Nedej se plus
-
00:00:15
Tak, jak se mění politici
zvolení do pražského magistrátu, -
00:00:19
tak se pokaždé
stává předvolebním tématem -
00:00:22
vedení trasy
silničního okruhu kolem Prahy. -
00:00:26
Buď se okruh dostaví podle platného
územního plánu z roku 1999, -
00:00:32
dnes podle
zásad územního rozvoje Prahy, -
00:00:36
nebo se prosadí takzvaná regionální
varianta okruhu za hranicemi města. -
00:00:42
I letos až po volbách opět vypukl
zápas o vedení tohoto okruhu. -
00:00:49
Jako představitelka Platformy
za kvalitní dopravní infrastrukturu -
00:00:52
jsme jednali se zástupci
několika politických stran, -
00:00:56
včetně těch,
co jsou teďka na magistrátu - -
00:00:59
Praha Sobě, Piráti, STAN, TOP09 -
již více než rok -
00:01:04
a snažili jsme se jim vysvětlil
výhody alternativního řešení okruhu -
00:01:08
a zároveň jsme je upozorňovali
na nedostatky - 00:01:11 současného návrhu Pražského okruhu,
-
00:01:14
který je v zásadách
územního rozvoje. -
00:01:17
A setkali jsme se
s celkem pozitivní odezvou. -
00:01:20
I v těch předvolebních programech
měli uvedeno, -
00:01:24
že budou podporovat
rozumnou variantu okruhu, -
00:01:26
nebo že je prioritou
odvést nákladní dopravu -
00:01:30
z území hlavního města Prahy,
nebo že podpoří řešení, -
00:01:33
které se ukáže jako nejvhodnější
z hlediska dopadu na obyvatele, - 00:01:37 bezpečnosti dopravy a tak dále.
-
00:01:39
Na základně pozitivních reakcí
těchto politických uskupení, -
00:01:43
včetně Praha sobě, Piráti,
koalice STAN+TOP09 - 00:01:47 jsme doporučili občanům,
-
00:01:50
aby tyto politické strany
volili v komunálních volbách. -
00:01:54
A jedná se o více
než 100 tisíc dotčených občanů. -
00:01:58
A tyto politické strany skutečně
uspěly ve volbách na magistrát, - 00:02:02 jsou součástí magistrátní koalice,
-
00:02:05
ale bohužel
krátce po volbách došlo k obratu. -
00:02:10
V současnosti vedení magistrátu
prosazuje variantu okruhu, -
00:02:14
která je
v zásadách územního rozvoje, -
00:02:17
kterou ještě prosazoval
bývalý primátor Bém, -
00:02:19
proti které lidé z těchto
městských částí již 30 let bojují. -
00:02:24
Dokonce pan náměstek Hlaváček
si objednal i u Institutu -
00:02:28
plánování a rozvoje,
který sám řídí, -
00:02:31
studii Pracovní posouzení
průchodnosti variant SOKP, -
00:02:35
které označuje regionální variantu
nebo alternativní variantu -
00:02:39
jako neprůchodnou. Tato studie
vychází pouze ze tří kritérií. - 00:02:44 Soulad a nesoulad s územními plány.
-
00:02:47
A tady je jasné,
že vítězí bémovská varianta, -
00:02:50
protože ta je v územních plánech
od roku 1999. -
00:02:55
Další kritérium -
zábor zemědělské půdy. -
00:02:59
Tady je také jasné,
že vítězí bémovská varianta, -
00:03:02
která vede skrz Prahu, protože
v Praze je méně zemědělské půdy - 00:03:06 a ta bémovská varianta je kratší.
-
00:03:09
Třetí kritérium
je výměra dotčených ploch bydlení. -
00:03:13
Tady opět vítězí bémovská varianta,
protože, jak už jsem říkala, - 00:03:16 je kratší a navíc vede v koridoru,
-
00:03:19
kde se nesmí stavět
a kde se nesmí bydlet. - 00:03:22 Takže studie je tedy zcela účelová,
-
00:03:24
protože kdybychom vzali v úvahu
jenom počet zasažených obyvatel, -
00:03:28
tak v případě bémovské varianty
je to přibližně 100 tisíc, -
00:03:31
zatímco v případě alternativní
varianty 25 tisíc. - 00:03:35 A to vůbec nebylo posuzováno.
