iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
19. 5. 2019
na ČT2

1 2 3 4 5

9 hlasů
4366
zhlédnutí

Nedej se

(Nedej se plus)

Dokolečka dokola

Bude se konečně řešit palčivý problém s dopravou ve prospěch Pražanů?

18 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Nedej se plus

  • 00:00:15 Tak, jak se mění politici
    zvolení do pražského magistrátu,
  • 00:00:19 tak se pokaždé
    stává předvolebním tématem
  • 00:00:22 vedení trasy
    silničního okruhu kolem Prahy.
  • 00:00:26 Buď se okruh dostaví podle platného
    územního plánu z roku 1999,
  • 00:00:32 dnes podle
    zásad územního rozvoje Prahy,
  • 00:00:36 nebo se prosadí takzvaná regionální
    varianta okruhu za hranicemi města.
  • 00:00:42 I letos až po volbách opět vypukl
    zápas o vedení tohoto okruhu.
  • 00:00:49 Jako představitelka Platformy
    za kvalitní dopravní infrastrukturu
  • 00:00:52 jsme jednali se zástupci
    několika politických stran,
  • 00:00:56 včetně těch,
    co jsou teďka na magistrátu -
  • 00:00:59 Praha Sobě, Piráti, STAN, TOP09 -
    již více než rok
  • 00:01:04 a snažili jsme se jim vysvětlil
    výhody alternativního řešení okruhu
  • 00:01:08 a zároveň jsme je upozorňovali
    na nedostatky
  • 00:01:11 současného návrhu Pražského okruhu,
  • 00:01:14 který je v zásadách
    územního rozvoje.
  • 00:01:17 A setkali jsme se
    s celkem pozitivní odezvou.
  • 00:01:20 I v těch předvolebních programech
    měli uvedeno,
  • 00:01:24 že budou podporovat
    rozumnou variantu okruhu,
  • 00:01:26 nebo že je prioritou
    odvést nákladní dopravu
  • 00:01:30 z území hlavního města Prahy,
    nebo že podpoří řešení,
  • 00:01:33 které se ukáže jako nejvhodnější
    z hlediska dopadu na obyvatele,
  • 00:01:37 bezpečnosti dopravy a tak dále.
  • 00:01:39 Na základně pozitivních reakcí
    těchto politických uskupení,
  • 00:01:43 včetně Praha sobě, Piráti,
    koalice STAN+TOP09
  • 00:01:47 jsme doporučili občanům,
  • 00:01:50 aby tyto politické strany
    volili v komunálních volbách.
  • 00:01:54 A jedná se o více
    než 100 tisíc dotčených občanů.
  • 00:01:58 A tyto politické strany skutečně
    uspěly ve volbách na magistrát,
  • 00:02:02 jsou součástí magistrátní koalice,
  • 00:02:05 ale bohužel
    krátce po volbách došlo k obratu.
  • 00:02:10 V současnosti vedení magistrátu
    prosazuje variantu okruhu,
  • 00:02:14 která je
    v zásadách územního rozvoje,
  • 00:02:17 kterou ještě prosazoval
    bývalý primátor Bém,
  • 00:02:19 proti které lidé z těchto
    městských částí již 30 let bojují.
  • 00:02:24 Dokonce pan náměstek Hlaváček
    si objednal i u Institutu
  • 00:02:28 plánování a rozvoje,
    který sám řídí,
  • 00:02:31 studii Pracovní posouzení
    průchodnosti variant SOKP,
  • 00:02:35 které označuje regionální variantu
    nebo alternativní variantu
  • 00:02:39 jako neprůchodnou. Tato studie
    vychází pouze ze tří kritérií.
  • 00:02:44 Soulad a nesoulad s územními plány.
  • 00:02:47 A tady je jasné,
    že vítězí bémovská varianta,
  • 00:02:50 protože ta je v územních plánech
    od roku 1999.
  • 00:02:55 Další kritérium -
    zábor zemědělské půdy.
