iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
2. 12. 2015
21:00 na ČT art

1 2 3 4 5

32 hlasů
10128
zhlédnutí

Na plovárně

Adam Plachetka

Český operní pěvec

26 min | další Zábava »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Na plovárně s Adamem Plachetkou

  • 00:00:25 Dobrý večer.
  • 00:00:27 U dechových nástrojů obecně platí,
    čím delší, tím hlubší.
  • 00:00:32 Ale platí to i u pěvců.
  • 00:00:35 Není náhodou,
    že tenoři bývají malí a podsadití,
  • 00:00:39 zatímco basisté nebo barytonisté
    bývají vyšších postav.
  • 00:00:43 Kdyby si náš dnešní host stoupl,
    tak byste hned věděli,
  • 00:00:47 jaký hlasový obor představuje.
  • 00:00:50 Protože má téměř 2 metry,
    spoustu talentu
  • 00:00:54 a spoustu ocenění
    z těch nejprestižnějších
  • 00:00:56 světových operních scén.
  • 00:00:59 Jako z Vídně a nebo z Metropolitní
    opery v New Yorku.
  • 00:01:02 Naším dnešním hostem
    je basbarytonista ADAM PLACHETKA.
  • 00:01:07 -Dobrý večer.
    -Dobrý večer.
  • 00:01:09 Zkusil to někdy někdo změřit,
    jestli hlasivky basisty
  • 00:01:13 jsou delší než tenoristy?
  • 00:01:17 Délka hlasivek je jeden
    ze zásadních faktorů,
  • 00:01:20 který ten obor určuje.
    A pak zase jejich tloušťka určuje,
  • 00:01:24 jak masivní jsou,
    jak dramatický obor utáhnou.
  • 00:01:29 Třeba dramatické sopranistky mají
    hodně krátké, ale mohutné hlasivky.
  • 00:01:34 Basisti, když jsou lyričtější,
    tak můžou být delší, ale tenké.
  • 00:01:39 Fakt?
  • 00:01:41 -Lyrický basista má tenké a dlouhé.
    -Což je trošku oxymóron.
  • 00:01:45 -No jo, je to zvláštní.
    -Stává se.
  • 00:01:49 Vy jste, jak jsem se dočetl,
    debutoval v Národním divadle
  • 00:01:52 rolí Míchy v Prodance.
  • 00:01:55 Vám bylo devatenáct,
    to znamená,
  • 00:01:58 že vy byste toho Jeníka
    musel mít tak ve dvou letech.
  • 00:02:02 Zhruba.
  • 00:02:05 A ještě Jeník zrovna byl
    jeden z těch vyzrálejších kolegů...
  • 00:02:09 -Byl starší než vy.-Tipnu si,
    byl možná o 20 let starší než já.
  • 00:02:14 -Propánakrále. Jak se to hraje?
    -Tehdy snadno.
  • 00:02:18 Já jsem to moc ještě neřešil,
    protože jsem ani tak nějak
  • 00:02:22 moc nevěděl, co dělám.
  • 00:02:24 Snažil jsem se hrát staršího,
    pomohli mi v maskérně,
  • 00:02:27 ale asi to bylo úsměvné.
  • 00:02:29 Já se tak udiveně ptám,
    protože my to máme v Ypsilonce
  • 00:02:32 úplně stejně.
  • 00:02:34 Já jsem taky daleko starší Jeník,
    než je Mícha.
  • 00:02:38 Mícha je taky o 20 let,
    možná o 30 mladší než já.
  • 00:02:41 Ale v Ypsilonce se všecko snese.
    Tam to může hrát klidně žena.
  • 00:02:45 Zatímco Národní divadlo
    je trošku něco jiného.
  • 00:02:49 Přece jen ty vysoké tóny
    se dají opřít, uřvat.
  • 00:02:55 Ale jak je obtížné prosadit
    se s těmi hlubokými tóny?
  • 00:03:01 Já nejsem ten úplně
    hluboký basista,
  • 00:03:04 který by se hloubkami živil,
    abych to tak řekl.
  • 00:03:08 Já jsem ten meziobor
    mezi basem a barytonem.
  • 00:03:12 Do těch hloubek sice můžu,
    ale nikdo nepočítá s tím,
  • 00:03:16 že budou úplně nějak burácet,
    nebo že kvůli nim si mě
  • 00:03:20 někdo půjde poslechnout.
  • 00:03:23 Takže moje těžiště je spíš
    v té vyšší poloze.
  • 00:03:27 A hloubky jsem se snad
    s postupem času naučil zpívat
  • 00:03:31 co nejvolněji,
    což je vlastně to nejlepší,
  • 00:03:34 co se s nimi dá udělat.
