oprávnění.
-
00:21:22
Celkem už kriminalisté stíhají
7 učitelů a 17 zkušebních komisařů. -
00:21:32
Generálním ředitelem Českého
rozhlasu byl dnes zvolen P. Duhan. -
00:21:35
Nový šéf rádia veřejné služby byl
vybrán radními až ve druhé volbě. -
00:21:39
Připomeňme, že pan Duhan rozhlas
prozatimně vedl od loňského března. -
00:21:43
A na počátku 90. let už jednou
funkci generálního ředitele, -
00:21:47
tehdy Československého rozhlasu,
zastával. -
00:21:49
A Peter Duhan je i dalším hostem
Událostí, komentářů, dobrý večer. -
00:21:54
Čím myslíte, že jste přesvědčil
více radních než vaši -
00:21:57
protikandidáti, především
paní Hikelová, kterou někteří -
00:21:59
komentátoři označovali
za favoritku volby? -
00:22:09
To je vždy zavádějící, když je
někdo favorit před volbou. -
00:22:18
Já jsem přesvědčil radní především
svojí představou velmi úsporného - 00:22:22 a efektivně řízeného rozhlasu.
- 00:22:23 Mohla za tím být i politika?
-
00:22:25
Tedy to, že se objevovaly různé
spekulace o tom, kdo z vás by byl -
00:22:29
více a kdo méně politicky
ovlivnitelný. -
00:22:36
Dobrá otázka. V mém případě tomu
rozhodně tak nebylo. -
00:22:47
Domnívám se, takhle, já bych chtěl
sklonit poklonu Radě ČRo. -
00:22:55
Vy dobře víte, že byly velké tlaky,
různé spekulace se objevovaly -
00:23:01
v médiích, předjímala se patová
situace, která by znamenala, -
00:23:08
že gen. ředitel by nebyl zvolen,
že by se celá volba posunula -
00:23:18
k volbě ČT. Já se domnívám, že
radní ČRo se zachovali -
00:23:24
jako suverénní, volili podle
rozumu a zvolili správně. -
00:23:27
A jak hodláte komunikovat
s politiky? -
00:23:35
Já se nebráním komunikaci s
politiky. -
00:23:41
Každý gen. ředitel by měl mít
kontakt s politickou špičkou, -
00:23:48
tak jako má kontakt s církevní
špičkou, se špičkou vědy... -
00:23:57
Církevní ani vědecká nitka tak
netahají za ty nitky. -
00:24:05
Mně vůbec nejde o tahání za nitky,
já si myslím, že gen. ředitel má -
00:24:11
znát názory politiků a
relevantních hybatelů -
00:24:16
společenského života a má si
udělat svůj názor. -
00:24:23
To ještě neznamená, že je loutkou
v rukou politiků. Ne. - 00:24:27 Gen. ředitel musí být suverén.
-
00:24:33
Gen. ředitel ani nemůže zcela
zásadně vstupovat -
00:24:38
do tvůrčích procesů, neměl by
ovlivňovat zpravodajství, - 00:24:42 neměl by ovlivňovat tvůrčí procesy.
-
00:24:46
Je tu od toho, aby stanovoval
limity, aby řekl, -
00:24:53
toto je naše cesta, takto chceme
působit, toto musíme dělat. -
00:24:56
Kritiku sklidila rada Českého
rozhlasu za to, -
00:24:59
že před touto volbou nebylo vypsáno
řádné výběrové řízení, - 00:25:01 ale kandidáti byli nominováni.
-
00:25:03
Vám osobně nevadí tento způsob,
kterým jste se dostal do čela ČRo? -
00:25:13
Víte co, já si myslím, že ti
kandidáti za to nemohou. -
00:25:21
Tak jsem to nemyslel. Není váš
pocit trpčí? -
00:25:27
Nemám, je to projekt náročný a
velice přesvědčivý, -
00:25:33
kterým jsem obstál. I v těchto
složitých souvislostech -
00:25:38
ten projekt nakonec vyhrál. U nás
se to démonizuje. -
00:25:47
Každá rada, ať u nás nebo v
západních médiích, je suverénní. -
00:25:52
Rada může rozhodnout, jak bude
vybírat gen. ředitele. -
00:25:55
Ale rada musela dnes dokonce změnit
svůj jednací řád, abyste se mohl - 00:25:57 stát generálním ředitelem.