  • 00:02:59 Tady je také jasné,
    že vítězí bémovská varianta,
  • 00:03:02 která vede skrz Prahu, protože
    v Praze je méně zemědělské půdy
  • 00:03:06 a ta bémovská varianta je kratší.
  • 00:03:09 Třetí kritérium
    je výměra dotčených ploch bydlení.
  • 00:03:13 Tady opět vítězí bémovská varianta,
    protože, jak už jsem říkala,
  • 00:03:16 je kratší a navíc vede v koridoru,
  • 00:03:19 kde se nesmí stavět
    a kde se nesmí bydlet.
  • 00:03:22 Takže studie je tedy zcela účelová,
  • 00:03:24 protože kdybychom vzali v úvahu
    jenom počet zasažených obyvatel,
  • 00:03:28 tak v případě bémovské varianty
    je to přibližně 100 tisíc,
  • 00:03:31 zatímco v případě alternativní
    varianty 25 tisíc.
  • 00:03:35 A to vůbec nebylo posuzováno.
  • 00:03:37 Slíbené komplexní dopravní analýzy
    se zasažené obce
  • 00:03:41 podle slov jejich mluvčí
    tedy nedočkaly.
  • 00:03:44 Ta situace
    je pro mě o to překvapivější,
  • 00:03:47 že před volbami si lidi,
    kteří tady u nás žijí,
  • 00:03:51 spojovali s novým vedením
    magistrátu svoji naději
  • 00:03:54 právě i na řešení okruhu,
    protože všichni spoléhali na to,
  • 00:03:57 že nové vedení magistrátu,
  • 00:04:00 které se jevilo jako velmi osvícené
    právě i v řešení dopravních otázek,
  • 00:04:05 bude ten okruh
    nahlížet velice rozumně.
  • 00:04:09 Lidé tady u nás volili Piráty,
    sbírali podpisy pro Prahu sobě
  • 00:04:12 a právě ten okruh
    byl jeden z hlavních motivů,
  • 00:04:16 který je k tomu vedl.
    V podstatě teď tedy můžu říct,
  • 00:04:19 že u nás, se zdá,
    že ty kamiony skutečně povedou.
  • 00:04:23 Stavba 510 se má rozšiřovat,
    má se zkapacitňovat,
  • 00:04:26 protože skutečně nebude stačit
    kapacitně tomu náporu,
  • 00:04:29 tomu, co sem vlastně
    přijede z dostavby 511,
  • 00:04:32 to je naprosto nereálné.
    Má se zkapacitňovat na 2 x 4 pruhy.
  • 00:04:36 Sem se ale 2 x 4 pruhy
    vůbec nemohou vejít.
  • 00:04:39 Takže nemám vůbec představu o tom,
    jakým způsobem to chtějí
  • 00:04:43 zodpovědní představitelé řešit.
    Jestli nám budou bořit domy,
  • 00:04:46 aby sem narvali tuhle tu dálnici
    vlastně velkokapacitní.
  • 00:04:50 Jakým způsobem to budou řešit?
    Nikdo taky neuvažuje,
  • 00:04:53 jak dlouho
    se podobné monstrum bude budovat.
  • 00:04:56 10 - 15 let?
    To znamená, že ti naši lidi,
  • 00:04:59 kteří mají ze 3 stran dálnici,
    středem jim vede železnice,
  • 00:05:02 máme tady obrovský
    logistický průmyslový park
  • 00:05:05 s odpovídající dopravní zátěží,
    odkud také jezdí kamiony neustále,
  • 00:05:10 tak jim se tady bude ještě 15 let
    stavět takové obludárium?
  • 00:05:15 Stavba 510 vznikla
    v mezeře mezi Černým Mostem
  • 00:05:19 a Horními i Dolními Počernicemi
    jako část okruhu
  • 00:05:23 na přelomu 80. a 90.let.
  • 00:05:27 Vytváří spojnici
    dálnice D10 a dálnice D11.
  • 00:05:32 Nyní by se podle územního plánu
    do těchto míst přivedla
  • 00:05:37 i doprava z dálnice D1
    přes stavbu 511.