  • 00:03:36 Jenom je nechat
    samostatně rezonovat.
  • 00:03:38 Jakmile se člověk snaží zazpívat
    je víc nahlas nebo líp se prosadit,
  • 00:03:42 tak často na ten hlas zatlačí
    a připraví se o alikvóty.
  • 00:03:46 Naopak toho hlasu je paradoxně
    míň, takže ono stačí,
  • 00:03:50 když ta hloubka tak trošku,
    když to řeknu ošklivě,
  • 00:03:53 vrzne a tou barvou se
    přes ten orchestr dostane.
  • 00:03:56 Nemusí být ani tolik na materiál.
  • 00:04:01 Jaký je to pocit, když člověk
    poprvé zpívá s orchestrem?
  • 00:04:05 Není to děs, že se přes to
    nemůžete nikdy dostat?
  • 00:04:09 Já jsem měl štěstí v tom,
    že jsem začínal velmi brzy.
  • 00:04:13 V tu dobu člověk má
    přece jenom moře po kolena
  • 00:04:17 a nějak ho tohle vůbec
    ani nenapadne,
  • 00:04:19 že by to mohl být problém.
  • 00:04:22 Naštěstí i povahou jsem
    spíš klidnějšího založení,
  • 00:04:25 pragmatičtější,
    takže nějaké takovéhle strachy
  • 00:04:29 dopředu mívám zřídkakdy.
  • 00:04:32 Spíš se snažím i u nějakého třeba
    těžšího repertoáru rovnou domluvit,
  • 00:04:37 kde můžu orchestr povolit,
    kdy já naopak musím zabrat.
  • 00:04:41 A pak ta problémová místa
    řešit operativně.
  • 00:04:47 Já jsem byl úplně konsternovaný,
    když jsem zjistil,
  • 00:04:50 kolik lidí se do těch velkých
    operních domů vejde.
  • 00:04:53 Já jsem si tedy myslel,
    že jsou velké, ale nečekal bych,
  • 00:04:56 že jsou tak velké.
    Vídeňská opera má kolik míst?
  • 00:05:00 Má kolem 2500,
    nevím to úplně přesně.
  • 00:05:03 A co mi tam přijde úžasné,
    v dnešní době minimálně ojedinělé,
  • 00:05:08 je to, že my máme minimálně
    1600 sedadel,
  • 00:05:11 což je vlastně jenom
    asi o 500 víc než Národní divadlo,
  • 00:05:15 ale k tomu je tam
    900 míst na stání.
  • 00:05:18 Ta místa bývají většinu času plná.
  • 00:05:21 Skoro každý večer tam chodí
    minimálně 700 - 800 nadšenců,
  • 00:05:26 spíš víc,
    co si jdou to představení vystát
  • 00:05:29 a podívat se na něj.
  • 00:05:31 Lístky stojí 130 - 150 eur,
    a vás to stojí na ten večer 4 eura.
  • 00:05:36 Takže když je někdo fanda,
    tak si může udělat velmi často
  • 00:05:40 radost a jít se podívat...
    -4 eura, to jde.-na představení.
  • 00:05:44 No ale Metropolitní,
    tak to je ještě větší.
  • 00:05:48 Ta má přes 4000. A myslím si,
    že to je někde kolem 4500.
  • 00:05:52 Dá se to uřvat vůbec?
  • 00:05:54 Uřvat se to nedá,
    ale dá se to uzpívat.
  • 00:05:56 Je to právě jeden z těch domů,
    kde se pozná, jestli člověk zpívá
  • 00:06:00 technicky, nebo na sílu.
  • 00:06:03 Když se začne zpívat na sílu,
    tak tam není šance, ale naopak,
  • 00:06:07 když se ten tón hezky nese,
    tak vlastně ta akustika
  • 00:06:10 je tam úplně úžasná.
  • 00:06:12 Já jsem byl velmi překvapen,
    jak ten dům sám pomáhá.
  • 00:06:16 Říká se, že pěvec si má hlas
    trošku šetřit,
  • 00:06:19 ale Vídeňská opera, podle toho,
    co jsem o vás četl,
  • 00:06:23 ta tedy na tohle moc nehledí, že?
  • 00:06:26 První půlrok byl úplně
    asi nejhektičtější,
  • 00:06:30 protože jsem dělal 3 nové produkce.
  • 00:06:33 Do toho ještě několik
    běžných sérií,
  • 00:06:37 takže jsem vlastně pořád
    musel zkoušet režijně.
  • 00:06:41 A do toho jsem se ve volných
    chvílích učil repertoár u klavíru.