-
00:26:10
Nemám z toho těžkou hlavu, protože
já jsem 2 roky -
00:26:21
když pan gen. ředitel Medek
onemocněl, já jsem po něm -
00:26:26
nastoupil, vedl jsem rozhlas od
října 2009, -
00:26:34
nemám, protože jsem za ty 2 roky
odvedl docela solidní kus práce. -
00:26:38
Vy jste radním představil projekt
rozsáhlé reorganizace rozhlasu. -
00:26:41
Je ta reorganizace opravdu tak
nutná nebo se prostě jen -
00:26:43
od kandidáta na generálního
ředitele očekává, že s nějakým -
00:26:46
velkolepým projektem na změny
prostě musí přijít? - 00:26:51 Teď to prosím berte s nadsázkou.
-
00:27:00
To já nevím, co se očekává od
kandidáta na gen. ředitele, -
00:27:05
já jsem svůj projekt připravil
proto, -
00:27:12
že právě rok a půl vedu rozhlas
podle starého organizační -
00:27:18
struktury, která je podle mě
strukturou 20. století. -
00:27:24
Absolutně neodpovídá potřebám
tohoto století. -
00:27:26
Vy jste nastínil svou vizi
vytvoření 4 hlavních stanic. - 00:27:28 Proč chcete jít touto cestou?
-
00:27:30
Znamená to, že dojde
i k přečíslování stanic? -
00:27:40
Já bych v tuhle chvíli nechtěl
říct, že dojde k přečíslování, -
00:27:44
i když si myslím, že nakonec k
tomu dojde. -
00:27:53
Všude na světě se používá 1., 2.,
3. a 4. program. Je to přehledné. -
00:28:01
Jednička - Radiožurnál, Dvojka -
Praha atd. -
00:28:08
To není správné. Mělo by být jasné,
že stanice jsou jasně ohraničené. -
00:28:15
Pokud budeme mít 1. program, měl
by být jasně definován, -
00:28:21
pro koho je, komu slouží, jaký má
programový profil. - 00:28:26 Koneckonců i televize to tak má.
-
00:28:28
Ale není to všechno, v době, kdy
rádiu obecně za poslední léta -
00:28:30
vyrostla konkurence - do jisté míry
třeba i v podobě ČT24 -
00:28:33
nebo i internetových serverů -
poněkud hazard v tom smyslu, -
00:28:36
že jakákoli změna dosavadní
tradiční poslucače spíš zmate? -
00:28:42
že jakákoli změna dosavadní
tradiční posluchače spíš zmate? -
00:28:49
Ano, připouštím, je to velké
riziko. -
00:28:57
Teď jsme si to vyzkoušeli, když
jsme přeprogramovali Český rozhlas -
00:29:05
Praha na Český rozhlas 2. To část
posluchačů nese velmi nelibě. -
00:29:11
Programové změny i názvy stanic,
ale já vycházím z toho, -
00:29:17
že jiná cesta není možná, protože
problém ČRo byl v tom, -
00:29:26
a máme pro to výzkumy, že třeba
jednička a dvojka byly -
00:29:31
charakterizované jako zpravodajské
stanice, aniž bychom to chtěli. -
00:29:35
Někde v programování stanic nastal
omyl. - 00:29:37 Na závěr ještě personálie.
-
00:29:40
O paní Hikelové, vaší
protikandidátce, dosavadní šéfce -
00:29:42
zpravodajských stanic Českého
rozhlasu jsme se zmiňovali -
00:29:44
už na začátku, chtěl bych se
ale ještě zeptat, - 00:29:47 jak budete spolupracovat?