-
00:03:37
Slíbené komplexní dopravní analýzy
se zasažené obce -
00:03:41
podle slov jejich mluvčí
tedy nedočkaly. -
00:03:44
Ta situace
je pro mě o to překvapivější, -
00:03:47
že před volbami si lidi,
kteří tady u nás žijí, -
00:03:51
spojovali s novým vedením
magistrátu svoji naději -
00:03:54
právě i na řešení okruhu,
protože všichni spoléhali na to, - 00:03:57 že nové vedení magistrátu,
-
00:04:00
které se jevilo jako velmi osvícené
právě i v řešení dopravních otázek, -
00:04:05
bude ten okruh
nahlížet velice rozumně. -
00:04:09
Lidé tady u nás volili Piráty,
sbírali podpisy pro Prahu sobě -
00:04:12
a právě ten okruh
byl jeden z hlavních motivů, -
00:04:16
který je k tomu vedl.
V podstatě teď tedy můžu říct, -
00:04:19
že u nás, se zdá,
že ty kamiony skutečně povedou. -
00:04:23
Stavba 510 se má rozšiřovat,
má se zkapacitňovat, -
00:04:26
protože skutečně nebude stačit
kapacitně tomu náporu, -
00:04:29
tomu, co sem vlastně
přijede z dostavby 511, -
00:04:32
to je naprosto nereálné.
Má se zkapacitňovat na 2 x 4 pruhy. -
00:04:36
Sem se ale 2 x 4 pruhy
vůbec nemohou vejít. -
00:04:39
Takže nemám vůbec představu o tom,
jakým způsobem to chtějí -
00:04:43
zodpovědní představitelé řešit.
Jestli nám budou bořit domy, -
00:04:46
aby sem narvali tuhle tu dálnici
vlastně velkokapacitní. -
00:04:50
Jakým způsobem to budou řešit?
Nikdo taky neuvažuje, -
00:04:53
jak dlouho
se podobné monstrum bude budovat. -
00:04:56
10 - 15 let?
To znamená, že ti naši lidi, -
00:04:59
kteří mají ze 3 stran dálnici,
středem jim vede železnice, -
00:05:02
máme tady obrovský
logistický průmyslový park -
00:05:05
s odpovídající dopravní zátěží,
odkud také jezdí kamiony neustále, -
00:05:10
tak jim se tady bude ještě 15 let
stavět takové obludárium? -
00:05:15
Stavba 510 vznikla
v mezeře mezi Černým Mostem -
00:05:19
a Horními i Dolními Počernicemi
jako část okruhu - 00:05:23 na přelomu 80. a 90.let.
-
00:05:27
Vytváří spojnici
dálnice D10 a dálnice D11. -
00:05:32
Nyní by se podle územního plánu
do těchto míst přivedla -
00:05:37
i doprava z dálnice D1
přes stavbu 511. - 00:05:41 Tomu se region brání.
-
00:05:44
Svolala jsem k nám na radnici do
Chaber schůzku vedení magistrátu -
00:05:50
s uskupením starostů městských
částí a obcí ze Středočeského kraje -
00:05:53
ohledně Pražského okruhu.
Přišel jak pan primátor Hřib, -
00:05:57
tak pan náměstek Hlaváček
a mnoho dalších odborníků. -
00:06:01
Jednali jsme dlouho a otevřeně.
My jsme žádali o nezávislé -
00:06:04
objektivní porovnání variant tak,
jak bylo některými -
00:06:07
členy koalice slibováno.
A to tedy přijato nebylo. -
00:06:11
Nejedná se jen o pražský okruh.
Uvědomme si, že jde především -
00:06:15
o rozvaděč
tranzitní evropské dopravy. -
00:06:18
A právě proto jsem kolegy
z magistrátu pozvala právě sem, -
00:06:22
aby se mohli přímo z okna podívat,
že rozvaděč pro evropský tranzit -
00:06:27
vede tady skrz Prahu
támhle přímo za kostelem. -
00:06:31
Pane náměstku, došlo opravdu tím
výběrem té trasy silničního okruhu -
00:06:35
kolem Prahy
k porušení předvolebních slibů? -
00:06:39
No, určitě nedošlo, protože
já když jsem přišel k funkci, -
00:06:46
tak nikdy vlastně neexistovalo
žádné řádné posouzení těch variant. -
00:06:49
Takže my jsme to
i říkali ve volební kampani, -
00:06:53
že posouzení uděláme.
