iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
27. 5. 2015
23:50 na ČT art

1 2 3 4 5

20 hlasů
1984
zhlédnutí

U zavěšené knihy

Sjezd spisovatelů — Jan Hus

26 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

U zavěšené knihy

  • 00:00:25 -Slyšel jste to?
  • 00:00:27 Prý se bude konat
    Sjezd spisovatelů.
  • 00:00:30 -Teď v létě?
    To těžko asi.
  • 00:00:32 -Sníh už nebude,
    pořádné hory taky nemáme.
  • 00:00:37 -Navíc málokterý spisovatel
    dnes umí zahranit
  • 00:00:40 a pořádně to říznout.
    Už je vidím, jak sviští po zadku.
  • 00:00:43 -To bude asi nějaký happening.
  • 00:00:45 -Říkám vám,
    navlíknou se do upnutých dresů
  • 00:00:48 a budou pérovat na startu.
  • 00:00:50 -Úplně jak v 60. letech,
    než přijela ruská rolba.
  • 00:00:54 -Češi křísí Mistra Jana.
    Řítí se na nás Husovo jubileum,
  • 00:00:57 kostnické výročí
    připomínají i nové knihy.
  • 00:01:00 Jak vidí Husa dnešní teolog?
  • 00:01:02 -Hus byl podle mého názoru
    trošku naivní.
  • 00:01:05 On se domníval, že v té Betlémské
    kapli jsou všichni horliví křesťané
  • 00:01:10 a že všichni touží
    jenom po tom Božím zákoně.
  • 00:01:13 A proč se kniha pro dospívající
    jmenuje H.U.S.?
  • 00:01:16 -Já se přiznám, mně se to líbilo,
    já jsem si říkala.
  • 00:01:20 že nebudu vymýšlet
    nic jiného než Hus,
  • 00:01:22 Ale kdyby se to jmenoval
    Hus bez teček, tak to nebude ono.
  • 00:01:26 -Byl to v sedmašedesátém
    velký střet spisovatelů s mocí.
  • 00:01:30 V jednom sále seděli na Sjezdu
    československých spisovatelů
  • 00:01:33 Biľak s Kunderou.
  • 00:01:35 Ale proč si dnešní spisovatelé
    chtějí něco takového zopakovat?
  • 00:01:39 A bude to něco takového?
  • 00:01:45 -Teď knižní tipy.
    Green Scum: Nuselskej punk.
  • 00:01:49 -Česká mánička skrytá
    pod pseudonymem Green Scum
  • 00:01:53 zná Nusle jako svoje boty
    a šlápla do toho:
  • 00:01:56 Příběhy pražských figurek
    z rodu Nerudových, Haškových
  • 00:01:59 a Hrabalových hrdinů
    jsou podané
  • 00:02:02 dokonale odposlechnutou
    mluvou ulice a výčepu.
  • 00:02:05 -Moderní egyptské povídky.
  • 00:02:08 -Egypt byl hostem letošního
    Světa knihy.
  • 00:02:10 A při té příležitosti vyšla taky
  • 00:02:13 tahle antologie. 20. století
    v egyptské literatuře,
  • 00:02:16 egyptská literatura ve 20. století.
  • 00:02:19 -Petr Placák: Humoresky.
  • 00:02:21 -Básnická, to je ta
    méně známá poloha Petra Placáka.
  • 00:02:25 Editor Marek Vajchr píše:
  • 00:02:27 "Texty spojuje zejména
    vyhraněná stylizace
  • 00:02:30 'nezvladatelného mladíka',
  • 00:02:32 který každodennímu lobotomizujícímu
    nátlaku svých 'vychovatelů',
  • 00:02:36 obludně deformovaných pokrytectvím,
  • 00:02:39 čelí úsporně ostrým náhledem
    jejich infernální podstaty." Wow.
  • 00:02:48 -V Tlustých a hubených
    česká novinka.
  • 00:02:51 Ludvík Němec:
    Odpustky pro příští noc.
  • 00:02:54 -Za svou předchozí prózu
    Láska na cizím hrobě
  • 00:02:57 byl Ludvík Němec nominován
    na Magnesii Literu.
  • 00:03:00 Odpustky pro příští noc
    na tuto knihu navazují,
  • 00:03:04 opět jde o volně provázaný
    cyklus povídek,
  • 00:03:07 jejichž postavy
    přecházejí z jedné do druhé.
  • 00:03:10 -Ale erotické jiskření, kterého je
    i v těchto povídkách dost,
  • 00:03:14 tentokrát zřetelněji prská
    z existenciálního ohně.
