iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
24. 6. 2018
11:35 na ČT2

1 2 3 4 5

3 hlasy
3088
zhlédnutí

Nedej se

(Nedej se!)

Pomoc živé vodě

Bitva o přírodu pokračuje

26 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Nedej se - Pomoc živé vodě

  • 00:00:36 -Žiju tady na osadě Vroble
    v chalupě po dědovi.
  • 00:00:40 Okolí tady znám,
    protože jsem tady byl 38 roků lesník.
  • 00:00:45 To jsou Beskydy,
    říká se tomu Zadní hory.
  • 00:00:49 Slovensko je vzdušnou čarou 2 km.
  • 00:00:56 Voda je základ,
    85 % lidského těla je voda,
  • 00:01:02 bez vody bychom asi dlouho nežili.
  • 00:01:09 Je to zázrak.
  • 00:01:10 Taková voda, když teče z pramene,
  • 00:01:13 každé ráno se umyju vodou,
    hlavně celou hlavu
  • 00:01:16 a hned je člověk svěží.
  • 00:01:19 Člověk vstane celý zakvašený,
    a jak se umyje,
  • 00:01:25 pěkně po hlavě, tak je čilý.
  • 00:01:37 Je tu plno všelijakých pramínků,
    asi 19 a každá voda je jiná.
  • 00:01:43 Dobrou, bezvadnou vodu,
    je jich asi 5.
  • 00:02:05 Tady je to zvláštní místo,
    je velice pramenné,
  • 00:02:08 teče to z velké hloubky.
  • 00:02:11 Nevím, jak to přesně je,
    ale voda se tu dostává
  • 00:02:15 až z Lysé hory.
  • 00:02:18 Tlačí se neustále cestami,
    tak to není jen tak.
  • 00:02:23 Voda může být stará několik desítek,
    tisíc let,
  • 00:02:26 kdesi z podzemí, jezer.
  • 00:02:36 V minulosti pršelo,
    vždycky začátkem léta,
  • 00:02:40 v červenci na hamerskou pouť
    byla povodeň,
  • 00:02:44 to byla hrůza
    a teď to všechno skončilo.
  • 00:02:47 Spadne pár kapek a vody není.
  • 00:03:00 -Studánky neodmyslitelně patří
    k české krajině,
  • 00:03:04 byly tu odjakživa
  • 00:03:06 a lidé v minulosti
    o studánky pečovali,
  • 00:03:10 protože to pro ně byl zdroj vody.
  • 00:03:14 Když šli do lesa nebo na nějaký
    výlet, tenkrát nebyly PET láhve,
  • 00:03:19 tak lidi používali studánky
  • 00:03:22 jako zdroj vody a občerstvení,
    odpočinku,
  • 00:03:26 protože to bylo místo,
  • 00:03:28 které se snažili
    lidé nějakým způsobem upravit.
  • 00:03:32 Dali si tam lavičku
    a mohli si tam příjemně posedět.
  • 00:03:46 Dozvěděl jsem se nějakou statistiku,
  • 00:03:49 že ještě v minulém století bylo v ČR
    kolem 10 tisíc studánek.
  • 00:03:55 Bylo to někdy před 100-150 lety.
  • 00:04:01 Postupně studánky zanikaly.
  • 00:04:08 Studánky zanikají z několika důvodů.
  • 00:04:11 Může to být díky déletrvajícímu
    suchu, které panuje v ČR,
  • 00:04:16 pak přirozeným zazemněním.
  • 00:04:21 Pokud pramínek není silný,
    je někde v lese,
  • 00:04:25 padá tam listí, větvě
  • 00:04:28 a studánka se postupně zanese
    a pramínek se ztratí.
  • 00:04:32 Pak jsou to úpravy
    nebo změny v krajině,
  • 00:04:35 že někde byl les,
    který se vytěžil,
  • 00:04:40 a voda ze studánky
    se mohla přirozenou cestou ztratit.
