iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
26. 5. 2021
21:10 na ČT art

1 2 3 4 5

10 hlasů
12304
zhlédnutí

Na plovárně

Ladislav Lahoda

Elitní filmový kaskadér

25 min | další Zábava »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Na plovárně s Ladislavem Lahodou

  • 00:00:26 -Dobrý večer.
  • 00:00:27 Málokdo si dokázal svoji kariéru
    připravit tak prozíravě
  • 00:00:32 jako náš dnešní host.
  • 00:00:34 Protože když mu nebylo ani dvacet,
    tak jezdil po kostelích
  • 00:00:38 a chválil Hospodina
    zpěvem spirituálů.
  • 00:00:41 A to mu evidentně Hospodin
    nezapomněl a řekl si:
  • 00:00:45 "Tak já ho nechám naživu,
    ať bude v životě dělat cokoli."
  • 00:00:49 A to on teda dělal.
  • 00:00:51 Skákal ze střech, padal z koní,
    padal ze schodů, boural v autech,
  • 00:00:56 nechával se zapalovat...
  • 00:00:59 A teď tady sedí proti mně,
    překvapivě živ a zdráv.
  • 00:01:03 Vítám NA PLOVÁRNĚ kaskadéra
    a šéfa společnosti Filmka Stunt
  • 00:01:08 LADISLAVA LAHODU, ahoj.
    -Ahoj.
  • 00:01:11 -Tak ono to zní jako nadsázka,
    ale ten tvůj anděl strážný,
  • 00:01:16 ten se musel nadřít teda.
  • 00:01:18 -Tak já si myslím,
    že za celou kariéru vím,
  • 00:01:23 že nade mnou párkrát lítal.
  • 00:01:25 Já nemám rád takové to,
    že to, co děláme je 50:50.
  • 00:01:30 Někdy to riziko je fakt veliké.
  • 00:01:33 A tím, že frekvence výkonů
    je častá, tak k nějakému úrazu,
  • 00:01:37 a nedejbůh k něčemu horšímu,
    je hodně blízko.
  • 00:01:41 Zpětně bych si to spočítal tak,
    že asi třikrát jsem ho
  • 00:01:45 potřeboval absolutně.
    Třikrát to bylo o fous.
  • 00:01:49 -Jaké to byly momenty?
  • 00:01:51 -Já se k těm věcem ani nechci
    úplně vracet.
  • 00:01:54 Ale vím,
    že dneska bych do toho nešel.
  • 00:01:56 Ale tenkrát to bylo takový,
    hlavně v začátcích s Jardou Tomsou,
  • 00:02:00 tak to byl pokus - omyl, že jo.
    Takže my jsme...
  • 00:02:03 -Omyl... omyl bolel.
  • 00:02:05 -Takže natlučení,
    popálení...
  • 00:02:09 Dneska už se to taky dělá
    trošičku jinak.
  • 00:02:12 Je na to víc času,
    víc se dbá na bezpečnost.
  • 00:02:15 Hlavně máme víc zkušeností.
  • 00:02:17 Tenkrát některý věci
    se jely poprvé.
  • 00:02:20 Jarda je generace přede mnou,
    takže vlastně ten tým vznikl
  • 00:02:23 v roce 62. Tak nějak se dal
    dohromady při tom krásným filmu
  • 00:02:27 "Limonádníkovi".
    Já jsem tam nastoupil
  • 00:02:29 až v 70. roce,
    ale stejně to byly pionýrské časy.
  • 00:02:33 Takže my jsme všecko zkoušeli,
    zkoušeli...
  • 00:02:36 A Jarda to zkoušel hodně na mně.
  • 00:02:39 Vím, že jsme třeba přijeli
    na Slovensko,
  • 00:02:42 měl jsem sedět ve vlaku
    na těch schůdcích,
  • 00:02:45 jako že voják se vrací z fronty,
    spí a je unavený.
  • 00:02:50 A na výhybce to s ním škubne
    a on spadne z toho vlaku.
  • 00:02:54 Ten vlak jel dvacet třicet,
    nic moc.
  • 00:02:57 Tak jsme přijeli někam do Popradu
    a: "Máte taky matrace?"
  • 00:02:59 "No to nemáme," tak šli do hotelu
    a sehnali tam takový ty žíněný
  • 00:03:03 čtyři matrace.
    Já si říkám, tak to nic moc.
  • 00:03:06 Tak se rozjel vlak a režisér říká:
    "Hlavně se nesmíš dívat, ty spíš."
  • 00:03:10 Tak jsem spal, tak nějak podvědomě
    jsem, kdy by to asi mělo být.
  • 00:03:14 Samozřejmě jsem spadl
    o 6 metrů vedle.
  • 00:03:17 A režisér říkal, že to je úžasný,
    že tam neviděl ty matrace.
  • 00:03:20 Já jsem spadl do štěrku.
    Takže hodně věcí jsme objevovali.
  • 00:03:23 Postupem času po revoluci,
    když se sem dostávaly
  • 00:03:26 zahraniční štáby,
    my jsme se dostávali
  • 00:03:28 do stále větších projektů,
    provázaných zahraničními kaskadéry.
