iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 2. 2008
18:25 na ČT2

1 2 3 4 5

22 hlasů
3196
zhlédnutí

Příběhy domů

Ve stínu hvězdy Hotelu Internacionál

Budovatelské monstrum stále shlíží na pražské Dejvice

17 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Příběhy domů - Ve stínu hvězdy Hotelu Internacionál

  • 00:00:20 Prožil jsem v Dejvicích
    většinu svého života.
  • 00:00:22 Při pohledu z okna
    mě pokaždé upoutala
  • 00:00:24 zářící hvězda hotelu Internacionál.
  • 00:00:27 Říkali jsme mu
    "Sen šíleného cukráře?.
  • 00:00:30 Nikdy jsem do něj nevstoupil
  • 00:00:31 a až dnes mám možnost
    jej pořádně prozkoumat.
  • 00:00:34 Zabloudili jsme i na konečnou
    do Podbaby v Praze.
  • 00:00:37 Tam stojí náš první pražský
    mrakodrap, hotel Internacionál.
  • 00:00:41 Nastojato se nám nevešel,
    a tak jsme mu trošinku pomohli.
  • 00:00:51 Hotel Internacionál byl vlastně
    postavený v letech 1953 - 1957
  • 00:00:57 jako ubytovna pro generály
    Varšavské smlouvy.
  • 00:00:59 Také vlastně dodneška za hotelem
    jsou stále dejvická kasárna,
  • 00:01:02 která vlastně tvořila jeden celek
    s tímto hotelem.
  • 00:01:06 V roce 1957 však armáda
    konstatovala,
  • 00:01:09 že takto velký hotel
    už potřebovat nebude,
  • 00:01:11 takže byl vlastně převeden
    do sítě hotelů Čedok.
  • 00:01:15 Nejprve se jmenoval hotel Družba,
  • 00:01:18 a po půl roce - byla na to dokonce
    vyhlášená veřejná soutěž -
  • 00:01:21 byl přejmenován
    na hotel Internacionál
  • 00:01:24 a vlastně pod tímto názvem dodnes,
    si myslím,
  • 00:01:26 že je v duších Pražanů zapsán.
  • 00:01:30 Hotel Internacionál je jednou
    z nejzajímavějších staveb v Praze,
  • 00:01:32 byť stojí tak v ústraní
  • 00:01:34 a dlouhá léta by k němu
    mohlo patřit
  • 00:01:36 slovo nenáviděný, nebo opovrhovaný.
  • 00:01:38 Projekt byl velkorysý,
    protože předpokládal,
  • 00:01:43 že v centrální části bude hotel
    pro důstojníky,
  • 00:01:45 v obou bočních křídlech budou
    garsoniéry pro mladší důstojníky,
  • 00:01:49 u nich se předpokládalo,
    že sem přijdou s rodinami.
  • 00:01:52 Čepička měl představu,
  • 00:01:54 že zahajovací ceremoniál
    tohoto objektu
  • 00:01:56 bude za přítomnosti Stalina,
  • 00:01:58 že Stalin bude procházet
    hlavním vchodem
  • 00:02:01 a potom po hlavním schodišti
    bude vystupovat do restaurace,
  • 00:02:05 kde bude pro něj podáváno
    občerstvení,
  • 00:02:08 a na tomto schodišti
    že na každé straně bude stát
  • 00:02:10 jeden ze salutujících generálů
  • 00:02:13 a tím špalírem že on bude
    procházet.
  • 00:02:15 Najednou zjistil, že má pouze
    44 generálů
  • 00:02:17 a hotel že má více schodů,
    tak nařídil odbourat schody
  • 00:02:21 do počtu 44 generálů na každé
    straně, čili na dvacet dva.
  • 00:02:27 Já bych směle označil tento hotel
    jako podnik pétépáků,
  • 00:02:31 protože nás tady pracovalo
    hodně.
