iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
3. 5. 2016
23:20 na ČT sport

1 2 3 4 5

6 hlasů
6179
zhlédnutí

Svět motorů

M ČR v rallye, Šumava

1. závod

30 min | další Sport »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Rallye Šumava

  • 00:00:01 RALLYE ŠUMAVA
  • 00:00:21 -Dobrý den.
  • 00:00:23 Buďte vítáni u sledování
    televizního SVĚTA MOTORŮ.
  • 00:00:32 Tyto obrázky jasně naznačují,
  • 00:00:34 čemu že se dnes
    budeme věnovat především.
  • 00:00:41 Už přes půl století se na západě
    Čech jezdí ŠUMAVSKÁ RALLYE
  • 00:00:45 a letos tomu nebylo jinak.
  • 00:00:47 Následujících 30 minut
    bude tedy věnováno 51. ročníku
  • 00:00:51 ŠUMAVA RALLYE KLATOVY,
  • 00:00:54 prvnímu podniku
    letošního velkého českého mistráku.
  • 00:00:57 Kromě soudobých aut
  • 00:00:59 zde letos o body zápolily
    znovu i historické vozy.
  • 00:01:03 A jednalo se o jubilejní
    25. ročník Historic Vltava Rallye.
  • 00:01:10 Obrovské množství fanoušků
    pak kromě jiného přitáhla
  • 00:01:14 i účast českého továrního týmu
    Škoda Motorsport
  • 00:01:17 v čele s Janem Kopeckým.
  • 00:01:20 -Testování nějaká proběhla
    v průběhu zimní přestávky.
  • 00:01:24 Ale závody jsou závody.
  • 00:01:26 Navíc vypadá, že vyjde letos
    i počasí tady na Šumavě,
  • 00:01:29 takže se těšíme všichni moc.
  • 00:01:31 Pro nás je zase stěžejní
    český šampionát,
  • 00:01:34 pojedeme snad všechny závody.
  • 00:01:37 Plus bychom měli dostat šanci letos
    víc se ukázat na mistrovství světa
  • 00:01:41 v kategorii WRC 2.
  • 00:01:43 -Tým Škodovky nominoval do závodu
    také svou švédskou akvizici
  • 00:01:47 Pontuse Tidemanda, který toho dosud
    na asfaltu moc nenajezdil
  • 00:01:51 a v Čechách zažíval svou premiéru.
  • 00:01:57 -Cítím se opravdu dobře, je fajn,
  • 00:02:00 že mi tým Škoda Motorsport
    dal tu šanci tady startovat.
  • 00:02:03 Potřebuji se zlepšit na asfaltu.
  • 00:02:06 Sice na něm už závodím,
    ale ne tak často.
  • 00:02:08 Je to zkušenostech a doufám,
  • 00:02:10 že je v této nabité soutěži
    opravdu naberu.
  • 00:02:13 Je to pro mě zároveň i velká výzva.
  • 00:02:16 -A další velká premiéra.
  • 00:02:18 Velezkušený Václav Pech totiž
    letos přesedlal
  • 00:02:21 z vozu MINI do zcela odlišného
    Porsche 997 GT3.
  • 00:02:24 A co z toho nakonec bude?
  • 00:02:26 To byl před startem
    jeden velký otazník.
  • 00:02:29 -Jsme snad připravení.
  • 00:02:31 Bude to hodně o učení,
    nechci se na to vymlouvat,
  • 00:02:35 ale 20 let jsem neřídil auto
    se zadním náhonem,
  • 00:02:37 nikdy v životě jsem neřídil
    auto o 400 koních.
  • 00:02:40 Motor vzadu, je to takový návrat
    ke kořenům
  • 00:02:42 nebo k takové klasice rallye,
    což se mi strašně líbí.
  • 00:02:45 To auto se musí hrozně moc řídit,
  • 00:02:48 hrozně moc přemýšlet
    nad všemi úkony,
  • 00:02:50 co se udělá s plynem, s volantem,
    ale je to nádhera,
  • 00:02:53 prostě paráda,
    to mě vždycky strašně bavilo
  • 00:02:56 a opravdu se na to hodně těšíme.
  • 00:02:58 -Západočeské Klatovy, to je město,
  • 00:03:00 které rallyesportem
    dlouhá léta žije.
  • 00:03:02 A že z toho těží kromě města
    samotného i celý Plzeňský kraj,
  • 00:03:06 to nám potvrdil klatovský starosta.
  • 00:03:09 -51. ročník Šumavy,
    25. jubilejní Vltavy,
  • 00:03:12 to je obrovská tradice
    a prostě k našemu městu patří.
  • 00:03:18 A je to přínos nejen
    po sportovní stránce,
  • 00:03:21 ale je to přínos pro město
    a jeho okolí
  • 00:03:23 z pohledu ubytování,
    z pohledu menších živnostníků.
  • 00:03:26 A prostě takovéto záležitosti,
    které se do měst pravidelně vrací,
  • 00:03:31 přispívají k jejich životu.
  • 00:03:33 -Tradice jsou tu od toho,
    abychom je zachovávali
  • 00:03:36 a předávali dalším generacím.
  • 00:03:38 A to klatovští pořadatelé
    moc dobře vědí.
  • 00:03:46 A jednu z takových tradic
    představuje bezesporu
  • 00:03:49 takzvaný Čínovský okruh,
    což je přímo legendární RZ,
  • 00:03:53 která pravidelně zahajuje
    každý ročník Šumavské rallye.