-
00:29:52
V tuhle chvíli je to předčasné
říct. -
00:29:58
Já si myslím, že paní Hikelová,
pokud -
00:30:07
bude schopná akceptovat moji vizi
ČRo, má v managementu místo. -
00:30:15
Minimálně na nynější pozici, tzn.
šéfky zpravodajských stanic. -
00:30:19
Pokud jde o transformaci
zpravodajství, máme - 00:30:24 plus mínus stejné názory, rámcové.
-
00:30:30
Domnívám se, že jako profesionál v
této oblasti by mohla být - 00:30:33 i mojí dobrou spolupracovnicí.
- 00:30:36 Ale je to na paní Hikelové.
-
00:30:42
Protože v tisku proběhlo, to je
zcela zásadní, že paní Hikelová se -
00:30:48
vůči mně vymezila. Rozhodnout se
musí ona. -
00:30:55
Polský list Gazeta Wyborcza
s jednodenním předstihem zveřejnil -
00:30:58
závěry vyšetřovací komise, která
rozebírala příčinu loňské letecké - 00:31:01 tragédie u ruského Smolensku.
-
00:31:03
Ta stála život prezidenta
Lecha Kazcynského a dalších 95 lidí. -
00:31:07
Podle zprávy, která bude oficiálně
představena zítra, přiznává už -
00:31:11
i polská strana, že na vině byly
hlavně chyby polské posádky, -
00:31:14
nikoli ruských řídících
letového provozu. -
00:31:18
Zpráva by za neštěstím měla udělat
definitivní tečku. -
00:31:21
Otázkou ale je, jak ozvěny
smolenské katastrofy zasáhnou -
00:31:24
do podzimního polského
předvolebního boje. -
00:31:28
Nejdřív nečekané sbratření
v těžké chvíli. - 00:31:30 Pak tradiční polsko-ruská hádka.
-
00:31:33
Vyšetřování smolenské tragédie
tvrdě prověřilo vztahy obou národů. -
00:31:36
Nehledáme jen viníky,
analyzujeme všechny činnosti. -
00:31:41
Bezprostředními příčinami
katastrofy se ukázala být -
00:31:44
chybná rozhodnutí posádky stroje,
která přitom měla informace -
00:31:47
o nepříznivých podmínkách
na letišti Smolensk-Sever. -
00:31:51
Lednovou zprávu ruských
vyšetřovatelů odmítla Varšava - 00:31:55 jako nekompletní.
-
00:31:57
Úplně podle ní přehlížela podíl
ruské strany a připisovala tragédii - 00:32:01 jenom chování polských pilotů.
-
00:32:03
Podle deníku Gazeta Wyborcza teď
ale polští vyšetřovatelé došli - 00:32:06 k podobnému závěru.
-
00:32:08
Zpráva, kterou mají ve Varšavě
oficiálně zveřejnit zítra, -
00:32:11
údajně hlavní podíl posádky
na neštěstí nezastírá. -
00:32:14
Nezmiňuje konkrétní jména,
z popisů jednotlivostí ale jasně -
00:32:17
vyplývá, kde leží zodpovědnost
za dílčí selhání. -
00:32:23
Bylo by myslím předčasné
zveřejňovat informace -
00:32:25
o případných žalobách a trestním
stíhání konkrétních osob, -
00:32:28
ale nebudu zastírat,
že to máme v úmyslu. -
00:32:31
Polské vyšetřování je u konce,
politické tance kolem tragédie - 00:32:34 ale nepřestávají.
-
00:32:35
Bratr tragicky zesnulé hlavy státu
a šéf opozice J. Kaczynski -
00:32:38
dál věří, že hlavní díl viny
za nehodu nesou Rusové. -
00:32:41
Smolenská havárie tak bude zřejmě
jedním z klíčových témat podzimních - 00:32:45 parlamentních voleb.
-
00:32:50
S M. Karasem, zpravodajem
České televize v Polsku, se obvykle -
00:32:52
bavíme o aktuálním dění v zemi
našich severních sousedů - 00:32:55 ve zpravodajských rozhovorech.
