iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
1. 3. 2016
20:40 na ČT sport

1 2 3 4 5

0 hlasů
3942
zhlédnutí

Svět motorů

Svět motorů

Nejdůležitější motoristické akce uplynulého týdne

28 min | další Sport »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Svět motorů

  • 00:00:05 -Dobrý den a ničím nerušenou pohodu
    vám přeji
  • 00:00:08 při sledování dalšího vydání
    pořadu SVĚT MOTORŮ.
  • 00:00:11 Dnes začneme u plánů jednoho
    z předních českých plošinářů
  • 00:00:14 Eduarda Krčmáře.
  • 00:00:16 Zrekapitulujeme si populární
    Intercontinental Rally,
  • 00:00:20 která končila v Dakaru
    u Růžového jezera
  • 00:00:23 a účastnila se jí velká skupina
    českých závodníků.
  • 00:00:26 Závěr dnešního pořadu bude patřit
    světovým šampionátům:
  • 00:00:29 motokrosu a superbiků.
  • 00:00:32 Takže dobře se bavte.
  • 00:00:37 Plochodrážní sezóna už pomalu
    ale jistě klepe na dveře,
  • 00:00:41 byť se to možná podle počasí
    v tomto týdnu
  • 00:00:44 nemusí tak stoprocentně jevit.
  • 00:00:46 Na rok 2016 se pilně připravuje
  • 00:00:48 i jeden z nejlepších českých
    plochodrážních jezdců
  • 00:00:51 Eduard Krčmář.
  • 00:00:53 Je oporou nejen české juniorské,
  • 00:00:55 ale i seniorské
    plochodrážní reprezentace.
  • 00:00:58 V letošním roce by chtěl vybojovat
    domácí juniorský titul,
  • 00:01:02 umístit se co nejvýše
    v seniorském šampionátu
  • 00:01:04 a prosadit se
    nejen v české extralize,
  • 00:01:07 ale i v elitní polské soutěži.
  • 00:01:09 -Teď tu přípravu mám důkladnou,
  • 00:01:11 už od prosince fakt makám
    třeba třikrát čtyřikrát týdně.
  • 00:01:15 Byl jsem i v Polsku v Gdaňsku
    na soustředění s Poláky.
  • 00:01:19 Tam jsme dostávali 12 dní v kuse,
    třikrát denně jsme měli tréninky,
  • 00:01:23 takže to taky bylo dobré.
  • 00:01:25 Teď jezdím každou sobotu
    většinou na kole.
  • 00:01:28 Tak doufám, že tu přípravu
    budu mít co nejlepší do sezóny.
  • 00:01:32 -Jak probíhá fyzická příprava
    na polskou ligu?
  • 00:01:35 -Tak na polskou ligu je příprava,
    oni mají takové,
  • 00:01:39 jak jsme cvičili v tom Polsku,
  • 00:01:41 tak jsme tam měli každý den
    třikrát denně tréninky
  • 00:01:44 a každý trénink byl jiný.
  • 00:01:46 I takovou gymnastiku jsme dělali,
    protahování,
  • 00:01:49 kruhové tréninky v posilovně.
  • 00:01:51 Takže takhle jsme
    se tam nějak připravovali,
  • 00:01:54 a tak se teď připravuju tady.
  • 00:01:56 Teď chodím cvičit na Zličín
  • 00:01:58 a cvičím tam podobně
    jako v tom Polsku.
  • 00:02:01 -Jsou nějaké prvky,
    které vám dělaly problémy?
  • 00:02:04 -Tak třeba hvězda,
    když jsme dělali v Polsku,
  • 00:02:07 s tím jsem měl docela velký problém,
    protože jsem to nikdy nedělal.
  • 00:02:11 Nebo na základce jsem
    to nějak neřešil,
  • 00:02:13 a tam jsem se ji trošičku už naučil.
  • 00:02:16 -Svrbí vás trošičku ruce?
    Přece jenom toho ježdění
  • 00:02:19 na plochodrážním speciálu
    teď moc není.
  • 00:02:21 -Tak určitě už bych se svezl,
  • 00:02:23 protože už je pěkné počasí
    nějakou dobu.
  • 00:02:26 Ale ono pak v sezóně toho bude dost,
    tak ještě aspoň je chvíli klid.
  • 00:02:30 Ale teď se připravuju,
    na motokrosové motorce občas jezdím.
  • 00:02:33 A za chvíli to vypukne,
    za měsíc,
  • 00:02:35 tak už to vydržíme
    bez řidítek chvilku.
  • 00:02:37 -Máte ve své dílně několik
    motocyklů, několik motorů.
  • 00:02:41 Připravujete už techniku
  • 00:02:43 nebo to necháváte
    na poslední chvíli?
  • 00:02:45 -Já jsem teď zatím dal motory
    jenom na repas.
  • 00:02:48 Přivezu teď, musíme do Polska
    pro kombinézu, pro dečky
  • 00:02:52 a pro nějaké náhradní díly,
    a teprve začneme dělat motorky.
  • 00:02:56 Čekám ještě na rámy
    a pak se do toho vrhnu.
  • 00:02:59 -Co by vám měla dát letošní sezóna
    v polské lize krom zkušeností?
  • 00:03:03 -Tak pojedeme 1. ligu,
    protože jsme loni postoupili,
  • 00:03:07 ale ona se spojí 1. liga
    i s 2. ligou.