  • 00:03:32 Takže jsme se tak nějak
    trošku rozhlídli,
  • 00:03:35 no a teď jsme tam,
    kde jsme.
  • 00:03:37 -Tebe tahali taky z auta,
    viď, na laně?
  • 00:03:40 -Dneska už by se to tak hlavně
    ani nedělalo.
  • 00:03:43 My jsme jeli V3S,
    náklaďákem,
  • 00:03:45 helikoptéra,
    jako že mě vytáhne za jízdy ven.
  • 00:03:48 Tady jsem měl sedák,
    tady jsem měl lano,
  • 00:03:51 tady vedle mě byl ještě
    Jirka Kraus,
  • 00:03:53 připojený na mě,
    že oba dva vyletíme.
  • 00:03:56 A na nějaký signál jsem se vyklonil
    a helikoptéra nás vytáhla ven.
  • 00:03:59 -Jako oknem?
    -Oknem. Takovýmhle okýnkem.
  • 00:04:03 Já dneska ani nevím,
    jak jsem se tam teda provlík.
  • 00:04:06 -Ale kdyby ses šprajcnul
    v tom okně?
  • 00:04:09 -Vůbec těch momentů,
    kdy by to dopadlo špatně, bylo víc.
  • 00:04:12 Protože ta helikoptéra,
    to je síla.-No jasně.
  • 00:04:14 -Takže my jsme si dali
    nějaký signál a nějak to vyšlo.
  • 00:04:17 Ale to už bych to tak nedělal
    za žádný prachy,
  • 00:04:21 ani bych do toho nikoho nepustil.
    Ale to ještě pokračovalo.
  • 00:04:24 Potom, když se ta scéna dotáčela
    a na té V3S byla udělaná taková
  • 00:04:28 kovová konstrukce,
    tak my jsme viseli
  • 00:04:31 s Jirkou Krausem metr nad zemí.
  • 00:04:34 A dělal se takový záběr z té V3S,
    jak letím jenom,
  • 00:04:37 a ta šibenice se zlomila.
  • 00:04:40 A my jsme s tím Jirkou
    se zhoupli pod tu V3S.
  • 00:04:44 A já taky nevím co, anděl strážný,
    jsem se nějak odkopl od tý sajtny.
  • 00:04:51 Jinak jsme skončili
    pod těma kolama.
  • 00:04:54 Říkám,
    to je jeden z těch případů,
  • 00:04:56 že jsem anděla strážného
    potřeboval.
  • 00:04:59 -Co to bylo za film?
  • 00:05:01 -Já už netuším.
    To byla nějaká zakázka.
  • 00:05:04 -To je hrozný.
    -Vůbec netuším.
  • 00:05:06 Ale vím, že to měla být pohádka.
    Že to nějaký skřítek nás vytáhl.
  • 00:05:10 Ale my jsme tenkrát neměli
    ty zkušenosti.
  • 00:05:13 Ani jsme neměli ten morál říct,
    to je nebezpečný, to neděláme.
  • 00:05:17 My jsme šli do všeho,
    a proto já třeba říkám,
  • 00:05:19 že dřív to bylo víc kaskadérské
    v něčem než dnes.-No jo.
  • 00:05:23 -Za revoluce se točilo
    hodně válečných filmů.
  • 00:05:25 Já jsem ráno umřel
    jako ruský voják,
  • 00:05:28 odpoledne jako jugoslávský
    partyzán.
  • 00:05:30 Tenkrát se těchhle válečných filmů
    točilo hodně. Na Mostecku.
  • 00:05:34 -No jo, protože tam byly
    ty vesnice k likvidaci.
  • 00:05:37 -Tam se likvidovaly vesnice.
  • 00:05:39 Ještě za bolševika se tam točilo
    "Na západní frontě klid".
  • 00:05:43 A to byl takový první kontakt
    se zahraniční produkcí.
  • 00:05:47 Já jsem také poprvé v životě
    viděl catering.
  • 00:05:49 -No jo, to je pravda.
    -Přijel mistr Gasparini.
  • 00:05:52 Nám přijel kolega z Anglie,
    koordinátor,
  • 00:05:55 a večer seznamovací večírek,
    takže kam půjdeme?
  • 00:05:58 Tak jsme ho vzali
    do místní hospody.
  • 00:06:00 Dáme si něco k jídlu.
  • 00:06:02 Hospodský tam přinesl
    nějaký segedínský guláš.
  • 00:06:05 A teď ten Anglán na to kouká,
    co to je?
  • 00:06:07 Tam byly ještě takový ty tučný
    kousky masa s těma chlupama.
  • 00:06:11 Říká: "Kluci, tohle tady fakt
    jíte?" My jsme se tak styděli.
  • 00:06:14 A druhý den přijel
    jeho kamarád Gasparini.
  • 00:06:17 To si pamatuju to jméno.
  • 00:06:19 S třemi kamiony,
    chodil v livreji,
  • 00:06:22 do Rakouska jezdil kupovat jahody,
    borůvky v únoru.
  • 00:06:25 Takže to bylo první setkání
    s cateringem.
