iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
28. 7. 2011
23:00 na ČT24

1 2 3 4 5

0 hlasů
4236
zhlédnutí

Události, komentáře

Dálniční zdražení? — Nový ředitel ČRo — Polské chyby — Life — Alois Nebel

48 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Události, komentáře

  • 00:00:40 Dobrý večer.
  • 00:00:42 I v půli léta pokračují
    vnitrokoaliční debaty,
  • 00:00:44 přesněji řečeno tahanice
    o rozpočet.
  • 00:00:46 Zdá se, že hlavním tématem bude
    i nadále spor o navýšení rozpočtu
  • 00:00:49 ministerstva dopravy.
  • 00:00:51 Chybějící peníze chce nový ministr
    P. Dobeš získat nejen už delší dobu
  • 00:00:55 avizovaným zvýšením ceny mýtného,
    ale i krokem, který určitě vyvolá
  • 00:00:59 větší ohlas. A totiž zdražením
    dálničních známek.
  • 00:01:03 Právě o tom budou první minuty
    UDÁLOSTÍ, KOMENTÁŘŮ, vítám vás.
  • 00:01:12 Ještě konkrétní suma.
  • 00:01:13 V případě roční nálepky může jít
    o zvýšení ceny až o 300 korun.
  • 00:01:17 Tento propočet přinesl dnes deník
    Hospodářské noviny.
  • 00:01:23 Dálniční známka na 1 rok - 1500 Kč.
    I tak to může vypadat příští rok.
  • 00:01:27 Cena by se tak dostala
    na povolené maximum.
  • 00:01:29 Vyšší růst by si už vynutil
    změnu zákona.
  • 00:01:33 I s ohledem na jednání o rozpočtu,
    kde v tuhle chvíli MD přichází
  • 00:01:36 o více než 30 % finančních
    prostředků, musíme hledat
  • 00:01:41 varianty, abychom dostáli
    opravám silnic a dálnic.
  • 00:01:45 Ministr financí Kalousek je teď
    na dovolené, a tak se k plánům
  • 00:01:49 ministerstva dopravy nemohl
    zatím vyjádřit.
  • 00:01:56 V roce 1995 se za roční kupon
    platily 4 stovky.
  • 00:01:58 Nejvíc se známky zdražily
    v roce 1998 - to museli řidiči
  • 00:02:01 zaplatit za známku 800 Kč,
    tedy dvakrát tolik,
  • 00:02:03 než byli do té doby zvyklí.
  • 00:02:05 O kolik by se mohly zdražit
    dálniční známky na měsíc a týden,
  • 00:02:07 ministerstvo zatím neví.
    Zdražování se ale řidičům nelíbí.
  • 00:02:10 S tím absolutně nesouhlasím,
    protože dálnice za to nestojí.
  • 00:02:14 Za 1500 už asi ne, mně se to
    nevyplatí.
  • 00:02:16 A nelíbí se to ani opozici.
  • 00:02:19 Ministerstvo dopravy prohrálo
    souboj s ministerstvem financí
  • 00:02:22 o to, aby dostalo dodatečné
    prostředky.
  • 00:02:25 Nejlehčí pro tuto vládu v současné
    době je sáhnout si
  • 00:02:28 do peněženek občanů.
  • 00:02:29 Resort dopravy si od prodeje
    dražších známek slibuje 700 mil. Kč
  • 00:02:36 Zdraží se i kamionová přeprava.
  • 00:02:40 Mýtné by mělo od příštího roku
    stoupnout o čtvrtinu.
  • 00:02:47 Musíme se připravit na to,
    že to zahýbá s cenami dopravy
  • 00:02:51 a ty budou muset jít také
    o patřičná procenta nahoru.
  • 00:02:56 Naopak autobusy na tom budou líp.
  • 00:03:00 Autobus, který jede na trase
    Praha - Brno, teď platil 700 Kč,
  • 00:03:03 po zavedení nové kategorie
    by to mohlo být 200 Kč.
  • 00:03:06 Celkem se má na mýtu vybrat
    o 2 mld. Kč víc.
  • 00:03:09 Loni přitom automobiloví dopravci
    zaplatili na elektronickém mýtném
  • 00:03:13 rekordních 6,6 miliard Kč.
  • 00:03:20 Ve studiu vítám P. Dobeše,
    ministra dopravy z Věcí veřejných.
  • 00:03:23 A Františka Laudáta, místopředsedu
    hospodářského výboru sněmovny
  • 00:03:26 a dopravního experta strany TOP 09,
    dobrý večer i vám.
  • 00:03:29 Pane ministře, o kolik se tedy
    skutečně zvýší cena dálniční
  • 00:03:32 známky pro příští rok?
  • 00:03:42 V 1. řadě to je předčasné říkat,
    jestli se to opravdu zvýší.
  • 00:03:51 Debata o rozpočtu běží.
  • 00:03:55 Rozpočet MD je na kritické úrovni.
  • 00:03:59 Už v tomto roce byl velmi nízký.
  • 00:04:08 MD neslo kolem 40 % celkových
    škrtů, pro příští rok
  • 00:04:14 je resort dopravy škrtán více než
    30 %.
  • 00:04:27 Takže to, o čem se tady bavíme, je
    vypuštěný balónek,
  • 00:04:35 My jsme zadali studii, co by
    znamenalo zvýšení o 100 - 300 Kč.
  • 00:04:42 Samotná částka by měla jít
    primárně na opravu a údržbu silnic
  • 00:04:45 Ale plánovaný výnos je v řádu
    stovek milionů, mluví se
  • 00:04:48 o 700 milionech, to řekl váš
    náměstek pan Hampl, pak by to
  • 00:04:51 asi opravdu bylo spíše
    o těch 300 Kč víc...
  • 00:04:53 A když jsme u toho výnosu,
    proč resort dopravy, který chtěl
  • 00:04:56 navýšení o 14 miliard, připravuje
    operaci, která nevynese
  • 00:04:59 ani 1 miliardu, a naopak určitě
    nepotěší žádného účastnika
  • 00:05:02 silničního provozu.
  • 00:05:07 My musíme hledat...
  • 00:05:12 Zůstaňme u těch dálničních známek.
  • 00:05:23 Je to jedna z možností, jakým
    způsobem dostat do fondu
  • 00:05:26 finanční prostředky.
