iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
27. 9. 2012
17:20 na ČT1

1 2 3 4 5

16 hlasů
15427
zhlédnutí

Auto Moto Styl

Optika pro řidiče — Test Kia Cee'd — Škoda Octavia II — Mazda MX-5

22 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Auto Moto Styl

  • 00:00:15 Vítejte u Automotostylu.
  • 00:00:17 Dnes se zaměříme na praktickou
    módu za volantem.
  • 00:00:22 -A nejen za volantem.
    -Chcete vědět víc?
  • 00:00:25 Tak si počkejte na dnešní téma.
    Teď krátký přehled.
  • 00:00:32 Dnes se s kolegou podíváme
    na Kia Ceed v klasickém testu.
  • 00:00:37 Ve staronové rubrice Autobazar
    poradíme,
  • 00:00:41 jak si nejlépe vybrat
    Octavii 2. generace.
  • 00:00:45 S kolegou Honzou Koubkem
    provětráme roomster Mazdu MX-5.
  • 00:00:57 Mám dilema, které z těch dvou
    si mám vzít do auta?
  • 00:01:02 -Které budou praktičtější.
    -Víš, co?
  • 00:01:06 Sundej si to, nekoukej s tím
    do sluníčka,
  • 00:01:09 protože my na optiku do auta
    máme dnes specialistu,
  • 00:01:14 pan Petr Vrubel,
    on ti poradí něco lepšího.
  • 00:01:18 Poradil bych vám jiné modely,
    speciální brýle pro řidiče.
  • 00:01:23 Ty dokáží měnit svoje světelné
    podmínky a výkon
  • 00:01:27 podle světla vně vozu.
  • 00:01:29 Je to nejlepší volba,
    která může být.
  • 00:01:33 Já vidím, že tady máte dva druhy.
    Je několik druhů?
  • 00:01:37 Znamená to, že já budu používat
    v autě třeba patery brýle?
  • 00:01:42 V autě se používají jen jedny
    na celodenní jízdu.
  • 00:01:47 Jsou pánské a dámské modely.
  • 00:01:49 Ty brýle slouží po celý den
    od rána do večera
  • 00:01:54 -za jakýkoliv světelných podmínek.
    -Je to asi nákladná záležitost.
  • 00:01:59 Můžete nám říct cenu?
  • 00:02:01 Je to skutečně kvalitní výrobek,
    a tak cena začíná pod 5 000,-Kč.
  • 00:02:06 Ty brýle mají i zajímavý design,
    jsou slušivé.
  • 00:02:11 -Tak se dají používat i mimo auto?
    -Samozřejmě, brýlí je celá sada.
  • 00:02:16 Jsou pánské, dámské modely,
    plastové, kovové.
  • 00:02:20 Mohou sloužit jako normální
    brýle i mimo auto.
  • 00:02:24 Tedy když sportuju, půjdu na nákup,
    cokoliv?
  • 00:02:28 Samozřejmě.
  • 00:02:29 Nejdůležitější na těch brýlích
    je technologie.
  • 00:02:34 O té se dozvíte víc
    po 1. reportáži.
  • 00:02:42 Nízké otáčky.
  • 00:02:45 Píšete nám, že chcete testy
    reálných běžných aut.
  • 00:02:49 Ne ty naše monstra převýkonované,
  • 00:02:52 ve kterých pálíme
    hektolitry benzinu.
  • 00:02:56 Tak jsme si vzali Kia Ceed
    a rozhodli jsme se
  • 00:03:00 pro uživatelský podrobný test
    se vším, co k tomu patří.
  • 00:03:05 Teď testuju spotřebu.
  • 00:03:08 Chci ji dostat na 4,1,
    co udává výrobce.
  • 00:03:11 Nejde mi to.
  • 00:03:15 Naftový 4válec 1.6 CRDI by měl
    průměrně spotřebovat 4,1 na 100 km.
  • 00:03:21 Na okreskách by to mělo být
    ještě méně, 3,7 litrů.