  • 00:06:46 A stalo se mi dvakrát, že jsem měl
    takhle tři týdny bez pauzy.
  • 00:06:50 -Každý den?
    -Na jevišti nebo na zkušebně.
  • 00:06:53 Ale zároveň jsem za to moc rád,
    protože jsem se naučil hospodárněji
  • 00:06:57 pracovat s hlasem a právě začít
    víc používat techniku,
  • 00:07:01 než jenom ten nástroj.
  • 00:07:04 A myslím si, že to je něco,
    co se mi snad vrátí.
  • 00:07:08 Ten brutální zápřah,
    to je spíš takové testovací období
  • 00:07:12 pro nováčky. Samozřejmě ten,
    kdo zpívá menší role,
  • 00:07:17 tak o to víc jich většinou
    musí odvést.
  • 00:07:20 Když se potom dostanete
    k hlavním, tak to divadlo
  • 00:07:24 si vás samo šetří,
    aby vás neutahalo.
  • 00:07:28 Když to aspoň trošku jde,
    tak třeba jakmile se jedna ta série
  • 00:07:31 rozjede, tak už vám nepíšou
    další zkoušky mezi představení,
  • 00:07:34 abyste si aspoň den dva odpočinuli.
  • 00:07:37 Ten hlas je samozřejmě
    záležitost choulostivá.
  • 00:07:40 Předpokládám,
  • 00:07:43 že v opeře může k záskoku
    dojít častěji než v činohře.
  • 00:07:46 Jak to tam je ošetřené?
  • 00:07:48 Každé divadlo má na to svůj systém.
  • 00:07:52 Vídeň je specifická tím,
    že my musíme být připraveni
  • 00:07:56 na záskoky, i třeba rolí,
    které jsme do té doby
  • 00:07:58 vůbec nezpívali.
    -My, to znamená kdo?
  • 00:08:02 Sólisté ansámblu.
  • 00:08:04 Když je člověk host,
    tak je tam na jednu věc a hotovo.
  • 00:08:07 Když jste v úvazku, tak vlastně
    nemáte moc žádné zarážky.
  • 00:08:11 Divadlo vás může využívat plně,
    jak chce.
  • 00:08:15 A i když teď mám nasmlouvané
    přímo role, tak stejně ty role
  • 00:08:18 tam jsou uvedené tak,
    že můžu být mj. obsazen
  • 00:08:22 do těchto rolí.
    Takže není ani zaručeno,
  • 00:08:25 že budu zpívat to,
    co jsme se domluvili.
  • 00:08:28 Může se stát, že mi řeknou,
    že potřebují ještě něco dalšího.
  • 00:08:31 To znamená, kolik jste jich musel
    umět? Jako sólista, pro jistotu?
  • 00:08:35 První sezona byla nejhorší.
  • 00:08:38 Tam myslím, že dohromady
    jich bylo asi 17 nebo 18, s tím,
  • 00:08:41 že většina byly ale menší role.
  • 00:08:44 A z těch větších jsem minimálně
    třeba Figara Giovanniho už zpíval
  • 00:08:49 předtím, takže jsem se to nemusel
    učit nově.
  • 00:08:51 Ale byla to jakoby
    role a půl na měsíc.
  • 00:08:55 Ale to je pro ty sólisty
    přece docela stresující.
  • 00:08:59 Já mám pocit, že si každý
    asi zatraceně dobře rozmyslí,
  • 00:09:03 než řekne v divadle,
    že je indisponovaný, když ví,
  • 00:09:07 že na tu jeho roli
    už tam čekají dva vlčáci.
  • 00:09:11 Koneckonců,
    vy jste byl jedním z nich.
  • 00:09:14 Váš první úspěch vlastně
    byl záskok v Giovannim.
  • 00:09:18 Já si myslím, že to není
    s tou konkurencí až tak hrozivé,
  • 00:09:23 protože prostředí
    je velmi přátelské.
  • 00:09:26 Spíš se to bere jako výpomoc
    někomu druhému nebo kolegovi.
  • 00:09:30 Když to jsou záskoky,
    zvláště v těch menších rolích,
  • 00:09:35 kde stejně si vás asi nikdo
    moc nevšimne,
  • 00:09:38 tak je to pro asi velkou část
    těch lidí spíš práce navíc.
  • 00:09:43 Ale když to je titulní role,
    jako ve vašem případě zrovna.
  • 00:09:46 Když to je titulka,
    tak samozřejmě se na to každý těší.
  • 00:09:50 Ale většinou,
    protože z toho ansámblu
  • 00:09:52 se titulní role neobsazují
    úplně často,
  • 00:09:55 já naštěstí teď tam mám
    tak dobrou pozici,
  • 00:09:59 že víceméně pokrývám
    jenom ty zajímavé role.