  • 00:05:28 Jak se dívá TOP 09 na navýšení ceny
    za dálniční známku?
  • 00:05:38 Byť je to nepopulární, tak bohužel
    musíme shánět peníze, kde se dá.
  • 00:05:46 Není to jen o 300 mil. Pan Dobeš
    ještě nebyl v té pozici,
  • 00:05:55 když jsme sváděli urputný boj v PS,
    že prioritně nějaké výnosy,
  • 00:06:00 které budou navíc letos, tak
    půjdou do oprav a příprav
  • 00:06:08 dalších staveb. Sváděli jsme
    urputný boj s jedním zástupcem ODS
  • 00:06:16 ve výboru státní infrastruktury, a
    nakonec to skončilo navýšením
  • 00:06:25 o 300 milionů. Ve fondu je každá
    koruna, která se podaří sehnat,
  • 00:06:29 dobrá.
  • 00:06:39 Co si o tom myslí TOP 09?
  • 00:06:47 My bychom tomu nebránili, aby to v
    krajním případě bylo 1500 Kč.
  • 00:06:50 Ale je to váš ministr financí
    pan Kalousek, který odmítl navýšení
  • 00:06:52 rozpočtu resortu dopravy
    o požadovaných 14 miliard
  • 00:06:54 a kývl jen na 4 miliardy?
  • 00:07:08 Ta vláda si dala název "Vláda
    rozpočtové odpovědnosti".
  • 00:07:15 A jsou nějaké priority. Prioritou
    této země je ustát
  • 00:07:19 ne zatím ani vyrovnaný rozpočet.
  • 00:07:24 Role pana ministra financí je
    zveličována.
  • 00:07:32 Jestliže VV a ODS řeknou, že někde
    jinde navrhuje škrty,
  • 00:07:38 zase to dopadne na jistou skupinu
    obyvatel, tak není problém
  • 00:07:44 přesunou ty peníze. Kalousek
    neřekl nikdy, že nebude chtít
  • 00:07:47 dávat peníze do dopravy.
  • 00:07:52 My tu diskusi vedeme už delší dobu.
  • 00:07:58 Co se týče kapitoly doprava, tam
    škrt pro následující rok
  • 00:08:10 nese 30% odpis MD, všechna ostatní
    nesou 2,5 %.
  • 00:08:19 Ministerstvo financí si oproti
    výhledu do r. 2010 navýšilo
  • 00:08:25 rozpočet o 150 mil. Kč. Takže já
    nesouhlasím.
  • 00:08:33 Jednohlasně deklaruji, že 3,5 % je
    pro nás závazné stanovisko,
  • 00:08:40 tzn. že ten schodek nebude
    překročen a musíme hledat jinde.
  • 00:08:52 Kde jinde by chtěly VV škrtat?
  • 00:09:02 Máme tu min. financí, které má
    vyšší rozpočet než MD.
  • 00:09:07 Já se domnívám, že v tom má ruce
    celá vláda.
  • 00:09:18 Ministerstvo financí má zcela v
    rukou M. Kalousek,
  • 00:09:25 bránil by se rozpočtovému snížení?
  • 00:09:31 Parlament v této fázi ještě
    nedostal podklady,
  • 00:09:36 je otázka, na co to navýšení půjde.
  • 00:09:44 Nicméně upozorňuji, že Kalousek
    byl první,
  • 00:09:52 protože už to ministerstvo znal,
    tak tedy sáhl k drastickým
  • 00:09:58 opatřením hned v 1. roce svého
    nového úřadování,
  • 00:10:02 na rozdíl od jiných ministrů.
  • 00:10:09 Byl bych rád, kdyby všechna
    ostatní ministerstva přicházela
  • 00:10:14 do sněmovny s návrhy na snížení
    rozpočtu.
  • 00:10:20 Není ještě šance před tím,
    než půjde definitivní verze
  • 00:10:22 rozpočtu do sněmovny, něco s tím
    udělat, i ostatní koaliční partneři
  • 00:10:25 se přece navenek další diskusi
    nebránili, po těch dramatických
  • 00:10:27 debatách o rozpočtu ve vládě...
  • 00:10:30 Ale TOP 09 se téhle debatě nebrání.
  • 00:10:32 A jak tedy procentuálně vidíte
    šance, že by třeba právě rozpočet
  • 00:10:34 dopravy dostal o něco více?
  • 00:10:41 Já bych nemluvil o nějakých
    procentech.
  • 00:10:46 Ta otázka by měla směřovat na
    vedení VV.
  • 00:10:59 Zda je tato strana ochotna někde
    sáhnout k nepopulárním opatřením.
  • 00:11:08 Jaké nepopulární opatření?
  • 00:11:16 Aby se třeba nemusely zvedat ceny
    za dálniční známky?
  • 00:11:22 Já musím v tomhle případě říct,
  • 00:11:29 že souhlasím s tím, že musíme
    hledat škrty v ostatních
  • 00:11:32 kapitolách, včetně kapitoly MD.
  • 00:11:40 Podíváte-li se na rozpočtový
    výhled, schválený v r. 2010,
  • 00:11:47 tak oproti rozpočtu je např.
    kapitola zemědělství navýšena
  • 00:11:52 o 120 % toho, co měla mít v roce
    2010.
  • 00:12:03 Zmíněné ministerstvo financí, máme
    zde kapitolu státního dluhu...
  • 00:12:11 Obrana zemědělství, finance, to
    beru jako návrhy.
  • 00:12:14 To téma bude v koalici určitě
    ještě zajímavě rezonovat,
  • 00:12:16 my teď do debaty zapojíme
    i opozici.
  • 00:12:19 Připojí se k nám M. Chovanec,
    stínový ministr dopravy ČSSD,
  • 00:12:21 jinak hejtman Plzeňského kraje,
    dobrý večer pane hejtmane.
  • 00:12:24 Vaše strana v dnešním prohlášení
    na jednu stranu říká,
  • 00:12:26 že zdražení dálničních známek by
    neúměrně zatížilo rodinné rozpočty,
  • 00:12:29 také ale v tom stanovisku říkáte,
    že plánovaný výnos je malý
  • 00:12:32 ve chvíli kdy ministr dopravy
    požaduje víc.