  • 00:02:35 Většina z nás byla postižena
    klasifikací E,
  • 00:02:37 to znamenalo "návrat nežádoucí?.
  • 00:02:42 Samozřejmě, těch úrazů bylo
    poměrně víc.
  • 00:02:44 Dokonce více než 300 - 400
    bylo smrtelných úrazů.
  • 00:02:51 Armáda, tedy jmenovitě tehdejší
    obávaný ministr Čepička,
  • 00:02:54 prosadili tuto kuriózní stavbu,
  • 00:02:58 o které vlastně Jan Werich říkal,
    "že je tam postavená věž,
  • 00:03:02 na ní ještě jedna věž,
  • 00:03:04 na tom ještě jedna věž
    a je to vóóšklivý!?
  • 00:03:09 Co se týče té zvláštní architektury
    hotelu Internacionál,
  • 00:03:11 to je styl, kterému se zlidověle
    říká "soreal?,
  • 00:03:14 jinak socialistický realismus.
  • 00:03:16 Ono to není ani socialistické
    ani realistické,
  • 00:03:19 je to taková zvláštní architektura,
  • 00:03:21 která k nám přišla ze Sovětského
    svazu.
  • 00:03:23 Je pravda, že se dlouho zatajovalo,
  • 00:03:26 odkud je vlastně původ této
    tzv. stalinské architektury,
  • 00:03:30 která může připomínat novogotické
    věže,
  • 00:03:34 má v sobě takovou tu vertikalitu,
    štíhlost,
  • 00:03:36 směřování někam k oblakům.
  • 00:03:39 Dneska už se všeobecně ví,
  • 00:03:40 že ta inspirace přišla
    ze Spojených států amerických.
  • 00:03:43 Zajímavostí také je,
    že v těch padesátých letech
  • 00:03:46 na ten hotel bylo nesmírné
    množství peněz,
  • 00:03:48 protože on přišel zhruba
    na miliardu korun.
  • 00:03:52 Protože to byla vládní,
    armádní zakázka,
  • 00:03:54 tak se, samozřejmě,
    na té stavbě nešetřilo.
  • 00:03:57 Proto je zde také dodnes dochovaná
    poměrně bohatá umělecká výzdoba.
  • 00:04:02 Veškerý nábytek zde byl na zakázku,
    ale nejenom nábytek,
  • 00:04:06 ale i takové věci,
    jako jsou sklo a porcelán.
  • 00:04:10 Díky tomu, že se to tu změnilo
    na hotel,
  • 00:04:12 tak byla ještě i povýšená výzdoba,
  • 00:04:14 která je dodneška unikátně
    dochovanou galerií
  • 00:04:18 toho stylu socialistického
    realismu.
  • 00:04:20 Na některé věci byly dokonce
    vypsány soutěže,
  • 00:04:23 ať už to byly goblény, koberce,
    nebo i některé obrazy.
  • 00:04:27 Některé ty návrhy jsou tak bizarní,
  • 00:04:30 například "rudoarmějec s českou
    selkou pod horou Říp
  • 00:04:33 vyměňuje džbánek mléka za samopal?
    a podobně.
  • 00:04:37 Tady je jeden z významných gobelínů
    Cyrila Boudy, Praha hudební.
  • 00:04:42 V době, kdy padl mýtus Stalina,
  • 00:04:45 tak bylo nařízeno jí vypárat
    ten pomník z toho gobelínu.
  • 00:04:51 Na tento gobelín však zapomněli,
  • 00:04:53 takže tady je poslední důkaz,
    že na Letné stál pomník Stalina.
  • 00:04:58 Já tady bydlím
  • 00:04:59 a já tady už něco přes dvacet let
    vždycky vystoupím z domu
  • 00:05:04 a dívám se na tento objekt.
  • 00:05:06 Dům je to ošklivej,
    to mu nikdy nikdo nevezme,
  • 00:05:09 ale zase na druhou stranu
    je tam ohromný řemeslo.