  • 00:03:18 Erotika a sexuální scény
    jsou tu hlavně jakýmsi zesilovačem,
  • 00:03:22 díky kterému jsou slyšet šelesty
    víry a smrti.
  • 00:03:26 -"Ale plácat ji dlaní přes zadek
    se mu nelíbí,
  • 00:03:30 je to jaksi příliš osobní
    a pleskavý zvuk ho spíš znechucuje,
  • 00:03:34 on se se chce naposledy
    řítit nocí rychleji a rychleji,
  • 00:03:38 chceš mě potrestat, chceš.
  • 00:03:41 A on sáhne za sebe a na polici
    nahmátne velký kartáč na vlasy,
  • 00:03:45 ona sténá jaksi posměšně
    směrem k špinavému odtoku vany
  • 00:03:49 a Kamil přitlačí,
    otočí v dlani ten kartáč
  • 00:03:53 a teď už ji řeže tuhými plastovými
    štětinami a tohle už je doopravdy,
  • 00:03:57 ona vykřikne spíš vzteky
    než rozkoší,
  • 00:04:00 to už se jí moc nelíbí,
    ale Kamilovi ano,
  • 00:04:03 nakloní se nad ni hlouběji
  • 00:04:06 a sevře předloktím
    její silné hrdlo, aby už nemluvila,
  • 00:04:09 aby už nekřičela,
    aby už konečně dala pokoj.
  • 00:04:14 Jestli je orgasmus
    nejkratší spojení s bohem,
  • 00:04:18 před tvář tohohle
    předstoupit nechci."
  • 00:04:21 -Ludvík Němec:
    Odpustky pro příští noc.
  • 00:04:30 V roce 1967 proběhl
    IV. sjezd spisovatelů,
  • 00:04:34 označovaný někdy
    za počátek Pražského jara.
  • 00:04:38 Na jednom místě se sešli tehdy
    Milan Kundera, Josef Škvorecký,
  • 00:04:42 Ludvík Vaculík, Pavel Kohout,
    Jan Skácel nebo Milan Uhde,
  • 00:04:46 ale taky třeba Vasil Biľak.
  • 00:04:49 Alexandr Kliment v dokumentu
    fenomén Kohout vzpomíná
  • 00:04:52 na jeden z důležitých momentů
    Sjezdu.
  • 00:05:05 -Tady byly takhle dlouhé stoly,
    u nich sedělo 400 spisovatelů,
  • 00:05:11 někteří kamarádi seděli kolem sebe.
  • 00:05:13 A ono to začalo dosti zostra
    hned zezačátku.
  • 00:05:18 -Spisovatel nekomunista Kliment
    se vysloví pro zrušení cenzury.
  • 00:05:22 Zmíní se o dopise
    Alexandra Solženicyna,
  • 00:05:25 který otiskl pařížský Le Monde.
  • 00:05:27 O slovo se hlásí spisovatel
    Pavel Kohout.
  • 00:05:30 -Mám zde český překlad
    Solženicynova dopisu.
  • 00:05:33 Přeje si Sjezd,
    aby s ním byl seznámen?
  • 00:05:38 -Takže v okamžiku,
  • 00:05:40 kdy Pavel Kohout začal číst
    ten slavný dopis Solženicynův,
  • 00:05:44 tak se jeden z hostů toho Sjezdu,
    tajemník Hendrych,
  • 00:05:48 bylo horko tenkrát, měl krásnou
    košilku bílou a krásné kšandy,
  • 00:05:52 a on seděl takhle nahoře
    u toho předsednického stolu,
  • 00:05:56 a tak se zvedl
    a beze slova si vzal kabát
  • 00:06:00 a šel tam tím směrem do východu.
  • 00:06:04 -Jak zní ta slavná věta
    pana Hendrycha?
  • 00:06:07 -Všechno jste prosrali, ano.
  • 00:06:14 -Příští týden proběhne
    v pražských Holešovicích
  • 00:06:18 další Sjezd spisovatelů,
    vůbec první po roce 1989.
  • 00:06:22 Jedním z mála pamětníků
    Sjezdu z roku 1967,
  • 00:06:25 který promluví
    i na blížícím se Sjezdu,
  • 00:06:28 je spisovatel, dramatik a bývalý
    ministr kultury Milan Uhde.
  • 00:06:32 Dobrý večer.
  • 00:06:34 -Dobrý večer.
    -Dobrý večer.
  • 00:06:36 -Jak vy konkrétně vzpomínáte
    na ten Sjezd v roce 1967,
  • 00:06:40 co vám utkvělo nejvíce v paměti.
  • 00:06:42 -To byl dramatický Sjezd,
    jeho motivace byla obranná.