  • 00:05:41 Tomu se region brání.
  • 00:05:44 Svolala jsem k nám na radnici do
    Chaber schůzku vedení magistrátu
  • 00:05:50 s uskupením starostů městských
    částí a obcí ze Středočeského kraje
  • 00:05:53 ohledně Pražského okruhu.
    Přišel jak pan primátor Hřib,
  • 00:05:57 tak pan náměstek Hlaváček
    a mnoho dalších odborníků.
  • 00:06:01 Jednali jsme dlouho a otevřeně.
    My jsme žádali o nezávislé
  • 00:06:04 objektivní porovnání variant tak,
    jak bylo některými
  • 00:06:07 členy koalice slibováno.
    A to tedy přijato nebylo.
  • 00:06:11 Nejedná se jen o pražský okruh.
    Uvědomme si, že jde především
  • 00:06:15 o rozvaděč
    tranzitní evropské dopravy.
  • 00:06:18 A právě proto jsem kolegy
    z magistrátu pozvala právě sem,
  • 00:06:22 aby se mohli přímo z okna podívat,
    že rozvaděč pro evropský tranzit
  • 00:06:27 vede tady skrz Prahu
    támhle přímo za kostelem.
  • 00:06:31 Pane náměstku, došlo opravdu tím
    výběrem té trasy silničního okruhu
  • 00:06:35 kolem Prahy
    k porušení předvolebních slibů?
  • 00:06:39 No, určitě nedošlo, protože
    já když jsem přišel k funkci,
  • 00:06:46 tak nikdy vlastně neexistovalo
    žádné řádné posouzení těch variant.
  • 00:06:49 Takže my jsme to
    i říkali ve volební kampani,
  • 00:06:53 že posouzení uděláme.
    A od mého nástupu do funkce,
  • 00:06:58 i přesto teda,
    že to není naše investice,
  • 00:07:01 je to investice ministerstva
    dopravy, potažmo Ředitelství silnic
  • 00:07:04 a dálnic... ODKAŠLÁVÁ Pardon.
  • 00:07:09 A i přesto, že se to týká
    více územního rozvoje než dopravy,
  • 00:07:14 tak já jsem od začátku
    tlačil na to,
  • 00:07:18 aby posouzení bylo uděláno.
  • 00:07:21 A to jsme provedli
    a jsou z něj velice jasné výsledky.
  • 00:07:28 A proto ten smysl mé energie
    a úsilí mého týmu
  • 00:07:36 vidím teď věnovat tomu,
  • 00:07:38 aby byla
    co nejvíce upravená ta varianta,
  • 00:07:41 která z toho vychází,
    že je realizovatelná.
  • 00:07:44 A aby byla udělána tak,
  • 00:07:48 že bude co nejméně poškozovat
    to prostředí kolem sebe,
  • 00:07:52 ty městské části, ty dotčené
    obyvatele i přírodu okolo sebe.
  • 00:07:58 To posouzení, které máte na stole
    a které jste nechal vypracovat,
  • 00:08:02 považují občané za účelové.
  • 00:08:05 Mohl byste nám ho představit
    a dokázat, že účelové není?
  • 00:08:08 Tak tohle posouzení
    je skutečně uděláno týmem,
  • 00:08:14 kterému věřím.
  • 00:08:16 Bylo uděláno týmem pana Hlaváčka
    s mou spoluprací.
  • 00:08:21 A ty věci,
    co tam uvnitř jsou, tak...
  • 00:08:25 Jednak tedy chci říct,
    že to je pracovní materiál.
  • 00:08:29 My jsme předpokládali, že to
    představíme těm dotčeným obcím,
  • 00:08:32 a případně po jejich vznesených
    námitkách se to pokusíme
  • 00:08:36 dopracovat nebo rozpracovat více,
    co bude potřeba.
  • 00:08:40 Ale všechno, co je tady uděláno,
  • 00:08:43 tak je v podstatě uděláno
    na základě dat a faktů.