  • 00:06:28 My jsme na to fakt koukali.
  • 00:06:30 A tam jsme se opravdu tenkrát
    styděli, kde to vlastně jsme.
  • 00:06:33 -Mě vždycky zajímá, jak se člověk
    dostane k té profesi?
  • 00:06:37 Měli jsme tu vědce, který dostal
    od tatínka stavebnici Mladý chemik,
  • 00:06:40 a bylo rozhodnuo.
    Tak ptám se,
  • 00:06:42 jestli u tebe došlo k nějakému
    takovému momentu,
  • 00:06:45 kdy by sis řekl...
    -Naprosto.-Jo?
  • 00:06:48 -No. Došlo k tomu tak,
    že já jsem jako 15letý kluk řekl
  • 00:06:52 nějaké holce něco sprostého.
  • 00:06:54 Ani jsem nevěděl,
    co to znamená,
  • 00:06:57 a ona na mě poslala
    20letého 3metrového bráchu.
  • 00:07:00 Ten mě tak zmastil,
    ten mě tak zmlátil,
  • 00:07:04 že jsem přišel domů,
    zazvonil jsem a maminka říkala:
  • 00:07:07 "Láďa není doma."
  • 00:07:09 Protože mě nepoznala.
    Prostě nepoznala mě.
  • 00:07:11 A tenkrát poprvé jsem si řekl,
    to ne teda.
  • 00:07:14 A začal jsem box, zápas,
    začal jsem se tomu věnovat.
  • 00:07:17 A to byl takový start.
  • 00:07:19 Pak jsem se dostal v tom sportu
    k nějaké reprezentaci.
  • 00:07:22 Dělal jsem chviličku státního
    trenéra, pak jsem přišel
  • 00:07:25 do Rudé hvězdy
    a na vojnu do Stromovky.
  • 00:07:27 Krásný život,
    dal bych si to ještě jednou.
  • 00:07:30 A tam jsem se v oddíle seznámil
    s Karlem Engelem,
  • 00:07:33 který byl u Jardy Tomsy.
    Tím, že jsem měl ten sportovní
  • 00:07:37 základ, tak jsem se
    k tomu Jardovi dostal.
  • 00:07:40 Jarda mě brzy adoptoval,
    protože měl jenom dvě holky,
  • 00:07:43 a chtěl kluka.
  • 00:07:45 Mě nastartovalo to,
    jak jsem dostal tenkrát
  • 00:07:48 ten nářez od toho chuligána.
  • 00:07:51 -Koukal jsem ve tvém portfóliu,
    že je taková noblesní větička,
  • 00:07:55 že jsi pracoval jako portýr
    v diskotéce Alfa.
  • 00:07:59 Je portýr totéž co vyhazovač?
  • 00:08:01 -Je to úplně to samý.
    -No nóbl vyhazovač je portýr.
  • 00:08:06 -No, my jsme říkali
    "kulturní zřízenec".
  • 00:08:09 Tak to bylo zase to období,
    kdy já jsem chtěl dělat film,
  • 00:08:15 filmařinu, a tenkrát jsme museli
    mít všichni nějaké zaměstnání.
  • 00:08:19 A to bylo naprosto ideální.
  • 00:08:21 My jsme šli večer do té Alfy
    na tu diskotéku na 6 hodin
  • 00:08:24 a ráno v 7 už jsme byli na place.
    To bylo ideální.
  • 00:08:27 Ostatní kluci si brali
    všelijaký dovolený,
  • 00:08:30 švindlovali, marodili atd.
    Takže to bylo dobré řešení.
  • 00:08:33 -S kým se ti dobře pracovalo
    z českých režisérů?
  • 00:08:36 -Tak já rád vzpomínám
    třeba na Hynka Bočana.
  • 00:08:40 Hlavně ty jeho témata.
  • 00:08:43 S Kachyňou, tyhle věci,
    to prostě...
  • 00:08:46 Ty filmy měly atmosféru
    a dělalo se mi s nimi dobře.
  • 00:08:51 Já teď už se placu trochu vyhýbám,
    protože už taky nemusím být všude.
  • 00:08:58 Ale je fakt, že je tam větší pohoda
    u těch českých filmů.
  • 00:09:02 U těch zahraničních filmů,
    kterých my děláme 80 %,
  • 00:09:06 je taková hektika veliká.
    Veliká hektika,
  • 00:09:10 trošku lokýtky sem tam,
    ta atmosféra je úplně jiná.
  • 00:09:14 A samozřejmě,
    než oni si uvědomí,
  • 00:09:17 že nejsou v nějaké rozvojové zemi,
    tak je půl filmu pryč.
  • 00:09:21 A než nás začnou vnímat,
    jako že jsme na jejich úrovni,
  • 00:09:26 ale dneska už se o nás ví.
  • 00:09:28 Už se o nás ví,
    takže máme dost dobrý kredit.
  • 00:09:32 Takže dneska už takový pocit,
    že jedou někam,
  • 00:09:36 kde netuší...
  • 00:09:38 Nebo kaskadérství,
    to už tak není.