  • 00:05:13 Ahoj!
  • 00:05:17 My když jsme se rozhodli
    točit ten film,
  • 00:05:20 tak pochopitelně jsme se zajímali
    o to,
  • 00:05:22 co zůstalo v Internacionálu
    původního.
  • 00:05:27 Já jsem do tý doby,
  • 00:05:30 než jsme se rozhodli
    ten film točit,
  • 00:05:31 nikdy v tom hotelu nebyl vevnitř.
  • 00:05:35 Zjistili jsme, že tam je mnoho
    překvapivého.
  • 00:05:37 Zaprvé, že celá řada té výzdoby,
    těch mozaik a těch řemeslných věcí,
  • 00:05:43 i když jsou ideologicky podivný,
  • 00:05:47 tak jsou nesmírně dobře
    řemeslně provedený.
  • 00:05:51 Každá ta mozaika, každý ten dělník,
    opírající se o lopatu u míchačky,
  • 00:05:55 je dobře provedený v tom mramoru.
  • 00:05:59 Nyní půjdeme do druhého suterénu,
  • 00:06:02 do toho objektu,
    kde jsou dochované bunkry,
  • 00:06:05 které tomuto vojenskému objektu
    sloužily pro úkryt
  • 00:06:08 v době studené války.
  • 00:06:11 Byly tady vojenské kryty
    až pro 600 osob,
  • 00:06:15 kde měly možnost zde
    až čtrnáct dní přežívat.
  • 00:06:17 Jsou, samozřejmě, dochovány
    v tom původním stavu, tak jak byly.
  • 00:06:19 -Dobrý den, zdravím, jak se máte?
    -Jo, jde to!
  • 00:06:24 Tady je protiatomový kryt,
    kde je půlmetrová betonová deska,
  • 00:06:28 nad tím je celé patro
    zasypané pískem,
  • 00:06:30 pak je další betonová deska
    a teprve potom je přízemí,
  • 00:06:34 čili to je důkaz o tom,
  • 00:06:37 jak bytelně se stavělo
    v tehdejší době
  • 00:06:40 a za druhé, jak velkou obavu
    měla armáda z případného napadení.
  • 00:06:49 Dokonce zde má i výstupy,
  • 00:06:50 kdyby byl objekt po bombardování
    zborcen,
  • 00:06:54 jeden pod Julisku
  • 00:06:55 a jeden na náměstí před hotel
    ke stanici autobusu, kde je výlez.
  • 00:07:02 Říká se, že tady vlastně
    byla budovaná chodba
  • 00:07:05 až na generální štáb.
  • 00:07:10 Zajděte si s námi na kratičkou
    prohlídku
  • 00:07:11 nového mezinárodního hotelu
    v Praze - Dejvicích.
  • 00:07:14 A nejste-li pověrčiví,
    můžeme začít třeba ve 13. poschodí.
  • 00:07:19 Zahradnice tu vykouzlily
    krásnou zimní zahradu.
  • 00:07:25 Hlavní stěnu zdobí mozaika
    národního umělce Maxe Švabinského.
  • 00:07:37 A teď sestoupíme do hotelových
    pokojů.
  • 00:07:40 Každé apartmá vyhovuje veškerým
    nárokům na pohodlné bydlení.
  • 00:07:45 Skleněný reliéf vyrobili
    železnobrodští skláři.
  • 00:07:48 Ostatní zařízení i výzdobu
  • 00:07:50 si budete moci sami prohlédnout
    při návštěvě Prahy.
  • 00:07:56 Nyní vystupujeme do 14. patra,
  • 00:07:58 protože 13. v žádném hotelu
    nikde není,
  • 00:08:04 takže ze 12. vystupujeme
    do 14. patra,
  • 00:08:05 kde byl původně noční klub.