-
00:32:57
Dneska uděláme trochu výjimku
a využijeme M. Karase, který je -
00:33:00
v současnosti v Česku, konkrétně
na Liberecku, dobrý večer. -
00:33:03
Spíše ke komentáři a k analýze
toho, co bude ona zpráva - 00:33:06 pro Polsko znamenat...
-
00:33:09
To by vlastně, Miroslave,
mohla být moje první otázka. -
00:33:11
Co bude pro polskou společnost
znamenat zpráva, která je z pera -
00:33:15
polských vyšetřovatelů, a přesto
v řadě bodů potvrzuje tu Poláky - 00:33:18 kritizovanou ruskou zprávu?
-
00:33:28
Samozřejmě pro část polské
společnosti to bude konec -
00:33:34
15měsíčního zdlouhavého
vyšetřování. -
00:33:41
Ale pro jinou část, řekl bych
menší, to nebude znamenat -
00:33:48
vůbec žádný konec vyšetřování.
Naopak bude to znamenat -
00:33:54
pokračování nekonečného seriálu
spikleneckých teorií a polopravd. -
00:34:02
Polská společnost se rozdělila po
oné tragédii, nebude stmelena -
00:34:08
touto polskou verzí. Ta není
žádným překvapením. -
00:34:20
V některých bodech vyšetřovací
komise na polské straně došla -
00:34:28
ke stejnému závěru jako na ruské
straně. To není žádným překvapením - 00:34:34 Polsko tím velmi intenzivně žije.
-
00:34:41
Zítřejší hlavní zpravodajská
relace polské veřejnoprávní - 00:34:45 televize bude věnována jen tomu.
-
00:34:47
Dá se mluvit o nějakém dosavadním
většinovém názoru Poláků na to, - 00:34:50 kdo za neštěstí může?
-
00:34:51
Připouštěli si Poláci,
že to opravdu mohla být chyba -
00:34:55
pilotů, jakkoli tito mohli být
pod nemístným tlakem? -
00:35:03
Já si pamatuji první minuty a
hodiny po letecké tragédii -
00:35:10
ve Smolensku loni 10. 4., kdy se
začaly objevovat velmi opatrně -
00:35:15
hlasy, že vina leží na straně
polských pilotů. -
00:35:21
Tato verze se potom objevovala čím
dál hlasitěji. -
00:35:32
Nemohu říct dnes, zda je většinová,
každopádně 3/4 polské společnosti -
00:35:38
se shodovaly s tím, co přineslo
ruské vyšetřování, -
00:35:44
které tvrdilo, že část viny nesou
právě piloti. -
00:35:55
To velkým překvapením není. Spíše
naopak, ta strana, která si -
00:36:00
nedokáže připustit, že to byla
části polské strany, -
00:36:07
tak bude stále pochopitelně tvrdit,
že hlavním viníkem jsou Rusové. -
00:36:11
Co asi na tu zprávu řekne
J. Kaczynski, - 00:36:12 bratr zesnulého prezidenta?
-
00:36:14
Ten je znám jako velký kritik
současné vládnoucí politické -
00:36:17
garnitury? Bude to, myslíte,
obrazně řečeno pro něj - 00:36:20 jakási munice k dalšímu útoku?
-
00:36:32
Vůbec nepochybuji o tom, jak jste
to nazval, že to bude munice. -
00:36:39
J. Kaczynski očekával, co v polské
závěrečné zprávě -
00:36:48
vyšetřovací komise bude. On
pravidelně každý 10. den v měsíci -
00:36:54
přichází před prezidentský palác v
centru Varšavy, -
00:37:01
doprovázejí ho jeho příznivci,
zpívají patriotické -
00:37:09
a náboženské písně, ale především
tam kritizují postup polské vlády. - 00:37:13 Konkrétně premiéra Tuska.
-
00:37:21
Zdá se, že více se od M. Karase
nedozvíme. -
00:37:27
My už nic víc neuslyšíme a
neuvidíme. - 00:37:31 To podstatné jsme se ale dozvěděli.