  • 00:03:10 Ale určitě to bude o hodně těžší,
    musím proto makat
  • 00:03:14 a zapracovat pořádně i na motorech,
    na své fyzičce.
  • 00:03:17 A myslím si,
    že když to bude všechno dobrý,
  • 00:03:20 tak bude dobrá sezóna.
  • 00:03:22 -Bude dobrá sezóna i z hlediska
    české extraligy
  • 00:03:25 pro vás a pro váš tým?
  • 00:03:27 -Tak teď, jak začaly jezdit
    Březolupy a Plzeň,
  • 00:03:31 tak nám vzaly Haďase.
  • 00:03:33 Tak vůbec nevím, kdo za nás pojede.
    Tak uvidíme, no.
  • 00:03:36 Vůbec nějak nevím naši soupisku,
  • 00:03:39 koukal jsem, že tam je Honza Jaroš,
    tak uvidíme.
  • 00:03:42 -Dá se říct, že ta soupiska
    ještě není úplně uzavřená?
  • 00:03:46 Protože třeba u Jana Jaroše
    se objevila hvězdička
  • 00:03:50 a poznámka, že zatím nemá vyřízený
    přestup ze Mšena.
  • 00:03:54 -Já tady o tom vůbec nic nevím,
  • 00:03:57 já jsem jenom koukal
    na internetu na to,
  • 00:03:59 na soupisku naši,
    tak jsem ho tam viděl,
  • 00:04:02 takže vůbec nevím, jak to tam mají.
  • 00:04:04 -Těšíte se na to,
  • 00:04:07 že se jeden ze závodů české
    extraligy pojede v Březolupech?
  • 00:04:10 Tam se extraliga dlouho nejezdila,
    jezdily naposledy tuším dvojice.
  • 00:04:15 -Tak mně v Březolupech
    ta dráha moc nesedí,
  • 00:04:18 taková dlouhá, taková tvrdší,
    ale tak třeba to tam doladím.
  • 00:04:22 Jsem rád, že se to pojede
    v Březolupech,
  • 00:04:25 protože jsem tam
    moc závodů nenajezdil.
  • 00:04:27 -Co další šampionáty,
    junioři, jednotlivci?
  • 00:04:30 Cítíte se, že by to mohlo být
    na ten stupínek nejvyšší?
  • 00:04:34 -Tak chtěl bych příští rok udělat
    mistra v jednadvacítkách.
  • 00:04:38 Jede se to jenom na dva závody,
  • 00:04:40 tak si myslím,
    že to bude hodně o štěstí,
  • 00:04:43 kdyby někdo mohl mít
    nějaký defekt nebo tak.
  • 00:04:46 Já už tady ty závody nějak neřeším,
  • 00:04:48 ale určitě bych
    ten titul chtěl udělat.
  • 00:04:51 -Co seniorská kategorie,
  • 00:04:53 budete trápit loňského šampiona
    Václava Milíka?
  • 00:04:56 -Určitě bych chtěl udělat
    v seniorech mistra České republiky,
  • 00:05:00 ale bude to těžké.
  • 00:05:02 A kdybych byl do třetího místa,
    tak bych byl spokojený.
  • 00:05:06 -Když se podíváme na to,
  • 00:05:08 co vás zhruba ten poslední měsíc
    před sezónou čeká,
  • 00:05:11 co to je,
    na co se nejvíce zaměříte?
  • 00:05:13 -Teď se nejvíc zaměřím prostě
    ještě na přípravu,
  • 00:05:16 na fyzickou na kondici,
    prostě teď začínám...
  • 00:05:19 Nebo začal jsem ještě promíchávat
    trochu tréninky,
  • 00:05:23 abych necvičil furt to samé.
  • 00:05:25 Tak teď chodím, čtyřikrát týdně
    ještě musím cvičit
  • 00:05:28 a do toho jezdím na kole.
  • 00:05:30 Prostě po fyzické stránce
    se pořádně připravit
  • 00:05:33 ten měsíc před sezónou.
  • 00:05:35 -Hovořili jsme zatím
    o ligových soutěžích,
  • 00:05:38 ambicích v domácím šampionátu.
    Co výhled na světové starty?
  • 00:05:42 -Chtěl bych se letos dostat
    do mistrovství světa juniorů,
  • 00:05:46 do toho celého seriálu,
    a do finále Evropy juniorů.
  • 00:05:50 A chtěl bych jet zase jako loni
    World Cup,
  • 00:05:53 určitě tam udělat víc bodů
    než co jsem udělal loni.
  • 00:05:57 Před dvěma lety to bylo lepší.
  • 00:05:59 Chtěl bych jet prostě
    všechnu reprezentaci, co jde,
  • 00:06:03 a dělat tam co nejlepší výsledky.
  • 00:06:05 -V zimě tedy Eduard Krčmář
    rozhodně nelezní.
  • 00:06:08 Uvidíme,
    jak se mu bude dařit v celé sezóně.
  • 00:06:11 Ta na domácích krátkých oválech
    startuje 9. dubna
  • 00:06:14 na pražském stadionu na Markétě
    závodem Prague Open.
  • 00:06:34 Nyní se podíváme na reportáž
    z Intercontinental Rally,
  • 00:06:38 která je už zavedenou soutěží
    končící v Dakaru
  • 00:06:41 u legendárního Růžového jezera.
  • 00:06:43 I letos přinesla
    pravý africký offroad.