  • 00:09:41 -Když točíte s hvězdou,
    která tu produkci stojí
  • 00:09:44 balík peněz,
    tak vy to musíte udělat tak,
  • 00:09:47 aby to bylo věrohodné,
    ale nesmí se mu nic stát.
  • 00:09:50 -No, hodně se dubluje.
    Hodně se dubluje,
  • 00:09:52 každá ta velká starr
    má většinou svého dubla.
  • 00:09:55 On to člověk ani nepozná.
  • 00:09:58 Oni udělají záběr na obličej,
    ten herec udělá nějaký obličej
  • 00:10:02 za nějaký strašný prachy,
    pak už je záběr zezadu
  • 00:10:05 a z těch schodů letí kaskadér.
    Nebo tu ránu odezírá.
  • 00:10:09 Tak hodně se dubluje.
    A dneska ti producenti
  • 00:10:11 to ani nechtějí dovolit
    těm hvězdám.
  • 00:10:14 Protože film je strašně drahý,
    ty hvězdy jsou strašně drahý.
  • 00:10:17 A případné přerušení natáčení,
    to jsou obrovské peníze.
  • 00:10:20 -Belmondo svého času, viď.
  • 00:10:23 -To... to je... Belmondo,
    tam já jsem skončil
  • 00:10:25 s akčními filmy,
    na které se dívám.
  • 00:10:28 Ty nový, je to můj chleba,
    děláme to všecko,
  • 00:10:32 ale já jsem skončil
    u toho Belmonda.
  • 00:10:34 -Ale to asi i z pohledu kaskadéra
    to je impozantní.
  • 00:10:37 -No úžasný.
    Zaprvé to dělal všecko sám.
  • 00:10:40 A odmítal. A vždycky trval na tom,
    aby všichni viděli, že to byl on.
  • 00:10:45 Na těch letadlech,
    to všecko dělal on.
  • 00:10:47 Další, co je úžasné,
    ty štáby tenkrát na takovém filmu
  • 00:10:51 čítaly 30, 40, 50 lidí.
  • 00:10:53 My dneska děláme se štábem,
    kde je 200 lidí,
  • 00:10:57 kaskadérů 30, 40.
  • 00:10:59 A on si to fakt dělal sám.
    A i s těma autama.
  • 00:11:03 Je to úžasný.
    Ale to byl výjimečný člověk.
  • 00:11:06 A dneska by mu to
    už nikdo nedovolil.
  • 00:11:08 Ale on by si to možná prosadil,
    protože on opravdu chtěl. Úžasný.
  • 00:11:12 -Kdo si myslíš z českých herců,
    že by mohl točit,
  • 00:11:16 a nepotřeboval kaskadéra.
    Je tam někdo?
  • 00:11:19 -Tak třeba ten Ondra Vetchý.
    -Ondřej Vetchý.
  • 00:11:21 -Ten by velice rád.
    -Ten by rád.
  • 00:11:23 -A tak tady je to benevolentnější.
  • 00:11:26 Tady by ho do té rvačky producent
    třeba nějak pustil.
  • 00:11:29 Do těch zahraničních filmů
    je to jiný,
  • 00:11:32 protože jsou tam jiný peníze.
    Ten by udělal skoro všecko.
  • 00:11:35 Samozřejmě,
    takové ty základní věci,
  • 00:11:38 pokud by měl s autem jezdit
    po dvou kolech nebo tak,
  • 00:11:41 to už jsou věci, které taky
    nedělají všichni kaskadéři.
  • 00:11:44 My v tom týmu máme dneska
    v registru asi 200 lidí,
  • 00:11:47 ale tyhle auta dělá 5, 6.
  • 00:11:49 Nebo na motorce backflip nějaký,
    to taky neudělá kaskadér
  • 00:11:52 jenom proto,
    že má odvahu.
  • 00:11:54 To musí být vždycky
    profík v tom oboru.
  • 00:11:57 Ale Ondra si myslím,
    že by zvládl v základu všecko
  • 00:12:00 a určitě by se rád pral.
    -To asi jo.
  • 00:12:02 Já jsem viděl dokument
    o Busteru Keatenovi,
  • 00:12:06 a ten to taky všecko dělal sám.
    Ale ještě a plného provozu.
  • 00:12:10 Jak je rozkročený na dvou autech,
    to jsou šílený věci.
  • 00:12:14 -Ne, tam jsou taky úžasný věci.
  • 00:12:16 A on hodně věcí třeba dneska
    se zvířaty, s koňmi.
  • 00:12:19 Já, když vidím filmy
    z 50., 60. let, jak to tam...
  • 00:12:23 Ti koně to nemohli
    ani přežít někteří.
  • 00:12:26 A tenkrát se tak fakt točilo.
  • 00:12:29 Úmrtí koně tenkrát nebyl
    žádný problém.
  • 00:12:33 Dneska se to zaprvé nedovolí,
    nedělá se to tak.
  • 00:12:36 Hodně pomáhá postprodukce,
    že se dá hodně ošvindlovat.
  • 00:12:40 Existuje třeba elektrický kůň.
  • 00:12:43 To je kůň, který jede po kolejích,
    zvedne se a z toho spadne herec.
  • 00:12:47 Před ním jede dalších pár koní,
    a nikdo to nepozná.