  • 00:03:57 Posádky absolvují
    celkem čtyři kola,
  • 00:04:00 takže není divu, že podél tohoto
    okruhu je vždy doslova narváno.
  • 00:04:04 A není výjimkou,
    že se posádky na trati dojedou.
  • 00:04:12 O zajímavé momenty tady tím pádem
    není nikdy nouze.
  • 00:04:15 A letos se to znovu potvrdilo.
  • 00:04:21 Zároveň se tady
    ale už i naostro závodí
  • 00:04:24 a na více než 14 kilometrech
    se svým způsobem rozdávají karty.
  • 00:04:28 Třetím nejrychlejším časem vstoupil
    do soutěže Švéd Pontus Tidemand
  • 00:04:33 a druhý byl jeho parťák
    Jan Kopecký.
  • 00:04:36 V nejrychlejší čas
    pak svou premiérovou RZ
  • 00:04:39 s Porsche proměnil Václav Pech.
  • 00:04:42 Tohle už je ale Jan Šlehofer,
    ještě nedávno aktivní soutěžák,
  • 00:04:46 který především za volantem
    áčkových dvoukolek
  • 00:04:49 předváděl nevídané kousky.
  • 00:04:52 A protože momentálně nezávodí,
    našel si čas,
  • 00:04:55 aby s námi strávil letošní Šumavu
    v odlišné roli.
  • 00:04:58 A tak jsme vyrazili
    na legendární RZ Koráb.
  • 00:05:02 -Tady zrovna když odstartuje
    ta rychlostní zkouška,
  • 00:05:05 tak je ten výjezd zhruba
    z dvanácti těžkých zatáček,
  • 00:05:11 které se lámou až skoro zpátky
    do vracáku.
  • 00:05:14 Ten asfalt je tady problém
    v tom, že je hrozně hrubý.
  • 00:05:17 Padá samozřejmě nějaký marast pořád
    z lesa nebo ze stromů,
  • 00:05:20 listí, jehličí a tak dále,
  • 00:05:23 takže ten Koráb klouže
    i za sucha i za mokra,
  • 00:05:26 ale když klouže,
    tak klouže extrémně.
  • 00:05:28 Já si myslím, že rychlostní zkouška
    Koráb je klíčovou RZ celé soutěže,
  • 00:05:33 je nejdelší, zdá se mi i nejtěžší.
  • 00:05:35 A určitě si myslím,
    že by mohla rozhodovat závod.
  • 00:05:39 V čem je nejzajímavější?
    Možná tím, že tady bydlím asi.
  • 00:05:44 -Těžká RZ Koráb se jela
  • 00:05:47 jako v pořadí druhá zkouška
    letošní Šumavy.
  • 00:05:50 A my už sledujeme
    dalšího debutanta,
  • 00:05:52 Vojtěcha Štajfa.
  • 00:05:54 Ten po dlouhých letech strávených
    s vozy Subaru
  • 00:05:57 letos přezbrojil na nejnovější
    Škodu Fabia R5,
  • 00:06:00 a čekala ho tedy podstatná změna.
  • 00:06:02 Posádka Štajf - Rajnoha
    byla po úvodní sekci jedenáctá.
  • 00:06:06 -No tak je to učení.
  • 00:06:08 Doufám, že to neslyší moje manželka,
    ale je to,
  • 00:06:11 jako když má člověk novou holku
    a chce si užívat.
  • 00:06:15 Samozřejmě je to krásný,
    ale chvíli trvá,
  • 00:06:17 než to je perfektní,
    než si to užijou oba dva.
  • 00:06:20 Takže já myslím, že to auto
    je schopné mnohem víc
  • 00:06:23 a já se to musím postupně učit,
  • 00:06:25 protože rozbít to hned tady
    někde na první sekci,
  • 00:06:29 to by byla chyba velká.
  • 00:06:30 -Fabií R5 se na startu představila
    celá řada
  • 00:06:33 a s jednou z nich závodil
    také domácí Jan Sýkora.
  • 00:06:36 -Horizont, utáhne dva.
    Stop, brzda.
  • 00:06:39 Levá 8, odboč, písek.
  • 00:06:46 40 je pravá pět...
  • 00:06:49 -Sýkora s Palivcem
    se po první sekci zařadili
  • 00:06:53 na 8. místo průběžného pořadí.
  • 00:06:55 Po třech odjetých RZ ztráceli
    jen vteřinu a půl
  • 00:06:59 na zkušenou dvojici Roman Odložilík
    a Martin Tureček,
  • 00:07:03 kteří do boje opět vyrazili
    s Fordem Fiesta R5.
  • 00:07:09 Odložilík byl průběžně sedmý.
  • 00:07:18 Ve skvělém rozpoložení se letos
    nachází příbramský Jan Černý,
  • 00:07:23 který společně
    s Petrem Černohorským
  • 00:07:25 závodí se starší
    Škodou Fabia S2000.
  • 00:07:29 Černému zkraje patřilo
    víc než slušné 6. místo.
  • 00:07:32 -Já jsem moc spokojený,
  • 00:07:35 na té předchozí jsme jeli
    měkké pneumatiky
  • 00:07:38 a bylo to teda hrozný,
  • 00:07:40 protože posledních 7 až 10 km
    do cíle to klouzalo.