  • 00:10:01 Ale jsem jeden z mála,
    jinak většinou bohužel ten ansámbl
  • 00:10:05 spíš doplňuje menší partie.
  • 00:10:08 V tu chvíli, když někdo dostane
    příležitost si zazpívat
  • 00:10:11 i tu hauptku, tak se snaží šetřit
    a dělá všechno pro to,
  • 00:10:16 aby odříct nemusel.
  • 00:10:18 A když se zaskakuje za hosta,
    tak je to zase už trošku
  • 00:10:21 něco jiného, protože to je někdo,
    kdo už buď je zavedený,
  • 00:10:25 a nebo k tomu divadlu stejně nemá
    nějaký zvláštní vztah.
  • 00:10:29 Ale stejně, když si představím,
    že bych tam byl v souboru
  • 00:10:33 a věděl bych, že teď tam přišel
    ten mladej takovej z tý Prahy,
  • 00:10:37 ten Plachetka, on je dobrej.
    A teď bych viděl,
  • 00:10:41 že zrovna tohle má na repertoáru,
    to není jen tak,
  • 00:10:44 připustit to srovnání.
  • 00:10:47 Nemůžu to úplně posoudit,
    protože zatím jsem pořád
  • 00:10:50 na tom dobrém konci téhle rovnice.
  • 00:10:53 Ale je pravda, že ta doba určitě
    přijde, kdy přijdou mladší, hezčí,
  • 00:10:57 levnější a bude se lámat chleba.
  • 00:11:00 Já jsem vás slyšel několikrát říct
    v nejrůznějších rozhovorech,
  • 00:11:05 že v té Vídeňské opeře
    byli výborní korepetitoři.
  • 00:11:09 A to je vlastně profese,
    o které řadový divák tak moc neví.
  • 00:11:13 Člověk by si řekl,
    tak co je korepetitor?
  • 00:11:17 To je někdo, kdo si sedne a jenom
    vás doprovází na těch zkouškách.
  • 00:11:22 Ale to asi zdaleka nebude všecko.
  • 00:11:25 V čem je umění
    dobrého korepetitora?
  • 00:11:28 Právě rozdíl je,
    že korepetitor může být někdo,
  • 00:11:31 kdo si sedne ke klavíru
    a doprovodí vás při zkoušce.
  • 00:11:34 Ale dobrý korepetitor může
    zastoupit do jisté míry
  • 00:11:37 i hlasového pedagoga,
    protože vám může pomáhat
  • 00:11:40 se studiem té role.
  • 00:11:42 Dostává do vás veškerou muzikalitu,
    kterou by člověk ideálně měl mít
  • 00:11:45 z části už v sobě.
  • 00:11:48 Staví tu roli po hudební stránce,
    funguje jako jazykový poradce.
  • 00:11:52 Řekne vám, jaká úskalí ta role
    kde má, na co se musíte připravit,
  • 00:11:57 kde často mívají kolegové problémy.
  • 00:11:59 To jsou zlaté rady.
  • 00:12:01 Je to vlastně po té hudební
    stránce ten nejdůležitější člověk.
  • 00:12:06 Dneska málokdy dirigenti mají
    hodně času s námi pracovat.
  • 00:12:10 Většinou mají nabité kalendáře
    a přijdou na pár zkoušek,
  • 00:12:13 když už tedy se hraje s orchestrem.
  • 00:12:16 Nebo na pár posledních zkoušek
    před tím, než orchestr přijde.
  • 00:12:20 A tím pádem jediný,
    s kým máte šanci si roli
  • 00:12:23 dobře připravit,
    je především váš hlasový pedagog,
  • 00:12:27 ale v praxi to jsou už spíš
    ti korepetitoři,
  • 00:12:30 kteří zase nejdou jen po technice,
    ale snaží se to nějak učesat,
  • 00:12:35 aby výkon byl co nejzajímavější
    po všech stránkách.
  • 00:12:39 Můžu vám třeba říct,
    já bych tu frázi takhle nestavěl?
  • 00:12:43 Ano. A když je kvalitní,
    tak se to ani nebojí říct.
  • 00:12:47 Taky jestli si to může dovolit.
  • 00:12:49 To, co mě nejvíc frustruje,
    když vidím, že přijdu k někomu
  • 00:12:54 na korepetici a cítím,
    že ten kus znám líp než on.
  • 00:12:58 Což je samozřejmě těžké
    pro toho pianistu.