  • 00:04:55 Stromy zadržují vlhkost,
    les je přirozenou akumulací vod
  • 00:05:00 a v lese není nikdy takové sucho
    jak na vyprahlé pasece.
  • 00:05:06 Pokud se odlesní velká plocha,
    ve které pramenila nějaká studánka,
  • 00:05:12 tak tam dojde ke změně vodního
    režimu.
  • 00:05:18 Velkým problémem mohou být sesuvy.
  • 00:05:23 Pokud les bude odlesněný
    a přijde velký příval
  • 00:05:28 a bude to v extrémním svahu,
    tak se může stát,
  • 00:05:33 že dojde k sesuvu.
  • 00:05:35 Pak se nám mohou úplně změnit
    hydrologické poměry na lokalitě.
  • 00:05:40 Studánka, které měla odjakživa vodu,
    tak ji ztratí.
  • 00:05:56 V posledních letech se zase zvedá
    vlna příznivců studánek,
  • 00:06:02 kteří studánky v krajině vyhledávají,
    evidují je
  • 00:06:07 a snaží se pro ně něco udělat,
    tzn. obnovit je,
  • 00:06:13 zastřešit je, zpopularizovat,
    a je to dobře,
  • 00:06:17 protože studánky patří do naší
    krajiny a byla by strašná škoda,
  • 00:06:23 kdyby spousta z nich
    nenávratně zanikla.
  • 00:06:32 -Narodil jsem se v Brně,
    v Černých Polích
  • 00:06:35 a v mém okolí žádné prameny nejsou.
  • 00:06:38 Jsem městský člověk
    a piju vodu z vodovodu,
  • 00:06:43 tak i kupovanou,
    zpravidla nějakou minerální.
  • 00:06:49 Studánka patří i do města,
    jenomže problém je v jejím okolí.
  • 00:06:54 Zda je možné ji udržet čistou
    a nezanedbanou.
  • 00:07:00 Studánky jsou výplod přírody,
    příroda nám to sama dává
  • 00:07:04 a nabízí a patří to k ní.
  • 00:07:07 Je smutné,
    že je to čím dál horší.
  • 00:07:10 Studánka je brána jako přírodní
    vývěr, který je v krajině
  • 00:07:15 velmi častý tam,
  • 00:07:17 kde je dostatek povrchové vody.
  • 00:07:20 Pramen považujeme za něco,
    co už je upraveno lidskou rukou,
  • 00:07:24 aby se to dalo využívat.
  • 00:07:26 V současnosti si lidé nechávají
    vyhledávat svoje vodní zdroje,
  • 00:07:30 protože kupovaná voda je dražší
  • 00:07:35 a všichni mají strach
    z klimatických změn
  • 00:07:39 a nedostatku vody,
  • 00:07:42 tak se snaží mít svůj zdroj.
  • 00:07:51 Pracoval jsem jako průzkumník
    na přehradí
  • 00:07:55 a v jedné přehradě,
  • 00:07:56 konkrétně na Karolince
    byl průsak v hrázi
  • 00:07:59 a v podniku byl proutkař,
    který nám to přišel vyhledat,
  • 00:08:03 v jaké hloubce to protéká.
  • 00:08:06 Zkusil jsem od něj vzít virguli
    a zjistil jsem,
  • 00:08:08 že mi to funguje.
  • 00:08:10 Myslím si, že to je založené
  • 00:08:12 na určitém fyzickém záporu
    nebo vlastnostech,
  • 00:08:15 protože jedna teorie zní,
    že voda,
  • 00:08:18 jak prochází zemním prostředím,
  • 00:08:21 tak při tření vytváří
    i slabé silové pole
  • 00:08:25 a citlivější člověk na to zareaguje,
    což jsou proutkaři.
  • 00:08:33 Když se k tomu místu blížím,
    tak cítím jemné brnění v obou rukou
  • 00:08:38 a potom se mi virgule zkříží.