  • 00:12:51 Ale dneska, že bychom vzali koně
    a lankem mu podtrhli nohu,
  • 00:12:55 jak se to dělalo,
    to už vůbec není pravda.
  • 00:12:58 A nejde to.
  • 00:13:00 A jak jsi říkal, ten Buster Keaton,
    tak tam byly obrovský
  • 00:13:03 kaskadérský výkony.
    Já nepochybuju, že měli...
  • 00:13:06 My dneska na střechách
    a ve výškách všude máme lanka.
  • 00:13:09 Ony jsou třeba 3mm,
    ale zachrání tě to.
  • 00:13:11 V postprodukci se to vymaže.
    Tenkrát to tam neměli.
  • 00:13:15 Já třeba nepochopím,
    když jsme u toho Belmonda.
  • 00:13:17 On tam jede po takový střeše
    v těch kožených polobotkách,
  • 00:13:21 a to není ošvindlovaný,
    to není na žádný bluescreeny.
  • 00:13:24 On tam prostě sjede
    a zastaví se o okap.
  • 00:13:26 A já si nedovedu představit,
    jak tam byl jištěný?
  • 00:13:29 Nepochopím to,
    jestli to fakt dělal
  • 00:13:32 takhle naturálně, úžasný.
    A taky měl asi hodně štěstí.
  • 00:13:37 -Tak Češi jsou zvyklí improvizovat.
    To si myslím,
  • 00:13:40 že vám se musí hrozně hodit,
    že si prostě poradíte.
  • 00:13:45 -Já si myslím, přesně.
  • 00:13:47 My jsme v začátcích neměli
    tu techniku a vždycky jsme to
  • 00:13:50 museli nějak vymyslet.
    Dneska už máme.
  • 00:13:52 Dneska jsme investovali
    do techniky, do těch navijáků.
  • 00:13:55 Dneska trend těch filmů je...
  • 00:13:58 Já nevím, třeba 20 lidí lítá
    v ateliéru na modrém pozadí.
  • 00:14:02 Ten dělá backlift,
    ten dělá spinningy,
  • 00:14:05 všechno je zpřevodovaný,
    lítaj takhle. To je o technice.
  • 00:14:08 To už dneska kaskadérství není
    jenom proskočit sklo
  • 00:14:11 a skutálet schody.
    Dneska se dělá hodně lítacích scén.
  • 00:14:15 Samozřejmě český film,
    hospodský dá někomu facku,
  • 00:14:19 tak po té facce spadneš pod stůl.
  • 00:14:22 A pak je tzv., my tomu říkáme
    "homecklock", dostaneš pěstí,
  • 00:14:25 uděláš dva backflipy,
    projedeš stůl, prorazíš sklo
  • 00:14:28 a přistaneš na kapotě auta.
    A to všecko na lankách.
  • 00:14:31 Ten film je taková pohádka,
    lidi tomu skoro věří, že to tak je.
  • 00:14:35 Ti kluci už to umí, protože to je
    jejich dennodenní chleba.
  • 00:14:39 Ale samozřejmě ideální je,
    když ještě ten kaskadér má
  • 00:14:43 takové herecké schopnosti.
    Že umí hluchá místa dohrát.
  • 00:14:47 Nečeká na tu ránu, on tam najednou
    není, tak musí udělat něco jiného.
  • 00:14:51 Vezme židli a někam to praští,
    takže je to improvizace.
  • 00:14:54 Tak o tom to je,
    to je hezký.
  • 00:14:57 -Prosím tě,
    když se skáče do krabic.
  • 00:14:59 Zaprvé mě zajímá,
    kdo vymyslel krabice?
  • 00:15:02 Koho napadne,
    že se má skákat do krabic?
  • 00:15:06 To jste věděli,
    nebo to byl váš patent?
  • 00:15:09 Krabice.
    -Ne, náš patent to určitě není.
  • 00:15:12 Ale jak jsme k tomu došli,
    to fakt nevím.
  • 00:15:16 Protože používá se to dodnes
    na celém světě.
  • 00:15:18 Není to nic primitivního.
  • 00:15:20 Naopak, já myslím,
    že je to komfortní.
  • 00:15:23 Do té krabice může jít 20 metrů,
    a nemusí jít ideálně na záda.
  • 00:15:27 Do těch nafukovacích airbagů,
    kdyby šel po hlavě, tak se zabije.
  • 00:15:30 Tam se musí přetočit na plochu.
  • 00:15:33 Do těch krabic se dá,
    když to přeženu, skočit šipka.
  • 00:15:35 Protože ty krabice
    to tělo celé opíšou.
  • 00:15:38 To je komfortní,
    to není nic primitivního.
  • 00:15:40 -A jak víš, kolik jich tam máš dát?
    -To je taková už rutinní věc.
  • 00:15:45 Ale je fakt,
    že než jsme k tomu došli,
  • 00:15:47 tak jsme si taky párkrát natloukli.
  • 00:15:49 Když jsme u toho Slovenska,
    tak taky jsem tam jednou přijel.
  • 00:15:53 Že svatba, že budu svatebčan,
    který spáchá sebevraždu.