  • 00:06:46 Celkem 14 etap čítalo
    6000 kilometrů,
  • 00:06:48 které se nesly v duchu
    slavné Dakarské rallye,
  • 00:06:52 pořádané ještě
    na nejstarším kontinentu.
  • 00:06:54 Závodníci se už tradičně sjeli
    do malebného kempu
  • 00:06:58 ve španělské Almeríi.
  • 00:07:00 Právě zde odstartovali trasu
    s nekonečnými dunami,
  • 00:07:03 opuštěními pobřežími,
    skalnatými stezkami Atlasu
  • 00:07:06 i nízkou savanou.
  • 00:07:08 Těšilo se na ni mnoho závodníků
    v českých barvách.
  • 00:07:12 Do prologu 6. ročníku odstartoval
  • 00:07:14 i pětinásobný dakarský vítěz
    Josef Macháček,
  • 00:07:17 který z americké Rallye Dakar
    zavítal na africký kontinent
  • 00:07:20 a osedlal nikoli buginu,
    ale silnou čtyřkolku.
  • 00:07:23 Spolu s ním se na rallye
    premiérově vydal i Zdeněk Tůma,
  • 00:07:27 celkový vítěz
    Offroad Maratonu 2015.
  • 00:07:29 Oba absolvovali kategorii light,
  • 00:07:32 tedy poloviční dávku
    afrického dobrodružství.
  • 00:07:34 Do plánovaného cíle dojeli
    za sebou,
  • 00:07:37 přičemž rychlejší Josef Macháček
    kategorii light vyhrál i absolutně.
  • 00:07:40 Soutěžní matador si po jízdě
    v bugině a americkém Dakaru
  • 00:07:44 opět vyzkoušel, že na jízdu
    na čtyřkolce fyzicky má.
  • 00:07:47 -Celá ta organizace
    nebo celá ta trať byla velice...
  • 00:07:50 Byla lepší než minulý rok
    z důvodu té navigace
  • 00:07:53 a že lidi dodržovali trať,
    že si nejezdil každý, kdo chtěl jak.
  • 00:07:57 Samozřejmě myslím si, že se to dá
    srovnat jak délkou, tak obtížností
  • 00:08:01 normálně s dakarovými etapami.
  • 00:08:03 To bych vůbec nechtěl nějak někoho,
    dělat něco menší nebo horší.
  • 00:08:08 Opravdu to byl poctivý trénink
    na velký rallye.
  • 00:08:11 -Když se bavíme o tom tréninku,
    6 dní poměrně solidního nasazení,
  • 00:08:16 nejdřív kameny, pak i trochu písku.
  • 00:08:19 Jak jsi to zvládal fyzicky?
  • 00:08:22 -Tak já jsem si vlastně
    sem šel vyzkoušet,
  • 00:08:25 věděl jsem, že Maroko na čtyřkolku
    zrovna není úplně ideální,
  • 00:08:29 protože to jsou kameny.
  • 00:08:31 A ty čtyřkolky
    mají problémy s pneumatikami.
  • 00:08:34 Ale já jsem si šel vyzkoušet,
    jestli mě čtyřkolka baví,
  • 00:08:38 jestli na to ještě
    v mém věku fyzicky stačím,
  • 00:08:41 protože čtyři roky jsem de facto
    na tom neseděl.
  • 00:08:44 A po skončení čtyřkolky
    jsem prohlašoval,
  • 00:08:47 že ani nevím, co je čtyřkolka.
  • 00:08:49 Jel na čtyřkolce, kterou v roce 2012
    nepřevzali na Dakaru,
  • 00:08:53 to znamená se silným motorem,
  • 00:08:55 těžká čtyřkolka poměrně,
    výkonná čtyřkolka.
  • 00:08:59 A jak se mohlo vidět,
  • 00:09:01 tak jsem neměl s fyzickou kondicí
    vůbec žádný problém.
  • 00:09:05 -Jaké jsou vyhlídky na třeba rok
    2017, i Dakar, i další podniky?
  • 00:09:09 -Já jsem jasně řekl,
  • 00:09:11 že teď budu mít dostatek času
    po cestě si to rozmyslet,
  • 00:09:15 protože za volantem není co dělat,
    tak si to všechno pro a proti.
  • 00:09:20 Všemu tomu pozitivnímu
    bude kontrovat prostě zima, chlad,
  • 00:09:24 na té čtyřkolce,
  • 00:09:26 protože jsem si zvyknul v té bugině
    přece jenom být krytý
  • 00:09:30 a trošku ty povětrnostní podmínky
    nejsou tam tak znatelné.
  • 00:09:34 Ale samozřejmě
    ještě bude rozhodovat,
  • 00:09:37 co na to řekne tým Barth,
    jak se domluvíme.
  • 00:09:45 Ale myslím si, že rok 2016 bude
    ve znamení čtyřkolky
  • 00:09:50 a Dakar 2017 asi bude
    ve znamení taky čtyřkolky.
  • 00:09:55 -Josef Macháček
    v první polovině rallye měřil síly
  • 00:09:59 nejen se Zdeňkem Tůmou
    na čtyřkolce,
  • 00:10:02 ale také s ostatními
    v absolutním pořadí.
  • 00:10:04 Po šesti etapách skončil čtvrtý.
  • 00:10:07 Zdeněk Tůma byl v první polovině
    výsledkové listiny,
  • 00:10:10 na Intercontinental Rally se dostal
    díky vítězství
  • 00:10:13 v seriálu českých offroad maratonů
    mezi čtyřkolkami,
  • 00:10:17 za které získal právě startovné
    na tuto soutěž.