  • 00:08:53 Na bližší dohledání
    už beru pružinu,
  • 00:08:55 která už je daleko citlivější,
  • 00:08:58 z které je poznat i hloubka
    a množství vody,
  • 00:09:03 které tam protéká.
  • 00:09:11 Myslím si, že před tisíci lety
  • 00:09:14 proutkařství vypadalo podobně
    jako teď.
  • 00:09:17 Lidé používali na rozdíl od nás
    dřevěné virgule,
  • 00:09:21 zatímco my používáme kovové,
    ale je možné,
  • 00:09:25 že to v minulosti taky bylo.
  • 00:09:27 Až tak daleko
    nám nic archeologové neřeknou.
  • 00:09:41 -Byl jsem lesník od 22 roků,
    viděl jsem pramínky,
  • 00:09:45 tak jsem tam dával trubky,
    hlinky a kulaté dutiny.
  • 00:09:50 Postupně jsem to začal vyzdívat,
    nebo ze dřeva.
  • 00:09:58 Stloukl jsem bednu
    a vsadil ji tam,
  • 00:10:03 protože nebylo kamení
    a je to tam dodnes.
  • 00:10:07 Ve vodě to neshnije
    ani za 100 let.
  • 00:10:16 Historie studánky je taková,
    že buldozer dělal novou cestu
  • 00:10:21 a pramen zahrnul,
    tak jsem to rozkopal,
  • 00:10:24 celé vykopal,
    tak se udělala studánka.
  • 00:10:29 Je to naprosto čisté,
    žádné znečištění tu není.
  • 00:10:32 Celý pramen musím odhalit
    do maximální hloubky,
  • 00:10:36 aby se tam držela voda
    a nevytékala ven.
  • 00:10:40 Ale potom už člověk narazí na skálu,
    tak už je konec.
  • 00:10:44 Pak odtok ucpu,
    tím pádem se tam voda naplní
  • 00:10:50 a studánka je hotová.
  • 00:10:53 Dalo mi to práce,
  • 00:10:54 4 hodiny jsem tu na tom
    pekelně pracoval.
  • 00:10:57 Další den jsem dělal stříšku,
    než jsem to tu donesl.
  • 00:11:02 Je to výborné
    mít takový pramen blízko domova.
  • 00:11:13 Ke každé studánce dávám cedulku
    z hliníkového plechu,
  • 00:11:17 moje přítelkyně Jarka
    mi objednala na internetu raznice,
  • 00:11:25 vyklepu to na to.
  • 00:11:28 Je tam napsáno: Pramen hladový,
    Česká televize,
  • 00:11:32 pořad Nedej se, 25. 5. 2018,
    Němec Eduard.
  • 00:11:41 To už je na 100 let.
  • 00:11:53 -Je dobré, pokud si vybereme
    studánku, která se nám líbí,
  • 00:11:59 většinou v blízkosti svého bydliště
    a vezmeme si nad studánkou patronát.
  • 00:12:05 Alespoň 1x za rok studánku navštívit,
    vyčistit potok.
  • 00:12:10 Studánky mohou být různé,
    někde stačí ji jen obložit kameny,
  • 00:12:16 nahoru položit nějaký placatý kámen,
    někdy je lepší stříška.
  • 00:12:21 Někde je musíme vyřešit tak,
    že uděláme přirozený potok, korýtko,
  • 00:12:28 aby studánka,
    která vytéká ze skály,
  • 00:12:31 a lidi si tam nemůžou nabrat vodu,
    aby byla přístupná lidem
  • 00:12:35 a mohli si tam hrníčkem nabrat vodu.
  • 00:12:40 -Stříška je lepší,
    nepadá tam jehličí a listí,
  • 00:12:45 i když se tam zase dostane.
  • 00:12:48 Ale člověk se může podívat,
    co se tam děje,
  • 00:12:51 jací tam jsou živočichové,
  • 00:12:53 bruslařky, vodoměrky,
    jak po tom jezdí.