  • 00:15:56 Tam byla nějaká hasičská věž,
    já nevím, 10, 12, 15 metrů,
  • 00:15:59 ani nevím, a že skočí sebevraždu
    z té hasičské věže do krabic.
  • 00:16:04 Oni přivezli krabice tenkrát,
    já nevím,
  • 00:16:07 jestli si to diváci pamatují,
    ale margarín,
  • 00:16:10 to bylo takový máslo,
    a to se prodávalo ve velkém
  • 00:16:13 v takových tvrdých krabicích.
    A to bylo opravdu jak dřevo.
  • 00:16:17 "My máme krabice."
  • 00:16:19 Tak to postavili, já říkám,
    do tohohle mám padat?
  • 00:16:22 A samozřejmě zase: "Proč ne?"
  • 00:16:24 Tak jsem tam do toho žuchnul
    poprvé. To byla taková rána.
  • 00:16:28 To bylo,
    jako kdybych šel na beton.
  • 00:16:30 Já si říkám, dobrý,
    je to za mnou. A režisér říká:
  • 00:16:33 "A my bysme teď potřebovali
    ještě jeden záběr,
  • 00:16:36 kdybyste byl zase zády
    a obličejem..."
  • 00:16:38 Já jsem nahoru šel asi půl hodiny.
    Mně se tak nechtělo.
  • 00:16:41 A udělal jsem to podruhý,
    pak jsem sedl do auta
  • 00:16:44 a u Brna už takhle...
    Krční páteř.
  • 00:16:47 Takže i ty krabice se musí vybrat.
    Musí být měkký...
  • 00:16:50 -No právě,
    to si myslím.
  • 00:16:52 -Jsou třívrstvý,
    rozměr 50 x 60 x 60.
  • 00:16:55 Skládají se tak,
    aby nebyla hrana na hranu.
  • 00:16:58 Ten airbag má 6 x 7 m,
    a může se dát někam.
  • 00:17:00 Ale nemůže dát třeba
    do výtahové šachty.
  • 00:17:03 Takže v ten moment
    se používají krabice.
  • 00:17:05 A je to fakt ideální.
  • 00:17:07 Je to ideální,
    není to nic pravěkého.
  • 00:17:10 Ale jak jsme k tomu došli,
    to nevím.
  • 00:17:12 Ale používá se to dneska
    po celém světě a furt je to.
  • 00:17:15 -Ty jsi taky pracoval
    na "Titanicu"?
  • 00:17:17 -Já jsem s Jardou Tomsou
    ten "Titanic" připravoval,
  • 00:17:20 ale pak už jsme tam celou dobu
    fyzicky nemohli být,
  • 00:17:23 protože to bylo půl roku.
  • 00:17:25 Tady v té době už jelo
    takových velikých biáků,
  • 00:17:28 my jsme to s Jardou tady táhli,
    koučovali.
  • 00:17:30 Takže tam odjelo 12 kluků,
    my jsme to tady
  • 00:17:33 měsíce připravovali.
    My jsme nevěděli, do čeho se jde.
  • 00:17:36 Protože my jsme předtím točili
    "Indiana Jonese".
  • 00:17:40 A byl tady Simon Crane,
    koordinátor,
  • 00:17:43 a ten nás na základě zkušenosti
    s námi tady tam pozval.
  • 00:17:47 Takže tam odjelo 12 lidí
    na půl roku, což bylo úžasný.
  • 00:17:51 A my jsme věděli,
    že tam budou výškový pády,
  • 00:17:53 tak my jsme si nechali postavit
    v Podolí nástavbu 5 metrů.
  • 00:17:57 A tam kluci skákali, padali...
    -Fakt?
  • 00:18:01 -Tam ti naši kluci vydrželi nejdýl,
    protože ten Simon byl spokojený
  • 00:18:04 s klukama,
    že si té práce vážili.
  • 00:18:07 Měli morálku,
    byli na place od začátku do konce.
  • 00:18:11 Tam se střídali kaskadéři
    z celého světa,
  • 00:18:14 protože každý tam chtěl být
    aspoň den, aby měl kredit.
  • 00:18:17 A ti naši kluci tam byli půl roku,
    že jo.
  • 00:18:20 -Tam jsou úplně šílené scény,
    když se ta loď nahne,
  • 00:18:23 jak všichni jedou po té palubě.
  • 00:18:26 -No tak to byly různý navijáky,
    vozíčky.
  • 00:18:29 Ty lidi byli na vozíčcích,
    ty paluby byly na hydraulice.
  • 00:18:32 No tak to byl vysokorozpočtový
    film, měli tam obrovský...
  • 00:18:37 Tam se dva tři měsíce připravuje,
    pak se teprve točí.
  • 00:18:40 Tak to jsou úplně jiné podmínky.
  • 00:18:42 I když my je tady už dneska taky
    máme na těch zahraničních filmech.
  • 00:18:46 Dřív si nedovedu představit,
    že bych měsíc něco zkoušel.
  • 00:18:49 A my před takovým biákem
    máme měsíc, 20, 30 lidí je v aťasu
  • 00:18:52 a připravují se, zkouší.