  • 00:10:20 -Šel jsem do neznámého prostředí
    teda určitě.
  • 00:10:23 Samozřejmě děkuju za tu výhru
    Offroad Maratonu,
  • 00:10:26 a tak jsem toho využil.
  • 00:10:28 A samozřejmě první etapu jsem se
    s tím drobet seznamoval.
  • 00:10:32 Tam jsem hned dostal
    penalizaci 4 hodiny,
  • 00:10:35 takže už jsem si pak dával bacha
    na ty průjezdy, jak se má.
  • 00:10:39 A další etapy v pohodě.
  • 00:10:41 Akorát ta včerejší
    mi dala teda opravdu zabrat.
  • 00:10:44 Tam jsem řešil technické problémy
    a defekt pneumatiky.
  • 00:10:48 A dnešní etapa proběhla
    taky vcelku v pohodě,
  • 00:10:51 i když taky jsem měl problémy
    s navigací,
  • 00:10:54 protože ten přístroj
    není vhodný asi,
  • 00:10:57 nějak mě zlobil.
  • 00:10:59 Takže to hodnotím
    jako parádní zážitek,
  • 00:11:02 krásný závod a paráda.
  • 00:11:04 -Maroko je hodně
    o rychlých pistách,
  • 00:11:07 kamenitých stezkách,
    vleze se nahoru do kopců,
  • 00:11:11 pak se zase padá dolů
    do těch roklí.
  • 00:11:14 Ale měli jste i dvě etapy,
  • 00:11:16 kde jste si přičichli
    trošku k písku,
  • 00:11:18 ten písek je až dole v Mauretánii
    hlavně.
  • 00:11:21 Co tě z toho baví víc,
    písek nebo ty kameny?
  • 00:11:24 -Tak určitě mě víc bavil písek.
  • 00:11:27 Ty kameny, tam se muselo jet
    opravdu ostražitě,
  • 00:11:30 aby člověk hned nezničil pneumatiky.
  • 00:11:33 A mohl tam i klidně zůstat,
  • 00:11:35 protože když člověk
    na té čtyřkolce jede,
  • 00:11:37 má tam jenom ta čtyři kola,
  • 00:11:39 a když by nespravil nějakou
    větší trhlinu, tak skončil, no.
  • 00:11:43 Takže tam je teda to víc o tom
    dávat bacha,
  • 00:11:46 ale jelo se tam taky parádně.
  • 00:11:48 -Jaké jsou vyhlídky
    na příští měsíce, příští roky?
  • 00:11:51 Začalo tě to bavit tak,
  • 00:11:53 že tě uvidíme na nějakých
    dalších podnicích,
  • 00:11:56 v Řecku, v Turecku
    nebo zase zpátky v Africe?
  • 00:11:59 -Tohle je ještě otevřená otázka.
  • 00:12:01 Samozřejmě dneska se cítím tak,
    že bych klidně pokračoval do Dakaru,
  • 00:12:05 ale vzhledem k servisnímu zázemí
    končíme už.
  • 00:12:08 Ale jako uvidíme,
  • 00:12:10 budu se snažit asi možná jet
    zase v republice maraton,
  • 00:12:14 ale samozřejmě
    když se naskytne příležitost
  • 00:12:17 vyzkoušet další zahraniční závody,
    tak je pojedu.
  • 00:12:20 Ale to ještě je teď otevřené.
  • 00:12:22 -Z českých zástupců se na stupních
    vítězů kratší trasy objevil
  • 00:12:26 i Wogo Team s Demeterem Goubejem
    a Ladou Semenovovou,
  • 00:12:30 kteří skončili třetí v autech.
  • 00:12:33 O příčku výše se umístila
    Toyota LC 70 Wings Teamu II
  • 00:12:37 s Vladimírem Macourkem
    a Davidem Ondráčkem.
  • 00:12:40 V cíli byla trochu pomačkaná,
    po boudičce v 5. etapě.
  • 00:12:44 Svoji plánovanou misi ale splnila.
  • 00:12:51 Motorkám, a pro úplnost
    i buginám dominovali Španělé.
  • 00:12:55 I oni se museli vypořádat
    nejdříve s kameny
  • 00:12:58 a poté hlavně se zrádnými dunami.
  • 00:13:00 Se 6000 kilometry
    si ale poradili nejlépe.
  • 00:13:03 Stupně vítězů obsadili
    zástupci týmu
  • 00:13:06 Club Aventura Touareg.
  • 00:13:08 K Růžovému jezeru dojel jako první
    Antonio Valero,
  • 00:13:11 druhý Sergio Anguiano
    a třetí Juan Campdera.
  • 00:13:21 České barvy v jedné stopě
    zastupoval motorkář Michal Pěkný,
  • 00:13:25 který se na africkou rallye vrátil
    po vážnějším úrazu.
  • 00:13:28 A navzdory maximální snaze skončil
    předčasně v 10. etapě.
  • 00:13:32 V nejnáročnějším úseku celé soutěže
    uvízl dlouho do noci v dunách.
  • 00:13:41 -Já jsem vlastně na WP 18,
    vlastně na wait pointu,
  • 00:13:45 sice sledoval stopu,
    ale nepřečetl jsem ji tak dobře
  • 00:13:50 a pokračoval jsem dál po pistě,
  • 00:13:52 kde jsem to pak zkoušel přejet
    přes duny,
  • 00:13:56 což teda jsem zjistil hned,
    že to je chyba.