  • 00:03:27 Testované auto chtělo o litr víc.
    Od 4,7 po 5,1 litru.
  • 00:03:39 Kia Ceed není autem prvního dojmu.
  • 00:03:43 Ale má opravdu vyvážený design
    a střízlivé proporce.
  • 00:03:48 Zepředu připomíná Maserati
    a zezadu Astru
  • 00:03:51 a jako celek vypadá k světu.
  • 00:03:54 I když je to z uživatelského
    hlediska druhořadé,
  • 00:03:59 můžete se vzhledem auta pochlubit.
  • 00:04:02 Důležitější jako letky
    v předních světlech
  • 00:04:06 je snížení aerodynamického hluku
    oproti prvému Ceed.
  • 00:04:11 Novinka má také robustnější
    karosérii, lepší výhled ven
  • 00:04:16 a tišší zavírání dveří.
    Začněme od kufru.
  • 00:04:20 Na 380 litrů to nevypadá
    a zjistil jsem i proč.
  • 00:04:24 Pro toto dvojité dno,
    které může působit jako plus,
  • 00:04:29 ale nejsem o tom přesvědčený.
    V bocích jsou odkládací boxy,
  • 00:04:34 ale když chcete využít prostor
    pod tím, abyste měli 380 litrů,
  • 00:04:39 tak nevím, co tam dáte?
  • 00:04:41 Je to nízké
    a je k tomu těžký přístup.
  • 00:04:45 Když chcete tento dekl dát zpět,
    tak se vždy zpříčí.
  • 00:04:50 Hledali jsme způsob,
    jak to tam dávat.
  • 00:04:53 Potřebujete dvě ruce,
    talent na manuální práce
  • 00:04:57 a pak se to podaří.
  • 00:04:59 Víc by nás potěšili takové zavírací
    boxy po stranách.
  • 00:05:04 Potom by to nebylo už 380 litrů,
  • 00:05:07 a neměli byste rovné dno
    se sklopenými opěradly.
  • 00:05:11 Pokud jde o kufr,
    tak je to průměr třídy.
  • 00:05:15 Kokpit je to, co mě na Kia Ceed
    nejvíc baví.
  • 00:05:20 A co je největší hodnotou.
  • 00:05:22 Nemám na mysli špičkově
    zpracované materiály
  • 00:05:26 a vysokou úroveň dílenského
    zpracování,
  • 00:05:30 ale ergonomické uspořádání
    všech prvků.
  • 00:05:33 Tu vás Kia nechává řídit
    a když potřebujete něco ovládat,
  • 00:05:39 tak to jde jedním dotykem.
    Přepínání mezi rádiem a USBčkem,
  • 00:05:44 ovládání palubního počítače
    už je na volantu, ovládání topení.
  • 00:05:49 Takto vypadá ergonomicky
    správný kokpit,
  • 00:05:52 který vás nechá pokojně řídit.
  • 00:05:55 Neudělá vám ani starosti
    s čištěním detailů.
  • 00:05:59 Dno všech boxů má gumovou výstelku
    a je tu málo mezer,
  • 00:06:04 kde by se hromadily drobky.
  • 00:06:06 Je tu několik věci, které dokáží
    rozptýlit nebo naštvat.
  • 00:06:11 Třeba natočení kol na displeji.
  • 00:06:14 Nebo zaparkujete na parkovišti
    a chcete se při otevřených dveřích
  • 00:06:20 pobavit s kamarádem.
    Když vypnete motor začne hvízdat
  • 00:06:24 a bude hvízdat až dokud
    nevytáhnete klíč.
  • 00:06:29 Interiér Ceed patří v kompaktech
    mezi to nejlepší.
  • 00:06:33 Jízdní vlastnosti, tedy sladění
    dieselu, převodovky a podvozku
  • 00:06:38 odpovídá cílu auta,
    přemísťovat se z místa na místo
  • 00:06:43 a nepotřebovat víc,
    než je běžný standard.
  • 00:06:47 Zdá se, jako by motoru chyběla
    ta pověstná jiskra.