  • 00:12:34 To zní jako byste principiálně
    souhlasili s Věcmi veřejnými s tím,
  • 00:12:37 že peněz do resortu dopravy
    by mělo přitéct daleko více.
  • 00:12:59 Podle výpočtů ČVUT by v SFDI mělo
    být až 120 mld.
  • 00:13:04 Státní fond dává částku 60 mld.
  • 00:13:11 To znamená, že v tomto fondu chybí
    výrazné prostředky.
  • 00:13:19 Navýšení peněz za dálniční známky
    tomu naprosto nepomůže.
  • 00:13:33 Nejste proti tomu, aby doprava měla
    víc?
  • 00:13:43 Doprava by měla mít samozřejmě víc,
    protože pomáhá k růstu ekonomiky.
  • 00:13:52 Každá koruna se státu vrací až
    50 % zpátky.
  • 00:14:02 Všechny okolní země jsou dnes ve
    financování infrastrukturních
  • 00:14:07 staveb velmi štědré, ale my jdeme
    úplně jinou cestou.
  • 00:14:12 Kde by ČSSD ty peníze pro dopravu
    našla?
  • 00:14:18 V současné době ČSSD nevládne.
  • 00:14:26 Koalice by měla vyhodnotit
    priority svého vládnutí,
  • 00:14:37 kde škrtat. Má ambici zvyšovat
    daně, po posledních daňových
  • 00:14:41 úpravách státu chybí 80 mld. Kč.
  • 00:14:44 Je to otázka priorit.
  • 00:14:50 Jestli jít cestou navýšení dopravy.
  • 00:14:59 Je otázka, zda se tato vláda míní
    proškrtat k prosperitě.
  • 00:15:06 Neznám společnost v historii
    lidstva, které by se to povedlo.
  • 00:15:13 Vláda vůbec neřeší prorůstová
    opatření, ale jen škrty.
  • 00:15:31 Jedna z možností je do SFDI
    přivést více peněz
  • 00:15:37 i např. změnou proporce daně z
    minerálních olejů,
  • 00:15:51 protože tam je přímo dávána do
    Státního fondu dopravní
  • 00:15:55 infrastruktury.
  • 00:16:00 Nějaké širší daňové úpravy
    neuvedete?
  • 00:16:05 V každém případě se diskuse v tuto
    chvíli vede,
  • 00:16:10 jestli to bude navýšení přímých
    nebo nepřímých daní.
  • 00:16:19 Já si myslím, že pan stínový
    ministr za ČSSD předvedl to,
  • 00:16:28 co bohužel předvádí kompletně celá
    politická reprezentace ČSSD v PS.
  • 00:16:35 Kromě progresivního zdanění nic
    jiného nenabízí.
  • 00:16:41 Také se přehání význam dopravní
    infrastruktury.
  • 00:16:48 Španělsko má špičkovou
    infrastrukturu,
  • 00:16:57 přesto je to země na bankrot. Tak
    jestli chceme jít touto cestou?
  • 00:17:05 To recept není. Tím vůbec
    nezpochybňuji důležitost
  • 00:17:10 dopravní infrastruktury.
  • 00:17:16 TOP 09 taktéž předvádí to stejné.
  • 00:17:23 Je to předvolební rétorika -
    strašení Řeckem apod.
  • 00:17:32 Já si nemyslím, že pozice ČR je
    stejná jako Řecka, příp. Španělska
  • 00:17:38 ČR je na tom zaplaťpánbůh lépe. Je
    to odpovědnost vlády.
  • 00:17:42 U nich se musí hledat řešení.
  • 00:17:51 Jestli stejnou jdou USA a Německo,
    Polsko a další země kolem nás,
  • 00:17:57 tak proč bychom neměli být stejně
    chytří a ty peníze prostě hledat?
  • 00:18:05 My navrhujeme zvýšení daní jako
    jednu z transparentních daní.
  • 00:18:11 Každý den se něco navrhuje a ruší.
  • 00:18:32 Ať už ty peníze budou nalezeny
    kdekoli, projeví se to v tom,
  • 00:18:43 že my řidiči se nemusíme bát jezdit
    po silnicích?
  • 00:18:50 Není to jen o tom, že budeme
    stavět stále nové stavby,
  • 00:19:00 i ten návrh takový byl. 700 mil.
    Kč, které byly vybrány,
  • 00:19:06 měly jít prioritně na odbor
    dopravy.
  • 00:19:27 A co ještě dneska v relaci
    Události, komentáře nabídneme?
  • 00:19:30 Za chvíli rozhovor s dnes
    jmenovaným generálním ředitelem
  • 00:19:32 Českého rozhlasu Petrem Duhanem.
  • 00:19:34 Pak náš varšavský zpravodaj
    M. Karas rozebere možné příčiny
  • 00:19:37 loňské letecké katastrofy, při níž
    zahynul prezident Lech Kaczynski.
  • 00:19:41 Poláci totiž už došli
    k výsledkům šetření...
  • 00:19:43 A na závěr doporučíme ke čtení
    autobiografii kytaristy
  • 00:19:46 Rolling Stones Keitha Richardse,
    která právě vychází v češtině.
  • 00:19:49 Teď ale krátké zprávy.
  • 00:19:57 Hranice mezi Srbskem a Kosovem
    znovu kontrolují vojáci NATO.
  • 00:20:01 Speciální mírové jednotky KFOR
    je také prohlásili za vojenskou
  • 00:20:08 Speciální mírové jednotky KFOR
    je také prohlásily za vojenskou
  • 00:20:09 zónu - to znamená, že pokud je
    někdo napadne, můžou k obraně
  • 00:20:12 použít zbraně. Násilí vypuklo,
    když kosovská vláda poslala
  • 00:20:15 na území, kde žije srbská menšina,
    speciální jednotky.
  • 00:20:17 Srbové na to ale odpověděli
    po svém a ve středu
  • 00:20:20 jeden z hraničních přechodů
    zapálili.
  • 00:20:22 V somálském Mogadišu probíhají
    tvrdé boje mezi vládními jednotkami
  • 00:20:25 a islamistickými povstalci.
  • 00:20:27 Armáda s podporou vojáků Africké
    unie zaútočila na rebely v době,
  • 00:20:31 kdy OSN začala do somálské
    metropole letecky dopravovat
  • 00:20:34 první humanitární pomoc.