  • 00:07:44 Hodně jsme tam ztratili.
  • 00:07:46 Navíc jedeme furt v omezovači,
    takže tam taky ztrácíme
  • 00:07:49 ale i přes to všechno
    zajíždíme skvělý časy,
  • 00:07:51 takže já nemůžu být
    nic víc než spokojený.
  • 00:07:54 -Na Klatovsku to tradičně jde
    i Janu Dohnalovi,
  • 00:07:57 který i letos proti konkurenci
    vyrazil
  • 00:08:00 s extovárním Fordem Focus RS WRC.
  • 00:08:02 Dohnal s Venclíkem
    nezačali vůbec špatně
  • 00:08:05 a už zkraje atakovali
    pozice v první pětce.
  • 00:08:14 Na bývalé soutěžní náčiní
    legendárního Fina Grönholma
  • 00:08:17 se stále velice pěkně kouká.
  • 00:08:20 Stejně tak jako na dravou jízdu
    Pavla Valouška.
  • 00:08:28 Další z pilotů, který letos nově
    usedl za volant Škody Fabia R5,
  • 00:08:33 figuroval po prvních třech
    zkouškách na čtvrtém místě.
  • 00:08:37 A že mu nové auto padlo do ruky,
    to bylo vidět prakticky všude.
  • 00:08:41 -Koráb super, tady vidím,
    že jsme měli nějaké...
  • 00:08:45 Že jsme trochu ztratili,
    nevím vůbec proč.
  • 00:08:49 Ale jo, jedeme, my jsme pořád
    v tom učícím módu, máme nové auto,
  • 00:08:54 takže jsme spokojení.
  • 00:08:56 Určitě chceme dokončit soutěž,
  • 00:08:58 neudělat chybu
    a zas pokročit dál s autem.
  • 00:09:01 -Jak už víme, Čínovský okruh
    vyhráli Václav Pech s Petrem Uhlem,
  • 00:09:05 ale to se vzhledem k charakteru
    zkoušky tak nějak čekalo.
  • 00:09:09 Velký otazník však visel nad tím,
  • 00:09:11 jak to Pechovi půjde
    na klasických RZ.
  • 00:09:14 Brutálně silné Porsche
  • 00:09:16 je samozřejmě velice atraktivní
    z pohledu diváků,
  • 00:09:19 ale bude-li schopné konkurovat
    ryzím soutěžním speciálům,
  • 00:09:23 to nevěděl před Šumavskou rallye
    prakticky nikdo.
  • 00:09:27 O jezdeckých kvalitách
    Václava Pecha není žádných pochyb,
  • 00:09:31 ale čekat zázraky se nedalo.
  • 00:09:33 Na Korábu ztratili Pech s Uhlem
    víc než 20 vteřin
  • 00:09:37 a zajeli až sedmý nejrychlejší čas.
  • 00:09:39 Ale na následující RZ
    to bylo výrazně lepší
  • 00:09:42 a díky třetímu času figurovali
    na stejném postu
  • 00:09:46 i v průběžném pořadí soutěže.
  • 00:09:48 -Strašně hezký, hrozně se s tím
    musím učit v zatáčkách,
  • 00:09:52 tam nemám jistotu,
    ale je to hrozně hezký.
  • 00:09:55 Zatáčka od zatáčky je lepší,
    fakt pěkný, hodně pěkný.
  • 00:09:58 -Tohle už je švédská posádka
    ve službách českého týmu,
  • 00:10:02 tedy Pontus Tidemand
    a Jonas Andersson
  • 00:10:05 s tovární Škodou Fabia R5.
  • 00:10:07 A kdo snad čekal,
  • 00:10:09 že se tato
    na asfaltu nezkušená dvojice
  • 00:10:11 bude se specifickými českými
    silničkami nějak pomalu seznamovat,
  • 00:10:16 ten se opravdu hodně spletl.
  • 00:10:21 Tidemand za to hned zkraje
    pořádně vzal
  • 00:10:24 a jediným soupeřem,
    na kterého nestačil,
  • 00:10:27 byl jeho týmový parťák Jan Kopecký.
  • 00:10:30 Toho i letos naviguje
    Pavel Dresler.
  • 00:10:32 -Levá 4 středem, 20,
    pravá 9 odboč.
  • 00:10:35 Váže levá 7 úzká.
  • 00:10:38 30, levá 6 mínus přes horizont, 20.
  • 00:10:43 -Kopecký vyhrál obě RZ první sekce.
  • 00:10:47 -Snažili jsme se jet co nejrychleji,
  • 00:10:49 ale asi dvě tři místa bych tam ještě
    našel na nějaké 2 až 3 vteřiny,
  • 00:10:53 takže nebylo to úplně ideální,
    ale stačilo to
  • 00:10:57 a tady ta nám vyšla pěkně.
  • 00:10:59 Auto funguje skvěle, myslím si,
    že jsme udělali určitě pokrok,
  • 00:11:02 protože... teď jsem to akorát
    Pavlovi komentoval,
  • 00:11:05 že to auto se na téhle konkrétní
    vložce chová mnohem líp než loni.
  • 00:11:10 -Posádky zamířily do servisní zóny
  • 00:11:12 a následně je čekaly
    ještě dvě rychlostní zkoušky.