  • 00:08:48 Ten dokument je v podstatě pamflet.
    Ono tam jde o to
  • 00:08:53 shodit tu regionální variantu
    a říct,
  • 00:08:56 že prostě není k diskurzu,
    a prosadit tu krátkou variantu
  • 00:09:01 v těch zásadách územního rozvoje.
    Ale přitom ten diskurz o té věci
  • 00:09:04 je to nejdůležitější,
    protože teprve v okamžiku,
  • 00:09:08 kdy vy máte možnost si porovnat,
    co kolik stojí,
  • 00:09:11 komu to uškodí, komu to pomůže,
  • 00:09:13 jestli to skutečně
    odvede ty tiráky z Prahy,
  • 00:09:17 protože ten okruh se jmenuje
    okruh kolem Prahy
  • 00:09:20 a má odvést právě
    tu tranzitní dopravu z města.
  • 00:09:24 Tak ono je hloupý
    vlastně to táhnout přes město,
  • 00:09:28 protože tu nedojde k tomu cíli,
    který to má z hlediska
  • 00:09:32 politiky územního rozvoje,
    ale i z hlediska těch priorit
  • 00:09:35 v zásadách územních rozvoje
    a v územních plánech ať Prahy,
  • 00:09:38 nebo těch obcí, kterou to má plnit.
  • 00:09:41 Tady jsou hlavně kritéria,
    která souvisí s územním rozvojem
  • 00:09:46 a s tím,
    jaký bude mít ta stavba zásah
  • 00:09:51 do územního rozvoje
    hlavního města Prahy.
  • 00:09:56 Jestliže tady na tom poli
    vznikne dálniční okruh,
  • 00:10:01 transevropská magistrála, která
    má spojit Německo s Polskem
  • 00:10:05 a prostě odvést
    tu nákladní dopravu z města,
  • 00:10:11 tak už tady
    nikdy to město nevznikne.
  • 00:10:14 A v tom vidím ten hlavní problém,
    že my si ty potenciální
  • 00:10:19 pozemky ve městě zničíme tím,
    že tady uděláme dálnici.
  • 00:10:24 A to je z koncepčního hlediska
    podle mě naprosto nekoncepční.
  • 00:10:29 To říkám jako urbanista,
    to neříkám jako kluk,
  • 00:10:32 který vyrostl
    v Kobylisích na sídlišti.
  • 00:10:35 Pokud vybudujeme
    regionální variantu,
  • 00:10:40 tak to způsobí,
    že tyto vesnice v okolí
  • 00:10:43 budou zahuštěny
    přírůstkem nových obyvatel.
  • 00:10:48 A tito noví obyvatelé zahustí
    dopravu směrem do centra města.
  • 00:10:53 Zajímavý argument.
    Když se postaví regionální trasa,
  • 00:10:58 město se rozroste
    a doprava zahltí centrum.
  • 00:11:02 Tomu má zabránit
    vedení tranzitu po území Prahy.
  • 00:11:06 Uvědomte si, že v Praze je pouze
    24 procent tranzitní dopravy.
  • 00:11:12 Té dopravy je hrozně málo.
    My máme přesné podklady k tomu,
  • 00:11:16 kolik té tranzitní dopravy skutečně
    je. A je to pouze 24 procent.
  • 00:11:21 V tom případě vlastně
    řešit tu tranzitní dopravu
  • 00:11:24 je velmi snadné a je vlastně
    to rozruch ve sklenici vody?
  • 00:11:28 To není pravda, to jsem neřekl,
    protože já jsem řekl,
  • 00:11:32 že 24 procent je tranzitní doprava
    a zbytek je zkrátka cílová
  • 00:11:37 a startovní doprava,
    co je z a do Prahy.
  • 00:11:48 Pane náměstku, jaký názor
    na vedení okruhu máte vy?
  • 00:11:53 Tak má to dvě polohy.