A od mého nástupu do funkce, -
00:06:58
i přesto teda,
že to není naše investice, -
00:07:01
je to investice ministerstva
dopravy, potažmo Ředitelství silnic - 00:07:04 a dálnic... ODKAŠLÁVÁ Pardon.
-
00:07:09
A i přesto, že se to týká
více územního rozvoje než dopravy, -
00:07:14
tak já jsem od začátku
tlačil na to, - 00:07:18 aby posouzení bylo uděláno.
-
00:07:21
A to jsme provedli
a jsou z něj velice jasné výsledky. -
00:07:28
A proto ten smysl mé energie
a úsilí mého týmu - 00:07:36 vidím teď věnovat tomu,
-
00:07:38
aby byla
co nejvíce upravená ta varianta, -
00:07:41
která z toho vychází,
že je realizovatelná. - 00:07:44 A aby byla udělána tak,
-
00:07:48
že bude co nejméně poškozovat
to prostředí kolem sebe, -
00:07:52
ty městské části, ty dotčené
obyvatele i přírodu okolo sebe. -
00:07:58
To posouzení, které máte na stole
a které jste nechal vypracovat, - 00:08:02 považují občané za účelové.
-
00:08:05
Mohl byste nám ho představit
a dokázat, že účelové není? -
00:08:08
Tak tohle posouzení
je skutečně uděláno týmem, - 00:08:14 kterému věřím.
-
00:08:16
Bylo uděláno týmem pana Hlaváčka
s mou spoluprací. -
00:08:21
A ty věci,
co tam uvnitř jsou, tak... -
00:08:25
Jednak tedy chci říct,
že to je pracovní materiál. -
00:08:29
My jsme předpokládali, že to
představíme těm dotčeným obcím, -
00:08:32
a případně po jejich vznesených
námitkách se to pokusíme -
00:08:36
dopracovat nebo rozpracovat více,
co bude potřeba. - 00:08:40 Ale všechno, co je tady uděláno,
-
00:08:43
tak je v podstatě uděláno
na základě dat a faktů. -
00:08:48
Ten dokument je v podstatě pamflet.
Ono tam jde o to -
00:08:53
shodit tu regionální variantu
a říct, -
00:08:56
že prostě není k diskurzu,
a prosadit tu krátkou variantu -
00:09:01
v těch zásadách územního rozvoje.
Ale přitom ten diskurz o té věci -
00:09:04
je to nejdůležitější,
protože teprve v okamžiku, -
00:09:08
kdy vy máte možnost si porovnat,
co kolik stojí, - 00:09:11 komu to uškodí, komu to pomůže,
-
00:09:13
jestli to skutečně
odvede ty tiráky z Prahy, -
00:09:17
protože ten okruh se jmenuje
okruh kolem Prahy -
00:09:20
a má odvést právě
tu tranzitní dopravu z města. -
00:09:24
Tak ono je hloupý
vlastně to táhnout přes město, -
00:09:28
protože tu nedojde k tomu cíli,
který to má z hlediska -
00:09:32
politiky územního rozvoje,
ale i z hlediska těch priorit -
00:09:35
v zásadách územních rozvoje
a v územních plánech ať Prahy, - 00:09:38 nebo těch obcí, kterou to má plnit.
-
00:09:41
Tady jsou hlavně kritéria,
která souvisí s územním rozvojem -
00:09:46
a s tím,
jaký bude mít ta stavba zásah -
00:09:51
do územního rozvoje
hlavního města Prahy. -
00:09:56
Jestliže tady na tom poli
vznikne dálniční okruh, -
00:10:01
transevropská magistrála, která
má spojit Německo s Polskem -
00:10:05
a prostě odvést
tu nákladní dopravu z města, -
00:10:11
tak už tady
nikdy to město nevznikne. -
00:10:14
A v tom vidím ten hlavní problém,
že my si ty potenciální -
00:10:19
pozemky ve městě zničíme tím,
že tady uděláme dálnici. -
00:10:24
A to je z koncepčního hlediska
podle mě naprosto nekoncepční. -
00:10:29
To říkám jako urbanista,
to neříkám jako kluk, -
00:10:32
který vyrostl
v Kobylisích na sídlišti. -
00:10:35
Pokud vybudujeme
regionální variantu, -
00:10:40
tak to způsobí,
že tyto vesnice v okolí -
00:10:43
budou zahuštěny
přírůstkem nových obyvatel. -
00:10:48
A tito noví obyvatelé zahustí
dopravu směrem do centra města. -
00:10:53
Zajímavý argument.