  • 00:11:16 Znovu to byly testy Koráb
    a Andělická,
  • 00:11:19 tedy druhé průjezdy těmi samými RZ
    jako odpoledne,
  • 00:11:22 akorát s tím rozdílem,
    že se jelo za úplné tmy.
  • 00:11:28 -Úskalí noční jízdy je jednoduché,
    jede se na světla.
  • 00:11:32 A hlavně je to hrozně náročné,
    protože já znám jenom pár jezdců,
  • 00:11:36 co rádi jezdí v noci,
    já určitě mezi ně nepatřím.
  • 00:11:39 Takže jsem zvědavý,
    jak se s tím jezdci popasují.
  • 00:11:43 Určitě je to prověří,
    co se týče napsání rozpisu.
  • 00:11:46 A nejtěžší vložka letošní Šumavy,
    Koráb, v noci je hodně drsná.
  • 00:11:51 -Noční RZ mají bezesporu
    své kouzlo.
  • 00:11:57 -Váže brzda, brzda levá 7.
  • 00:12:00 Do pravé 7, utáhne, probrzdi,
    bacha, bacha.
  • 00:12:03 Do pravý 9 mínus, do levý 9, 10.
    Písek!
  • 00:12:07 -Václav Pech sice neudržel
    své třetí místo,
  • 00:12:11 ale pohled na jeho dravou
    atraktivní jízdu
  • 00:12:14 i přesto stál za to.
  • 00:12:19 Tím, kdo si naopak polepšil,
    byl Jan Dohnal.
  • 00:12:26 Po Korábu poskočili Dohnal
    s Venclíkem dokonce na 3. příčku,
  • 00:12:30 ale tu záhy přepustili
  • 00:12:33 Pavlu Valouškovi
    a Veronice Havelkové.
  • 00:12:36 Valoušek umí jet za tmy
    velmi rychle
  • 00:12:39 a jeho posun na provizorní bronzový
    stupínek to jednoznačně dokázal.
  • 00:12:46 Nic se nezměnilo na průběžné
    druhé příčce,
  • 00:12:49 kterou i nadále okupovali
  • 00:12:51 Pontus Tidemand
    s Jonasem Anderssonem.
  • 00:12:54 Tidemand poslední RZ páteční etapy
    dokonce vyhrál
  • 00:12:58 a úvodní den soutěže
    mu vyšel výborně,
  • 00:13:01 když na čelo ztrácel jen 16 vteřin
    a 4 desetiny.
  • 00:13:04 Bylo to dáno i tím,
  • 00:13:06 že Jan Kopecký zaznamenal
    jedno drobné zaváhání,
  • 00:13:10 když byl v poslední zkoušce
    trošku pozdě na brzdách.
  • 00:13:13 A to ho stálo několik vteřin.
  • 00:13:16 Nebylo to však nic zásadního
  • 00:13:18 a jeho vedoucí post
    v průběžném pořadí
  • 00:13:21 to nijak neohrozilo.
  • 00:13:23 Přesně před rokem
    se tady na Šumavě konala
  • 00:13:26 světová premiéra Škody Fabia R5
  • 00:13:29 a už tenkrát
    to skončilo vítězstvím.
  • 00:13:32 Takže letos byla dvojice
    Kopecký - Dresler
  • 00:13:35 v roli jasných favoritů
    a papírové předpoklady naplňovala.
  • 00:13:38 A co že se Kopeckému přihodilo
    v poslední páteční RZ?
  • 00:13:42 -Tam jsem přehlídl zatáčku.
  • 00:13:44 Měl jsem hroznou radost,
    jak to všechno fungovalo,
  • 00:13:47 asi až moc velkou,
    a přehlídl jsem zatáčku,
  • 00:13:50 tak jsem
    šlápl na brzdy malinko pozdě.
  • 00:13:52 Rozhodl jsem se s tím nebojovat
    a pustil jsem to rovně do dvorku,
  • 00:13:55 nějakému pánovi na štěrk,
    takže jsem musel vycouvat ven,
  • 00:13:58 a proto ta ztráta.
  • 00:14:00 Auto funguje opravdu skvěle,
    udělal se nějaký pokrok v nastavení,
  • 00:14:03 podvozku hlavně,
    takže z toho mám velkou radost.
  • 00:14:06 A doufám,
    že zítra si to budeme taky užívat.
  • 00:14:09 -První etapa letošního ročníku
    Šumavské rallye
  • 00:14:12 měla celkem
    pět rychlostních zkoušek
  • 00:14:15 a dohromady posádky absolvovaly
  • 00:14:17 necelých 70 ostrých
    měřených kilometrů.
  • 00:14:20 Teď ale budeme chvilku vzpomínat.
  • 00:14:25 Že je vám tohle místo
    nějak povědomé?
  • 00:14:28 Samozřejmě, že se nepletete,
    jedná se o Čínovský okruh,
  • 00:14:32 který k Šumavské rallye
    neodmyslitelně patří desítky let,
  • 00:14:36 stejně tak jako skutečnost,
  • 00:14:38 že tato RZ historicky přitahuje
    davy fanoušků.
  • 00:14:42 A je jedno, jestli se píše rok 1977
    nebo 2016.
  • 00:14:47 Za dlouhých 51 let napsala
    Šumavská rallye
  • 00:14:50 obrovskou spoustu příběhů.
  • 00:14:52 A jedná se o nejstarší
    automobilovou soutěž
  • 00:14:55 pořádanou na našem území.