  • 00:06:48 Cenzurní zásahy,
    násilné zásahy komunistické cenzury
  • 00:06:52 proti spisovatelům
    a jejich literatuře
  • 00:06:55 dostoupily takové absurdní podoby,
  • 00:06:58 že se spisovatelé rozhodli
    veřejně o tom promluvit.
  • 00:07:02 Milan Kundera řekl tehdy,
  • 00:07:05 že kdo násilně zasahuje
    proti národní kultuře,
  • 00:07:09 ohrožuje existenci národa.
    To bylo velmi patetické.
  • 00:07:15 Promluvil tam o cenzuře
    a o její nesmyslnosti
  • 00:07:19 a nežádoucnosti Ivan Kíma.
  • 00:07:22 Ludvík Vaculík
    měl politický projev,
  • 00:07:24 ve kterém obvinil
    komunistickou stranu,
  • 00:07:27 že nevyřešila žádnou lidskou otázku,
    přestože to bylo její povinností.
  • 00:07:33 Pavel Kohout na podnět
    Alexandra Klimenta tam přečetl dopis
  • 00:07:37 Alexandra Isajeviča Solženicyna,
  • 00:07:39 který byl nesmírně dramatickou
    účinnou obžalobou
  • 00:07:43 tehdejších poměrů v Sovětském svazu.
  • 00:07:46 A Sjezd se tím přečtením vlastně
    se Solženicynem solidarizoval.
  • 00:07:50 Takže ta obrana byla velmi účinná
    a následovaly samozřejmě tresty,
  • 00:07:55 tresty byly velmi účinné a okamžité.
  • 00:07:58 -Pane Uhde, co by se na tom
    letošním Sjezdu tak mělo dít,
  • 00:08:02 aby nepůsobil jako anachronismus?
  • 00:08:04 Přece jenom těžko se dá navazovat
    na tu tehdejší situaci.
  • 00:08:08 -Ta situace byla poněkud rozporná,
    protože komunistická strana nikdy,
  • 00:08:15 ani spisovatelům, ani občanům,
    svobodu neslibovala.
  • 00:08:19 Přičemž ti diskutéři všichni,
    až na Alexandra Klimenta,
  • 00:08:23 byli členy strany a tak dále.
  • 00:08:25 Dnešní situace je zásadně odlišná,
  • 00:08:27 ale motivace Sjezdu
    podle mého odhadu bude zase obranná,
  • 00:08:32 protože, aspoň jak já to vidím,
    je dnešní postavení české literatury
  • 00:08:37 a české kultury nedůstojné,
    je kritické.
  • 00:08:43 A jsem přesvědčen, že Sjezd
    k tomu zaujme určité stanovisko.
  • 00:08:47 Aspoň já se ve svém projevu chystám
    toto stanovisko vyslovit.
  • 00:08:54 -Můžete být trochu specifičtější,
    co v tom vašem projevu zazní?
  • 00:08:59 -Já vycházím z toho,
    že dnes je situace situací svobody,
  • 00:09:06 arci v tržní společnosti,
    a že dodneška nedošlo k tomu,
  • 00:09:10 aby byly principy
    takzvané kulturní politiky,
  • 00:09:14 to jest způsobů,
    jakým stát s kulturou zachází,
  • 00:09:17 jasně definovány a uzákoněny.
  • 00:09:20 To podle mého názoru je veliký dluh
    a já jako ministr kultury,
  • 00:09:25 druhý v pořadí,
    jsem stál jako aktér u situace,
  • 00:09:29 kde ten dnešní stav vznikal.
  • 00:09:32 Takže mám tady určitý dluh
    a mám tady i určitou zodpovědnost,
  • 00:09:37 ze které bych se rád
    na Sjezdu vyznal.
  • 00:09:43 -O Sjezdu spisovatelů promluvil
    Milan Uhde. Děkujeme, hezký večer.
  • 00:09:48 -Děkuji pěkně za pozvání.
  • 00:09:56 -Milan Uhde patří
    k nejstarší generaci spisovatelů,
  • 00:10:00 která se na Sjezdu objeví.
  • 00:10:02 Jeho pořadateli však jsou
    mladí autoři,
  • 00:10:05 sdružení v nedávno založené
    Asociaci spisovatelů.
  • 00:10:09 Jedním z nich je také básník
    a šéfredaktor
  • 00:10:11 obtýdeníku Tvar, Adam Borzič.
    Hezký večer.
  • 00:10:14 -Dobrý večer.
    -Dobrý večer.
  • 00:10:16 -Začneme úplně prostě.
    Proč pořádat Sjezd spisovatelů?