  • 00:20:36 Východní Afriku sužuje
    podle některých organizací nejhorší
  • 00:20:39 sucho za posledních 60 let.
  • 00:20:43 Ani zdravotníci, ani pojišťovny se
    nedokážou shodnout, jestli má
  • 00:20:46 Leoš Heger zaplatit za ošetření
    a noc v českobudějovické nemocnici.
  • 00:20:50 Tedy 90 Kč za pohotovost
    a 60 za hospitalizaci.
  • 00:20:53 Jistý si není ani ministr sám.
  • 00:20:56 Sanitka ho přivezla potom, co se
    mu udělalo špatně na kole.
  • 00:20:59 Jeho úřad pro jistotu onu
    60korunovou fakturu uhradí.
  • 00:21:05 Policisté zahájili trestní stíhání
    dalších 3 zkušebních komisařů
  • 00:21:08 a 1 učitele autoškoly v případu
    vydávání řidičských průkazů
  • 00:21:11 na pražském magistrátu.
  • 00:21:13 Rozšířili navíc trestní stíhání
    11 už obviněných lidí,
  • 00:21:17 kteří za úplatky zařizovali žákům
    autoškol snadné získání
  • 00:21:20 řidičských oprávnění.
  • 00:21:22 Celkem už kriminalisté stíhají
    7 učitelů a 17 zkušebních komisařů.
  • 00:21:32 Generálním ředitelem Českého
    rozhlasu byl dnes zvolen P. Duhan.
  • 00:21:35 Nový šéf rádia veřejné služby byl
    vybrán radními až ve druhé volbě.
  • 00:21:39 Připomeňme, že pan Duhan rozhlas
    prozatimně vedl od loňského března.
  • 00:21:43 A na počátku 90. let už jednou
    funkci generálního ředitele,
  • 00:21:47 tehdy Československého rozhlasu,
    zastával.
  • 00:21:49 A Peter Duhan je i dalším hostem
    Událostí, komentářů, dobrý večer.
  • 00:21:54 Čím myslíte, že jste přesvědčil
    více radních než vaši
  • 00:21:57 protikandidáti, především
    paní Hikelová, kterou někteří
  • 00:21:59 komentátoři označovali
    za favoritku volby?
  • 00:22:09 To je vždy zavádějící, když je
    někdo favorit před volbou.
  • 00:22:18 Já jsem přesvědčil radní především
    svojí představou velmi úsporného
  • 00:22:22 a efektivně řízeného rozhlasu.
  • 00:22:23 Mohla za tím být i politika?
  • 00:22:25 Tedy to, že se objevovaly různé
    spekulace o tom, kdo z vás by byl
  • 00:22:29 více a kdo méně politicky
    ovlivnitelný.
  • 00:22:36 Dobrá otázka. V mém případě tomu
    rozhodně tak nebylo.
  • 00:22:47 Domnívám se, takhle, já bych chtěl
    sklonit poklonu Radě ČRo.
  • 00:22:55 Vy dobře víte, že byly velké tlaky,
    různé spekulace se objevovaly
  • 00:23:01 v médiích, předjímala se patová
    situace, která by znamenala,
  • 00:23:08 že gen. ředitel by nebyl zvolen,
    že by se celá volba posunula
  • 00:23:18 k volbě ČT. Já se domnívám, že
    radní ČRo se zachovali
  • 00:23:24 jako suverénní, volili podle
    rozumu a zvolili správně.
  • 00:23:27 A jak hodláte komunikovat
    s politiky?
  • 00:23:35 Já se nebráním komunikaci s
    politiky.
  • 00:23:41 Každý gen. ředitel by měl mít
    kontakt s politickou špičkou,
  • 00:23:48 tak jako má kontakt s církevní
    špičkou, se špičkou vědy...
  • 00:23:57 Církevní ani vědecká nitka tak
    netahají za ty nitky.
  • 00:24:05 Mně vůbec nejde o tahání za nitky,
    já si myslím, že gen. ředitel má
  • 00:24:11 znát názory politiků a
    relevantních hybatelů
  • 00:24:16 společenského života a má si
    udělat svůj názor.
  • 00:24:23 To ještě neznamená, že je loutkou
    v rukou politiků. Ne.
  • 00:24:27 Gen. ředitel musí být suverén.
  • 00:24:33 Gen. ředitel ani nemůže zcela
    zásadně vstupovat
  • 00:24:38 do tvůrčích procesů, neměl by
    ovlivňovat zpravodajství,
  • 00:24:42 neměl by ovlivňovat tvůrčí procesy.
  • 00:24:46 Je tu od toho, aby stanovoval
    limity, aby řekl,
  • 00:24:53 toto je naše cesta, takto chceme
    působit, toto musíme dělat.
  • 00:24:56 Kritiku sklidila rada Českého
    rozhlasu za to,
  • 00:24:59 že před touto volbou nebylo vypsáno
    řádné výběrové řízení,
  • 00:25:01 ale kandidáti byli nominováni.
  • 00:25:03 Vám osobně nevadí tento způsob,
    kterým jste se dostal do čela ČRo?
  • 00:25:13 Víte co, já si myslím, že ti
    kandidáti za to nemohou.
  • 00:25:21 Tak jsem to nemyslel. Není váš
    pocit trpčí?
  • 00:25:27 Nemám, je to projekt náročný a
    velice přesvědčivý,
  • 00:25:33 kterým jsem obstál. I v těchto
    složitých souvislostech
  • 00:25:38 ten projekt nakonec vyhrál. U nás
    se to démonizuje.
  • 00:25:47 Každá rada, ať u nás nebo v
    západních médiích, je suverénní.
  • 00:25:52 Rada může rozhodnout, jak bude
    vybírat gen. ředitele.
  • 00:25:55 Ale rada musela dnes dokonce změnit
    svůj jednací řád, abyste se mohl
  • 00:25:57 stát generálním ředitelem.
  • 00:26:10 Nemám z toho těžkou hlavu, protože
    já jsem 2 roky
  • 00:26:21 když pan gen. ředitel Medek
    onemocněl, já jsem po něm
  • 00:26:26 nastoupil, vedl jsem rozhlas od
    října 2009,
  • 00:26:34 nemám, protože jsem za ty 2 roky
    odvedl docela solidní kus práce.