  • 00:14:57 A už 25 let se na zdejších tratích
  • 00:15:00 utkávají také posádky
    historických soutěžních aut.
  • 00:15:05 Historic Rallye Vltava
    letos slavila jubileum
  • 00:15:09 a tento podnik byl opět započítáván
    do seriálu mistrovství Evropy.
  • 00:15:13 Takže se do Klatov znovu sjela
    velice zajímavá konkurence.
  • 00:15:17 Na startu pak nechyběl
    ani obhájce loňského triumfu,
  • 00:15:21 Švéd Mats Myrsell, který má
    pro tuto rallye opravdovou slabost.
  • 00:15:26 -Klatovy,
    ty jsou jako můj druhý domov.
  • 00:15:31 Tratě jsou tady fantastické
  • 00:15:33 a diváci podél nich
    jsou neuvěřitelní.
  • 00:15:36 Takže pro mě jednoznačně nejlepší
    soutěž roku.
  • 00:15:40 -Mats Myrsell a jeho navigátor
    Esko Junttila
  • 00:15:43 měli ve svém Porsche 911 Carrera RS
    startovní číslo 1
  • 00:15:47 a i letos patřili
    k největším favoritům,
  • 00:15:49 ale mezi ně se řadil i dravý pilot
    této překrásné Lancie Stratos,
  • 00:15:54 Francouz Erik Comas.
  • 00:15:56 Ten také zcela jasně vedl,
    ale jen do osmé zkoušky,
  • 00:15:59 kdy u tohoto neskutečného auta
    bohužel praskla poloosa.
  • 00:16:02 Comas, mimochodem bývalý pilot
    Formule 1, tedy smolně odstoupil.
  • 00:16:07 A stejný osud potkal
    i obhájce loňského vítězství
  • 00:16:11 Matse Myrsella, v jeho případě
    se jednalo o kolaps motoru.
  • 00:16:15 Na sedmé místo se v samotném závěru
    propadli naši
  • 00:16:18 Jiří Káňa s Juliem Gálem,
  • 00:16:20 kteří s tímto Fordem
    Sierra Cosworth
  • 00:16:23 nakonec jako útěchu brali alespoň
    bronz
  • 00:16:26 v rámci mistrovství
    České republiky.
  • 00:16:28 Stříbrní v domácím mistráku
    a šestí v Evropě,
  • 00:16:31 to jsou výsledky
    Jiřího Jírovce a Jiřího Horáka,
  • 00:16:35 posádky tohoto krásného BMW M3.
  • 00:16:37 Finové Silvasti a Halttunen,
    závodící s Porsche 911,
  • 00:16:40 dosáhli na třetí místo
    v rámci mistrovství Evropy.
  • 00:16:43 A o necelých 17 vteřin
    v součtu všech 12 RZ
  • 00:16:46 byli rychlejší nejlepší z našich,
    Filip Ballek s Tomášem Falladou
  • 00:16:50 a s vozem Subaru Impreza GT Turbo.
  • 00:16:52 Ballek samozřejmě ovládl
    klasifikaci domácího mistráku.
  • 00:16:57 A tady už máme vítěze 25. ročníku
    Historic Vltava Rallye,
  • 00:17:01 kterým se po zásluze stal Nor
    Valter Christian Jensen.
  • 00:17:05 Pilot Porsche 911 Carrera RS
    zvítězil s náskokem
  • 00:17:09 víc než 1 minuty a 13 vteřin,
  • 00:17:11 a triumf to byl
    tedy hodně přesvědčivý.
  • 00:17:14 Do cíle letošní Vltavy dorazilo
    celkem 45 posádek
  • 00:17:17 a tady je osmička
    nejrychlejších pilotů.
  • 00:17:20 Potěšitelné je,
  • 00:17:22 že se mezi ni probojovala
    hned trojice našich zástupců.
  • 00:17:27 To byli tedy historici,
    ale my pojďme zpět do současnosti,
  • 00:17:31 lépe řečeno zpět mezi soudobá auta.
  • 00:17:33 Na ty, co v soutěži zbyli,
  • 00:17:36 čekalo ještě
    sedm rychlostních zkoušek
  • 00:17:39 rozdělených do dvou sekcí.
  • 00:17:41 V sobotu už byly RZ
    o poznání techničtější
  • 00:17:44 a tento charakter zkoušek
    nevyhovoval
  • 00:17:47 sice silnému, ale ne příliš
    obratnému Porsche Václava Pecha.
  • 00:17:52 Pech s Uhlem klesli
    až na šesté místo
  • 00:17:54 a podle představ se nedařilo
    ani Janu Dohnalovi.
  • 00:18:00 Pilot Focusu WRC nebyl ve své kůži
    a na jeho výkonu se to projevilo.
  • 00:18:09 Zcela naopak to však bylo
    v případě Jana Černého,
  • 00:18:13 jehož Fabie S2000 po šumavských RZ
    přímo letěla.
  • 00:18:18 Vozy S2000 už nepatří
    mezi ty nejmodernější,
  • 00:18:21 ale že se s nimi ještě dá
    konkurovat nejnovějším R5,
  • 00:18:25 to bylo v podání Jana Černého
    dobře vidět.
  • 00:18:28 Černý se posunul na čtvrtou příčku
  • 00:18:31 a stále třetí setrvával
    Pavel Valoušek.