  • 00:13:59 Tak jsem se vrátil na pistu
    a dokonce jsem si říkal,
  • 00:14:02 že ty body minu, i CP,
    že to objedu celé po pistě,
  • 00:14:06 že se tam prostě ti kluci zahrabou,
    že to nejde.
  • 00:14:09 Tak jsem si říkal,
    že to byl dobrý nápad,
  • 00:14:11 ale ve finále nebyl,
  • 00:14:14 protože ta pista mi pak dál končila
    a začínaly duny.
  • 00:14:17 A já už jsem se nechtěl vracet
    a řekl jsem si,
  • 00:14:19 hele, to prostě přejedu.
  • 00:14:21 A samozřejmě to byla další chyba,
    kterou jsem udělal.
  • 00:14:25 Zkoušel to
    přes ta dunová pole přejíždět,
  • 00:14:27 kde se to teda vymstilo
    tím způsobem,
  • 00:14:29 že tu motorku jsem zvedal prostě...
    nebo zvedal,
  • 00:14:32 já jsem ji zahrabal,
    to není zvedání.
  • 00:14:35 Takže já jsem se prostě zahrabal,
    prostě...
  • 00:14:38 Vjel jsem tam, 20 metrů,
    vyhrabal jsem tu motorku,
  • 00:14:40 položil, zvednul, popojel jsem
    20 metrů, zase jsem se zahrabal.
  • 00:14:44 Prostě jako neskutečný.
  • 00:14:46 Takže takhle jsem pokračoval
    přískoky
  • 00:14:49 asi 2 kilometry přes ty písky
    a ve finále,
  • 00:14:51 když už jsem si jasně uvědomil,
    že to je úplně špatně,
  • 00:14:55 že tudy taky prostě
    nemohl nikdo jet,
  • 00:14:57 tak jsem vlastně už neměl síly
    se vrátit
  • 00:15:00 a zase ji třicetkrát
    nebo padesátkrát
  • 00:15:03 vyhrabávat z toho písku ven.
  • 00:15:05 Ráno bych to asi přejel zpátky,
    zase bych to prostě dal,
  • 00:15:08 ale přes tu noc to nebylo reálný,
    abych to prostě ještě dal.
  • 00:15:11 Tak jsem teda prostě v tu chvíli
    zmáčknul ten spot
  • 00:15:15 a požádal o technickou pomoc,
  • 00:15:17 a tím jsem se víceméně vyřadil
    ze soutěže,
  • 00:15:20 což byla velká škoda,
    protože ten závod byl dobře rozjetý,
  • 00:15:23 jel jsem si na pohodu,
    tak jak jsem chtěl.
  • 00:15:26 A tady jedna navigační chyba
    mě naprosto vyřadila ze hry,
  • 00:15:29 prostě nedá se nic dělat.
  • 00:15:31 -Mezi auty bylo
    více českých vlajek,
  • 00:15:34 nesla ji například i posádka
    Wings Offroad Maratonu
  • 00:15:37 Ondřej Nachtigall a Pavlína Režná.
  • 00:15:40 V průběhu závodu se potýkala
    s četnými opravami
  • 00:15:43 a mnohahodinové penalizace
    jí neumožnily
  • 00:15:46 bojovat o stupně vítězů.
  • 00:15:48 Do senegalského cíle ale dorazila.
  • 00:15:50 Pomohly i žebříky
    k vykopávání z dun.
  • 00:15:53 Těsně pod stupni vítězů zůstal
    český Kamion Servis.
  • 00:15:57 Závodem se ale prokousával
    parádně a s úsměvem.
  • 00:16:00 Přestože i on ví,
    jak zrádný je písek.
  • 00:16:03 Vidíme úspěšnou akci Tomáše Hodra
    a Lukáše Musila.
  • 00:16:18 Jakub a Jakub neboli Endeavour,
  • 00:16:21 to jsou nováčci letošního ročníku
    africké soutěže,
  • 00:16:24 kteří se svojí Toyotou Hilux
    vyjeli skvělý bronz.
  • 00:16:28 Veselá dvojice Krofian a Rückl
    si závod maximálně užila,
  • 00:16:32 za volantem i nedobrovolně
    na kolenou.
  • 00:16:34 Čtvrtý Kamion Servis porazila
    o hodinu a čtvrt.
  • 00:16:38 Na trati i mimo ni
    hýřila dobrou náladou
  • 00:16:41 a nečekaný úspěch oslavila společně
    s dalšími českým účastníky.
  • 00:16:49 Stříbro letos vyjel Wings Team
    s Alexandrem Semenovem
  • 00:16:53 a výtečným navigátorem
    Janem Režným.
  • 00:16:55 Dlouho ale tento tým
    pomýšlel na zlato.
  • 00:16:58 -Do poloviny závodu jsme se honili
    spíše s těmi kluky,
  • 00:17:02 co jezdili tu krátkou rallye,
    tu krátkou variantu.
  • 00:17:06 Pak bohužel se nám stalo,
    co jsme nechtěli,
  • 00:17:10 kdy už jsme měli obrovský náskok,
    nechtěli jsme se převrátit,
  • 00:17:14 ale protože jsme Wingsové,
    my vždycky rádi lítáme,
  • 00:17:17 a stalo se, že jsme se ducli na bok.