  • 00:26:38 Vy jste radním představil projekt
    rozsáhlé reorganizace rozhlasu.
  • 00:26:41 Je ta reorganizace opravdu tak
    nutná nebo se prostě jen
  • 00:26:43 od kandidáta na generálního
    ředitele očekává, že s nějakým
  • 00:26:46 velkolepým projektem na změny
    prostě musí přijít?
  • 00:26:51 Teď to prosím berte s nadsázkou.
  • 00:27:00 To já nevím, co se očekává od
    kandidáta na gen. ředitele,
  • 00:27:05 já jsem svůj projekt připravil
    proto,
  • 00:27:12 že právě rok a půl vedu rozhlas
    podle starého organizační
  • 00:27:18 struktury, která je podle mě
    strukturou 20. století.
  • 00:27:24 Absolutně neodpovídá potřebám
    tohoto století.
  • 00:27:26 Vy jste nastínil svou vizi
    vytvoření 4 hlavních stanic.
  • 00:27:28 Proč chcete jít touto cestou?
  • 00:27:30 Znamená to, že dojde
    i k přečíslování stanic?
  • 00:27:40 Já bych v tuhle chvíli nechtěl
    říct, že dojde k přečíslování,
  • 00:27:44 i když si myslím, že nakonec k
    tomu dojde.
  • 00:27:53 Všude na světě se používá 1., 2.,
    3. a 4. program. Je to přehledné.
  • 00:28:01 Jednička - Radiožurnál, Dvojka -
    Praha atd.
  • 00:28:08 To není správné. Mělo by být jasné,
    že stanice jsou jasně ohraničené.
  • 00:28:15 Pokud budeme mít 1. program, měl
    by být jasně definován,
  • 00:28:21 pro koho je, komu slouží, jaký má
    programový profil.
  • 00:28:26 Koneckonců i televize to tak má.
  • 00:28:28 Ale není to všechno, v době, kdy
    rádiu obecně za poslední léta
  • 00:28:30 vyrostla konkurence - do jisté míry
    třeba i v podobě ČT24
  • 00:28:33 nebo i internetových serverů -
    poněkud hazard v tom smyslu,
  • 00:28:36 že jakákoli změna dosavadní
    tradiční poslucače spíš zmate?
  • 00:28:42 že jakákoli změna dosavadní
    tradiční posluchače spíš zmate?
  • 00:28:49 Ano, připouštím, je to velké
    riziko.
  • 00:28:57 Teď jsme si to vyzkoušeli, když
    jsme přeprogramovali Český rozhlas
  • 00:29:05 Praha na Český rozhlas 2. To část
    posluchačů nese velmi nelibě.
  • 00:29:11 Programové změny i názvy stanic,
    ale já vycházím z toho,
  • 00:29:17 že jiná cesta není možná, protože
    problém ČRo byl v tom,
  • 00:29:26 a máme pro to výzkumy, že třeba
    jednička a dvojka byly
  • 00:29:31 charakterizované jako zpravodajské
    stanice, aniž bychom to chtěli.
  • 00:29:35 Někde v programování stanic nastal
    omyl.
  • 00:29:37 Na závěr ještě personálie.
  • 00:29:40 O paní Hikelové, vaší
    protikandidátce, dosavadní šéfce
  • 00:29:42 zpravodajských stanic Českého
    rozhlasu jsme se zmiňovali
  • 00:29:44 už na začátku, chtěl bych se
    ale ještě zeptat,
  • 00:29:47 jak budete spolupracovat?
  • 00:29:52 V tuhle chvíli je to předčasné
    říct.
  • 00:29:58 Já si myslím, že paní Hikelová,
    pokud
  • 00:30:07 bude schopná akceptovat moji vizi
    ČRo, má v managementu místo.
  • 00:30:15 Minimálně na nynější pozici, tzn.
    šéfky zpravodajských stanic.
  • 00:30:19 Pokud jde o transformaci
    zpravodajství, máme
  • 00:30:24 plus mínus stejné názory, rámcové.
  • 00:30:30 Domnívám se, že jako profesionál v
    této oblasti by mohla být
  • 00:30:33 i mojí dobrou spolupracovnicí.
  • 00:30:36 Ale je to na paní Hikelové.
  • 00:30:42 Protože v tisku proběhlo, to je
    zcela zásadní, že paní Hikelová se
  • 00:30:48 vůči mně vymezila. Rozhodnout se
    musí ona.
  • 00:30:55 Polský list Gazeta Wyborcza
    s jednodenním předstihem zveřejnil
  • 00:30:58 závěry vyšetřovací komise, která
    rozebírala příčinu loňské letecké
  • 00:31:01 tragédie u ruského Smolensku.
  • 00:31:03 Ta stála život prezidenta
    Lecha Kazcynského a dalších 95 lidí.
  • 00:31:07 Podle zprávy, která bude oficiálně
    představena zítra, přiznává už
  • 00:31:11 i polská strana, že na vině byly
    hlavně chyby polské posádky,
  • 00:31:14 nikoli ruských řídících
    letového provozu.
  • 00:31:18 Zpráva by za neštěstím měla udělat
    definitivní tečku.
  • 00:31:21 Otázkou ale je, jak ozvěny
    smolenské katastrofy zasáhnou
  • 00:31:24 do podzimního polského
    předvolebního boje.
  • 00:31:28 Nejdřív nečekané sbratření
    v těžké chvíli.
  • 00:31:30 Pak tradiční polsko-ruská hádka.
  • 00:31:33 Vyšetřování smolenské tragédie
    tvrdě prověřilo vztahy obou národů.
  • 00:31:36 Nehledáme jen viníky,
    analyzujeme všechny činnosti.
  • 00:31:41 Bezprostředními příčinami
    katastrofy se ukázala být
  • 00:31:44 chybná rozhodnutí posádky stroje,
    která přitom měla informace
  • 00:31:47 o nepříznivých podmínkách
    na letišti Smolensk-Sever.
  • 00:31:51 Lednovou zprávu ruských
    vyšetřovatelů odmítla Varšava
  • 00:31:55 jako nekompletní.