-
00:37:37
Je jasné, že tahle tragédie bude v
polském veřejném prostoru - 00:37:41 ještě určitě dlouho přítomná.
- 00:37:47 Hypotéky jsou znovu v kurzu.
-
00:37:50
Jenom za 1. pololetí jich české
banky poskytly skoro o polovinu - 00:37:53 víc než loni za stejnou dobu.
- 00:37:55 Lidé si půjčili přes 56 miliard.
-
00:37:58
A to v meziročním srovnání znamená
nárůst skoro o 18 miliard. -
00:38:01
Podle analytiků je to tím, že se
teď domácnostem daří líp - 00:38:04 a mají větší jistotu.
-
00:38:06
Hypotékám navíc pomohl i mírný
odliv lidí od úvěrů - 00:38:09 ze stavebního spoření.
-
00:38:12
Ani polovina potravin,
které Slováci snědí, nepochází - 00:38:14 z jejich vlastních zdrojů.
-
00:38:17
Země tak patří k nejméně
soběstačným v Evropské unii. -
00:38:20
Podle tamních zemědělců je
ale právě Brusel viníkem - ničí je - 00:38:24 nespravedlivým dělením dotací.
-
00:38:27
Pro srovnání - v Česku je domácích
produktů zhruba 70 %. -
00:38:33
České aerolinky mají připravený
plán na to, jak narušit protesty -
00:38:35
pilotů - umožní jim delší přípravu
na let nebo zjednoduší brífing - 00:38:39 pro posádky.
-
00:38:41
Piloti totiž chtějí od pondělí
důsledně dodržovat předpisy -
00:38:45
a zákoník práce, což by mělo vést
ke zpožďování letů. -
00:38:48
Chtějí tak vyjádřit svůj nesouhlas
s výpověďmi, které začala firma - 00:38:51 včera rozdávat.
-
00:38:54
Pražský akciový trh oslabil
o třetinu procenta - a to hlavně - 00:38:58 kvůli bankovním titulům.
-
00:39:00
Zpevnily naopak cenné papíry Čezu
a Telefoniky. -
00:39:03
Poměrně dobře si vedla i česká měna
- euro je oproti středě levnější - 00:39:07 o 8 haléřů a vyjde na 24,18 Kč.
-
00:39:10
Naopak 3 haléře ztratila k dolaru -
stojí 16,90 Kč. -
00:39:33
Tak právě takhle, kytarovými riffy
Keithe Richardse ve skladbě -
00:39:36
Start Me up už 30 let začíná každý
koncert hudební skupiny, která si -
00:39:40
příští rok připomene neuvěřitelných
50 let existence. -
00:39:43
Řeč je samozřejmě o britských
Rolling Stones. -
00:39:46
A právě Keith Richards vzbudil
nedávno obrovský zájem jiným druhem -
00:39:50
umění než hrou na kytaru.
Řeč je o jeho knižní biografii. - 00:39:54 Teď vyšla i v češtině.
-
00:39:56
67letá rocková ikona v nich
přímočaře vypráví historku - 00:40:00 za historkou svého bohatého života.
-
00:40:02
Odborný dozor nad překladem měl
historik a hudební publicista - 00:40:05 Radek Diestler, dobrý večer.
-
00:40:08
Podle úryvků, uveřeněných
v britském tisku před loňským -
00:40:10
vydáním knihy, se dalo usoudit,
že Richardsovy paměti jsou sérií - 00:40:14 šokujících historek.
-
00:40:16
Vy se rockovou historií zabýváte _
byly překvapivé i pro vás? -
00:40:31
Jak které, protože některé příběhy,
které tam Richards vypráví, -
00:40:39
jsou známé z jiných rockových
biografií, které vyšly i v ČR. -
00:40:46
Před 5 lety tu vyšla jedna pěkná
biografie. -
00:40:57
Vychází z příběhů, které se
objevují i v Richardsových -
00:41:02
pamětech, ale některé příběhy
biografie opomíjely. -
00:41:10
Většina životopisů se obvykle
soustředí na nejvýživnější -
00:41:17
kapitoly ze života, ale naopak
opomíjí mládí nebo naopak - 00:41:20 poslední léta jeho působení.