Když se postaví regionální trasa, -
00:10:58
město se rozroste
a doprava zahltí centrum. -
00:11:02
Tomu má zabránit
vedení tranzitu po území Prahy. -
00:11:06
Uvědomte si, že v Praze je pouze
24 procent tranzitní dopravy. -
00:11:12
Té dopravy je hrozně málo.
My máme přesné podklady k tomu, -
00:11:16
kolik té tranzitní dopravy skutečně
je. A je to pouze 24 procent. -
00:11:21
V tom případě vlastně
řešit tu tranzitní dopravu -
00:11:24
je velmi snadné a je vlastně
to rozruch ve sklenici vody? -
00:11:28
To není pravda, to jsem neřekl,
protože já jsem řekl, -
00:11:32
že 24 procent je tranzitní doprava
a zbytek je zkrátka cílová -
00:11:37
a startovní doprava,
co je z a do Prahy. -
00:11:48
Pane náměstku, jaký názor
na vedení okruhu máte vy? - 00:11:53 Tak má to dvě polohy.
-
00:11:56
Pokud budu mluvit jako předseda
pražských Starostů a nezávislých, -
00:11:59
tak mi skutečně od začátku říkáme,
že chceme posoudit regionální -
00:12:05
nebo alternativní
vedení a trasování -
00:12:09
vnějšího okruhu kolem Prahy.
Ten důvod není jenom proto, -
00:12:15
že nechceme, aby ta dálnice
šla mnohdy Pražanům za domy, -
00:12:20
ale proto,
protože především je potřeba říct, -
00:12:24
že tato stavba je stavbou
Ředitelství silnic a dálnic -
00:12:29
a ministerstva dopravy,
jedná se o transevropskou dálnici -
00:12:33
v systému TEN-T,
takže vlastně jedná se o dálnici, -
00:12:37
která by nám měla do Prahy
přivést velké množství kamionů. -
00:12:42
A vlastně takový kamion,
který veze mandarinky -
00:12:46
z Istanbulu do Amsterdamu,
by měl v současné době -
00:12:49
projíždět přes Prahu.
A v té rovině, -
00:12:51
kdy já jsem dnes náměstkem
primátora pro životní prostředí, -
00:12:55
tak po mně nikdo nemůže chtít,
abych umožnil, -
00:12:59
nebo nějakým způsobem obhajoval
přivádění kamionů - 00:13:03 na území hlavního města Prahy.
-
00:13:05
Není tak návrh okruhu v rozporu
s evropským právem? -
00:13:12
Prošlo to zatím všemi rozsudky
jak krajských, - 00:13:15 tak Nejvyššího správního soudu.
-
00:13:18
A všechny ty rozsudky zatím,
nebo i ty poslední rozsudky - 00:13:24 potvrdily správnost té varianty,
-
00:13:28
která je
v územně platné dokumentaci. -
00:13:30
-Ale důležité je říci...
-Ty ale potvrdily... -
00:13:34
-Počkejte! -...jenom formální
hledisko. Nikoli dopravní. - 00:13:38 Ehm, ano.
- 00:13:40 Skutečně soudy ale teprve začnou.
-
00:13:44
Starostové za rozumný okruh se
pochopitelně budou i nadále bránit -
00:13:47
proti stavbě silničního okruhu
v trase 511 - 00:13:50 i proti trase severní části,
-
00:13:53
protože jde
o mezinárodní síť dálnice TEN-T -
00:13:57
a my se domníváme,
že návrh této trasy je v rozporu -
00:14:00
s evropskou směrnicí 92
z roku 2004. -
00:14:04
Navíc území Horních Počernic
nebylo vůbec zahrnuto -
00:14:07
mezi dotčená území
v rámci řízení EIA. -
00:14:10
A to se domníváme také,
že je v rozporu se zákonem EIA. -
00:14:14
V této věci jsme se i obrátili
na Evropskou komisi, -
00:14:18
oddělení životního prostředí,
jako městská část jsme je oslovili -
00:14:22
s prosbou o pomoc a obdrželi jsme
od nich jejich reakci, - 00:14:26 podle které se budeme řídit.