  • 00:12:56 Někdy se tam nastěhují vodomilové,
    to jsou malí potápníci,
  • 00:13:02 kteří vždycky vyplavou na hladinu,
    zadečkem se nadechnou
  • 00:13:08 a zase se ponoří do vody.
  • 00:13:17 -Kolik si myslíte,
    že voda může mít stupňů?
  • 00:13:20 -5.
    -3.
  • 00:13:22 -Za chvilku se podíváme,
    budete to umět přečíst na teploměru?
  • 00:13:27 Za chvilku to můžete vytáhnout
    a podívat se,
  • 00:13:31 kolik má stupňů.
  • 00:13:33 -2 roky jsme měli projekt,
  • 00:13:35 který se jmenoval
    Putování s kapkou vody,
  • 00:13:38 kde jsme v terénu,
    krajině tady na Valašsku
  • 00:13:41 vyhledávali studánky
    a děcka jsme učili nejen,
  • 00:13:45 jak studánku chránit,
    jak ji zastřešit, upravit,
  • 00:13:49 ale řešili jsme
    i jednoduché rozbory vody,
  • 00:13:52 kdy si děcka vyzkoušela,
  • 00:13:54 kolik u studánek a pramenů
    žije různých živočichů,
  • 00:14:00 kteří patří do vodního ekosystému.
  • 00:14:03 -Páskovec.
    -Dvojzubý.
  • 00:14:06 -Děti přišly do přírody,
    aby poznaly,
  • 00:14:09 co tady žije
    a roste za humny
  • 00:14:12 a hlavně,
    co žije ve studánkách.
  • 00:14:14 -Ještě k mlokovi si něco řekneme.
  • 00:14:16 -Měli jsme dvě setkání,
    jedno probíhalo v ekocentru,
  • 00:14:20 kde jsme se naučili teorii
  • 00:14:21 a dneska jsme vyrazili do přírody
    přímo ke studánce,
  • 00:14:23 aby děti na vlastní oči viděly
    a mohly si odlovit,
  • 00:14:26 co tady žije,
  • 00:14:27 ale také vyzkoušely,
    jakou má voda kvalitu.
  • 00:14:30 Měla jsem zkušenost,
    že děti přišly k vodě
  • 00:14:33 a některé holky se toho štítily.
  • 00:14:35 Ony že do vody nevlezou
    a vůbec si toho nebudou všímat,
  • 00:14:39 že budou na břehu.
  • 00:14:40 Říkám: dobře, buďte na břehu,
    chvilku číhaly,
  • 00:14:42 dívaly se a pak:
    můžeme si půjčit taky sítko?
  • 00:14:45 Říkám samozřejmě,
  • 00:14:46 pak vlezly do vody
    a byly to nejnadšenější lovci.
  • 00:14:49 Propadly tomu a zjistily,
    že zvířátka není nic hnusného
  • 00:14:53 a je to strašně zajímavé.
  • 00:14:59 S oddílem jsme se začali zabývat
    studánkami asi před 20 lety,
  • 00:15:03 děti dodnes chodí,
    a když vidí studánku,
  • 00:15:05 tak řeknou, že by potřebovala opravit
    nebo to vyhrabou,
  • 00:15:09 nějak se tomu věnují
    a vodí tam svoje děti,
  • 00:15:11 což je krásné.
  • 00:15:16 -Tam je důležité a je dobré,
    aby každá studánka měla nějaký odtok.
  • 00:15:21 Voda se tam pořád postupně mění.
  • 00:15:24 Voda, která bude trvale
    na jednom místě a nebude odtékat,
  • 00:15:28 tak se může stát,
  • 00:15:29 že bude časem zahnívat
    v souvislosti s tím,
  • 00:15:32 že tam zahyne nějaký živočich,
    napadá tam listí.