  • 00:10:20 -Tak Sjezd spisovatelů
    pořádáme proto,
  • 00:10:23 protože zaprvé literatura
    je věc veřejná
  • 00:10:28 a patří do veřejného prostoru.
  • 00:10:30 Ale samozřejmě,
    že jsou tu taková dvě velká témata,
  • 00:10:33 která zakládají Sjezd.
  • 00:10:35 To jedno téma je,
    jaký je stav literatury.
  • 00:10:38 My se ptáme sami, jako spisovatelé,
    co od nás očekává veřejnost,
  • 00:10:42 co očekáváme my sami od sebe,
    co od nás očekává kritika.
  • 00:10:45 A část z nás se dost zmiňovala,
    že ta situace,
  • 00:10:48 nebo ten stav literatury
    vůbec ve veřejném prostoru
  • 00:10:51 a ve veřejné situaci
    není úplně příznivý,
  • 00:10:53 a tak hledáme možnosti,
    jak ho změnit,
  • 00:10:55 jak ty situace napravit,
    jak otevřít nějaké nové prostory,
  • 00:10:59 nějaké nové dveře.
    Takže to je jedna rovina té věci.
  • 00:11:02 -Promiňte, Adame,
    že vám do toho teď vstoupím.
  • 00:11:04 Vy říkáte, ptáme se,
    co po nás očekává společnost,
  • 00:11:07 a říkáte, naznačujete,
    že ten stav není úplně příznivý.
  • 00:11:10 Co když ta odpověď je "nic",
    my od vás nic nečekáme.
  • 00:11:13 -Já se nedomnívám,
    že to tak úplně je pravda.
  • 00:11:16 To je otázka...
    Samozřejmě jedna z těch otázek je,
  • 00:11:19 jaká existuje
    prestiž spisovatelství
  • 00:11:22 a jaká je funkce literatury.
    A zdá se, že skutečně jakoby klesá.
  • 00:11:26 Ale zároveň, a to vám potvrdí každý
    šéfredaktor literárního časopisu,
  • 00:11:30 jsme zaplaveni
    téměř inflací spisovatelů.
  • 00:11:33 Proč tolik lidí má potřebu
    se vyjadřovat jako autoři,
  • 00:11:36 chápat sami sebe jako autory.
  • 00:11:38 Asi je to stále velmi důležité,
    cítit se nějak jako spisovatel.
  • 00:11:42 Takže já se domnívám, že tady
    je nějaký prostor, nějaká možnost.
  • 00:11:46 -Já jsem vás přerušil,
    vy jste šel k tomu druhému bodu.
  • 00:11:49 -To druhé téma s tím souvisí,
    a to je téma toho,
  • 00:11:52 že my také chceme ukázat,
  • 00:11:54 že spisovatelé nejsou jenom
    nějaký elitní spolek,
  • 00:11:57 uzavřený ve slonovinové věži,
  • 00:11:59 ale že se nějak vztahují
    ke společnosti, ve které žijí,
  • 00:12:02 protože jsou její součástí,
    píší o ní, přemýšlí o ní.
  • 00:12:05 Takže ten Sjezd
    bude mít dvě tyhle roviny.
  • 00:12:08 A taky se to odrazí
    na těch tématech,
  • 00:12:11 protože na jedné straně je tam téma
    vztahu literatury a státu,
  • 00:12:15 financování literatury
    nejen ze strany státu,
  • 00:12:17 ale i vůbec společnosti.
  • 00:12:19 Je tam pak téma
    vůbec společenské kritiky,
  • 00:12:22 vztahu literatury a nějakých
    aktuálních, a nejen aktuálních,
  • 00:12:25 prostě základních otázek
    společenského vývoje,
  • 00:12:28 společenské kultury,
    struktury a tak dál.
  • 00:12:30 To všechno se tam může objevit.
  • 00:12:32 A na druhé straně jsou tam
    samozřejmě otázky poezie a prózy,
  • 00:12:36 prostě samotné literatury
    jako takové.
  • 00:12:38 -Které téma je to vaše?
    Vy tam budete mít určitě projev.
  • 00:12:42 Já si představuju
    ty fotografie z roku 1967,
  • 00:12:44 jak tam v bílých košilích
    sedí ti spisovatelé.
  • 00:12:47 -Jasně, budu tam mít chlebíček
    a budu řečnit a hřímat,
  • 00:12:51 pokud možno pateticky.
  • 00:12:53 -To se asi změnilo.
    -To se určitě změnilo.
  • 00:12:55 Tak já tam budu mluvit o poezii
    v bloku poezie,
  • 00:13:00 ale to moje téma se jmenuje
    Poezie a přesah,
  • 00:13:03 takže už jak naznačuje název,
    bude přesahovat.