  • 00:13:02 Oni, aby se udrželi na té špičce,
    tak musí být dříči,
  • 00:13:06 musí mít neuvěřitelnou praxi.
  • 00:13:09 Pořád cvičit, aby mohli zahrát
    to, co v té orchestrální sazbě je.
  • 00:13:13 Ve Vídni právě máme
    jednoho kolegu,
  • 00:13:17 který si zásadně na každou zkoušku
    nosí klavírní výtah,
  • 00:13:21 ze kterého hraje, a k tomu
    dvě až tři partitury jiných edic.
  • 00:13:25 Když je nějaká nota v jedné
    s tečkou, v jedné bez tečky,
  • 00:13:30 tak aby mohl porovnat,
    co je vlastně správně,
  • 00:13:33 kde se stala chyba.
  • 00:13:35 Přepisuje si v tom svém klavírním
    výtahu melodické linky,
  • 00:13:40 aby zrovna hrál to,
    co je nejlíp slyšet z orchestru.
  • 00:13:44 Když usoudí, že ten,
    kdo ten klavírní výtah sestavoval,
  • 00:13:47 to opomněl nebo vybral nějaký hlas,
    který tam je zaniklejší.
  • 00:13:52 Je to spojeno s různým přepisováním
    partitur klavírních výtahů.
  • 00:13:57 Ale to jsou vlastně ti,
    co nás nejvíc posunují dál.
  • 00:14:01 Jsou sportovci,
    kteří pořád mění trenéry.
  • 00:14:04 Jsou také pěvci,
    kteří stále mění své učitele?
  • 00:14:08 Naštěstí jsem nemusel.
  • 00:14:11 Já jsem hned na začátku byl
    přidělen k panu profesorovi
  • 00:14:14 Luďkovi Léblovi.
  • 00:14:16 S tím jsme si sedli tak skvěle,
    že jsem s ním v kontaktu doteď.
  • 00:14:21 A pořád, když je nějaký problém
    nebo si něčím nejsem jistý,
  • 00:14:24 tak se ptám jeho.
  • 00:14:26 Vídáme se, ač tedy bohužel
    míň než dřív, protože jsem v Praze
  • 00:14:31 relativně málo.
  • 00:14:33 Ale on chodí na většinu koncertů,
    co tady mám.
  • 00:14:37 A potom konzultujeme,
    co se mu nezdálo
  • 00:14:41 a kde případně by bylo potřeba
    pracovat.
  • 00:14:44 A pak jsou bohužel nešťastníci,
    kteří se protloukají od jednoho
  • 00:14:49 špatného k druhému,
    a ani za to sami nemůžou,
  • 00:14:54 ale nikam se neposouvají.
  • 00:14:56 To je zrovna taková
    nejsmutnější kapitola
  • 00:14:59 celého toho učení.
  • 00:15:01 To byl největší otazník,
    když mě poprvé Roman Válek prosil,
  • 00:15:06 jestli bych nepřijel na kurzy
    do Holešova na barokní školu,
  • 00:15:10 kde jsem sám před víc jak 10 lety
    už začínal.
  • 00:15:14 Tak jsem říkal,
    že si na sebe nemůžu vzít
  • 00:15:17 tu odpovědnost,
    že jim řeknu něco špatně
  • 00:15:19 a že potom si to ponesou dál.
  • 00:15:22 A děsí mě, že spousta pedagogů
    tuhle záklopku vůbec nemá.
  • 00:15:26 Vědí,
    že ti žáci výsledky nemají a tím,
  • 00:15:30 že je nemají napříč spektrem,
    tak bych si asi připustil,
  • 00:15:34 že možná chyba bude ve mně.
  • 00:15:37 A jim je to jedno
    a vesele se do toho pouští dál.
  • 00:15:40 Což je naprosto šílené
    z toho důvodu,
  • 00:15:44 že když si představím,
    že bych po konzervatoři měl dělat
  • 00:15:48 něco jiného než ten zpěv,
    tak nebylo absolutně co.
  • 00:15:51 Samozřejmě člověk tím,
    jak je ta škola jednostranná,
  • 00:15:55 tak zhloupne po všech ostatních
    stránkách a je pro běžný život...
  • 00:15:59 Právě hovoříte s absolventem
    té stejné školy.
  • 00:16:03 Je to opravdu...
    Když jsem přemýšlel,
  • 00:16:07 co bych mohl z té školy dělat kromě
    oboru, tak mě nenapadlo vůbec nic.
  • 00:16:11 Dneska už bych asi mohl
    nějak používat jazyky.
  • 00:16:15 Nebo jsem si nadělal kontakty,
    že bych mohl třeba dělat
  • 00:16:18 v managementu divadla
    nebo v nějaké umělecké agentuře.