  • 00:06:51 Není to špatné, zrychluje,
  • 00:06:53 ale stále nemohu uvěřit
    tomu papírovému výkonu 128 koní.
  • 00:06:58 Začínám pochybovat jestli
    tam vůbec jsou.
  • 00:07:23 Nějaký výkon to ale má.
    Kia je jedno z mála aut,
  • 00:07:27 které zvládají sprint na sto lépe,
    než předpisuje výrobce.
  • 00:07:32 Při přesných měření to bylo
    o 0,4 sekundy lepší.
  • 00:07:36 Jaké je to ze stovky na nulu?
    Zabrzdí na 43 m.
  • 00:07:41 Taková 911 Porsche zabrzdí na 33 m.
  • 00:07:54 Nemám rád ledková světla,
    ale k Ceed se hodí.
  • 00:07:59 Potkávací jsou také O.K.,
    takový běžný standard,
  • 00:08:03 ale dálková jsou slabá.
  • 00:08:05 Slabá na to,
    abyste dobře viděli na cestu.
  • 00:08:09 Na svícení do očí stačí.
    Špatně osvětlují pravý okraj.
  • 00:08:14 Jdou jako ve špici dopředu.
    A když jsou jemné zatáčky,
  • 00:08:19 když se už nezapaluje
    bočné přisvícení,
  • 00:08:22 tak to není ono.
  • 00:08:24 Někdy by se mohla funkce
    povýšit nad design.
  • 00:08:30 Na klasické tuhé řízení
    v kompaktních autech
  • 00:08:34 už můžeme zapomenout.
  • 00:08:36 Místo toho tady máme elektroniku,
    tlačítka a 3 charakteristiky:
  • 00:08:41 komfortní, normální a sportovní.
  • 00:08:44 V tomto autě to beru,
    protože je uživatelské
  • 00:08:48 a někdo chce,
    aby se to točilo lehko
  • 00:08:51 a někdo chce tužší posilovač.
  • 00:08:54 Je to elektronika,
    ale akceptovatelná.
  • 00:08:58 Líbí se mi přesné řadění.
    Tu se řadí skoro jako v Golfu.
  • 00:09:03 Je vidět, že Kia na sobě pracuje.
  • 00:09:07 Silnou stránkou je bezpečnostní
    výbava šesti airbagů a ESP
  • 00:09:12 už od základní výbavy LX.
  • 00:09:15 Cítím, že na podvozku si dali
    konstruktéři záležet.
  • 00:09:19 Na dobrých i na rozbitých cestách
    přesně vede stopu,
  • 00:09:24 v zatáčce neodskakuje jako
    francouzská auta.
  • 00:09:28 Zdá se mi přiměřeně komfortní.
    Toto je dobrá práce.
  • 00:09:36 Časy, když jsme z kompaktních
    novinek padali na zadek jsou pryč.
  • 00:09:41 To je i v případě Kia Ceed,
    která nemá čím překvapit,
  • 00:09:46 protože se zařadila do vyšší ligy,
    komfortem řízení, podvozkem,
  • 00:09:51 materiály, ergonomií.
  • 00:09:53 Už je to auto, od kterého tyto
    vlastnosti očekáváme.
  • 00:09:57 Toto auto mi je sympatické,
    je kvalitní
  • 00:10:01 a to bude asi tím,
    že se vyrábí na Slovensku.
  • 00:10:07 Pojďme si říct, jak takové brýle
    fungují v praxi.
  • 00:10:12 To znamená, že je slunečno,
    jasná obloha.
  • 00:10:15 Brýle mění svoje zabarvení
    a tím svoji funkci,
  • 00:10:19 právě podle dopadajícího světla
    vně automobilu.
  • 00:10:24 Při zamračeném počasí mají brýle
    barvu žlutozelenou,
  • 00:10:28 která zvyšuje kontrast
    a přes brýle vidíme lépe,
  • 00:10:32 než bychom viděli bez nich.