  • 00:13:05 A myslím, že chci, aby přesahovala
    jak vertikálně, tak horizontálně.
  • 00:13:09 To znamená,
    že když bych to zjednodušil,
  • 00:13:12 tak já vidím právě vztah
    mezi básnickou energií,
  • 00:13:15 básnickou zkušeností a světem,
    ve kterém žijeme,
  • 00:13:17 v nějakém kritickém
    společenském smyslu.
  • 00:13:20 A zároveň vnímám
    jako podstatné to,
  • 00:13:22 že básnická zkušenost je nějakým
    způsobem napájena řekněme shůry.
  • 00:13:26 Nebo zevnitř, z hlubiny.
  • 00:13:28 -Kdo bude lídrem těch ostatních
    témat, koho jste pozvali?
  • 00:13:31 -Tak řekněme, že jsou tam na jedné
    straně spisovatelé prozaici.
  • 00:13:35 Z té starší generace je tam třeba
    Jiří Kratochvil, je tam Milan Uhde,
  • 00:13:39 který tady zazněl.
  • 00:13:41 A z těch mladších je tam -
    samozřejmě Sjezd otevře náš předseda
  • 00:13:45 asociace, která pořádá Sjezd,
    Jan Němec.
  • 00:13:48 Bude tam Petra Hůlová.
  • 00:13:50 Z básníků je tam třeba Jakub Řehák,
    Ondřej Buddeus.
  • 00:13:53 Ale také jsme pozvali osobnosti,
    které řekněme sousedí s literaturou,
  • 00:13:58 filozofy, politology,
    literární vědce.
  • 00:14:01 Takže bude tam profesor
    Václav Bělohradský,
  • 00:14:04 který nám něco poví
    o té nejednoznačné kontinuitě
  • 00:14:07 tohoto Sjezdu
    v té svobodné společnosti
  • 00:14:10 a těch sjezdů v minulém režimu.
  • 00:14:13 Jak se vlastně
    k té otázce máme vztahovat,
  • 00:14:15 tak jsme požádali filozofa,
    aby nám osvětlil možnosti,
  • 00:14:19 jak se vlastně
    k té otázce vztáhnout.
  • 00:14:21 A pak třeba tam bude politolog
    Ondřej Slačálek,
  • 00:14:25 kritik Karel Piorecký,
    těch jmen je tam hodně.
  • 00:14:28 -Poslední věc,
    a poprosím vás o krátkou odpověď:
  • 00:14:31 Co by podle vás
    ten Sjezd spisovatelů,
  • 00:14:34 co by se mělo stát,
    abyste byl vy spokojený?
  • 00:14:39 Že jste nepromarnili čas, energii.
  • 00:14:44 -Podle mě
    pokud Sjezd bude vnímán,
  • 00:14:48 pokud bude
    v tom prostoru veřejném zastoupen,
  • 00:14:52 a pokud bude zřejmé,
    že tu je literatura,
  • 00:14:56 a ta literatura je živá,
  • 00:14:58 že tu jsou spisovatelé,
    kteří myslí a vnímají a cítí.
  • 00:15:02 Pokud tady dojde
    k tomuto protnutí,
  • 00:15:05 a pokud to dál otevře další
    jakoby cesty, tak samo o sobě.
  • 00:15:09 Já myslím, že samotný Sjezd
    už je pro mě uspokojeni.
  • 00:15:12 -Tak to vám přejeme a těšíme se.
    -Hezký večer, děkujeme.-Vám také.
  • 00:15:22 -Spisovatelé
    jako Margaret Atwoodová
  • 00:15:25 či Salman Rushdie
    se připojili k protestu,
  • 00:15:28 který má upozornit na nevyřešené
    vraždy bangladéšských bloggerů
  • 00:15:32 z letošního února.
  • 00:15:34 Víc než 150 spisovatelů
    vyzývá bangladéšskou vládu
  • 00:15:37 k přijetí opatření
    na ochranu svobody slova.
  • 00:15:41 -Minulý týden
    byla v Londýně udělena
  • 00:15:43 Mezinárodní Man Bookerova cena.
  • 00:15:45 Získal ji maďarský spisovatel
    László Krasznahorkai.
  • 00:15:49 Jeho román Satanské tango,
    který vyšel i česky,
  • 00:15:52 proslavil sedmihodinový
    filmový opus Bély Tarra.
  • 00:15:59 -Blíží se velké husovské výročí.
  • 00:16:02 6. července 2015 to bude 600 let
    od upálení Mistra Jana Husa.