  • 00:18:34 Smíšená dvojice
    Valoušek - Havelková
  • 00:18:37 si soutěž očividně užívala
  • 00:18:39 a svůj post na provizorním pódiu
    si bezpečně hlídala.
  • 00:18:51 Skvělý výkon podávali nadále
  • 00:18:53 Pontus Tidemand
    s Jonasem Anderssonem,
  • 00:18:56 kteří během čtyř dopoledních RZ
    ztratili na vedoucí posádku
  • 00:19:00 jen pouhých 6 vteřin.
  • 00:19:03 NAVIGACE ŠVÉDSKY
  • 00:19:13 Tidemand byl stále druhý.
  • 00:19:20 A nic se nezměnilo
    ani na vedoucí příčce,
  • 00:19:23 která náležela Janu Kopeckému
    a Pavlu Dreslerovi.
  • 00:19:27 -Horizont 120, pravá 4
    a levá 10 plus odboč klouže.
  • 00:19:35 Váže pravá 5 plus kužel.
    80.
  • 00:19:40 -Kopecký vyhrál první dvě zkoušky
    sobotní etapy
  • 00:19:43 a v následujících dvou ztratil
    dohromady jen 2 vteřiny.
  • 00:19:52 Poté všechny posádky znovu zamířily
    do janovické servisní zóny
  • 00:19:56 a připravovaly se
    na samotné finále.
  • 00:19:59 -Myslím, že jsme si to užili,
  • 00:20:03 ty dvě dlouhé vložky jsme
    jeli opravdu rychle
  • 00:20:06 a na té městské poslední jsme dělali
    trochu větší smyky pro lidi
  • 00:20:10 a pro fanoušky,
    aby taky z toho něco měli,
  • 00:20:12 protože jich tam byla
    opravdu spousta.
  • 00:20:14 A na té předposlední kratší
    je taková zvláštní,
  • 00:20:17 je tam trochu riziko defektu,
    takže tu jsme spíš tak proklouzali.
  • 00:20:21 Diváků opravdu spousta,
    takže můžeme být rádi,
  • 00:20:23 že náš národ fandí nejen hokeji
    a fotbalu,
  • 00:20:25 ale taky krásnému sportu,
    jako je rallye.
  • 00:20:28 -Nadmíru spokojený byl samozřejmě
    také Pontus Tidemand,
  • 00:20:31 který vyhrál jak osmou,
    tak devátou RZ
  • 00:20:33 a jeho učení se na asfaltu
    mělo ten nejlepší možný průběh.
  • 00:20:37 -Ano, moc si to užívám
    a mám fakt velkou radost,
  • 00:20:40 že jsem dostal tu možnost
    tady závodit.
  • 00:20:43 A zároveň doufám,
    že to nebylo naposled
  • 00:20:46 a že se u vás ještě svezu.
  • 00:20:48 Musím říct,
    že je tu opravdu velká konkurence
  • 00:20:51 a že se na RZ jede vážně rychle.
  • 00:20:53 Je to dobrá zábava i trénink,
    a to je důležité.
  • 00:20:57 -Dobře se bavil i průběžně třetí
    Pavel Valoušek,
  • 00:21:00 ale my si teď něco povíme
    o pneumatikách,
  • 00:21:03 na kterých se v českém
    asfaltovém mistrovství jezdí.
  • 00:21:07 Víc už nám řekne znovu
    Jan Šlehofer.
  • 00:21:10 -Jsou různé druhy směsí, a to čtyři.
  • 00:21:12 Máme měkkou směs, střední směs,
    tvrdou směs
  • 00:21:15 a pak samozřejmě mokrou směs,
  • 00:21:18 která se jede permanentně
    jenom na vodě.
  • 00:21:20 Já si myslím, že na letošním ročníku
    Rallye Šumava všichni jezdci
  • 00:21:25 určitě zvolili všechny druhy směsí,
    protože se jelo jak za mrazu skoro,
  • 00:21:29 tak i v 15 stupních.
  • 00:21:31 Teď máme nádherné jaro,
    je skoro 20 stupňů,
  • 00:21:34 takže Honza Sýkora zrovna odjíždí
    na úplně tvrdé směsi.
  • 00:21:37 A samozřejmě ta tvrdá směs
  • 00:21:39 se chová trošku hůř
    zezačátku rychlostní zkoušky,
  • 00:21:42 když není úplně ohřátá.
  • 00:21:44 Ale vydrží jet třeba
    vložku 20 až 25 kilometrů
  • 00:21:47 pořád ve stejném tempu,
    že se ta guma nepřehřeje.
  • 00:21:50 Kdežto třeba měkká směs
    už tolik nevydrží.
  • 00:21:52 Samozřejmě je výborná
    na začátku rychlostní zkoušky,
  • 00:21:55 na kratší rychlostní zkoušku,
  • 00:21:57 ale na rychlostní zkoušce,
    která má 20 km,
  • 00:21:59 ta guma se tak přehřeje,
  • 00:22:01 že se to auto má tendenci vozit
    na té gumě,
  • 00:22:04 je měkké, jako kdybys jel zimní gumu
    v létě na sériovém autě.
  • 00:22:07 Tahle pneumatika
    je pro suché podmínky,
  • 00:22:10 to znamená, že je to vlastně slick.
  • 00:22:12 Ty drážky jsou tam kvůli tomu,
    aby se ta guma líp ohřála
  • 00:22:16 a samozřejmě i kvůli bezpečnosti.