  • 00:17:20 A než jsme auto dali na čtyři,
    než jsme ho zprovoznili,
  • 00:17:24 tak jsme nestihli start
    do další etapy.
  • 00:17:26 Takže jsme dostali penalizaci,
    a tím jsme pustili Speedy před nás.
  • 00:17:30 -Byla tam ještě nějaká šance
    po této etapě,
  • 00:17:33 abyste zlepšili
    to průběžné postavení?
  • 00:17:36 -Ta šance byla velice teoretická,
  • 00:17:38 protože ten rozdíl byl 34 minut,
    etapa byla krátká.
  • 00:17:41 A ono by to asi bylo
    hodně nebezpečné
  • 00:17:43 se pokoušet to za každou cenu dát.
  • 00:17:45 Navíc samozřejmě
    když se člověk snaží,
  • 00:17:48 snažili jsme se, ale hned jsme
    u toho udělali gumu zase, jako vždy.
  • 00:17:52 My vždycky jsme každou etapu
    udělali minimálně jednu gumu.
  • 00:17:55 Takže jsme se trošku zdrželi
    a Speedům to vyšlo, nám ne.
  • 00:17:58 Ale zase máme co zlepšovat.
  • 00:18:00 -Karla Maříka v Toyotě
    Speedcompany
  • 00:18:03 výborně doplnil Tomáš Kutmon,
    oba postupně stoupali tabulkou,
  • 00:18:06 až nad očekávání převzali
    zlatý pohár.
  • 00:18:09 -Předloni jsem byl,
    a to se úplně nepovedlo,
  • 00:18:12 zlomil jsem si nohu na motorce.
  • 00:18:15 A tak jsem řekl,
    tak aspoň tím autem to dojedu.
  • 00:18:18 Loni se povedlo dojet tím autem.
  • 00:18:20 A letos jsme to tak jako chtěli
    zase dojet,
  • 00:18:23 vůbec jsme neměli ambice
    se dostávat někam výš,
  • 00:18:27 ale takovými nějakými
    různými cestičkami
  • 00:18:31 jsme se tam prokousali
    a povedlo se to.
  • 00:18:34 -To auto bylo stejné,
  • 00:18:36 trénovali jste,
    chystali se trošku nějak jinak?
  • 00:18:39 Přece jenom ten první ročník
    je takový přípravný
  • 00:18:42 a pak se chcete posouvat.
  • 00:18:44 -Auto bylo stejné,
    byla tam změna v podvozku,
  • 00:18:48 nějaké úpravy,
    zlepšené tlumiče,
  • 00:18:52 a změna v navigacích.
  • 00:18:54 A jinak víceméně úplně stejné,
    bezpečnostní rám přibyl
  • 00:18:58 a trošku jsme zrychlili.
  • 00:19:04 -Co navigátor?
    -Perfektní.
  • 00:19:06 Úplně bez problémů,
    drobných pár chybiček,
  • 00:19:10 ale to se stane asi úplně každému.
  • 00:19:12 Takže úplně super,
    jsem naprosto spokojen.
  • 00:19:15 -Jak budou vypadat ty další měsíce
    v letošním roce po závodní stránce?
  • 00:19:20 -Závodní stránka, tak chtěl bych
    odjet nějaký Offroad Maraton,
  • 00:19:25 třeba čtyřkolku nebo motorku,
    možná nějaké cross country.
  • 00:19:29 A nějakou takovouhle rallye,
    samozřejmě se mi to strašně líbí,
  • 00:19:34 tak bych chtěl znova.
  • 00:19:36 Záleží jestli na to bude
    a co vybereme.
  • 00:19:41 Intercontinental je samozřejmě
    jednička v tom.
  • 00:19:47 -A tady už vidíme nejlepší
    automobilové posádky
  • 00:19:51 i všechny účastníky v cíli.
  • 00:19:53 Také vás napadá,
  • 00:19:55 zda Intercontinental Rally
    je srovnatelná s Rallye Dakar?
  • 00:19:59 -Tak jedeme do Dakaru.
  • 00:20:02 Asi se nedá srovnávat
    s jihoamerickým,
  • 00:20:05 ale dá se srovnávat,
    a na tom je to vlastně založený,
  • 00:20:08 80. a 90. léta, když se prostě
    jezdilo tam, kam se mělo jezdit.
  • 00:20:13 -Jaké to vůbec je, když Čech
    zařizuje takový závod v Africe?
  • 00:20:17 -Já myslím, že úplně stejně,
    jako když to zařizuje Francouz,
  • 00:20:21 akorát si víc rozumí.
  • 00:20:23 Ministerstva jsou stejná,
    různé přidělené orgány,
  • 00:20:26 ať je to armáda, policie,
    na hranicích je to stejné.
  • 00:20:30 Akorát si musíme najít
    společnou řeč,
  • 00:20:32 jak to udělat, aby to šlo udělat.
  • 00:20:35 -Takže když se mluví o bezpečnosti
    v Africe, zda je nebo není,
  • 00:20:39 tak jak byste mi odpověděl?
  • 00:20:41 -Bezpečnost v Africe je dvojí,
    reálná a mediální.
  • 00:20:44 Ta reálná je daleko lepší
    než ta mediální.
  • 00:20:47 A když opomenu ebolu,
    která byla třeba před rokem,
  • 00:20:51 ale byla o 2000 km dál,
  • 00:20:53 když zapomenu jakési takési
    teoretické útoky,
  • 00:20:56 které nechci zlehčovat,
    ale jsou v Mali,
  • 00:20:59 což je taky o 2000 km dál,
  • 00:21:01 tak bych v tom opravdu
    neviděl problém.