  • 00:11:56 Pokud budu mluvit jako předseda
    pražských Starostů a nezávislých,
  • 00:11:59 tak mi skutečně od začátku říkáme,
    že chceme posoudit regionální
  • 00:12:05 nebo alternativní
    vedení a trasování
  • 00:12:09 vnějšího okruhu kolem Prahy.
    Ten důvod není jenom proto,
  • 00:12:15 že nechceme, aby ta dálnice
    šla mnohdy Pražanům za domy,
  • 00:12:20 ale proto,
    protože především je potřeba říct,
  • 00:12:24 že tato stavba je stavbou
    Ředitelství silnic a dálnic
  • 00:12:29 a ministerstva dopravy,
    jedná se o transevropskou dálnici
  • 00:12:33 v systému TEN-T,
    takže vlastně jedná se o dálnici,
  • 00:12:37 která by nám měla do Prahy
    přivést velké množství kamionů.
  • 00:12:42 A vlastně takový kamion,
    který veze mandarinky
  • 00:12:46 z Istanbulu do Amsterdamu,
    by měl v současné době
  • 00:12:49 projíždět přes Prahu.
    A v té rovině,
  • 00:12:51 kdy já jsem dnes náměstkem
    primátora pro životní prostředí,
  • 00:12:55 tak po mně nikdo nemůže chtít,
    abych umožnil,
  • 00:12:59 nebo nějakým způsobem obhajoval
    přivádění kamionů
  • 00:13:03 na území hlavního města Prahy.
  • 00:13:05 Není tak návrh okruhu v rozporu
    s evropským právem?
  • 00:13:12 Prošlo to zatím všemi rozsudky
    jak krajských,
  • 00:13:15 tak Nejvyššího správního soudu.
  • 00:13:18 A všechny ty rozsudky zatím,
    nebo i ty poslední rozsudky
  • 00:13:24 potvrdily správnost té varianty,
  • 00:13:28 která je
    v územně platné dokumentaci.
  • 00:13:30 -Ale důležité je říci...
    -Ty ale potvrdily...
  • 00:13:34 -Počkejte! -...jenom formální
    hledisko. Nikoli dopravní.
  • 00:13:38 Ehm, ano.
  • 00:13:40 Skutečně soudy ale teprve začnou.
  • 00:13:44 Starostové za rozumný okruh se
    pochopitelně budou i nadále bránit
  • 00:13:47 proti stavbě silničního okruhu
    v trase 511
  • 00:13:50 i proti trase severní části,
  • 00:13:53 protože jde
    o mezinárodní síť dálnice TEN-T
  • 00:13:57 a my se domníváme,
    že návrh této trasy je v rozporu
  • 00:14:00 s evropskou směrnicí 92
    z roku 2004.
  • 00:14:04 Navíc území Horních Počernic
    nebylo vůbec zahrnuto
  • 00:14:07 mezi dotčená území
    v rámci řízení EIA.
  • 00:14:10 A to se domníváme také,
    že je v rozporu se zákonem EIA.
  • 00:14:14 V této věci jsme se i obrátili
    na Evropskou komisi,
  • 00:14:18 oddělení životního prostředí,
    jako městská část jsme je oslovili
  • 00:14:22 s prosbou o pomoc a obdrželi jsme
    od nich jejich reakci,
  • 00:14:26 podle které se budeme řídit.
  • 00:14:28 Rád bych vás vyzval,
    aby vaše obec v tomto případě
  • 00:14:31 po vydání rozhodnutí ve věci, tedy
    územního povolení pro SOKP 511
  • 00:14:36 podala odvolání
    a případně se i obrátila na soud.
  • 00:14:39 V případě, že v této souvislosti
    zjistíte porušení práva EU,
  • 00:14:42 můžete podat stížnost.
    A my jsme si zcela jisti,
  • 00:14:46 že v případě, že trasa TEN-T by
    procházela hustě osídleným územím,
  • 00:14:50 že evropská práva jsou porušena.
  • 00:14:53 Totéž si myslí i na severu Prahy.