  • 00:10:35 Naopak při slunečném světle
    jsou brýle měděně zabarvené.
  • 00:10:40 To je ideální barva pro dobrou
    adaptaci na sluneční světlo,
  • 00:10:45 aniž by se porušila schopnost
  • 00:10:48 rozeznávání signálních barev
    na semaforech.
  • 00:10:52 Polarizační filtr, který je
    v těch brýlích obsažený,
  • 00:10:57 redukuje rušivé odrazy
    slunečního světla,
  • 00:11:01 které známe při jízdě proti slunci,
    které je nízko nad obzorem.
  • 00:11:06 Tohle byla spíš
    praktičtější část věci.
  • 00:11:10 Možná, že i vás
    jako mě bude zajímat ta módní.
  • 00:11:14 O té si budeme povídat po reportáži
    o nejoblíbenější české ojetině.
  • 00:11:22 Nejúspěšnější značkou na českém
    trhu je domácí Škoda.
  • 00:11:27 Nejoblíbenější je Octavia.
    Dá se to také říct u ojetých aut?
  • 00:11:33 Určitě to platí
    u ojetých Octaviích.
  • 00:11:36 V současné době střídá v čele
    žebříčku první generaci ta druhá,
  • 00:11:41 která se vyrábí od r. 2004.
  • 00:11:43 Její cena začíná
    na 124 tisících.
  • 00:11:47 Cena faceliftované verze,
    která je v prodeji od r. 2008
  • 00:11:51 začíná asi na 200 tisících.
  • 00:11:54 Facelift přinesl omládnutí
    v podobě nových nárazníků a světel.
  • 00:11:59 Relativně nadčasový design
    nikoho neurážel,
  • 00:12:03 a tak nebylo třeba jej měnit.
    Čím ještě boduje Octavia u řidičů?
  • 00:12:08 Naši zákazníci si na Octavii cení
    velkého zavazadlového prostoru,
  • 00:12:13 kvalitního dílenského zpracování
  • 00:12:16 a jsou spokojeni i se servisem
    v Čechách i v Evropě.
  • 00:12:20 Většina zákazníků touží
    po dieselovém motoru.
  • 00:12:25 Ale naftové Octávie patří
    stále k nejdražším.
  • 00:12:29 -Jaký motor je ideální volbou?
    -Volbou číslo jedna je 1.9 TDI,
  • 00:12:34 jak pro svoji spolehlivost,
    tak pro nízkou spotřebu.
  • 00:12:38 Větší dvoulitr může zákazníky
    občas potrápit.
  • 00:12:42 Benzinové motory jako je
    dvoulitrové FSI
  • 00:12:46 nebo později TSI
  • 00:12:47 při současných benzinových cenách
    paliv zákazníky nepotěší.
  • 00:12:52 Dá se říct, že nejčastější volbou
    jsou dieselové motory.
  • 00:12:57 Interiér tohoto modelu Octavie
    je velmi prostorný a ergonomický.
  • 00:13:01 Řidič a jeho posádka mají v tomto
    modelu vše po ruce.
  • 00:13:06 Dominantou prostoru jsou četné
    schránky, kam se vejde vše,
  • 00:13:10 co má řidič po kapsách.
  • 00:13:13 Korunuje to 600 litrů
    zavazadlového prostoru.
  • 00:13:17 Tohle zhýčkaní Češi a i Evropané
    dokáží ocenit.
  • 00:13:21 Ale interiér naznačuje,
    že už je čas na 3. generaci.
  • 00:13:25 Před začátkem zimní sezóny
    roste zájem o auta s pohonem 4 kol,
  • 00:13:30 které se vyplatí shánět
    s předstihem,
  • 00:13:34 a zákazník tak může ušetřit
    až 20 000 korun.
  • 00:13:37 Jakýkoliv výběr ojetého auta
    je potřeba zvážit a neuspěchat.
  • 00:13:42 Pokud si nevíte rady,
    je lepší obrátit se na odborníky.
  • 00:13:47 Příště si povíme,
    čím zaujme Ford Mondeo 3. generace.