  • 00:31:57 Úplně podle ní přehlížela podíl
    ruské strany a připisovala tragédii
  • 00:32:01 jenom chování polských pilotů.
  • 00:32:03 Podle deníku Gazeta Wyborcza teď
    ale polští vyšetřovatelé došli
  • 00:32:06 k podobnému závěru.
  • 00:32:08 Zpráva, kterou mají ve Varšavě
    oficiálně zveřejnit zítra,
  • 00:32:11 údajně hlavní podíl posádky
    na neštěstí nezastírá.
  • 00:32:14 Nezmiňuje konkrétní jména,
    z popisů jednotlivostí ale jasně
  • 00:32:17 vyplývá, kde leží zodpovědnost
    za dílčí selhání.
  • 00:32:23 Bylo by myslím předčasné
    zveřejňovat informace
  • 00:32:25 o případných žalobách a trestním
    stíhání konkrétních osob,
  • 00:32:28 ale nebudu zastírat,
    že to máme v úmyslu.
  • 00:32:31 Polské vyšetřování je u konce,
    politické tance kolem tragédie
  • 00:32:34 ale nepřestávají.
  • 00:32:35 Bratr tragicky zesnulé hlavy státu
    a šéf opozice J. Kaczynski
  • 00:32:38 dál věří, že hlavní díl viny
    za nehodu nesou Rusové.
  • 00:32:41 Smolenská havárie tak bude zřejmě
    jedním z klíčových témat podzimních
  • 00:32:45 parlamentních voleb.
  • 00:32:50 S M. Karasem, zpravodajem
    České televize v Polsku, se obvykle
  • 00:32:52 bavíme o aktuálním dění v zemi
    našich severních sousedů
  • 00:32:55 ve zpravodajských rozhovorech.
  • 00:32:57 Dneska uděláme trochu výjimku
    a využijeme M. Karase, který je
  • 00:33:00 v současnosti v Česku, konkrétně
    na Liberecku, dobrý večer.
  • 00:33:03 Spíše ke komentáři a k analýze
    toho, co bude ona zpráva
  • 00:33:06 pro Polsko znamenat...
  • 00:33:09 To by vlastně, Miroslave,
    mohla být moje první otázka.
  • 00:33:11 Co bude pro polskou společnost
    znamenat zpráva, která je z pera
  • 00:33:15 polských vyšetřovatelů, a přesto
    v řadě bodů potvrzuje tu Poláky
  • 00:33:18 kritizovanou ruskou zprávu?
  • 00:33:28 Samozřejmě pro část polské
    společnosti to bude konec
  • 00:33:34 15měsíčního zdlouhavého
    vyšetřování.
  • 00:33:41 Ale pro jinou část, řekl bych
    menší, to nebude znamenat
  • 00:33:48 vůbec žádný konec vyšetřování.
    Naopak bude to znamenat
  • 00:33:54 pokračování nekonečného seriálu
    spikleneckých teorií a polopravd.
  • 00:34:02 Polská společnost se rozdělila po
    oné tragédii, nebude stmelena
  • 00:34:08 touto polskou verzí. Ta není
    žádným překvapením.
  • 00:34:20 V některých bodech vyšetřovací
    komise na polské straně došla
  • 00:34:28 ke stejnému závěru jako na ruské
    straně. To není žádným překvapením
  • 00:34:34 Polsko tím velmi intenzivně žije.
  • 00:34:41 Zítřejší hlavní zpravodajská
    relace polské veřejnoprávní
  • 00:34:45 televize bude věnována jen tomu.
  • 00:34:47 Dá se mluvit o nějakém dosavadním
    většinovém názoru Poláků na to,
  • 00:34:50 kdo za neštěstí může?
  • 00:34:51 Připouštěli si Poláci,
    že to opravdu mohla být chyba
  • 00:34:55 pilotů, jakkoli tito mohli být
    pod nemístným tlakem?
  • 00:35:03 Já si pamatuji první minuty a
    hodiny po letecké tragédii
  • 00:35:10 ve Smolensku loni 10. 4., kdy se
    začaly objevovat velmi opatrně
  • 00:35:15 hlasy, že vina leží na straně
    polských pilotů.
  • 00:35:21 Tato verze se potom objevovala čím
    dál hlasitěji.
  • 00:35:32 Nemohu říct dnes, zda je většinová,
    každopádně 3/4 polské společnosti
  • 00:35:38 se shodovaly s tím, co přineslo
    ruské vyšetřování,
  • 00:35:44 které tvrdilo, že část viny nesou
    právě piloti.
  • 00:35:55 To velkým překvapením není. Spíše
    naopak, ta strana, která si
  • 00:36:00 nedokáže připustit, že to byla
    části polské strany,
  • 00:36:07 tak bude stále pochopitelně tvrdit,
    že hlavním viníkem jsou Rusové.
  • 00:36:11 Co asi na tu zprávu řekne
    J. Kaczynski,
  • 00:36:12 bratr zesnulého prezidenta?
  • 00:36:14 Ten je znám jako velký kritik
    současné vládnoucí politické
  • 00:36:17 garnitury? Bude to, myslíte,
    obrazně řečeno pro něj
  • 00:36:20 jakási munice k dalšímu útoku?
  • 00:36:32 Vůbec nepochybuji o tom, jak jste
    to nazval, že to bude munice.
  • 00:36:39 J. Kaczynski očekával, co v polské
    závěrečné zprávě
  • 00:36:48 vyšetřovací komise bude. On
    pravidelně každý 10. den v měsíci
  • 00:36:54 přichází před prezidentský palác v
    centru Varšavy,
  • 00:37:01 doprovázejí ho jeho příznivci,
    zpívají patriotické
  • 00:37:09 a náboženské písně, ale především
    tam kritizují postup polské vlády.
  • 00:37:13 Konkrétně premiéra Tuska.
  • 00:37:21 Zdá se, že více se od M. Karase
    nedozvíme.
  • 00:37:27 My už nic víc neuslyšíme a
    neuvidíme.
  • 00:37:31 To podstatné jsme se ale dozvěděli.
  • 00:37:37 Je jasné, že tahle tragédie bude v
    polském veřejném prostoru
  • 00:37:41 ještě určitě dlouho přítomná.
  • 00:37:47 Hypotéky jsou znovu v kurzu.