-
00:41:24
Jeden bonmot říká, že kdo si
pamatuje 60. léta, - 00:41:26 tak je nejspíš nezažil.
-
00:41:28
Jak si v tom smyslu stojí právě
Richardsovy paměti? -
00:41:40
Tahle věta je trošku obezlička,
aby se autor nějak tomu vyhnul. -
00:41:50
Ta paměť, když se hodně povzbudí,
tak dokáže vydat poklady. -
00:41:56
Nehledě na to, že spousta příběhů
žije s ním, -
00:42:01
takže on je může akorát uvádět na
pravou míru. -
00:42:03
Odhlédnuto od množství
zkonzumovaných drog, co je vlastně -
00:42:06
na téhle knize to
nejpozoruhodnější? -
00:42:15
To, že je to člověk naprosto
oddaný hudbě, kterou vytvářel. -
00:42:25
Jsou tam okénka do dílny tvůrcovy,
nabízí tam různé fígle na kytaru. -
00:42:29
Keith Richards není nijak zvlášť
diplomatický ani ve svém popisu -
00:42:32
svého vztahu k Micku Jaggerovi,
zpěvákovi Rolling Stones. -
00:42:36
Co se o vztahu
Richards _ Jagger dozvíme nového? -
00:42:48
Myslím, že nový je ten konec, toho
smíření, ke kterému došlo -
00:42:56
před pár lety. Většina příběhů,
které se o tomto vztahu vyprávějí, -
00:43:04
tak se obvykle točí okolo té velké
rozepře v 80. letech, -
00:43:10
která Rolling Stones na čas
zahubila. -
00:43:14
Ale to smíření bylo pro mě
překvapivé. -
00:43:17
Dozvíme se, co si Richards myslí
o těch současných Rolling Stones? -
00:43:21
Kapely, která je vlastně
ztělesněním rockové hudby? -
00:43:39
Přistupuje k tomu jako k celému
svému životu - střízlivě. - 00:43:44 Skutečně? On tak nepůsobí.
- 00:43:47 Zdání trošku klame.
-
00:43:51
Na knižním trhu je teď obrovský
zájem o to, stát se vydavatelem -
00:43:54
pamětí zpěváka Davida Bowieho
nebo Bruce Springsteena. -
00:43:59
Máte dojem, že v i v Česku je
podobný zájem o dobře napsané -
00:44:04
memoáry některé z domácích
hudebních hvězd? -
00:44:23
Richards se v téhle knížce
představuje jako skvělý vypravěč, -
00:44:29
je schopný vypointovat historky,
je velmi otevřený. -
00:44:36
Tahle knížka je zajímavá i tím, že
nabízí vzhled do hudby, -
00:44:44
která ho zformovala. To se tady ne
vždy objevuje. -
00:44:48
Tady je tomu věnováno dost
prostoru. - 00:44:55 Co vlastně říct Rolling Stones?
-
00:45:03
Je vůbec někde na světě podobný
fenomén? -
00:45:16
Já jsem takhle viděl na festivalu
jednu brazilskou skupinu, - 00:45:21 která funguje pořád od r. 1966.
- 00:45:26 Našly by se.
-
00:45:34
Je v té knížce i nějaká česká
stopa? -
00:45:42
Rolling Stones mají k ČR velký
vztah. -
00:45:51
Ten jejich 1. koncert z r. 1990
byla nezapomenutelná událost. -
00:45:59
Je tam česká stopa, týká se 1.
koncertu s V. Havlem. - 00:46:03 Je to velmi podáno.
-
00:46:10
Richards nám vypráví zvláštní
historku, -
00:46:14
když jsme se ji pokoušeli
zrekonstruovat, -
00:46:22
tak jsme si nedovedli představit,
jak přes Strahov koukal na Ruzyň. - 00:46:35 Já jsem 2 knížky napsal.