    Natočí se ta scéna,
  • 00:18:56 předá se režisérovi,
    jestli to takhle vypadá,
  • 00:18:59 pak se to dolaďuje,
    což je pro nás ideální.
  • 00:19:01 A to nikdy nebylo.
  • 00:19:03 A není to ani samozřejmě
    na českých projektech,
  • 00:19:06 kde jsme limitovaní penězi.
  • 00:19:08 Protože ty zahraniční filmy se točí
    pro celý svět.
  • 00:19:11 -Co se všecko změnilo třeba
    v bezpečnosti proti dobám,
  • 00:19:14 kdy ty jsi začínal?
    Třeba materiály.
  • 00:19:17 Vy, když jste proskakovali sklem,
    např. když jste začínali,
  • 00:19:20 fakt jste proskakovali sklem?
  • 00:19:23 -To se chodilo přes originál sklo.
    Já osobně desetkrát.
  • 00:19:27 -Čeho se musíš držet?
    -Musíš být rychle za tím sklem.
  • 00:19:30 -Rychle za tím sklem.
    -Jo, protože gilotina, všecko padá.
  • 00:19:33 Samozřejmě tady,
    tady, za krkem...
  • 00:19:36 Jestli si někdo myslí,
    že sklo je hodně tříštivý,
  • 00:19:39 není to pravda.
    5 mm sklo, to se neprorazí.
  • 00:19:42 Dneska už jsou cukrový skla,
    "suger glass", to se dá i jíst,
  • 00:19:46 kousat, to nemá střepy.
    Nebo se používá temperovaný sklo.
  • 00:19:50 To je takový to,
    jak se to rozsype na ty krystalky
  • 00:19:54 a pak vlastně proskočí
    tím jako prachem.
  • 00:19:58 A to si zase pomáháme.
    Pyrotechnici dole mají rozbušky
  • 00:20:03 a jak ten člověk běží,
    tak těsně, než tam dorazí,
  • 00:20:07 to je důležitý timing,
    to tam dole odpálíš,
  • 00:20:10 že se z toho stane ta síť
    a ten člověk už tím proběhne.
  • 00:20:13 To nám taky hodně pomáhá.
  • 00:20:15 -Když ovšem zaspí pyrotechnik
    v tom momentě.-Mám...
  • 00:20:19 -Máš?
    -Mám historku.
  • 00:20:21 On nezaspal,
    ale taky,
  • 00:20:23 kamarád měl proskočit
    skleněnou vitrínu z místnosti ven.
  • 00:20:28 A nikdy to nedělal.
    Ale on byl vybraný jako duble.
  • 00:20:32 Říkám: "V pohodě,
    kluci to tady odpálej,
  • 00:20:36 budou v profilu,
    těsně tam budeš, proletíš."
  • 00:20:40 No a on se rozběhl,
    v důvěře,
  • 00:20:43 že tím proletí naplno...
  • 00:20:45 A těm pyrotechnikům to selhalo.
  • 00:20:48 Takže on narazil jako do zdi.
  • 00:20:51 Jako do zdi.
    Rozplácl se.
  • 00:20:54 On se mě ještě ptal,
    jestli to nemůže nějak selhat.
  • 00:20:57 Já povídám: "Vůbec ne,
    to jsou profíci."
  • 00:21:00 To byla taková rána.
  • 00:21:02 A on byl opravdu trošičku knockout,
    on byl mimo.
  • 00:21:06 On byl mimo, protože tam narazil
    hlavou, otřesený.
  • 00:21:09 A teď šel podruhé, asi po hodině,
    a to jsem já tam u něj stál, říkám:
  • 00:21:14 "Prosím tě, fakt, to se stalo,
    ale to už se stát nemůže.
  • 00:21:17 Já jsem na to dohlídl,
    dali tři okruhy,
  • 00:21:19 všecko svítí,
    všecko funguje."
  • 00:21:21 Tak se rozběhl, ale už tak blbě,
    že to udělal dost nešťastně.
  • 00:21:26 A už to nebylo ono.
    Ale tohle se stane.
  • 00:21:28 To je jako do zdi.
  • 00:21:31 A v té důvěře tam šel fakt
    úplně naplno. To se stane.
  • 00:21:34 -Kdyby ses narodil znovu,
    zas bys to dělal?
  • 00:21:39 Tuhle profesi?
    -Asi ano.
  • 00:21:42 Asi ano, ono je to, je to...
    Je to hezký.
  • 00:21:45 Je to pestrý, je tam furt,
    je tam pořád,
  • 00:21:48 ty výkony jsou různý prostředí.
  • 00:21:50 Na vodě, na lyžích, pod vodou,
    furt se něco děje.
  • 00:21:54 Jsi obklopený různými štáby,
    je to akční a je to život.
  • 00:22:00 Furt to nějak jede a je to pestrý.
  • 00:22:03 Já si myslím, že i v útlým mládí,
    nebo v pubertě,
  • 00:22:07 že jsem vlastně už tenkrát
    k tomu inklinoval.
  • 00:22:10 Ale to jsem nevěděl.