  • 00:15:36 Jednak by se mohla úplně zanést,
    ale pak jde o to,
  • 00:15:39 že kvalita voda
    už ve studánce není.
  • 00:15:52 -Jsme v chemické laboratoři,
  • 00:15:54 která dělá analýzy
    spodních i povrchových vod,
  • 00:15:58 která ověřuje jejich vhodnost
    pro použití pitné vody.
  • 00:16:03 Vzal jsem vzorek podzemní vody
    k této analýze.
  • 00:16:07 Ve všech větších městech
    jsou tyto laboratoře
  • 00:16:11 a bylo by dobré,
    aby je lidé více využívali.
  • 00:16:14 Mnohdy na některých lokalitách
    jsou vody,
  • 00:16:17 které obsahují příliš hodně
    škodlivých látek
  • 00:16:20 a nesplňují normu pro pitnou vodu.
  • 00:16:28 -Většina studánek v ČR pitná není,
    pokud se bavíme o studánkách,
  • 00:16:32 které pobírají mělkou vodu.
  • 00:16:34 Pokud bychom se bavili o studánkách
    nebo artézských vodách,
  • 00:16:39 tak tam vliv člověka
    na kvalitu vody je minimální.
  • 00:16:46 Pokud se bavíme o pramenech
    nebo studánkách,
  • 00:16:48 které pocházejí z mělké vody,
    tam je vliv člověka, solení silnic,
  • 00:16:52 hnojení zemědělci.
  • 00:16:54 Když je studánka poblíž polí
    nebo nějaké zástavby,
  • 00:16:57 tam je riziko,
    že voda není pitná
  • 00:17:00 a neodpovídá hygienickým normám.
  • 00:17:07 Kromě mikrobiálního znečištění
    nebo kontaminace,
  • 00:17:11 může obsahovat i vysoké hodnoty
    dusičnanů, dusitanu,
  • 00:17:15 zvlášť pro kojence
    je tohle nebezpečné.
  • 00:17:17 Voda může být značně měkká,
    nebo tvrdá,
  • 00:17:21 problém pro zdraví člověka
    je měkká voda.
  • 00:17:25 Může docházet k negativním vlivům
    na zdraví člověka v řádech měsíců.
  • 00:17:32 Pokud má někdo zájem
    zjistit kvalitu vody,
  • 00:17:35 potom potřebuje vzorkovnice,
    které dostane v laboratořích.
  • 00:17:39 Tady máme vodovodní baterii,
    ale dejme tomu,
  • 00:17:42 že jsme u nějaké studánky,
    tak vzorkovnici naplníme až po okraj.
  • 00:17:51 Je potřebné často opakovat rozbor
    vody, minimálně 2x do roka.
  • 00:17:55 Pokud si člověk zaplatí,
  • 00:17:57 tak za 800 Kč dostane základní,
    fyzikální rozbor vody.
  • 00:18:01 Dozví se, jak dlouho se asi voda
    zdržela někde pod povrchem.
  • 00:18:07 Pokud ve vodě,
    kterou chceme testovat,
  • 00:18:10 je nějaký zákal nebo sediment,
    není úplně čistá,
  • 00:18:14 je dobré vodu zfiltrovat.
  • 00:18:16 Nabereme si vodu do kádinky,
    stříkačky.
  • 00:18:26 Nasadíme filtr a zfiltrujeme.
  • 00:18:33 Filtrace je dobrá pro stopové kovy,
    makro složky jako je vápník, hořčík,
  • 00:18:39 železo, mangan,
    těch je ve vodě spousta.
  • 00:18:42 Ale pokud by se hledaly stopové
    kovy, také je filtrace důležitá
  • 00:18:46 a dále je důležité okyselení
    kyselinou dusičnou po filtraci,
  • 00:18:50 aby nedošlo k vysrážení kovů.