  • 00:13:54 Spousta běžných brýlí
    se špatně nosí.
  • 00:13:57 Ale tyto sedí.
    Mohu se zeptat na zpracování?
  • 00:14:01 Jsou zhotoveny z nejkvalitnějších
    materiálů
  • 00:14:05 používaných v brýlové optice.
    Jejich ergonomie je taková,
  • 00:14:10 že umožňuje zasazení
    dioptrických skel.
  • 00:14:14 Brýle jsou po ergonomické stránce
    velmi kvalitně udělané.
  • 00:14:19 Při jízdě je nemyslitelné, aby si
    řidič posouval nebo držel brýle.
  • 00:14:26 Z kolika různých obrub můžeme
    z této kolekce vybírat?
  • 00:14:31 Tento ucelený koncept obsahuje
    8 designů, každý ve dvou barvách.
  • 00:14:36 Věřím, že i mezi dámskými
    a pánskými brýlemi si každý vybere.
  • 00:14:43 My si budeme vybírat
  • 00:14:45 a vy se podívejte na Honzu Koubka
    a Mazdu MX-5.
  • 00:15:00 Pokud byste zjišťovali,
  • 00:15:02 o kterém sportovním autě
    se toho nejvíc napsalo,
  • 00:15:07 asi skončíte u Mazdy MX-5.
  • 00:15:09 Možná, že bude obtížné říct
    o tomto autě něco nového.
  • 00:15:14 Od faceliftu z r. 2009
    se na malé Mazdě nic nezměnilo.
  • 00:15:19 Tahle má ale sportovní podvozek
    Bilstein a sportovní výfuk.
  • 00:15:24 I kdyby měla novou extra sportovní
    šedou metalízu,
  • 00:15:28 tak mi to stačí k tomu,
    abych ji chtěl znovu otestovat.
  • 00:15:33 Kromě toho je MX-5 nejprodávanějším
    pravověrným sporťákem na světě.
  • 00:15:39 První generace se prodalo
    přes 400 000 kusů, druhé 290 000.
  • 00:15:44 Je to auto, které vzkřísilo
    umírající britský roadster.
  • 00:15:48 Klíčem jeho úspěchu je možná i to,
    že nevznikalo pod dohledem komisí
  • 00:15:54 a na marketingových poradách,
    ale nad drinkem
  • 00:15:58 při rozhovorech šéfa automobilky
    a motoristického novináře.
  • 00:16:11 Výsledkem je auto,
  • 00:16:14 které si jen těžko koupíte
    jako jediný dopravní prostředek.
  • 00:16:18 Ne, že by bylo úplně nepraktické
    jako třeba Caterham,
  • 00:16:23 nebo Ariel Atom,
    nebo nová tříkolka od Morgenu.
  • 00:16:27 To jsou hračky, které vytáhnete
    jen v neděli, když je krásně.
  • 00:16:32 Ale to, že tohle auto zvládne
    uvést víc než jednu igelitku,
  • 00:16:37 ještě neznamená,
    že s ním není zábava.
  • 00:16:41 Protože zábava s ním je.
  • 00:16:43 Já bych řekl, že je to motoristická
    droga, mírně návyková.
  • 00:16:48 Ne, dost návyková.
  • 00:16:50 Protože nemám přehnaně široké gumy,
    auto si se mnou povídá.
  • 00:16:56 Nejen ve volantu,
    ale i pod zadkem cítím,
  • 00:17:00 co se v zatáčkách děje.
  • 00:17:02 Tohle auto vám nabídne řízení
    v pravém smyslu slova.
  • 00:17:07 A k praktičnosti!
  • 00:17:08 Ne že by tohle auto bylo
    rodinný kombi,
  • 00:17:12 ale 150 litrů máte v kufru
    ať je střecha nahoře nebo dole.
  • 00:17:18 Mazda zareagovala na úspěch
    cabrioletu
  • 00:17:22 s pevnými skládacími střechami.