-
00:14:28
Rád bych vás vyzval,
aby vaše obec v tomto případě -
00:14:31
po vydání rozhodnutí ve věci, tedy
územního povolení pro SOKP 511 -
00:14:36
podala odvolání
a případně se i obrátila na soud. -
00:14:39
V případě, že v této souvislosti
zjistíte porušení práva EU, -
00:14:42
můžete podat stížnost.
A my jsme si zcela jisti, -
00:14:46
že v případě, že trasa TEN-T by
procházela hustě osídleným územím, - 00:14:50 že evropská práva jsou porušena.
- 00:14:53 Totéž si myslí i na severu Prahy.
-
00:14:56
Velice nás překvapilo,
že současná politická reprezentace -
00:15:02
pražského magistrátu
znovu uvažuje o jižní variantě -
00:15:05
takzvaného Pražského okruhu,
která má vést krásným prostředím -
00:15:11
při Čimické rokli
a Drahaňské rokli. -
00:15:15
Je to přírodní park Drahaň-Troja,
který byl vyhlášen v roce 1990. -
00:15:21
A tohle údolí, krásné údolí,
tahle krásná příroda, -
00:15:25
co je okolo nás, tak je současně
rekreačním zázemím -
00:15:29
pro třicetitisícové
sídliště Bohnice, -
00:15:33
pro 15 tisíc lidí, kteří bydlí
v Čimicích a v Dolních Chabrech. -
00:15:37
Samozřejmě taky slouží lidem
v Kobylisích a v Ďáblicích. -
00:15:42
A o tohle všechno nás chce
připravit tenhle ten okruh. -
00:15:46
Pokud by se zvolila severnější,
takzvaná regionální varianta, -
00:15:50
tak k destrukci
tohoto údolí nedojde. -
00:15:53
Já si tady opravdu neumím
představit šestiproudou dálnici, -
00:15:56
která bude procházet přes Vltavu
nad tím nádherným údolím přes most -
00:16:01
tam, kde je Levý Hradec, Pražský
hrad, tam, kde jsou počátky -
00:16:04
českého státu
a odkud pocházejí Přemyslovci. -
00:16:07
A mezi tímhle tím územím
my stavíme šestiproudou dálnici. -
00:16:12
A právě ta opatření,
o která já teď usiluji, zaručí, -
00:16:17
že některé ty oblasti
nebudou vůbec dotčené -
00:16:21
a některé budou
velice mírně dotčené. -
00:16:24
-Jak se to stane?
-Změnou projektu. -
00:16:26
Jak potom chápat
pracovní posouzení? -
00:16:29
Správně jste řekli,
že jedná se o pracovní posouzení. -
00:16:32
Ta kritéria, která tam byla,
jsou z mého pohledu nedostatečná. -
00:16:36
Řekl bych, že to variantní
posouzení by mělo být komplexnější -
00:16:40
z hlediska
ekonomického, ekologického, -
00:16:44
ale dnes už i morálního,
finančního, -
00:16:48
protože já mám pocit,
že Evropská unie jasně deklarovala, -
00:16:51
že nebude přispívat na stavby,
které půjdou zastavěnými -
00:16:56
nebo zastavitelnými územími,
jako je právě to trasování okruhu, - 00:17:00 které v současné je blíže k městu.
-
00:17:04
Ale je, prosím,
ještě důležité skutečně říct, - 00:17:07 že ten okruh Praha potřebuje.
-
00:17:09
Praha se dusí,
Praha se dusí automobily. -
00:17:13
80 procent znečištění
v hlavním městě nám způsobuje -
00:17:16
automobilová doprava. A okruh,
jak ten vnitřní, tak ten vnější, -
00:17:20
Praha potřebuje. Ale pokud
tady mám mluvit jako zastupitel -
00:17:23
hlavního města,
tak Praha potřebuje okruhy -
00:17:27
pro Pražany
a pro návštěvníky Prahy. -
00:17:30
A nějakým způsobem
aglomeračně řešeno. -
00:17:33
Společně v aglomeraci
se Středočeským krajem. -
00:17:36
Praha nepotřebuje
dálnici na svém území, -
00:17:38
která má procházet hlavním městem,
přivádět kamionovou dopravu, - 00:17:42 znečišťovat nám životní prostředí
-
00:17:44
a zhoršovat životy lidí
na území hlavního města. -
00:17:50
Skryté titulky: Jaroslav Švagr
Česká televize 2019