  • 00:21:04 Ti lidi jsou tady skvělí,
    vždycky tady skvělí byli.
  • 00:21:07 Samozřejmě z našeho pohledu
    máme dvě pravidla:
  • 00:21:10 neptej se proč a ničemu se nediv.
  • 00:21:13 -Co můžou závodníci čekat
    příští rok?
  • 00:21:15 -Příští rok můžou čekat,
    že dojedeme zase sem,
  • 00:21:18 ale kudy to bude, přes co to bude
    a jak to bude,
  • 00:21:22 na to si musí počkat další rok.
  • 00:21:24 -Takže za rok
    s Intercontinental Rally
  • 00:21:26 opět na shledanou.
  • 00:21:33 Mistrovství světa superbiků začalo
    tentokráte v Austrálii.
  • 00:21:37 Letošní světový šampionát
  • 00:21:39 má z českého pohledu
    zajímavou příchuť.
  • 00:21:42 Z mistrovství světa Moto GP
    přešel do superbiků Karel Abrahám.
  • 00:21:46 Společně se superbikovým
    šampionátem
  • 00:21:49 se jezdí i mistrovství světa
    supersportů.
  • 00:21:52 V nich do sezóny vlétl další
    český reprezentant Ondřej Ježek.
  • 00:21:56 Pojďme ale pěkně po pořádku
    na první letošní závod superbiků.
  • 00:22:00 V něm se nejvíce dařilo továrnímu
    jezdci týmu Kawasaki
  • 00:22:04 Jonathanu Reaovi,
    startoval do závodu z první řady.
  • 00:22:08 Chvíli vodil celé pole za sebou,
  • 00:22:10 posléze přepustil vedení Nizozemci
    van der Markovi na Hondě.
  • 00:22:14 V sedmém kole z 22 plánovaných
    se vrátil zpět do čela
  • 00:22:17 a v první jízdě sezóny tak navázal
    na loňské výsledky.
  • 00:22:21 Vykročil tak rázně za obhajobou
    mistrovského titulu.
  • 00:22:25 Na první body v mistrovství světa
    superbiků dosáhl
  • 00:22:28 i český reprezentant Karel Abraham.
  • 00:22:31 Startoval z šesté řady na roštu
    australského závodu.
  • 00:22:34 V úvodu se sice propadl
    na 18. místo,
  • 00:22:37 ale v průběhu závodu se posouval
    postupně až ke konečné 13. příčce.
  • 00:22:41 Za vítězným Reou projeli cílem
    Brit Chaz Davies.
  • 00:22:44 a Nizozemec van der Mark.
  • 00:22:46 Klasifikováno bylo v první jízdě
    19 závodníků.
  • 00:22:50 I ve druhém závodě MS superbiků
  • 00:22:52 dosáhl Karel Abraham
    na bodované umístění,
  • 00:22:55 když obsadil 11. příčku.
  • 00:22:58 Do druhé jízdy úvodního podniku
    mistrovství světa
  • 00:23:01 startoval jezdec stáje
    Milwaukee BMW z 15. pozice.
  • 00:23:05 Dlouho bojoval o příčku
    v nejlepší desítce.
  • 00:23:08 Nakonec dojel jedenáctý.
  • 00:23:10 S celkem 8 body je nyní
    v průběžném hodnocení šampionátu
  • 00:23:14 jezdec z Brna třináctý.
  • 00:23:17 Na nejlepší desítku ztrácí
    ale jeden jediný bod.
  • 00:23:20 Na suché trati za teploty 22 stupňů
    se opět nejvíce dařilo
  • 00:23:24 loňskému mistru světa Reovi,
    vybojoval opět vítězství,
  • 00:23:28 přestože většinu času strávil
    na druhé příčce.
  • 00:23:31 Většinu jízdy odvodil na čele
    Tom Sykes,
  • 00:23:34 ale do cíle dojel až jako šestý.
  • 00:23:42 Smůlu měl Chaz Davies,
  • 00:23:44 který byl po předposledním kole
    na čele závodu,
  • 00:23:47 ale upadl a přes veškerou snahu
    po nasednutí na motocykl
  • 00:23:51 nedokázal dojet na lepším
    než desátém místě.
  • 00:23:54 Rea dojel do cíle první
    s náskokem necelé sekundy
  • 00:23:58 před Nizozemcem van der Markem.
  • 00:24:00 Třetí Ital, Davide Giugliano,
    ztratil sekundu a půl.
  • 00:24:04 Těsně za ním projel cílem
    další z bývalých jezdců Moto GP,
  • 00:24:08 Nicky Hayden z Austrálie.
  • 00:24:13 I po závodě supersportů
  • 00:24:15 putují nějaké body mistrovství
    světa do České republiky,
  • 00:24:19 a to zásluhou Ondřeje Ježka.
  • 00:24:21 Ten projel cílem osmý
    a závod charakterizoval slovy:
  • 00:24:25 konec dobrý, všechno dobré.
  • 00:24:27 V Austrálii přišel nejprve
    ošklivý pád při testech
  • 00:24:31 a jezdec týmu Go Eleven
    byl rád, že se postavil na nohy.
  • 00:24:34 V měřených trénincích
    ani v kvalifikaci
  • 00:24:37 to i vzhledem k naraženinám
    nebylo úplně ono,
  • 00:24:40 ale v závodě už ano.