  • 00:16:06 Teolog Ctirad Václav Pospíšil
  • 00:16:09 svou monografii o Husovi pojmenoval
    Husovská dilemata.
  • 00:16:14 Ne náhodou,
    v Husovi totiž pořád nemáme jasno.
  • 00:16:19 -V téhle situaci oni čekají,
    že vystoupí antikrist.
  • 00:16:23 Kolísají mezi tím,
    jestli to je individuální postava
  • 00:16:27 nebo souhrn těch antikristových
    řekněme tendencí.
  • 00:16:31 Čekají něco jako konec světa,
    velkou krizi.
  • 00:16:35 A Hus až do toho roku 1409, 1410
    tomuhle nepodléhal,
  • 00:16:40 ale pak je to tam u něho znát,
    pak už i o tom antikristu hovoří.
  • 00:16:48 Ono je to dáno
    tou situací vypjatou.
  • 00:16:51 No a tohle je velké riziko
    a velké nebezpečí,
  • 00:16:54 protože my pak začneme...
  • 00:16:57 Nebo, když se začne uvažovat
    tímhle způsobem,
  • 00:17:00 jednak je tam ta netrpělivost,
    jakási křečovitost,
  • 00:17:04 a hlavně dělí vám to svět
    na černobílé.
  • 00:17:06 A tohle je model myšlení,
    který je vlastně předzvěstí války.
  • 00:17:11 Já jsem u člověka, který subjektivně
    má svoje přesvědčení
  • 00:17:15 a on se subjektivně identifikoval
    s Kristem.
  • 00:17:19 To jsou dojemné scény,
    když je odsvěcován,
  • 00:17:22 tak mu odnímají ta roucha
  • 00:17:25 a on recitoval zpaměti
    latinsky pasáže z Janových pašijí,
  • 00:17:30 z Utrpení Páně.
  • 00:17:35 Čili ta identifikace s Kristem
    tam je.
  • 00:17:38 A nakonec i Jan Pavel II.
    to tak nenápadně vyjádřil,
  • 00:17:42 když jsme byli v Lateránu
    v roce 1999,
  • 00:17:45 tak potom v tom proslovu říká,
    že Hus byl vydán.
  • 00:17:49 A to slovo "vydán" odkazuje na to,
    že Kristus byl vydán.
  • 00:17:53 Čili to jeho vnitřní zpodobení
    s Kristem tam je.
  • 00:17:56 Věc, která mně osobně
    leží na srdci,
  • 00:17:59 Hus byl hluboce věřící člověk.
  • 00:18:02 Jeho teologie je 95 % nebo z 99 %
  • 00:18:06 standardní dobová
    katolická teologie.
  • 00:18:10 Problém leží v jeho eklesiologii,
    čili nauce o církvi.
  • 00:18:14 A on tam vyslovuje tezi,
  • 00:18:17 že ta církev se skládá z těch,
    kdo jsou předurčeni ke spáse.
  • 00:18:22 A jsou tam věci...
  • 00:18:24 Podívejte se, tady s tím asi já
    úplně souhlasit nemohu.
  • 00:18:31 My tedy zastáváme ten názor,
    že církev stojí na Kristově lásce
  • 00:18:36 k slabým, hříšným lidem,
    to jsme my.
  • 00:18:43 Čili my musíme taky mít odpor,
    hnus k hříchu,
  • 00:18:46 především k tomu vlastnímu
    bych podtrhl,
  • 00:18:48 ale musíme mít rádi toho hříšníka.
    -A on byl přísnější.
  • 00:18:51 -A právě tohle u Husa není.
  • 00:18:53 Já vám teď řeknu,
    co on několikrát opakuje,
  • 00:18:56 a to pro mě je takové
    trošku odstrašující.
  • 00:18:59 Promiňte,
    já to budu citovat téměř doslova,
  • 00:19:03 že hříšník v těle Kristově
    hlenem, šlemem a lejnem jest.
  • 00:19:10 Což je takové...
  • 00:19:15 pro mě dost těžko přijatelné.
  • 00:19:18 Hus byl podle mého názoru
    trošku naivní.
  • 00:19:21 On se domníval,
    že v té Betlémské kapli
  • 00:19:23 jsou všichni horliví křesťané,
  • 00:19:26 že všichni touží
    jenom po tom Božím zákoně.
  • 00:19:29 Jenomže tam chodila
    na ty jeho proslovy
  • 00:19:32 i galerka pražská, když to řeknu.
    -To se ví?
  • 00:19:36 -Tak ta spodina.
    V tom auditoriu máte...
  • 00:19:40 -No to je správné.
    Vždyť Kristus kázal nevěstkám.