  • 00:08:09 Za doby, kdy využíval tento prostor
    pan Čepička,
  • 00:08:12 tak zde byla nádherná zimní zahrada
    s velkou květenou
  • 00:08:15 a s velice zajímavými rostlinami
    a také to sloužilo jako čítárna.
  • 00:08:24 Tudy je potom výlez
    nahoru k tomu tulipánu.
  • 00:08:28 Mám-li hovořit o hvězdě,
  • 00:08:30 která za bývalého režimu
    svítila červeně
  • 00:08:31 a byl na ní srp a kladivo,
  • 00:08:35 tak já, když jsem nastoupil
    do hotelu,
  • 00:08:36 tak už tady hvězda nesvítila,
    protože do ní uhodil blesk.
  • 00:08:39 Tak teď jsme v tulipánu,
    to je nejvyšší bod,
  • 00:08:42 kam se dá vystoupat na tomto
    hotelu,
  • 00:08:44 protože potom dál už je pouze
    ten trn s hvězdou.
  • 00:08:51 V době po revoluci, kdy se zde
    natáčel film Šakalí léta,
  • 00:08:54 tak byla hvězda zprovozněna
  • 00:08:57 a právě večer v průběhu natáčení,
  • 00:09:00 kdy dělali záběr na svítící rudou
    hvězdu nad Internacionálem,
  • 00:09:03 tak za mnou přijela domů policie,
  • 00:09:05 že obyvatelstvo Prahy 6
    volá na policii, že co se děje,
  • 00:09:09 jestli jsme se zase vrátili
    do starých časů,
  • 00:09:11 proč svítí rudá hvězda
    opět nad Internacionálem?
  • 00:09:15 My jsme se dozvěděli při těch
    obhlídkách,
  • 00:09:17 že rudá hvězda na špičce hotelu
    Internacionál svítila.
  • 00:09:21 Když jsme ji naposled rozsvítili
    červeně,
  • 00:09:25 vím, že to vzbudilo v těch
    Dejvicích různé reakce.
  • 00:09:30 Toto je rumpál, kterým se ovládá
    mechanismus hvězdy,
  • 00:09:34 kterým zajíždí dovnitř hotelu
    právě kvůli údržbě,
  • 00:09:38 nebo například pro přetírání
    z jedné barvy na druhou,
  • 00:09:42 tak jak už to bylo v minulosti
    z červené na zelenou
  • 00:09:45 a pak zase ze zelené na žlutou,
    nebo na zlatou.
  • 00:09:48 V roce 1968 byla snaha hvězdu
    z tohoto objektu odstranit,
  • 00:09:54 ale jak víme, v r. 1969 zase vyjela
    zpátky nahoru
  • 00:09:58 a na nejvyšších místech bylo
    rozhodnuto
  • 00:10:00 o upevnění hvězdy napevno,
  • 00:10:03 aby již nikdy nebyla z tohoto
    objektu odstraněna.
  • 00:10:08 Já mám takové první setkání
    s hotelem Internacionál,
  • 00:10:12 kdy nás vzala soudružka učitelka
    na vlastivědnou vycházku
  • 00:10:15 tady na vrch Baba,
    který je nad tím.
  • 00:10:18 Já jsem netušil, že se tu dole
    něco takového děje,
  • 00:10:21 byl jsem z Hanspaulky.
  • 00:10:23 Tak jsme šli a najednou se to
    pod námi objevilo
  • 00:10:26 a soudružka učitelka říkala:
  • 00:10:27 Tak, tohleto vytvořili naši
    soudruzi.
  • 00:10:33 To je, děti, první mrakodrap
    v Praze!
  • 00:10:35 A představte si, že dědeček vašeho
    spolužáka Saši
  • 00:10:39 pracoval jako architekt v tom týmu,
    který to vytvořil.
  • 00:10:43 A teď všichni : Jééé...
  • 00:10:44 Já jsem k tomu měl úctu -
    první mrakodrap v Praze...