  • 00:16:21 Ale hned po té škole
    to bylo na nule.
  • 00:16:24 Když si vezmu, kolik spolužáků
    vyšlo a nemělo nic, tak mě děsí,
  • 00:16:28 že těm profesorům to je jedno
    a jde jen o to,
  • 00:16:32 aby měli naplněný stav.
  • 00:16:37 S vaším jménem se velmi často
    spojuje klasifikace
  • 00:16:41 "mozartovský pěvec". Ptám se,
    co to tedy vlastně je za pěvce?
  • 00:16:45 Protože mozartovský pěvec přece
    není jenom ten, kdo zpívá Mozarta.
  • 00:16:50 Ten musí mít nějaké
    speciální dispozice
  • 00:16:54 a ty bych rád slyšel, co to je?
  • 00:16:56 Tak speciální dispozice je,
    že mi někdo dá smlouvu na Mozarta.
  • 00:17:01 Je to věc trošku nabídky, poptávky.
  • 00:17:05 Zároveň já mám Mozarta moc rád
    a je to pro mě v tomhle věku
  • 00:17:09 to nejvhodnější,
    čím bych se měl zabývat.
  • 00:17:13 Takže já jsem rád,
    že v té škatulce jsem,
  • 00:17:16 ale zároveň bych v ní nerad
    úplně ustrnul.
  • 00:17:20 Jak říkáte,
    často mě tak někdo tituluje,
  • 00:17:23 a vlastně právem,
    protože Mozart zabírá
  • 00:17:26 možná 90 procent mého kalendáře.
    Určitě 80.
  • 00:17:30 A co by tedy ten mozartovský pěvec
    měl mít za dispozice
  • 00:17:34 pro ten repertoár?
  • 00:17:36 Musí mít hlas dostatečně čerstvý
    na to, aby zvládal tu lehkost.
  • 00:17:41 Proto se k němu obtížněji
    vrací ve vyšším věku,
  • 00:17:44 protože ta agilita už není taková.
  • 00:17:48 A poté, co budete mít odzpíváno
    několik Wotanů
  • 00:17:52 nebo Bludných Holanďanů,
    tak asi těžko budete moct zpívat
  • 00:17:56 znovu Giovanniho, protože na tom
    hlase už to bude znát.
  • 00:17:59 -Jo?-A nebudete ani pasovat
    ke zbytku toho obsazení.
  • 00:18:02 -Že by ztěžknul ten hlas potom?
    -Ano.
  • 00:18:04 Ten hlas prochází
    celoživotním vývojem.
  • 00:18:08 Vlastně se dopředu ani nedá říct,
    kam až půjde
  • 00:18:11 nebo jak dlouho vydrží.
  • 00:18:14 Jsou lidé, kteří dělali všechno
    správně, nikde neriskovali nějakými
  • 00:18:18 nebezpečnými, dramatičtějšími
    rolemi, a stejně ten hlas
  • 00:18:22 z nějakého důvodu odešel,
    vlastně relativně záhy.
  • 00:18:25 A naopak jeden příklad za všechny.
  • 00:18:29 Třeba Plácido Domingo dělal celý
    život to, co nám pedagogové říkají,
  • 00:18:33 že se nesmí - od střídání oboru
    přes nejrůznější role,
  • 00:18:37 obrovské vytížení..., a ten hlas
    mu funguje dneska ještě,
  • 00:18:42 mezi sedmdesátkou a osmdesátkou,
    je schopen zpívat na top scénách
  • 00:18:46 bez problémů. Je to dispozice,
    ale ta dispozice se časem
  • 00:18:51 musí rozvíjet,
    i vědomě i sama od sebe.
  • 00:18:54 A tím pádem většina mladých
    začíná jako mozartovští pěvci
  • 00:18:59 a časem se posouvají někam dál.
  • 00:19:02 Ať už do italské hudby,
    nebo do německé.
  • 00:19:05 Co jsou ty nebezpečné role?
  • 00:19:08 Nebezpečné role jsou
    ty dramatické,
  • 00:19:11 kde je velká orchestrální sazba,
    které vás nutí do toho hlasu
  • 00:19:16 se víc opírat.
  • 00:19:18 Kdybychom měli vybrat nějakou?
  • 00:19:20 Zrovna ty dramatické
    Wagnerovy role.
  • 00:19:23 Ale z lyričtějších nebo z těch méně
    nebezpečných, ale i tak pro mladého
  • 00:19:27 zpěváka komplikovaných,
    třeba Escamillo v Carmen, toreador.
  • 00:19:32 To jsou drobnosti,
    které asi divákům nic neřeknou.