  • 00:37:50 Jenom za 1. pololetí jich české
    banky poskytly skoro o polovinu
  • 00:37:53 víc než loni za stejnou dobu.
  • 00:37:55 Lidé si půjčili přes 56 miliard.
  • 00:37:58 A to v meziročním srovnání znamená
    nárůst skoro o 18 miliard.
  • 00:38:01 Podle analytiků je to tím, že se
    teď domácnostem daří líp
  • 00:38:04 a mají větší jistotu.
  • 00:38:06 Hypotékám navíc pomohl i mírný
    odliv lidí od úvěrů
  • 00:38:09 ze stavebního spoření.
  • 00:38:12 Ani polovina potravin,
    které Slováci snědí, nepochází
  • 00:38:14 z jejich vlastních zdrojů.
  • 00:38:17 Země tak patří k nejméně
    soběstačným v Evropské unii.
  • 00:38:20 Podle tamních zemědělců je
    ale právě Brusel viníkem - ničí je
  • 00:38:24 nespravedlivým dělením dotací.
  • 00:38:27 Pro srovnání - v Česku je domácích
    produktů zhruba 70 %.
  • 00:38:33 České aerolinky mají připravený
    plán na to, jak narušit protesty
  • 00:38:35 pilotů - umožní jim delší přípravu
    na let nebo zjednoduší brífing
  • 00:38:39 pro posádky.
  • 00:38:41 Piloti totiž chtějí od pondělí
    důsledně dodržovat předpisy
  • 00:38:45 a zákoník práce, což by mělo vést
    ke zpožďování letů.
  • 00:38:48 Chtějí tak vyjádřit svůj nesouhlas
    s výpověďmi, které začala firma
  • 00:38:51 včera rozdávat.
  • 00:38:54 Pražský akciový trh oslabil
    o třetinu procenta - a to hlavně
  • 00:38:58 kvůli bankovním titulům.
  • 00:39:00 Zpevnily naopak cenné papíry Čezu
    a Telefoniky.
  • 00:39:03 Poměrně dobře si vedla i česká měna
    - euro je oproti středě levnější
  • 00:39:07 o 8 haléřů a vyjde na 24,18 Kč.
  • 00:39:10 Naopak 3 haléře ztratila k dolaru -
    stojí 16,90 Kč.
  • 00:39:33 Tak právě takhle, kytarovými riffy
    Keithe Richardse ve skladbě
  • 00:39:36 Start Me up už 30 let začíná každý
    koncert hudební skupiny, která si
  • 00:39:40 příští rok připomene neuvěřitelných
    50 let existence.
  • 00:39:43 Řeč je samozřejmě o britských
    Rolling Stones.
  • 00:39:46 A právě Keith Richards vzbudil
    nedávno obrovský zájem jiným druhem
  • 00:39:50 umění než hrou na kytaru.
    Řeč je o jeho knižní biografii.
  • 00:39:54 Teď vyšla i v češtině.
  • 00:39:56 67letá rocková ikona v nich
    přímočaře vypráví historku
  • 00:40:00 za historkou svého bohatého života.
  • 00:40:02 Odborný dozor nad překladem měl
    historik a hudební publicista
  • 00:40:05 Radek Diestler, dobrý večer.
  • 00:40:08 Podle úryvků, uveřeněných
    v britském tisku před loňským
  • 00:40:10 vydáním knihy, se dalo usoudit,
    že Richardsovy paměti jsou sérií
  • 00:40:14 šokujících historek.
  • 00:40:16 Vy se rockovou historií zabýváte _
    byly překvapivé i pro vás?
  • 00:40:31 Jak které, protože některé příběhy,
    které tam Richards vypráví,
  • 00:40:39 jsou známé z jiných rockových
    biografií, které vyšly i v ČR.
  • 00:40:46 Před 5 lety tu vyšla jedna pěkná
    biografie.
  • 00:40:57 Vychází z příběhů, které se
    objevují i v Richardsových
  • 00:41:02 pamětech, ale některé příběhy
    biografie opomíjely.
  • 00:41:10 Většina životopisů se obvykle
    soustředí na nejvýživnější
  • 00:41:17 kapitoly ze života, ale naopak
    opomíjí mládí nebo naopak
  • 00:41:20 poslední léta jeho působení.
  • 00:41:24 Jeden bonmot říká, že kdo si
    pamatuje 60. léta,
  • 00:41:26 tak je nejspíš nezažil.
  • 00:41:28 Jak si v tom smyslu stojí právě
    Richardsovy paměti?
  • 00:41:40 Tahle věta je trošku obezlička,
    aby se autor nějak tomu vyhnul.
  • 00:41:50 Ta paměť, když se hodně povzbudí,
    tak dokáže vydat poklady.
  • 00:41:56 Nehledě na to, že spousta příběhů
    žije s ním,
  • 00:42:01 takže on je může akorát uvádět na
    pravou míru.
  • 00:42:03 Odhlédnuto od množství
    zkonzumovaných drog, co je vlastně
  • 00:42:06 na téhle knize to
    nejpozoruhodnější?
  • 00:42:15 To, že je to člověk naprosto
    oddaný hudbě, kterou vytvářel.
  • 00:42:25 Jsou tam okénka do dílny tvůrcovy,
    nabízí tam různé fígle na kytaru.
  • 00:42:29 Keith Richards není nijak zvlášť
    diplomatický ani ve svém popisu
  • 00:42:32 svého vztahu k Micku Jaggerovi,
    zpěvákovi Rolling Stones.
  • 00:42:36 Co se o vztahu
    Richards _ Jagger dozvíme nového?
  • 00:42:48 Myslím, že nový je ten konec, toho
    smíření, ke kterému došlo
  • 00:42:56 před pár lety. Většina příběhů,
    které se o tomto vztahu vyprávějí,
  • 00:43:04 tak se obvykle točí okolo té velké
    rozepře v 80. letech,
  • 00:43:10 která Rolling Stones na čas
    zahubila.
  • 00:43:14 Ale to smíření bylo pro mě
    překvapivé.
  • 00:43:17 Dozvíme se, co si Richards myslí
    o těch současných Rolling Stones?
  • 00:43:21 Kapely, která je vlastně
    ztělesněním rockové hudby?
  • 00:43:39 Přistupuje k tomu jako k celému
    svému životu - střízlivě.