  • 00:10:47 A pak někdy jsem se dostal pod
  • 00:10:51 a koukal jsem se na tu věžičku,
    na tu hvězdu,
  • 00:10:54 šly mraky a mně se zamotala hlava
    a byl to takový zvláštní pocit.
  • 00:10:59 Tady se nacházíme v 10. patře,
    to bylo původně Čepičkovo apartmá,
  • 00:11:02 kde měl svoji ložnici, obývák,
    jídelnu, pracovnu, přijímací salón.
  • 00:11:07 Po předání hotelu Čedoku
    zde bydleli takoví významní hosté,
  • 00:11:11 jako třeba Louis Armstrong
    nebo kosmonauti
  • 00:11:14 a další významné osobnosti.
  • 00:11:19 Hotel Internacionál dával Dejvicům
    takovej punc,
  • 00:11:21 jako kdybysme žili v přístavu,
    někde na letišti, nebo tak.
  • 00:11:26 Sportovci tady bejvali ubytovaný,
    to se loudily podpisy.
  • 00:11:31 Závod míru když se jel,
  • 00:11:33 nebo mistrovství světa v hokeji
    a tyhlety závody.
  • 00:11:36 Cizí auta, Kde jinde jste chtěli
    vidět cizí auta, než tady?
  • 00:11:43 Když se dělaly Šakalí léta,
  • 00:11:44 tak to byly ty popelnice,
    kterým se říkalo "cizina"
  • 00:11:47 a tam se chodilo krást.
  • 00:11:48 No krást - to nebylo kradení,
    ale vybírat obsah popelnic,
  • 00:11:51 protože tam byly různý krabičky
    od Malborek
  • 00:11:55 a takový poklady, to se sbíralo.
  • 00:12:00 To se dobře měnilo s jinejma dětma,
  • 00:12:03 takže jsme se pořád motali
    tady kolem těch popelnic.
  • 00:12:08 Copak tu maj tak vzácnýho,
    že to tak syslej?
  • 00:12:15 Hotel Internacionál byl
    přístupnější občanům Prahy 6.
  • 00:12:23 Sem chodili lidi zadem s taškama
    pro pivo pro žlučníkáře, pro Plzeň.
  • 00:12:30 Na baru bylo italský espresso
    Carimalli, na páku.
  • 00:12:34 Velkolepý akce a recepce, státní.
  • 00:12:36 V pondělí svazáci, v úterý
    komunisti, ve středu rybáři,
  • 00:12:39 ve čtvrtek národní výbor,
    v pátek další ples,
  • 00:12:42 v sobotu a v neděli, furt,
    denně tady něco bylo.
  • 00:12:45 A pak byl ještě Internacionál
    zajímavej
  • 00:12:47 v těch mejdánovejch letech.
  • 00:12:49 Když došlo pití, tak se šlo
    sem do výtahu
  • 00:12:53 a vyjelo se přímo nahoru
    až někam do kuchyně,
  • 00:12:57 tzv. na etáž...,
    tam kuchař beze slova -
  • 00:13:01 dal jsi stokorunu
    a dal člověku láhev rumu.
  • 00:13:07 Praha přivítala delegace
    členských zemí RVHP,
  • 00:13:10 kteří sem přijeli jednat o dalším
    prohloubení hospodářské spolupráce
  • 00:13:14 socialistických zemí.
  • 00:13:17 V tomto sále se určovalo,
    který stát co bude vyrábět.
  • 00:13:21 Když hlásil člen sovětské delegace,
  • 00:13:25 že budou Bulhaři vyrábět naše
    motocykly Jawu,
  • 00:13:28 tak vystoupil ředitel Jawy a říkal:
  • 00:13:32 Soudruhu, a co já má udělat s těma
    několika tisíci zaměstnanci?
  • 00:13:37 Tak ten mu řekl: Jo, tak budeš
    dělat reflektory. Hotovo.