  • 00:22:18 Když ti spadne voda
    a jedeš na slicku,
  • 00:22:21 tak ta drážka dokáže tu vodu odvést.
  • 00:22:24 Není to úplně tak,
    jako když jedeš mokrou gumu.
  • 00:22:27 Ta mokrá guma je vidět,
    že těch drážek má víc,
  • 00:22:30 samozřejmě ta guma i víc pracuje,
    když ji máš takhle rozřezanou.
  • 00:22:34 -Pneumatik na mokro v letošním
    ročníku Šumavské rallye
  • 00:22:38 naštěstí nebylo třeba,
  • 00:22:40 protože soutěž provázelo
    opravdu překrásné počasí,
  • 00:22:44 které přilákalo rekordní
    diváckou návštěvu.
  • 00:22:47 Podél tratí se letos sešlo
    přes 100 000 fanoušků.
  • 00:22:50 A ti sledovali kromě jiného
    i parádní výkon slovenského pilota
  • 00:22:55 Martina Kočiho, který společně
    s naším Lukášem Kostkou
  • 00:22:58 a s vozem Citroën DS3 R3T
    zcela přesvědčivě ovládl
  • 00:23:02 klasifikaci takzvaných dvoukolek.
  • 00:23:04 Druhou příčku obsadili
    Václav Dunovský s Petrem Glösslem
  • 00:23:08 a s vozem Peugeot 208 R2.
  • 00:23:10 Dunovský zároveň vyhrál
    svou třídu šest.
  • 00:23:13 Se stejným autem jeli také
    Ján Kundlák Ján a Michala Rezková.
  • 00:23:17 A tato posádka brala
    ve dvoukolkách bronz.
  • 00:23:21 Tohle už je další smíšená dvojice,
    Václav Kopáček a Barbora Rendlová,
  • 00:23:25 která měla našlápnuto na jasné
    vítězství v produkčních vozech.
  • 00:23:29 Ale jejich Subaru začalo zlobit,
    což vyústilo v tento moment.
  • 00:23:32 -Retardér zleva třikrát.
  • 00:23:35 80.
  • 00:23:39 Pojď, pojď, pojď.
  • 00:23:41 Najeď pravá 5 mínus
    kopne svině.
  • 00:23:44 -Kopáček ztratil v příkopu
    dlouhé minuty
  • 00:23:46 a nakonec alespoň dokázal vybojovat
    bronz ve své třídě tři.
  • 00:23:54 Na stříbro v této klasifikaci
    dosáhla dvojice s tímto Mitsubishi,
  • 00:23:58 Tedy Martin Březík Martin
    a Marek Omelka.
  • 00:24:01 A jen pro zajímavost,
  • 00:24:03 v absolutní klasifikaci obsadila
    tato posádka až 17. místo.
  • 00:24:06 O dvě příčky lepší byli polští
    bratři Jaroslaw a Marcin Szejovi,
  • 00:24:10 který se svým Subaru Impreza STi
    vyhráli třídu tři
  • 00:24:13 a absolutně byli patnáctí.
  • 00:24:18 Startovní listina letošní Šumavy
    byla opravdu nabitá
  • 00:24:21 a mezi prvních 14 posádek
    se nedostala žádná jiná
  • 00:24:24 než s vozem R5, S2000 anebo WRC.
  • 00:24:32 Jedinou výjimku tvořili
    Václav Pech s Petrem Uhlem,
  • 00:24:36 jejichž Porsche spadá do třídy 4
    a je to takzvané GT.
  • 00:24:39 Pech se nakonec
    o jednu příčku posunul
  • 00:24:42 a svůj debut s Porsche zakončil
    na velice slušném pátém místě,
  • 00:24:46 z čehož měl v cíli
    opravdu velkou radost.
  • 00:24:49 -No pecka, úplně pecka,
    fakt jsme si to užili super.
  • 00:24:52 Je tam ukrutný potenciál v tom autě.
  • 00:24:54 Teď jsme to trochu přitvrdili,
  • 00:24:56 udělali jsme nějaké změny
    na podvozku, zase ještě lepší jízda.
  • 00:25:00 Opravdu super.
  • 00:25:02 -Superlativy v cíli nešetřil
    ani Jan Černý,
  • 00:25:05 který společně
    s Petrem Černohorským
  • 00:25:07 odjel vážně výborný závod.
  • 00:25:09 -Horizont pravá 3, levá 2,
  • 00:25:11 do pravé 1 málo, 70,
    pravá 1 přes horizont málo.
  • 00:25:15 80 levá 2 málo.
    Pravá 3 mínus delší...
  • 00:25:18 -Posádka Škody Fabia S2000
    si dojela pro body za 4. místo,
  • 00:25:22 a to v takto silné konkurenci
    čekal opravdu málokdo.
  • 00:25:25 -Super, já jsem fakt nadšený,
    jelo se nám s Petrem skvěle.
  • 00:25:29 Auto dojíme, co to dá.
  • 00:25:32 Samozřejmě děláme ještě trošku chyby
    a dá se jet rychleji,
  • 00:25:35 ale já jsem moc spokojený,
    fakt je to super,
  • 00:25:38 moc si to užívám, děkuju všem,
    celému týmu za to,
  • 00:25:42 že jsme tady mohli startovat,
    že jsme to všechno zvládli, Petrovi.