  • 00:18:58 Kvalita vody ve studánkách
    je značně proměnlivá,
  • 00:19:01 závisí to i na tom,
    jestli jsou, nebo nejsou srážky,
  • 00:19:04 jestli došlo vlivem člověka
    k nějaké činnosti,
  • 00:19:07 která negativně ovlivní
    kvalitu vody ve studánce.
  • 00:19:11 -Stromy, které tu studánkou
    chránily před sluníčkem,
  • 00:19:16 chránily také mech a kapradí,
    které rostlo kolem.
  • 00:19:20 Udržovalo vodu v půdě,
    tak studánka nemohla nikdy vyschnout.
  • 00:19:26 -Jako Oddíl ochránců přírody
  • 00:19:28 se snažíme několik let
    otevírat studánky,
  • 00:19:32 zpravidla to bývá koncem května,
    kdy s našimi dětmi vyrážíme
  • 00:19:37 a vybereme si nějakou studánku,
  • 00:19:40 kde si s dětmi připravíme
    kulturní program
  • 00:19:44 a studánku symbolicky otevíráme.
  • 00:19:49 Voda tam teče pořád,
    ale je to i akce pro veřejnost,
  • 00:19:53 kde lidi mohou přijít a uvědomit si,
  • 00:19:56 že na katastru v blízkosti bydliště
    jsou studánky,
  • 00:20:00 u které třeba nikdy nebyli.
  • 00:20:02 Je to hezký počin,
  • 00:20:04 že i malé děti učíme k lásce
    ke studánkám
  • 00:20:08 a zachování vody v krajině.
  • 00:20:13 ZPĚV
    -Studánko,hlubáňko, studánko rubínko,
  • 00:20:21 studánko, hlubáňko,
    studánko rubínko...
  • 00:20:27 -Je to starodávný zvyk z doby, kdy
    lidé neměli možnost si koupit vodu
  • 00:20:31 nebo pustit si kohoutek
    a natočit si vodu,
  • 00:20:33 a museli pečovat o studánky,
  • 00:20:35 protože byly jediným zdrojem
    pitné vody pro všechny.
  • 00:20:38 Proto právě po zimě malé děcka
    chodila a čistila studánky od bahna,
  • 00:20:43 napadaného listí a na závěr studánku
    ozdobili buď věnečkem z kvítí,
  • 00:20:48 nebo květinami na znamení čistoty,
    že už je studánka vyčištěná.
  • 00:20:55 -Akci jsme několik let dělali
    na hřebenu Javorníku,
  • 00:20:58 protože loni se podařilo zastřešit
    tuto Černou studánku,
  • 00:21:02 tak jsme se rozhodli,
    že to uděláme přímo v našem městě.
  • 00:21:08 V ČR je nám velmi blízká soutěž
    Živé studánky,
  • 00:21:13 která má veřejnost vyburcovat k tomu,
    aby si všímali vody v krajině,
  • 00:21:20 aby vyhledávali studánky.
  • 00:21:22 Studánky, které by zasloužily
    nějakou úpravu,
  • 00:21:26 navrhli do soutěže.
  • 00:21:29 Ale soutěž probíhá celostátně
  • 00:21:31 a je možno získat finanční prostředky
    od firmy,
  • 00:21:37 která soutěž financuje,
  • 00:21:39 na její zastřešení, údržbu,
    na to, že studánka bude někde v mapě,
  • 00:21:45 zpropaguje se.
  • 00:21:47 Lidé vědí,
    jezdí se na studánku podívat,
  • 00:21:50 hlasují tam
  • 00:21:51 a studánka taky může být cíl
    v krajině.
  • 00:21:54 Pojďme se podívat ke studánce,
    někde máte les
  • 00:21:58 a může to být o tom,
    že rodina se vypraví
  • 00:22:01 a půjdeme se podívat ke studánce.
  • 00:22:04 Může to být cíl výletu.
  • 00:22:07 -Teč vodičko čistá,
  • 00:22:09 do všech čtyřech stran,
  • 00:22:10 od sucha a hladu,
  • 00:22:12 studánko nás chraň.