  • 00:13:41 Otevřením hotelu Interkontinental
  • 00:13:42 v podstatě ta luxusní klientela,
    ta movitější, ta západní,
  • 00:13:46 ta odcházela právě do toho
    Interkontinentalu
  • 00:13:49 a hotel Internacionál byl využíván
  • 00:13:52 především klientelou
    socialistického tábora
  • 00:13:56 a hotel začal ztrácet na svém
    významu.
  • 00:13:59 Začátkem 90. let byl hotel
    privatizován
  • 00:14:02 v rámci kupónové privatizace
  • 00:14:04 a vlastně první hotelová
    společnost, která ho měla,
  • 00:14:07 tak přistoupila k radikální
    a kompletní rekonstrukci.
  • 00:14:11 Veškeré socialisticko-realistické
    prvky
  • 00:14:13 měly být zakryty sádrokartonovými
    podhledy,
  • 00:14:16 umělecká díla měla být prodána,
    dokonce byla připravována dražba.
  • 00:14:22 Myslím si, že je strašně cenné
    a důležité,
  • 00:14:25 že tehdejší management hotelu
    a hotelová společnost pochopili,
  • 00:14:28 že vlastně na té bizarnosti
    tady toho domu
  • 00:14:32 mohou založit svoji obchodní
    politiku.
  • 00:14:35 Jedna z největších rekonstrukcí
    proběhla v tomto hotelu
  • 00:14:39 v roce 1996, kde jenom pro
    zajímavost musím připomenout,
  • 00:14:41 že naši technici nacházeli
    skryté kamery v pokojích,
  • 00:14:45 včetně odposlouchávacích zařízení
    a spoustu jiných zajímavostí.
  • 00:14:52 Od r. 2000 je vlastně tento hotel
  • 00:14:54 Národním monumentem české
    republiky, což nás velmi těší.
  • 00:14:58 Hotel je nejvýznamnější
  • 00:15:00 socialisticko-realistickou stavbou
    na našem území.
  • 00:15:03 Ano, je třeba si uvědomit,
    že je to doklad 50. let,
  • 00:15:08 kdy se zde v této republice
    vraždilo
  • 00:15:10 a zcela bez soudu zavíralo atd.,
  • 00:15:12 ale víceméně - ta doba tady byla
    a nedá se odepsat
  • 00:15:16 a nedá se ani odepsat z dějin
    architektury.
  • 00:15:20 Až poslední léta nachází v této
    architektuře nějaké hodnoty,
  • 00:15:25 které stojí za to,
    abychom se k nim vraceli,
  • 00:15:27 protože samozřejmě tyto stavby
    mají ještě tu souvislost
  • 00:15:31 s tou politikou doby, čili takový
    ten společensky negativní kontext,
  • 00:15:35 za který nemohou, ale kterého se
    asi nikdy nezbaví.
  • 00:15:40 Jsem velice rád, že dnes nepatří
    hotel k zatracovaným,
  • 00:15:43 tak jako tomu bylo dříve,
  • 00:15:44 i když ta jeho poplatnost režimu
    tady je vidět na každém kroku.
  • 00:15:49 V každém případě cizinci,
  • 00:15:50 kteří dnes přijíždějí do tohoto
    hotelu,
  • 00:15:52 neznaje jeho politickou minulost,
  • 00:15:54 se na něj samozřejmě dívají
  • 00:15:56 jako na architektonickou
    zvláštnost.
  • 00:15:59 Jsem rád, že má tento hotel
    svoji klientelu
  • 00:16:02 a ztrácí ten punc toho nechtěného,
    toho představitele špatného režimu.
  • 00:16:12 A tak jsem nakonec rád,
    že tato bizarní galerie,
  • 00:16:14 tento americko-ruský mrakodrap
    na okraji Dejvic,
  • 00:16:16 zůstane zachován jako
    připomínka dob,
  • 00:16:19 které se, doufám,
    už nikdy nevrátí...
  • 00:16:23 Skryté titulky: Vlasta Malíková
    Česká televize 2008

Související