  • 00:17:25 Kromě klasického plátna nabízí
    i tuto plastovou verzi.
  • 00:17:29 Je o 15 kg těžší,
    je pod ní o něco víc místa
  • 00:17:33 a uvnitř je při jízdě tišeji.
  • 00:17:36 Má MX-5 nějaká negativa?
    Má.
  • 00:17:39 Interiér není nejprostornější
    a není ani nejkrásnější.
  • 00:17:43 Zvlášť na některých plastech
    je vidět jejich věk.
  • 00:17:48 Pokud jste o něco vyšší postavy
    a máte na hlavě vlasy,
  • 00:17:53 možná vás to bude za jízdy cuchat.
  • 00:17:56 Když budete mít zataženou střechu,
    budete si přát,
  • 00:18:00 abyste tam měli 2 cm navíc.
  • 00:18:03 Uvnitř najdete pěknou,
    kůží obšívanou řadící páku,
  • 00:18:07 ruční brzdu i volant.
  • 00:18:09 Ale celkově to pocit trochu
    zastaralého interiéru nevyváží.
  • 00:18:15 Alespoň že sedačky RECARO
    jsou slušně kontrolované
  • 00:18:19 a v zatáčkách vás podrží.
  • 00:18:22 A volant se tu dá nastavit
    pouze výškově, nikoliv i podélně.
  • 00:18:26 Potřeboval bych jej
    trochu blíž k tělu.
  • 00:18:30 Nebo aspoň o trochu výš.
  • 00:18:32 Kouzlo MX-5 nespočívá
    v krásném interiéru,
  • 00:18:36 ale v nízké hmostnosti,
    ne příliš širokých pneumatikách
  • 00:18:41 a téměř dokonale fungujících
    ovládajících prvcích.
  • 00:18:46 Dvoulitrový motor má na dnešní
    poměry skromných 160 koní.
  • 00:18:50 Pokud chcete jet svižně,
  • 00:18:53 musíte jej nechat vytočit
    do vysokých otáček.
  • 00:18:57 Jenže o to právě jde.
  • 00:18:59 Červená hranice je na 7,5 tisících
    otáčkách.
  • 00:19:04 A díky tomu mírně
    otevřenějšímu výfuku,
  • 00:19:08 je ostrá jízda ještě
    větší zábava než normálně.
  • 00:19:21 Co ten sportovní podvozek?
    Osobně bych bral spíš sériový.
  • 00:19:26 Auto je s ním poddajnější,
    je v zatáčkách lépe cítit
  • 00:19:31 a na běžné okresce je pohodlnější.
  • 00:19:34 Nakonec musíte akceptovat
    jednoduchou věc,
  • 00:19:38 tohle auto nemá být univerzální,
    má být zábavné.
  • 00:19:42 To se mu daří natolik,
    že na něj začínám šetřit.
  • 00:19:46 Vážně.
  • 00:19:56 Soutěžní otázka zní:
  • 00:20:22 Soutěžíme o ceny
    od sponzorů pořadu:
  • 00:20:26 poukaz na zapůjčení offroadu
    na celý víkend.
  • 00:20:30 od společnosti AAA Auto
  • 00:20:33 a dárkový balíček AMS obsahující
    poukaz na školu smyku
  • 00:20:38 na polygonu u Příbrami
    a triko v novém designu.
  • 00:20:50 Vrátíme se ještě k brýlím,
    o kterých je dnes řeč.
  • 00:20:54 K věci, která je také důležitá.
    Kde je můžeme sehnat?
  • 00:20:59 Aby byla zajištěna kvalita
    od návrhu designu až po prodej
  • 00:21:04 a funkčnost těchto brýlí,
  • 00:21:06 prodávají se ve vybraných
    provozovnách Oční optiky.
  • 00:21:11 Takže žádná tržnice, drogerie,
    nic takového.
  • 00:21:15 Tak tolik o brýlích Petr Vrubel
  • 00:21:18 a my se budeme těšit za 14 dní
    ve čtvrtek na ČT 1.