  • 00:43:44 Skutečně? On tak nepůsobí.
  • 00:43:47 Zdání trošku klame.
  • 00:43:51 Na knižním trhu je teď obrovský
    zájem o to, stát se vydavatelem
  • 00:43:54 pamětí zpěváka Davida Bowieho
    nebo Bruce Springsteena.
  • 00:43:59 Máte dojem, že v i v Česku je
    podobný zájem o dobře napsané
  • 00:44:04 memoáry některé z domácích
    hudebních hvězd?
  • 00:44:23 Richards se v téhle knížce
    představuje jako skvělý vypravěč,
  • 00:44:29 je schopný vypointovat historky,
    je velmi otevřený.
  • 00:44:36 Tahle knížka je zajímavá i tím, že
    nabízí vzhled do hudby,
  • 00:44:44 která ho zformovala. To se tady ne
    vždy objevuje.
  • 00:44:48 Tady je tomu věnováno dost
    prostoru.
  • 00:44:55 Co vlastně říct Rolling Stones?
  • 00:45:03 Je vůbec někde na světě podobný
    fenomén?
  • 00:45:16 Já jsem takhle viděl na festivalu
    jednu brazilskou skupinu,
  • 00:45:21 která funguje pořád od r. 1966.
  • 00:45:26 Našly by se.
  • 00:45:34 Je v té knížce i nějaká česká
    stopa?
  • 00:45:42 Rolling Stones mají k ČR velký
    vztah.
  • 00:45:51 Ten jejich 1. koncert z r. 1990
    byla nezapomenutelná událost.
  • 00:45:59 Je tam česká stopa, týká se 1.
    koncertu s V. Havlem.
  • 00:46:03 Je to velmi podáno.
  • 00:46:10 Richards nám vypráví zvláštní
    historku,
  • 00:46:14 když jsme se ji pokoušeli
    zrekonstruovat,
  • 00:46:22 tak jsme si nedovedli představit,
    jak přes Strahov koukal na Ruzyň.
  • 00:46:35 Já jsem 2 knížky napsal.
  • 00:46:42 Nechtěl bych, aby to vypadalo, že
    kritizuji ostatní autory.
  • 00:46:49 Tady není úplně tradice čtení o
    hudbě.
  • 00:46:59 Biografie, které tady vyšly, jsou
    vesměs na jedno použití.
  • 00:47:08 Velký úspěch českého filmu.
  • 00:47:10 Filmová adaptace kultovního
    komiksu Alois Nebel autorů
  • 00:47:12 J. Rudiše a Jaromíra 99,
    kterou natočil režisér Tomáš Luňák,
  • 00:47:15 bude mít světovou premiéru
    na Mezinárodním festivalu
  • 00:47:17 v Benátkách. Byl totiž vybrán
    do hlavního programu.
  • 00:47:20 Českou premiéru bude mít
    snímek v září.
  • 00:47:22 Koproducentem filmu je i ČT.
  • 00:47:24 Italské Benátky jsou tedy
    první cílovou stanicí výpravčího
  • 00:47:27 A. Nebela, který slouží na zapadlém
    nádraží v Jeseníkách.
  • 00:47:30 Ocitne se tak v té nejlepší filmové
    společnosti - např. nového filmu
  • 00:47:33 S. Soderbergha a nebo hraného
    dokumentu herce a režiséra
  • 00:47:36 Al Pacina.
  • 00:47:40 Jak nevíme, co nás tam čeká,
    tak je to celý spíš starost
  • 00:47:43 a nervozita, a hlavně my ten film
    nemáme ještě hotový, takže my se
  • 00:47:46 teď soustředíme na to dodělat
    film.
  • 00:47:49 Alois Nebel je první český film,
    kde natočené scény s herci byly
  • 00:47:52 po jednotlivých filmových okénkách
    překresleny a animovány.
  • 00:47:55 Ve filmu hrají např. M. Krobot,
    A. Švehlík a K. Roden.
  • 00:48:05 My jsme pomáhali kresbě mejkapem,
    svícením, tak aby všechny ty věci
  • 00:48:08 Pro český film je účast v hlavním
    programu velká událost,
  • 00:48:10 která otevírá dveře do světa.
  • 00:48:12 Po roce 1989 byly sice snímky
    jako například Venkovský učitel
  • 00:48:15 a nebo Návrat Idiota uvedeny
    v Benátkách,
  • 00:48:17 ale ve vedlejších sekcích.
  • 00:48:21 Každopádně je to vzkaz českým
    filmařům, že si nestačí dělat
  • 00:48:23 takové ty malé české filmy,
    ale že je třeba přijít
  • 00:48:26 s něčím originálním,
    aby si toho venku všimli.
  • 00:48:30 Světová práva k filmu Alois Nebel
    zakoupila už zahraniční společnost,
  • 00:48:33 která například distribuuje filmy
    režisérů Tykwera a Kaurismäkiho.
  • 00:48:37 Další cílovou stanicí filmu
    Alois Nebel bude
  • 00:48:40 po italských Benátkách Praha.
  • 00:48:42 A to 29. září, kdy necelé 3 týdny
    po světové premiéře, bude mít
  • 00:48:45 Alois Nebel českou premiéru.
  • 00:48:57 Dobrý večer.
  • 00:48:59 Norská policie zítra znovu
    vyslechne pravicového extremistu,
  • 00:49:02 který má na svědomí 76 lidských
    životů.
  • 00:49:05 Polská komise oficiálně zveřejní
    zprávu o příčinách leteckého
  • 00:49:09 neštěstí u západoruského Smolenska.
  • 00:49:11 České republiky přiletí americký
    astronaut Andrew Feustel,
  • 00:49:14 který se s raketoplánem dvakrát
    vydal do vesmíru.
  • 00:49:18 A ještě dodám, že manželé
    Feustelovi budou exkluzivními hosty
  • 00:49:21 speciálu ČT24, který můžete vidět
    v úterý 2. srpna od osmi hodin.
  • 00:49:26 Dobrou noc.
  • 00:49:28 Čtvrteční UDÁLOSTI, KOMENTÁŘE
    jsou minulostí, dobrou noc.
  • 00:49:32 Skryté titulky:
    H. Bukovská a S. Sedmihorská

Související