-
00:46:42
Nechtěl bych, aby to vypadalo, že
kritizuji ostatní autory. -
00:46:49
Tady není úplně tradice čtení o
hudbě. -
00:46:59
Biografie, které tady vyšly, jsou
vesměs na jedno použití. - 00:47:08 Velký úspěch českého filmu.
-
00:47:10
Filmová adaptace kultovního
komiksu Alois Nebel autorů -
00:47:12
J. Rudiše a Jaromíra 99,
kterou natočil režisér Tomáš Luňák, -
00:47:15
bude mít světovou premiéru
na Mezinárodním festivalu -
00:47:17
v Benátkách. Byl totiž vybrán
do hlavního programu. -
00:47:20
Českou premiéru bude mít
snímek v září. - 00:47:22 Koproducentem filmu je i ČT.
-
00:47:24
Italské Benátky jsou tedy
první cílovou stanicí výpravčího -
00:47:27
A. Nebela, který slouží na zapadlém
nádraží v Jeseníkách. -
00:47:30
Ocitne se tak v té nejlepší filmové
společnosti - např. nového filmu -
00:47:33
S. Soderbergha a nebo hraného
dokumentu herce a režiséra - 00:47:36 Al Pacina.
-
00:47:40
Jak nevíme, co nás tam čeká,
tak je to celý spíš starost -
00:47:43
a nervozita, a hlavně my ten film
nemáme ještě hotový, takže my se -
00:47:46
teď soustředíme na to dodělat
film. -
00:47:49
Alois Nebel je první český film,
kde natočené scény s herci byly -
00:47:52
po jednotlivých filmových okénkách
překresleny a animovány. -
00:47:55
Ve filmu hrají např. M. Krobot,
A. Švehlík a K. Roden. -
00:48:05
My jsme pomáhali kresbě mejkapem,
svícením, tak aby všechny ty věci -
00:48:08
Pro český film je účast v hlavním
programu velká událost, - 00:48:10 která otevírá dveře do světa.
-
00:48:12
Po roce 1989 byly sice snímky
jako například Venkovský učitel -
00:48:15
a nebo Návrat Idiota uvedeny
v Benátkách, - 00:48:17 ale ve vedlejších sekcích.
-
00:48:21
Každopádně je to vzkaz českým
filmařům, že si nestačí dělat -
00:48:23
takové ty malé české filmy,
ale že je třeba přijít -
00:48:26
s něčím originálním,
aby si toho venku všimli. -
00:48:30
Světová práva k filmu Alois Nebel
zakoupila už zahraniční společnost, -
00:48:33
která například distribuuje filmy
režisérů Tykwera a Kaurismäkiho. -
00:48:37
Další cílovou stanicí filmu
Alois Nebel bude - 00:48:40 po italských Benátkách Praha.
-
00:48:42
A to 29. září, kdy necelé 3 týdny
po světové premiéře, bude mít - 00:48:45 Alois Nebel českou premiéru.
- 00:48:57 Dobrý večer.
-
00:48:59
Norská policie zítra znovu
vyslechne pravicového extremistu, -
00:49:02
který má na svědomí 76 lidských
životů. -
00:49:05
Polská komise oficiálně zveřejní
zprávu o příčinách leteckého - 00:49:09 neštěstí u západoruského Smolenska.
-
00:49:11
České republiky přiletí americký
astronaut Andrew Feustel, -
00:49:14
který se s raketoplánem dvakrát
vydal do vesmíru. -
00:49:18
A ještě dodám, že manželé
Feustelovi budou exkluzivními hosty -
00:49:21
speciálu ČT24, který můžete vidět
v úterý 2. srpna od osmi hodin. - 00:49:26 Dobrou noc.
-
00:49:28
Čtvrteční UDÁLOSTI, KOMENTÁŘE
jsou minulostí, dobrou noc. -
00:49:32
Skryté titulky:
H. Bukovská a S. Sedmihorská