  • 00:22:12 Protože na chatě parta 15 kluků,
    a já jsem byl vždycky první
  • 00:22:16 i v průserech.
  • 00:22:18 Jel jsem na motorce, buch,
    skála, buch, rozbitej.
  • 00:22:21 Takže už tenkrát jsem k tomu
    asi nějak inklinoval.
  • 00:22:25 A pak jsem se k tomu dostal
    naprosto náhodně.
  • 00:22:28 A je to dobrý,
    baví mě to doteď.
  • 00:22:31 Někdy je toho hodně,
    ale vždycky když přijde
  • 00:22:34 nový projekt
    a já ho musím nastartovat,
  • 00:22:37 tak mě to úplně nakopne.
  • 00:22:39 Zvýšená teplota,
    nový projekt, nový akce,
  • 00:22:43 to jsi ještě nedělal,
    teď se to musí logisticky zařídit.
  • 00:22:46 -No jo, tak je to kreativní, viď.
    Musíš to vymyslet.
  • 00:22:50 -Musíš celý ten projekt
    nastartovat, dělat koordinátora.
  • 00:22:54 Buď je to historický film,
    nebo je to akční film,
  • 00:22:57 nebo jsou to auta, motorky,
    takže je to pokaždé nějak jinak.
  • 00:23:00 Takže se to musí celé nastartovat,
    vymyslet, jak se to bude dělat.
  • 00:23:04 Přijít s nějakými návrhy.
    Samozřejmě pak je to otázka režie.
  • 00:23:07 Některý režisér má nesmyslné
    požadavky,
  • 00:23:10 některý zase podhodnocený,
    můžeme jít dál.
  • 00:23:13 Někdo má jasno,
    to chce podle sebe,
  • 00:23:15 někdo chce poradit,
    takže je to takový ho otipovat,
  • 00:23:18 aby to toho půl roku fungovalo.
  • 00:23:20 Protože ty filmy,
    to je taky o těch našich lidech.
  • 00:23:24 Nejen výkonnostně musí být dobrý,
    ale musí být schopný pracovat
  • 00:23:28 v týmu, v kolektivu.
  • 00:23:31 Protože ono půl roku na filmu,
    tak víš, co to je.
  • 00:23:34 12 hodin se dělá.
  • 00:23:36 Běžně se dělají veliké přesčasy,
    protože lokalita stojí
  • 00:23:39 velký prachy,
    technika velký peníze.
  • 00:23:41 Takže třeba se dělá film
    půl roku a minimálně 12 hodin,
  • 00:23:44 s cestou je to 14 hodin.
  • 00:23:46 Ty lidi jsou od rodiny a od všeho
    úplně utrhnutí na půl roku.
  • 00:23:50 Takže ona to zas tak úplná
    pohádka není.
  • 00:23:53 -Jsou kaskadéři pověrčiví?
  • 00:23:56 -Tak já si myslím,
    že to je individuelní.
  • 00:23:59 -Víš co,
    já koukám vždycky na fotbalisty,
  • 00:24:01 jak lezou na trávník.
    Co se jim stane?
  • 00:24:04 Celkem nic, křižujou se,
    líbaj trávu, já nevím,
  • 00:24:08 co ještě dělaj,
    lezou tam levou nohou,
  • 00:24:11 nebo pravou nohou.
  • 00:24:13 Tak si říkám, kaskadér by spíš
    měl důvod dělat rituály.
  • 00:24:16 -Já si myslím,
    že každý to nějak trošičku má.
  • 00:24:19 Já to mám tak, že mám úctu
    k tomu výkonu, v pokoře.
  • 00:24:23 Nejhorší je rutina.
  • 00:24:25 Když se dělá ve výškách,
    tak musí být všichni jištěni.
  • 00:24:28 A nejhorší je, když je tam člověk,
    který to dělá denně,
  • 00:24:31 denně a je si jistý,
    že se mu nemůže nic stát.
  • 00:24:35 Jednou za život se může stát,
    že máš slabou chvilku,
  • 00:24:39 zamotá se ti hlava, seš dole.
    Takže nepodceňovat.
  • 00:24:43 Nepodceňovat
    a mít úctu k tomu výkonu.
  • 00:24:46 Samozřejmě i za tu dobu,
    co já to dělám, tak byly i smrťáky.
  • 00:24:50 Samozřejmě byly to nehody.
    Špatný je panický strach.
  • 00:24:54 Strach, to člověka rozhodí
    a jde tam a neví, kde je.
  • 00:24:58 Ale uvědomit si ten výkon
    a zvážit rizika,
  • 00:25:01 myslet na to horší než na to,
    že prostě suverén.
  • 00:25:05 To je špatně.
  • 00:25:07 -No tak poděkujeme Pánu Bohu,
    že tě tu tak dlouho nechal.
  • 00:25:11 -Já taky.
    -To jsme rádi.
  • 00:25:13 A poděkuju tobě,
    že sis udělal dneska čas, díky.
  • 00:25:16 -Já děkuju za pozvání.
  • 00:25:18 -Dnes byl naším hostem
    NA PLOVÁRNĚ LADISLAV LAHODA.
  • 00:25:23 SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská
    Česká televize, 2021