  • 00:14:56 Velice nás překvapilo,
    že současná politická reprezentace
  • 00:15:02 pražského magistrátu
    znovu uvažuje o jižní variantě
  • 00:15:05 takzvaného Pražského okruhu,
    která má vést krásným prostředím
  • 00:15:11 při Čimické rokli
    a Drahaňské rokli.
  • 00:15:15 Je to přírodní park Drahaň-Troja,
    který byl vyhlášen v roce 1990.
  • 00:15:21 A tohle údolí, krásné údolí,
    tahle krásná příroda,
  • 00:15:25 co je okolo nás, tak je současně
    rekreačním zázemím
  • 00:15:29 pro třicetitisícové
    sídliště Bohnice,
  • 00:15:33 pro 15 tisíc lidí, kteří bydlí
    v Čimicích a v Dolních Chabrech.
  • 00:15:37 Samozřejmě taky slouží lidem
    v Kobylisích a v Ďáblicích.
  • 00:15:42 A o tohle všechno nás chce
    připravit tenhle ten okruh.
  • 00:15:46 Pokud by se zvolila severnější,
    takzvaná regionální varianta,
  • 00:15:50 tak k destrukci
    tohoto údolí nedojde.
  • 00:15:53 Já si tady opravdu neumím
    představit šestiproudou dálnici,
  • 00:15:56 která bude procházet přes Vltavu
    nad tím nádherným údolím přes most
  • 00:16:01 tam, kde je Levý Hradec, Pražský
    hrad, tam, kde jsou počátky
  • 00:16:04 českého státu
    a odkud pocházejí Přemyslovci.
  • 00:16:07 A mezi tímhle tím územím
    my stavíme šestiproudou dálnici.
  • 00:16:12 A právě ta opatření,
    o která já teď usiluji, zaručí,
  • 00:16:17 že některé ty oblasti
    nebudou vůbec dotčené
  • 00:16:21 a některé budou
    velice mírně dotčené.
  • 00:16:24 -Jak se to stane?
    -Změnou projektu.
  • 00:16:26 Jak potom chápat
    pracovní posouzení?
  • 00:16:29 Správně jste řekli,
    že jedná se o pracovní posouzení.
  • 00:16:32 Ta kritéria, která tam byla,
    jsou z mého pohledu nedostatečná.
  • 00:16:36 Řekl bych, že to variantní
    posouzení by mělo být komplexnější
  • 00:16:40 z hlediska
    ekonomického, ekologického,
  • 00:16:44 ale dnes už i morálního,
    finančního,
  • 00:16:48 protože já mám pocit,
    že Evropská unie jasně deklarovala,
  • 00:16:51 že nebude přispívat na stavby,
    které půjdou zastavěnými
  • 00:16:56 nebo zastavitelnými územími,
    jako je právě to trasování okruhu,
  • 00:17:00 které v současné je blíže k městu.
  • 00:17:04 Ale je, prosím,
    ještě důležité skutečně říct,
  • 00:17:07 že ten okruh Praha potřebuje.
  • 00:17:09 Praha se dusí,
    Praha se dusí automobily.
  • 00:17:13 80 procent znečištění
    v hlavním městě nám způsobuje
  • 00:17:16 automobilová doprava. A okruh,
    jak ten vnitřní, tak ten vnější,
  • 00:17:20 Praha potřebuje. Ale pokud
    tady mám mluvit jako zastupitel
  • 00:17:23 hlavního města,
    tak Praha potřebuje okruhy
  • 00:17:27 pro Pražany
    a pro návštěvníky Prahy.
  • 00:17:30 A nějakým způsobem
    aglomeračně řešeno.
  • 00:17:33 Společně v aglomeraci
    se Středočeským krajem.
  • 00:17:36 Praha nepotřebuje
    dálnici na svém území,
  • 00:17:38 která má procházet hlavním městem,
    přivádět kamionovou dopravu,
  • 00:17:42 znečišťovat nám životní prostředí
  • 00:17:44 a zhoršovat životy lidí
    na území hlavního města.
  • 00:17:50 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2019

Související