  • 00:19:44 -Jasně, jenže oni tam viděli
    tu příležitost k té revoluci,
  • 00:19:48 k tomu násilí.
  • 00:19:50 A tady já, zase kolegové,
    kteří by Husa chtěli glorifikovat,
  • 00:19:55 ať se na mě nezlobí, já si myslím,
  • 00:19:58 že Hus nebyl sociálně odpovědný,
    že to nedomýšlel.
  • 00:20:04 Čili já tam na něm vidím věci,
    které mohu obdivovat,
  • 00:20:07 ale vidím tam věci,
    se kterými já nemohu souznít.
  • 00:20:16 -A teď další husovská novinka,
    tentokrát pro děti.
  • 00:20:20 Může za ni spisovatelka
    a scenáristka Klára Smolíková.
  • 00:20:24 Dobrý večer.
    -Dobrý večer.
  • 00:20:26 -Ta se jmenuje H.U.S, ta kniha,
    Hus úplně světovej.
  • 00:20:30 To "světovej" znamená v tom jazyce
    dospívajících, že je skvělý,
  • 00:20:34 anebo to znamená,
  • 00:20:36 že přesahuje svoji dobu a čas
    a význam toho regionu?
  • 00:20:39 -Já myslím, že to znamená obojí,
  • 00:20:43 ale ten název
    je zároveň název práce,
  • 00:20:46 kterou hlavní hrdina,
    14letý Petr, píše.
  • 00:20:49 Takže do toho se promítnou
    i jeho úvahy,
  • 00:20:51 jak tedy 14letý student
    nebo ještě vlastně...
  • 00:20:55 Chodí sice na víceleté gymnázium,
  • 00:20:57 ale chodí vlastně
    ještě na základní školu věkově,
  • 00:21:00 tak jak si uchopí Husa,
    jak ho označkuje.
  • 00:21:03 On tam hledá různé nálepky
  • 00:21:06 a nakonec skončí u toho,
    že je vlastně úplně světovej.
  • 00:21:09 To znamená, stojí za to
    se o něm něco dozvědět
  • 00:21:12 a stojí za to to někde hlásat
    i za hranicemi České republiky.
  • 00:21:16 Takže světovej.
  • 00:21:18 -Které hodnoty,
    protože přeci jenom je to kniha
  • 00:21:21 pro děti
    nebo řekněme pro mladistvé,
  • 00:21:23 které hodnoty v dnešní době
    jim tedy přiblížit nejvíc
  • 00:21:27 nebo jak je pojmout,
    jak to uchopit?
  • 00:21:29 -Určitě tu osobní integritu,
  • 00:21:31 to znamená schopnost stát si
    za svými názory ve chvíli,
  • 00:21:35 kdy už je vyslovím, veřejně
    je nějakým způsobem proklamuji,
  • 00:21:39 ať už je to prostřednictvím
    psaného slova,
  • 00:21:42 prostřednictvím těch spisů Husových
    nebo kázání
  • 00:21:45 nebo i v rámci univerzity,
    v rámci učení.
  • 00:21:48 Ve chvíli, kdy on to vysloví,
  • 00:21:50 tak jestli si za tím bude stát
    ve chvíli,
  • 00:21:53 kdy se třeba
    ta situace společenská změní
  • 00:21:55 a pro vás by bylo jednodušší
    od toho odstoupit.
  • 00:21:59 U toho Husa samozřejmě
    je tam ještě to náboženské pozadí,
  • 00:22:02 které ho nutí setrvat nebo pomáhá
    setrvat v těch názorech.
  • 00:22:06 Ale i bez tohoto prvku si myslím,
    že ten současný teenager
  • 00:22:11 si z toho může tuhle hodnotu vzít,
  • 00:22:14 stát si za svým názorem ve chvíli,
    kdy už si ho udělám
  • 00:22:18 a nenutí nic osobně ho změnit.
  • 00:22:21 To znamená i Hus má na začátku,
  • 00:22:23 že pokud mě přesvědčíte,
    pokud já sám se přesvědčím
  • 00:22:27 prostřednictvím studia,
    většinou Písma,
  • 00:22:30 že je to trošku jinak,
    změním svůj názor.
  • 00:22:33 Ale ne protože to je výhodnější,
    protože mě někdo zastrašuje.
  • 00:22:37 -Jak vykládáte dětem
    nebo dospívajícím
  • 00:22:39 to poselství Husovo
    řekněme morální?
  • 00:22:42 Máte na to nějaký fígl,
    jak ho přiblížit?
  • 00:22:45 -Já se snažím to aktualizovat,
    ale není to v tom,
  • 00:22:49 že bych úplně měnila
    ty středověké kulisy.