  • 00:25:46 -O půl minuty rychlejší
    než Jan Černý
  • 00:25:48 byl v součtu 12 RZ Pavel Valoušek,
  • 00:25:51 který tak obhájil
    svou pozici z loňska.
  • 00:25:53 -Levá 3 do pravé 2,
    utáhneš 4 full přes horizont.
  • 00:25:57 80. Levá 4 full rozbalí 200
    a brzda levá 7 mezi balíky.
  • 00:26:03 -Loni tato posádka brala bronz
    s Fabií S2000
  • 00:26:06 a letos se jí to samé povedlo
    s Fabií R5.
  • 00:26:09 A jak se Valoušek cítil
    krátce po cíli poslední zkoušky?
  • 00:26:13 -Jsme s Verčou hrozně šťastní.
  • 00:26:16 Před startem kdyby nám to
    někdo řekl, že takto to bude,
  • 00:26:20 nevěřil bych tomu, protože těch aut
    dobrých tu bylo opravdu hrozně moc.
  • 00:26:25 Tak jsme rádi,
    že jsme se zase posunuli
  • 00:26:27 v tom řízení a využívání
    toho auta o kousek dál.
  • 00:26:31 -Až nečekaně dobrý výkon podal
    při své české premiéře
  • 00:26:35 Pontus Tidemand, úřadující mistr
    asijsko-pacifického šampionátu,
  • 00:26:39 který je přeci jen zvyklý závodit
    především na šotolině.
  • 00:26:44 NAVIGACE ŠVÉDSKY
  • 00:26:57 Jenže když někdo jezdí kvalitně
    v mistrovství světa
  • 00:27:01 a obecně na mezinárodní scéně,
  • 00:27:03 většinou mu jeho rychlost stačí
    na pokoření české konkurence.
  • 00:27:07 A Tidemand je jen další
    z řady takových závodníků.
  • 00:27:11 -Jsem opravdu šťastný,
    vážně jsem si tuhle rallye užil
  • 00:27:14 a těší mě ten progres,
    jaký jsem udělal.
  • 00:27:17 Naučili jsme se hodně na asfaltu,
    pokrok jsme udělali i v rozpisu.
  • 00:27:22 A zase o něco víc rozumím autu.
  • 00:27:24 Takže mám fakt radost,
    že jsem tu mohl být.
  • 00:27:27 Chtěl bych poděkovat týmu
    a každému mému mechanikovi,
  • 00:27:30 byla to fantastická rallye.
  • 00:27:33 -Být v roli favorita,
    to není vždycky jednoduché,
  • 00:27:36 ale Jan Kopecký si už na tuto roli
    musel za ta léta zvyknout.
  • 00:27:42 -Váže blbý skok 102.
  • 00:27:48 Pravá 11 nízká moc.
  • 00:27:51 -Ze 12 šumavských RZ jich vyhrál
    obhájce titulu sedm.
  • 00:27:55 A do cíle si přivezl náskok
    bezmála půl minuty.
  • 00:27:58 Takže další z řady
    profesionálních výkonů.
  • 00:28:01 -Bylo to fajn,
    auto fungovalo skvěle,
  • 00:28:04 oproti minulému roku se udělaly
    změny hlavně na podvozku,
  • 00:28:08 za což jsem rád.
  • 00:28:10 Samozřejmě nějaká práce
    tam ještě je,
  • 00:28:13 takže doufám, že se nám ještě
    to auto povede zrychlit.
  • 00:28:16 -51. rallye Šumava Klatovy
  • 00:28:19 byla po dlouhých letech opravdu
    nesmírně nabitá
  • 00:28:22 a začátek nové sezóny
    ve velkém českém mistráku
  • 00:28:25 snad ani nemohl být lepší.
  • 00:28:30 A jak to viděl Jan Šlehofer,
  • 00:28:32 který celou soutěž strávil
    s naším televizním štábem?
  • 00:28:36 -Pro mě byla Šumava nádherná,
    byl to nádherný zážitek,
  • 00:28:40 nádherný sport.
  • 00:28:42 Byly souboje o první místo,
    o druhé místo, o třetí místo.
  • 00:28:45 Bojovalo se i vzadu
    mezi nízkými posádkami.
  • 00:28:48 Počasí vyšlo, organizátoři zvládli
    soutěž na výbornou,
  • 00:28:51 nerušily se žádné
    rychlostní zkoušky,
  • 00:28:53 což mě překvapilo.
  • 00:28:55 A Venca Pech ukázal,
    že bude s Porsche hodně rychlý.
  • 00:28:58 Továrna ukázala to,
    co se od ní očekávalo,
  • 00:29:00 vyhrála, má double, vlastně triple
    s Fabií R5.
  • 00:29:03 Takže pro mě jedním slovem:
    Šumava, naprostá bomba.
  • 00:29:08 -No a to už je vítězná posádka
    na cílové rampě v Klatovech.
  • 00:29:12 Jan Kopecký a Pavel Dresler
    vyhráli přesvědčivě,
  • 00:29:15 i když jejich náskok na druhé
    v pořadí nebyl nijak ohromný.
  • 00:29:19 Na druhou stranu, Kopecký byl
    na čele od druhé rychlostní zkoušky
  • 00:29:24 a svou pozici si mazácky hlídal.
  • 00:29:27 A to už je úplně všechno.
  • 00:29:29 Díky za pozornost a na konci května
    v Českém Krumlově na shledanou.
  • 00:29:36 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2016

Související