  • 00:19:36 -Ale zajímají je.
    -Zajímají je.
  • 00:19:39 Třeba v Escamillovi
    je ten problém,
  • 00:19:41 že v árii se hodně opakuje tón e,
    což pro vyšší baryton
  • 00:19:46 je přechodový tón.-Aha.
    -A oni se ho tam naučí
  • 00:19:49 zpívat otevřeně,
    protože to zní v tu chvíli líp.
  • 00:19:54 Což by vlastně nebyl
    až takový problém.
  • 00:19:57 Ale problém je, že si to přetahují
    do zbytku repertoáru
  • 00:20:01 a ten přechod si tím můžou nabourat
    a zkomplikují si tím techniku.
  • 00:20:06 Musí si kolikrát dávat pauzu
    úplně a pak začít cvičit od nuly.
  • 00:20:11 A to je věc, která není nebezpečná
    paradoxně pro bas,
  • 00:20:14 protože pro bas už je to moc vysoko
    a on to otevřeně zazpívat nemůže.
  • 00:20:19 Baryton, o kterém by si člověk
    řekl, že to musí mít jednodušší,
  • 00:20:22 tak naopak je tam
    takováhle nástraha.
  • 00:20:25 Těch drobností je...
  • 00:20:27 Pro mě třeba takováhle role
    je Pizarro ve Fideliovi,
  • 00:20:31 kde ta árie vyloženě vyzývá k tomu,
    aby se do toho člověk opřel
  • 00:20:35 a jde jenom do d,
    což je vlastně můj přechod.
  • 00:20:38 Takže tam mám taky vždycky...,
    nebo vždycky,
  • 00:20:41 já jsem se k ní dostal zatím jednou
    a zase jsem ji odložil.
  • 00:20:45 Ale když jsem ji připravoval,
    i když jsem to pak zpíval,
  • 00:20:49 tak vždycky jsem se musel držet,
    abych to zpíval technicky
  • 00:20:52 a nekřičel.
    A stejně se mi to úplně nedařilo.
  • 00:20:55 Pro mě je tohle úplně fascinující,
    vždycky, když to slyším rozebírat.
  • 00:20:59 To znamená, že přechodová tón
    by se měl zpívat vždycky zlehka?
  • 00:21:03 -Opatrně?
    -Ne zlehka, ale už zavřeně.
  • 00:21:06 Rozdíl je ten,
    když to řeknu laicky,
  • 00:21:09 tak všechno to,
    co je nad tím přechodovým tónem,
  • 00:21:13 tak už není ve vašem přirozeném
    hlasovém rejstříku,
  • 00:21:17 takže se to musíte naučit zpívat
    trošku jinak.
  • 00:21:21 Jakoby proti přírodě,
    ale přitom ne proti přírodě.
  • 00:21:23 -Víc opřít?
    -Není to ani o tom víc opřít.
  • 00:21:26 Je to o tom precizněji opřít
    a ten tón vám v té hlavě vletí
  • 00:21:30 trošku někam jinam.
  • 00:21:32 Což je pocit, který se asi nedá
    dost dobře vysvětlit.
  • 00:21:36 Ale rozdíl je v tom,
    že když tímhle způsobem začnete
  • 00:21:39 zpívat už tón dva
    před tím přechodem,
  • 00:21:41 tak se pak dostanete o to výš.
  • 00:21:43 Ten hlas se tam najednou začne
    znovu otvírat a zní volněji,
  • 00:21:46 zní přirozeněji.
  • 00:21:48 Když to potáhnete naturálně
    co nejvýš to půjde,
  • 00:21:52 tak pak nemáte jak už přehodit,
    protože ten hlas
  • 00:21:55 už se tam nedostane.
  • 00:21:58 Jako když přetáhnete kvalt
    při řazení, tak pak ten další
  • 00:22:01 už se vám tak dobře nechytne,
    protože najednou...
  • 00:22:04 ...ty otáčky už jsou moc vysoko.
  • 00:22:07 ...ty otáčky už se utavily
    a není kam jít.
  • 00:22:09 Jde o to ten točivý moment
    ideálně využít a ve správnou dobu
  • 00:22:12 přeřadit o stupeň výš.
  • 00:22:14 To je výborný příměr.
  • 00:22:17 Ono to vypadá,
    že vy si tak jako pějete,
  • 00:22:19 ale když se potom ta technika
    rozebere na součástky,
  • 00:22:24 tak to je docela komplikované,
    na co všecko se musí myslet.
  • 00:22:28 Ideální stav je jenom si tak zpívat.