  • 00:22:52 -Zkuste to na nás,
    jestli bychom to pochopili.
  • 00:22:56 -Pokud bych to zkoušela na vás,
  • 00:22:58 tak tam je velký vzdor
    vůči oficiálním autoritám.
  • 00:23:02 To znamená,
    že nemusím poslouchat církev,
  • 00:23:05 pokud nežije správně,
    žije v hříchu.
  • 00:23:07 Tedy nemusím respektovat
    církevní soudy ani papeže.
  • 00:23:11 Což vlastně se dotýká i nás
    ve chvíli,
  • 00:23:13 kdy jsem nespokojen
    třeba jenom s autoritami školními.
  • 00:23:17 Mohu si tohle dovolit?
    Jaké to bude mít důsledky?
  • 00:23:20 Jakým způsobem by se ten systém
    obrátil proti mně?
  • 00:23:24 A to si myslím, že je pochopitelné
    i pro dnešní děti.
  • 00:23:27 -Vy říkáte dětem, kdyby se vám
    nelíbilo, jak váš pan učitel žije,
  • 00:23:31 tak v tom případě nemusíte
    poslouchat jeho výklad o pravopise.
  • 00:23:34 -Říkám to jako takovou
    rozstřelovací modelovou situaci.
  • 00:23:38 Samozřejmě pokud jsou ti studenti
    starší a začnou o tom diskutovat
  • 00:23:42 a chránit ty své pedagogy,
    tak se dostaneme k tomu,
  • 00:23:45 že ono to do určité míry
    funguje pořád.
  • 00:23:47 Pokud ten morální kredit
    toho pedagoga selže,
  • 00:23:50 pokud on opravdu udělá něco,
    co už je neakceptovatelné,
  • 00:23:54 tak většinou i ta společnost,
  • 00:23:56 a i prostřednictvím médií říká,
    že tento člověk nesmí učit.
  • 00:24:00 A nakolik je tenhle systém výkonný
  • 00:24:02 a nakolik ho může někdo
    otevřít zdola, ten student,
  • 00:24:05 tak to je určitě věc,
  • 00:24:08 kterou si ti studenti mohou odžít
    a odpřemýšlet i dnes.
  • 00:24:11 -A máte pocit
    nebo z těch svých přednášek,
  • 00:24:14 že tedy vzbuzuje diskuse,
    vzbuzuje zájem Hus jako postava?
  • 00:24:17 -Že je Hus zajímá?
    -Hus sám o sobě studenty nezajímá,
  • 00:24:22 protože když říkáme besedy,
    přednášky...
  • 00:24:24 Já bych možná přiblížila,
    já pracuju pro muzea,
  • 00:24:28 pracovala jsem v Husitském muzeu,
  • 00:24:30 teď jsem dělala třeba programy
    pro Konstanz, pro Husův dům.
  • 00:24:33 Vlastně to jsou programy
    lektorské v muzeích
  • 00:24:36 anebo mám besedy ke knížkám,
    programy ke knížkám.
  • 00:24:39 A většinou ti studenti
    jsou do té situace uvrtáni
  • 00:24:42 někým jako učitelem, rodičem
    nebo někým takovým,
  • 00:24:44 skautským vedoucím,
    který jde do muzea v rámci tábora.
  • 00:24:48 A že by tam byl zájem od těch
    studentů, nás zajímá Hus, to ne.
  • 00:24:52 Ale v obecné škole
    je také nejdřív pan učitel,
  • 00:24:56 který vykládá, jak Hus trpěl,
  • 00:24:58 a teprve potom vlastně si to začnou
    ty děti promítat,
  • 00:25:02 musíme vrátit
    ty kouzelníkovy kruhy
  • 00:25:04 a budeme trpět jako Hus,
    protože teď už to poselství známe.
  • 00:25:08 To znamená, nejdřív jim to poselství
    nějakým způsobem musíme říct,
  • 00:25:12 nejdřív je musíme
    uvrtat trošku do té situace.
  • 00:25:15 A potom oni začnou o tom uvažovat
  • 00:25:17 a začnou nějakým způsobem
    se k tomu vztahovat
  • 00:25:20 nebo využívat to v nějakých
    situacích jako model.
  • 00:25:23 -My vám přejeme šťastné uvrtávání
    i s touhle knihou.
  • 00:25:26 Díky za návštěvu.
    -Děkuji.
  • 00:25:31 -"Hranica nieje korzo,
    aby sa tu volakto prechádzal!"
  • 00:25:34 Gustav Husák.
  • 00:25:36 -Počkejte, měla jste si připravit
    něco od Husa, ne?
  • 00:25:42 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2015

Související