  • 00:24:42 Výsledkem bylo 8. místo
    a zisk prvních osmi bodů.
  • 00:24:46 Podle něj byly
    jiné povětrnostní podmínky,
  • 00:24:49 a ty hlavně ovlivnily průjezd
    všemi rychlými levými zatáčkami.
  • 00:24:53 Supersport se v tomto chová
    úplně jinak
  • 00:24:56 a český jezdec
    se s tím nedokázal srovnat.
  • 00:24:59 Hlavní závod už ale byla jiná káva.
  • 00:25:01 Ondřejovi vyšel start,
    byl součástí vedoucí skupiny
  • 00:25:04 a nakonec se mohl radovat z prvních
    osmi bodů do hodnocení šampionátu.
  • 00:25:09 Nyní čeká českého jezdce
    pár dní odpočinku
  • 00:25:12 a pak už jede na druhý závod
    do Thajska.
  • 00:25:15 První podnik v supersportech
    vyhrál Randy Krummenacher,
  • 00:25:19 jenž si na konto připsal
    plný počet bodů.
  • 00:25:21 Na druhém místě projel cílem
    Federico Caricasulo
  • 00:25:25 a třetí místo vybojoval
    po parádním výkonu Anthony West.
  • 00:25:29 Další závod mistrovství světa
  • 00:25:31 se jede za necelé dva týdny
    v Thajsku.
  • 00:25:37 Úvodní závod 18dílného seriálu
    mistrovství světa v motokrosu
  • 00:25:42 o víkendu odstartoval
    v katarském Losailu.
  • 00:25:45 Jedna z nejmodernějších zemí
    planety
  • 00:25:48 leží na pobřeží Perského zálivu.
  • 00:25:50 V zemi žije přes 2 miliony obyvatel
  • 00:25:52 a je známa velkou produktivitou
    těžby ropy a zemního plynu.
  • 00:25:56 I úvodní závod letošní sezóny
    odpovídal tomu,
  • 00:25:59 jak to v Kataru vypadá.
  • 00:26:01 Jen ta jezdecká účast
    by mohla být o něco větší.
  • 00:26:04 Ale pojďme k prvnímu závodu,
  • 00:26:06 který byl na silničním okruhu
    International Circuit,
  • 00:26:10 závod kubatury MX2.
  • 00:26:12 Nejlepší pozici na startu
    měl právo si vybírat
  • 00:26:15 skvělý nizozemský jezdec,
    dvojnásobný mistr světa
  • 00:26:18 Jeffrey Herlings,
    který měl před podnikem
  • 00:26:21 na svém kontě 47 vítězství
    v závodech mistrovství světa.
  • 00:26:24 Na start první jízdy se nakonec
    postavilo 23 jezdců,
  • 00:26:27 bohužel,
    na což si budeme muset zvyknout,
  • 00:26:30 bez účasti českého závodníka.
  • 00:26:32 První jízdu vyhrál právě Nizozemec
    Jeffrey Herlings
  • 00:26:35 před Francouzem Dylanem Ferrandisem
    a Lotyšem Jonassem Paulsem.
  • 00:26:39 Druhá jízda skončila
    na prvních třech místech
  • 00:26:41 stejně jako jízda první,
  • 00:26:44 a stejné je tedy i pořadí
    na čele tabulky šampionátu.
  • 00:26:47 A teď se pojďme podívat na závod
    třídy MX1.
  • 00:26:50 Tim Gaiser zažil neuvěřitelné
    debutové vítězství,
  • 00:26:53 na MXGP Kataru vyhrál obě jízdy
    a zajel nejrychlejší kolo ve druhé,
  • 00:26:57 čím vyzdvihl dominantní víkend.
  • 00:26:59 Úvodní Grand Prix sezóny 2016
    byla také první pro Gaisera
  • 00:27:03 v sedle Hondy CRF 450 rv.
  • 00:27:05 Tuto Grand Prix
    úřadující mistr světa MX2
  • 00:27:08 absolvoval na větším stroji.
  • 00:27:10 Slovinec už dlouho používal
    čtyřistapadesátku pro trénink
  • 00:27:13 a čekal, že se to projeví dobře
    v této sezóně MXGP.
  • 00:27:16 Ale i on byl příjemně překvapen
    dominancí na trati.
  • 00:27:19 V průběhu celého víkendu
  • 00:27:21 bylo jeho číslo 243
    v popředí tabulky časů.
  • 00:27:24 Třetí byl ve volném tréninku,
  • 00:27:26 čtvrté místo zajel
    v měřeném tréninku,
  • 00:27:29 druhý v kvalifikačním závodě
  • 00:27:31 a vše završil v závodě
    dvojnásobnou výhrou.
  • 00:27:33 Přitom se tak stal
    nejmladším nováčkem,
  • 00:27:36 který vyhrál motokrosovou
    Grand Prix v prestižní třídě MXGP.
  • 00:27:40 19 let mu bylo loni v září,
    to znamená,
  • 00:27:42 že do druhého závodu v Thajsku
    o nadcházejícím víkendu
  • 00:27:46 odstartuje motokrosový mistr světa
    MX2 s tím,
  • 00:27:49 že vede světový šampionát MXGP.
  • 00:27:51 No a to byla poslední informace
    tohoto vydání pořadu SVĚT MOTORŮ.
  • 00:27:55 Za týden opět na shledanou.
  • 00:27:59 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2016

Související