  • 00:22:31 K tomu se ale člověk dostane
    přes to, že napřed musí zjistit,
  • 00:22:35 jak ten hlas celkově funguje
    a pak se člověk má naučit
  • 00:22:39 všechna ta pravidla.
  • 00:22:41 A pak je ale zapomenout.
    Tak nějak je to i s technikou.
  • 00:22:44 Ideální je, když člověk pořádně
    neví, jak to dělá, ale jde to samo.
  • 00:22:49 Ale tu techniku musíte znát,
    mít osahanou na dny,
  • 00:22:53 kdy vám není úplně dobře.
  • 00:22:56 V tu chvíli to samo nepůjde
    a vy musíte mít dostatečnou
  • 00:22:59 kontrolu nad tím hlasem,
    aby to divák nepoznal.
  • 00:23:03 A platí to evidentně
    ve více profesích.
  • 00:23:06 Vybavuji si Báru Špotákovou,
    která tady říkala,
  • 00:23:09 že ten dobrý hod ji nikdy nebolí.
    -No, no, no.
  • 00:23:13 Pokud jde o operní režiséry,
    jsou ty inscenace divočejší
  • 00:23:17 ve Státech, nebo v Evropě?
  • 00:23:20 Jednoznačně v Evropě.
  • 00:23:22 To je asi jediná věc,
    kterou jsem usoudil,
  • 00:23:25 že si už musím začít vybírat,
    do jakých produkcí
  • 00:23:29 se člověk pouští.
  • 00:23:31 Když se s tou inscenací absolutně
    nemůžete ztotožnit,
  • 00:23:35 tak to nutně musí být znát
    na celém tom výkonu.
  • 00:23:39 A to je něco, co se těžko odhaduje
    u nových produkcí.
  • 00:23:42 Ač podle jména režiséra se dá
    leccos už předpokládat.
  • 00:23:46 Ale minimálně v Německu,
    kde to bývá divočina největší,
  • 00:23:51 už jsem se s agentem domluvil,
    že kdykoli přijde nějaká nabídka,
  • 00:23:56 tak než ji zvážíme, budeme chtít
    vidět DVD, abychom věděli,
  • 00:24:00 co se dá čekat.
  • 00:24:04 Já jsem četl takovou kritiku
    na vaše vystoupení a byla tam věta,
  • 00:24:08 kterou jsem četl asi šestkrát,
    ale moc jsem se toho nemohl dobrat.
  • 00:24:13 Tak jsem si řekl,
    že vám ji přečtu a že mi řeknete,
  • 00:24:16 co si o tom myslíte.
    Tak tam se píše:
  • 00:24:19 "Náročnost některých árií
    nikterak neomezila
  • 00:24:23 eufonickou barvou
    jeho hlasové extenze."
  • 00:24:27 Co jste tam tak dělal?
  • 00:24:32 Četl jsem to asi pětkrát
    a pak jsem rezignoval.
  • 00:24:35 Říkal jsem si, přečtu to Adamovi,
    co tomu řekne.
  • 00:24:39 -Nepomůžete si asi, bohužel.
    -Ne?
  • 00:24:42 -Ale asi se to povedlo tím pádem,
    ne?-Zní to pozitivně.
  • 00:24:45 Já myslím, že když píše,
    že náročnost árií
  • 00:24:48 nikterak neomezila...
    -Tak tím to můžem utnout.
  • 00:24:51 Tak tam bychom mohli skončit
    a budeme si říkat,
  • 00:24:54 že to bylo určitě v pořádku.
  • 00:24:56 No, v pořádku to muselo být,
    protože... Kolik vám je let?
  • 00:24:59 -Teď mi bylo třicet.
    -Třicet let.
  • 00:25:02 To už je pěkná kariéra
    na třicetiletého zpěváka.
  • 00:25:06 A výhledy do budoucnosti
    evidentně dobré.
  • 00:25:09 Zatím dobré. Jak jsem říkal,
    nevíme dne ani hodiny, ale doufáme,
  • 00:25:13 že ten hlas ještě chvíli vydrží.
  • 00:25:16 Jsme rádi, že jsme vás chytli
    v těch třiceti, kdy si vás ještě
  • 00:25:19 Česká televize může dovolit
    jako hosta.
  • 00:25:22 Jsme rádi, že jste si udělal čas
    na PLOVÁRNU
  • 00:25:25 a samozřejmě držím palec,
    aby to pokračovalo
  • 00:25:28 podle vašich představ.
    -Děkuji moc za pozvání.
  • 00:25:31 Dnes byl naším hostem
    NA PLOVÁRNĚ ADAM PLACHETKA.
  • 00:25:36 SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská
    Česká televize, 2015

Související