  • 00:22:20 -Přijel jsem si nabrat vodu z pramene
    pro svou osobní potřebu
  • 00:22:25 a za to se něco platí.
  • 00:22:28 Vybudování zdroje určitě stálo
    nějaké náklady,
  • 00:22:32 které se provozovatel snaží
    dostat zpátky.
  • 00:22:35 Jedinec, který si vybuduje
    svůj vlastní zdroj,
  • 00:22:39 tak musí získat
    tzv. vodoprávní povolení,
  • 00:22:42 které omezuje odběr vody tak,
    aby to bylo vhodné pro všechny.
  • 00:22:51 Kdyby se platilo za vodu,
    tak si myslím,
  • 00:22:53 že to správné není,
    ale je třeba respektovat,
  • 00:22:57 že ten, kdo zajistil zdroj
    a má nějaké technické řešení,
  • 00:23:01 stálo ho to nějaké investice, tak
    chce svou investici získat zpátky.
  • 00:23:06 Do jisté míry to je dobré.
  • 00:23:15 -Máme obrovské štěstí,
  • 00:23:16 že na naší zahradě
    máme přirozený vývěr vody.
  • 00:23:21 Snažíme se vodu využít,
    aby se tu mohli napájet ptáci
  • 00:23:26 a voda nás má svým zvukem
    obveselovat.
  • 00:23:32 Výhledově bych chtěl využít
    tuto vodu i pro zalévání zahrady,
  • 00:23:40 že bych tady vybudoval
    velké dřevěné koryto,
  • 00:23:44 do kterého by voda natekla,
  • 00:23:46 a potom drobným odtokem
    pomocí hadice získával vodu
  • 00:23:51 pro přirozené zalévání zahrady.
  • 00:23:57 Kromě obyčejných lidí ochránců
    přírody se o studánky starají
  • 00:24:02 Lesy ČR,
  • 00:24:03 které to mají v programu,
    že pečují,
  • 00:24:06 zastřešují studánky,
    zpřístupňují je veřejnosti,
  • 00:24:09 dělají tam posezení.
  • 00:24:11 Je to chvályhodná činnost
    a je prospěšná,
  • 00:24:15 protože člověku
    zpříjemňují pobyt krajině.
  • 00:24:18 Co může být hezčího,
  • 00:24:20 než když jde člověk lesem,
    má žízeň,
  • 00:24:23 přijde k nějaké krásné,
    upravené studánce,
  • 00:24:26 tam se má možnost napít
    čerstvé vody.
  • 00:24:32 -To jsou hlupáci, jdou na hřiby
    a každý si nosí plastovou flašku,
  • 00:24:38 přitom plast pouští nebezpečné látky,
    tvoří se v tom bičíkovci.
  • 00:24:45 Ve městě bych nemohl žít ani týden,
    asi bych tam umřel.
  • 00:24:50 Pít plastovou
    nebo chlorovanou vodu z kohoutku,
  • 00:24:56 to si ani nedovedu představit.
  • 00:24:59 Za týden bych tam umřel.
  • 00:25:05 -Lidi by si měli uvědomit,
    že studánky tady byly
  • 00:25:09 a že by bylo dobré,
  • 00:25:10 abychom je pro budoucí generace
    zachovali.
  • 00:25:14 Každý člověk, který putuje krajinou,
    chodí rád do přírody,
  • 00:25:18 by se měl snažit přemýšlet o tom,
    jak by sám mohl pomoci přírodě.
  • 00:25:24 Netýká se to jen studánek,
    ale obecně vztahu ke krajině.
  • 00:25:28 Bylo by i do budoucna dobré
    o vodní zdroje, studánky, prameny,
  • 00:25:35 ale i potůčky a drobné mokřádky
    v krajině pečovat.
  • 00:25:39 Skryté titulky: Lucie Richterová
    Česká televize, 2018

Související